Ketoosista

ainainen laihduttaja

Mistä tietää, että elimistö on mennyt ketoosi-tilaan? Tiedän, että henki yleensä haisee, mutta sitä ei oikein itse voi varmistaa:)

Virtsasta käsittääkseni noi ketoosi-jutut voi mitata, mutta muuttaako ne esim. väriä tummemmaksi?

Minulla on alkanut maistumaan suussa "metallinen" tai "ammoniakkinen" maku. Samaan aikaan paino on vihdoinkin lähetenyt tippumaan, vaikka ensimmäisinä kuukausina ei tapahtunut mitään.

Olen laihiksella (ollut joulusta) ja noudatan vähäkalorista ja vähähiilarista ja proteiinipitoista ruokavaliota (en ole siis karppaaja). Syön siis ruisleipää (täysjyvä) 2-4 viipaletta päivässä ja paljon kasviksia (noudatan lautasmallia). Perunaa, riisiä ja pastaa syön erittäin vähän. Rasvan määrä on minimi, lähinnä se mikä tulee kalasta, lihasta, jne. Karppajat käsittääkseni syövät minimissään hiilareita, mutta rasvaa aika huoletta (pekonia, käyttävät levitteitä, ym.) Itse olen jättänyt nuo rasvaiset vaihtoehdot pois.

Itselleni tärkeitä on se että vihdoin paino putoaa, mutta kauanko ketoosi kestää (jos tää on sitä) ja vaikuttaa positiivisesti painoon? Pysyykö ketoosi kunnes ruokavalioa muutetaan selkeesti hiilaripitoisemmaksi?

Olen jostain lukenut, että esim. alkoholi pysäyttää ketoosin tilapäisesti, mutta ketoosi jatkuu lähes heti kun palaa "normaaliin" ruokavalioon.

21

5525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • justiinamuori

Kyllä sen tietää ja tuntee, ja alhaisilla hiilareilla ketoosi tulee parissa päivässä.

Niillä ketoxtixeillä (apteekista) sitä voi mitata. Purkissa on ohjeet ja värikartta johon voi tulosta verrata.

Minua paleli (jalat ja kädet lähinnä), pissatti ja parin päivän päästä tuli hirveästi ns "virtaa", aamulla heräsin linnunlaulun aikaan touhuamaan, plus tietysti painonlasku.

Kahteen viimeiseen kappaleeseen; noin on asiat.
      Laihtuu tosin ilman ketoosiakin.
      Alkoholi hidastaa painonpudotusta, selvä se.

• voit mitata

ketoosia. Tosin, mikäli elimistösi käyttää kaikki muodostuvat ketonisi, eivät nuo stixit silti näytä ketoosia vaikka sellaisessa olisitkin.

• ainainen laihduttaja
        voit mitata kirjoitti:

ketoosia. Tosin, mikäli elimistösi käyttää kaikki muodostuvat ketonisi, eivät nuo stixit silti näytä ketoosia vaikka sellaisessa olisitkin.

mutta ei se tikkujen väri muutu mihinkään eli niiden mukaan en ainakaan ole ketoosissa.

• justiinamuoriska
        ainainen laihduttaja kirjoitti:

mutta ei se tikkujen väri muutu mihinkään eli niiden mukaan en ainakaan ole ketoosissa.

Mihin aikaan päivästä mittailit..
        Jos juo hirveästi, niin tulos voi olla negatiivinen vaikka ketoosissa olisitkin. Aamulla näyttää paremmin. C-pore vääristää kuulemma myös tulosta jonkin verran.

• möykky

"ja alhaisilla hiilareilla ketoosi tulee parissa päivässä"

Tuskimpa vain noin nopeaa ketoosi kenellekään tulee.

• tulee.
        möykky kirjoitti:

2-3 päivää riittää. "hiilari" varastot kuluvat tyhjiin jo alle vuorokaudessa, joten ei sen ketoosin syntyminen kovin kummollista aikaa tarvitse alhaisilla hiilareilla.
        Monthan ovat lievässä ketoosissa jo nukutun yön jälkeen, vaikka ovat "normiruokavaliolla".

• syö vähempi nisua
        möykky kirjoitti:

jos et oo kuunaan ollu vähemmillä vehnäsillä etkä näi ollen tuota asiaa varsinaisesti tiiä niin vähänkö kantsii tulla tänne heitteleen mutua. tää kun ei oo mikään juupas-eipäs-homma nääs.

• möykky
        syö vähempi nisua kirjoitti:

jos et oo kuunaan ollu vähemmillä vehnäsillä etkä näi ollen tuota asiaa varsinaisesti tiiä niin vähänkö kantsii tulla tänne heitteleen mutua. tää kun ei oo mikään juupas-eipäs-homma nääs.

Nisua en syö lainkaan, joten hankala vähentää...

Hiilareita päivässä syön yleensä 20-60 g (jo useamman viikon ajan). Olin tässä vasta kaksi päivää mahataudissa ja pikkuhiljaa aloin syömään, alussa en kuitenkaan hiilareita juuri lainkaan. Enkä tietääkseni mennyt ketoosiin.

Tuskin olen kertaakaan ollut ketoosissa: ainakaan minulla ei paino tipu kuin kilon kuukaudessa eikä ketostiksit näytä muuta kuin negatiivista.

Koska olen ylipainoinen, niin sitä paljon puhuttua rasvaa elimistön käyttöön pitäisi irrota myös ihan omasta kehostakin.

• näitä viestiketjuja?
        möykky kirjoitti:

Nisua en syö lainkaan, joten hankala vähentää...

Hiilareita päivässä syön yleensä 20-60 g (jo useamman viikon ajan). Olin tässä vasta kaksi päivää mahataudissa ja pikkuhiljaa aloin syömään, alussa en kuitenkaan hiilareita juuri lainkaan. Enkä tietääkseni mennyt ketoosiin.

Tuskin olen kertaakaan ollut ketoosissa: ainakaan minulla ei paino tipu kuin kilon kuukaudessa eikä ketostiksit näytä muuta kuin negatiivista.

Koska olen ylipainoinen, niin sitä paljon puhuttua rasvaa elimistön käyttöön pitäisi irrota myös ihan omasta kehostakin.

Täällä on ollut monia vastauksia näihin asioihin joita tässä uudestaan tuot esille.

Lasketko muuten hiilarit IHAN KAIKISTA ruuista mitä päivän aikana syöt?

• möykky
        näitä viestiketjuja? kirjoitti:

Täällä on ollut monia vastauksia näihin asioihin joita tässä uudestaan tuot esille.

Lasketko muuten hiilarit IHAN KAIKISTA ruuista mitä päivän aikana syöt?

"Täällä on ollut monia vastauksia näihin asioihin joita tässä uudestaan tuot esille."
        Siis mihin asioihin? Vastauksia siihen, että en syö nisua tai se että olen ollut oksennustaudissa. Tai että minulla on läskiä. Tai etten usko olleeni ketoosissa. En oikein ymmärrä pointtiasi:)

"Lasketko muuten hiilarit IHAN KAIKISTA ruuista mitä päivän aikana syöt?"

Totta kai lasken hiilarit kaikesta mikä menee kurkusta alas. Tyhmää olisi laskea valikoivasti.

• uudestaan...
        möykky kirjoitti:

"Täällä on ollut monia vastauksia näihin asioihin joita tässä uudestaan tuot esille."
        Siis mihin asioihin? Vastauksia siihen, että en syö nisua tai se että olen ollut oksennustaudissa. Tai että minulla on läskiä. Tai etten usko olleeni ketoosissa. En oikein ymmärrä pointtiasi:)

"Lasketko muuten hiilarit IHAN KAIKISTA ruuista mitä päivän aikana syöt?"

Totta kai lasken hiilarit kaikesta mikä menee kurkusta alas. Tyhmää olisi laskea valikoivasti.

"Hiilareita päivässä syön yleensä 20-60 g (jo useamman viikon ajan)."
        20g hiilareilla pitäisi mennä ketoosiin, 60g voi olla liikaa, tai ainakin ketoosi on lievempi.
        Jos on ollut pidempään VHHlla, niin tikut ei välttämättä näytä oikein vaikka olisit ketoosissa (tästä on kirjoitettu parin päivän sisään täällä).

"Olin tässä vasta kaksi päivää mahataudissa ja pikkuhiljaa aloin syömään, alussa en kuitenkaan hiilareita juuri lainkaan. Enkä tietääkseni mennyt ketoosiin."
        Mahataudin jälkeen olet ketoosissa, jos et syönyt juuri mitään ja hiilarit pysyi alhaalla.
        Mittaus tuloksesta ja sen varmuudesta on ollut juttua tällä viikolla tässä tai jossain muussa ketjussa.

"Tuskin olen kertaakaan ollut ketoosissa: ainakaan minulla ei paino tipu kuin kilon kuukaudessa eikä ketostiksit näytä muuta kuin negatiivista."
        Noitten tikkujen luotettavuusta VHHlla on ollut juttua monet kerrat.
        Ketoosi ei ole tae painon pudotukselle, tästä on kirjoitettu lukuisia kertoja.

"Koska olen ylipainoinen, niin sitä paljon puhuttua rasvaa elimistön käyttöön pitäisi irrota myös ihan omasta kehostakin."
        Jos syöt liian vähän rasvaa, niin se saattaa olla este oman rasvan poltolle, tästäkin jne...

"Totta kai lasken hiilarit kaikesta mikä menee kurkusta alas. Tyhmää olisi laskea valikoivasti."
        Kaikki ei laske ja luulevat että hiilarit pysyy alhaalla, mutta jo pelkästään maito ja maito tuotteet saattaa tuoda hiilaria niin paljon että siitä on haittaa.

• namis

Huikaiseva näläntunne kai merkkinä siitä jos ketoosi on purkautunut . Ketoosin paras puolihan on se ettei nälkä ole koskaan .

• Tuota...

"Aivot tarvitsevat toimintaansa varten jatkuvasti hiilihydraatteja, ja niinpä elimistö ryhtyy hajottamaan lihasten proteiinia ja muuttamaan sitä hiilihydraateiksi"

"Paaston kaltainen tila, jossa rasvojen palaminen elimistössä on epätäydellistä"

"Kovaa rasvaa tulee reippaasti, kolesteroli ja verenpaine voivat kohota. Kalsiumin erittyminen virtsaan lisää puolestaan osteoporoosin vaaraa. Proteiinipitoisissa ruoissa on paljon puriineja, jotka hajoavat virtsahapoksi. Sen kertyminen elimistöön voi aiheuttaa kihtikohtauksen. Kuidun puuttuessa myös ummetus uhkaa."

"Haittoja syntyy lähinnä ruoansulatuskanavassa kuidun vähyydestä johtuen, rasva-aineenvaihdunnassa ja mahdollisesti munuaisten toimintaan"

"Ketoosi ei kuitenkaan ole luonnollinen fysiologinen tila, ja se voi olla jopa vaarallinen"

"Atkinsia on myös pidetty erittäin vaarallisena, koska on virheellisesti yhdistetty dieetillä syntyvä ketoosi ketoasidoosiin."

Eipä ainakaan ole terveellistä......

• heh
        Tuota... kirjoitti:

"Aivot tarvitsevat toimintaansa varten jatkuvasti hiilihydraatteja, ja niinpä elimistö ryhtyy hajottamaan lihasten proteiinia ja muuttamaan sitä hiilihydraateiksi"

"Paaston kaltainen tila, jossa rasvojen palaminen elimistössä on epätäydellistä"

"Kovaa rasvaa tulee reippaasti, kolesteroli ja verenpaine voivat kohota. Kalsiumin erittyminen virtsaan lisää puolestaan osteoporoosin vaaraa. Proteiinipitoisissa ruoissa on paljon puriineja, jotka hajoavat virtsahapoksi. Sen kertyminen elimistöön voi aiheuttaa kihtikohtauksen. Kuidun puuttuessa myös ummetus uhkaa."

"Haittoja syntyy lähinnä ruoansulatuskanavassa kuidun vähyydestä johtuen, rasva-aineenvaihdunnassa ja mahdollisesti munuaisten toimintaan"

"Ketoosi ei kuitenkaan ole luonnollinen fysiologinen tila, ja se voi olla jopa vaarallinen"

"Atkinsia on myös pidetty erittäin vaarallisena, koska on virheellisesti yhdistetty dieetillä syntyvä ketoosi ketoasidoosiin."

Siinä tapauksessa kannattaa varmaan herätä keskellä yötäkin syömään, ettei vaan aamulla ole kyseisessä epäluonnollisessa tilassa :)

Vakavasti ottaen, ketoosi on oikein luonnollinen tila. Ihminen on miljoonien vuosien varrella ollut usein tilanteessa, jolloin ruokaa ei ole joka hetki saatavilla. Ympäri vuoden hiilareita ei suinkaan ole ollut tarjolla nykyistä määrää, mutta rasvaista lihaa ja kalaa on ollut saatavilla melko tasaisesti. Silloin osa energiantarpeesta katetaan rasvalla ja ketoaineilla.

Pidemmän päälle jatkuessaan ketoosi loivenee, koska kroppa sopeutuu käyttämään suoraan rasvoja energianlähteenään. Mm. punasolut ja osa aivoista tarvitsee glukoosia, jota maksa tuottaa, ellei sitä saada ravinnon mukana tarpeeksi. Lihakset sen sijaan polttavat rasvaa iloisesti, mutta sopeutumisvaiheessa käyvät siis enemmän ketoaineilla. Siksi ketoosi on jyrkimmillään muutaman päivän kuluttua hiilareiden saannin vähentymisestä.

• ja väärin meni
        Tuota... kirjoitti:

Aivot eivät tarvitse hiilihydraateja.
        Glukoosia jonkin verran, mutta sen takia ei tarvitse syödä hiilihydraateja.

Paasto on elimistö luonnollinen tila.

Nämä kaikki ovat väärää tietoa.
        Kovaa rasvaa ei ole olemassakaan, mutta tyydyttyneiden ja tyydyttymättömien rasvojen suhde on oikea VHHlla.
        Kolesteroli ja verenpaine laskee VHHlla, normiruualla jatkavilla lihavilla näin ei käy.
        Kuitua saa VHHlla tarpeeksi ja VHHlla olijoilla vatsa toimii paremmin kuin normiruualla olevilla, lihavista puhumattakaan.

Kuitua saa riittävästi, huonoja hiilihydraateja ei ollenkaan.
        Rasva-aineen vaihdunta toimii erinomaisesti.

Ketoosi on luonnollinen tila, käy lukemassa vaikka Wikipediasta.

Ketoosi ja ketoasidoosi on kaksi eri asiaa niinkuin jutussa sanottiin. Mutta jos luetun ymmärtämisessa on ongelmia, niin silloin käy näin.

Erittäin terveellistä.
        Iltalehdi dietti on epäterveellinen, mutta sillä ei ole mitään tekemistä VHHn kanssa.

• pissa haisi

pahalle. Tosin ketoosin loppumisen jälkeenkin haju jäi joksikin aikaa. Suussa paha haju, mutta joskus saattaa olla muutenkin.

• Haisee kuselle

Ketoosissa oleva saattaa haista kuselle monen metrin päähän. Tuuttavani luo kyläilemään mennessä hän sanoi heti minulle että "haiset kuselle". Hyvä tuttu kun oli niin uskalsi sanoa ja tiesi myös mistä oli kysymys.

Ketoosissa ammoniakin ja asetonin haju saattaa olla aika voimakas ja haju saattaa tuntua jopa heti saunomisen ja suihkun jälkeenkin. Joskus tuntuu että saunominen saattaa jopa lisätä ammoniakin ja asetonin eritystä iholle - sen itsekin havaitsee.

• asia

ja eikä edes jokaiselle tuleva ilmiö.
        Suuri osa VHHlla olijoista ei koskaan koe tuota ilmiötä, koska eivät aloita induktiolla. Pidempään VHHlla olleella aineenvaihdunta myös toimii jo kunnolla rasvapolttoisena, joten tuota ilmiötä ei pääse tapahtumaan.

• Ammoniakki
        asia kirjoitti:

Suuri osa VHHlla olijoista ei koskaan koe tuota ilmiötä, koska eivät aloita induktiolla. Pidempään VHHlla olleella aineenvaihdunta myös toimii jo kunnolla rasvapolttoisena, joten tuota ilmiötä ei pääse tapahtumaan.

Ammoniakkia muodostuu aina kun maksa pilkkoo proteiineja. Sitä enemmän ammoniakkia muodostuu mitä enemmän ravinto sisältää proteiineja.
        Silloin kun elimistössä on runsaasti ammoniakkia, niin sitä tulee myös hien mukana ja osa hengityksen mukana. Ammoniakin muodostuminen ei jää missään vaiheessa pois, sitä muodostuu aina ja sen kyllä huomaa.

• Ammoniakki
        asia kirjoitti:

Ammoniakkia muodostuu aina kun maksa pilkkoo proteiineja. Sitä enemmän ammoniakkia muodostuu mitä enemmän ravinto sisältää proteiineja.
        Silloin kun elimistössä on runsaasti ammoniakkia, niin sitä tulee myös hien mukana ja osa hengityksen mukana. Ammoniakin muodostuminen ei jää missään vaiheessa pois, sitä muodostuu aina ja sen kyllä huomaa.

• se kuuluisa
        Ammoniakki kirjoitti:

väite että VHHlla syödään liikaa proteiinia. Näin on varmaan joskus ollut vanhan atkinsin aikaan, mutta harva nykyään syö proteiinia älyttömästi. Se tulisi kaiken lisäksi tuhottoman kalliiksikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      30
      2836
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      143
      2696
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      137
      2227
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2153
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      13
      1910
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      178
      1450
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      31
      1246
    8. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      95
      1214
    9. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1182
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1138
    Aihe