Yksi laji - ihmislaji

rotuja monta

Englannin kansankielessä sotketaan iloisesti käsitteet species (laji) ja race (rotu). Sama näkyy tunkevan suomeenkin. Lajit eivät periaatteessa risteydy keskenään - rodut kyllä.

Ihmisten rodut ovat tiettävästi lähellä toisiaan, vaikka ainakin ulkonäköeroja on. Asiaahan ei saa rotu-nimikkeellä tutkia, sillä 1800-1900-lukujen tutkimuksia käytettiin törkeästi väärin ja taisivatpa olla menetelmätkin sitä sun tätä. Lääketieteellisessä tutkimuksessa ilmenee jos jonkunlaisia perinnöllisiä ominaisuuksia, jotka ovat hämmästyttävämpiä kuin vanhahtavan kuuloiset rotuasiat.

10

588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m paattinen

      Tunnettu patologi joka on toiminut ympäri maailmaa sanoo " ensimmäisen viillon jälkeen kaikki ihmiset ovat samanlaisia".

      • Perceptionist

        "ensimmäisen viillon jälkeen kaikki ihmiset ovat samanlaisia"

        Niin, kuolleita.


    • Roduista puhuminen ihmisistä puheenollen on keinotekoista. Eri näköiset ihmiset ovat kautta aikain risteytyneet keskenään ja sekoittuvat jatkuvasti. Mitään yhtenäiset tunnuspiirteet omaavia rotuja tai alalajeja ei näin ollen pääse syntymään.

      • eläinystävällinen

        Kaikki - varsinkin eläviä jälkeläisiä synnyttävät ovat tavallaan samaa lajia.
        Eikö?

        Viljalajeista puhuttaessa kaupunkilaislapsi harvoin huomaa vehnän ja rukiin eroa.
        Olkoon nekin samaa lajia!


      • eläinystävällinen kirjoitti:

        Kaikki - varsinkin eläviä jälkeläisiä synnyttävät ovat tavallaan samaa lajia.
        Eikö?

        Viljalajeista puhuttaessa kaupunkilaislapsi harvoin huomaa vehnän ja rukiin eroa.
        Olkoon nekin samaa lajia!

        Näyttävät olevan sinulta biologian peruskäsitteet hukassa.


      • eläinystävällinen
        Erasmus kirjoitti:

        Näyttävät olevan sinulta biologian peruskäsitteet hukassa.

        Jatkoin vain lapsenmielistä kirjoitteluasi.

        Metso ja teeri ovat lisääntymiskykyisiä keskenään.
        Mitä lajia ovat niiden poikaset?
        Entä rusakon ja metsäjäniksen?


      • eläinystävällinen kirjoitti:

        Jatkoin vain lapsenmielistä kirjoitteluasi.

        Metso ja teeri ovat lisääntymiskykyisiä keskenään.
        Mitä lajia ovat niiden poikaset?
        Entä rusakon ja metsäjäniksen?

        Metson ja teeren jälkeläiset ovat lisääntymiskyvyttömiä. Samoin oletettavasti rusakon ja metsäjäniksen. Eivät ne ole mitään lajia.


      • eläinystävällinen
        Erasmus kirjoitti:

        Metson ja teeren jälkeläiset ovat lisääntymiskyvyttömiä. Samoin oletettavasti rusakon ja metsäjäniksen. Eivät ne ole mitään lajia.

        Metso kuuluu urogallus- lajiin ja teeri tetrix-lajiin.
        Miten on mahdollista etteivät heidän poikasensa kuuluisi mihinkään lajiin?


      • eläinystävällinen kirjoitti:

        Metso kuuluu urogallus- lajiin ja teeri tetrix-lajiin.
        Miten on mahdollista etteivät heidän poikasensa kuuluisi mihinkään lajiin?

        Eri lajien lisääntymiskyvyttömät jälkeläiset ovat lajijärjestelmän ulkopuolella. Samoin esim. muuli, hevosen ja aasin risteytymä, ei ole oma lajinsa, biologisessa mielessä.


      • entä lehmillä?

        Karhukoira ja chihuahua ovat siis samaa rotua kuten siamilais- ja persialaiskissa tai shetlanninponi ja Koffin tonnin painoinen kaljakärryheppa? Näinkö se on? Entä onko Muna Äkkijyrkän 2 litraa päivässä lypsävä kyyttö samaa rotua kuin 100 litraa päivässä lypsävä friisiläislehmä?

        Kyllähän nuo kaikki täysin risteytyvät keskenään niinkuin rotujen kuuluukin, jos eivät risteytyisi tai tuottaisi lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä, niin ne olisivat jo eri lajeja.

        Sama pätee ihmisiin, eri puolilla maailmaa väestöt ovat olleet erossa toisistaan kymmeniätuhansia vuosia sen jälkeen kun lähdettiin Somaliasta ja Etiopiasta, missä se alkukoti taisi olla... kyllä siinä ajassa jo kulttuuri ja ympäristö vaikuttaa kauneuskäsityksiin ja selviämisominaisuuksiin. Tropiikin auringossa oli paras olla musta - pohjoisen sumussa vaalea jne. mitä muuta sopeutuma- ja sattumailmiöitä sitä onkaan.

        Muistatteko muuten Andamaanien asukkaat, jotka olivat olleet parikymmentätuhatta vuotta eristyksissä saarillaan ja aikalailla oman näköisiään ja tapaisiaan. He kuolivat 99,8%:sti kulttuuri- ja tautikosketukseen 1900-luvulla, kun heidän saariryhmänsä valloitettiin siirtomaaksi.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1208
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      118
      1057
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      940
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      297
      755
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      676
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe