Kyse on siis web-palvelimesta (apache), jossa on paljon tietokantoja (mysql). Palvelimessa on kaksi levyä 80 ja 120 Gt.
Tällä hetkillä RAID ei ole käytössä, vaan 80 Gt levy on jaettu seuraaviin osioihin:
/ -juuri
/home
/var
/usr
/tmp
ja swappi tietenkin
120Gt levy on osioimaton. Tarkoituksena on laittaa softaraidi.
Mitkä levyt kannattaisi laittaa raidille, ja missä olisi järkevä raid-0 ja missä raid-1? Ja miksi?
RAID - mitkä osiot?
5
324
Vastaukset
/home ainakin raid 1
- onion
Siinä ei ole mitään järkeä koska swap osaa itse hydyntää useita partitioita ja stripata nämä jos swap priority on sama.
man 2 swapon kertoo:
" Swap pages are allocated from areas in priority order, highest priority
first. For areas with different priorities, a higher-priority area is
exhausted before using a lower-priority area. If two or more areas
have the same priority, and it is the highest priority available, pages
are allocated on a round-robin basis between them.
"
- oieeeeeeee
Periaatteessahan koko levyn voisi peilata raid0:lla, koska tilaa on, mutta siitä ei sinällään ole hyötyä. Parempi vaihtoehto on, ja myös itse laittaisin ainakin /home osion raid1:lle. Näin tieto säilyy levyrikossa käyttäjien kannalta tärkeissä kansioissa.
Raid1 käyttäenhän kirjoitusaika kasvaa, mutta hakuaika nopeutuu, mikä webbipalvelimessa ei ainakaan ole miinusta. - onion
Ensinnäkin raidia ei voi ottaa ns lennossa käyttöön vaan sinun pitää siirtää data ensin talteen, sitten tehdä raidi ja siirtää data takaisin.
Itse suosittelisin raidaamaan ne partitiot jossa on käyttäjien data (/home) sekä tietty mysql:n kannat (/var ??)
Helpommalla pääset kun hankit vielä toisen 120G levyn, pistät molemmat RAID-1:lle ja LVM:n siihen päälle, on sitten helpompi pilkota sopiviin osiin. - guru_vastaa
80 80 peilattu ja tmp & swap peilaamatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 924607
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?823758Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1363242Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1152615Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1292534- 432131
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282047Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2261820Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91697- 881669