Salsamusiikin rytmityksistä

Wera

Olen kiinnostunut nettisivuista jotka kertovat selkeästi salsan rytmikuvioista (muistakin kuin clave/congas). Mitä musiikissa kannattaa kuunnella jos haluaa apua tanssimiseen on2? Mitä varten clavea pitäisi kuunnella tansittaessa (tai siis mitä se helpottaa)?

4

651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ClaveClave

      Tanssilavoilla ei kukaan tanssi lattareita claveen. Claveen tanssii ainoastaan kehittyneet lattaritanssien harrastaja. Clave ohjaa askeleen painotusta samaan tapaan kuin esin twistin kompin tai yleisemmin swingin kompin kakkosen jälkimmäisen kahdeksasosan painotus. Vaikutus siis saman tapainen kuin myös synkoopilla ja suflella. Lattareissa vaan nimityksenä on clave. Tosin clave soitetaan omalla kilkuttimella kun taas muun musiikin vastaavat rakenteet ovat enemmän sykkenomaisia.

      Lattarit "lasketaan" juuri claven takia kahdeksaan, koska claven kesto on kahden tahdin mittainen. Ensimmäiselle osalle (tahdille) tulee kolme claveiskua ja toiselle kaksi claveiskua. Mrkitään esim. 3-2 clave tai sitten käänettynä 2-3 clave jossa ensimmäiselle osalle tulee kaksi claveiskua ja toiselle kolme claveiskua. Riippuu sitten musiikista miten claveiskut sijoittuu perusiskuihin.

      Claveen tanssimisella saadaan tanssin lattarimaisuus esille.

      • Werita

        En käy tanssilavoilla, en tanssi lattareita enkä myöskään tiedä mitään twististä tai swingistä. Tanssin salsaa ja olen kiinnostunut myös muista kuubalaisista rytmeistä. Haluaisin tietää millä tavalla "salsa on2" -tanssijat käyttävät hyväkseen clavea ja muita instrumentteja.

        Eli siis millä tavalla kehittyneet lattaritanssijat tanssivat claveen/miten clave ohjaa heidän askeleen painotusta (kuten jo kerroin en tiedä mitään twistin kompin tai swingin kompin painotuksista joten hankala verrata). Tanssivatko he claven iskuilla? Mikä tanssi tällöin on kyseessä?

        Clavesta olen itse asiassa löytänyt aika paljon infoa netistä, mutta olen kiinnostunut muiden instrumenttien (conga, bongo, jne) rytmikuvioista salsa- ja sonmusiikissa, ja siitä miten näitä voi käyttää hyväksi tansittaessa salsa on2. Kiitos vastauksista jo etukäteen!


      • ClaveClave
        Werita kirjoitti:

        En käy tanssilavoilla, en tanssi lattareita enkä myöskään tiedä mitään twististä tai swingistä. Tanssin salsaa ja olen kiinnostunut myös muista kuubalaisista rytmeistä. Haluaisin tietää millä tavalla "salsa on2" -tanssijat käyttävät hyväkseen clavea ja muita instrumentteja.

        Eli siis millä tavalla kehittyneet lattaritanssijat tanssivat claveen/miten clave ohjaa heidän askeleen painotusta (kuten jo kerroin en tiedä mitään twistin kompin tai swingin kompin painotuksista joten hankala verrata). Tanssivatko he claven iskuilla? Mikä tanssi tällöin on kyseessä?

        Clavesta olen itse asiassa löytänyt aika paljon infoa netistä, mutta olen kiinnostunut muiden instrumenttien (conga, bongo, jne) rytmikuvioista salsa- ja sonmusiikissa, ja siitä miten näitä voi käyttää hyväksi tansittaessa salsa on2. Kiitos vastauksista jo etukäteen!

        Kun en ole mikään lattariharrastaja niin en osaa antaa muuta lisätietoa. Mutta kun olen noita salsaajia seurannut niin 3-2 clave näyttää kulkevan niin että se ensimmäinen tahti menee napakammalla askelluksella ilmeisesti juuri sen kolmen klaveiskun ansiosta ja toinen tahti on selvästi "veltto", mutta siinä tehdään vartalolla enemmän. Lattareissakin tanssitaan iskuille mutta se clave ohjaa askellusta/painoa iskun alkuun tai iskun jäkimäiselle osalle.
        Lisäksi iskujen keskinäinen eli tahdin sisäinen "time" ja painotus vaikuttaa tanssin askellukseen ja vartalon käyttöön. Myös eri soittimia voidaan tanssia tilanteen mukaan ja mikä miellyttää - mikä vetää mukaansa.

        Jospa joku asiantuntija jatkaisi? Tämä kun on täysin amatöörijuttua!


    • salsamies

      jos ymmärrät vaan mitä 4x4 tarkottaa ja löydät ihan minkä asian vaan kappaleesta joka tuntuu soivan säännöllisesti ni pitäishän rytmissä pysyä helposti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe