image ubuntusta

x-punaH

eli millä voin käyttöasetusten jälkeen tehdä imagen mahdollista palauttamista varten. Pureeko ghost tähän vai pitääkö käyttää k3b.

6

525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tar_

      dd:llä voi tehdä osioista/levystä täyskopion. Järkevämpää on kuitenkin vain tehdä tar:illa palautuspaketti.

      • näin.

        >...tehdä tar:illa palautuspaketti.

        Linux on siinä onnellisessa asemassa Windowsiin verrattuna että kaikesta haluamastaan, myös asetuksista, voi ottaa kopion ihan kuten mistä tahansa tiedostoista. Turhaan niitä binäärejä on poltaa levylle. Palauttaminen on sitten esim levyrikon jälkeen minuuttien juttu.

        Mandrivassa on tätä varten jopa gui jolla backupin voi tehdä vaikka usb-tikulle tai verkkolevylle toiseen koneeseen.


      • x-punaH

        tuo koko levyn palauttaminen, katselin tuota tar juttua enkä osaa sillä muuta kuin varmuuskopioida tiedostoja, miten sillä tehdä palautetava järjestelmä siltä varalta jos koko ubuntu kaatuu. Kotihakemiston ja var/www kansion varmuuskopionnin olen hoitanut ssh:lla verkon yli, mutta haluaisin kokeilla miten onnistuisi koko hoidon varmistaminen vaikkapa kiintolevyn hajoamisenkin varalta, windowsissa olen joskus käyttänyt ghostia.


      • tar_
        x-punaH kirjoitti:

        tuo koko levyn palauttaminen, katselin tuota tar juttua enkä osaa sillä muuta kuin varmuuskopioida tiedostoja, miten sillä tehdä palautetava järjestelmä siltä varalta jos koko ubuntu kaatuu. Kotihakemiston ja var/www kansion varmuuskopionnin olen hoitanut ssh:lla verkon yli, mutta haluaisin kokeilla miten onnistuisi koko hoidon varmistaminen vaikkapa kiintolevyn hajoamisenkin varalta, windowsissa olen joskus käyttänyt ghostia.

        "katselin tuota tar juttua enkä osaa sillä muuta kuin varmuuskopioida tiedostoja,"

        Tutustu paremmin Linuxiin ja hanskaat homman. Vain boot-loaderi pitää asentaa erikseen - helppo homma.
        Ohjeet löytyisivät myös suomalaiselta Linux-faq:lta ohjeet, jos et muuten usko ;)
        Jokin kovalevyn päivitys tms.


      • x-punaH kirjoitti:

        tuo koko levyn palauttaminen, katselin tuota tar juttua enkä osaa sillä muuta kuin varmuuskopioida tiedostoja, miten sillä tehdä palautetava järjestelmä siltä varalta jos koko ubuntu kaatuu. Kotihakemiston ja var/www kansion varmuuskopionnin olen hoitanut ssh:lla verkon yli, mutta haluaisin kokeilla miten onnistuisi koko hoidon varmistaminen vaikkapa kiintolevyn hajoamisenkin varalta, windowsissa olen joskus käyttänyt ghostia.

        tapaa jotka löysin pikaisesti googlettamalla (linux tar dd harddisk cloning)
        http://www.rajeevnet.com/hacks_hints/os_clone/os_cloning.html
        http://www.softpanorama.org/Tools/dd.shtml
        Toinen on hankalampi kuin toinen, mutta periaatteeltaan samat!


    • mindi

      Linuxin oma mainio imagevarmuuskopio-ohjelma on Mondo. Löytyy yleensä pakettihallinnan kautta.

      Myös Partimage on käypäinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      78
      2287
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      136
      1464
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      152
      1169
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1003
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      372
      921
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe