mikä antibiootti värjää?

liina

Hammastarkastuksessa minulla todettiin värjäymää hampaissa. Vielä vähän aikaa sitten hampaani olivat keskimääräistä valkoisemmat. Olin itsekin huomannut niiden kellastuneen. En tupakoi enkä juo kahvia, ja teetä vain kupin päivässä. En ole muuttanut tottumuksiani muuten kuin että juon nykyään Max Pepsiä ja käytän makeutusainetta teessä. Hoitajalle oli tullut työstä kokemusta, että antibioottikuuri saattaa värjätä hampaita. Niitä olen kyllä muutaman lähiaikoina syönyt. Hoitaja ei osannut sanoa, että minkä niminen antibiootti. Tietäisikö joku teistä, että osaisin jatkossa välttää. Vai onko syynä joku muu?

10

4679

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisiko

värjäymän syy pepsi maksi?!

• skäribo

ainakin voivat värjätä. Muista en osaa sanoa.

• hampaiden värjääntyminen

Tetrasykliiniantibiootit voivat värjätä kehittyviä hampaita, joten niitä ei määrätä alle 12-vuotiaille eikä raskaana oleville (sikiön hampaiden värjäytyminen). Aikuisten hampaiden ei enää pitäisi värjääntyä.

• liina

Kiitos kaikille tähän asti vastanneille. Hammashoitaja arveli ettei pepsi olisi syynä. Mutta en tiedä tietääkö hän oikeasti. Jos hammashoitaja muisteli tosiaan tuota tetrasykliiniä (onko se antibiootti) niin siinäkään hän ei sitten tiennyt asiaa 100%, jos kerran se värjää vain lasten hampaita.

• skäribo

hampulääkäri sanoi värjäytymien syyksi nimen omaan tetrasykliinin. Olen tosin joutunut syömään sitä poikkeuksellisen paljon.

Tiesitkö muuten, että tee värjää enemmän kuin kahvi? Syy voi olla siis siinäkin. Toisaalta tee sisältää fluoria, eli tekee hyvää hampaille mikäli et lisää siihen sokeria.

Pepsi Max värjää hampaita pitemmän ajan kuluessa. Hapokkaat juomat nimittäin liuottavat kiillettä, ja kiilteen ohetessa tummempi hammasluu tulee esii.

• värjää
        skäribo kirjoitti:

hampulääkäri sanoi värjäytymien syyksi nimen omaan tetrasykliinin. Olen tosin joutunut syömään sitä poikkeuksellisen paljon.

Tiesitkö muuten, että tee värjää enemmän kuin kahvi? Syy voi olla siis siinäkin. Toisaalta tee sisältää fluoria, eli tekee hyvää hampaille mikäli et lisää siihen sokeria.

Pepsi Max värjää hampaita pitemmän ajan kuluessa. Hapokkaat juomat nimittäin liuottavat kiillettä, ja kiilteen ohetessa tummempi hammasluu tulee esii.

kehittymässä olevan hampaan päästessään verenkierron (joka tuo ravintoa soluille, myös niille hampaita muodostaville) mukana paikalle. Samoin käy luulle, mutta luu uudistuu pitkin matkaa koko elämän ajan (vanhat luusolut kuolee ja uudet tulee tilalle,jolloin luun värjäytymä häviää), kun taas hammas kerran muodostuttuaan on ja pysyy. Jo puhjenneita hampaita ei tetrasykliini enää värjää.

• skäribo
        värjää kirjoitti:

kehittymässä olevan hampaan päästessään verenkierron (joka tuo ravintoa soluille, myös niille hampaita muodostaville) mukana paikalle. Samoin käy luulle, mutta luu uudistuu pitkin matkaa koko elämän ajan (vanhat luusolut kuolee ja uudet tulee tilalle,jolloin luun värjäytymä häviää), kun taas hammas kerran muodostuttuaan on ja pysyy. Jo puhjenneita hampaita ei tetrasykliini enää värjää.

kuin iho- ja hampulääkäräni yhteensä. Waude.

• miinnttuu

Työssäni olen törmännyt muutamia kertoja tilanteisiin, että antibioottikuurin jälkeen hampaiden pinnoille on muodostunut tod. sitkeä, kellertävä kate(värjäymä), joka tosin lähtee kyllä ammattimaisen putsin (ei irtoa vain hammasharjalla) avulla. Ilmeisesti kyseessä on jokin henk.koht. ominaisuus, miten antibiootit kenelläkin tehoavat, antibiootithan tappavat niin talossa kuin puutarhassa, ja sekoittavat myös suun norm. bakteerikantaa, joka voi ilmentyä värjäymänä.

• ()()()/&%)

Aivan samoin olen myös minä työssäni nähnyt antibiootin aiheuttaneen juuri kuvailemasi kaltaista sitkeää keltaista katetta, toisille tulee, ei kaikille. Muutaman kerran olen myös törmännyt tilanteisiin, missä pitkäaikaisen ja voimakkaan atibioottikuurin jälkeen, on alkanutkin muodostua ns. 'hammasruostetta' (pikimustaa värjäymää erit. ienreunoissa kauluksen tapaan). Tetrasykliinihän värjää hampaat niiden kehitysvaiheessa pysyvästi, eikä siksi saa käyttää raskausaikana ja alle 8-v lapsille.

• ei tupakoiva

minun hampaisiini tuli tummaa värjäytymää, kun olin kahden antibiootin yhtäaikaisella kuurilla meronem neljä viikkoa ja vancocin kolme viikkoa - nyt tässä olen menossa hammaslääkärille tutkituttamaan kuinka voidaan puhdistaa/vaalentaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3163
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      33
      1011
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      847
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe