Nyt tuli niin nolostuttava asia kysyttäväksi, että on pakko tehdä se naisen nimimerkillä ;)
Ostan pikapuolin elämäni ensimmäisen automaativaihteisen auton (E220/E270 CDi). Autoliike on kaupungin keskustassa vilkkaan ja ruuhkaisen kadun varrella (Saksassa). Eli harjoittelumaasto ei ole paras mahdollinen.
Mistä voisi vähän etukäteen hankkia tietoa automaatista? En tiedä siis yhtään mitään näistä kirjaimista N,R,... ja mitä niitä nyt olikaan. Muistelen joskus kuulleeni että käynnistäessä vipu piti olla jossakin tietyssä asennossa (tietty, muutenhan auto hyökkää samantien karkuun). Lisäksi on kai normaaliasento eteen ja taakse ja sitten joku kick-asento kun pitää kiihdyttää.
Lisäksi tajuan, että ainakaan kovassa vauhdissa ei kannata vanhasta muistista polkaista 'kytkintä' pohjaan kun alkaa hidastamaan.
Eli löytyykö joku lähde "Automatic for Dummies"?
Automaatin käyttöohje
12
1371
Vastaukset
- Tomaatti
Starttaus: P tai N asento. P on parkkiasento, kuten vapaa mutta vaikutus kuin olisi käsijarru päällä ja vaihde vapaalla, auto ei siis karkaa mihkään. N on vapaa, siis jos olet vaikka mäessä niin auto karkaa.
R on peruutusvaihde.
D on ajovaihe ja ne numerot sitten pienempiä vaihteitä joita ei oikestaan edes normaaliajossa tarvi joten unohda ne.
Kun starttaa P asennossa, sitten paina jarrua ja siirrä valitsin Deelle, matka alkaa. Sama R asennossa, muista jarru kun vaihtat vaihteita.
Vauhdissa et voi vaihtaa kuin N tai pienempiin numeroihin ja silloinkin nopeus huomioiden. Jos vaihdat vauhdissa R tai P asentoon, tapahtuu katastrofi.
Köytä vasen jalka vaikka penkkiin kiinni jottei tule poljettua sitä "kytkintä", muuten tulee tarkoittamaton äkkipysähdys.- Elina
Niin tällainen kysymys vielä. Miten seistään esimerkiksi liikennevaloissa? Onko valitsin D-asennossa, vai onko pakko vaihtaa aina vapaalle? (näin maallikko kuvittelisi, että esim. kylmänä kun tyhjäkäynti on korkeammalla auto saattaa ryömiä eteenpäin jos vaihde on ajoasennossa)
- Tomaatti
Elina kirjoitti:
Niin tällainen kysymys vielä. Miten seistään esimerkiksi liikennevaloissa? Onko valitsin D-asennossa, vai onko pakko vaihtaa aina vapaalle? (näin maallikko kuvittelisi, että esim. kylmänä kun tyhjäkäynti on korkeammalla auto saattaa ryömiä eteenpäin jos vaihde on ajoasennossa)
Tuohan tosiaan unohtuikin, kyllä sen tosiaan voi D:la pitää paitsi jos seisot paikoillaan kohtuuttoman pitkän ajan jossain ruuhkassa, silloin voit heittää vapaalle ettei laatikko lämpene turhaan.
Talvella sitten liikennevaloissa muista polkea sitä jarrua riittävästi, takavetoinen nimittäin tekee sen että vaikka etupyörät on pitää jarrun voimalla niin takapyörät saattaakin hissukseen pyöriä tyhjää ja auto lähteekin kääntymään perä sivulle vaikka paikalla onkin. Ainakin kevytperäinen Camaro teki tälläisen ilmiön. - joo
Elina kirjoitti:
Niin tällainen kysymys vielä. Miten seistään esimerkiksi liikennevaloissa? Onko valitsin D-asennossa, vai onko pakko vaihtaa aina vapaalle? (näin maallikko kuvittelisi, että esim. kylmänä kun tyhjäkäynti on korkeammalla auto saattaa ryömiä eteenpäin jos vaihde on ajoasennossa)
D asennossa pidät ja PAINAT SITÄ JARRUA =)
Eli ei muuta kuin valitsin d-asennossa ja jarrua nin ettei auto liiku = EASY.
- -S-
N=vapaa, R=peruutus, P=pysäköinti jos on sellanen.
Eteenpäin=1,2,3,4 ja A=asento valitsimessa
Tuossa E220/E270 cdi malleissa on kait vielä perinteinen automaatti. Sehän lähtee liikkeelle kun jarrun nostaa ylös.
Kickdown=Eli kaasu polkastaan kokonaan pohjaan ja automaatti antaa pienimmän mahdollisen vaihteen.
Käynnistettäessä autoa yleensä vaihde valitsin pitää olla P-asennossa tai vapaalla muuten se ei lähde käyntiin. Joissain pitää olla myös käsijarru päällä tai pitää painaa jarrua käynnistettäessä. Näitä on hieman erilaisia systeemejä jonkin verran.
Helppo ne on oppia ja kait myydä nyt sen verran opastaa kun käytte autoa hieman läpi samalla muutenkin.
Pysäköinti= Älä laita autoa pysäköintiin pelkästään P=asennolla ala tai ylämäessä!! Voi jopa jäädä valitsin jumiin tai pysäköintilukko kuluu ennen aikasesti loppuun tai hajoo.
Hyvätapa on kun olet pysähtynyt niin laita valitisin asentoon N=vapaalle ja sitten käsijarru päälle ja sen jälkeen vasta vaihteen valitsin P=pysäköinti asentoon.
Pärjääköhän näillä? ;)- Tomaatti
Siitä käsijarrusta vielä että sitten kun se jää käyttämättä (kuten meikäläisellä yleensä), sehän ei sitten katsastuksessa yllättäen toimikaan kunnolla käytönpuutteen vuoksi. Eiks mersussa ole vielä se mielestäni hankala käsijarrupedaali lattialla?
Oli miten oli mutta automaatilla ajaessa ei enää autoilu voi paljoa helpompaa olla.:) - Elina
Tomaatti kirjoitti:
Siitä käsijarrusta vielä että sitten kun se jää käyttämättä (kuten meikäläisellä yleensä), sehän ei sitten katsastuksessa yllättäen toimikaan kunnolla käytönpuutteen vuoksi. Eiks mersussa ole vielä se mielestäni hankala käsijarrupedaali lattialla?
Oli miten oli mutta automaatilla ajaessa ei enää autoilu voi paljoa helpompaa olla.:)Joo, kiitos kovasti. Juuri tällaisia neuvoja kaipasinkin, eli vastauksia kysymyksiin joita en ole koskaan kehdannut kysyä.
Kyllähän myyjäkin varmaan perusasiat kertoo, mutta kuten epäilinkin niin automaatin kanssa niin moni asia on toisin, että siinä tulee melko paljon kerralla. Kun vielä muutenkin on onnesta soikeana istuessaan ekaa kertaa uuden auton ratissa.
Mersulla olen jonkin verran ajanut ja oppinut tuon jalalla käytettävän käsijarrun käytön. Käytän sitä aina pysäköidessäni ja monasti myös valoissa seistessäni, eli minulla tuskin kärsii käytön puutteesta. - Tomaatti
Elina kirjoitti:
Joo, kiitos kovasti. Juuri tällaisia neuvoja kaipasinkin, eli vastauksia kysymyksiin joita en ole koskaan kehdannut kysyä.
Kyllähän myyjäkin varmaan perusasiat kertoo, mutta kuten epäilinkin niin automaatin kanssa niin moni asia on toisin, että siinä tulee melko paljon kerralla. Kun vielä muutenkin on onnesta soikeana istuessaan ekaa kertaa uuden auton ratissa.
Mersulla olen jonkin verran ajanut ja oppinut tuon jalalla käytettävän käsijarrun käytön. Käytän sitä aina pysäköidessäni ja monasti myös valoissa seistessäni, eli minulla tuskin kärsii käytön puutteesta.Oleppa hyvä vaan! Jopa tälläkin palstalla hyvällä tuurilla saa asiallisia vastauksia;)
- impala67
Elina kirjoitti:
Joo, kiitos kovasti. Juuri tällaisia neuvoja kaipasinkin, eli vastauksia kysymyksiin joita en ole koskaan kehdannut kysyä.
Kyllähän myyjäkin varmaan perusasiat kertoo, mutta kuten epäilinkin niin automaatin kanssa niin moni asia on toisin, että siinä tulee melko paljon kerralla. Kun vielä muutenkin on onnesta soikeana istuessaan ekaa kertaa uuden auton ratissa.
Mersulla olen jonkin verran ajanut ja oppinut tuon jalalla käytettävän käsijarrun käytön. Käytän sitä aina pysäköidessäni ja monasti myös valoissa seistessäni, eli minulla tuskin kärsii käytön puutteesta.peruskysymyksiin saitkin hyvä vastaukset ja muutamia hyviä käyttövinkkejä, kunhan lisäisin että jos olet tottunut polkemaan käkää päälle jyrkissä liikennevalomäissä, niin sitä ei enää tarvitse tehdä- pidät auton paikallaan kaasua painamalla... pysäköidessä käsijarrun käyttö on suositeltavaa aina kun on vähänkin mäkistä maastoa.
talvisin kun olet lähdössä liikkeelle, kannattaa vaihtaa "r":lle tai "d":lle ilman kaasun painamista, ja odottaa että auto hieman liikahtaa ja irtoaa (jos renkaat jäässä lammikossa tms.) jos painat heti kaasua voi sutaista ja pahimmillaan jäät helposti jumiin...
80-luvun 4-vaihteisissa jenkkiautomaateissa on usein kaksi d-asentoa, joista toinen on ympyröity. se tarkoittaa sitä että kyseessä on loikkarivaihde, ja sitä tulee käyttää vain tasaisessa maantieajossa. - kaasua.
impala67 kirjoitti:
peruskysymyksiin saitkin hyvä vastaukset ja muutamia hyviä käyttövinkkejä, kunhan lisäisin että jos olet tottunut polkemaan käkää päälle jyrkissä liikennevalomäissä, niin sitä ei enää tarvitse tehdä- pidät auton paikallaan kaasua painamalla... pysäköidessä käsijarrun käyttö on suositeltavaa aina kun on vähänkin mäkistä maastoa.
talvisin kun olet lähdössä liikkeelle, kannattaa vaihtaa "r":lle tai "d":lle ilman kaasun painamista, ja odottaa että auto hieman liikahtaa ja irtoaa (jos renkaat jäässä lammikossa tms.) jos painat heti kaasua voi sutaista ja pahimmillaan jäät helposti jumiin...
80-luvun 4-vaihteisissa jenkkiautomaateissa on usein kaksi d-asentoa, joista toinen on ympyröity. se tarkoittaa sitä että kyseessä on loikkarivaihde, ja sitä tulee käyttää vain tasaisessa maantieajossa.Älä pidä autoa ylämäessä paikallaan kaasua painamalla,
paina vaan jarrua, siitä se äkkiä siirtyy kaasulle liikkeelle
lähdettäessä. Jos autoa pidätellään kaasua painamalla,
kuumenee vaihteistoöljy salaman nopeasti ja heikentää
öljyn voiteluominaisuuksia. Käsivaihteisessa
vastaavasti jos kytkintä luistattamalla pidetään
autoa ylämäessä, kytkinlevy palaa hetkessä piloille. - Tomaatti
impala67 kirjoitti:
peruskysymyksiin saitkin hyvä vastaukset ja muutamia hyviä käyttövinkkejä, kunhan lisäisin että jos olet tottunut polkemaan käkää päälle jyrkissä liikennevalomäissä, niin sitä ei enää tarvitse tehdä- pidät auton paikallaan kaasua painamalla... pysäköidessä käsijarrun käyttö on suositeltavaa aina kun on vähänkin mäkistä maastoa.
talvisin kun olet lähdössä liikkeelle, kannattaa vaihtaa "r":lle tai "d":lle ilman kaasun painamista, ja odottaa että auto hieman liikahtaa ja irtoaa (jos renkaat jäässä lammikossa tms.) jos painat heti kaasua voi sutaista ja pahimmillaan jäät helposti jumiin...
80-luvun 4-vaihteisissa jenkkiautomaateissa on usein kaksi d-asentoa, joista toinen on ympyröity. se tarkoittaa sitä että kyseessä on loikkarivaihde, ja sitä tulee käyttää vain tasaisessa maantieajossa.Jenkeistä japseihin ja muihin: OverDrive löytyy siitä toisesta nappulasta vaihdekepin päässä, siis se loikkari. Samat säännöt pätee kun jenkissäkin eli tasaiseen matka-ajoon.
- vaihteita
Tomaatti kirjoitti:
Jenkeistä japseihin ja muihin: OverDrive löytyy siitä toisesta nappulasta vaihdekepin päässä, siis se loikkari. Samat säännöt pätee kun jenkissäkin eli tasaiseen matka-ajoon.
Kyllä normaali ajossa D-vaihde ja kaikki vaihteet käytössä ei mitää OverDriveä. Kyllä olen itsekin kaupunkiajossa tiputtanut nelosen pois kyseisellä napilla mutta lähinnnä siksi että moottori jarruttaa silloin tehokkaammin kuin isoimmalla vaihteella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892628Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031668- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761005- 56969
- 45867
- 63859
- 61835