Tuli vaan mieleen kysellä tälläistä. Jos teille selviäisi että tyttöystävä tai vaimo on raiskattu miten suhtaudutte? Entäs jos raiskaaja on ulkomaalainen (alempaa huomasin ettei oikein ulkomaalaisa miehiä suvaita) ?
Itseäni ei ole raiskattu tai ketään ystävää tms, pälkähti vaan päähän kysellä tälläistä. Saattaa olla kyllä aika arka aihe ja voipi olla että sensuuri iskee...
Raiskattu nainen
18
2702
Vastaukset
Mitäpä siinä voisi tehdä kuin olla myötätuntoinen. Riippuu tietenkin siitä, miten se vaikuttaisi meidän suhteeseemme. Jos kokemus olisi kovin tuore ja edelleen traumaattinen, miettisin tarkkaan. En välttämättä olisi kyllin kypsä ja henkisesti vahva terapiasuhteeseen.
Ps. Mitä väliä sillä olisi, onko raiskaaja ulkolainen vai suomalainen? Eihän kukaan valitse raiskaajaansa. Mainitsemassasi ketjussa kyseltiin ulkolaisista entisistä seurustelukumppaneista, joka on ollut oman valinnan tulosta. Eipä silti, että minulla mitään moista vastaan olisi.- jiopa
Että se kyseinen jätkä ei näkisi tervettä päivää enää koskaan >:(
- kaikki on vain.
Miten siihen nyt yleensäkään pitää suhtautua? Paha mennä sanomaan kun kohdalle ei ole sattunut.
- rasistiko?
on luonnollisesti ihan eri asia kuin suhde. En oikein tiedä miten suhtautuisin, paitsi että en tietenkään vaimoani tai tyttöystävääni sen takia jättäisi. En tosin tiedä miten voisin auttaakaan, en ole kovin kummoinen terapeutti.
En osaa oikein kuvitella miten siihen suhtautuisin, mutta helppoa se ei varmasti olisi. Tietoisesti en alkaisi suhteeseen raiskatun kanssa.
- mr.douglas
ensimmäinen reaktio olis halu päästä kostamaan. Toisaalta saisin siinä tapauksessa aika varmasti kovemman rangaistuksen kuin itse raiskaaja. Mut jos ei oman käden kautta saisi kostettua niin löytyyhän niitä ammattilaisia, jotka tekee likasen työn korvausta vastaan.
Enpä usko et suhtautumiseen vaikuttais minkä maalainen mies olis. - mies....
suhtautui sillä lailla, et aluks ei meinannu uskoa sitä!! luuli et mä vaan kävin pettämässä... nykyään uskoo, ja olis varmaan tappanu sen jos olis tiennyt kuka se oli... ikinä ei jääny siit kiinni=(
- vaan
No eihän raiskaajat yleensä jää kiinni, jos ei uhri mene poliisille kertomaan ja ilmiantamaan. Ei tietysti aina sittenkään saada kiinni, mutta auttaisi paljon asiaa, jos naiset edes menisivät rikosilmoituksen tekemään...
- että...
vaan kirjoitti:
No eihän raiskaajat yleensä jää kiinni, jos ei uhri mene poliisille kertomaan ja ilmiantamaan. Ei tietysti aina sittenkään saada kiinni, mutta auttaisi paljon asiaa, jos naiset edes menisivät rikosilmoituksen tekemään...
se taas ei ole niin helppoa... mennä sanomaan että sut on raiskattu! Sillon on itellä niin saastainen olo ja ite kuvittelee että se olikin oma vika, sen tajuaa vasta myöhemmin että olis kannattanu käydä poliisin juttusilla...
- aina auta
vaan kirjoitti:
itse taannoin menin/vihdoin kykenin jonkun ilmoituksen tekemään. Asia oli jo sitten vanhentunut ja ei ollut aine ym. todisteita, eikä lääkärintodistustakaan.
Näin kävi: No oletin olevan ekan poikakaverini ok. Itse olin just täyttänyt 18v. Se asui vanhempiensa luona, oikein unelma poika, ei polttanut, ei juonnut. Sen äiti vaan sanoi, että sen poika tykkäsi tehdä luontofilmejä ja on niin nuhteeton ja pälä pälä. Kysyin, että olisi kiva nähdä, että millaisia maisemia kuvannut. Poitsu meni sen oloiseksi, että kysyin jo että onko ne ihan sitten aikuisten luontoleffoja, kun kerta ei halua näyttää niitä. Sen äiti sai pultin ym. ...
...No, ihmettelin miks mua aina nukutti niin paljon sen luona ja sitten se aika usein kyseli painoani, mitä en nyt jälkikäteen enään ihmetelly. Kumminkin kerran sitten heitin/sanoin painoni -5kg alakanttiin ja heräsin todellakin kesken orgioiden...12 tummahkon ihon omaavia miestä valospotteineen ja joku alkoi siinä heti kuristaa kun heräsin...ja huutaa huoraksi...loppujenlopuksi taju sitten menikin.
Jokatapauksessa on todellakin pöyristyttävän epäammattimaista sanoa mm. (kun menin ilmoitusta tekemään), että oot ainakin munaa saanut.
Onhan sitä näköjään saanut ja asiakin vanhentunut, mutta jos toi aina vastaustyyli kun menet ilmoitusta tekemään raiskauksesta/sista, niin ei tarvitse ihmetellä miksi ei mitään tapahdu minkään suhteen, eikä kukaan halua ilmoitusta tehdä.
Kumminkin edelleen ihmettelen, että miksi sitä vyyhtiä ei taannoin lähdetty tutkimaan, koska niitä "luontofilmejä" oli laatikoittan. Niin, ja tasan en varmasti jäännyt ainokaiseksi.
Asia nyt sulatettu ja menneisyyttä. Mutta ajattelin kumminkin olla kertomatta, jos jonkun tapaan. Ei ole ajatuksena ollenkaan kiva laittaa tuollaista taakkaa toiselle sulatettavaksi, etenkin kun itse on jo asiasta päässyt yli. Peikkonsa kullakin kaapissa, parempi katsoa eteenpäin.
- nainen..
NO, OLIPAS TÄÄKIN KESKUSTELU!
- dana
Tiiän et aika kyseenalainen keskustelu, mut mulla kun ei ole miespuolisia kavereita niin tää on ainut tapa saada vähän miesnäkökantaa asioihin.
- mie vaan
Minua ei ole raiskattu, mutta kylläkin käytetty seksuaalisesti hyväksi muutama vuosi sitten. Kahdelle poikaystävälleni olen asiasta kertonut. Kumpikin suhtautui ymmärtäväisesti eikä ainakaan pitänyt minua mitenkään huonompana. Toinen olisi ollut valmis tappamaan ko. miehen kun näki kuinka se tapahtunut oli minuun vaikuttanut.
- Sössö L
Ainahan se on sattunut kaverille tai muille, eikä koskaan itselle.
Erään vakituisen tyttöystävän kanssa tuli puheeksi, kun hän ei tuntunut nauttivan seksistä.
Herkkänä hetkenä tunnusti, että ei johtunut minusta, vaan hänet oli raiskattu vuosia aiemmin.
Yritettiin kaikki temput, mutta hän ei koskaan saanut orgasmia yhdynnässä.
Lopulta se vaikutti seksiin, mitä turhaan yrittämään, jos se ei johdu minusta.
Erosimme ja vuosia myöhemmin sain kuulla, että hän oli pääsyt ongelman yli. - kokemukseni
Jonkun verran oltiin oltu naimisissa kun tällainen kävi ilmi. Vaimo oli jossain vaiheessa raiskattu ja tekijänä arabi. Mä menin noin niinkuin sokkiin, vaimo kertoi puhelimessa olin silloin reissussa. Ei oikein uni tullut sinä eikä seuraavanakaan yönä. Jotenkin mä tungin sen puhelun aikana omat tunteeni taakse kun toisella oli oikea hätä. Raiskaus oli siis tapahtunut vuosia aiemmin, mutta hän ei ollut siitä aiemmin puhunut oikeastaan kenellekään. Kun tulin kotiin, halasin, katsoin silmiin ja annoin suukon. Sitten puhuimme siitä lisää.
Ei vaivannut vai? Vaivasi niin vitusti. Mulla meni varmaan puoli vuotta ennenkuin se ei ollut päivittäin mielessä, ensimmäiset kerrat sängyssä sen jälkeen olivat vaikeita. Vaimolle en kertonut. En sitä syyttänyt, ei se tuntunut mitenkään epäpuhtaalta, sen äijän olisin tappanut tosta vaan. En tunteetta, mä olisin nauttinut siitä. Tämän kokemuksen jälkeen kun katsoin ja kuuntelin ihmistä jota mä rakastin enemän kuin itseäni kertovan siitä ja miltä se tuntui silloin kun se tapahtui ja silloin vuosien jälkeen kun hän minulle kertoi niin multa loppui se häviäväkin ymmärrys mitä raiskaajille saattoi olla.
Meidän suhteemme voimistui loppujen lopuksi siitä kokemuksesta, mutta en toivo sitä kenellekään. Se oli välillä yhtä helvettiä - kummallekin. Vieläkin, aika monen vuoden jälkeen minulle nousee kuva siitä tilanteesta mieleeen ja vatsaa kouristaa. Vaimoani en siitä syytä, mutta toivoisin että sitä ei koskaan olisi tapahtunut. Sillä että tekijä oli arabi ei enää ole mitään väliä, alkuajalta muistikuvat ovat hieman hataria. Muistelisin että sillä oli väliä, toisaalta helpotti että se oli taphtunut jossain kaukana, toisaalta rotu taas pahensi asiaa - näin muistelisin, mutta en enää oikein osaa sanoa. Ihmismieli on kumma kun se jotkin asiat osaa hävittää..
Se on kuitenkin niin kipeä juttu että kirjauduin tapani vastaisesti pois täältä tämän kirjoittaakseni, en itseni vuoksi vaan vaimoni. Minä haluan saada sen häviämään jonnekin, mutta se miten se minuun on vaikuttanut on kuitenkin häviävän pientä verrattuna siihen miten se häneen on vaikuttanut.- dana
Oi en nyt oikein tiedä mitä pitäisi kirjoittaa. Raiskaus on kumminkin niin traumaattinen asia ja sitten kun vielä saa kuulla sen tapahtuneen omalle rakkaalle. Onneksi olette saaneet puhutuksi asiasta. Toivotaan että sanonta "aika parantaa haavat" käy toteen.
- parannellaan..
dana kirjoitti:
Oi en nyt oikein tiedä mitä pitäisi kirjoittaa. Raiskaus on kumminkin niin traumaattinen asia ja sitten kun vielä saa kuulla sen tapahtuneen omalle rakkaalle. Onneksi olette saaneet puhutuksi asiasta. Toivotaan että sanonta "aika parantaa haavat" käy toteen.
nyt kyllä hieman toisenlaisia.. Aika taisi noi haavat aika hyvin parantaa, nyt on toisenlaisia. Kiitos kommentista, ei tuossa normaali ihminen oikein mitään pelkän lyhyen kirjoituksen perusteella sanoa osaakaan.
Puhuminen ja erityisesti kuunteleminen on aika hyvä taito, joskus sanat eivät ole se oikea tapa vaan pitää vaan ottaa kiinni. Oppia ikä kaikki, onneksi siinä tilanteessa ei tarvinnut oppia virheistä, oli aika herkkä tilanne.
- vastaa
Tuon tähän näkökantani näin naisnäkökulmasta. Itse olen aikoinani joutunut raiskauksen kohteeksi. Asiasta tiesi ennen nykyistä miestäni tasan lääkäri, jonka puheille hakeuduin tapahtuneen jälkeen. Otin asian esille joskus seurustelumme suht alkuvaiheessa, kun seksielämä tuotti jonkinlaisia ongelmia. Ja toki tämän tapahtuman vaikutus minuun ja erityisesti seksielämään vei useita vuosia.
Mieheni otti asian rauhallisesti. Se oli kova paikka, sanoi tekevänsä mitä vain jos voisi jotenkin auttaa. Minä olin iloinen siitä että hän ymmärsi. Sanoi kyllä suoraan, että jos tietäisi kuka niin toimi niin ei tietäisi mitä tekisi. Mutta pystyi silti hyväksymään minut ja siitä olen kiitollinen =). Nyt yli 10 vuotta avioliittoa takana ja asia on vain pieni ikuinen ikävä muisto muiden kolhujen keskellä menneisyyttä.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262466- 1142096
- 1221759
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?451577Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91507Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901075Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161241059Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87985Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15959