Auton omistaminen on typerää

meikäläinen

Auton omistaminen on typerää
Älä tee maailman huonointa sijoitusta.

Uuden auton omistaminen ei ole maailman järkevintä puuhaa. Etenkään yksityishenkilöille. Mikset maksaisi pelkästään auton käytöstä?

Huoletonta autoilua ja silkkaa säästöä!

-näin väittää ALD joka tarjoaa yksityisille
liisarisoppareita.

Onko kokemuksia, mitä sisältää,mitä maksaa?
Samaa mieltä kyllä olen, auton omistaminen on
kenties maailman huonoin sijoitus...

31

14231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukaan sijoitusmielessä

      Niin, ei auto ole sijoituskohde. Auto on liikkumista varten, jos ajat paljon, niin kilometrikustannus pitää saada pieneksi, jos ajat vähän niin vuosikustannus pitää saada pieneksi (=kuoletus pieneksi, arvonsa säilyttävä auto).
      Minä omistan autoni. Ostan aina uutena. Huoltotoimenpiteet teen itse, en vie korjaamoiden peukaloitavaksi määräaikaishuoltoihin. Valitsen automerkin huolellisesti (laatu). Ei ole tullut yllättäviä korjauskustannuksia, hyvin on vaihdoissa hyvitetty puuttyvista huoltokirjoista huolimatta. Ajan 5-8 vuotta, 150- 240. tuh kilometriä. Ja varmasti pienemmin kokonaiskustannuksin kuin muut. Nyt on vaan pulma. Vaihto lähestyy, mutta kun noista pirun nykyautoista ei tiedä, mikä on se luotettava.

      • fdsfdsf

        Kun hankit uuden auton, kannattaa se huollattaa merkkiliikkeessä, koska muuten takuu raukeaa.
        Itse ajan työkseni Saksalaisella laatumerkillä ja
        yllättävän paljon on vuoden aikana ollut vikaa,
        isompaa ja pienempää ja olisi kyllä ollut melkoiset menoerät ilman takuuta.


      • tarpeen??
        fdsfdsf kirjoitti:

        Kun hankit uuden auton, kannattaa se huollattaa merkkiliikkeessä, koska muuten takuu raukeaa.
        Itse ajan työkseni Saksalaisella laatumerkillä ja
        yllättävän paljon on vuoden aikana ollut vikaa,
        isompaa ja pienempää ja olisi kyllä ollut melkoiset menoerät ilman takuuta.

        Minä olen ajanut eräällä ruotsalaismerkillä, joskus oli Suomessakin tehtyjä. Joitakin harvoja materiaali- ja komponenttivikoja on takuuaikana ilmennyt. Ja mukisematta ne on korjattu, vaikka en ole koskaan huollattanut merkkiliikkeessä enkä muuallakaan.


      • PPP
        fdsfdsf kirjoitti:

        Kun hankit uuden auton, kannattaa se huollattaa merkkiliikkeessä, koska muuten takuu raukeaa.
        Itse ajan työkseni Saksalaisella laatumerkillä ja
        yllättävän paljon on vuoden aikana ollut vikaa,
        isompaa ja pienempää ja olisi kyllä ollut melkoiset menoerät ilman takuuta.

        "laatumerkki", "paljon vikaa"

        Ei pahalla, paistoi vain jotenkin silmään... :/


    • ruokkiminen

      Noiden firmojen seireenikutsuihin vastaaminen rahojen tuputtaminen heille on typerintä maailmassa mitä tiedän.

    • Liisi

      Mieti ensin vuokraako rahoitusyhtiö autoja silkkaa hyväntekeväisyyttään.

      Leasingrahoituksen korkoprosentti on muuten salainen. Olen ollut töissä rahoitusyhtiössä ja tiedän miksi. Korko on niin korkea että ne eivät missään tapauksessa halua sitä julkistaa. Tietoni ovat vuosien takaa, mutta olen satavarma että korko ei jää alle kymmenen prosentin, mutta ehkä alle kahdenkymmenen. Lisäksi kaikesta rahastetaan erikseen (laskutuslisä, perintäkulut, todistus ulkomaille ajoa varten) ja viimeisen päälle.

      Me veronmaksajat tuemme jonkin verran työsuhdeautoja, onhan autoedun verotusarvo vain noin 70% todellisesta edun määrästä. Tämä ei kuitenkaan riitä korvaamaan leasingin hulppeita kuluja. Yksityishenkilön leasingissa tätäkään etua ei ole.

      Auton omistaminen ei tosiaan ole kovin hyvä sijoitus koska arvo laskee koko ajan. Myös liisingissä maksuerä (vuokra) perustuu arvioon auton arvon alenemisesta. Jos autosta ei sopimuskauden päätyttyä saada sitä mitä on arvioitu, niin joudut maksamaan lisää. Toisaalta saat kyllä palautusta jos autosta saadaan parempi hinta.

      Herää myös kysymys siitä miten luotettavasti tuo auton arvo määräytyy sopimuskauden päätyttyä. Arvioijalla kun on oma lehmä aika syvällä ojassa.

      Leasing-sopimukseen sidottu vakuutus on kyllä yleensä hyvin edullinen, varsinkin jos ei ole täysiä bonuksia.

      Mainokset ovat mainoksia. Vertaa vastaavilla summilla lasketun osamaksurahoituksen kustannuksiiin.

      • kiitos

        "Me veronmaksajat tuemme jonkin verran työsuhdeautoja, onhan autoedun verotusarvo vain noin 70% todellisesta edun määrästä. Tämä ei kuitenkaan riitä korvaamaan leasingin hulppeita kuluja."

        Hetkinen, perustele tuota hieman lisää.
        Miten veronmaksaja tukee firmojen autoja? Haloo?

        Eihän tosiaan ole tarkoituskaan että verotusarvo
        liisarikuluja korvaa, ne maksut menevät yritykselle - huom: "autoetu" tarkoittaa yleensä etua, toisinaan haittaa työntekijälle.


      • Liisi
        kiitos kirjoitti:

        "Me veronmaksajat tuemme jonkin verran työsuhdeautoja, onhan autoedun verotusarvo vain noin 70% todellisesta edun määrästä. Tämä ei kuitenkaan riitä korvaamaan leasingin hulppeita kuluja."

        Hetkinen, perustele tuota hieman lisää.
        Miten veronmaksaja tukee firmojen autoja? Haloo?

        Eihän tosiaan ole tarkoituskaan että verotusarvo
        liisarikuluja korvaa, ne maksut menevät yritykselle - huom: "autoetu" tarkoittaa yleensä etua, toisinaan haittaa työntekijälle.

        Työsuhdeauton leasing-sopimus tehdään työnantajan ja rahoitusyhtiön välille. Työnantaja antaa auton työntekijän käyttöön. Osa rahapalkasta siis korvataan leasing-sopimuksella jonka maksut työnantaja maksaa. Verottaja verottaa tämän edun verotusarvon mukaan (ei todellisen vuokran mukaan), aivan vastaavasti kuin esimerkiksi lounassetelit. Verotusarvo on noin 70-75% leasing-vuokran määrästä.

        Suuri osa työnantajista on alkanut pitää tämän verottajan tarjoaman edun osittain tai kokonaan itsellään pienentämällä työntekijä rahapalkkaa jos tämä ottaa työsuhdeauton. Tässä tilanteessa työntekijä voisi tosiaan miettiä oikein päästä käsin että onko autoetu etu ollenkaan. Ensin bruttopalkka pienenee mahdollisesti jopa koko leasingvuokran verran ja sitten räpätään vielä vero edulle jota ei koskaan ole muodostunutkaan.


      • AsCo
        kiitos kirjoitti:

        "Me veronmaksajat tuemme jonkin verran työsuhdeautoja, onhan autoedun verotusarvo vain noin 70% todellisesta edun määrästä. Tämä ei kuitenkaan riitä korvaamaan leasingin hulppeita kuluja."

        Hetkinen, perustele tuota hieman lisää.
        Miten veronmaksaja tukee firmojen autoja? Haloo?

        Eihän tosiaan ole tarkoituskaan että verotusarvo
        liisarikuluja korvaa, ne maksut menevät yritykselle - huom: "autoetu" tarkoittaa yleensä etua, toisinaan haittaa työntekijälle.

        Taisi edellinen kirjoittaja tarkoittaa epäsuoraa veronmaksajien osallistumista kuluihin, koska yrityksen maksuerät ovat verotuksessa vähennyskelpoisia.


      • myyntialalla
        Liisi kirjoitti:

        Työsuhdeauton leasing-sopimus tehdään työnantajan ja rahoitusyhtiön välille. Työnantaja antaa auton työntekijän käyttöön. Osa rahapalkasta siis korvataan leasing-sopimuksella jonka maksut työnantaja maksaa. Verottaja verottaa tämän edun verotusarvon mukaan (ei todellisen vuokran mukaan), aivan vastaavasti kuin esimerkiksi lounassetelit. Verotusarvo on noin 70-75% leasing-vuokran määrästä.

        Suuri osa työnantajista on alkanut pitää tämän verottajan tarjoaman edun osittain tai kokonaan itsellään pienentämällä työntekijä rahapalkkaa jos tämä ottaa työsuhdeauton. Tässä tilanteessa työntekijä voisi tosiaan miettiä oikein päästä käsin että onko autoetu etu ollenkaan. Ensin bruttopalkka pienenee mahdollisesti jopa koko leasingvuokran verran ja sitten räpätään vielä vero edulle jota ei koskaan ole muodostunutkaan.

        Huhh mitä yleistystä eikä todellakaan pidä paikkaansa missään minun tietämässä paikassa.

        Mm myyntialalla on kaksi yleisintä tapaa:
        1) rahapalkka edut, auto ja puhelin=brutto
        2) kokonaispalkka joka sis. edut ja rahapalkan

        Liisarikulut ovat yrityksen kuluja, samoin polttoaineet jne vapaassa edussa. Auto voi olla yrityksen oma, rahoitusliisarilla tai huoltoliisarilla tai näiden yhdistelmiä.

        Liisarivuokria ei tyyppisesti peritä edunsaajalta joka on ihan oikein.


      • myyntialalla
        AsCo kirjoitti:

        Taisi edellinen kirjoittaja tarkoittaa epäsuoraa veronmaksajien osallistumista kuluihin, koska yrityksen maksuerät ovat verotuksessa vähennyskelpoisia.

        No joo, jos vähennyksistä ruvetaan miettimään siten että niihin osallistuu jokainen veronmaksaja niin sittehän pitäisi puuttua paljon laajempiin asioihin. Mm jos saa vähennyksiin ammattikirjallisuutta tai muuta?

        Aika kaukaa haettu jos tämä oli se pointti.


      • Toope

        "Me veronmaksajat tuemme jonkin verran työsuhdeautoja, onhan autoedun verotusarvo vain noin 70% todellisesta edun määrästä. Tämä ei kuitenkaan riitä korvaamaan leasingin hulppeita kuluja. Yksityishenkilön leasingissa tätäkään etua ei ole. "

        Mistäpä kuvittelet liisinkiyhtiön repivän puuttuvan 30%... raksuttaako yhtään?


    • Jooseppi

      Auto on loistava sijoitus... nimittäin elämän laadun parantamiseksi.

      ALD:ltä ei kannata autoa liisata jos sitä aikoo käyttää vähänkään pidempään.

      • ...on täyttä tuubaa

        "Auto on loistava sijoitus... nimittäin elämän laadun parantamiseksi."

        Miten kummassa auto voi parantaa elämän laatua? Käsittämätön väite! Joidenkin liikuntavammaisten kohdalla se voi helpottaa elämää, muilla se pääsääntöisesti heikentää elämän laatua. Tuohan on kuin jostakin autoliikkeen mainoksesta.

        Minäkin olen heikentänyt elämäni laatua autoilun kautta.


      • päinvastoin
        ...on täyttä tuubaa kirjoitti:

        "Auto on loistava sijoitus... nimittäin elämän laadun parantamiseksi."

        Miten kummassa auto voi parantaa elämän laatua? Käsittämätön väite! Joidenkin liikuntavammaisten kohdalla se voi helpottaa elämää, muilla se pääsääntöisesti heikentää elämän laatua. Tuohan on kuin jostakin autoliikkeen mainoksesta.

        Minäkin olen heikentänyt elämäni laatua autoilun kautta.

        ainakin minulla. Auto on parantanut elämiseni laatua ratkaisevasti. Se on mahdollistanut harrastukset, jotka merkitsevät minulle paljon. Auto mahdollisti vierailut isovanhempien luona kun lapset olivat pieniä. Lomamatkat autolla olivat perheen yhteinen harrastus. Tippaakaan en kadu sitä kustannuserää (pientä, kun homman osaa) mikä auton ylläpitämiseen on mennyt.


    • että..

      Käsirahaa ei kai tarvita että hankinta on helppoa?
      Äkkiseltään en sellaista ainakaan huomannut kun joku päivä noita sivuja katselin.

      Tosia asia noissa vuokraamisissa kuitenkin on se että halvemmaksi se osamaksu tulee koska silloin auton maksettuasi auto on sinun! Tällöin auton arvosta jää omaan taskuun vielä mutta tuossa vuokraamisessa se jää autoliikkeen taskuun.
      -----------------------------------------------
      Vuokraaminen:
      Nissan note 330e/kk, auton arvo 18500e
      Vakuutus?

      Osamaksu:
      10% käsiraha 1800e
      Osamaksu 17000e:lle:
      4 vuotta/354e/kk

      4 vuoden jälkeen auton arvo voi olla vielä 10000e!
      Se summa on taas sitten seurravaan autoon käsiraha jo 50% mahdollisesti.

      • Oma on halvempi

        ALD (täysvakuutus (sisältääkö liikenne- ja autovakuutuksen), omavastuu =?) n. 39 Ekee kuussa. Jos itellä ei bonuksia, niin rahoitusyhtiöiltä saa vakuutuket (liikenne kasko) hintaan 50 Ekee kuussa (Nissan Note).
        Vertailulaskelmissa ei tarvi bensakuluja pesuja huomioida. Ajokilsat vuodessa 15.000

        ALD:n kulut siis 330 39=369/kk = 13284 Eur.
        Oma auto 50% rahoituksella (talvikumit ja lohkis nostavat hintaa tonnilla 19 tonniin):käsiraha 15% eli 2700, osamaksu 3 v. 527/kk sis vakuutuksen) huollot 3*250 (takuu 3 vuotta, ei muita kuluja)=2850 18972 750=22572 Ekee. Jos auton arvo on 3 vuoden jälkeen 12.000 ekee (ja todennäköisesti on 45.000 kilsan jälkeen), niin "oma" auto tuli maksamaan 10572 Ekee, vuokraus siis 13284 Ekee eli noin 3 tonnia enemmän.


    • huonosta sijoituksesta

      Ei kai auton omistaminen ole itsetarkoitus. Kysymyshän on ajokilometrin hinnasta pitkässä juoksussa sellaisessa käyttötilanteessa kun itse kullakin henkilökohtaisesti on. Ongelmaan on monia toteutustapoja, mutta takaan, että liisaajan kilometrin on aina kalliimmasta päästä ja tietyt fiksut omistajat selviävät halvimmalla.

    • omista

      autoa, koska sulla ei ole varaa

      • autoetuilija myös

        ihan oikein, ei ole varaa omistaa

        siksi ajan firman autolla, koska autoon sijoittaminen on niin huono sijoitus.


      • työmies
        autoetuilija myös kirjoitti:

        ihan oikein, ei ole varaa omistaa

        siksi ajan firman autolla, koska autoon sijoittaminen on niin huono sijoitus.

        ...usein tuota samaa jotta mahtanetko (ehtiä) tehdä työtä ollenkaan? Tuntuu että firman ooppeli (tämä oli vain esimerkki) on sinulle jotenkin ylpeilyn aihe? No, voihan se maalaisserkkuihin purrakin.
        Miten niin huono sijoitus? Kuulemma vanhoja avo Cadillaceja sai parikymmentä vuotta sitten ameriikasta parilla tuhannella taalalla. Nyt niistä pyydetään tuo hinta vähintään kymmenkertaisesti.


      • autoetuilija myös
        työmies kirjoitti:

        ...usein tuota samaa jotta mahtanetko (ehtiä) tehdä työtä ollenkaan? Tuntuu että firman ooppeli (tämä oli vain esimerkki) on sinulle jotenkin ylpeilyn aihe? No, voihan se maalaisserkkuihin purrakin.
        Miten niin huono sijoitus? Kuulemma vanhoja avo Cadillaceja sai parikymmentä vuotta sitten ameriikasta parilla tuhannella taalalla. Nyt niistä pyydetään tuo hinta vähintään kymmenkertaisesti.

        Oletkos sinä juuri se kateellinen maalaisserkku?
        Kun pitää noin hyökätä. Huolehdi ihan vaan omista töistäsi enkä mitenkään ylpeillyt ooppelillani. Näetkö ympärilläsi vain ylpeileviä ihmisiä, oletko jotenkin epävarma - työmies.


      • työmies
        autoetuilija myös kirjoitti:

        Oletkos sinä juuri se kateellinen maalaisserkku?
        Kun pitää noin hyökätä. Huolehdi ihan vaan omista töistäsi enkä mitenkään ylpeillyt ooppelillani. Näetkö ympärilläsi vain ylpeileviä ihmisiä, oletko jotenkin epävarma - työmies.

        Osui kuin osuikin arkaan paikkaan? Ei tartte silti tempaista kiloa herneitä kerralla sieraimeen...
        No minulla kyllä olisi mahdollisuus työsuhdeautoon mutta toistaiseksi olen tullut siihen tulokseen jotta edullisempaa on olla ilman (alla sopivasti käytetty maineeltaan luotettava ja sellaiseksi osoittautunut käyttöauto).
        Oikeastaan oli kyllä ihan turhaa käyttää (vapaa)aikaa tähän mutta menköön tämän kerran.


      • sinun.
        työmies kirjoitti:

        Osui kuin osuikin arkaan paikkaan? Ei tartte silti tempaista kiloa herneitä kerralla sieraimeen...
        No minulla kyllä olisi mahdollisuus työsuhdeautoon mutta toistaiseksi olen tullut siihen tulokseen jotta edullisempaa on olla ilman (alla sopivasti käytetty maineeltaan luotettava ja sellaiseksi osoittautunut käyttöauto).
        Oikeastaan oli kyllä ihan turhaa käyttää (vapaa)aikaa tähän mutta menköön tämän kerran.

        Osui nimittäin sinun arkaan paikkaan edellinen.


      • Homer Simpson
        autoetuilija myös kirjoitti:

        Oletkos sinä juuri se kateellinen maalaisserkku?
        Kun pitää noin hyökätä. Huolehdi ihan vaan omista töistäsi enkä mitenkään ylpeillyt ooppelillani. Näetkö ympärilläsi vain ylpeileviä ihmisiä, oletko jotenkin epävarma - työmies.

        Mistä muuten päättelet että työsuhde astra, primera tai vaikka ceeviitonen (eikö nuo ole aika yleisiä yritysautoja?) aiheuttaa kanssaihmisissä kateutta?
        Kyllä minä ainakin olen rehellisesti kateellinen naapurin bemarimiehelle jonka peli on varmasti oma ja kai (kerralla) maksettukin.


    • Omani

      Omistan autoni ja vaihdan aina uuteen. Autosta on minulle suuri käyttöarvo, lisäksi pidän ajamisesta - nautin joka kilometristä!

      Rahallinen sijoitus autoon on itse asiassa halpa hinta siitä ilosta, hyödystä ja vapaudesta mitä saan autosta.

      • on vaununi

        Ostin 2 vuotta sitten alle 1000€ auton. Nyt olen ajanut sillä 40tkm. Miksi maksaisin enemmän siitä että pelti kiiltää?


      • tosissasi?
        on vaununi kirjoitti:

        Ostin 2 vuotta sitten alle 1000€ auton. Nyt olen ajanut sillä 40tkm. Miksi maksaisin enemmän siitä että pelti kiiltää?

        Ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että 250000-350000 tuhatta ajetussa autossa ei ole mitään eroa uuten verrattuna? Älä nyt hyvä ihminen viitsi tyhmäksi heittäytyä. Jos sinä mielummin ajat mahdollisimman halvalla, paljon ajetulla autolla, niin se on ihan ok. Silläkin pääsee eteenpäin, kunnes se joskus lopullisesti hajoaa, mutta älä nyt viitsi väittää, että ainoa ero uuteen on peltien kiillossa...


      • Miina2
        on vaununi kirjoitti:

        Ostin 2 vuotta sitten alle 1000€ auton. Nyt olen ajanut sillä 40tkm. Miksi maksaisin enemmän siitä että pelti kiiltää?

        Joku haluaa että pelti kiiltää ja joku haluaa että auto on niin turvallinen kuin olloa voi....


    • yhteenveto

      Nyt kun keskustelu työsuhdeautoilun kannattavuudesta on rauhoittunut,voitaneen
      yhteenvedossa ilman ihmeempää tunteilua todeta:

      Palkkaluokassa 30k€ vuodessa voitaneen jotenkin
      puolustella työsuhdeautoa. Noilla tuloilla on
      vaikea hankkia vuosipalkan verran maksavaa uutta
      autoa.
      Taas 50k€ vuosituloilla se 30 tonnin auton han-
      kiminen on mahdollista ja ehdottomasti kannattavaa
      kun verotuksen nousu otetaan huomioon ja muistanette, että vero vähennetään aina rahapalkan
      netosta.
      Ymmärrän, että hetken sitä hehkuttaa, kun ei tarvitse itse maksaa jakopäänhihnaa tai kytkin-remonttia. Niitä tehdään kuitenkin harvoin verrattuna siihen, että verottaja rokottaa joka ainoa kuukausi.
      Ymmärrän myös sen tunteen, kun on ajanut käytetyillä tai pikkuautoilla koko ikänsä ja nyt
      pääsee uuden auton puikkoihin. Olen kokenut tunteen. Järki kuitenkin voitti ja luovuin
      työsuhdeautosta ja lunastin sen omaksi. Myöhemmin
      vaihdoin sen samanlaiseen uuteen. Uskokaa pois,
      että sitten vasta tunne oli mahtava, tämä on
      uusi ja oma, teen sillä mitä haluan kyselemättä työnantajalta mitään.
      Sitten ne 100k€ ansaitsevat, heitä tuskin
      kiinnostaa, mitä se auto maksaa ja kuka sen omistaa. Tosin heissäkin on autoita ja tekniikasta
      kiinnostuneita, mutta taitaa kaikki aika mennä
      työasioiden hoitamisessa. Emmehän ole kateellisia heille.

      Hyvää kesää kaikille

      • Työsuhdeautoilija ja tuore ...

        No olipa höpö tekstiä =)

        Jos otat työsuhdeauton jonka verotusarvo on 450€/kk tai 5400 €/a menetät kuukaudessa nettopalkastasi tasan samanverran oli palkkasi 30000€ tai 50000€ vuodessa.

        Palkkapussin koko ei ole mikään mittari joka kertoo onko työsuhdeauto järkevä vai ei. Ilmeisesti itselläsi ei sellaista ole kun kuvitelmat ovat tuommoiset?

        Kukaan ei voi sanoa toisen puolesta onko järkevää vai ei. Kun itse vaihdoin omistusauton työsuhdeautoon (joka on vähän kuluttuva diesel) vaikkei ajokilometrejä paljoa tulekaan (16000km ja käyttöetu), ja sain vielä omani myytyä tsa:n myyneeseen firmaan ja remppalainoja pois. On kuukaudessa käteen jäävä osuus autoilu/lainanhoitokulujen jälkeen n. 450€ plussalla verrattuna tilanteseen jossa auto oli oma ja remppalainojen lyhennykset päällä...

        Että siinä yksi fakta, toinen taasen voisi olla myyntimiesmynttinen joka ajaa 70000km/vuoteen ja saa kilsakorvaukset omalla dieselillä ajellessaan, ja ostaa kilsakorvauksilla aika usein uuden auton...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1433
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1237
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1219
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      214
      1120
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1068
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      994
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      315
      991
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      939
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      905
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      899
    Aihe