jalat kipeät herättyä

jäykkäjalka

Mistähän voisi johtua, että kun aamulla herään ja nousen sängystä, jalkani (nilkat ja jalkapohjat) ovat kipeät ja käveleminen kankeaa ja jotenkin tuntuu, kuin jalat eivät kannattaisi. Menee kyllä ohi, mutta joka-aamuinen riesa.
Kuulostaako tutulta?

26

45888

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jalkautunut

      - sulla on vääränlaiset työkengät tai yleensä kengät, joilla päivän taaperrat
      - hieman ylipainoa

      Kokeile nostaa jalat illalla hieman ylemmäksi, loikoilla samalla. Tämä auttaa ehkä pikkusen.

      • jäykkäjalka

        - En usko kenkäteoriaan. Mulla on kahdet terveyskengät ja teen istumatyötä. Kävelen työmatkat.
        - Ylipainoakaan ei ole...
        ?


    • sama tilanne

      Yleensä tilanne helpottuu tunnissa, parissa ylös nousemisesta.

      Mulla syinä ilmeisesti on sekä valtimoverenkierron alentuminen jaloissa että hermosto-ongelmat (neuropatia). Muuten päivän mittaan eivät jalat vaivaa pahemmin.

      Kengät itsellänikin ovat hyvät, tukipohjallisetkin käytössä, istumatyö ja toisaalta kävelyä päivittäin sellaisen 10.000 askeleen verran.

      • jäykkäjalka

        lisää, eli mistä epäilet, että sinulla olisi valtimoverenkierron alenemista, vai onko se diagnisoitu? Itselläni istumatyöstä johtuen päivällä myös pohkeet turpoavat jne. Voisikohan viitata edellä mainittuun?

        Onko tuosta neuropatiasta sanottu johtuvan nuo aamuiset jalkasäryt? Miten sairaus muuten ilmeni/oireilee?


      • sama tilanne
        jäykkäjalka kirjoitti:

        lisää, eli mistä epäilet, että sinulla olisi valtimoverenkierron alenemista, vai onko se diagnisoitu? Itselläni istumatyöstä johtuen päivällä myös pohkeet turpoavat jne. Voisikohan viitata edellä mainittuun?

        Onko tuosta neuropatiasta sanottu johtuvan nuo aamuiset jalkasäryt? Miten sairaus muuten ilmeni/oireilee?

        No mulla on ihan virallisesti diagnosoitu ASO (valtimonkovettumatauti) ja esim. ABI-mittauksella (verrataan verenpainetta nilkoista ja olkavarsista mitattuna toisiinsa) näkyy selvä valtimopaineen heikentyminen nilkoissa. Jossain vaiheessa minulle tuli katkokävelytyyppisiä oireitakin kävellessä, mutta ne olen saanut häipymään yrittämällä nimenomaan kävellä mahdollisimman säännöllisesti kunnon lenkkejä.

        Turvotusta itselläni ei pahemmin ole, mutta mun istumatyöni ei olekaan totaalista, vaan sellaista jakosttaista.

        Neuropatia ei minulla ole selaista neuropatiasärkyjä aiheuttavaa. Minulla on lähinnä lihasten heikentymistä jalkaterissä. Neuropatiaa en edes itse tietäisi itselläni olevan, jos ei sitä jalkahoitaja (ammattilainen) näkisi ja sitten se on vielä vahvistettu ENMG-tutkimuksilla.

        Ei mulle kukaan ole suoraan osannut sanoa, että tuo aamuisin herättyäni ilmenevä jalkaterien/nilkkojen totaalinen tönkköys juuri mainitsemistani syistä johtuisi, mutta mitään muutakaan ei ole, joten niitä "arvellaan" ainakin osavaikuttajiksi.


      • jäykkäjalka
        sama tilanne kirjoitti:

        No mulla on ihan virallisesti diagnosoitu ASO (valtimonkovettumatauti) ja esim. ABI-mittauksella (verrataan verenpainetta nilkoista ja olkavarsista mitattuna toisiinsa) näkyy selvä valtimopaineen heikentyminen nilkoissa. Jossain vaiheessa minulle tuli katkokävelytyyppisiä oireitakin kävellessä, mutta ne olen saanut häipymään yrittämällä nimenomaan kävellä mahdollisimman säännöllisesti kunnon lenkkejä.

        Turvotusta itselläni ei pahemmin ole, mutta mun istumatyöni ei olekaan totaalista, vaan sellaista jakosttaista.

        Neuropatia ei minulla ole selaista neuropatiasärkyjä aiheuttavaa. Minulla on lähinnä lihasten heikentymistä jalkaterissä. Neuropatiaa en edes itse tietäisi itselläni olevan, jos ei sitä jalkahoitaja (ammattilainen) näkisi ja sitten se on vielä vahvistettu ENMG-tutkimuksilla.

        Ei mulle kukaan ole suoraan osannut sanoa, että tuo aamuisin herättyäni ilmenevä jalkaterien/nilkkojen totaalinen tönkköys juuri mainitsemistani syistä johtuisi, mutta mitään muutakaan ei ole, joten niitä "arvellaan" ainakin osavaikuttajiksi.

        Utelen vielä, että mikä sai sinut epäilemään, tai minkä oireiden takia menit alunperin tutkituttamaan tilannetta?
        Verenpaineen vai tuon kävelyn/jalkojen kivun takia ?

        Millälailla tuo lihasten heikentyminen ilmenee?

        Itselläni on yritetty diagnosoida fibromyalgiaa, kun vähän joka paikkaa kolottaa, eli lihaksia särkee ja vähänkin isompi nostaminen aiheuttaa esim. ranteissiin tuskallista kipua pitkäksi aikaa. En oikein tiedä tuosta diagnoosista.
        Heikoilta vain tuntuvat jalat ja kädet jne., niinkuin ei voimaa löytyisi ollenkaan.

        Tuo jalkojen aamuinen kipu on kyllä kelju, kun kävely on sellaista tönköttelyä, ennenkuin helpottaa.

        Oletko huomannut mitään, mikä voisi vaivoihisi auttaa?


      • Home sweet home
        sama tilanne kirjoitti:

        No mulla on ihan virallisesti diagnosoitu ASO (valtimonkovettumatauti) ja esim. ABI-mittauksella (verrataan verenpainetta nilkoista ja olkavarsista mitattuna toisiinsa) näkyy selvä valtimopaineen heikentyminen nilkoissa. Jossain vaiheessa minulle tuli katkokävelytyyppisiä oireitakin kävellessä, mutta ne olen saanut häipymään yrittämällä nimenomaan kävellä mahdollisimman säännöllisesti kunnon lenkkejä.

        Turvotusta itselläni ei pahemmin ole, mutta mun istumatyöni ei olekaan totaalista, vaan sellaista jakosttaista.

        Neuropatia ei minulla ole selaista neuropatiasärkyjä aiheuttavaa. Minulla on lähinnä lihasten heikentymistä jalkaterissä. Neuropatiaa en edes itse tietäisi itselläni olevan, jos ei sitä jalkahoitaja (ammattilainen) näkisi ja sitten se on vielä vahvistettu ENMG-tutkimuksilla.

        Ei mulle kukaan ole suoraan osannut sanoa, että tuo aamuisin herättyäni ilmenevä jalkaterien/nilkkojen totaalinen tönkköys juuri mainitsemistani syistä johtuisi, mutta mitään muutakaan ei ole, joten niitä "arvellaan" ainakin osavaikuttajiksi.

        Voi että kun olisin huomannut tämän aiemmin. Kärsin itse samasta vaivasta pari vuotta sitten. Jäykkäjalkaisuus katosi, kun muutimme pois hometalosta. Niveloireita ei edes osaa epäillä homeen aiheuttamiksi, mutta näin oli kohdallani! Luulin että minulla on reuma tai huonot kengät, mutta home sai kipeytettyä tosiaan jalatkin.


      • kipeät jalkapohjat
        Home sweet home kirjoitti:

        Voi että kun olisin huomannut tämän aiemmin. Kärsin itse samasta vaivasta pari vuotta sitten. Jäykkäjalkaisuus katosi, kun muutimme pois hometalosta. Niveloireita ei edes osaa epäillä homeen aiheuttamiksi, mutta näin oli kohdallani! Luulin että minulla on reuma tai huonot kengät, mutta home sai kipeytettyä tosiaan jalatkin.

        paranivat kun hieroja hieroi jalat. Kyseessä oli kiristynyt pohjejänne. Hieromisen jälkeen vaiva ei ole uusiutunut.


      • Anonyymi

    • anita

      Moikka. Mulla on sama juttu jalanpohjien kanssa. Välillä joudun työssä olemaan jaloillani kuusi tuntia. Sitten kun istun, niin en meinaa enää päästä kävelemään. Kun vähän aikaa kävelee, niin se on kohta helpompaa. Ootko sinä joutunu seisomaan? Niin, en tiedä onko vaikutusta sillä, että on ylipainoa 15 kg.

      • minulla on

        sama ongelma jalkojen kanssa.kuulin että voi olla b vitamiinin puute,niinpä aloitin B-vitamiinin syönnin, missä on paljon b 12 vitamiinia ja minulla ei ole jalkapohjat ja sääret enää niin kipeät ja nivelet ei ole niin jäykät.
        viikon syönnyt pillereitä.suosittelen kokeilla,minun pitäisi käydä jalkahoitajalla teettää vielä pohjalliset .ja tuo jalkahieronta voisi myös auttaa.


      • samaa oiretta
        minulla on kirjoitti:

        sama ongelma jalkojen kanssa.kuulin että voi olla b vitamiinin puute,niinpä aloitin B-vitamiinin syönnin, missä on paljon b 12 vitamiinia ja minulla ei ole jalkapohjat ja sääret enää niin kipeät ja nivelet ei ole niin jäykät.
        viikon syönnyt pillereitä.suosittelen kokeilla,minun pitäisi käydä jalkahoitajalla teettää vielä pohjalliset .ja tuo jalkahieronta voisi myös auttaa.

        Alkuperäiset: onko mikä tilanne tänäpäivänä? Mä en kestä kohta tätä kipua jaloissa!!


    • EEeeSSss
    • Hoito

      Olen 57v. mulla sama tilanne. Kun nousen pedlistä pitää kävellä varoen ja pitää sängyn laidasta kiinni. Jalat jäykät ja kipeät. Teen seisomatyötä, kävelen töissä monet askeleet. 7.5 h aikana. Kun tuun kotia ja istahdan niin sitten nousen kävelee on vaikeaa, kävelen kuin vanha mummu. Mistä tämä johtuu.

      • Teesaa

        Mä oo 36 vuotias ja kirjoitit juuri siitä mitä elämäni tällä hetkellä on! Alaselkä lisäksi kiukuttelee jos joudun pidempään seistä (yli puoli tuntia)
        Lyhyenkin istumisen jälkeen ja erityisesti aamuisin heräämisen jälkeen ekat askeleet on kipeitä ja ihan ku ilmatyynyillä kävelisi!

        Onko jollain kokemusta samasta ja saanut jotain vastauksia mistä kyse?


    • Lennu_unnel

      Kiinnostaisi kuilla lisää mitä ootte saanu selville. Aroilla ilmatyynyillä kävely ei meinaa öisillä pissareissuilla ja aamulla onnistua. Jos ei ole plantaarifaskiitista kyse niin tuo myrkkymahdollisuus nousi jossain keskustelussa esiin mielenkiintoisesti eli jonkinlainen sisäilmaongelma esim kosteutta imevästä betonista erittyvät aineet voisivat kuulema aiheuttaa tällaista. Olen alkanut tarkkailla päiviä, paikkoja ja jalkapohjien arkuutta, mutten vielä ole selvittänyt itselleni asiaa. Työskentelen päällystämättömän betonin sisällä ja päällä, asun betonitalossa....

      • Puujalka

        Tämä on vanha ketju, mutta varmasti monelle ajankohtainen. Minulla myös jalkapohjat kipeät, jalkaterät jäykät ja tunne että kävelisi aamuisin ilmatyynyt jalkapohjissa. Paranee kun hiukan kävelee mutta ikäväntuntuiset jalat nilkoista alaspäin koko päivän. Lisäksi jalat väsyvät nopeammin kuin ennen. Ei kuitenkaan varsinaista särkyä jaloissa. Kylmyyttä kyllä
        Voiko sisätilaongelmasta tulla tällaiset oireet? Tai voiko verenpainelääkkeen sivuoire olla tälläinen?


    • dfgdssfgdsafgd

      Jalat on olleet kipeinä aamuisin jo kauan, ihan sama minkälaisia kenkiä käyttää, tai kesäaikaan ei kenkiä ollenkaan. Syytä en tiedä.

    • Toisetkengät

      Itselläkin oli yhdessä vaiheessa pitkään kipeät aamuisin. Selvittelin asiaa, että kyseessä jonkinlainen jalkapohjan lihasten tulehdus. Esim huonot kengät ja tietynlainen rasitus voivat aiheuttaa tätä. Ohjeena oli muistaakseni jalkapohjien venyttelyä ja suurempien rasitusten välttäminen. Ja kengät vaihdoin myös. Siihen loppui jalkapohjakivut.

      • Nimi

        Ja parantumiseen meni siis n. yksi-kaksi kk.


    • Anonyymi

      Minulla on ihan vastaavia oireita. Tuntuu että niitä ei ollut kun olin kesälomalla ja oltiin matkoilla ja mökillä. Toisaalta samaan aikaan en ollut myöskään töissä. Ehkä tuossa ympäristötekijässä saattaisi olla se juttu.

      • Anonyymi

        Ootko ajattelut myös vesisuonista jos on sängyn alla nekin aiheuttaa oireita. Mut voihan se hyvinkin olla ilmastosta mikä on huoneistossa tunkaisuus yms.. Monta eri juttua on niihin.:)


    • Anonyymi

      Voi johtua huonosta sängystäkin.

    • Anonyymi

      Itse aloin kärsimään epämääräisistä jalkakivuista ja levottomista jaloista kun aloitin työt rakennuksessa jossa oli liian tehokas ilmanvaihto. Huippuimuri imi kirjaimellisesti kehon nesteet ylöspäin ja kotimatkalla tuntui miten kaikki rauhottui kehossa takaisin normaaliksi mutta jonkin ajan päästä huomasi että palautuminen kesti kauemmin ja kivut alkoivat kroonistumaan niin katsoin parhaaksi vaihtaa työpaikkaa ja pitää terveyteni. Kuukausi meni suunnilleen ennekuin jalat tuntuivat taas täysin normaaleilta.

    • Anonyymi

      Voi johtua selkäranga kanavan ahtatumasta ,selkä pitää mangeetti kuvata minulla todettiin se ikää 63 vuotta selkä 2 kertaa leikattu vasen jalkapohja ollut 3,6 vuotta puutunut aamusin molemmat jalat kuin puupökkeöt eikä mitään tehdä vaikea päästä selkä leikkauksen nykyään vasta sit kun menee jalat alta sit leikataan..

    • Anonyymi

      Kipuilu voi johtua reumasta, diabetes tai kilpirauhasen vajaatoiminnasta..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe