Mikä on mielestänne Löytyn paras biisi. Omasta mielestäni se on miehen ensimmäiseltä levyltä löytyvä Ilouutinen, joka onkin mielestäni kaikkien aikojen paras suomigospellaulu.
Jaakko Löytty
11
1929
Vastaukset
- Körttinen
Juu, kahden maan kansalainen on erityisen kaunis melodia ja sanoituksessa on syvää viisautta ja herännäishenkisyyttä aidoimmillaan.
- äänestän
myös Kahden maan kansalaista. Tosin J. Löytyllä on niiiin paljon hyviä piisejä, että parhaan valitseminen on vaikeaa, ellei jopa mahdotonta.
- Lotta77
Minustakin paras on Kahden maan kansalainen ja perustelut on ihan samat kuin körttisellä. Top 5:een mahtuvat myös Helsinki-Dakar, Toisen päivän iltana, Pidä minusta kiinni ja Martin Luther Kingin laulu.
- Gospelystävä
Aiemmin mainitut ovat kaikki hyviä, mutta itse olen kuunnellut ne jo puhki. Vähemmän soitetutkin ovat mainioita kuten Elävää vettä (Dire Straits -henkinen) tai Taivaan Isän kämmenellä (herkkää tulkintaa). Nämä ovat 70/80-lukujen vaihteesta.
- vaikutti kaikkiin
"Pekka oli kalamies" 1970-luvun alkupuolelta on Jaakko Löytyn ylivoimaisesti ainakin vaikuttavin biisi.
Joku tyttöoppilas uskalsi soittaa sen joskus vuonna 1974 tai 1975 koulun aamuhartaudeksi kaiuttimien kautta luokkahuoneisiin. Kun räminä alkoi, ensireaktio oli hätkähdyttävä, suorastaan henkeä salpaava: Mitä ihmettä?!!! Kuinka joku on päässyt sabotoimaan aamuhartauksen? Ehtiiköhän rehtori keskeyttää lähetyksen?
Sitten vasta kuunneltiin, rienataanko tuossa kuitenkaan uskontoa vai voiko tuollainen tosiaankin olla hengellistä musiikkia? Miten se voisi olla mahdollista? Eihän kukaan koskaan ole tehnyt uskonnollista rokkia. Hengellisen musiikinhan piti olla vain ikivanhoja virsiä ja hartaita säveliä, joista useimpien tuntemat "radikaalit" irtiotot olivat olleet pari radiossakin soitettua Lasse Mårtenssonin ja Ritva Mustosen kappaletta. Seurakuntanuorissa kulkeneet tunsivat lisäksi joitakuita muitakin 60-luvun nuorison hengellisiä lälläreitä.
Pekka oli kalamies -kappaleen vaikutuksesta keskusteltiin välitunneilla pitkin päivää. Sitä analysoitiin hämmästyneinä ja huvittuneinakin. Kyllähän rock-nuoriso oli sen heti huomannut, että Löytyn soittotaito oli perin alkeellinen, mutta hyvä yritys silti palkittiin kommenteissa yleisesti.
Millään muulla hengellisellä musiikkikappaleella en ole huomannut olevan vastaavaa vaikutusta "seurakuntaan". Se on täysin verrattavissa Lordin esitykseen euroviisuissa. - kippo
LÖDE RULAAAAA;)
- asdcasd
https://youtu.be/ZJqts2oXudI?t=214 Ihan ku siinois vierekkäin Reino Nordin ja Jaakko Löytty
- Kopoti-Gopsel
``Löytyn lyömä`` - Omaelämäkerrallinen, vielä kesken.
- dsfsdfgdf
Löyttys best biece is Kerro ihmisille
- Anonyymi
En itse ole hra Löytyn innokkaimpia ihailijoita, mutta kappale Tahdon kiittää Herraa on mielestäni paras. Sitä tulee itsekin rääkättyä vanhalla kolhuisella 12-kielisellä kitaralla.
- Anonyymi
J. Löytyltä saattaa tulla vielä äänite, semmoista mainitsee uudehkossa puheohjelmassa:
https://areena.yle.fi/audio/1-50845714
Yllättävästi aika on kulunut. Taiteilija itse sekä suuri osa kuuntelijoistaan on eläkeiässä tai pikapuoliin lähestymässä sitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418