täytän piakoin 14 vuotias. olen n. 165cm pitkä ja painan 70kg!! se on liikaa minusta. olisiko teillä hyviä vinkkejä tehokkaaseen laihdutukseen?
kiitos jo etukäteen vastauksista
13 vuotias ja 70kg!!!!
6
953
Vastaukset
- only-me
Kirjoita ylös, mikä olisi ihannepainosi ja missä suhteessa syöt ja liikut. Älä lipsu tekemästäsi listasta. Jos lipsahdat esim. syömään karkkia koulupäivänä, rankaise itseäsi siitä. Esimerkiksi tekemällä kaksikymmentä vatsalihasliikettä viittä karkkia kohden.
Jätä herkut viikonloppuun. Kun ensikerran tekee mieli karkkia, syö vaikka joku hedelmä tai juo lasillinen sokeritonta mehua.
Liiku joka päivä (lenkkeile, ui, pyöräile, pelaa pallopelejä) ja ykskaks liikunnasta on tullut elämäntapa. Sitten liikkuminen on vain ihanaa.
Yritä löytää joku oma laji, jonka parissa viihdyt. Pyydä vaikka jotain kaveriasi mukaan kokeilemaan uintia, jalkapalloilua, rullaluistelua, tanssia, nyrkkeilyä tms. Älä kuitenkaan aloita liian rankasti, vaan tunne omat rajasi.
Kerro vanhemmillesi laihduttamisestasi, sillä jos on joku tukemassa, on laihduttaminen helpompaa. Sitten vanhempasi voivat ostaa kevyempiä välipaloja sinulle.
Salli lipsahdukset. Jos joskus sorrut herkuttelemaan, et saa lyödä hanskoja tiskiin. Lipsahduksia sattuu ja pitää yrittää jatkaa eteenpäin niistä huolimatta.
Saat motivaatiota onnistumisista.
Onnea yritykseen ja onnistumiseen! :) - lihava ole
Jos haluat kokeilla päästä ns. normaalipainoon niin jätä herkut vähemmälle (saa niitä syödä silti) ja liiku enemmän (vaikkapa kävelylenkkejä luontopoluilla). Voit ehdottaa myös "talon kokille", että käyttää ruoan laitossa vähemmän rasvaa ja enemmän vihanneksia.
Itse en edes huomannut laihtuneeni kun aloin syödä enemmän vihanneksia ruoan lisukkeena (kun en painoani kotona mittaile), mutta 5 kg oli tippunut painoni kun terveydenhoitaja mittasi. - neuvo
terveydehoitajalta mutta alkuun jätä limut sipsit karkit ja niitäkin kerran viikossa vähän yhtenä päivänä. samoin pizzat ja hampurilaiset ja ransakanperunat ja syö terveellistä kotiruokaa , koulussa myös, aamu-, ja välipalat mukaan lukien, leipä tummaa tai näkkäriä, päälle sipaisu kevytlevitettä ja kevyt leikkele. paljon kasviksia ja hedelmiä kohtuullisesti esim omenaa t. appelsiinia . banaania vain joskus
liikuntaa niin paljon kuin jaksat ja joka päivä
lajin voit valita mielesi mukaan mikä tuntuu kivalta, niin kyllä se siitä - liikuntaa
Sinun ei tarvitse varsinaisesti laihduttaa, koska kasvat vielä. Jatka liikuntaa päivittäisenä harrastuksena ja syö vain kunnon ruokaa ja välipalat. Et tule katumaan. Sokerinälkä menee ohi kahdessa viikossa, kun namut ja limut jättää pois. Säästyy samalla rahat ja hampaat. Jokin uusi liikuntaharrastus on hyvä idea: jalkapallo, partio, baletti, yleisurheilu, uinti, judo, jääkiekko, ratsastus, pesäpallo jne. Kokeile eri lajeja, niin löydät omasi. Yhdessä on kiva liikkua.
- Anonyymi
Mulla on sama ongelma, mutta tästä outoa tekee se, että liikun reilusti, ja syön erittäin terveellisesti, herkkuja kerran viikossa, ellei ole juhlia tms. ja kroppakin on normaali kaikkien mielestä, jopa vähän lihaksikaskin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1445800
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k253586Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1222815- 472498
- 291939
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2631851Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt491800Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201626- 321587
- 281540