ruusufinni?

punanenä

Hei!

Minulla on nyt n. vuoden ajan ilmennyt iltapäivästä eteenpäin sellaista, että nenää alkaa kuumottamaan ja punoittamaan ihan pirusti. Tekisi mieli kylmään veteen dipata. Nenä on kuuma jopa kädellä koskettaen ja usein koskettelenkin nenää salaa, jos kädet ovat viileät tai kylmillä esineillä, jos vähän helpottaisi. Tuntuu siltä, että nenän kautta hengitettävä ilma kirvelisi nenänpieliä ja ylähuulta. Nenä, nenänselkä ja poskien yläosa ovat aivan punaiset.

Ilmiö on yleensä vain iltaisin. Olen hyvin vaaleaihoinen ja punainen nenä erottuu inhottavan hyvin. En ole kuitenkaan pistänyt päälle meikkivoiteita, epäilen, että se vain pahentaisi oloa. Käytän Lactoline -pesunestettä kasvojen puhdistamiseen illalla ja Lumenen kasvovoiteita. En ole huomannut ihonhoitotuotteiden vaihdon tai poisjättämisen vaikuttavan asiaan.

En juo alkoholia ollenkaan, enkä kahvia. Teetä juon muutaman kupin päivässä.

Minulle on myös muodostuneet silmäpussit ja usein silmiä kutittaa ja kirvelee.

Voisiko kyseessä olla ruusufinni?

Jos niin on, voiko sille tehdä mitään? Minne pitäisi köyhän ihmisen mennä, terveyskeskuslääkärillekö?

Lääkärini on TYMPEÄ ja pitää minua luulosairaana. Jos menen sinne selittämään, että nenäni on kuuma, hän nauraa minut ulos :,-(

Neuvoja?

7

3009

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

mun isällä on ruusufinni ja tiedän siihen jotain oireita.. poskien yläosa ja tosiaan nenä punoittaa ja näyttää "turvonneelta" kuulemma todella kipeä kädellä koskettaessa "aivan kun turpaan saaneena" ja pärstä näyttää samalta oli sitte aamu tai ilta!
      onko nenä& nenänpielet kuivat? kirveleminen ja punoitus voi johtua siitä! jos silmiä kutittaa kovasti voi kyseessä olla myös allergia, itselläni on allergiaa ja silmiä ja nenää kutittaa aivan tolkuttomasti, tekisi mieli kaivaa silmät päästä!
      kannattaa kuitenkin mennä lääkärille jos vaivat jatkuu ja voithan sanoa "tympeälle" lääkärillesi että epäilet ruusufinniä niin jos uskoisi hieman paremmin!

• mä vaan

Minunkin mielestä viittaa allergiaan.Hae apteekista antihistamiineja ja koita jos oireet katoavat otettuasi niitä.Sitten vaan miettimään mikä voisi aiheuttaa,tai sitten allergiatesteihin.

• Punakuono

Hei!
      Minulla alkoi samanlainen oireilu kolmisen vuotta sitten ihan yllättäen.
      Kun "kohtaus" tulee, en voi hengittää nenän kautta, koska nenä on lähes täysin tukossa. Nenä todella kuumottaa ja punoittaa ihan silmin nähden. Nenä myös turpoaa ihan selvästi.
      "Kohtauksen" laukaisee milloin mikäkin asia; mausteinen ruoka, kahvi, kuuma sisäilma, liikunta, jännittäminen ja mikä milloinkin. Aina siihen ei ole mitään syytä, mutta noiden olen kuitenkin todennut aiheuttavan tämän todella kiusallisen kohtauksen.
      Kävin ensin vaivani kanssa terveyskeskuslääkärillä, joka piti asiaa lähinnä vitsinä. On kuulemma ihan normaalia, kaikkien nenä joskus punoittaa.
      Jonkin aikaa sinnittelin vaivani kanssa ensimmäisestä lekurikäynnistä lannistuneena, mutta kohtaukset alkoivat tihentyä. Päätin mennä yksityiselle, joka laittoi lähetteen jatkotutkimuksiin korva-, nenä- ja kurkkupolille (?). Siellä oli nuori lääkäri, joka vaivoin pystyi olemaan nauramatta vaivalleni, eikä löytänyt nenästäni elimellistä vikaa. Määräsi duactia, koska olin sen itse todennut auttavan kohtauksiin.

Edelleen ihmettelen, miksi tällainen ihme oireilu alkoi ja mitä tämä on. Joudun käyttämään paljon meikkivoidetta, joka vähän peittää kohtausta. Ja kuljetan aina mukanani nenäsumutetta (nasolin tai otrivin), koska niillä saan kohtauksen nopeimmin kuriin.
      Duactia käytän kohtausten ehkäisemiseen jos olen menossa jonnekin missä en halua kohtauksen missään tapauksessa tulevan. Duactista huolimatta varaaan aina nenäsumutteen mukaan. Joudun säännöstelemään duactin käyttöä, koska sitä ei saisi käyttää jatkuvasti. Myös tulehduskipulääkkeillä saan pidettyä kohtauksen poissa. Alussa auttoivat myös antihistamiinit, mutta eivät tahdo oikein auttaa enää. Kylmä vesi todellakin helpottaa, mutta sitä pitää myös "vetää nenään".
      Kohtaukset tulevat myös minulla iltapäivällä tai illalla.
      Silmälaseja tai aurinkolaseja en voi käyttää, koska ne aiheuttavat myös kohtauksen. Uimisenkin olen lopettanut kokonaan, koska koen vaivani niin kiusalliseksi. Myös minä olen hyvin vaaleaihoinen ja punainen nenä kyllä erottuu näistä kasvoista. Ü

Jostakin nettilääkäripalstalta etsin tästä jotain tietoa ja löysinkin erään samoja oireita kyselevän. (Tämä oli silloin kun oma vaivani oli vasta alkanut, eli kolmisen vuotta sitten.) Hän kuvaili juuri näitä samoja tuntemuksia ja oireita. Kysyjä sanoi nenänsä olevan huomiota herättävän punainen ja kertoi ihmisten katsovan häntä kummissaan kun nenä yhtäkkiä alkaa punoittaa. Lääkäri vastasi hänelle jotenkin tähän tyyliin: Todennäköisimmin sinä vain kuvittelet vaivasi ja luulet, että kaikki katsovat nenääsi. Todellisuudessa muut eivät edes katso nenääsi koska siinä ei ole mitään ihmeellistä. Sinä vain kuvittelet sen olevan punainen ja kuvittelet ihmisten katsovan sitä. (Voin vain kuvitella miltä siitä kysyjästä on mahtanut tuntua!)

Olisi kiva kuulla jos saat jostakin apua vaivaasi. Minä en oikein tiedä mistä enää voisi apua hakea.

• alkup.

Juuri näin!

Minulle tämä nenäkohtaus iskee illalla. Iltapäivästä. Suurimman osan päivää nenä voi olla aivan normaali.

Tänäänkin nenä oli lähes sinisenpunainen, lähes poskia myöten, kiiltelevä ja kamala :,-( ja ihmisten ilmoilla piti olla. Hävetti ihan kamalasti. Koetin nenää vilvoitella kylmässä vedessä - ei mitään vaikutusta.

Epäilen myös, että lääkitykseni saattaa aiheuttaa tätä nenän punoitusta jonkinsortin verenkiertohäiriön kautta. Lääkitykseni teho laskee juuri silloin, kun nenä on kamalimmillaan. Lääke on nimeltä Concerta, ADHD -oireyhtymän hoitoon tarkoitettu stimulantti. Onko sinulla jotain vastaavaa stimuloivaa ainetta kehossasi (esim. kofeiini tai sokeri yms.), jonka "lasku" osuisi yksiin nenäongelman kanssa? Esimerkiksi nyt, kun lääke on laskenut kokonaan, nenä on taas aivan normaali. Tämä voi olla hämäävä huomio, sillä tätenhän stimuloivan aineen nauttiminen ei aiheuttaisi nenäongelmaa heti, vaan vasta sitten, kun aine lakkaa vaikuttamasta.

Kun pidän taukoa tästä lääkityksestä, seuraan myös iho-oireitani ja testaan tätä teoriaa. Koska kohta alkaa kesäloma, tauon pitäminen on aivan mahdollista. Voin lähettää sinulle viestiä, mikäli lääke on ollut syypää.

Olen huomannut myös, että jalkojen riisuminen paljaaksi ja niiden vilvoittaminen kylmässä vedessä on joskus auttanut. Sitä ei vaan oikein voi kesken opiskelujen tehdä :D Muutenkin tuohon nenän punoitukseen liittyy minulla muutenkin sellainen olo, että jotenkin veri on liian "lämmintä".

Jos tämä lääketeoria ei toimi, menen ihotautilääkärille valittamaan. Vaiva on todella kiusallinen ja inhottava! Ei tätä pitäisi väheksyä, tekisi mieli potkaista kaikkia niitä lääkäreitä, jotka naureskelevat potilaan ongelmille.

Jos haluat, voit antaa sähköpostiosoitteesi, jos sinulla on sellainen anonyymi hömppäosoite olemassa. Siihen voisin lähettää viestiä, jos saan jotain selville. Voin myös laittaa tähän, mutta tämä viesti saattaa kadota internetin uumeniin ennenkuin pääsen lääkärille asti tai lääketaukoa pitämään ...

• Punakuono
        alkup. kirjoitti:

Juuri näin!

Minulle tämä nenäkohtaus iskee illalla. Iltapäivästä. Suurimman osan päivää nenä voi olla aivan normaali.

Tänäänkin nenä oli lähes sinisenpunainen, lähes poskia myöten, kiiltelevä ja kamala :,-( ja ihmisten ilmoilla piti olla. Hävetti ihan kamalasti. Koetin nenää vilvoitella kylmässä vedessä - ei mitään vaikutusta.

Epäilen myös, että lääkitykseni saattaa aiheuttaa tätä nenän punoitusta jonkinsortin verenkiertohäiriön kautta. Lääkitykseni teho laskee juuri silloin, kun nenä on kamalimmillaan. Lääke on nimeltä Concerta, ADHD -oireyhtymän hoitoon tarkoitettu stimulantti. Onko sinulla jotain vastaavaa stimuloivaa ainetta kehossasi (esim. kofeiini tai sokeri yms.), jonka "lasku" osuisi yksiin nenäongelman kanssa? Esimerkiksi nyt, kun lääke on laskenut kokonaan, nenä on taas aivan normaali. Tämä voi olla hämäävä huomio, sillä tätenhän stimuloivan aineen nauttiminen ei aiheuttaisi nenäongelmaa heti, vaan vasta sitten, kun aine lakkaa vaikuttamasta.

Kun pidän taukoa tästä lääkityksestä, seuraan myös iho-oireitani ja testaan tätä teoriaa. Koska kohta alkaa kesäloma, tauon pitäminen on aivan mahdollista. Voin lähettää sinulle viestiä, mikäli lääke on ollut syypää.

Olen huomannut myös, että jalkojen riisuminen paljaaksi ja niiden vilvoittaminen kylmässä vedessä on joskus auttanut. Sitä ei vaan oikein voi kesken opiskelujen tehdä :D Muutenkin tuohon nenän punoitukseen liittyy minulla muutenkin sellainen olo, että jotenkin veri on liian "lämmintä".

Jos tämä lääketeoria ei toimi, menen ihotautilääkärille valittamaan. Vaiva on todella kiusallinen ja inhottava! Ei tätä pitäisi väheksyä, tekisi mieli potkaista kaikkia niitä lääkäreitä, jotka naureskelevat potilaan ongelmille.

Jos haluat, voit antaa sähköpostiosoitteesi, jos sinulla on sellainen anonyymi hömppäosoite olemassa. Siihen voisin lähettää viestiä, jos saan jotain selville. Voin myös laittaa tähän, mutta tämä viesti saattaa kadota internetin uumeniin ennenkuin pääsen lääkärille asti tai lääketaukoa pitämään ...

Kuulostaa kyllä hyvin samanlaiselta kuin minun ongelmani!
        Minulla vain nenä punoittaa ja raja on erittäin selvä. Poskiin ei väriä tule. Voinet kuvitella miltä näyttää....! :D

Minulla ei ole mitään lääkitystä ja vaivani alkoi siten yllättäen, että en todellakaan keksi siihen mitään syytä. Vaihdoin jopa työpaikkaa ongelmani vuoksi kun ajattelin työpaikan ilmassa olevien kemikaalien aiheuttavan punoitus-kohtaukset. Vaivani ei kuitenkaan valitettavasti jäänyt työpaikalle vaan seurasi mukana. :) Kävin myös allergiatesteissä, eikä mitään allergiaa todettu.

Kahvi kyllä usein aiheuttaa kohtauksen, mutta ei aina. Ja se kohtaus tulee pian muutaman kahviryypyn jälkeen (jos siis on tullakseen).

Minäkin olen huomannut tuon, että veri tuntuu olevan "liian lämmintä"! Tuntuu kuin päässäni olisi kuumetta. Omin käsin tunnustellen pää ja kaula tuntuvat kuumilta. Jalkojen viilentäminen todella helpottaa myös minulla ja muutenkin vaatteiden vähentäminen. Kun tunnen kohtauksen alkavan, riisun nopeasti talvipakkasella vaatetta mahdollisimman vähäksi ja kohtaus jää usein lieväksi tai ainakin menee nopeasti ohitse. (Kesällähän tämä ei valitettavasti toimi.) Jos talvella menee ulkoa sisätiloihin, pitää vaatteita nopeasti vähentää ellei halua punaista nenää. Se vain on hankalaa esim. kirjastossa, kaupassa tms. asioidessa. Kaupassa käynteihinkin on varauduttava pukeutumalla mahdollisimman kevyesti ja nenäsumute on otettava varalta mukaan aina.

Minäkin olen taas miettinyt, mihin suuntaan tällä kertaa ottaisin yhteyttä apua hakeakseni. Kesällä ei haluaisi pitää hirveetä pakkelikerrosta kasvoilla ja kuitenkaan en haluaisi erottua massasta nenäni vuoksi. =)

Ärsyttää ja harmittaa lääkärien väheksyvä asenne. Tämä on todella kiusallista ja alkaa vähitellen myös rajoittamaan normaalia elämää.
        Pakkohan tähän on joku syy ja myös hoito olla. Yhä muistan hyvin sen päivän, kun ensimmäinen kohtaus tuli. Ja sitä ennen ei mitään ongelmaa nenän kanssa ole ollut.

Toivon todella, että kerrot jos saat jotain selville tästä ikävästä ongelmasta.
        Odottelen postia osoitteessa [email protected]

• punanenä 2

Mullakin joskus alkaa nenä helottaa ja siinä on ollut verisuonikuvioita. Myös kuumotusta on välillä ja hilsehtimistä. Nenän pielistä kun raaputtaa niin tulee semmosta eräänlaista karstaa. Tätä kesti 10 vuotta kunnes vihdoin raatsin mennä ihotautilääkärille. Sain Ruusufinni diagnoosin ja Apocyklin lääkekuurin. Sekä Rozex antibioottivoidetta. En osaa sanoa auttoiko nämä, mutta vähän helpotusta toi kun kävin poltattamassa ne verisuonikuviot ktp-laserissa. Hilsehtimistä jatkuu kuitenkin vähän vieläkin. Ja joskus tulee lievää punotusta, muttei enää niin pahasti.
      Yritän parhaillaan etsiä sopivaa kosmetiikkasarjaa missä ei olisi mineraaliöljyjä ja muuta "myrkkyä".
      Se on kyllä vaikeempaa kuin uskoisi. Olen kokeillut jo montaa merkkiä, mutta mieleistä ei ole vielä löytynyt. Hintavia kun ovat kaikki.
      Vaan jos voisi olla varma että on hyvä merkki niin kai sitä sen vuoksi jotain voisi uhratakin?
      Niinkuin nyt esim. siellä ihotautilääkärissä päätin käydä koska naama on sentään aina esillä!

• alkup.

Kiitos, suurkiitos!

Menempä ja varaan ajan ihotautilääkärille heti maanantaina!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2749
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2537
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      37
      2258
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1861
    5. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1535
    6. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      35
      1528
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1463
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1353
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      24
      1148
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      23