poskien syöminen

reettaliini

Mulla on varmaan tosi omituinen tapa mutta syön ja pureskelen poskia. Eli revin ihan nahkapaloja poskesta. Välillä ihan tekee kipeää. Haluisin päästä vaivasta eroon mutta aina huomaan että taas tulee syötyä poskia. Aina jos mietin jotain asiaa tai on stressaantunut niin tulee syötyä. Pelottaa, ettei vaan tule mitään suusyöpää..Onko ketään kohtalotoveria?

20

9622

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja usein purenkin

      Vähän väliä tulee järsittyä ainakin jos mietin jotain tai keskityn johonkin. Joskus iho siitä tuntuu karhealle mutta muuten en ole huomannut isoja jälkiä jäävän. Hammaslääkäri huomasi kyllä heti ja totesi, että taidat pureskella paljon poskia =)

      • moi

        Joo kun puree poskia niin limakalvot tulee aikas kipeex. Ja sit ne arpeutuu ja tulee sellasex valkosex. Sit haluu purra sitä arpee pois. Se on niinku jatkuva kierre. Toivottavasti ei vaarallista.


    • Papu

      Hei!

      Mulla on sama homma, että puraisen poskea. Hammaslääkärini sanoi, että minulla on purennassa vika. Nyt sitten olen hankkinut purentakiskot yöksi, joka tasapainottaa purentaa....ja että en yöllä pureskele poskia ja narskuta hampaita. Suosittelen juttelee hammaslääkärin kanssa :)

    • Tohtori Tomera

      Hei

      Ihmisen mieli tapojen suhteen toimii aivoissa niin, että kun toistamme jotain asiaa niin sähköisiä impulsseja kuljettavat radat aivoissamme vahvistuvat. Auton tai vaikka mopon ajosta tulee tällä tapaa myös hyvin automaattista. Kävelyn opettelemiseenkin olemme aikanamme joutuneet laittamaan keskittymistämme, kunnes siitä on muodostunut niin vahva ”rata” aivoihimme, että se tapahtuu meiltä automaattisesti.
      Poskien pureskelu on toimintatapa, jonka jotkut ottavat käyttöönsä, ettei tarvitsisi keskittyä tunteeseen, joka nousee ennen pureskelua. Se vie keskittymisen pois olennaisesta; stressistä ja sen terveemmästä käsittelytavasta. Tällä toiminnalla vältetään siis stressiä kiinnittämällä oma huomionsa pureskeluun.

      Jos pureskelija koittaa olla pureskelematta ja hänelle on ehtinyt muodostua tapa (niin kuin usein on), hän pian huomaa pureskelevansa omista lupauksistaan huolimatta. Se johtuu siitä, että tapa on ehtinyt muodostua niin vahvasti, että se on yhtä automaattista kuin meille joillekin autolla ajo, mopoilu tai kävely. Pureskelija masentuu tästä, koska kokee epäonnistuneensa ja kokee itsensä voimattomaksi tapansa edessä. Näin ei kuitenkaan ole.

      Muutama tärkeä asia ottaa huomioon pureskelun lopettamisessa:

      1. Tavan muodostumisessa menee n. 21 päivää, joten tavan poistamiseen on hyvä varata saman verran aikaa. Tässä opetellaan siis uusi terveempi tapa ottaa vastaan tunne, johon on pureskelun liittänyt. 21 päivää riittää mainiosti tämän tavan karistamiseen. Useimmiten jo muutamien päivien jälkeen on vahvin tapa tapettu.

      2. Ei kannata masentua, vaikka saa itsensä kiinni ”verekseltään”. Riittää, kun tietoisesti lopettaa pureskelun ja keskittyy siihen tunteeseen mikä tilanteesta nousee. Tunteelle ei tarvitse tehdä mitään, kunhan tarkkailee sitä miltä se itsessä tuntuu ja on itselleen myötätuntoinen. Tämä on tärkeä asia muistaa.

      3. Suosittelen asenteena täyttä ehdottomuutta olla pureskelematta. Aina, kun saat itsesi kiinni pureskelemasta, lopeta tällöin samantien ja muistuta itseäsi, että et tehnyt pureskelua tietoisesti ja nyt lopettamalla vahvistat pureskelemattomuuttasi.

      4. Kun lopetat pureskelun kokonaan, itsetuntosi kasvaa, osaat ottaa stressiä vastaan kokonaisvaltaisemmin ja olet kykeneväisempi kohtaamaan myös muita elämän mahdollisia haasteita. Tämä saattaa kuulostaa turhankin dramaattiselta, mutta kun viimein olet ollut 3 vk täysin pureskelematta niin mietipä asiaa sitten uudestaan. Tämä on asia, jonka pääset kokeilemaan, uskoa ei tarvitse ennen omakokamusta.

      5. Pureskelu on vain yksi riippuvuuden muoto. Riippuvuuden tarkoituksena on muuttaa tietoisuuden tilaa ei halutusta tietoisuuden tilasta toiseen, kuten stressistä. Ilmenemistapoja on monia; alkoholi, tupakka,ylen syöminen, yms.

      Vinkkejä:
      1. Jos nahan palat poskissasi häiritsevät alussa, mene peilin eteen ja hieron sormen päillä nahkapalat pois. Pese ensin kädet ja purskuttele lopuksi suu. Tämä vähentää kiusausta pureskella. Heti kun tunnet taas nahanpaloja, pehmeästi hierrä taas sormenpäällä irtonahka pois. Poskesi paranevat yllättävää vaihtia ja jo muutamassa päivässä ne ovat siloiset kuin vauvan pylly.
      2. Harjoita tietoisuuttasi keskittymällä tilanteista nouseviin tunteisiin. Taika ei piile konkreettisessa tekemisessä, vaan siinä, että tuot tietoiseksi tunteesi. Jollet tiedosta, et voi myöskään muuttaa. Kaikissa riippuvuuksissa lähtökohtana on tämä. Et siis ole ainut.

      T: 14 vuotta pureskellut ja sen lopettanut.

      • ????????????????????

        Eikö tommoseen vikaan ja vaivaan ole vielä pilleriä tai piikkiä?
        Sehän on paha puute ja siinäkin on selvä markkinarako!


    • pureskelijainen

      Minä pureskelin vuosikausia, varmaan 20 vuoden ajan, poskia. Kaikki alkoi siitä, kun sain hammasraudat. Raudat hankasivat poskeni verille, mutta miten ihanaa olikaan repiä se valkoinen uusi kerros pois! Rautojen jälkeen alkoi järjestelmällinen poskien syöminen. Kipeäthän ne oli, mutta sen uuden valkoisen poski-ihon poisnakertaminen tuotti niin paljon tyydytystä, että kierre oli valmis.

      En edes tiedä, missä vaiheessa tapa jäi pois. Pitkälle aikuisenakin purin, en voi sanoa, loppuiko se kenties 30 vai 38 vuoden iässä pois, joka tapauksessa se vain unohtui vuosia sitten. Saatan edelleenkin joskus purra pientä aluetta, mutta lopetan heti, kun huomaan purevani. Suusyöpää ei ole ainakaan vielä havaittu, vaikka sitä koko ajan pelkäsin.

    • N-nakki

      Olen syönnyt poskia jo 55 vuotta ja en ole päässyt tavasta eroon, ja mahdanko päästäkkään. Olen saannut hammaslääkrin teettämän purentakiskon , sillä seurauksella että olen hereillä joka yö 2-4h. Valvomisesta on tullut jo vuosien tapa, ja olen niin perusväsynnyt että oksat pois.

    • Joku12345

      Mulla myös on tää sama. Puren poskia, revin huulia ja kieltäni kipeäksi haavaksi asti. Joskus revin kipeitä ikeniä ja haavat muuttuvat afkoiksi. Olen purrut aina kieltäni ja suutani ja aina puren arven uudelleen pois.. vaikka haavat ehtisivätkin parantua niin puren aina uudelleen. En edes huomaa purevani kuin vastakun oikeasti sattuu tai vuotaa verta.. Kieli ja posket on jo iha epämuodotuneita ja näyttää typerältä väännellä naamaa purraksee eri osia suusta.. joskus joudun sylkäsemään ison puraistun palasen pois suusta...

      • lääkäriauttaa

        Sulla on mielenterveydessäsi ongelmia.


      • Anonyymi
        lääkäriauttaa kirjoitti:

        Sulla on mielenterveydessäsi ongelmia.

        Pyrkimys helpottaa jotain epämiellyttävää tunnetta.
        Todennäköisesti lapsena opittu ei niin toimiva tapa hoitaa ahdistusta. Helpottaa jos suhde ahdistukseen paranee ja sietää sitä paremmin. Itse olen myös miettinyt liittyisikö tähän edellämainitun lisäksi jokin vitamiinin tai hivenaineen puutos. Ikäänkuin että tämä kohta on se heikoin lenkki ja kun on se puutos niin kun tulee ahdistus niin oire on tämä. Samaan tapaan kun voin hyvin niin siedän hieman gluteenia mutta silloin kun minulla on stressiä niin en siedä lainkaan vaan suunpielet halkeaa heti ja vatsa turpoaa ja alkaa ahdistaa vaikka minulla ei ole keliakia. Eläimetkin oireilevat stressin lisäksi puutoksiin erilaisilla pakko-oireiselta näyttävältä toiminnalta. Nyppivät karvojaan jne. Tuskin tätä mahdollista yhteyttä on kukaan tutkinut ?
        Kuorsauskin loppui kuin seinään 3viikkoa viljattoman ruokavalion aloittamisen jälkeen.


    • Anonyymi

      Mulla oli myös lapsena, ja vielä nuorena aikuisenakin, tapana pureskella poskiani.
      Oikeastaan en edes huomannut, missä vaiheessa se tapa jäi pois.

      Puremisesta ei ole itselleni ainakaan seurannut mitään ongelmaa jälkeenpäin.

    • Anonyymi

      Minulla on ollut samaa koko elämän. Hain apua ja löysin keskustelunne. Luulin jo että olen ainoa. Tälläkin hetkellä pureskelen poskestani paloja. Isommista purasuista kehittyy kipeitä aftoja. Minä myös raavin/puren kieltäni hampaillani. Aina kun tulee sileä kohta poskelle, tapaan purra sen verille. Tykkään kyseisestä persoonastani, joten en halua lopettaa. Minulla on myös erittäin harvinainen fobia, nimittäin kammoan koruja. Tekee pahaa kirjoittaa edes kyseinen sana. En pysty katsomaan koruja. Ne ällöttää. Varsinkin syödessä jos jollain on se samaan aikaan päällä, kun syön. Minulla on myös masennus ja migreeni sekä hunaja-allergia. Minulla on myös vaikeuksia puhua tuntemattomille, että sukulaisille. Jopa vaarille. On myös luonteessani sitä että jos sattuu, esitän ettei sattuisi. Olkaa ylpeitä persoonastanne ja sairauksille. Kukaan ei ole täydellinen. -ikinä

      • Anonyymi

        Hait apua ja et sitten saanut siitä apua koska jatkat.Toi on yksi tapa helpottaa ahdistusta ja siksi tykkäät jatkaa.tsemppiä ja nauti .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hait apua ja et sitten saanut siitä apua koska jatkat.Toi on yksi tapa helpottaa ahdistusta ja siksi tykkäät jatkaa.tsemppiä ja nauti .

        Minullakin sama tapa.
        Auttaisikohan joku voide parantamaan ne vaaleat aftat ja minulla on myös tapana siistiä kieleni saksilla raaputtamalla ihan verille.
        Kun olen aikani pureskellut poskia ja kieltä, otan sakset esiin. Leikkaan aftat mihin pystyn ja kielestäkin raaputtelen...
        Olenko joku mielisairas kun teen tämmöistö 😅
        Voisiko suunsa "polttaa" jollain ruoka aineella ettei tekisi mieli syödä niitä...
        Huulten puremiseen auttaa hetkellisesti oikein pahan makuinen huulivoide,
        Kynsien pureskeluun oli ennen jokin kynneli..
        Voisiko kieltä parannella samaan tapaan kuin vauvojen sammasta?
        Hahhah en enää edes yritä seuraavaa mutta joskus yritin saksilla pätkäistä myös kitakielekkeen, mitä virkaa silläkin on. Luulen että mulla on liian pitkä.


      • Anonyymi

        ❤️💓🌺


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin sama tapa.
        Auttaisikohan joku voide parantamaan ne vaaleat aftat ja minulla on myös tapana siistiä kieleni saksilla raaputtamalla ihan verille.
        Kun olen aikani pureskellut poskia ja kieltä, otan sakset esiin. Leikkaan aftat mihin pystyn ja kielestäkin raaputtelen...
        Olenko joku mielisairas kun teen tämmöistö 😅
        Voisiko suunsa "polttaa" jollain ruoka aineella ettei tekisi mieli syödä niitä...
        Huulten puremiseen auttaa hetkellisesti oikein pahan makuinen huulivoide,
        Kynsien pureskeluun oli ennen jokin kynneli..
        Voisiko kieltä parannella samaan tapaan kuin vauvojen sammasta?
        Hahhah en enää edes yritä seuraavaa mutta joskus yritin saksilla pätkäistä myös kitakielekkeen, mitä virkaa silläkin on. Luulen että mulla on liian pitkä.

        kitakielek on puheen muodostamista varten. haluatko kentien mykäksi ja lopettaa puhumisen. Meinaatko opiskella viittomakielen jos leikkaat kitakielekkeen pois?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kitakielek on puheen muodostamista varten. haluatko kentien mykäksi ja lopettaa puhumisen. Meinaatko opiskella viittomakielen jos leikkaat kitakielekkeen pois?

        se myös estää ruuan pääsemisen nenäonteloon. Toki jos haluat haittoja niin leikkaa toki pois jos haluat mykäksi ja ruuan nenään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se myös estää ruuan pääsemisen nenäonteloon. Toki jos haluat haittoja niin leikkaa toki pois jos haluat mykäksi ja ruuan nenään.

        Kiitos vastauksista
        Kyllä mua nauratti kovasti kun luin ja kuvittelin tilanteen 🤣

        Mutta oikeesti mikähän auttaisi ongelmaaan?
        Nykyään pureskelen huuliani..
        Olen huomannut että joissain tilanteissa ei tule ollenkaan pureskeltua mutta en sen paremmin osaa eritellä miksi.


    • Anonyymi

      Onkohan samaa kuin kynsien pureskelu...

      Siitäkin pitäisi jotenkin oppia pois, mutta on aika vaikeaa.

    • Anonyymi

      Täällä myös yksi kohtalotoveri.... Koko ikäni olen syönyt itseäni, mistä vain paloja olen hampailla irti saanut. Huulet, posket, sormet, varpaat... Ällöä, joo tiedän! Puren kunnes valuu veri ja sitten imen ja nielen sitä verta. Se kipu jotenkin koukuttaa. Teen vain ahdistuneena ja jännittyneenä tätä. Se jotenkin rentouttaa ja auttaa keskittymään... Vaikka tiedän, ei se oikeasti auta. :( En ole onnistunut löytämään tähän ratkaisua. On kuitenkin huijentavaa kuulla, että on muitakin tämän asian kanssa painivia.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4995
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1255
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe