Hei kaikki!
Tulin pari viikkoa sitten takaisin Suomeen Espanjasta jonne lähdin alkusyksystä au pairiksi. Työt perheessä tosin lopetin jo helmikuussa, 4 kuukautta sovittua aikaisemmin. Valitsin perheen erittäin huolella neuvoteltuani yli kymmenen perheen kanssa, ja uskoin lopulta löytäneeni parhaan mahdollisen (mikä onkin ihan mahdollista, sillä tarkkaan kyseltyäni kaikista niistä perheistä paljastui aika omituisia asenteita au pairia kohtaan). Monet au pairin ottavat perheet ovat rikkaita ihmisiä joilla ei ole aikaa lapsilleen, ja nuori au pair-tyttö onkin sitten kätevä ratkaisu. Sitten luvataan perheen jäsenen asemaa ja töiden ilmoitetaan olevan ihanien lasten hoitoa ja kevyitä kotitöitä. Mietin vain että kuinkahan usein se pitää paikkansa? Ainakin oman kokemuksen, ja monien täältä lukemieni kirjoitusten perusteella au pairina olosta on keveys aika kaukana. Itse paloin ihan loppuun, ja vaikka olin niin väsynyt että tavarat alkoivat suorastaan tippua käsistä kun en jaksanut enää, niin perheen työnarkomaani äiti sanoi että se ei voi mitenkään johtua työstäni, sillä se on tosi helppoa ja kevyttä. (Itse hän ei ollut koskaan paikalla näkemässä miten lapsensa käyttäytyvät ja miten paljon aikaa minulla niihin töihin meni) Jälkikäteen ihmetyttää että jaksoin niinkin kauan! En ole laiska, ammattinikin on liikuntaan liittyvä (olen siis 23 vuotta) mutta kyllä se oli rankin työ mitä olen ikinä tehnyt. Sitten kun vielä miettii että mitä siitä sai palkaksi, niin kyllähän tuo au pair-työ aika hyväksi käyttöä on! Tutustuin vapaa-ajallani kahteen aikuiseen naiseen, ja hekin kauhistelivat että "eihän täällä kukaan tekisi töitä tuohon hintaan, ovat muuten säästäneet aika paljon rahaa sinun kustannuksellasi". Ainakin yleensä au pair tekee töitä kuitenkin usean tunnin päivässä. Laskekaapa huviksenne siitä taskurahasta että paljonko jää tuntipalkaksi! Sitten yleensä vedotaan siihen että saat kuitenkin asua ilmaiseksi jne. No, tuskin siitäkään hirveästi kustannuksia perheelle tulee. Itselläni oli pieni surkea huone, jossa ei saanut henkilökohtaista rauhaa ollenkaan. Muutenkin siinä talossa oli yleensä niin ikävä tunnelma etten pystynyt siellä olemaan vapaa-ajalla ollenkaan. Tunsin itseni siis joka tapauksessa kodittomaksi. Minulle ei myöskään maksettu lentoja eikä bussikorttia, eikä edes annettu synttärilahjaa..
Lähdettyäni perheestä löysin hyvän asunnon jossa vuokra oli 140 euroa kuussa, eikä ruokaankaan mennyt siellä paljon rahaa. Joten kannattaako lähteä au pairiksi? Itse en lähtisi toista kertaa enkä kyllä aio suositella kenellekään.
Miettikää ainakin tarkkaan mihin suostutte ja pitäkää kiinni oikeuksistanne! Kilttejä ja tunnollisia nuoria tyttöjä on niin helppo huijata (ja kiltit nuoret tytöt myös huijaavat helposti itseään kun eivät uskalla lähteä ikävästä tilanteesta)!
Never again!
16
3287
Vastaukset
- kohtalotoveri
Olen kanssasi taysin sama mielta!! itse olen viela perheessani, mutta tekisi mieli vaihtaa.
- vanhan akan valitusta?
Niinpa juu. Tosi hyvin kirjoitettu. Koska mulla ei ollut kivaa au pairina, ei kellaan muullakaan saa olla. Alkaa ikina menko au pairiksi, koska sehan saattaisi vaikka olla elamanne parasta aikaa.
Nimim. Toista kertaa Au pairina, toista kertaa elamassa unelmia toteen.
- .....
on hyvä että tuodaan tällaisiakin kantoja esiin, mutta ei saa leimata au pairin työtä vain siksi ettei itselle sattunut hyvää perhettä!
itse olen ollut 10 kuukautta aupairina ja hetkeäkään en vaihtaisi! kotityöt ovat todellakin kevyitä, perheen äiti osallistuu hyvin paljon lastensa elämään - hän haluaa olla läsnä! minä olen täällä auttamassa kuitenkin että hänelläkin olisi hieman vapaa-aikaa ja kaikki toimii niin täydellisesti etten vieläkään ole keksinyt mitään valittamisen aihetta..- Sunny
Mulla ei ole tapana ole muille kateellinen, ja olen todellakin iloinen jos jollekin tuo au pair-aika on hyvä kokemus. Mutta kiinnostaisi vain tietää kuinka monelle prosentille se oikeasti sitä on. Varmasti on hyviäkin perheitä, mutta itse todellakin lähtisin mielummin etsimään töitä joissa ei tarvitse asua..
- delphine37
Sunny kirjoitti:
Mulla ei ole tapana ole muille kateellinen, ja olen todellakin iloinen jos jollekin tuo au pair-aika on hyvä kokemus. Mutta kiinnostaisi vain tietää kuinka monelle prosentille se oikeasti sitä on. Varmasti on hyviäkin perheitä, mutta itse todellakin lähtisin mielummin etsimään töitä joissa ei tarvitse asua..
Moi,
Varmaan kokemuksia riittää yhtä monia kun on perheitä ja au paireja.
Olin itse ap:na kauan kauan sitten, vuosina 87 - 88, Saksassa.
Tottakai uusien ihmisten perheeseen ja elämään sopeutuminen vaatii paljon, puolin ja toisin.
Omalla kohdallani perhe oli kyllä varsinainen onnenpotku!!
Tosin ystävälläni ei käynyt ihan niin hyvä tuuri ja hän joutui lähtemään kesken vuoden takaisin Suomeen, erinäisten tapahtumien jälkeen.
Palkan vuoksi sinne en todellakaan mennyt, niistä asioista olin tietty ottanut selvää jo etukäteen.
Tarkoitus oli saada kokemuksia ja oppia kieltä.
Sen tehtävän tuo pesti täytti, enkä hetkeäkään ole sitä vuotta katunut.
- ei vikaa ollut?
No kuinka kauan näihin sun töihin oikein meni??? annapa määriä niin nähdään mikä susta on "raatamista".
Äläkä huijaa!
Monta kertaa olit kankkusessa aamulla ja kirosit, että täytyy nousta ylös?
Monta kertaa tartuit imuriin viikon aikana? - Espanjassa
En osaa kuvitella missä päin Espanjaa saat vuokrattua asunnon tohon hintaan. Itse asun pohjoisessa ja esim. Madridissa asuntojen hinnat on todella korkeita. Meillä ruokaostoksiin menee viikottain 150 euroa ja siihen hedelmät päälle, ne kun ostetaan eri paikasta. Mitä mahdoit syödä edullisesti, oliko ruokavaliosi kunnossa?
Jos lasket tuntipalkan niin on se varmasti aika surkea, mutta mikä koulutus sulla on vaatia hurjia palkkoja. Huomaatko kuinka paljon perhe laittaa taskurahan lisäksi. Ei suinkaan ole ainoastaan asunto ja ruoka, vaan tulee esim. Shamppoot, geelit, hammastahnat, puhelinlaskut, printtikulut, kirjekuoret, kirjojen päälystys, pesuaineet, kahvitukset, .... Matkailuun tulee lisää kuluja, yksi huone hotellissa lisää, etc.
Minusta au pair kokemus on erittäin hyvä, mutta ei suinkaan halpa lastenhoitomahdollisuus.- ex au pair
ei laheskaan kaikille perhe maksa shampoota ja hammastahnaa, puhelinlaskuista puhumattakaan, monet maksavat nama siita taskurahastaan. Kaikkia ei myoskaan oteta mukaan matkoille, se on perheen ihan oma paatos.
Ja sitten: Mita hittoa sina oikein syot jos ruokaostoksiisi menee 150 euroa viikossa?! - lasku.,.,
ex au pair kirjoitti:
ei laheskaan kaikille perhe maksa shampoota ja hammastahnaa, puhelinlaskuista puhumattakaan, monet maksavat nama siita taskurahastaan. Kaikkia ei myoskaan oteta mukaan matkoille, se on perheen ihan oma paatos.
Ja sitten: Mita hittoa sina oikein syot jos ruokaostoksiisi menee 150 euroa viikossa?!Siis kodin viikon peruostoksiin menee noi 150 euroa ja juuri silloin, kun kotona on au pair. Meitä on kaksi aikuista ja kaksi lasta. Ostoksiin kuuluu siis shamppoot, pesuaineet, etc. Kun ei ole au pairia menee vähemmän. Mitä teillä menee perusostoksiin "au pairilla ja ilman"??
- .....
"Shamppoot, geelit, hammastahnat, puhelinlaskut, printtikulut, kirjekuoret, kirjojen päälystys, pesuaineet, kahvitukset"
Siis mita, kaytatko perheen shampoita, hammastahnoja yms...? Vai ostaako perhe ne sinulle erikseen? Kirjekuoret, printtikulut, kirjojen paallystys...no, ei minulle ainakaan noita maksettu, enka kylla olisi kehdannut pyytaakaan(mielestani nuo on ihan henkilokohtaisia menoja), mutta hyva tietysti sinulle jos sinulle ne maksetaan.
- smudge
Kyllahan se kaikilla tiedossa on, etta tuollaista tapahtuu. Ja valitettavasti paljon. Tosiasia on myos kuitenkin se, etta nuo huonot kokemukset saa aina paljon enemman huomiota (jopa julkisuutta) osakseen kun hyvat kokemukset. Luulisin kuitenki, etta hyvia kokemuksia loytyy paljon paljon paljon enempi...
Joka ikinen tyo on sellainen, etta ei sita aina jaksa ja tekis mieli lopettaa. Ei ainoastaan aupparina oleminen!
Mulle tama on ollut yksi elamani parhaimmista kokemuksista! Suosittelen ehdottomasti muillekin!!!!- ei enaa ikina!
"Tosiasia on myos kuitenkin se, etta nuo huonot kokemukset saa aina paljon enemman huomiota (jopa julkisuutta) osakseen kun hyvat kokemukset. Luulisin kuitenki, etta hyvia kokemuksia loytyy paljon paljon paljon enempi..."
Mina taas olen taysin Sunnyn lijoilla, en usko ollenkaan, etta suurin osa kokemuksista on hyvia... Ainakin jos Ranskasta puhutaan.
- ...................
VIKA EI OLE TYOSSA vaan se perhe minne menette on se mika se on! Minullakin olisi varmasti tosi kurjaa jos olisin ollut toissa samassa perheessa kuin jutun aloittaja, ja kirjoittajalla olisi varmasti mukavampaa olla toissa siina perheessa missa mina olen. Siina maassa missa mina asun, on moni asia kallista. Yksin asuminen alussa vaatii kahta tyota, jotta saa elaa normaalisti ilman kituutusta. Au pairina teen toita 10 h paivassa/5 p viikossa joskus ylimaaraista. Etta on se paljon maastakin kiinni nuo raha jutut! Jos sama au pair tyoskentelisi kahdessa eri perheessa, samalla palkalla, malla tuntimaaralla, samassa maassa, tekisi samoja kotitoita, yhta paljon lapsia olisi tyo ja aika silti erilaista, ja voisi todeta kummassa perheessa oli kivempaa. Kaikki on kiinni ihmisista ja itse au pair tyota on turha kovalla kadella tuomita. Harmittaa jos jollakin on huonoja kokemuksia mutta yhtalailla olen myos ilinen kun jollakin on hyvia kokemuksia!
- vastakohta
Hei! Ikävää, että joillakin sattuu huono onni perheen suhteen. Itse jouduin myös aluksi huonoon perheeseen, mutta vaihdoin sitten perhettä ja elämä alkoi hymyillä. Lopullisessa perheessäni oli erikseen kodinhoitaja, joka huolehti siivouksista ja kaksi paikallista lapsenvahtia, jotta minulla ei olisi liian raskasta. :)Samaan aikaan samassa kaupungissa moni muu tuntemani au pair joutui tekemään orjan lailla töitä.
- joopa
Homman maistuminen riippuu aika paljon myös "hinta-laatu-suhteesta".
Itse ollessani (tosin vuosia sitten jo...) au pairina tein 5 päivää viikossa 10-11 tuntia töitä ja olin koko sen ajan yksin vastuussa kahdesta pienestä lapsesta. Rankkaa oli, mutta onneksi perhe tajusi sen ja korvasi raatamisen muita au paireja paremmalla palkalla, omassa käytössä olevalla autolla, jonka bensat maksettiin, lähes täysin vapailla viikonlopuilla (vuoden aikana ehkä kolmena viikonloppuna töitä) jne, sain usein pieniä lahjoja ("löysin kaupasta tällaisen kivan meikkipussin ja ajattelin että tykkäisit").
Eli vaikka tein arjet hulluna töitä, sain tilaisuuden nauttia vapaa-ajasta kunnolla ja siksi suuri työmäärä ei aivan kaatanut. Mutta ymmärrän hyvin stressaantuvia ja hommaan leipääntyviä au paireja, jos ei saa arvostusta, vapaa-aikaa, yksityisyyttä eikä kunnolla rahaakaan, niin ihan pelkkää hyväntekeväisyyttä ei kannata liikaa aikaansa vieraalle perheelle uhrata.
- voi voi
Tuotahan sen aupair työn ei pitäisi olla. Mutta näin se valitettavasti varmasti usein on.
MInulla kävi hyvä tuuri ja asuin vuoden aivan mahtavassa perheessä. Meidän kemiat kohtasi heti ja oli aivan mahtavaa. Tunsin olevani kotona jo ensimmäisen viikon jälkeen ja asioista puhuminen oli aina helppoa.
Työni oli sitä mitä menin sinne tekemään eli lastenhoitoa.Päivät loppuivat useimmiten aina neljän pintaan ja alkoivat 7-8 aamulla. Perheen äiti hoiti pyykit, ruuanlaitoin ja siivouksen. Minä tosin korjasin tietenkin päivän aikana meidän omat jäljet ja viikkailin pyykkiä. Talon siivoukseen osallistuin toki myös koska asuin siellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h282849Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062641Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv262353Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.491904Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141483- 321463
- 1771173
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021173En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711015Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81958