Parranajo

Tony-----

Miten jengi ajaa partaa? Ite oon ajanu koneella jo aika kauan mut oon aatellut testata tollasta höylää, mut miten partavaahtoo käytetään, kuivalle iholle ja pestään pois ajon jälkeen vai?

14

5275

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jimbo

      Ensin joko peset ihon (itse kyllä hellästi vasta höyläämisen jälkeen) jollain puhdistustuotteella. Sen jälkeen joku froteepyyhe tms. vastaava kuumaan veteen ja ja sitten kasvoille hautumaan, niin että parta pehmittyy. Sitten vaahtoa tasesti joka puolelle ja hetken annat vaikuttaa. Höyläilet ja sitte peset vaahdon rippeet pois. Ja ei kannata sen jälkeen mitään alkoholisia partavesiä tai muita käyttää nimittäin saattaa ärsyttää aika kovasti, joku kosteusvoide vaan päälle.

    • höyläisin näin

      Mitään "kuuma pyyhe" -käsittelyjä ei tarvitse, kun ensin otat kunnon suihkun, ja sen jälkeen höyläät partasi. Partakarvat pehmenevät näin suihkun aikana.
      Sitten vaan vaahto naamaan ja ajelemaan.
      Lopuksi joku lievittävä mönjä naamaan.

    • web

      Ainahan sanotaan, että parta kuuluu ajaa myötäkarvaan. Sillä lailla se tuntuu ainakin mukavammalta, vastakarvaan vetäminen vähänkin tylsällä terällä voi tehdä kipeää ja sit iho punottaa.

      Mutta itse oon huomannut sen, että myötäkarvaan vetämällä ei jäljestä tuu sittenkään niin siisti. Vastakarvaan höyläämällä iho tulee sileämmäksi eikä sit sänki ala jo iltapäivällä näkymään..

      • jimbo

        Mutta vastakarvaan ajaessa karvatupentulehdukset on aika yleistä ja sitten ilmeestyykin näppylöitä, joita kukaan tuskin parranajo seurauksena haluaa saada.


      • Masa
        jimbo kirjoitti:

        Mutta vastakarvaan ajaessa karvatupentulehdukset on aika yleistä ja sitten ilmeestyykin näppylöitä, joita kukaan tuskin parranajo seurauksena haluaa saada.

        Parranajo on niitä vittumaisimpia hommia mitä jätkille on keksitty. Mutta ei missään nimessä koneella. Se on sama kuin kutsuisit naamallesi näppyjä sun muita iho-ongelmia.
        Aamulla kun herää ja hampaita pesee, näkee yleensä sen orastavan sängen. Itse en ole vielä saanut selvitettyä, onko sänki parempi ajaa ennen suihkua vai suihkun jälkeen. Molempi parempi, tuntuu nykyisin.
        Jos ajaa partansa ennen suihkua, se tulee ajettua. Suihkun jälkeen kun katsoo itseään peilistä ei pikkusänki niin pahalta näytäkään. Eli parta jää ajamatta.
        Höyläämisessä pitää toki ensin vetää myötäkarvaan ja sen jälkeen viimeistellä vastakarvaan. Ja sitten vielä sivukarvaan.
        Mutta se höylän hinta. Se on pelkkää ryöstöä. Normaalisti ne gilletten terät menee ostoksien mukana ja hintaa ei edes huomaa. Nyt oli kuitenkin tilanne, että täytyi käydä ostamassa teriä erikseen. 11 euroa neljä kappaletta! No, ajaa niillä kuitenkin aika pitkään.


      • web
        Masa kirjoitti:

        Parranajo on niitä vittumaisimpia hommia mitä jätkille on keksitty. Mutta ei missään nimessä koneella. Se on sama kuin kutsuisit naamallesi näppyjä sun muita iho-ongelmia.
        Aamulla kun herää ja hampaita pesee, näkee yleensä sen orastavan sängen. Itse en ole vielä saanut selvitettyä, onko sänki parempi ajaa ennen suihkua vai suihkun jälkeen. Molempi parempi, tuntuu nykyisin.
        Jos ajaa partansa ennen suihkua, se tulee ajettua. Suihkun jälkeen kun katsoo itseään peilistä ei pikkusänki niin pahalta näytäkään. Eli parta jää ajamatta.
        Höyläämisessä pitää toki ensin vetää myötäkarvaan ja sen jälkeen viimeistellä vastakarvaan. Ja sitten vielä sivukarvaan.
        Mutta se höylän hinta. Se on pelkkää ryöstöä. Normaalisti ne gilletten terät menee ostoksien mukana ja hintaa ei edes huomaa. Nyt oli kuitenkin tilanne, että täytyi käydä ostamassa teriä erikseen. 11 euroa neljä kappaletta! No, ajaa niillä kuitenkin aika pitkään.

        Partaterien hinta on ihan sairas. Luullakseni parran ajaminen vasta suihkun jälkeen on iholle parempi. Ensinnäkin se on puhdas - infektiota ei tule niin helpolla. Toisekseen karvat ovat pehmeämpiä. Itse ajan parran suihkun jälkeen samassa vaiheessa kun laitan tukan kuntoon.

        Oletteko kukaan käyttäneet sellaisia "apres rasage"- voiteita? Onko niistä iloa ihon punoituksen/kirvelyn suhteen?


      • hyväksi havainnut

        Muutama käytännön niksi:

        -Aja parta suihkussa tai juuri suihkun jälkeen, karvat pehmeämpiä.

        -Käytä partavaahtoa.

        -Käytä laadukasta käsihöylää, muista vaihtaa terä riittävän usein.

        -Vastakarvaan ei saisi ajaa, mutta lähes kaikki tuntemani ajavat. Ei tule näppylöitä, kun muistaa edellämainitut asiat.

        -Lopuksi rauhoittavaa partabalsamia, alkoholipitoiset partavedet voivat ärsyttää.

        -Partaa ei tarvitse ajaa joka päivä. Iho ärsyyntyy vähemmän.


      • Anonyymi
        jimbo kirjoitti:

        Mutta vastakarvaan ajaessa karvatupentulehdukset on aika yleistä ja sitten ilmeestyykin näppylöitä, joita kukaan tuskin parranajo seurauksena haluaa saada.

        40 vuotta hylännyt kuiviltaan vastakarvaan,,,,mutta uusilla terillä.


      • Anonyymi
        web kirjoitti:

        Partaterien hinta on ihan sairas. Luullakseni parran ajaminen vasta suihkun jälkeen on iholle parempi. Ensinnäkin se on puhdas - infektiota ei tule niin helpolla. Toisekseen karvat ovat pehmeämpiä. Itse ajan parran suihkun jälkeen samassa vaiheessa kun laitan tukan kuntoon.

        Oletteko kukaan käyttäneet sellaisia "apres rasage"- voiteita? Onko niistä iloa ihon punoituksen/kirvelyn suhteen?

        "Partaterien hinta on ihan sairas."

        Eivät ole, yksi terä maksaa 4 senttiä/kpl suomalaisissakin verkkokaupoissa, kun tilaa 100 pakkauksen tukkulaatikon. Esim. keltainen Gillette maksaa 22€ ja 500 terällä pärjää useita vuosia.


      • Anonyymi
        web kirjoitti:

        Partaterien hinta on ihan sairas. Luullakseni parran ajaminen vasta suihkun jälkeen on iholle parempi. Ensinnäkin se on puhdas - infektiota ei tule niin helpolla. Toisekseen karvat ovat pehmeämpiä. Itse ajan parran suihkun jälkeen samassa vaiheessa kun laitan tukan kuntoon.

        Oletteko kukaan käyttäneet sellaisia "apres rasage"- voiteita? Onko niistä iloa ihon punoituksen/kirvelyn suhteen?

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/testattu-kasivartesi-teroittaa-partahoylan-yha-uudestaan/3393640

        Partahöylän pystyy terottamaan käsivartta vasten, ylläolevassa linkissä lyhyt video. Sama partaterä pysyy terävänä vuosien ajan, kun sitä hoitaa kuin partaveistä.
        Ennen parranajoa 20 vetoa väärään suuntaan käsivartta pitkin, jolloin se ei leikkaa karvoja mutta terottuu.


      • Anonyymi
        hyväksi havainnut kirjoitti:

        Muutama käytännön niksi:

        -Aja parta suihkussa tai juuri suihkun jälkeen, karvat pehmeämpiä.

        -Käytä partavaahtoa.

        -Käytä laadukasta käsihöylää, muista vaihtaa terä riittävän usein.

        -Vastakarvaan ei saisi ajaa, mutta lähes kaikki tuntemani ajavat. Ei tule näppylöitä, kun muistaa edellämainitut asiat.

        -Lopuksi rauhoittavaa partabalsamia, alkoholipitoiset partavedet voivat ärsyttää.

        -Partaa ei tarvitse ajaa joka päivä. Iho ärsyyntyy vähemmän.

        PARTAHÖYLÄLLÄ kuuluu ajaa suihkun jälkeen tai sen aikana, MUTTA entä PARTAKONEELLA? Kuuluuko partakoneella ajaa parta suihkun jälkeen vai ennen suihkua? Olen tätä aina miettinyt, kun kaikki tuntuvat puhuvan vain höylistä ja veitsistä, ja niillä ajamisesta. Mutta kukaan ei ole yhtä perusteellisesti kertonut partakoneella tapahtuvasta ajosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PARTAHÖYLÄLLÄ kuuluu ajaa suihkun jälkeen tai sen aikana, MUTTA entä PARTAKONEELLA? Kuuluuko partakoneella ajaa parta suihkun jälkeen vai ennen suihkua? Olen tätä aina miettinyt, kun kaikki tuntuvat puhuvan vain höylistä ja veitsistä, ja niillä ajamisesta. Mutta kukaan ei ole yhtä perusteellisesti kertonut partakoneella tapahtuvasta ajosta.

        Suurimmilla valmistajilla näyttää olevan kaikki partakoneet nykyisin täysin vedenpitäviä ja soveltuvat sekä märkä- että kuiva-ajoon. Niillä voi ajaa suihkun aikana tai suihkun jälkeen, jolloin voi käyttää samoja parranajogeelejä tai vaahtoja joita höylienkin kanssa käytetään. Ajon jälkeen partakoneen ajopää huuhdellaan hanan alla puhtaaksi.


    • Anonyymi

      Höylällä ei voi ajaa, koska iho ärtyy voimakkaasti. Höylällä ajon jälkeen iho turpoaa ja se punoittaa kuin jouluvalot. Sama juttu vanhalla Philipsin pyörivillä terillä varustetulla partakoneella ajettaessa. Piti investoida Braunin herkälle iholle suunniteltuun partakoneseen. Sillä pystyy parran ajamaan suhteellisen ongelmitta, ainakin toistaiseksi. Nikkeliallergia on diagnosoitu. Liekö terät ja teräverkot sisältävät ainakin joisssain määrin seosnikkeliä. Ilmeisesti.

      • Anonyymi

        Braunin kone jättää todella karhean sängen. Itse käytin parin vuoden ajan Braunin konetta, ja tuloksena yhdestä untuvatakista kaulus hankautui riekaleiseksi. Höylää käyttäessä takit kestävät vuosia uudenveroisina, myös lämmin kaulus pysyy hyvässä kunnossa.
        Parhaat terät höylään ovat Gillette SharpEdge (keltainen) ja Astra (vihreä). Muilla terillä tulee enemmän ihoärsytystä. Erittäin huonoja ovat mm. Big Ben ja Personna Platinum, vaikka niitäkin joissakin arvosteluissa kehutaan. Kannattaa kuitenkin testata eri teriä, mitkä sopivat omalle parralle ja iholle parhaiten.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1675
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1545
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      46
      1411
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1333
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1278
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      10
      1153
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe