Hei, miten tuollaista automaattivaihteistoa käyttävää amerikanrautaa pitää ajaa valoissa? Kun pysähtyy valoihin pitäisikö vaihde kääntää N asentoon vai pitäisikö antaa olla D ja painaa vain jarrua pohjassa?
Automaattivaihteisto
41
40654
Vastaukset
- 502cid
Lukittua ykköstä pesään. Burnaa renkaat lämpimäksi painamalla kevyesti jarrua, että auto pysyy paikallaan. Fiilistele, tunne bensan ja kumin katku sieraimissa. Kun valo vaihtuu, reagoi ja oikaise nilkka. Pidä lusikka pohjassa vaihaessasi kakkoselle.
Siinä se lyhykäisyydessään. Helppoa ja mukavaa.- Mustis8
Hyvä vastaus.
- Kiiki
Valoihin tultaessa ei saa kaasua nostaa ylös koksa aatuomaatilatikko hajoaa.
- Automaatti-vaihteet
Jenni, älä usko tätä viestiä !
- Kikki
Automaatti-vaihteet kirjoitti:
Jenni, älä usko tätä viestiä !
Automaatilatiikko vaihtaa kaasun noustua HETI ykköselle ja jos vauhtia on 100km/g niin kyllä hajoaa laatikko varmasti. Takarenkaat menevät aina lukkoon ja perä ja mootorikkin saatavat hajota. Tämä on FAGTAA usko vain!
- Chevy
Kikki kirjoitti:
Automaatilatiikko vaihtaa kaasun noustua HETI ykköselle ja jos vauhtia on 100km/g niin kyllä hajoaa laatikko varmasti. Takarenkaat menevät aina lukkoon ja perä ja mootorikkin saatavat hajota. Tämä on FAGTAA usko vain!
pitää moottorissa aina oikeat kiettokset ja oikean vaihteen päällä. Eli ei tarvitse tehdä mitään muuta kun painaa kaasua ja jarrua tilanteen mukaan.Pitäisi opetella käyttämään oikeaa jalkaa vuorotellen kaasulla ja jarrulla niin ei paina kumpaakin yhtä aikaa.Normaali ajossa aina D päällä,jos vedättää raskasta kuormaa niin silloin 3 päälle.
- Chevy
Chevy kirjoitti:
pitää moottorissa aina oikeat kiettokset ja oikean vaihteen päällä. Eli ei tarvitse tehdä mitään muuta kun painaa kaasua ja jarrua tilanteen mukaan.Pitäisi opetella käyttämään oikeaa jalkaa vuorotellen kaasulla ja jarrulla niin ei paina kumpaakin yhtä aikaa.Normaali ajossa aina D päällä,jos vedättää raskasta kuormaa niin silloin 3 päälle.
Piti olla kierrokset eikä kiettokset.
- Kikki
Chevy kirjoitti:
Piti olla kierrokset eikä kiettokset.
Opetele krijoitamaan, ääliö.
Automaattivaihteista hajoaa jos kaasu noistetaan ylös vaikka 100 km/h nopeudseta koska se vaihtaa ykköselle HETI! Molenipa polkima pitää painaa hiljennettäessä koko ajan ettei vahingossa pääse konen krieeosekt laskemaa eikä ykkönen mene päälle lian kovasat vauhdista. - Automaatti-vaihteet
Chevy kirjoitti:
pitää moottorissa aina oikeat kiettokset ja oikean vaihteen päällä. Eli ei tarvitse tehdä mitään muuta kun painaa kaasua ja jarrua tilanteen mukaan.Pitäisi opetella käyttämään oikeaa jalkaa vuorotellen kaasulla ja jarrulla niin ei paina kumpaakin yhtä aikaa.Normaali ajossa aina D päällä,jos vedättää raskasta kuormaa niin silloin 3 päälle.
Minulle neuvottiin : vasenta jalkaa EI saa käyttää jarrupolkimen painamiseen. Eikä ole
hyvä asia, jos painaakin sekä jarrua, että kaasua yht´aikaa.
Ajoin joskus sellaisella vanhalla Jenkillä, jossa oli ratista katsoen vasemmassa kulmassa lattialla nappula, josta jalalla painaen vaihdettiin valot lyhyiksi ja pitkiksi. Silloin ei edes tullut kiusausta käyttää vasenta jalkaa jarrupoljinta painaakseen, koska sille jo oli oma hommansa.
Joku mulle taannoin sanoi : kun ajat automaatilla, teippaat vasemman jalan oveen
kiinni :)
Valtaosa ihmisistä varmaan ajaakin niin, että käyttää VAIN oikeaa jalkaa kaasulla ja jarrulla. Toki silloin oikea jalka rasittuu enemmän, josta johtuen ilm. osa haluaa käyttää kumpaakin jalkaansa polkimiin. - huomasin
Kikki kirjoitti:
Opetele krijoitamaan, ääliö.
Automaattivaihteista hajoaa jos kaasu noistetaan ylös vaikka 100 km/h nopeudseta koska se vaihtaa ykköselle HETI! Molenipa polkima pitää painaa hiljennettäessä koko ajan ettei vahingossa pääse konen krieeosekt laskemaa eikä ykkönen mene päälle lian kovasat vauhdista.Itse kirjoitat enemmän väärin kuin nimimerkki "Chevy" !
- Chevy
Kikki kirjoitti:
Opetele krijoitamaan, ääliö.
Automaattivaihteista hajoaa jos kaasu noistetaan ylös vaikka 100 km/h nopeudseta koska se vaihtaa ykköselle HETI! Molenipa polkima pitää painaa hiljennettäessä koko ajan ettei vahingossa pääse konen krieeosekt laskemaa eikä ykkönen mene päälle lian kovasat vauhdista.ei vaihda ykköselle vaikka nostaa jalan kaasulta missä vauhdissa hyvänsä,eikä riko mitään.Sen takia sitä sanotaan automaatiksi,että se vaihtaa automaattisesti.En käsitä kuinka joku voi levittää näin virheellistä tietoa. Ottakaa yhteyttä maahantuojaan,he voivat opastaa teitä.Olen ajanut automaatilla kymmeniä vuosia,tiedän mistä puhun.
- Automaatti-vaihteet
Chevy kirjoitti:
ei vaihda ykköselle vaikka nostaa jalan kaasulta missä vauhdissa hyvänsä,eikä riko mitään.Sen takia sitä sanotaan automaatiksi,että se vaihtaa automaattisesti.En käsitä kuinka joku voi levittää näin virheellistä tietoa. Ottakaa yhteyttä maahantuojaan,he voivat opastaa teitä.Olen ajanut automaatilla kymmeniä vuosia,tiedän mistä puhun.
Samaa mieltä olen "Chevy"n kanssa !
Mikä automaattivaihteisto sellainen muka olisi, joka ei itse vaihtaisi vaihdetta !?
Todetaa nyt yleisesti tässä, että älkää hyvät ihmiset uskoko kaikkea, mitä ihmiset kirjoittelevat ... mutta "Chevy" varmasti tietää, mistä puhuu ! - -karvapää-
Automaatti-vaihteet kirjoitti:
Minulle neuvottiin : vasenta jalkaa EI saa käyttää jarrupolkimen painamiseen. Eikä ole
hyvä asia, jos painaakin sekä jarrua, että kaasua yht´aikaa.
Ajoin joskus sellaisella vanhalla Jenkillä, jossa oli ratista katsoen vasemmassa kulmassa lattialla nappula, josta jalalla painaen vaihdettiin valot lyhyiksi ja pitkiksi. Silloin ei edes tullut kiusausta käyttää vasenta jalkaa jarrupoljinta painaakseen, koska sille jo oli oma hommansa.
Joku mulle taannoin sanoi : kun ajat automaatilla, teippaat vasemman jalan oveen
kiinni :)
Valtaosa ihmisistä varmaan ajaakin niin, että käyttää VAIN oikeaa jalkaa kaasulla ja jarrulla. Toki silloin oikea jalka rasittuu enemmän, josta johtuen ilm. osa haluaa käyttää kumpaakin jalkaansa polkimiin.aina niin että vasen jalka käytti jarrua ja oikea kaasua. reagointi oli paljon nopeampaa.
- Mielenkiinto
-karvapää- kirjoitti:
aina niin että vasen jalka käytti jarrua ja oikea kaasua. reagointi oli paljon nopeampaa.
Tuolla tavalla varmaan sellainen ihminen ajaa luonnostaan automaatilla, joka on aiemmin ajanut manuaali-vaihteisella autolla. Eihän siinä mitään ongelmaa silloin olekaan, kunhan vain muistaa olla painamatta automaatin kumpaakin poljinta samanaikaisesti.
- alppu
Kikki kirjoitti:
Opetele krijoitamaan, ääliö.
Automaattivaihteista hajoaa jos kaasu noistetaan ylös vaikka 100 km/h nopeudseta koska se vaihtaa ykköselle HETI! Molenipa polkima pitää painaa hiljennettäessä koko ajan ettei vahingossa pääse konen krieeosekt laskemaa eikä ykkönen mene päälle lian kovasat vauhdista.helvetti!Vai että jarrua ja kaasua yhtäaikaa!Olen siis käyttänyt autoani täysin väärin 20 vuotta.Olipa hyvä, että asia selvisi! BTW Powerglide vaihtaa kakkoselle satasen vauhdissa,pelle!
- Automaatti-vaihteet
Minulle ainakin neuvottiin niin, että VAIN painetaan jarrua (ei tarvi tehdä mitään muuta) liikennevaloissa ja sitten, kun valot vaihtuvat vihreälle, niin kaasua ...
- Jenni77
Kiitos kaunis asiallisesti vastanneille! Yksi törkyturpakin joukkoon tietysti piti löytyä mutta ilahduin muista asiallisista vastauksista!
- GranFury-75
Vielä pitää lisätä, että jos kauan pitää vanhaa jenkkiä paikallaan D-asennossa tai pieneen ylämäkeen ilman jarrua niin laatikon nesteet saattavat alkaa "vaahtoutua", joten suosittelen vaihtamaan N:lle ainakin pitkien pysähtymisien ajaksi. Näin siis ainakin Mopareissa.
- Chevy
tarkennukseksi että D pidetään aina päällä ajossa ja valoille pysähdyttäessä,jalka kokonaan pois kaasulta,vain jalka jarrulla.Syy miksi otin osaa tähän ketjuun on että todennnäköisesti automaatilla ajoa aloitteleva Jenni77 ei ole perillä automaatin toimintaperiaatteesta,enkä suo kenellekkään kalliita korjauskustannuksia joidenkin virheellisten neuvojen aiheuttamana.
Tiesin että läppää tulee,mutta se vain piristää!!! - Make
Automaatilla ajaessa valoissa D silmässä ja jarrulla auto paikallaan... Niin helppoa se on!
- ei ihan aina
ittellä ollu noita farkkuja ja muita huokeita pelejä niin niissäpä joutuu varsinkin talvisin käytttää molempia koipia.punasissa oikeeta käynnissä pysymiseen ja vasenta jarruttamiseen.varmasti kaikille tuttua juttua.....
- kai ?
amerikanromurauta. kannattaa pitää N asennossa sillä muuten autoatyöntävien kavereiden on vaikea saada sitä liikkumaan valojenvaihtuessa. olisi myös hyvä pitää jotain varoituskolmiota katolla, kun cruisailette keskustassa, sillä hitaasti eteenpäin työnnettävää autoa voi olla joskus vaikeahavaita ajoissa. näin moottorivoimalla liikkuvat autot voivat helpommin väistellä teitä.
ps. vaikka kesällä on kiva cruisailla, niin muistuta työntämään tuleville kavereille sadetakeista, jos vaikka kuuro yllättää.- .......
on kateellinen...
- LTD429
Mene sinä tojotahomo lykkimään toisia tojotapoikia pyllyyn!!! Mutta älä mene DTM:ään. Ovat liian kiihkeitä rakastajia ja saattavat tappaa.
- Plymounth V8 -77
No jos valot on kauan punasella, nii kyl se kannatttaa laittaa 'N' asennolle. Muute hajoo loota, ku siel makaa vaihe päällä kokoaja. Kyl sen kuulee äänestäki ku laittaa 'N', nii kone käy 'kiltimmin' ku ei oo vaihe silmässä...
- lady in black
Elikkäs, kaupungilla kurvaillessa ja liikennevaloissa on 'D' ja painan jarrua. Siellä kun liikennevalot vaihtuvat tiheään, ei tarvitse kauaa odotella. Pitempi pysähdys ja 'N', näin siis miulla. Paljon reissanneena on milloin tietyö osuuksia tai isompia onnettomuuksia, jossa pysähdys on tosi pitkä, niin silloin tietty sammutan koko auton.
- Isä Joppe
Lyhyissä pysähdyksissä kannattaa pitää vaa jarrulla auto paikalla. Jos ei jaksa jarrua painaa ja maa on tasainen nii sit vaa N-asentoon. Tai sit jos on mäessä nii heittää vaa P-asentoon, siinä se pysyy paikallaa nätisti, ei tarvii jarrua painaa lainkaan eikä omissa autoissa oo ilmenny mitää ongelmia vaikka harrastan tätä säännöllisesti.
- atf
Isä Joppe kirjoitti:
Lyhyissä pysähdyksissä kannattaa pitää vaa jarrulla auto paikalla. Jos ei jaksa jarrua painaa ja maa on tasainen nii sit vaa N-asentoon. Tai sit jos on mäessä nii heittää vaa P-asentoon, siinä se pysyy paikallaa nätisti, ei tarvii jarrua painaa lainkaan eikä omissa autoissa oo ilmenny mitää ongelmia vaikka harrastan tätä säännöllisesti.
VOIKO AUTOMAATTILAATIKON ÖLJYÄ VAIN LISÄTÄ,TAI PITÄÄKÖ VAIHTAA ÖLJYT? VOIKO ÖLJY MERKKEJÄ SEKOTTAA KESKENÄÄN???
- mopar 904
atf kirjoitti:
VOIKO AUTOMAATTILAATIKON ÖLJYÄ VAIN LISÄTÄ,TAI PITÄÄKÖ VAIHTAA ÖLJYT? VOIKO ÖLJY MERKKEJÄ SEKOTTAA KESKENÄÄN???
Noniin tyhmä kysymys.
Mitenkäs noiden pakkovaihteiden käyttö, voikko siis 1 - 3 sahata huoletta ajellessa ihan kaasua painaessa? Enkä tarkoita, että 120 km/h vauhdissa heitetään pakkoykköstä, vaan ihan järkeä käyttäen...
Entä jos menee vahingossa N kun innostuu kepitteemään :D pitääkö auto pysäyttää ennen kun heittää vaihdetta päälle?
t: D:llä ajettu tyytyväisenä, mielenkiinnosta kyselen. - segseg
atf kirjoitti:
VOIKO AUTOMAATTILAATIKON ÖLJYÄ VAIN LISÄTÄ,TAI PITÄÄKÖ VAIHTAA ÖLJYT? VOIKO ÖLJY MERKKEJÄ SEKOTTAA KESKENÄÄN???
Öljyä voi lisätä - tottakai - ja pitääkin lisätä jos öljyn määrä ei ole öljytikun näyttämällä välillä.
Älä kuitenkaan täytä öljyä liikaa. Automaattivaihdelaatikon öljyn määrä tarkastetaan auton ollessa KÄYNNISSÄ tyhjäkäynnillä, moottori ajettu käyntilämpöiseksi, vaihde P:lle (parkkivaihde - salpa lukittuu vaihdelaatikon hammaspyörän hampaaseen ja pitää autoa paikallaan) ja auto pitää olla pysäköitynä suoralle alustalla (siis ei parkkeerattu Linnanmäen vuoristorataan nokka ylöspäin 150 asteen kulmassa).
En keksi mitään syytä miksei eri öljymerkkejä voisi sekoittaa keskenään, kunhan täyttävät automaattilaatikon vaatiman standardin esim. General Motorsin kulkineissa käyttäisin DEXRON III tai DEXRON IV ATF-öljyä. Jos autossa suositellaan käytettäväksi esim. DEXRON II -öljyä, käyttäisin silti ehdottomasti DEXRON III -öljyä, sillä mitä "isompi roomalainen numero" DEXRONin perässä on, sitä "parempaa" öljy on, eli DEXRON IV käy kaikkiin vaihdelaatikoihin, mutta vanhempi seos DEXRON II ei käy uusimpiin autoihin.
Automaattilaatikon öljyt todellakin pitää vaihtaa - mieluummin usein kuin harvoin! Joskus luullaan että automaattivaihteistoöljyjä ei tarvitsisi ollenkaan vaihtaa, tämä on niin väärin kuin vain olla voi - tällä tavalla menettelemällä varmistaa sen, että vaihdelaatikko hajoaa alta aikayksikön.
Terv. jenkkiharrastaja - segseg
mopar 904 kirjoitti:
Noniin tyhmä kysymys.
Mitenkäs noiden pakkovaihteiden käyttö, voikko siis 1 - 3 sahata huoletta ajellessa ihan kaasua painaessa? Enkä tarkoita, että 120 km/h vauhdissa heitetään pakkoykköstä, vaan ihan järkeä käyttäen...
Entä jos menee vahingossa N kun innostuu kepitteemään :D pitääkö auto pysäyttää ennen kun heittää vaihdetta päälle?
t: D:llä ajettu tyytyväisenä, mielenkiinnosta kyselen.1-3 vaihteen välillä sahaamisesta kaasulla (kaasu pohjassa?):
Normaalisti kun lyöt kaasun pohjaan vaihdelaatikon kickdown-toiminto vaihtaa kyseisellä ajonopeudella käytössä olevaa vaihdetta pykälää pienemmän vaihteen silmään, tällöin kierroksia ei usein ole vielä "tajuttoman" paljon ja vaihto on napakka ja NOPEA. Vaihdelaatikon vaihteenvaihto toimii kahdella tavalla; kitkalevyillä("papereilla") (KUTEN AUTON KYTKIN) ja pannoilla jotka kiristyvät avaruuspyörästön eri palojen ympärille rajoittaen niiden liikkumista suhteessa toisiin hammasrattaisiin.
Nyt voi asiaa ajatella kytkimen kannalta, kun teet lähdön manuaalivaihteisella autolla kaasu pohjassa tyylillä "drop the clutch", eli kaasu pohjaan kierrokset tappiin ja jalka sivuun kytkimeltä nopeasti niin uskoisin että se käy jossain määrin kytkimen päälle kun se ehtii sekunnin murto-osan luistaa, eli siis kytkimen kitkapinnat kuluvat enemmän kuin mitä normaalisti rauhallisesti kytkimen nostaen.
Joten sanoisin, että VOI sahata 1-3 väliä vaikka kaasu olisi pohjassakin. Harrastan tätä itsekin joskus kun täytyy tehdä hätäisempi poistuminen ja laatikko ei suostu vaihtamaan pienempää niin vaihdan sitten itse (esim. ohitustilanne). Käytännössä vaihtotapahtuma on ihan vastaava vaihdat vaihteen kepistä tai vaihtaa laatikko vaihdetta oman päänsä mukaan, moottorin kierrokset vaan saattavat olla erilaiset.
Ero tosiaan on siinä, että kun kierrokset ovat tajuttoman korkealla ja jos laatikko on vanha saattavat pannat päästä luistamaan vaihteenvaihdon yhteydessä ja kun tätä jatkuu tarpeeksi kauan alkavat ne pikku hiljaa luistaa enemmän jolloin vaihteen vaihto muuttuu 1-2 sekunnin prosessiksi jolloin perseessäkin tuntee kun veto katoaa, kierrokset nousevat, kuin joku painaisi kytkintä hetkeksi, toisin sanoen laatikko luistaa vaihtaessa, ja lopulta pannat ja kitkalevyt luistavat niin paljon, että vaihde ei mene enää ollenkaan päälle, tällainen oire ilmenee ensimmäisenä vain muutamaan vaihteeseen, koska eri vaihteilla on eri kitkalevyjä ja pantoja, tosin jotkut pannat vaikuttavat samalla kertaa useampaan kuin yhteen vaihteeseen, mutta useinkaan kaikki vaihteet eivät ala luistaa kerralla.
Kun vaihde katoaa lopullisesti voidaan todeta että laatikko on rikki. Tällöin se täytyy purkaa ja kitkapintaiset osat uusia tai kiristää/herkistää.
Joten loppukaneettina tähän aiheeseen sanoisin, että jos haluaa maksimoida vaihdelaatikon käyttöiän välttää vaihteenvaihtoa korkeilla kierroksilla. Mutta useinkaan vaihdelaatikon säästeleminen ei ole jenkkiauton hankintaperuste ja toisaalta vaihdelaatikot on rakennettu kestämään vaihteen vaihtuminen myös korkeammilla kierroksilla, joten minun luvallani voit kepittää niitä vaihteita ihan huoletta.
Pakkoykkönen ei mene päälle 120km/h vauhdissa vaikka kepin siihen kohtaan laittaisitkin, luultavasti vaihde jää kakkoselle. Vaihdelaatikoissa on toiminto (kai jostain poikkeuskin löytyy), joka estää ykkösen kytkeytymisen vaihdelaatikolle vaarallisen suurissa pyörimisnopeuksissa. Eri asia ovat tietenkin vaihdelaatikot joissa ei edes ole kuin kaksi vaihdetta ja ykkösellä ajetaan ties kuinka lujaa.
Tätä en ole koskaan tullut itsekään kokeilleeksi, että mitä tapahtuu jos heittää vauhdissa N:lle ja takaisin vaihteen silmään. Kun vaihteen laittaa ajossa N:lle kitkapannat aukeavat mutta "vaihdelaatikko" pyörii silti suhteessa moottorin kierroksiin. Tämän havaitsee hyvin vaihtamalla vaihteen vapaalle ajossa ja polkaisemalla kaasua, moottori ottaa äkisti paljon kierroksia kun vastus puuttuu ja vaihdelaatikosta todennäköisesti kuuluu ei-niin-hauskoja kilinöitä ja kolinoita.
Joten käytännössä jos vaihdat vaihteen N:lle ja sitten nopeasti takaisin vaihteella, siten että vaihdelaatikon kierrosluku, takarenkaiden vauhti ja moottorin kierrosluku vielä vastaavat toisiaan, en usko että se on sen kummempi tapahtuma kuin vain normaalisti vaihtaisit vaihdetta, tosin siis tätä ei saa tehtyä kovissa nopeuksissa koska se ykkönen ei mene päälle jos vauhtia on liikaa.
Mutta siis pienillä nopeuksilla tämä kaiken järjen mukaan vastaisi vain kaasun pohjaan painamista ja vaihteen vaihtumista kakkoselta->ykköselle kickdown-toiminnon ansiosta.
Toisaalta jos otetaan tilanne, että ajossa laittaa vaihteen vapaalle, vaihdelaatikon kierrokset muuttuvat suuresti suhteessa muihin voimanvälityksen osiin ja sitten vaihtaa pakkoykköselle, saattaa tämä taas aiheuttaa sitä kitkapintojen luistoa, joka siis pidemmän päälle lyhentää vaihdelaatikon kestoikää.
Terv. jenkkiharrastaja
- Chrysler Co.
Minä ajan amerikanrautaa. Usein liikennevaloissa vaihdan vapaalle. Laatikko lauhtuu. Tyhjäkäyntikierrokset, kasi käy täysin äänettömästi. Valot alkaa vaihtua..D:lle ja hanaa..ei haittaa jos pitää vapaalla.
- Jaajoo
Vetäkää sutia kun lunta on vielä!
- 20vuotta automaatil.
Ei ole mitään järkeä vaihtaa N:lle tai P:lle liikennevaloissa. Automaattivaihteiseilla autolla kun tullaan liikennevaloihin niin vaihde pidetään D:llä koko ajan. Jarrua vain painetaan. Sitten kun valo vaihtuu vihreelle siirretään jarrulla oleva jalka kaasulle. Automaattivaihteisto kestää sen paremmin mitä vähemmän siinä ronklataan P, R, N ja D:n välillä. Käsittääkseni automaattivaihteisto hommataan sitä varten että ei tarvi olla koko aikaa ronklaamassa vaihteita, joten miksi pitäisi turhaa ronklata sitä pois D:ltä ajon aikana.
Sitten kun auto jätetään parkkiin vaihde laitetaan P:lle. Tai jos auto jätetään mäkeen, niin jätä se käsijarrun varaan, älä vaihteiston. Homma hoituu näin: laita eka N:lle ja laita käsijarru, vapauta (normi, jalalla painettava)jarru, paina jarrua ja siirrä vaihde P:lle. Nyt auto on käsijarrun varassa, ei vaihteiston. - Caprice 83
Tässä juupas - eipäs kinasteluun jotain järkevää.
Jos ajat uudemmilla automaateilla, niin ei tarvitse vaihtaa lainkaan N:lle liikennevaloissa, annat vaan D:n olla koko ajan päällä ja jarru pohjassa. Sen sijaan joissain vanhemmissa automaattivaihteistoissa on suositeltavaa vaihtaa N:lle, jos joudut seisomaan paikoillaan pidempään. Tämän N:lle vaihtamisen tarpeen huomaat siitä, lähteekö auto itsestään liikkeelle D:llä, jos et paina lainkaan kaasupoljinta, vaan päästät jarrun ylös seistyäsi paikallaan tasaisella ja vaakasuoralla pinnalla. Toinen keino on vaihtaa N:n ja D:n välillä keppiä (kun seisot paikoillaan jarru pohjassa) ja tarkkailla muuttuvatko moottorin kierrokset.
Jos näin käy, nämä vanhemmat vaihteistot siirtävät voimaa myös siinä D-asennossa paikoillaan seistessä. Esim. näissä 80-luvun Capriceissa on kaasuttimessa sellainen järjestelmä, joka avaa kaasuläppää joutokäynnillä automaattisesti suuremmalle konetta kuormitettaessa. Tarkoittaa siis sitä, että nyt D päällä paikoillaan seistessä moottori vie enemmän bensiiniä, sekä että hukkaan mennyt vaihteiston jarruttama teho muuttuu lämmöksi automaattivaihteistossa. Näin tapahtuu etenkin silloin, kun automaattiryyppy on vielä päällä ja nopea joutokäynti on kytkeytyneenä. Kylmällä ilmalla tämä voi toki olla tarkoituksellistakin.
Itse en näy mitään syytä vaihtaa P:lle liikennevaloissa, ellei sitten ole tapahtunut jokin onnettomuus tms. muu isompi tapahtuma, ettei todellakaan pääse liikkeelle. Samalla sitten sammuttaa koneenkin. Idea siinä P:ssä on sitten (ainakin vanhemmissa laatikoissa), että seisontajarru laitetaan ensin päälle ennen kepin siirtoa P:lle, sitten P:ltä pois siirrettäessä päinvastoin ensin keppi pois P:ltä, sitten seisontajarru pois. (etenkin mäessä, mutta voi auttaa periaatteessa käyttöjarrullakin.) Tämä on sitä varten, ettei vaihteiston P: n lukitussalpa jumitu siten, ettei P:n lukitustappi saa turhaan niin suurta voimaa, ettei sitä meinaa saada enää pois kytkettyä ja kulu salvat turhaan.- to-ma-to, to-mah-to
Bensankulutusta se ei olennaisesti lisää, automaattiloota vie aina hiukan enemmän kuin manuaali ja on vastaavasti aina hieman mukavampi.
Ei se haittaa, jos D-asennossa siirtyy hieman voimaa. Siksi siellä momentinmuuntimessa öljy pääsee kiertämään, vaikka jarrut olis päällä, jotta voi rauhassa "luistattaa" valoissa. Mulla on aina D päällä ajossa, myös kaupungissa. Jos on todella pitkä odotus, kuten joku erikoisempi liikennetilanne, ni pistän N:lle. En koskaan valoissa kuitenkaan: nyrkkisääntönä vaikka, että jos tekis mieli sammuttaa auto joutokäynniltä parkkiruudussa, niin saman turhautumisajan jälkeen voi nypätä N:lle liikenteessä.
- Caprice 83
Jos puhutaan esim. THM700-R4 vaihteistosta, niin laatikon pääöljykanavaa syöttävä pumppu pyörii aina kampiakselin kierroksilla, koska on mekaanisesti siihen kytketty. En nyt oikein ymmärrä, miten turbiini ei nyt saisi siis öljyä? Turbiinin kaikki osat pyörivät N:llä kampuran nopeudella, kun sen sijaan D:llä paikallaan seistessä vaihteiston pääakseliin kytketty siipipyörä pysähtyy.
- th 200
Ainakin tuo GM th 200 vaihteisto on aivan paska, heikko, alimitoitettu, nämä hajosivat veronkiertofarmareista ensimmäistä kertaa jo -90 luvulla ja ties kuinka monta kertaa myöhemmin.
- El Pollo del Muerta
Ei THM200 ole sen huonompi laatikko kuin joku muu. Kyllähän väärällä käytöllä ja huollon laiminlyönnillä saa rikki mitä vaan.
Kun Tauno Tavis sai allensa ameriikan full-size STW ihmeen kaikilla ameriikan mukavuuksilla unohtui pari tosiasiaa.
Tärkeimpänä se, että AINA käytettynä ostettuun autoon, jossa on automaattivaihteisto, lootan öljyt vaihdetaan rutiininomaisesti.
Tätä ei Tauno Tavis tiennyt, tai olisihan se maksanut rahaa, ja ajoi onnellisena.
Aiemmin manuaalivaihteisen omistaneena ei välttämättä tiennyt edes että laatikon öljyt voi tarkistaa mittatikusta.
Jokunen laatikko hajosi, ja voi voi valitusta, että sitten onkin paska vaihteisto.
Seuraavaksi nämä autot maalattiin mattamustaksi ja nuoriso polki kuin tulpatonta mopoa. On selvää että laatikko ei sitä kestä, kun se ei ole sellaista varten mitoitettu.
Ja legenda sai vahvistuksen, kyllä THM200 sitten onkin tooosi paska laatikko.
Se palvelee täysin luotettavasti siinä käytössä, johon se on alunperin esim. full-size STW:ssä tarkoitettu. Tällainen auto on suunnattu kohderyhmälle perheenäidit esikaupunkialueella, varttuneempi väki ym. porukka joka ei tarvinnut "nuorekasta" ja repivää ajotyyliä.
THM200 oli alimitoitettu ainoastaan 350DX -moottorin jatkeena, koska sen vääntömomentti oli väkevämpi bensiiniversioon nähden. - Jenkillä vuodesta-78
Ei minusta ollenkaan huono toosa tuo TH200R4, on oleillut tuossa Le Sabressa Buickin oman 455 koneen jatkeena jo 5 kesää. Konetta on hieman piristetty (ja laatikkoa tietty myös), ongelmaksi minulla on tullut perän ja vetareiden kestävyys, kun tällä lelulla ei oikein malta....kunnon sleeperillä on vanhankin välillä (aina) ihan pakko.... =)
- IÄKÄS INVAMIES
minulla on käsihallinta laite ajamiseen , koska jalat on amputiotu pohkeesta , en ylety polkimille ! käsivivussa jarru eteen painettaessa ja kaasu taaksepäin vedettäessä ! pidän liikennevaloissa autoa jarrulla paikoillaan , vaihde D asennossa tai jos ajan M manuaalilla , vaihde tiputtaa aina vaihdetta alaspäin kun vauhti hiljenee , ylöspäinn täytyy vaihtaa itse , vaihteita vain 4 jotka riittävät ! D ajettaessa vaihtaminen automaattinen alas ja ylös ja sen saa ajaessa jättää huomiotta onhan se automaatti nimensä mukainen ! auto vetää tasaisella hieman kun tyhjäkäynti on noin 800 varvia/minuutissa ! suorasuihku ei sammu vaikka ajaisit keulan seinää vasten ,vaihde hauhaa tyhjää siis parempi sitkeys kuin dieselissä sammuu vain avaimesta ja käynnistyy laakista kesällä ja talvella jos öljyt on oikeat ja virtaa akussa ! autossa on sähkömuísti sammutta radionkin jos jännite alenee liikaa ! minun piti jättää autoilu daihatsu charmantilla kun minusta tuli invalidi *** ONNEKSI ON AA TOMAATTI hurraa !! kone 2 litraa , 140 hv nop, 205 km/h jah ja mikä auto = citroen C5 vm. 2008 pääosin kunnossa ? hyvä ostos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123840MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782027Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5461626Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851298Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808