Millainen sen tulisi olla, että se kestää ampeerit, joita startatessakin kulkee piuhassa?
Mihin kohtaan se pitäisi asentaa?
Eikö sillä voida katkaista virran kulku nopeasti, jos tulee kiire vaikka oikosulun vuoksi tehdä niin?
Menee nimittäin aikaa, jos alkaa hajea avainta, jolla akunnavasta saa kaapelin irti.
Mutta mikä olisi se paras paikka sen asentamiseen virtaspiirissä?
Päävirtakytkin
27
12624
Vastaukset
- Millainen ja mihin kohtaan?
Äkkipäätään tuntuisi, että olisipa helppo asentaa se miinuskaapeliin.
No, ei tietysti tämäkään asia voi olla helppo.
Selasin netistä ja jossain kilpa-autoissa Suomen säännöt kuulema vaatii, että PVK on plus-puolella ja Ruotsissa taas, että miinuspuolella.
Tässä yksi linkki asiaan.
http://www.agronet.fi/cgi-bin/dcforum/Agronet_keskustelukanava.cgi?az=show_thread&om=3440&forum=DCForumID4#13
Kertoisiko joku varmuudella asian tietävä, laitanko miinus- vai pluskaapeliin? - Erkki Nimimerkki
Paras paikka luonnollisesti on akulta traktorin runkoon/moottorilohkoon menevän maajohdon väliin. Ja traktorimerkistä riippuen, paras asennuspaikka päävirtakytkimelle rintapellissä (hytin etuseinä), jotta sitä kytkintä on helppo käyttää hytistä käsin.
Mutta riippuu siis todella, mikä traktori on kyseessä. Pitkiä johtovetoja pitää tietysti välttää, jotta ei virta katoa kaapeleihin.
Kytkimen tulisi olla järeähkö (virrankesto luokkaa 1000A). Starttivirta on kuitenkin melkoinen. Mm. Motonetissä on hyvä valikoima näitä kytkimiä.- Varmistaja
Entäs, jos traktori on käynnissä ja pyöräytetään virta siitä poikki?
Traktori jää käyntiin.
Noissa kilpureissa vaaditaan, että päävirtakytkimestä auton on sammuttava.
Tai, jos päävirtakytkin on nollilla ja startataan?
Hakeeko startti tietään esim. radion kautta runkoon? - Jesse James
Varmistaja kirjoitti:
Entäs, jos traktori on käynnissä ja pyöräytetään virta siitä poikki?
Traktori jää käyntiin.
Noissa kilpureissa vaaditaan, että päävirtakytkimestä auton on sammuttava.
Tai, jos päävirtakytkin on nollilla ja startataan?
Hakeeko startti tietään esim. radion kautta runkoon?Dieseliä et saa pvk:sta sammumaan. Tai jos rakennat jonkin solenoidiventtilin ja sille ohjauksen. Näistä uudemmista traktoreista joissa on sähkö ohj. syöttöpumppu en osaa sanoa.
Tasavirtalaturilla ei ole ongelmaa, mutta vaihtovirtalaturi ei kestä latausvirtapiirin katkaisua käydessä. Kallis lasku. Sinne pitää rakentaa järeistä diodeista "takaiskuventiili" joka päästää laturilta virtaa aina pvk:n ohi. Tuo toimii ihan oikeinn ja estää oikosulun aiheuttaman tulipalon. Akusta ei tule virtaa diodien ohi, ne ovat estosuunnassa. - Erkki Nimimerkki
Varmistaja kirjoitti:
Entäs, jos traktori on käynnissä ja pyöräytetään virta siitä poikki?
Traktori jää käyntiin.
Noissa kilpureissa vaaditaan, että päävirtakytkimestä auton on sammuttava.
Tai, jos päävirtakytkin on nollilla ja startataan?
Hakeeko startti tietään esim. radion kautta runkoon?Tässä kohtaa oletan traktorilla tarkoitettavan maatalouskonetta ja kilpurilla kilpa-autoa?! Ja mitäköhän tekemistä näillä on keskenään? (tractorpulling asia erikseen...)
Traktorin dieseli sammuu pysäytinvivusta, ei virtakytkimestä.
Ja jos päävirtakytkin on nollilla ja startataan, niin ei todellakaan tapahtu mitään. Mitä pitäisi tapahtua?!
"Hakeeko startti tietään esim. radion kautta runkoon?" Tuosta nyt ei ota mitään selvää mitä tarkoitat :) - Varmistaja_
Jesse James kirjoitti:
Dieseliä et saa pvk:sta sammumaan. Tai jos rakennat jonkin solenoidiventtilin ja sille ohjauksen. Näistä uudemmista traktoreista joissa on sähkö ohj. syöttöpumppu en osaa sanoa.
Tasavirtalaturilla ei ole ongelmaa, mutta vaihtovirtalaturi ei kestä latausvirtapiirin katkaisua käydessä. Kallis lasku. Sinne pitää rakentaa järeistä diodeista "takaiskuventiili" joka päästää laturilta virtaa aina pvk:n ohi. Tuo toimii ihan oikeinn ja estää oikosulun aiheuttaman tulipalon. Akusta ei tule virtaa diodien ohi, ne ovat estosuunnassa.Entäs tuo, jos menee starttaamaan, alkaako virtanen hakea tietä runkoon jotain ohutta piuhaa pitkin, joka on päävirtakytkimestä (joka on nollilla) katsoen jossain kohdassa *akun puolella*?
Vaikeita nämä sähköasiat!! - Varmistaja_
Erkki Nimimerkki kirjoitti:
Tässä kohtaa oletan traktorilla tarkoitettavan maatalouskonetta ja kilpurilla kilpa-autoa?! Ja mitäköhän tekemistä näillä on keskenään? (tractorpulling asia erikseen...)
Traktorin dieseli sammuu pysäytinvivusta, ei virtakytkimestä.
Ja jos päävirtakytkin on nollilla ja startataan, niin ei todellakaan tapahtu mitään. Mitä pitäisi tapahtua?!
"Hakeeko startti tietään esim. radion kautta runkoon?" Tuosta nyt ei ota mitään selvää mitä tarkoitat :)*"Hakeeko startti tietään esim. radion kautta runkoon?" Tuosta nyt ei ota mitään selvää mitä tarkoitat :)*
Tarkoitan sitä, että vaikeita nämä sähköasiat:) - mykäksi
Varmistaja_ kirjoitti:
Entäs tuo, jos menee starttaamaan, alkaako virtanen hakea tietä runkoon jotain ohutta piuhaa pitkin, joka on päävirtakytkimestä (joka on nollilla) katsoen jossain kohdassa *akun puolella*?
Vaikeita nämä sähköasiat!!Itse olen yhden radion tuhonnut seuraavalla tavalla. Asensin päävirtkytkimen kuplavolkkariin maadoituspuolelle radion maajohto meni ohi päävirtakytkimen suoraan akulle (muistin säilyttämiseksi) ja en muistanut kääntää päävirtaa päälle, kun yritin startata ja ilmeisesti startti maadoitti yrityksen aikana radion kautta, jonka seurauksena radiosta oli aika jättää.
Korjasin asian ostamalla uuden radion ja asentamalla päävirtakytkimen puolelle ja radion muistin johtoon, joka menee ohi päävirtakytkimen laitoin 3A-sulakkeen.
Radion muistin virrankulutus on muuten aika pieni, ei tyhjennä akkua talven aikana. Koska auto seisoo lämpimässä tallissa en ole ottanut akkua irti. - Erkki Nimimerkki
mykäksi kirjoitti:
Itse olen yhden radion tuhonnut seuraavalla tavalla. Asensin päävirtkytkimen kuplavolkkariin maadoituspuolelle radion maajohto meni ohi päävirtakytkimen suoraan akulle (muistin säilyttämiseksi) ja en muistanut kääntää päävirtaa päälle, kun yritin startata ja ilmeisesti startti maadoitti yrityksen aikana radion kautta, jonka seurauksena radiosta oli aika jättää.
Korjasin asian ostamalla uuden radion ja asentamalla päävirtakytkimen puolelle ja radion muistin johtoon, joka menee ohi päävirtakytkimen laitoin 3A-sulakkeen.
Radion muistin virrankulutus on muuten aika pieni, ei tyhjennä akkua talven aikana. Koska auto seisoo lämpimässä tallissa en ole ottanut akkua irti.Tuollaisessa kytkennässä, jolla radion sait särki, ei ole mitään järkeä. Tuossahan vesittyy koko päävirtakytkimen tarkoitus, jos sitä ohitellaan jollain radion miinuspiuhoilla! Ei ei ja ei.
Nimittäin. Radio itsessään on miinus-maadoitettu. Joten kun sulla on se radio kuplan kojelaudassa kiinni, niin se radio maadoittaa mitä todennäköisimmin autonrunkoon. Ja kun sitten starttaat konetta miinuspuolen päävirtakytkin nolla-asennossa, niin startti tietenkin yrittää sulkea virtapiirin sen sinun radiosi kautta. Ja siinähän paukahtaa ensimmäisenä se radion miinus-piuha poikki. Tuskin itse radio kuitenkaan ottaa itseensä. Mahdollista kyllä sekin voisi olla...
Joten ystävät armaat! Älkää tehkö mitään kytkentöjä, jos ette ole 101% varmoja mitä teette ;)
Silloin tällöin tulee vastaan mitä mielikuvituksellisimpia kytkentöjä niin traktoreissa kuin autoissa. Joskus ne vaan naurattaa, joskus tulee kylmä rinki perseeseen. - sammutus
Erkki Nimimerkki kirjoitti:
Tässä kohtaa oletan traktorilla tarkoitettavan maatalouskonetta ja kilpurilla kilpa-autoa?! Ja mitäköhän tekemistä näillä on keskenään? (tractorpulling asia erikseen...)
Traktorin dieseli sammuu pysäytinvivusta, ei virtakytkimestä.
Ja jos päävirtakytkin on nollilla ja startataan, niin ei todellakaan tapahtu mitään. Mitä pitäisi tapahtua?!
"Hakeeko startti tietään esim. radion kautta runkoon?" Tuosta nyt ei ota mitään selvää mitä tarkoitat :)päävirtakytkimellä EI onnistu niinsanotuissa vanhoissa vehkeissä,ellet rakenna "nälkänarulle" solenoidimysteeriota.Nämä uudet sammuu kuin saunalamppu sähköjen hävittyä,mutta en tiedä onkohan näissä jotain muistintapaista jatkuvan sähkön varassa.
- Varmistaja_
Erkki Nimimerkki kirjoitti:
Tuollaisessa kytkennässä, jolla radion sait särki, ei ole mitään järkeä. Tuossahan vesittyy koko päävirtakytkimen tarkoitus, jos sitä ohitellaan jollain radion miinuspiuhoilla! Ei ei ja ei.
Nimittäin. Radio itsessään on miinus-maadoitettu. Joten kun sulla on se radio kuplan kojelaudassa kiinni, niin se radio maadoittaa mitä todennäköisimmin autonrunkoon. Ja kun sitten starttaat konetta miinuspuolen päävirtakytkin nolla-asennossa, niin startti tietenkin yrittää sulkea virtapiirin sen sinun radiosi kautta. Ja siinähän paukahtaa ensimmäisenä se radion miinus-piuha poikki. Tuskin itse radio kuitenkaan ottaa itseensä. Mahdollista kyllä sekin voisi olla...
Joten ystävät armaat! Älkää tehkö mitään kytkentöjä, jos ette ole 101% varmoja mitä teette ;)
Silloin tällöin tulee vastaan mitä mielikuvituksellisimpia kytkentöjä niin traktoreissa kuin autoissa. Joskus ne vaan naurattaa, joskus tulee kylmä rinki perseeseen.Tuota mahdollisuutta minä kuitenkin hain, että, jos PVK on nollilla, tuleeko startatessa se mahis, että suuret virrat pyrkivät kulkemaan jotain ohutta piuhaa pitkin runkoon?
Ja, jos haluaa tuossa edellisessä viestissä mainitun radion muistin pitää hereillä, silloin radiota ei voi irrottaa rungosta.
Tosin, katoaa ne muistijutut tietysti, vaikka virtapiiri katkaistaisiin pluskaapelistakin.
No, minä hain ainoastaan tuota alussa mainittua asiaa suurista virroista ja ohuista piuhoista, kun PVK on kytketty nollille. - fergumiäs
...voi laittaa huoletta maajohtoon mutta tosiaan uusista tietokonevehkeistä en olis aivan varma...
- sammuu akusta
Jesse James kirjoitti:
Dieseliä et saa pvk:sta sammumaan. Tai jos rakennat jonkin solenoidiventtilin ja sille ohjauksen. Näistä uudemmista traktoreista joissa on sähkö ohj. syöttöpumppu en osaa sanoa.
Tasavirtalaturilla ei ole ongelmaa, mutta vaihtovirtalaturi ei kestä latausvirtapiirin katkaisua käydessä. Kallis lasku. Sinne pitää rakentaa järeistä diodeista "takaiskuventiili" joka päästää laturilta virtaa aina pvk:n ohi. Tuo toimii ihan oikeinn ja estää oikosulun aiheuttaman tulipalon. Akusta ei tule virtaa diodien ohi, ne ovat estosuunnassa.näissä nykykonneissa kun on se mangneettiventtiil niissä syöttöpumpuissa ja oli jo v.90 viijjatissa.
- Erkki Nimimerkki
Varmistaja_ kirjoitti:
Tuota mahdollisuutta minä kuitenkin hain, että, jos PVK on nollilla, tuleeko startatessa se mahis, että suuret virrat pyrkivät kulkemaan jotain ohutta piuhaa pitkin runkoon?
Ja, jos haluaa tuossa edellisessä viestissä mainitun radion muistin pitää hereillä, silloin radiota ei voi irrottaa rungosta.
Tosin, katoaa ne muistijutut tietysti, vaikka virtapiiri katkaistaisiin pluskaapelistakin.
No, minä hain ainoastaan tuota alussa mainittua asiaa suurista virroista ja ohuista piuhoista, kun PVK on kytketty nollille.Voit siis huoletta laittaa sen päävirtakytkimen siihen akun miinuskapelin väliin, mutta älä mene ohittelemaan sitä kytkintä MILLÄÄN piuhalla.
Ja jos kyseessä on wanha rousku-traktori (kuten jostain syystä oletin), niin tuskin siihen on syytä edes hankkia mitään modernimpaa muistivirtaa vaativaa ratioo? Eiks vaan?!
Mulla on muuten omassa traktorivanhuksessa patterimankka siellä takaikkunalla ;) - mekaanikko
Erkki Nimimerkki kirjoitti:
Voit siis huoletta laittaa sen päävirtakytkimen siihen akun miinuskapelin väliin, mutta älä mene ohittelemaan sitä kytkintä MILLÄÄN piuhalla.
Ja jos kyseessä on wanha rousku-traktori (kuten jostain syystä oletin), niin tuskin siihen on syytä edes hankkia mitään modernimpaa muistivirtaa vaativaa ratioo? Eiks vaan?!
Mulla on muuten omassa traktorivanhuksessa patterimankka siellä takaikkunalla ;)Uusissa kuorma-autoissakin päävirtakytkin on ohitettu useaan käyttöön esim. piirturi, radio yms. Päävirtakytkimen tarkoitus on estää sähköpalot ja sitä ei saa 1.5mm radion muistin johto aiakaiseksi. Se on aivan sama kummalle puolelle sen laitat, mutta on niitä ongelmia ollut kuorma-autoissakin maapuolella olevien radion muistejen kanssa, eli itse laittaisin plus puolelle.
- ???
mykäksi kirjoitti:
Itse olen yhden radion tuhonnut seuraavalla tavalla. Asensin päävirtkytkimen kuplavolkkariin maadoituspuolelle radion maajohto meni ohi päävirtakytkimen suoraan akulle (muistin säilyttämiseksi) ja en muistanut kääntää päävirtaa päälle, kun yritin startata ja ilmeisesti startti maadoitti yrityksen aikana radion kautta, jonka seurauksena radiosta oli aika jättää.
Korjasin asian ostamalla uuden radion ja asentamalla päävirtakytkimen puolelle ja radion muistin johtoon, joka menee ohi päävirtakytkimen laitoin 3A-sulakkeen.
Radion muistin virrankulutus on muuten aika pieni, ei tyhjennä akkua talven aikana. Koska auto seisoo lämpimässä tallissa en ole ottanut akkua irti.Kuinka se voi sieltä radion kautta maadoittaa?
Mulla olisi radion kytkennät piakkoin ajankohtaisia. Pakko sille on virta olla koko ajan jottei mene vallan sekaisin. Ei kai starttaamaan pysty jollei käännä päävirtakytkimestä virtaa päälle. Maakosketus häipyy joka paikasta, myös startista joten miten startata, jos maakosketusta ei ole. Tai sitten on radiosta joku osa rungossa kiinni, eikä näin saisi olla, ainoastaan se johto sinne akun maajohtoon! - maadoitti
??? kirjoitti:
Kuinka se voi sieltä radion kautta maadoittaa?
Mulla olisi radion kytkennät piakkoin ajankohtaisia. Pakko sille on virta olla koko ajan jottei mene vallan sekaisin. Ei kai starttaamaan pysty jollei käännä päävirtakytkimestä virtaa päälle. Maakosketus häipyy joka paikasta, myös startista joten miten startata, jos maakosketusta ei ole. Tai sitten on radiosta joku osa rungossa kiinni, eikä näin saisi olla, ainoastaan se johto sinne akun maajohtoon!Se oli yhteydessä runkoon, kun oli kiinnitettynä peltisen kojelaudan alle. Himmeästi virtavalot hehkui, kun yritti startata.
- Konsta Kuttaperka
Asenna mieluummin sitten pykälää suurempi pvk,kuin
sellaista joka nippa nappa piisaa.Kokemusta on sellaisestakin,kun moottoria piti suostutella useammalla pitkällä startilla käyntiin,niin lopuksi
pvk suli yhdeksi klimpiksi.Eikä kyse ollut kuin 500:sen starttauksesta.- Millainen ja mihin kohtaan?
Näkyi olevan 1000A kestoisia jossain, mutta ei niitä montaa sekuntia luvattu sillä virralla kuormittaa.
Saanko minä starttausvirran näin?
Starttimoottori3000w jaettuna akkujännitteellä24 V= 125A
Joo, noinhan se on.
Ainakin suuntaa-antavasti?
Eli eihän noin hempuliin vehkeeseen tarvitse kaikista järeintä edes hommata? - Jaska Jokunen
Millainen ja mihin kohtaan? kirjoitti:
Näkyi olevan 1000A kestoisia jossain, mutta ei niitä montaa sekuntia luvattu sillä virralla kuormittaa.
Saanko minä starttausvirran näin?
Starttimoottori3000w jaettuna akkujännitteellä24 V= 125A
Joo, noinhan se on.
Ainakin suuntaa-antavasti?
Eli eihän noin hempuliin vehkeeseen tarvitse kaikista järeintä edes hommata?No sitten jokin puutarhatraktori? Vain 3kW startti?
Jos asenneat jonkin henkilöautomallin, se sulaa. Joudut kuitenkin ostamaan järeämmän.
Katso vaikka IKH:n sivuilta.
Siellä 250A max. / 1200A 5 sek. voisi olla sopiva?
Kyllä 3kW starttikin ottaa enemmän kuin laskemasi 125A käytännössä muutaman sekunnin. - Millainen ja mihin kohtaan?
Jaska Jokunen kirjoitti:
No sitten jokin puutarhatraktori? Vain 3kW startti?
Jos asenneat jonkin henkilöautomallin, se sulaa. Joudut kuitenkin ostamaan järeämmän.
Katso vaikka IKH:n sivuilta.
Siellä 250A max. / 1200A 5 sek. voisi olla sopiva?
Kyllä 3kW starttikin ottaa enemmän kuin laskemasi 125A käytännössä muutaman sekunnin.Soittelin traktoritarvikeliikkeisiin ja tarjottiin just tuollaisilla arvoilla.
250 A max ja alun toistatuhatta hetkellinen.
Mutta kerropa, mikä ero niissä on, kun toisessa maksaa alle kympin ja toisessa oli hinta 36, jonka pudottivat 29 euroon?
Metallirakenteisia kumpikin kerrottiin olevan.
Huomenissa hakemaan..
- pitää
olla muistaakseni 250 A kestävä päävirtakytkin
- KANTTORI/URKURI
MINÄ SAMMUTIN OMAN PUUTARHARATTORIN SE PAUKAHTI JA PAKOPUTKESTA TULI
LIEKKI JA SITTEN SAVUA
- Sähkäri
Päävirtakytkimellä ainoastaan katkotaan, jos katkot - niin kaikki pitää eristää rungosta hyvin.
- 920
Nyt kirjoitat pehmoisia.
Mulla meinas traktori palaa kun päävirtakytkin oli laitettu napaan.
- Päävirta
Päävirtakytkin aina miinus napaan!
- tragol
Ennen wanhaan autopalojen (kaasarikoneiden) syttymissyy oli huono liitos auton rungon = akun - ja moottorin rungon välillä. Tällöin starttimoottori haki startatessa akun miinusta kaasu- ja ryyppyvaijerin kautta. Koska vaijereiden poikkipinta-ala on hyvin pieni vaijerit lämpesivät punahehkuun saakka, startti myös pyöritti huonosti jolloin kuski paineli kaasupoljinta vimmatusti (kaasari tulvi) kuumien vaijereiden läheisyydessä. Seuraus: kaasaripalosta alkoi tulipalo. Lisäksi palon vallitessa suli konepellin avausvaijerin päässä alumiinista valmistettu nuppi jolloin edes konepeltiä ei saanut vetonupista auki . . .
Mikäli laitat pääkytkimen - napaan niin et ota millekään laitteelle käyttösähköä akun miinus-navasta vaan traktorin rungosta. Tällöin katkeaa käyttösähkö kaikilta laitteilta.
Tästä syystä - mikäli on tarvetta radioiden muistien, häl.laitteiden käyttöön laittaisin pääkytkimen puolelle .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3542834Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151078Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849