niin miten on kohdallanne, oletteko pyytänee matkakuluista korvausta vai mitenkä olette menetelleet? Yleensä olen sen saanut pyytämällä,mutta asian mukainen firma ottanut kulut kontolleen kaikilta haasttatteluun valituilta.
MATKAKORVAUS TYÖHAASTATTELUUN MENTÄESSÄ
23
16341
Vastaukset
- Jorkka
Ennen kun menee työhaastatteluun menoa kannattaa käydä työkkärissä hakemassa liikkuvuusavustus kaavake, tämän lapun kun kuittaa siellä hastattelussa työnantaja niin saa rahat.
Firmat eivät vaan nykyisin paljon maksele työnhakijoiden matkakuluja.- Ylöspäin_vain
Mikäs taho maksaa sen (työkkäri antaa jollekin mulle taholle) ja aina myöhässä, ei se herkkua oo 512€:n tuloilla. Aikaisemmin soitin "tälle" toimistolle, mutta nyt en saanut työvoimatoimistolta numeroa. Jos jollain on laittakaa tulemaan.
- mietintämyssyt
No, täällä ollaan karenssissa joten eipä niitä töitäkään paljoa enää haeskella. Sori vaan, menee tohtorin tutkinto nyt vähän käyttämättömänä suomelta hukkaan..
Olen saanut muutamasta isosta firmasta matkakorvaukset haastattelusta,mutta aloitteen maksusta on tehnyt yritys itse." Meillä on yleensä ollut tapana maksaa..". kyse on ollut muutamasta kympistä.
Kuulopuheiden mukaan, on myös maksettu halpalentoja oulu - hki.
Ei mitään yleistä käytäntöä ole,mutta en nyt ihan lähtisi "kerjäämään" matkakulukorvauksia.
Työttömälle työkkäri maksaa luonnollisetikin korvaukset.- en saa eri korvausta
Hyvä alotus työn hakuun. Kertoo asenteesi aivan yhdellä lauseella....
- täti_tomera
Jos ei ole tuloja on pakko saada kulkuavustusta! Vai kuvittelitko oikeasti että kävelisin työn perässä jossa todennäköisyys saada hakijoiden määrän perusteella 1/1000? Sillä ei voi edes lainata autoa kaverilta ja sanoa maksavansa palkasta, kun asia ei ole varma..
Sinun asenteesi vasta vinksallaan onkin!
- Matkustellut
Kyllä aikalailla saa huippuhenkilö olla ja vähän hakijoita, että firma alkaa mitään kummoisia maksella. Itselleni on kerran maksettu ja sekin johtui varmaankin suurilta osin siitä, että oli selvää etten ollut riittävän pätevä hommaan ja paikka oli toisella puolella Suomea. Vähän ns. hyväntahdon ele...
Sen verran omista työpaikoistani olen havainnut, että aivan jokapaikassa ei näemmä kannata työkkärin lappuja heiluitella ja niihin nimiä pyytää. Onpa pari kertaa käynyt niinkin, että muuten hyvä hakija on pilannut mahdollisuutensa kun hieman ahdasmielinen pomo on todennut ettei tällaisia pummeja töihin oteta jotka eivät itse kykene edes työhaastattelujaan maksamaan. Tosin tässä firmassa itsekin olin 3 viikkoa ennen kuin vaihdoin, oli sen verran metkaa menoa muutenkin.- pätkätyötön
Totta, olen ihan samaa mieltä näistä työkkärin liikkuvuusavustuslomakkeista. Ajatus haastattelumatkojen korvaamisessa on hyvä, mutta sen totetutus todella syvältä.
Muutaman kerran olen itsekin näihin lappuihin haastattelijan kuittausta pyytänyt ja kyllä se suoraan sanottuna hävettää. Haastattelun päätteeksi se ei varmasti jätä kovin hyvää vaikutelmaa. Eipä työttömällä kuitenkaan ole juuri vaihtoehtoja. Haastattelumatka OUL-HEL-OUL ei todellakaan työttömän budjettiin sovi ja parhaimmillaan näitä matkoja voi olla kohtalaisen usein.
Pakko on siis nöyrtyä ja korvat punaisina pyytää haastattelijan kuittaus papereihin. Mielessä on joskus käynyt, että täyttäisin lapun itse, sillä tuskinpa työkkäri niitä kovin tarkkaan tutkii. Vielä en ole sitä viitsinyt tehdä, ainakaan toistaiseksi... - Aikanaan myös matkustanut
Kun opiskelujen jälkeen olin jonkin aikaa työttömänä ennen työpaikkatarjousten aukeamista, niin oli kyllä harvat ja valitut paikat joissa mukana edes kannoin työkkärin korvauslappua.
Yleensä se mukana oli, mutta kyllä tarkkaan haastattelun aikana katselin onko tämä sellainen ilmapiiri jossa missään nimessä kannattaa esiin tuoda. Joissain ei-niin-tärkeissä haastatteluissa joskus siihen nimen otin mutta suin surminkaan en "kunnon oman alan paikkoja" etsiessä mahdollisuuksiani sillä huonontanut meni sitten kuluihin minkä verran hyvänsä matkoissa. Kun jossain isossa konsernissa ensin tunti-pari oltiin paikkoja kierretty ja oli ns. pukupaikkoja muutamatkin joihin haki niin siihen kun lopuksi olisi töksäyttänyt nimipyynnön, veikkaisin sen olleen siinä.
Yhdestä tällaisesta sitten ihan ok paikka aukesikin lopulta, mutta kyllä niin tuolta omalta haastattelurumba-ajalta kuin nykyään työelämästä ovat kuvat sellaisia ettei todella jokapaikassa kannata nimmareita pyydellä. - kilometrikorvaukset
Aikanaan myös matkustanut kirjoitti:
Kun opiskelujen jälkeen olin jonkin aikaa työttömänä ennen työpaikkatarjousten aukeamista, niin oli kyllä harvat ja valitut paikat joissa mukana edes kannoin työkkärin korvauslappua.
Yleensä se mukana oli, mutta kyllä tarkkaan haastattelun aikana katselin onko tämä sellainen ilmapiiri jossa missään nimessä kannattaa esiin tuoda. Joissain ei-niin-tärkeissä haastatteluissa joskus siihen nimen otin mutta suin surminkaan en "kunnon oman alan paikkoja" etsiessä mahdollisuuksiani sillä huonontanut meni sitten kuluihin minkä verran hyvänsä matkoissa. Kun jossain isossa konsernissa ensin tunti-pari oltiin paikkoja kierretty ja oli ns. pukupaikkoja muutamatkin joihin haki niin siihen kun lopuksi olisi töksäyttänyt nimipyynnön, veikkaisin sen olleen siinä.
Yhdestä tällaisesta sitten ihan ok paikka aukesikin lopulta, mutta kyllä niin tuolta omalta haastattelurumba-ajalta kuin nykyään työelämästä ovat kuvat sellaisia ettei todella jokapaikassa kannata nimmareita pyydellä.Mulle maksettiin kilometrikorvauksia 0,4 €/km edestakaisesta matkasta työnantajan toimesta, kun kävin työhaastattelussa. Jotain yli 400 €, kun matkaa tuli yhteensä reilut 1000 kilometriä.
- idiotismin_kukkia
Kannattaa pistää firman nimi mieleen, jos joskus vaikka voi jättää ostamatta sen tuotteita suurempiakin määriä! Kertoo melkoisesta asenteellisuudesta, ja pilvilinnoissa elämiseltä, jos pomo kerran jo olettaa valmiiksi ihmisellä olevan rahaa: Eihän sitä silloin tarvitse töihin mennä - vasta sitten kun rahat on lopussa!
- motiivi
Itse otin aina työkkärin 'matkakorvauslapun' ja siihen nimet haastattelutilanteessa.
Olin itse hankkinut nämä haastattelukohteena olevat työpaikat.
En ollut työkkärin lähettämä!
Pääasiallinen tarkoitukseni oli näyttää aktiiviselta etteivät työkkäristä ehdottele mitään hullunkurisia.
Tietysti olisin ollut valmis ottamaan työn vastaankin, kohtuullisin ehdoin.
Kerran otinkin.
Aktiivinen rooli toimi erinomaisesti.
Työnhaun uusinta puhelimitse puolen vuoden välein.- pätkätyötön
Siinä olen samaa mieltä, että aktiivinen rooli toimii, mutta eiköhän se paikan hakeminen ja haastatteluun saapuminen jo kerro hakijan aktiivisuudesta.
Nämä työkkärin maksamat almut eivät mielestäni tue aktiivista roolia. Minäkin olen aina hankkinut aina kaikki haastateluni itse ja mielestäni juuri silloin kynnys käyttää avustuslomakkeita on korkein.
Yleensä näissä paikoissa suhtaudutaan melko kielteisesti työkkäriin ja varsinkin sen asiakkaisiin. Tuntuu siis todella nololta heittää haastattelun päätteeksi korvauspaperit pomon tammipöydälle, mutta vaihtoehtojakaan ei oikein ole.
Työkkärin tarjoamissa paikoissa avustusten hakemista ei varmasti tarvitsisi hävetä yhtä paljon, mutta eipä sillä tunnu olevan mitään tarjottavaa. Yhtään paikkaa sieltä ei ole ehdotettu, vaikka työttömyyttä onkin jo jonkin aikaa takana.
Pari kertaa ongelma on ratkennut, kun olen onnistunut buukkaamaan samalle päivälle kaksi haastattelua samaan kaupunkiin. Olen siis ottanut kuittauksen paperiin vähemmän tärkeästä paikasta ja voinut keskittyä paremmin siihen toiseen haastatteluun. - motiivi
pätkätyötön kirjoitti:
Siinä olen samaa mieltä, että aktiivinen rooli toimii, mutta eiköhän se paikan hakeminen ja haastatteluun saapuminen jo kerro hakijan aktiivisuudesta.
Nämä työkkärin maksamat almut eivät mielestäni tue aktiivista roolia. Minäkin olen aina hankkinut aina kaikki haastateluni itse ja mielestäni juuri silloin kynnys käyttää avustuslomakkeita on korkein.
Yleensä näissä paikoissa suhtaudutaan melko kielteisesti työkkäriin ja varsinkin sen asiakkaisiin. Tuntuu siis todella nololta heittää haastattelun päätteeksi korvauspaperit pomon tammipöydälle, mutta vaihtoehtojakaan ei oikein ole.
Työkkärin tarjoamissa paikoissa avustusten hakemista ei varmasti tarvitsisi hävetä yhtä paljon, mutta eipä sillä tunnu olevan mitään tarjottavaa. Yhtään paikkaa sieltä ei ole ehdotettu, vaikka työttömyyttä onkin jo jonkin aikaa takana.
Pari kertaa ongelma on ratkennut, kun olen onnistunut buukkaamaan samalle päivälle kaksi haastattelua samaan kaupunkiin. Olen siis ottanut kuittauksen paperiin vähemmän tärkeästä paikasta ja voinut keskittyä paremmin siihen toiseen haastatteluun.Rehellisesti sanoen pääasia ei minulla ollut työn saaminen vaan työkkärin häiriköinnin välttäminen.
Ei ole omakohtaisia kokemuksia mutta olen kuullut kauhujuttuja.
Yhden keikan sovin koska tuntui mielenkiintoiselta ja ehdot kohtuullisilta.
Pätkävuoteni olivat osa 'pehmeää laskua' täystyöttömyyteen.
Tuli vaan mitta täyteen työelämää!
Tietenkään ei pitäisi tälläistä kirjoitella koska tosi tarpeessakin olevia varmasti on. - bois
motiivi kirjoitti:
Rehellisesti sanoen pääasia ei minulla ollut työn saaminen vaan työkkärin häiriköinnin välttäminen.
Ei ole omakohtaisia kokemuksia mutta olen kuullut kauhujuttuja.
Yhden keikan sovin koska tuntui mielenkiintoiselta ja ehdot kohtuullisilta.
Pätkävuoteni olivat osa 'pehmeää laskua' täystyöttömyyteen.
Tuli vaan mitta täyteen työelämää!
Tietenkään ei pitäisi tälläistä kirjoitella koska tosi tarpeessakin olevia varmasti on.Tottakai kannattaa ottaa matkarahat kotiin, eihän sitä nimmaria työkkärille tarvii pääjehulta pyytää, puumerkin ja leiman osaa laittaa sihteerikkökin...
- asioiden_tarkkailija
On tyhmää suhtautua johonkin ihmiseen kielteisesti sen takia, että vaikkapa hänen äitinsä sattuu olemaan töissä TE-toimistossa ja sitä kautta henkilö suhtautuu em. paikkaan myönteisesti - ja osaa vetää kaikki tuet kotiin. Tällä perusteella jää monta diplomi-insinööriä muun muassa ilman töitä, sillä tiedän monien pitävän kunnia-asiana hakea työnsä TE-toimiston kautta, kuten kaikki muutkin kansalaiset! Sen sijaan yksityisiin työnvälitystoimistoihin ja vuokratyöfirmoihin suhtaudutaan usein nuivemmin kuin uskaltaisi em. ihmisiltä odottaa: Edes vuokrafirmojen kautta tulleita ihmisiä ei välttämättä tervehditä käytävillä, koska he ovat toimineet rikkurimaisesti tässä asiassa - eivätkä ole vakiokalustoa, joten ei heille mitään myöskään voi opettaa kun menevät kuitenkin toisaalle hetken perästä!
- riviorja
Itse en ole vielä kertaakaan käynyt työhaastattelussa kovinkaan pitkällä. Opiskelukaverille ovat kyllä yleensä maksaneet kilometrikorvauksen ja päivärahat.
Nyt olen itse menossa Saksaan työhaastatteluun ja he maksavat lentoliput yms muut kulut. Ovat jopa varanneet hotellin 2yöksi. Sen maksajaa en vielä tiedä :) - viczz
Olinpas tuossa yhden pankkiiriliikkeen työhaastattelussa.
Ei silleen suuremmin ollut intoa mutta kuitenkin tuli haettua.
Sanoivat että toinen osa haastattelusta ei olekaan Oulussa vaan Jyväskylässä, mutta
korvaavat kyllä aiheutuneet kulut.
No mutta mitenkäs kävikään. Alkoivat mussuttaa (sitten kun en tullut valituksi, ehkä
tuon motivaation puutteesta) että ei me mitään korvata.
Asia vielä kesken, mutta heikolta näyttää...- viczz
Aikoivat sitten korvata kuitenkin loppujen lopuksi.
- Jonnalilia
En ole koskaan voinut kuvitellakaan että mahdollinen tuleva työnantajani piffaisi matkakulut puhtaana tassuun työhaastattelun päätteeksi. Johan siinä oma maine menee! Eri asia tietysti meneekö Ivalosta Helsinkiin ja onko firma oma-aloitteisesti ilmoittanut haastatteluun kutsuttaessa että maksavat hakijan matkat. Itse en ikinä ole edes kuullut että moista olisi tehty, enkä aio jatkossa itsekään pyytää keneltäkään yhtään mitään ellei sitten tarjota suurten matkakulujen ollessa kysymyksessä.
- LH
Jonnalilia kirjoitti:
En ole koskaan voinut kuvitellakaan että mahdollinen tuleva työnantajani piffaisi matkakulut puhtaana tassuun työhaastattelun päätteeksi. Johan siinä oma maine menee! Eri asia tietysti meneekö Ivalosta Helsinkiin ja onko firma oma-aloitteisesti ilmoittanut haastatteluun kutsuttaessa että maksavat hakijan matkat. Itse en ikinä ole edes kuullut että moista olisi tehty, enkä aio jatkossa itsekään pyytää keneltäkään yhtään mitään ellei sitten tarjota suurten matkakulujen ollessa kysymyksessä.
Minulla on nyt takana kaksi ulkomaan (euroopan) työhaastattelua ja molemmissa firma on maksanut lennot ja hotellit. Mukavaa ja reilua. Tosin firmat ovat isoja. En itse pyytänyt vaan he kertoivat asiasta jo haastatteluun pyytäessään. Tulipahan lomailtua samalla euroopassa :) Toisesta odotan juurikin vastausta.. päästkkö duuniin vai ei...? apua. Tsemppiä kaikille työnhakijoille!
- seon_lama_vielä
Riippuu tietysti minkä tyyppistä työntekijää hakee: Haetaanko ihmistä, joka ottaa palkkaa kuluperusteisesti - eikä senttiäkään liikaa. Vai haetaanko ihmistä, joka kykenee omatoimisesti maksattamaan edellisellä työnantajalla seuraavan työnantajan työhaastattelumenot: Ei missään mielessä ole reilua. Tällöin pitää tietysti saada palkkaan - jos ajatellaan tarvittavan sata haastattelua "1000 hakijaa/työpaikka" paikkaan jotta tärppäisi. Tällöinkin pitää kuulua 10% eliittiin hakijoista - jotta tärppäisi. Palkkaa tarvitaan siis melkoisesti enemmän - ehkäpä 50% jotta tuo voisi toimia ilman tukia.
Minun puolestani voisivat kyllä maksaa koemielessä jopa kuukauden palkan - jotta sitten tietäisi, miltä tuntuu saada sovittu summa palkkaa - ennen kuin ottaa paikan vastaan!
- fösdhöghgö
Ainakin viime vuonna sai vielä työkkäristä hakea matkakorvauksia, vaikka olisi mennyt omatoimisesti hakemaansa työpaikkaan haastatteluun. On kuitenkin huomioitava että näissä on omavastuut asetettu... Itse hain viime vuonna työkkäristä kun matka oli toiseen kuntaan ja bussilla tehtävä, ja erityisesti sapetti kun haastattelukutsu oli tehty jälleen kerran ihan vain muodon vuoksi. Kyllä sieltä muutama killinki tilille tuli.
itse haastattelevalta firmalta en ole koskaan hakenut, enkä ihan usko, että he mitään maksavatkaan, tyäkkäri sen sijaan maksoi kun työtön haastattelussa kävi. Matkakorvaushakemukset löytyivät ainakin viime vuonna vielä netistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279