Oikealta kylkikaaren

Jarmo-

alla on ollut raskas tunne istualtaan ja kumarassa ollessa noin 9 kk. Nyttemmin se saattaa tulla jopa seisoessa. Ennen ei ollut kipeä, nytten saattaa vihloa hengitettäessä, liikkuessa ja muuten vaan. Kipu ei useimmiten ole kovaa, ja sitä ei aina ole. Aamuisin on parempi, iltaa myöten usein pahenee. Joskus saattaa muljahdella. Kipeä/raskas kohta on siis oikean kylkikaaren alla, kylkikaaren alaosassa. Ei kellään ole ollut vastaavaa? Vuosi sitten kävin muiden asioiden takia ylävatsan ultrassa, sydänfilmi, keuhkoröntgen ja virtsateiden ultran ottamassa. Kaikki kunnossa. Verikokeetkin olivat kunnossa. Ikää on 24

10

23208

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mirkka**

tällainen kysymys ja lääkärin vastaus. Vaiva vaikutti mielestäni jossain määrin samankaltaiselta kuin sinun vaivasi joten kopioin sen tähän jos se jotenkin valaisisi vaivaasi.

Oikea kylkikaari
         Kysymys: Minua on vuoden 2003 joulukuusta vaivannut kipu joka on luonteeltaan polttava puristava ja jatkuva kipu oikean puolisten kylkiluitten alla ja vähän alempana pääasiassa se tuntuu selän puolella, mutta myöskin etupuolellakin olen käynyt asiasta lääkärillä ja gastroskopia, vatsan ultra paksusuolen kuvaus ja keuhkokuvakin otettu ja syytä ei ole löytynyt eli mitä se siis voisi olla? ja miten sen saisi pois olen 21 vuotias 168cm ja 52 kg ja syömishäiriöitä ei ole olen myös käynyt asian takia gynekologilla joka ei selvittänyt tilannetta. Kipu on suurin piirtein siis maksan kohdilla maksa arvot otettu ja ulosteen elastaasi haiman takia... ei mitään vikaa ja itseäni en ole mitenkään loukannut.

Lääkäri vastaa:
      Rintakehällä tuntuvan kivun taustalla voi olla sekä rinta- ja vatsaontelon sisällä olevien elinten aiheuttama kipu mutta myös selkärangan ja rintakehän rakenteiden aiheuttama kipu. Sisäelinten tilannetta on kertomasi mukaan tutkittu varsin asiallisesti sulkien pois tavallisimmat kylkikaaren kohdistuvan kivun aiheuttajat.
      Polttava ja puristava kipu saattaa olla taustaltaan hermoperäistä eli lähtöisin joko selkärangasta tai kylkiluuvälihermoista. Etenkin jos kipualueella on tuntomuutoksia eli kosketus-, kipu-, kylmä- tai lämpötunto ovat erilaiset kuin oireettomalla puolella, kivun syytä täytyy lähteä etsimään selkärangan tai rintakehän rakenteiden suunnalta.
      Kipuoireen selvittämiseksi voisi olla hyvä hakeutua kivunhoitoon suuntautuneen tutkittavaksi erityisesti jos kipualueella on tuntomuutoksia jotka viittaisivat hermoperäiseen kipuun. Myös käynti fysiatrilla rankaperäisten syiden poissulkemiseksi voisi olla hyvä vaihtoehto.

Ari-Matti Huotari, anestesiologian erikoislääkäri, kivunhoidon erityispätevyys

07/31/2004

• diagnosoitiin

suht samoin oirein Tietzen syndrooma, googleta niin löydät siitä tietoa, kyllökin valitettavan vähän. Meneillään tässä kolmas vuosi kivun kanssa...

• hoidettu

Tietzen ja muut kivut on parannettavissa. Ne johtuu vinosta lantiosta ja sen aiheuttamista lihaskireyksistä... Munkin TOS parantu. Tosin oikeaa hoitoa hain yli 10 vuoden ajan...

• se taas
        hoidettu kirjoitti:

Tietzen ja muut kivut on parannettavissa. Ne johtuu vinosta lantiosta ja sen aiheuttamista lihaskireyksistä... Munkin TOS parantu. Tosin oikeaa hoitoa hain yli 10 vuoden ajan...

ilmestyit mainostamaan....
        Ihan vain tiedoksesi, Tietze EI johdu vinosta lantiosta, jotta sillä lailla, itselläni on tällä hetkellä SOLILUUSSAKIN kys.oireyhtymä. Joten se lantiosta.
        Sulle on jäänyt yksi ja sama levy soimaan, tämä sinun mainostamasi "kansanparantaja", hän se hoitelee kaikki terveeksi. Mitä nyt yhdelle ainakin kävi "vähän" köpelösti.

• hoidettu
        se taas kirjoitti:

Ihan vain tiedoksesi, Tietze EI johdu vinosta lantiosta, jotta sillä lailla, itselläni on tällä hetkellä SOLILUUSSAKIN kys.oireyhtymä. Joten se lantiosta.
        Sulle on jäänyt yksi ja sama levy soimaan, tämä sinun mainostamasi "kansanparantaja", hän se hoitelee kaikki terveeksi. Mitä nyt yhdelle ainakin kävi "vähän" köpelösti.

Eli tiedät mistä Tietzesi johtuu, jos voit sanoa, että lantiosta se ei johdu?

Mä luulin, että Tietze on kylkiluuruston kiputila...?
        http://www.tohtori.fi/?page=6625671&search=Tietzen oireyhtymä

Mulla oli solisluussa tulehdus ja turvotusta. Lisäksi sormet puutuili ja käsissä oli huono verenkierto. Olkapää oli kipeä, niskat jumissa... Mulle oli lääkäri diagnosoinu TOS-syndrooman. Aika lähellä tota Tietzeä...?

Solisluu myös rutisi ja siihen sattui, kun kättä liikutti. Mutta se solisluun turvotus, kipu ja rutina johtui siis vain kireistä kaulalihaksista. Ne taas johtui kireistä niskalihaksista. Ne johtui rintarangan lukoista. Ne taas johtui kireistä selkälihaksista. Ne taas johtui vinosta lantiosta...

Kaikki lähtee lantiosta... ja muutkin osaa sitä korjata, ei vain Lahdessa... Lääkärit sitä ei kyllä osaa! No muutama suomalainen lääkärikin siitä jotain sentään ymmärtää, mutta se on aika vähän!

• yhdelle
        se taas kirjoitti:

Kerro tarkemmin.

• hieman epäilen

Muutaman kymmenen vuotta on ollut tuollaisia kipuja mullakin, selästä on aina johtunut.
      Vaikka et olisi telonut selkääsi, siellä voi olla jotakin pientä vikaa, siitä sitten vaivat johtuvat. Minulla ne oli välillä 6 vuotta pois, nyt pari kuukautta hirveät kivut ja yksi kipukohta on juuri oikean kylkikaaren alla. Selästä siis johtuu.
      Rasvamaksa on todettu, ei viinasta johtuva, maksahan tuosta kohdasta tulee aina ensimmäiseksi mieleen, mutta kun kokeiden tulokset on hyviä,
      neuvon, yritä elää mahdollisimman normaalia elämää vaivoista huolimatta. Minä kiinnitin niihin liikaa huomiota ja elämästä meni ihan sen takia kymmeniä vuosia hukkaan.
      Käy kerran kunnollisella lääkärillä, jos ei löydy mitään, elä elämääsi kipujen kanssa. Niihinkin tottuu.

• Salla..

ajan fysiatrilta.Ai niin, tuo Tietzen oireyhtymä on tuttu minullekin, puolisollani oli se.Ei tosiaankaan johdu mistään lantiosta.Sitä hoidetaan alussa tulehduskipulääkkeillä,kyseessähän on tulehduksen aikaansaama sairaus.

• hoidettu
        Salla.. kirjoitti:

ajan fysiatrilta.Ai niin, tuo Tietzen oireyhtymä on tuttu minullekin, puolisollani oli se.Ei tosiaankaan johdu mistään lantiosta.Sitä hoidetaan alussa tulehduskipulääkkeillä,kyseessähän on tulehduksen aikaansaama sairaus.

Kyllä siihen tulehdukseen vaaditaan aina jokin ärsyke. Ei ne itsestään tule!

Tulehdus on elimistön tapa korjata vaurioita. Se on osa luonnollista paranemisprosesstia, jonka panee alulle elimistön oma puollustusjärjestelmä. Mutta aina se tulehdus ei yksin kykene parantamaan, jos ärsyke on liian suuri...

Siis ei se tulehdus ole se Tietzen alkuperäinen syy. Sille tulehdukselle on aina jokin syy...

• kökö ?
        hoidettu kirjoitti:

Kyllä siihen tulehdukseen vaaditaan aina jokin ärsyke. Ei ne itsestään tule!

Tulehdus on elimistön tapa korjata vaurioita. Se on osa luonnollista paranemisprosesstia, jonka panee alulle elimistön oma puollustusjärjestelmä. Mutta aina se tulehdus ei yksin kykene parantamaan, jos ärsyke on liian suuri...

Siis ei se tulehdus ole se Tietzen alkuperäinen syy. Sille tulehdukselle on aina jokin syy...

Epäilen itselläni olevan myös saman sairauden, Tiezen. Teidän kertomista oireista päätellen. No minä kävin terveyskeskuksessa ja sainkin viikon sairaslomaa ja vaiva paranikin melkein kun lepäilin. Ja nyt olen ollut taas töissä ja vaiva jatkuu. Ja arkipäiväisissä asiossakin se vaivaa. Esim. auton ratin kääntäminen ja kuopat tiellä ja nukkumaasennon löytäminen. Kysyisin vaan, että miten lääkräi toteaa vaivan. TK lääkäri ei siihen oikein osannut sanoa mitään. Tulehduskipu lääkettä määräsi ja viikon sairalomaa ja lepoa. Mihinkään jatkotutkimuksiin ei toimittanut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      247
      4639
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      77
      3086
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2473
    4. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1813
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      81
      1470
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1295
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      958
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe