Isättömyys on väärin!

NiceNice

http://www.lalli.fi/lalpahaku.asp?fmita=uutinen5&kohde=1857

Lukekaa isättömyyden puolustajat tuo ja vastatkaa asiallisesti, että mitä ihmeen hyötyä lapselle on yhdestä tai kahdesta äidistä, jos isä puuttuu? Kaksi äitiä ei korvaa puuttuvaa isää koskaan. Miksi haluatte mitätöidä toisen sukupuolen?

71

3389

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lom

Kuinka paljon Suomessa on yksinhuoltajaäitejä,joiden lasten isä ei käy katsomassa lapsiaan tai maksa elatusmaksuja.Eikö ole parasta,että lapsella on ainakin yksi rakastava vanhempi.Et pysty muuttamaan toista ihmistä ainoastaan itseäsi.

• Lässytetään

Kyllä Suomessa sentään vielä on oikeita isiä enemmän kuin niitä,jotka ei välitä lapsistaan. Sitä on turha puolustella keinosiemennystä millään muotoa. Lehmille se on kyllä joissain tapauksissa ehkäpä jalostusmielessä ja sonnin puutteesta johtuen suotavaa. Mistäs sitäpaitsi keinohedelmöitetty nainen tietää minkälainen on se mahdollinen "isä" Voi "hyvä sylvi" teitä.
        Ajatella-2 äitiä,eikä isää????

• j,oskus
        Lässytetään kirjoitti:

Kyllä Suomessa sentään vielä on oikeita isiä enemmän kuin niitä,jotka ei välitä lapsistaan. Sitä on turha puolustella keinosiemennystä millään muotoa. Lehmille se on kyllä joissain tapauksissa ehkäpä jalostusmielessä ja sonnin puutteesta johtuen suotavaa. Mistäs sitäpaitsi keinohedelmöitetty nainen tietää minkälainen on se mahdollinen "isä" Voi "hyvä sylvi" teitä.

että unohdit mainita yksinhuoltajat, uusperheet,sijoitusperheet, adoptiot.

Ajatella näissä kaikissa kasvatuksissa mukana myös muita kuin biologisia vanhempia. HUII

Niin ja tiedätkö kasvoin perusheteroperheessä ja maalla kaukana kaikesta "synnistä" ja huolehtivien ja hyvien vanhempien lapsena.
        Joka kannattaa hedelmöityshoitoja naisille ja sitä että perheen pitää olla toimiva ei "oikean" mallinen muiden silmissä.

• funnialice
        Lässytetään kirjoitti:

Ajatella, kyllä minäkin toisvoisin että lapsellani olisi 2 rakastavaa äitiä eikä yksi rakastava äiti ja yksi idiootti-isä joka ei ehdi tavata lastaan...
        Valitettavasti taitaa yh-äiti olla yleisempi kuin perhe jossa kunnon isä.

• monella

suorastaan liian harvalla, on todella aikaa olla oikeasti läsnä ja isä lapselle. Joo, joo isällä on nyt töitä, isällä on nyt peli-ilta..menehän nyt siitä, on liian tuttua monessa kodissa. Lapsi kyllä vaistoaa onko isä henkisesti läsnä vai vaan fyysisesti hetken väsyneenä paikalla.

Ne vuodet kuluu nopeaan, kun lapsi todella tarvitsee isää muuhunkin kuin raha-automaattina olemiseen.

Suurin osa nuorista voi jo nyt hyvin huonosti! Turha sitä on kieltää ja ne lapset on kyllä ihan heteroperheistä.

• isättömyys on väärin

Mutta minkäs sille voit, jos isä ei vanhempien eron jälkeen jaksa/kykene/halua.. ottaa osaa vanhemmuuteen. Olen itse kasvattanut oman lapseni (nyt 11 vuotias) melkeinpä alusta lähtien yksin, eikä syynä ole oma haluttomuuteni jakaa vanhemmuutta. Tosin helpompaa on kyllä ollut, kun kaljaanmenevä, pettävä, persoonallisuushäiriöinen heterosisä on (omasta tahdostaan) pysynyt poissa hankaloittamassa elämäämme. Ja minä jopa olen tukenut häntä isyydessään, mutta kun sekään ei aina riitä. Lapseni voi hyvin, on tasapainoinen, itse olen koulutettu, huolehtiva ihminen. Lapsellani on ympärillään rakastavia ihmisiä, se tuntuu ainakin toistaiseksi riittävän ja kompensoivan. Jos eläisin suhteessa, ajattelisin, että lapseni voisi kiintyä kumppaniini, hänen sukupuolestaan riippumatta. Tarinoita on niin monia ja rakastavien ihmsten sukupuolen takia syyllistäminen niin turhanaikaista. Vai onko josta kusta oikeasti lapsen parempi kasvaa esim. tunnekylmässä, alkoholisoituneessa tai muuten ongelmallisessa heteroperheessä, ihan vaan siksi, että ympärillä olisi niitä HETEROITA???

• j,oskus
        isättömyys on väärin kirjoitti:

Mutta minkäs sille voit, jos isä ei vanhempien eron jälkeen jaksa/kykene/halua.. ottaa osaa vanhemmuuteen. Olen itse kasvattanut oman lapseni (nyt 11 vuotias) melkeinpä alusta lähtien yksin, eikä syynä ole oma haluttomuuteni jakaa vanhemmuutta. Tosin helpompaa on kyllä ollut, kun kaljaanmenevä, pettävä, persoonallisuushäiriöinen heterosisä on (omasta tahdostaan) pysynyt poissa hankaloittamassa elämäämme. Ja minä jopa olen tukenut häntä isyydessään, mutta kun sekään ei aina riitä. Lapseni voi hyvin, on tasapainoinen, itse olen koulutettu, huolehtiva ihminen. Lapsellani on ympärillään rakastavia ihmisiä, se tuntuu ainakin toistaiseksi riittävän ja kompensoivan. Jos eläisin suhteessa, ajattelisin, että lapseni voisi kiintyä kumppaniini, hänen sukupuolestaan riippumatta. Tarinoita on niin monia ja rakastavien ihmsten sukupuolen takia syyllistäminen niin turhanaikaista. Vai onko josta kusta oikeasti lapsen parempi kasvaa esim. tunnekylmässä, alkoholisoituneessa tai muuten ongelmallisessa heteroperheessä, ihan vaan siksi, että ympärillä olisi niitä HETEROITA???

oikeasti tuntuu että se on tärkeintä että Pitää Olla Nimenomaan Heteroita, muulla ei ole väliä.

Potkitaan, hakataan tai vaikka mitä kunhan vaan on heteronmalli, joo joo

tulee mieleen että mitähän hyvää sellaisessa mallissa on verrattuna rakastavaan ja huolehtivaan sateenkaariperheeseen siinä on.

• isättömyys on väärin
        j,oskus kirjoitti:

oikeasti tuntuu että se on tärkeintä että Pitää Olla Nimenomaan Heteroita, muulla ei ole väliä.

tulee mieleen että mitähän hyvää sellaisessa mallissa on verrattuna rakastavaan ja huolehtivaan sateenkaariperheeseen siinä on.

että kyse ei todellakaan ole sukupuolisuuden suuntautumisen paremmuudesta/pahemmuudesta, vaan todella meidän aikuisten suvaitsemattomuudesta ja itsereflektiokyvyttömyydestä. Mehän ne lapset kasvatemme suvaitsemaan taikka olemaan suvaitsematta, olemme maailman mallina heille.

Ja mitäköhän siellä homofobian taustalla olikaan, ettei vaan jotakin omassa itsessä kiellettyä ja pelottavaa, jota täytyy raivoisasti, jos ei suorastaan patologisesti, torjua.

• mörökölli
        j,oskus kirjoitti:

hyvä hyvä..varmasti kaikki heterovanhemmat ovat huonoja vanhempia..niin ja yhtä varmasti sateenkaariperheet ovat aina hyviä vanhempia..
        Hmm sehän oli se hääohjelma missä oli kaksi tyttöä mitkä menivät naimisiin..mikäpäs siinä ihan hyvä homma..mutta vähän aikaa kun katsoin niin heillä harmi homma oli jatkuvia kriisejä ja ongelmia..
        Ja siinä toinen oli raskaana ja heti kohta oli myös toinen oli siunatussa tilassa..ei näyttänyt lasten kannalta kovin ruusuiselta ja vakaalta ainakaan siinä hetkessä..Minä ainakin toivon että menisi hyvin lasten puolesta..

• Justjoo

Kuule, moni ilman isää kasvanut on varttunut ihan normaaliksi valkoiseksi heteroksi, sellaista tunnut arvostavan? Isättömyyteen voi olla traagisempiakin syitä kuin äidin lesbous, esim isän KUOLEMA.
      Tuskin kukaan on toista sukupuolta mitätöimässä, maailmassa sukupuolet jakautuvat suunnillen kahtia. On vain erilasia perheitä ja tarinoita ja erilaisiin elämäntapoihin johtaneita syitä. Hyvä vanhemmuus määräytyy sen mukaan mitä lapselleen tarjoaa, aina isää/äitiä ei vain ole, se ei silti pilaa lapsen kehitystä.

• gam

Ihmiset ovat erilaisia. Perheet ovat erilaisia. Mikä on yhdelle tragedia, on yhdelle tuttua ja turvallista.

Mä voisin väittää, että "Sade on väärin", pelkästään siksi että jotkut ihmiset ei syystä tai toisesta tykkää siitä ja alkaa heti kitisemään.

Se ei silti muuta asiain tilaa miksikään. Välillä sataa, välillä paistaa, ja lopun aikaa jotain siltä väliltä.

Asenteensa ihminen voi onneksi valita ja lapsista me voidaan ottaa mallia siinä, että he ovat mestarillisia sopeutujia.

"Mun mielestä se nyt on näin" edustaa subjektiivista kokemusta eikä sen vuoksi sovi arvoväittämän perusteluksi. Toiseksi kukaan ei ole onnistunut lyömään pöytään ainuttakaan empiiristä tutkimustulosta, jossa isän kuuluminen perheeseen ennustaisi automaattisesti lapsen onnellisuuden kokemusta. Mikä siis on se välttämätön kytkös, joka edellyttää isällisyyttä?

Ettei vain sittenkin aikuisen itsensä etu?

Niin kauan kuin muuta tietoa ei ole, paha on mennä väittämään, että isättömyys (jolla aloittaja ilmeisesti tarkoittaa perhettä ilman miestä) on väärin. Faktatiedon pohjalta sitä voidaan nimittää vallitsevasta perhekäsityksestä eroavaksi malliksi - siinä kaikki tähän asti.

• utelias hetero
        gam kirjoitti:

Ihmiset ovat erilaisia. Perheet ovat erilaisia. Mikä on yhdelle tragedia, on yhdelle tuttua ja turvallista.

Mä voisin väittää, että "Sade on väärin", pelkästään siksi että jotkut ihmiset ei syystä tai toisesta tykkää siitä ja alkaa heti kitisemään.

Se ei silti muuta asiain tilaa miksikään. Välillä sataa, välillä paistaa, ja lopun aikaa jotain siltä väliltä.

Asenteensa ihminen voi onneksi valita ja lapsista me voidaan ottaa mallia siinä, että he ovat mestarillisia sopeutujia.

"Mun mielestä se nyt on näin" edustaa subjektiivista kokemusta eikä sen vuoksi sovi arvoväittämän perusteluksi. Toiseksi kukaan ei ole onnistunut lyömään pöytään ainuttakaan empiiristä tutkimustulosta, jossa isän kuuluminen perheeseen ennustaisi automaattisesti lapsen onnellisuuden kokemusta. Mikä siis on se välttämätön kytkös, joka edellyttää isällisyyttä?

Ettei vain sittenkin aikuisen itsensä etu?

Niin kauan kuin muuta tietoa ei ole, paha on mennä väittämään, että isättömyys (jolla aloittaja ilmeisesti tarkoittaa perhettä ilman miestä) on väärin. Faktatiedon pohjalta sitä voidaan nimittää vallitsevasta perhekäsityksestä eroavaksi malliksi - siinä kaikki tähän asti.

ihan hienoja juttuja, mutta lasten kanta on jäänyt kokonaan ajattelematta, kai?

Tämä vain tuli mieleeni, kun aikuinen tuttu mies kerran humalassa. tuli minua 10v sitten ojentamaan yksinhuoltajaäitinä. Hän itse kertoi isättömästä lapsuudestaan ja miehisistä tunnoista tuska sisällään siitä mitä vaille on jäänyt ja minkälaisia asioita kokenut ja varoitti minua mitä voi tulevaisuudessa poikani tuntea maailmassa. Kyseinen mies on edelleenkin tuuliajoilla 40v ikäisenä alkoholistinrajamailla.
        Totta toki monet lapset elävät ilman isää, mutta onko se aina todellista pärjäämistä? Eihän se kyllä taattua ole kokonaisessa perheessäkään lapsen selviäminen aikuisuuteen ehjänä, monella on traumoja ja ahdistuksia lapsuudestaan.

Tahdoin vain sanoa tähän väliin, että on ilo kohdata jossain onnellinen ja hyvinkasvatettu lapsi, heitä on joskus aika harvassa, heille on riittänyt vanhemmilta aikaa, ehkä toinen vanhemmista on voinut jäädä kotiin jos ei kokonaan, niin osa-aikaisesti, sekin on satsausta johon jokaisella perheellä ei vain ole varaa. "uranluomisethan" vievät palan onnellisesta lapsuudesta. Kai tärkeintä onnelliseen lapsuuteen on onnelliset vanhemmat? Kyllä niitä hyvä olisi olla kaksi, yksi ei aina jaksa itsekseen tai yrittää venyä yli-inhimilliseksi.

• tinni-tunni
        utelias hetero kirjoitti:

ihan hienoja juttuja, mutta lasten kanta on jäänyt kokonaan ajattelematta, kai?

Tämä vain tuli mieleeni, kun aikuinen tuttu mies kerran humalassa. tuli minua 10v sitten ojentamaan yksinhuoltajaäitinä. Hän itse kertoi isättömästä lapsuudestaan ja miehisistä tunnoista tuska sisällään siitä mitä vaille on jäänyt ja minkälaisia asioita kokenut ja varoitti minua mitä voi tulevaisuudessa poikani tuntea maailmassa. Kyseinen mies on edelleenkin tuuliajoilla 40v ikäisenä alkoholistinrajamailla.
        Totta toki monet lapset elävät ilman isää, mutta onko se aina todellista pärjäämistä? Eihän se kyllä taattua ole kokonaisessa perheessäkään lapsen selviäminen aikuisuuteen ehjänä, monella on traumoja ja ahdistuksia lapsuudestaan.

Tahdoin vain sanoa tähän väliin, että on ilo kohdata jossain onnellinen ja hyvinkasvatettu lapsi, heitä on joskus aika harvassa, heille on riittänyt vanhemmilta aikaa, ehkä toinen vanhemmista on voinut jäädä kotiin jos ei kokonaan, niin osa-aikaisesti, sekin on satsausta johon jokaisella perheellä ei vain ole varaa. "uranluomisethan" vievät palan onnellisesta lapsuudesta. Kai tärkeintä onnelliseen lapsuuteen on onnelliset vanhemmat? Kyllä niitä hyvä olisi olla kaksi, yksi ei aina jaksa itsekseen tai yrittää venyä yli-inhimilliseksi.

Ei kai sitä lasten kantaa tai parasta voi ajatella muuten, kuin tekemällä parhaansa. Uskon että lapsesta tulee onnellinen ja kunnollinen, jos hänestä välitetään ja hänen kanssaan ollaan ja tehdään asioita. Tietysti kaikki saavat aina jotain kolhuja koulussa, kaveripiirissä jne. mutta ne kuuluvat elämään. Lapsi voi pelätä sellaisia asioita ettei aikuiselle tule mieleenkään, minäkin pelkäsin lapsena että tulee ydinsota kun siitä TV:ssä ja lehdissä puhuttiin. Minä en näe eroa siinä, onko lapsella isä ja äiti vai äiti ja toinen nainen. Ratkaisevaa on, välitetäänkö lapsesta.

Tinni-Tunni

• utelias
        tinni-tunni kirjoitti:

Ei kai sitä lasten kantaa tai parasta voi ajatella muuten, kuin tekemällä parhaansa. Uskon että lapsesta tulee onnellinen ja kunnollinen, jos hänestä välitetään ja hänen kanssaan ollaan ja tehdään asioita. Tietysti kaikki saavat aina jotain kolhuja koulussa, kaveripiirissä jne. mutta ne kuuluvat elämään. Lapsi voi pelätä sellaisia asioita ettei aikuiselle tule mieleenkään, minäkin pelkäsin lapsena että tulee ydinsota kun siitä TV:ssä ja lehdissä puhuttiin. Minä en näe eroa siinä, onko lapsella isä ja äiti vai äiti ja toinen nainen. Ratkaisevaa on, välitetäänkö lapsesta.

Tinni-Tunni

Äitini täytti 10v samana päivänä kun oli hirosiman pommitus, syntymäpäivät ovat olleet sen jälkeen hiukan ankeat.

Niin en tiedä muutakuin ne ystäväni kertomat surulliset vastoinkäymiset isättömänä poikana, kuinka hän sai raivokohtauksia toisien poikien seurassa ja miestenjutut olivat täysin hukassa. Hän ei pärjännyt poikien raaoissa leikeissä. Hänellä on ne vieläkin.Ja hirveä pätemisen tarve. Ei se ehkä voi johtua pelkästään isättömyydestä vai voiko?

Enhän minä tätä sen vuoksi pohdi kumpaa sukupuolta vanhempien pitää olla, vaan siksi, että onko oma poikani jäänyt vaille jotain tuikitärkeää isättömänä joka voisi alkaa varjostamaan hänen tulevaa elämäänsä, kun ensimmäiset vakavammat vastoinkäymiset häntä uhkaavat, eli onko hänellä miehistä vahvuutta kyllin? Eli jos hyväksyä että kaksi naista on vanhempia tiedän, että kaksi on enemmän kuin yksi, mutta vasta vuosien päästähän sen näkisi saako poika kasvettua miehuuteen hyvin eväin?

Tietenkin silloin saa jos lähipiirissä on mieshenkilö joka aina välillä kuullostelee niitä juttuja? Kuitenkin ilmiselvää on, että miehisyys on poikalapselle todella tärkeä kokea oikein asiantuntevasti ohjaten? Itselleni kävi melkoinen tuuri, että sain ulkopuolisen mieshenkilön ohjaamaan sitä puutetta ja siitä on ollut todella paljon apua en olisi selvinnyt ilman häntä. Vai selvisimmekö jää nähtäväksi tulevaisuuteen.

Tämä olisi ihan hyvä aihe pohtia muillakin palstoilla, meinaan hyvä lapsenkasvatus mitä se sisältää, lopulta. Ja että on äärettömän helppoa luulla olevansa hyvä vanhempi ennenkuin on lapsia, mutta huomata se rankaksi taitolajiksi kun niitä on.

• Jaahajaaha

On sanomattoman paljon muitakin mielipiteitä, erittäin perusteltuja ja asiantuntijoiden kirjoittamia. Änkyräkristillisiin ja pänkäpäisiin jankkajiin osataan Suomessa suhtautua asianmukaisella tavalla, puhukoot, kunhan eivät häiritse normaalia, rauhallista ja inhimillistä elämää sen enempää.

Valitettavan usein ns. isättömyys, isän poissaolo, on perheelle turvallisempaa, kuin isän läsnäolo. Poliisi on hyvin perillä asiaintilasta, myös turvakodit, lähiomaiset, naapurit jne. Tilastot ovat huolestuttavat, miesten olisi vakavasti ruvettava muuttamaan käyttäytymistään. Samaa toivon sinun harkitsevan.

• Siinä se

" Isän rinnalla poika saa tuntea itsensä pikku sankariksi, ja isän prinsessasta kasvaa omasta arvostaan tietoinen nainen."

- Tässähän se on: pojasta pitää kasvattaa SANKARI
      tytöstä pitää kasvattaa, heh, itsetietoinen nainen. Juupa juu, ja useimmissa perheissä se iso SANKARI makaa sohvalla, Tuo kaljaa akka saatana! ja antaa pojalle mallin niin kaljoitteluun kuin muijan hakkaamiseen.

Ja tyttö sitten, sehän on mukavasti äidin apuna, sekin siivoaa, juoksee asioilla ja auttaa veljeään läksyissä... niin ei isän tarvitse vaivautua.

Näin sankari luo sankareita ja ah niin itsetietoisia naisia. JA NYT SUUS KIINNI, LIKKA S... vai annanko mä remmistä?

• on myös

Isiä on monenlaisia ja kuvaamasi kaltaisiakin valitettavasti on. Uskon silti, että valtaosa isistä on kunnollisia vanhempia, lapsistaan välittäviä ja huolehtia. Ei pitäisi meiden lesbojenkaan syyllistyä steretopypioiden luomiseen.

• Siinä se
        on myös kirjoitti:

Isiä on monenlaisia ja kuvaamasi kaltaisiakin valitettavasti on. Uskon silti, että valtaosa isistä on kunnollisia vanhempia, lapsistaan välittäviä ja huolehtia. Ei pitäisi meiden lesbojenkaan syyllistyä steretopypioiden luomiseen.

No, ei pitäisi tukea stereotypioita, olet oikeassa.

Mutta tuo syntyi ärsyyntymisestä, koska joka paikassa kaikuu "isää tarvitaan", mutta kun kysytään mitä isyys on, mitä isä tekee, mikä on positiivinen miehen malli, niin silloin ei vastaa edes kaiku. Se väsyttää.

Silti: minulla oli ihan hyvä isä, parempi kuin äiti. Ehdoton harvinaisuus tuntemieni miesten joukossa. Ja kuitenkin olen lesbo. Ei mitään merkitystä siltä osin, siis.

• Heteroisä

sinun lapsuutesi oli kuvatunlainen. Ymmärrän kyllä hyvin tuon perusteella lesboutesi. Mutta tuo tarina on vain yksi kenties sadasta, eikä empiirisenä tietona kelpaa arvoväittämän perusteluksi. Kuten joku itseään viisaampi täällä totesi...

• gam
        Heteroisä kirjoitti:

sinun lapsuutesi oli kuvatunlainen. Ymmärrän kyllä hyvin tuon perusteella lesboutesi. Mutta tuo tarina on vain yksi kenties sadasta, eikä empiirisenä tietona kelpaa arvoväittämän perusteluksi. Kuten joku itseään viisaampi täällä totesi...

"Mutta tuo tarina on vain yksi kenties sadasta, eikä empiirisenä tietona kelpaa arvoväittämän perusteluksi."

Pyydän kovasti anteeksi, että yritin osallistua keskusteluun käsityskykysi ylittävillä termeillä =)

Yksi tieteen ja mututuntuman eroista on nimenomaan empiirinen tieto, mutta sitä ei voi rakentaa yhden tai kahden ihmisen aineistolle. Alkuperäisessä viestissäni totesin, että puoleen tai toiseen ei ole saatavissa tietoa siitä, mitä yhteyttä heteroperhemallilla on lapsen onnellisuuteen vai onko yhtään mitään.

On olemassa vain arvauksia ja sitten sitä mutua.

• et...
        Heteroisä kirjoitti:

lesboudesta tai homoudesta yhtään mitään, jos kuvittelet sen olevan lapsuuden aikaansaannos. Älykkäätkään ihmiset ei aina näytä tajuavan, ettei se ole mikään oma valinta tai trendi.

Näissä keskusteluissa on ollut aika vähän todella rakentavia ideoita tai mielipiteitä. Melkosen turhaa touhua, piikittelyä ja ärhentelyä puolin ja toisin.

• suuusuuss

sä just oot joutunu huonon isän uhriksi...olisko sun isä piilo homo ainaki luulen niin

• mahdollista

on myös käydä niin, että lapsi aikuistuttuaan menee sisarensa kanssa naimisiin. - Ei katos tiijä, et on sisar kyseessä.

• Heteroisä

tätähän seuraa anonyymien siittiöiden käytöstä, saattaa tietämättään mennä sisarensa kanssa naimisiin! Vallan absurdia.

• sisäinenkauneus

monet miehet kylvävät siementään minne tahansa, ihan luonnon menetelmälläkin. Jotenka sama sukurutsaisen avioliiton mahdollisuus on joka tapauksessa olemassa. Mietipä sitä.

• pointin pointti,
        Heteroisä kirjoitti:

tätähän seuraa anonyymien siittiöiden käytöstä, saattaa tietämättään mennä sisarensa kanssa naimisiin! Vallan absurdia.

kun pääsit riemastumaan hyvästä pointista.
        Hypit keskustelusta toiseen hakemassa toisten mielipiteistä pointteja,mutta et itse viitsi vastata kunnolla sinulle esitettyihin kysymyksiin,siis juuri niille jotka kanssasi haluaisivat keskustella.

Tuntuu kuin sulla menis jauhot suuhun ja vastaat jotakin ylimalkaista ja hypähtelet muualle etsimään pointtejasi!!!

Tuntuu kyllä että voisit jo hypähdellä kokonaan heteropointteinesi muualle,alkaa olla jo toistojen toistoa sun keskustelus!
        Toki sulla on ollut nautinolliset viime päivät tietsikan ääressä,mutta ehkä voisit jo luovuttaa arean lesbojen väliselle keskustelulle ja meidän omalle heteromiehelle Tinni-Tunnille:)

• homo (sapiens)
        Heteroisä kirjoitti:

Suomessa, kuten muissakin maissa yleisenä käytäntönä on se, ettei anonyymin luovuttajan siittiöitä anneta kuin maksimissaan kolmelle (muistaakseni) eri naiselle. Todennäköisyys tälle on siis erittäin pieni kun ottaa vielä huomioon, että sukupuoliakin on kaksi..

Lisäksi on muistettava, että näitä mahdollisuuksia sukurutsaan syntyy kyllä ihan luonnollisillakin tavoilla. Eivät heteronaisetkaan aina tiedä lapsensa isää, saatika sano sitä omalle miehelleen (anteeksi ilkeyteni, pikkupiru sisälläni nostaa päätään) ;)

• rauhotu

Anonyymiluovuttajien kiintiökäytännön lisäksi sisarparien keskinäistä, tietämättömyydestä johtuvaa naimistodennäköisyyttä nollaa myös se, että anonyymejä siittiöitä saadaan lähinnä Tanskasta tai Hollannista. Joten vaara ei ole erityisempi. Insesti on tavallisinta tieten tahtoen.

Paljon pahempi mahdollisuus naida sisaruksen kanssa on heteroparien jälkeläisillä. Ulkomaisten tutkimusten mukaan (mm. Kanadassa tutkittu) noin 10-30 prosentilla kaikista aviopareista on lapsilla joku muu isä kuin se, joka luulee olevansa. Parisen vuotta sitten aiheesta tuli myös tv-dokumentti, ja se aiheutti melkoisesti kohua. Koska heterovanhemmilla on ylivoimainen valtaosa kaikkien maiden kaikista lapsista, niin tuntemattomaan sisarukseen törmääminen samalla paikkakunnalla (ja myös eri paikkakunnalla) on huomattava.

Turha lässyttää muutaman hedelmöityshoidetun lesbon jälkeläisen insestivaarasta. Insestistä puheenollen: isät ovat siinäkin suurin uhka, ei äiti. Jos ei oma isä, niin jonkun muun lapsosen isä. Tutkittua tietoa tämäkin.

• Heteroisä
        rauhotu kirjoitti:

Anonyymiluovuttajien kiintiökäytännön lisäksi sisarparien keskinäistä, tietämättömyydestä johtuvaa naimistodennäköisyyttä nollaa myös se, että anonyymejä siittiöitä saadaan lähinnä Tanskasta tai Hollannista. Joten vaara ei ole erityisempi. Insesti on tavallisinta tieten tahtoen.

Paljon pahempi mahdollisuus naida sisaruksen kanssa on heteroparien jälkeläisillä. Ulkomaisten tutkimusten mukaan (mm. Kanadassa tutkittu) noin 10-30 prosentilla kaikista aviopareista on lapsilla joku muu isä kuin se, joka luulee olevansa. Parisen vuotta sitten aiheesta tuli myös tv-dokumentti, ja se aiheutti melkoisesti kohua. Koska heterovanhemmilla on ylivoimainen valtaosa kaikkien maiden kaikista lapsista, niin tuntemattomaan sisarukseen törmääminen samalla paikkakunnalla (ja myös eri paikkakunnalla) on huomattava.

Turha lässyttää muutaman hedelmöityshoidetun lesbon jälkeläisen insestivaarasta. Insestistä puheenollen: isät ovat siinäkin suurin uhka, ei äiti. Jos ei oma isä, niin jonkun muun lapsosen isä. Tutkittua tietoa tämäkin.

insesti merkityksen?

• rauhotu
        Heteroisä kirjoitti:

insesti merkityksen?

Insesti tarkoittaa sukurutsaa. Sitä voi harjoittaa sisarusten tai lähisukulaisten kanssa tai vanhempi-lapsisuhteessa (esim. isä-lapsi, isoisä-lapsenlapsi).

Jonkun toisen lapsen kanssa sekstaileva isä-ihminen tai muu aikuinen on pedofiili. No niin, siinä sinulle tietoa kysymykseesi.

Heteroisällä näyttää olevan paljon puutteita tiedoissa, olen huomannut, hän ei tunne edes vastustamansa lakiehdotuksen sisältöä eikä tiedä hedelmöityshoitojen nykykäytännöstä. Mutta kysy, miekkonen, sillä tavalla asiat selvenevät.

• Heteroisä
        rauhotu kirjoitti:

Insesti tarkoittaa sukurutsaa. Sitä voi harjoittaa sisarusten tai lähisukulaisten kanssa tai vanhempi-lapsisuhteessa (esim. isä-lapsi, isoisä-lapsenlapsi).

Jonkun toisen lapsen kanssa sekstaileva isä-ihminen tai muu aikuinen on pedofiili. No niin, siinä sinulle tietoa kysymykseesi.

Heteroisällä näyttää olevan paljon puutteita tiedoissa, olen huomannut, hän ei tunne edes vastustamansa lakiehdotuksen sisältöä eikä tiedä hedelmöityshoitojen nykykäytännöstä. Mutta kysy, miekkonen, sillä tavalla asiat selvenevät.

olihan se selvä, mutta täytyy kysyä, ovatko muut selvillä termien oikeista sisällöistä...

• vastustajat

Onko parempi sitten, että lapsen kasvattaa heterovanhemmat, jotka juoksevat yhtenään baarissa ja kohtelevat lasta muutenkin huonosti, kuin antaa lapsi kasvatettavaksi kahdelle naiselle, jotka antavat rakkautta ja pitävät lapsesta huolta?

Tällä kommentilla en tietenkään tahdo yleistää, että kaikki heterovanhemmat käyttäytyisivät huonosti

• utelias hetero

vai pitäisikö laittaa päätteeksi äiti, etten sotkeudu tuoho isukkiin.

...sanoa, että vaikka on äiti tai isä, ei se tarkoita kieltäytymistä muunlaisesta elämästä.
        Ja ravintoloissa kiertelevät vanhemmat eivät välttämättä ole huonoja, ehkä eivät ole vielä täysin sopeutuneet vanhemmuuteen se vie aina aikansa. Vaan onhan sillä baarissa juoksemisella ja juoksemisella eronsa. Terveellä nuorella aikuisella helposti se oman ajan hakeutuminen tarkoittaa juhlaa..pois arjesta. Kun vanhemmuutta on kestänyt pidempään ja siihen alkaa tottumaan alkaa sen omankin ajan etsimään muulla tavoin. Ja itsekkyyttäkin tarvitaan terveen lapsen kasvamisessa, aikaa on riitettävä itsensähoitamiseen ja ihmissuhteidensakin ylläpitoon eikä panostaa kaikkea energiaansa vain lapseen, elämä on monipuolista jotta lapsikin sen huomaisi, että maailma ei pyöri pelkästään hänen ympärillään. Liian täydellisellä huolenpidolla kasvaa vaativia lapsia jotka eivät selviydy itsekkyyttään elämässä jos ovat saaneet kaiken huomion liiallisena. no sitä et varmaan tarkoittanutkaan.
        Halusin vain sanoa, että lapseton ihminen (en tiedä oletko sinä?)mielellään arvioi ja on "parempi" kasvattaja kuin se jonka kasvatusta hän arvioi. On helppoa sanoa kuinka jonkin tekisi paremmin ilman parempaa tietoa kasvatuksesta, mutta fiksumpaa tukea huomaamattomasti toisen rinnalla jos huomaa toisen tarvitsevan ystävällistä apua.

Joskus ennen "muinaisina aikoina" oli normaalimpaa naapurinkin hiukan kasvattaa toisten lapsia sivusta, sen soisi yleistyvän, sillä mukavaa olisi näin kun on paljon yksinhuoltajia lapsen saada vaikka sitä miehen mallia naapuristakin tai pihalta. Ja mielestäni naapurinlasta saa ohjata jos hän tekee jotain väärin jos sen tekee hyvää hyvyyttään, eikä siksi että ärsyttää. Nykytrendi asiassa kuin asiassa neuvoo olemaan puuttumatta toisten asioihin, on todella sääli ja välinpitämättömyyttä.

Ja nykylapset kyllä voivat sanoa jonkun hyvää ajattelevaa neuvomista vastaan aika rumastikin, koska eivät ole saaneet terveitä rajoituksia elämäänsä.

• Se............

kenellekkään kuuluu kuka tekee lapsen kenenki kanssa. Pitäkööt ihmiset huolen omista asioistaan. Piste

• kannattajat

katsotte asioita kovin suppeasti vain omasta näkökulmastanne ja omia oikeuksianne ajatellen unohtaen samalla lapsen edun ja oikeudet.Kun lapsi ei saa tutustua isäänsä,hän menettää myös isänsä puolen isovanhemmat ,tädit sedät,serkut ja muut hänen kehitykselleen jaidentiteetin muodostumiselle tärkeät henkilöt.Olette ehkä kuulleet kuinka suuren työn monet isättömänä kasvaneet ihmiset ovat aikuisena tehneet löytääkseen isänsä(joskus äitinsä)suvun.Viime päivinä on ilmestynyt kirja,jossa kerrotaan saksalaisten sotilaiden Suomeen syntyneistä lapsista ja lasten valtavasta tarpeesta löytää isänsä puoleinen suku ja saada siitä tietoja.Miten voi harrastaa ,ainakin minulle,hyvin mielenkiintoista sukututkimusta,jos ei tiedä edaes isänsä nimeä.Kyllä minäkuva vahvistuu,kun paikantaa itsensä biologisessa sukuketjussa.Ajatelkaapa vähän lapsenkin oikeuksia ja unohtakaa itsekkyytenne.

• NiceNice
        kannattajat kirjoitti:

katsotte asioita kovin suppeasti vain omasta näkökulmastanne ja omia oikeuksianne ajatellen unohtaen samalla lapsen edun ja oikeudet.Kun lapsi ei saa tutustua isäänsä,hän menettää myös isänsä puolen isovanhemmat ,tädit sedät,serkut ja muut hänen kehitykselleen jaidentiteetin muodostumiselle tärkeät henkilöt.Olette ehkä kuulleet kuinka suuren työn monet isättömänä kasvaneet ihmiset ovat aikuisena tehneet löytääkseen isänsä(joskus äitinsä)suvun.Viime päivinä on ilmestynyt kirja,jossa kerrotaan saksalaisten sotilaiden Suomeen syntyneistä lapsista ja lasten valtavasta tarpeesta löytää isänsä puoleinen suku ja saada siitä tietoja.Miten voi harrastaa ,ainakin minulle,hyvin mielenkiintoista sukututkimusta,jos ei tiedä edaes isänsä nimeä.Kyllä minäkuva vahvistuu,kun paikantaa itsensä biologisessa sukuketjussa.Ajatelkaapa vähän lapsenkin oikeuksia ja unohtakaa itsekkyytenne.

http://www.oulunensijaturvakoti.fi/ensikoti/isyys.htm#2.4%20IS%C4N%20PUUTE?

• j,oskus
        NiceNice kirjoitti:

http://www.oulunensijaturvakoti.fi/ensikoti/isyys.htm#2.4%20IS%C4N%20PUUTE?

yksinhuoltajat, eronneet, sama grammari teillä vastustajilla koko ajan päällä, vaihtakaa levyä ja menkää sinne koti ja sisustus palstalle...

Luulisi sen kiinnostavan enempi kuin roikkua täällä jakelemassa vanhoja lauseita,kök köh pölyävätkin niin ne teidän sananne. ikivanhaa vuosikertaa.

• lkjh

• NiceNice

• lkiuy

• j,oskus
        NiceNice kirjoitti:

http://www.kristillisdemokraatit.fi/kd/main.php?p=54&id=1751

Hyvä Päivi..puhut asiaa!

asiasta olen samaa mieltä kys. ihmisen!? kanssa. Lapsille ja nuorille on taattava hyvä ja turvallinen ympäristö kasvaa.
        Eilisestä lehdestä tuli juuri luettua asiasta itsensä räisäskän suusta.

MITÄPÄ jos perustelisit ITSE kommenttejasi etkä AINA piiloudu muiden taakse. Uskallusta uskallusta siitä tässä on kyse ..........

• tiedän
        kannattajat kirjoitti:

En ota kantaa siihen etteikö kaksi naista voisi kasvattaa tasapainoisen lapsen. Uskon niin. Samoin yksi vanhempi pystyy kasvattamaan tasapainoisen lapsen, mutta...
        Minulla on 6-vuotias lapsi, jonka olen pääsääntöisesti kasvattanut yksin. Isä on erittäin harvakseltaan tekemisissä (käy ehkä kerran vuodessa). Vaikka lapsi on aina asunut pelkästään minun kanssa kahdestaan, niin nyt kasvettuaan isommaksi, hän on alkanut miettiä isäänsä. Ei varsinaisesti kaipaa isäänsä, mutta on selvästi alkanut miettiä sukupuutaan ja tietenkin tarhassa huomioinut muiden isät jne.
        Olen edelleenkin sitä mieltä, että tasapainoiseen elämään ei välttämättä tarvita isää, mutta loppujen lopuksi lapselle on kuitenkin hyväksi tietää että isä on edes jossain. Ja vaikka lapsen isä on näinkin välinpitämätön, niin silti hänen käymisensä merkitsee yllättävän paljon.
        En ajatellut näin vielä muutama vuosi sitten, mutta kyllä se vain niin on, että sukujuurensa tietäminen on ihmisille tärkeää. Jokainen voi miettiä itsekseen miltä tuntuisi olla tuntematta/tietämättä isäänsä.
        Naispareille voisi olla hyödyllisempää saada luovuttajaksi joku tuttu mieshenkilö, jonka voisi myöhemmin kertoa lapsen isäksi. Ja vielä parempi jos luovuttaja edes silloin tällöin haluaisi olla lapsen kanssa tekemisissä.

• tiityyy
        kannattajat kirjoitti:

Kun kerran olette niiiiin huolissanne lasten oikeuksista,lasten parhaasta ym. niin miksi ette tee mitään niiden lasten puolesta jotka oikeasti kärsivät? (esim.venäjän katulapset,kiinan lastenkotien lapset)
        Miksi vaahtoatte tällä palstalla,täältä kun ette kannatusta suppeille mielipiteillenne saa,ettekä myöskään voi estää kenenkään lisääntymistä.

• lillukka
        tiedän kirjoitti:

En ota kantaa siihen etteikö kaksi naista voisi kasvattaa tasapainoisen lapsen. Uskon niin. Samoin yksi vanhempi pystyy kasvattamaan tasapainoisen lapsen, mutta...
        Minulla on 6-vuotias lapsi, jonka olen pääsääntöisesti kasvattanut yksin. Isä on erittäin harvakseltaan tekemisissä (käy ehkä kerran vuodessa). Vaikka lapsi on aina asunut pelkästään minun kanssa kahdestaan, niin nyt kasvettuaan isommaksi, hän on alkanut miettiä isäänsä. Ei varsinaisesti kaipaa isäänsä, mutta on selvästi alkanut miettiä sukupuutaan ja tietenkin tarhassa huomioinut muiden isät jne.
        Olen edelleenkin sitä mieltä, että tasapainoiseen elämään ei välttämättä tarvita isää, mutta loppujen lopuksi lapselle on kuitenkin hyväksi tietää että isä on edes jossain. Ja vaikka lapsen isä on näinkin välinpitämätön, niin silti hänen käymisensä merkitsee yllättävän paljon.
        En ajatellut näin vielä muutama vuosi sitten, mutta kyllä se vain niin on, että sukujuurensa tietäminen on ihmisille tärkeää. Jokainen voi miettiä itsekseen miltä tuntuisi olla tuntematta/tietämättä isäänsä.
        Naispareille voisi olla hyödyllisempää saada luovuttajaksi joku tuttu mieshenkilö, jonka voisi myöhemmin kertoa lapsen isäksi. Ja vielä parempi jos luovuttaja edes silloin tällöin haluaisi olla lapsen kanssa tekemisissä.

lukea noin tasapainoinen kommentti tämän riidanhaluisen keskustelun tuoksinassa.

Itse elän naisen kanssa ja koen, että voisimme olla hyvä perhe lapselle. Ja jos sitä tulemme olemaan, teemme sen juuri tuolla tavalla kuin kirjoitit, sillä ajattelemme asiasta samoin kuin sinä.

Kiva että kerroit kokemuksestasi, se todensi meidän kahden naisen perheen näkemyksen lapsen kasvattamisesta.

• me kaksi
        lillukka kirjoitti:

lukea noin tasapainoinen kommentti tämän riidanhaluisen keskustelun tuoksinassa.

Itse elän naisen kanssa ja koen, että voisimme olla hyvä perhe lapselle. Ja jos sitä tulemme olemaan, teemme sen juuri tuolla tavalla kuin kirjoitit, sillä ajattelemme asiasta samoin kuin sinä.

Kiva että kerroit kokemuksestasi, se todensi meidän kahden naisen perheen näkemyksen lapsen kasvattamisesta.

Minä myös elän naisen kanssa hyvässä parisuhteessa ja lapsen tulo elämäämme on suurin unelmamme. Olemme miettineet, että lapsen kannalta paras vaihtoehto olisi tuttu luovuttaja, joka jollain, edes pienellä tavalla olisi lapsen elämässä mukana. Tottahan se on, että jokaista varmasti kiinnostaa tietää kuka oma isä on ja sitä kautta muut sukujuuret.

Toki en myöskään paheksu anonyymin luovuttajan valitsevaa naista. Itse vain koen, että haluan lapseni tietävän isästään, johtuen ehkä siitäkin, että itselleni oma isä on mielettömän rakas ja tärkeä.

• Homppeli2
        tiityyy kirjoitti:

Kun kerran olette niiiiin huolissanne lasten oikeuksista,lasten parhaasta ym. niin miksi ette tee mitään niiden lasten puolesta jotka oikeasti kärsivät? (esim.venäjän katulapset,kiinan lastenkotien lapset)
        Miksi vaahtoatte tällä palstalla,täältä kun ette kannatusta suppeille mielipiteillenne saa,ettekä myöskään voi estää kenenkään lisääntymistä.

Homojen/lesbojen lisääntymistä ei tarvitse estää Etkö tiedä ettei se lisääntyminen saman sukupuolten välillä onnistu muutenkaan?

Lasten eteen on tehtävä kaikki mahdollinen, tuo lasten "antaminen" nais/miespareille olisi todella iso karhunpalvelus. Se pitää estää, mikä vain estettävissä on.

• tiityyy
        Homppeli2 kirjoitti:

Homojen/lesbojen lisääntymistä ei tarvitse estää Etkö tiedä ettei se lisääntyminen saman sukupuolten välillä onnistu muutenkaan?

Lasten eteen on tehtävä kaikki mahdollinen, tuo lasten "antaminen" nais/miespareille olisi todella iso karhunpalvelus. Se pitää estää, mikä vain estettävissä on.

tiedän. Tiedätkö sinä että lesbot eivät ole lisääntymässä keskenään vaan miehen kanssa aivan kuten heterotkin.

"Lasten eteen on tehtvävä kaikki mahdollinen"
        Teet sitten varmaan kaiken mahdollisen oikeasti kärsivien lasten puolesta esim.Venäjän katulasten?

• tiityyy kirjoitti:

Tässä juolahti bisseJolie mieleen.Adoptoi kaksi lasta kehitysmaista,aivan loisto juttu,vaikka ensin arvelutti ettei vaan olis sitä jenkeissä vellovaa adoptiobuumia.Mutta näyttää siltä että hän teki sen vilpittömästi rakkaudesta näihin avutomiin,surkeissa oloissa eläviin lapsiin.
        Adoption hän teki yksinäisenä naisena,mikä ei Suomessa onnistu!Eikä onnistu naisparinakaan.

• tinni-tunni
        kannattajat kirjoitti:

"katsotte asioita kovin suppeasti vain omasta näkökulmastanne ja omia oikeuksianne ajatellen unohtaen samalla lapsen edun ja oikeudet.Kun lapsi ei saa tutustua isäänsä,hän menettää myös isänsä puolen isovanhemmat ,tädit sedät,serkut ja muut hänen kehitykselleen jaidentiteetin muodostumiselle tärkeät henkilöt."

automaattisesti oikeana. Elämä ei ole täydellistä koskaan, en usko että isän puuttuminen on niitä isoimpia ongelmia, ainakaan sitä ei kannata yleistää vaikka jossakin yksittäistapauksessa olisikin ongelma. Ja mikä on vaihtoehto? ettei ko. lapsi syntyisi ollenkaan! Kumman itse valitsisit, isän puuttumisen vai syntymättömyytesi?...

Tinni-Tunni

• homo (sapiens)
        NiceNice kirjoitti:

http://www.kristillisdemokraatit.fi/kd/main.php?p=54&id=1751

Hyvä Päivi..puhut asiaa!

Isättömyyden haitallisuudesta on tieteellistä tietoa ja kokemuksellista näyttöä tilanteissa, joissa isä on menetetty (toisin kuin naisparin muodostamassa perheessä. Nykyisen tutkimustiedon mukaan tarpeellista lapselle on vanhempi/vanhemmat, ei erityisesti isä tai äiti. Räsänen ilmaisee selkeästi lausunnossaan rasistisen mielipiteensä, jonka mukaan yksinhuoltaja (tai kukaan muukaan) ei olisi yhtä hyvä vanhempi kuin heteropariskunta (jollaisessa Räsänen itse on, tietenkin). Tämä on mielestäni erittäin asenteellista. Tietenkin asiat järjestyvät usein helpommin silloin, kun lapsella on kaksi tai useampi vanhempi kuin yksinhuoltajan tapauksessa, mutta mikään välttämättömyys nämä kaksi ihmistä eivät ole. Räsänen on mielestäni myös väärässä mielipiteessään siitä, että isällä ja äidillä olisi jotenkin erilaisemmat roolit kuin esim. kahdella äidillä. Kyllä kahdella äidilläkin on perheessä erilaiset roolit. Miehen- ja naisenrooleja lapsi saa myös perheen ulkopuolelta, vanhemmanroolin/-rooleja perheestään (ja myös muualta).

Räsänen ei mielestäni ole ajamassa nyt lapsen oikeutta vaan omaa ja muiden ahdasmielisten heteroiden "oikeutta" päättää vähemmistöjen asioista omien ennakkoluulojen ja pelkojen pohjalta. Kun sateenkaarilapsia on ja tulee lisääkin huolimatta hh-laista, ei ole näiden lasten oikeuksien mukaista säätää lakia, joka asettaa heidät asemaan, jossa heidän syntymänsä on tulkittavissa lainvastaiseksi ja yhteiskunnan vastustamaksi. Jos Räsänen puolustelee omaa kantaansa lakiin sillä, että isättömiä lapsia ei pitäisi tehdä lisää, rajaisiko hän myös köyhät, lihavat, tummaihoiset tai vaikka vähemmän älykkäät pois hedelmöityshoitojen piiristä? Nämä ominaisuudet, jotka ovat täysin verrattavissa äidin seksuaaliseen suuntautumiseen, ovat myös yhtä suuri riski lapsen kiusaamiselle ja uhkana lapsen kehitykselle. Tosin, kuten myös seksuaalisen suuntautumisenkin osalta, ne eivät missään nimessä poikkeuksetta tai edes usein sellaiseen johda.

On tasa-arvon vastaista sekä myös lapsen oikeuksien vastaista säätää laki, joka estää samaa naista saamasta apua lisääntymiseensä riippuen siitä, minkälaisessa suhteessa hän elää. Naisparille syntynyt lapsi ei näe omaa tilannettaan millään tavalla puutteelliseksi, sillä hänellähän on kokonainen perhe, toisin kuin Räsänen ja kumppanit yrittävät esittää. Tämä epätäydellisyys-mielipide on heidän omansa. Aikuiset voivat joko istuttaa näitä ahtaita mielipiteitään lapsilleen tai kasvattaa heistä suvaitsevaisia kansalaisia.

• kölli
        tinni-tunni kirjoitti:

"katsotte asioita kovin suppeasti vain omasta näkökulmastanne ja omia oikeuksianne ajatellen unohtaen samalla lapsen edun ja oikeudet.Kun lapsi ei saa tutustua isäänsä,hän menettää myös isänsä puolen isovanhemmat ,tädit sedät,serkut ja muut hänen kehitykselleen jaidentiteetin muodostumiselle tärkeät henkilöt."

automaattisesti oikeana. Elämä ei ole täydellistä koskaan, en usko että isän puuttuminen on niitä isoimpia ongelmia, ainakaan sitä ei kannata yleistää vaikka jossakin yksittäistapauksessa olisikin ongelma. Ja mikä on vaihtoehto? ettei ko. lapsi syntyisi ollenkaan! Kumman itse valitsisit, isän puuttumisen vai syntymättömyytesi?...

Tinni-Tunni

niin eipä sitä oikein voi omaa syntymistä estää..
        niin ja eipä sitä kait tiedä että syntyykö vai eikö synny..

• homo (sapiens)

Tekstihän oli pelkästään yhden ihmisen mielipide vailla tieteellisiä perusteluja! Täysin arvoton kannanotto, jossa hatusta muka-totuutena heitettyjä väitteitä ei perustella lainkaan.

Ensinnäkin: kysymyshän ei missään tapauksessa ole toisen sukupuolen syrjään työntämisestä. Olen kanssasi yhtä mieltä siitä, että jos lakia/lakeja perustellaan tasa-arvolla, pitäisi myös miesparien ja itsellisten miesten saada "hedelmöityshoitoja" (tämä ei tietenkään ole biologisesti mahdollista, joten kohdunvuokraus olisi keino taata myös homojen lisääntymismahdollisuudet). Samalla pitäisi nais- sekä miespareille myöntää myös lupa adoptioon!

"Lapsen hedelmöittämiseen tarvitaan sekä mies että nainen, isä ja äiti."
      - Kyllä, hedelmöittämiseen tarvitaan mies ja nainen. Ei: hedelmöittämiseen ei tarvita isää ja äitiä! Usein tämä biologinen ja sosiaalinen vanhemmuus kulkee käsi kädessä, mutta niin sen ei tarvitse olla. Lapsi tarvitsee nykyisen tutkimustiedon mukaan rakastavan ja turvallisen vanhemman (tai useamman); sukupuolella ei lapsen kehityksen kannalta ole merkitystä.

"Miehellä on virkaa: isän virka, pysyvä vastuullinen tehtävä."
      - Vanhemmalla on virkaa: vanhemman virka, pysyvä ja vastuullinen tehtävä.

"Siinä missä äiti on kodin arjen ylläpitäjä, kiukunpurkausten vastaanottaja ja turva, isä on ennen kaikkea kannustaja ja rohkaisija. Isän rinnalla poika saa tuntea itsensä pikku sankariksi, ja isän prinsessasta kasvaa omasta arvostaan tietoinen nainen."
      - Tämä kiukunpurkausten vastaanottajan rooli kuulostaa sovinistiselta paskalta! Kenenkään ei tarvitse alistua toisen haukuttavaksi; kyllä vanhempien pitäisi arvostaa toisiaan. Lisäksi kumpi tahansa vanhempi voi toimia yhtälailla kannustajana, rohkaisijana tms. Eivätkä sukupuolet muutenkaan ole niin tarkkarajaisesti eriytyneitä, että niiden edustajat istuisivat muutenkaan näihin lokeroihin. Joskus isä on enemmän rohkaisija, joskus äiti.

"Sosiaalipsykologi Saara Kinnunen on tutkimuksiin perustuen muistuttanut, että isällä on sekä tyttären että pojan itsetuntoon suurempi vaikutus kuin äidillä."
      - Ja mihinköhän tutkimuksiin? Kyllä sekä isättömistä että äidittömistä lapsista voi kasvaa hyväitsetuntoisia. Eihän minkään asian, kuten itsetunnon kehitys, ole noin yksinkertaisesti yhdestä asiasta muodostuva.

"Tragikoomiseksi asian tekee se, että kannattajat perustelevat asiaa yleensä tasa-arvolla ja ihmisarvolla. Onko siis toisen sukupuolen mitätöiminen tasa-arvoa? Ja onko ihmisarvon mukaista riistää lapselta oikeus isään?"
      - Yllä juuri sanoin, että tasa-arvoa kunnioittaen nyt ei olla mitätöimässä mitään eikä ketään. Isät ovat erittäin tärkeitä ja krovaamattomia lapsilleen niissä perheissä, joissa sellainen on. Mikä on tuo "lapsen oikeus isään"? Yhtä hyvin voidaan vaatia, että lapsella on oikeus laihoihin, tupakoimattomiin, hyvin toimeentuleviin, hammasraudattomiin, valkoihoisiin tms. vanhempiin. Naisparin perheeseen syntyneellä lapsella ei ole mitään "isänmentävää" aukkoa elämässään. Hän ei ole menettänyt isäänsä vaan hänen perheensä ovat nämä kaksi naista. Lisäksi voisin vielä sanoa, että varmasti lähes kaikki naisparit pitävät miehenroolia tärkeänä: he joko hankkivat lapset yhdessä tutun miehen/miesparin kanssa tai pitävät huolen siitä, että lapsen elämässä on joku lapselle läheinen tärkeä aikuinen mies, esim kummisetä.

• isään?

Lapsella ei ole oikeutta isään.
        Isällä on oikeus lapseen.
        Ikävä tosiasiahan on se, että osa miehistä ei ole ikinä kiinnostunut jälkikasvustaan ja vaikka lapsi kuinka toivoisi isän välittävän, se ei velvoita isää mihinkään. Sitä vastoin, jos isä tahtoo tavata lastaan, hänellä on siihen oikeus.

Niin vähissä on lapsen oikeudet tässä maassa. Lapsella on oikeus pelkkään perusturvaan eli ylläpitoon, jonka voi tarjota äiti&isä tai äiti tai isä tai äiti&äiti tai isä&isä

• ketää kiinnosta kakarat

Heh, olipa suht hauska, ei jaksa loppuun lukeA, EVVK.. jne ..;) mmm..

• Shane

Nykyään on kaikenlaisia perheitä. Rakkaudesta ja kasvatuksesta on kiinni se, minkälainen ja kuinka onnellinen lapsesta tulee. Kuka sen oikean perheen muka määrittelisi? Kielletään lapset myös yksinhuoltajilta ja niiltä pareilta, joissa isä lähtee omia menojaan lapsen synnyttyä. Kielletään lapset semmoisilta, jotka ovat töissä liikaa, eikä aikaa jää tarpeeksi lapselle. Kielletään lapset yksinäisiltä naisilta, jotka tuntevat olevansa jo äitejä ilman lapsia ja kielletään ne myös lapsettomilta naispareilta, jotka tuntevat itsensä vanhemmiksi ilman lasta... Höpö höpö, sanon minä. Turvallinen ja rakastava perhe on se ydin, ei se mitä vanhemmalla on housuissaan tai se kuinka monta vanhempaa on.

Onneksi maailma on menossa parempaan suuntaan.

• Tiedän tämänkin

Tärkeä kysymys todellakin. Minua kuitenkin häiritsee, että lasten oikeuksia käytetään tässä yhteydessä tarkoituksenhakuisesti arvottamaan lesboperheitä tms. Kyseisille ydinheteroperhemallin kannattajille lapsen oikeudet eivät sinänsä näytä olevan tärkein asia. Tärkeämpää sen sijaan on estää tai paheksua heteroperhemallista poikkeavat perheet.

Onko lapsella oikeus isään?

Vastataanpa tähän kyllä. Jatkokysymys: millaiseen isään lapsella on oikeus?

Voimme ajatella, että lasten oikeudet ovat pitkälti vanhempien velvollisuuksia. Kuitenkin Suomessa on lukemattomia perheitä, jossa vanhemmat eivät yksinkertaisesti pysty kantamaan vastuuta. Tulisiko lasten sitten ollenkaan syntyä esimerkiksi narkkariperheisiin? Tai entäs lihavat? Lihavuus voi olla geneettistä ja kertoo myös huonoista elintavoista. Ei lapsia lihaville. Lasten oikeudet ennen kaikkea.

Kaikki ovat varmasti samaa mieltä siitä, että lapsilla on oikeus hyvään elämään. Kuitenkin hyvä elämä ei aina todeudu heteroperheissäkään. Jos lasten oikeuksista ollaan huolissaan, ei tulisi vain kieltää samaa sukupuolta olevien lasten hankinta, vaan myös joidenkin heteropariskuntien oikeus saada lapsi.

Tässä siis lapsen oikeus on sama kuin kieltää joidenkin henkilöiden oikeus saada lapsia. Aivan kuten ydinheteroperhekiihkoilijat tekevät homofobisessa kampanjassaan. Monia heteroita kuitenkin kauhistuttaisi ajatus, että he kieltäisivät toisten heteroiden oikeuden lasten hankintaan. Ei sittenkään vaikka se olisi lapsen etu. Lisäisin vielä, että harvat tuomitsevat esimerkiksi avioeron. Vanhempien avioerohan voi olla lapselle mitä traumaattisin kokemus. Eikö lapsella enää olekaan oikeus rakastaviin ja ikuisesti yhdessä pysyviin äitiin ja isään?

Jos lasten oikeuksista halutaan puhua, niin ensimmäisen kysymyksen tulee olla, onko lapsella oikeus syntyä?

Jos vastataan kyllä, tarkoittaa se todennäköisesti sitä, että lapsella on oikeus syntyä olivat olosuhteet sitten millaiset tahansa. Lapsella on siis oikeus syntyä lesboperheeseenkin.

Joka tapauksessa en missään nimessä väheksy isän roolia. Ovathan lukuisat tutkimukset osoittaneet isän merkityksen lapsen kehitykselle. Heteroydinperhemalli, jossa on rakastavat ja välittävät vanhemmat on taatusti hyvä paikka lapsen kasvaa. Mutta yhtä varmaa on, että myös muunlaiset perhemallit voivat luoda hyvän kodin.

Sen sijaan minusta on väärin, että lasten oikeuksista puhutaan miettimättä, mitä lasten oikeudet edes ovat. Ne eivät ole mitään sellaista, mitä voi käyttää oman elämäntapansa oikeuttamiseen ja muiden tuomitsemiseen ja arvottamiseen. Hävetkää.

• sulla

heteroisä ei ole tähän -tiedän tämänkin- kirjoitukseen mitään fiksua ja rakentavaa kommenttia,olisitko ystävällinen ja jätät väliin!
        Kun hakemalla haet,löydät yksinkertaisia sinuun kohdistuvia naljailuja,ne ovat sinulle juuri sopivia.Voit naljailla,näsäviisastella takaisin,mitä juuri tykkäät tehdäkkin!

• Heteroisä

- Lapsella on oikeus isään. Isä ei koskaan ole täydellinen ja harvoissa tapauksissa isä on jopa rasite lapsen kasvulle. Mutta nämä tapaukset ovat poikkeuksia
        - Ei kai mitenkään voi käytännössä estää lapsia syntymästä lesboperheisiin. Miten se olisi mahdollista? Eli siis lapset saavat jatkossakin syntyä lesboperheisiin. Siinä vaan on aina se kysymys, että miten huolehditaan lapsen oikeudesta isään? Ja se ei tarkoita sitä, että yhteiskunnan pitäisi näyttää esimerkkiä edistämällä tätä kehitystä hedelmöityshoidoilla.
        - Lapsille on annettava mahdollisuus niin hyvään elämään kuin mahdollista. Se on vanhempien velvollisuus. Aina se hyvä lapsuus ei vain valitettavasti toteudu.
        - Minulla ei ole mitään hävettävää.

• Tiedän tämänkin
        Heteroisä kirjoitti:

- Lapsella on oikeus isään. Isä ei koskaan ole täydellinen ja harvoissa tapauksissa isä on jopa rasite lapsen kasvulle. Mutta nämä tapaukset ovat poikkeuksia
        - Ei kai mitenkään voi käytännössä estää lapsia syntymästä lesboperheisiin. Miten se olisi mahdollista? Eli siis lapset saavat jatkossakin syntyä lesboperheisiin. Siinä vaan on aina se kysymys, että miten huolehditaan lapsen oikeudesta isään? Ja se ei tarkoita sitä, että yhteiskunnan pitäisi näyttää esimerkkiä edistämällä tätä kehitystä hedelmöityshoidoilla.
        - Lapsille on annettava mahdollisuus niin hyvään elämään kuin mahdollista. Se on vanhempien velvollisuus. Aina se hyvä lapsuus ei vain valitettavasti toteudu.
        - Minulla ei ole mitään hävettävää.

Sinä et siis vastusta lesboperheitä, joissa lapsen oikeus isään on turvattu? Tällainen perhe voi olla esimerkiksi homon ja lesbon muodostama perhe kumppaneineen, lesboperhe, jossa on tuttu isä tai jopa hedelmällisyyshoidon tuloksena syntynyt lapsi, jonka isän henkilöllisyys on selvillä.

Jos ajatellaan, että lapsia syntyy lesboperheisiin, eikö lapsen oikeudet olisi turvattava takaamalla lapsen oikeus toiseen ei-biologiseen vanhempaan perheen sisäisen adobtion kautta? Lainsäädännöllä on nimen omaan turvattava lapsen oikeudet.

• Heteroisä
        Tiedän tämänkin kirjoitti:

Sinä et siis vastusta lesboperheitä, joissa lapsen oikeus isään on turvattu? Tällainen perhe voi olla esimerkiksi homon ja lesbon muodostama perhe kumppaneineen, lesboperhe, jossa on tuttu isä tai jopa hedelmällisyyshoidon tuloksena syntynyt lapsi, jonka isän henkilöllisyys on selvillä.

Jos ajatellaan, että lapsia syntyy lesboperheisiin, eikö lapsen oikeudet olisi turvattava takaamalla lapsen oikeus toiseen ei-biologiseen vanhempaan perheen sisäisen adobtion kautta? Lainsäädännöllä on nimen omaan turvattava lapsen oikeudet.

lesboperhe-mallia, mutta enhän minä eikä kukaan muukaan voi sitä estää, jos terve lesbonainen päättää hankkiutua raskaaksi. Toivoisin vaan tältä lesbonaiselta sen verran ymmärrystä, että ei näin tekisi.

Ennenkuin lapsien tekemistä ryhdytään harkitsemaan, täytyy olla vankka miehen ja naisen välinen parisuhde, joka muodostaa perustan lapsen kannalta parhaalle kasvuympäristölle.

Perheen sisäinen adoptio lesbojen välillä on ilman muuta pysyttävä kiellettynä.

• sinä
        Heteroisä kirjoitti:

lesboperhe-mallia, mutta enhän minä eikä kukaan muukaan voi sitä estää, jos terve lesbonainen päättää hankkiutua raskaaksi. Toivoisin vaan tältä lesbonaiselta sen verran ymmärrystä, että ei näin tekisi.

Ennenkuin lapsien tekemistä ryhdytään harkitsemaan, täytyy olla vankka miehen ja naisen välinen parisuhde, joka muodostaa perustan lapsen kannalta parhaalle kasvuympäristölle.

et suosi.. totta tosiaan jokaisella voi ja pitääkin olla omia mielipiteitä, toista onkin sitten se miten sopeuttaa ne olemassa oleviin tilanteisiin.

Pysyvä ja vakaa side naisen ja miehen välillä..no sehän on se unelmatilanne mutta monasti kun maailma ei ole unelmaa.

Näistä asioista voi lukea harva se päivä.

MITÄ mieltä olet nyt lehdissä oleista jutuista, isä tuomittu taposta, lapsi isovanhemmillaan huom. kaksi isoäitiä huolehtii lapsesta.Eivätkö nämä juuri kerro siitä että meillä on kyky sopeutua ja sopeuduttava vallitseviin tilanteisiin. Tärkeintähän on että huolehditaan ja rakastetaan, EIKÖS juu.

• Tiedän Tämänkin
        Heteroisä kirjoitti:

Mutta puhutaanpa lasten oikeuksista.

Onko mielestäsi lapsella oikeus syntyä rakastavaan ja välittävään lesboperheeseen? Vai ei?

• tinni-tunni
        Heteroisä kirjoitti:

"Perheen sisäinen adoptio lesbojen välillä on ilman muuta pysyttävä kiellettynä."

Mitenkähän perustelet tämän kantasi? Jos lapsella ei ole isää niin eikö toinen nainen kuitenkin olisi parempi kuin ei ollenkaan toista vanhempaa?

Luultavasti et tähän vastaa kun voi olla vaikea perustella... Et myöskään vastannut mitään siihen viestiini jossa sanoin ettet voi olla varma että olet lastesi isä tai että et voi varmasti tietää onko isäsi biologinen isäsi...

Tinni-Tunni

• on tämä

yksi asia.

Kun jollain on todella hirveä halu pitää kiinni laatikosta jossa on vanhoja lehtiä, on hyvä antaa niiden sen laatikon pitää.

Siksi minä sanon heteroisälle ja susanille ja kaikille teille jotka haluavat ettei kukaan pääse viemään teidän elispäivän lehtiä, olkaa huoletta. Ei niitä kukaan teiltä vie.

hyss, hyss,,kyllä se siitä. On se kun isä jättää tai kuolee tai ei välitä kauheaa. Ja se että jotkut synnyttääkin. Ja koko maailma heittää kuperkeikkaa pian jos päivikään ei saa sitä kuriin.
      Kyllä se siitä, jalkapalloa tulee kohta, katso kuinka kiva uusi pallo, eikö? Ei enään mustavalkoinen, se sentään oli jalkapallon näköinen, noh, noh, kaipa tuokin ajaa asiansa. Vaikka siinä syy varmaan miksi Suomi ei niin pärjää. Ja jotkut synnyttääkin ilman lupia.

Kyllä se siitä, kesä tulee ja pääsee mökille. Voi kaivaa sen mato-ongen ja soutaa kaislikon reunaan ahvenia narraamaan, eikö? Niin, no voihan se perämoottorin laittaa veneen perään ja katsoa kaikuluotaimella missä ne isot kalat luuraa. Mutta kyllä se mato-onginta pikkupoikana oli itselleen kesän kohokohta. Eihän nämä nykyajan nulikat muuta halua kuin päästellä vesiskoottereilla(sensuroitu).
      Ja jotkut vielä haaveilevat perheestä, selkään sietäisivät saada monien nulikat jo nytten.

Kyllä se siitä, ottaa vain lokoisan asennon ja kaivaa vanhat Valitut Palat ja Metsästäjä lehdet ullakolta ja nauttii kesästä, elämästä ja niistä hyttysistä ei sitten tarvitse sanoa sanaakaan.

Oliko tässä mitään järkeä? Ei se mitään, ennen se järkikin meni vähän käyttäjänsä myöten. Jos ei sitä ollu, sitä ei ollut. Sitä ei alettu jankkamaan asioista joista ei tiietty. Kun sitä ajatteli että harva asia tämäkin maailman taphtumista on iteltään pois.

Ei sen väliä enään onko asiaa, pääasia että ääntä lähtee. Sitähän minä vaan.

• kirjoitus!!!

Tuli ihan mökkiä,lepolassea,niitä vanhoja seuroja ja korkeajännityksiä ikävä...ja hyttysiä tietenkin:)
        Meijänpä mökin järvessä kiellettiin niillä skoottereilla ajelu:)
        Mutta sitten ne pirut meni ja osti vesisukset,noo ei ne pidä ääntä ei.Mutta se perämoottori kyllä,siinä kun jurrataan ees taas hanat kaakossa aamusta iltaan,niin ois sittenkin parempi ku ne ajelis sillä skootterillansa...

Muutenkin pitkästä aikaa himputin järkevä kirjoitus,oikeesti ootsä viisas?!

• ...

Minulla ainakin oli niin "paska" isä (alkoholisti, väkivaltainen) että olisin takuulla pärjännyt (hyvin!) ilmankin. Tai sitten vaikka kahden äidin kanssa. Että semmosta.

• funnialice

Uskomatonta kapeakatseisuutta!!! Ottaisin lapselleni toiseksi vanhemmaksi heti jonkun ihanan naisen jos rakastuisin!! Lapseni ei virallisesti ole isätön, mutta käytännössä kyllä koska isä ei osaa ottaa aikuisen vastuuta omasta lapsesta esim. tapaamalla kesäloman aikana. Että mitenkäs mies isänä on parempi kuin nainen toisena rakastavana vanhempana???

• Heteroisä

poikkeustapaus. Kyllä meitä ihania isiä sentään on enemmistö. Sehän tässä hedelmöityshoitokeskustelussa hämää, että asiaa ajavat feministit ja muut miessuhteissaan epäonnistuneet. He kuitenkin ovat vähemmistönä, mutta äänekkäänä sellaisena.

• funnialice
        Heteroisä kirjoitti:

poikkeustapaus. Kyllä meitä ihania isiä sentään on enemmistö. Sehän tässä hedelmöityshoitokeskustelussa hämää, että asiaa ajavat feministit ja muut miessuhteissaan epäonnistuneet. He kuitenkin ovat vähemmistönä, mutta äänekkäänä sellaisena.

Kyllä edelleen olen erimieltä, enemmän taitaa olla meitä yksinhuoltajaäitejä, tosin se taitaa johtua siitä että joissakin perheissä on kyllä isä joka käyttäytyy poikamiehen tavoin. Ja jos joku naispari saisi hedelmöityshoidolla lapsen, mitä haittaa siitä sulle olisi?? Lapsi saisi rakastavat vanhemmat!! Ja jos muut osaavat kasvattaa lapsensa hyvin, enää ei edes kiusata. Ja sama kai se on, aina jostain kiusataan, munkin lasta kiusattiin että "sulla ei ole isää" kun ei isä pahemmin tapaa vaikka onkin ihana ja kiltti lapsi.

• kröh..
        Heteroisä kirjoitti:

kuuleppas sinä "ihana isä" (onneksi et omani!!) kurkkaapas vähän erotilastoja ja ynnäile vielä perheväkivallan/alkoholismin keskellä elävät eheät heteroperheet mukaan, niin enpä tiedä, vieläkö kaltaisesi ovat enemmistönä...

• mörö
        kröh.. kirjoitti:

kuuleppas sinä "ihana isä" (onneksi et omani!!) kurkkaapas vähän erotilastoja ja ynnäile vielä perheväkivallan/alkoholismin keskellä elävät eheät heteroperheet mukaan, niin enpä tiedä, vieläkö kaltaisesi ovat enemmistönä...

kuuleppas sinä..joo kaikkihan ne erot johtuvat miehistä..ei miehiä enää tarvita..turha kapistus..Suuria siittäjiä vain tarvitaan..
        näinhän se on eihän vain naisissa ole ikinä mitään vikaa ole täydellisiä kaikki ovat..Niin ja mukava olis kuuulla mikä on se täydellinen perhe määritelmä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      102
      6508
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      84
      4954
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      107
      3218
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      30
      3062
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2265
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1636
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1231
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1222
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1136
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      904
    Aihe