Mansikanpoiminta

mansikka*

Olen menossa tänä kesänä ekaan kesätyöpaikkaani mansikkamaalle. Olis kiva jos tähän keskusteluun vois kaikki keillä on tietoa laittaa jotain vinkkejä tai kokemuksia mansikanpoiminnasta. Tiedän, että tästä aiheesta keskusteltiin paljon jokin aika sitten, mutta varsinaisia "vinkkejä" mansikanpoimintaan liittyen en juuri huomannut.
Olisin myös kiinnostunut siitä mitä palkkoja mansikan-
poiminnasta olette saaneet/tulette saamaan?
Mun palkka: 0.8e/kg.
Tässä joitain vinkkejä mitä mä oon kuullu;
-superlonista kannattaa leikata pala ja teipata se
sen polven päälle joka on maassa, ettei se tulis
nii kipeeks
-huonoilla verkkareilla kannattaa poimia, sillä
ne pitää heittää luultavasti pois satokauden päätyttyä
-aurinkorasva & hattu tietty välttämättömät

Olen ilonen jos joku viittis vastata =)
Tietääkö muuten joku onko tällanen sateinen alkukesä hyvä mansikoiden kannalta?

25

8673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei helppoa

      jos tulee lämpimät säät keräilyn ajaksi juomista mukaan ja tsemppiä. Työ ei ole varmaan helpoimmasta päästä ja vaatii sitkeyttä. Mutta saat varmaan ahkeruudella kerättyä sopivasti rahaa.

      • tyttis

        Offia ja hupullinen takki tai paita, hyttyset meinaa tunkea korvista sisälle. Sadetakki ja kumpparit tietty sateisella kelillä.


    • ex-esimies

      Joskus mansikkamaalla esimiehnä ollessa katsoin yhden mansikanpoimintavideon. Siinä esiteltiin mansikanpoimijoiden ammattitautia, eli kun on kyykyssä niin pohkeissa jää joku hermo puristuksiin jaloissa ja pahimmassa tapauksessa kesän työt joutuu lopettaa.

      En enää muista mikä hermo tai miksi sitä nimitettiin. Mutta muista kuitenkin vaihdella asentoa poimiessa.

    • Strawberry fields forever

      Omista mansikkakesistäni on jo aikaa mutta niistä jäi kivat kesämuistot, olin nimittäin pienellä tilalla töissä jossa me poimijat ruokailimme perheen kanssa ja meillä oli hyvä yhteishenki, myös majoituspuoli oli hyvin järjestetty (ruokamaksu meni automaattisesti palkasta). Vaatteet olivat urheiluhenkiset, lippis helteille ja sadetakki sadesäälle, vaatteet kestävät hyvin kun huollat ne min. viikottain eikä niitä pois tarvinut heittää. En käyttänyt mitään hyttyssuojaa saati polvisuojia eikä ollut ongelmia selän kanssa (pääset jaloittelee kun viet täyttyneen marjakorin keräyspisteeseen). En nähnyt kys. kesiä oikeastaan tienestimielessä, säällä oli suuri merkitys palkkaan (määrittää poimintakauden pituuden).
      Tsemppiä kesään!

      • mansikka*

        hyvistä vinkeistä! Niissä oli sellaisia asioita, joita en ollut tullut ajatelleeksikaan.


    • Pertza

      olin kolme kesää poimimassa. Tosi huonosti tienasin, tosin parhaimmat poimijat olivat kaksi kertaa nopeampia kuin minä...
      Kun suhteuttaa rahan arvon muutoksen, niin tienasin 270 euroa per kesä. Muistelen että poimin 7-10 koppaa päivässä.

      Aina alussa polvet ja selkä olivat tosi kipeät, mutta kipuun tottuu. Välillä poimin polvillaan, välillä seisaaltaan, välillä istualtaan. Luonnollisesti istualtaan on hitain ja seisaaltaan nopein tapa poimia, mutta poiminta-asentoa kannattaa vaihdella.

      Auringon paisteella muista lippis ja aurinkorasva, älä rasvaa poiminnan aikana... Sateella ja hiukan viileällä kaipaa sisätöihin. Kädet on aivan kohmeessa ja poiminta muutekin hidasta. Varsinkin ruokatunnin jälkeen, kun oli saanut itsensä ja vaatteet kuivaksi, oli inhottava palata märkiä puskia pöyhimään.

      Äläkä syö liikaa kuormasta, ensinnäkin tili pienenee ja saat juosta vessassa jatkuvasti...

      • mansikka*

        ei se ihan lepolomaa taida olla ;)
        On kiva kuulla muiden kokemuksia! Pystyyköhän kylmällä ilmalla
        pitää sormikkaita joista on sormenpäät leikattu pois?


      • mansikka*
        mansikka* kirjoitti:

        ei se ihan lepolomaa taida olla ;)
        On kiva kuulla muiden kokemuksia! Pystyyköhän kylmällä ilmalla
        pitää sormikkaita joista on sormenpäät leikattu pois?

        kysyisin vielä kuinka monta viikkoa ja montako tuntia päivässä olit poimimassa pertza?
        Nykyisiin tienesteihini 200 euroa on jo mukava summa :)


      • "jälkikasvun..."
        mansikka* kirjoitti:

        kysyisin vielä kuinka monta viikkoa ja montako tuntia päivässä olit poimimassa pertza?
        Nykyisiin tienesteihini 200 euroa on jo mukava summa :)

        Jälkikasvu oli 3-4 vuotta sitten 2 viikkoa pomimssa(kahtena kesänä)... Tienestit oli jotain 350-400 euroa josta oli vähennetty jo täysylläpitomaksut... (majoitus ja 3-4 sapuskaa kuutena päivänä...)
        ... ai niin, tyyppi on vähän "työhullu", samalta tilalta oli kyllä sitten ensimmäisen viikon jälkeen lähetetty suomalaisia poimijoita poiskin kun nettotienestit oli olleet 2 euroa viikossa...


    • mansikkaorja

      2 kesää takana, kolmas tulossa.

      eka kesänä 250 koria (3kg/kori) / 13 päivässä
      toisena 333 / 15

      ja rahaahan niistä sai sellaset 2,4€/kori. Ei paskemmin parissa viikossa, en ymmärrä näitä jotka ruikuttavat palkasta, oma vika jos kiinnosti enemmän syödä kuin poimia.

      Itse en mitään turhia sadevaatteita aio nytkään ottaa mukaani vaan ihan peruspoimintasetti: lenkkarit (väh 2 paria, miel. toki vanhahkot, voivat sotkeentua), t-paitoja reilusti, lippis, sukkia reilusti, (ihan normi urheilusukkaa, eikä suoraan kaupasta näitäkään.) tuulipuvun housut, (ja jos meinaa pakkasta olla niin tähän lisäksi sitten vaikka pitkähihanen paita).
      Mukaan myös toki ne kaikki muut vaatteet, lakanat ym, henk. koht. asiat. Musiikkia kai nyt ainakin kannattaa. Ja radio on itselleni ainakin aivan ehdoton.

      Ideana tässä on lähinnä se että jos taivaalta tulee vettä niin kastut joka tapauksessa, jos teet töitä ahkerasti (hiki sadeasu). Ja pieni kesäsade kuivuu nopeasti. Tauolla voi vaihtaa kuivaa päälle, järkevää jos esim sade on loppunut. Lenkkarit saattavat kyllä kastua varsinkin aamulla kun maa on märkä, joten lounastauolla kuivat alle.

      Ja kun poiminta päivältä on takana niin heti vaan uimaan (niin, jokaisessa kunnon paikassahan on oma ranta, toki suihku korvaa tämän) ja puhdasta vaatetta päälle.

      Poiminta-asento ehdottomasti KORPO! (elikäs korkea polviasento, esim: http://www.painonvartijatlehti.fi/img/onnistuja2005/liikunta/juoksuvinkit_05.jpg ).
      Maassa oleva polvi vaikka sen muovin päälle, tosin ajattelin ottaa nyt mukaan jonkin sortin polvisuojukset, sillä yllärinä tulevat terävät kivat ovat ikäviä.
      Hyvinkin urheilullinen (lue: ei sovi heikkokuntosille, sillä keskivartalon lihakset saavat kyytiä) tapa poimia. Mutta ehdottomasti paras, ei rasitu selkä läheskään samalla tapaa kuin kyykky- ja kumarrusasennoissa. Toki itsekin kokeilen välillä kaikenlaisia asentoja, varmaan ihan hyväksi vaihdella välillä.

      Kaikenmaailman elokoitahan siellä toki on, paarmat, sääsket, ym. Itse en ole juuri myrkkyjä käyttänyt. Poimiessa kun kuuntelee vaikka radiota nappikuulokkeista niin on autuaan tietämätön kaikista pörriäisista, EIVÄTKÄ NE MENE KORVAAN. Kyllä ne iholle/selkään laskeutuvat ehtii tappaa ennenkuin syövät.


      Kannattaa tehdä töitä ahkerasti sen ajan kun poimitaan. Onhan siellä näkynyt kaikenlaista yrittäjää jotka on kyllästynyt siihen päivässä parissa. Sade, paarmat, kuumuus, siinä kait ne yleisimmät syyt häipyä. En kyllä ymmärrä miten joku voi saada poimittua päivässä vain 6 koria kun itse sain sinä päivänä 25, mitä lie neppaillut koko päivän.

      Kaikenkaikkiaan mukavaa työtä max.8h/päivä ja muu aika meneekin lomaillessa, heh.

      • mansikka*

        kun vaivauduitte vastaamaan :) Ootte te kyllä
        hyvin palkkaa saanu. Jännä nähä mihin ite pystyy x)


      • missä

        missä toi ppaikka on?mää kin haluan sinne.ottaako ne 14v?jos en tänä kesllänä pääse niin ens kesänä, mutta mikä paikka se on. önko joku nettiosote?


      • Pertza

        Myönnetään että olin 14-vuotisena poijankoltiaisena hitaanpuoleinen poimimaan ja n. parikymppiset naiset huomattavasti minua nopeampia.

        Vaikka poimin vain 7-10 koria päivässä, oli korin koko 5 kg. Ja kun poimittiin koripalkalla, piti korin olla aivan täynnä ripaa myöten. Jos vei punnitukseen vain laitoja myöten täynnä olevan korin, sai siitä heti huomautuksen.

        Ja jotta selitys ei jäisi puolitiehen... Tilastojen mukaan masikanviljelyn tuotantomäärä per hehtaari on kasvanut 1995-2003 26 %:ia, 80-luvun alun tuontomääriin verrattuna kasvu on varmaan 100%.... Eli poimintakin on nopeampaa kun samasta puskasta löytyy enemmän marjoja kuin ennen vanhaan.


    • ---------

      kurahousut ja polvisuojat ihan ehdottomat märissä puskissa kykkiessä. eli esim. rullaluistelusuojat polviin ja kurahousut päälle. sit ku kurahousuista kuluu polvet puhki ni jeesusteippiä päälle. terveisin yhden kesän mansikoita poiminut, vaan ei ikinä enää!!!

      • mansikka*

        "vaan ei ikinä enää".. Kuulosti aika lupaavalta ;)
        Se paikka on Länsi-Suomessa ja tuskinpa sinne
        enää otetaan poimijoita. Jos haluut nii eti
        se paikka mollin sivuilta "Avoimet työpaikat"-kohdasta.
        Sen nimi on Mäntykallion marjat ky.


    • 3 viime kesää.. helvettiä!

      minä poimin aina kumihanskat kädessä! kannatti, säästyin punasormista...:) stemppiä.---

      • mansikka*

        vinkistä kumihanskatyyppi! :) Täytyypä kokeilla.


      • Teija91

        Millaisia kumihanskoja käyttit ? Olen kokeillut tavallisilla keltaisilla keittiö kumihanskoilla mutta ne oli niin paksut ettei poiminta onnistunut. Lisäksi hikoilevat niin ettei pukeminen ja riisuminen on vaikeaa.


    • JoSSuLiini

      Noh mäki tässä yritän viel antaa vähän vinkkejä:

      -aurinkolasit kannattaa ottaa mukaan jos aurinko paistaa liikaa

      -mahdollisimman ilmavia ja kevyitä vaatteita ettei kuumuus yllätä

      -hyvä työasento ettei selkärasitu liikaa

      -juomapullo helteellä koko ajan lähettyvillä ettei tuu nestehukka..

      ei nyt muuta enää tuu mieleen,Ja huomenna taas poimimaan mansikoita ;)

      ps:Noh on sade ihan hyvä mansikoille että ne kasvaa mutta on siinä myös huono puoli.Kun sataa niin mansikat kostuu,tulee märiksi ja ne alkaa mätääntyä :(

      • mansikka*

        tulin jo poies sieltä mansikanpoiminnasta kotiin,
        mutta kiitos vaan sullekin vinkeistä :) Noi asiat taisinkin ottaa huomioon ;)


      • JoSSuLiini
        mansikka* kirjoitti:

        tulin jo poies sieltä mansikanpoiminnasta kotiin,
        mutta kiitos vaan sullekin vinkeistä :) Noi asiat taisinkin ottaa huomioon ;)

        Joo ole hyvä vaan :) mun pitää taas huomenna töihin


      • Teija91
        mansikka* kirjoitti:

        tulin jo poies sieltä mansikanpoiminnasta kotiin,
        mutta kiitos vaan sullekin vinkeistä :) Noi asiat taisinkin ottaa huomioon ;)

        Ideana hieno, mutta minä en yksinkertaisesti pystynyt poimimaan kumihanskat käsissä. Mutta siivous, tiski ym töissä on ihan kiva käyttää kumihanskoja.


      • mansikka*
        Teija91 kirjoitti:

        Ideana hieno, mutta minä en yksinkertaisesti pystynyt poimimaan kumihanskat käsissä. Mutta siivous, tiski ym töissä on ihan kiva käyttää kumihanskoja.

        mutta ei niillä sitten poimimaan pystynytkään.
        Poimimisessa pitää kuitenkin olla jonkinmoiset kynnet,
        että pystyy aina katkasta sen mansikan "varren".


    • Anonyymi

      Kannattaa heti alkuunsa varmistaa, että työssä on kirjallinen työsopimus ja palkka maksetaan verokortilla. Muuten marjayrittäjä voi "unohtaa" sinun ikinä olleenkaan tilallaan. Jos edelleen vaadit palkkaasi, niin sitä saatetaan yrittää tarjota ohi verokortin eli pimeästi. Tällöinkin ehkä maksetaan vain mitä maksetaan eli ei välttämättä edes sen mukaan, mitä olet poiminut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2910
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2155
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1574
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      71
      1033
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe