Helou!!! mua kiinostais aikapaljon lähtee Norjaan kalatehtaalle hommiin!!! Kertokaas kaikki jotka olette olleet siellä vähän kokemuksistanne siellä! Lueskelin aikasempia juttuja tältä palstalta ja haluaisin tietää asioita vähän konkreettisemmin!!! Menen kyllä käymään työkkärissä ja kyselen myös sieltä mutta luulen etteivät he siellä tiedä mitä siellä Norjassa ihan käytännössä tapahtuu Ym. Siksi haluan että valaisisitte vähän asiaa mulle.Mieleeni tulee joitakin kysymyksiä joihin toivon saavani vastauksia! Esim. Käsitykseni on että siellä tienaa parhaimillaan 5000e/kk!Miten se palkka määrittyy? Työtuntien mukan, Kiinteenä kk palkkana ym.! Vaihteleeko palkka eri tehtaissa? Miten teille on järjestynyt asuminen?järjestääkö tehdas? paljonko siellä on suunilleen vuokrat? monelta alkoi aamulla työt ja moneen kesti?onko töihin pääsemiseen ikärajaa? onko väliä onko mies/nainen??? Ym Ym Ym...!!! pliis kertokaa! Kiitos jo etukäteen vastauksistanne...
NORJAAN
15
3796
Vastaukset
- Codeman
Eli ei kannata lähtee ihan vaan rahan perässä. Palkka saattaa nousta 5000 Euroon jos teet yötä myöden töitä tai että pääset kalastuslaivalle. Laivoillahan palkka juoksee koko ajan, mutta sit myös teetkin töitä koko ajan.
Normaalisti ensimmäiseksi pääset kalatehtaille töihin ihan normaaliin päivään. Eli 8h päivä. Ylitöitä saa vasta kun olet ollut jonkin aikaa työpaikassa. Palkka maksetaan tuntipalkkana. Palkka saatttaa muuttua hieman paikan ja työtehtävän mukaan. Miehet pääsevät rahtaushommiin ja naiset linjalle. Trukkikortti ajetaan työpaikan kurssina. Palkka om n 100 -120 nok ja ylöspäin tunti alussa.
Asunnon saa useasti työpaikan puolesta ja ne on peruskoppeja. Vuokrat ovat korkeita. Töihin aamusta aikaiseen ja iltapäivästä kotiin. Ikäraja normaalisti 18. Sekä miehiä ja naisia pääsee töihin. Riskit ja nuoret otetaan ensin.
Älkää kuvitelko että se on helppoa vaan mennä sinne töihin ja tulla rikkaana takaisin. Työt ovat raskasta, pomot tiukkoja ja lomautuksia tulee varoittamatta. Kylissä ei ole vapaa-ajan harrastusmahdollisuusia ja ryyppääminen yleistä.
Jos olet tiukka luonteeltasi ja et pelkää uusia tilanteita niin kannattaa yrittää. Jos pystyt päättämaan mitä teet ja et anna muiden vaikuttaa päätöksiin, niin sinulla on hyvät mahdollisuudet tienata paljon lyhyessä ajassa. Nirso et saa missään tapauksessa olla.
Itse en ole ollut töissä kalatehtaalla. (Koulun työharjoittelussa kerran) Minulla on kuitenkin monta kaveria niissä töissä ja itse asun Norjassa. Samoin olen järkännyt useita suomalaisia ja ruotsalaisia kavereita kalatehtaille. Moni niistä lähti takaisin kotiin häntä koipien välissa. Toiset lähti kotiin ja ostivat itselleen uuden auton. Eli kaikki riippuu henkilöstä ja halusta tehdä töitä.
Jos vain kuvittelee että sinne mennään hetkeks loijumaan ja sitten tullaan rikkaana kotiin, niin ei kannata yrittää.- Juha
Hienosti tuli asiaa codemanilta! Kiitos paljon tiedoista. Oon ollut moneen tehtaaseen yhteydessä sähköpostin avulla, mut ei meinaa millään tärpätä! Oisko sul hyviä neuvoja miten sinne kannattaa hakee ja mitä hakemuksessa mainita??
- Juha
Juha kirjoitti:
Hienosti tuli asiaa codemanilta! Kiitos paljon tiedoista. Oon ollut moneen tehtaaseen yhteydessä sähköpostin avulla, mut ei meinaa millään tärpätä! Oisko sul hyviä neuvoja miten sinne kannattaa hakee ja mitä hakemuksessa mainita??
Tiedot ois tervetulleita myös tänne [email protected]
- Codeman
Juha kirjoitti:
Jaa'a. Enpä tiedä kannattaako yleensä hakea sähköpostin avulla. Eipä taida töitä tulla sillä keinoa.
Parhaiten saa kun käy paikanpäällä. Kuten sanoin riskimmät otetaan ensin. Jos olet hyväkuntoinen, reipas ja nuori niin kannattaa ottaa riski ja käydä paikanpäällä kyselemässä. Mielummin jos osaat vielä ruotsia tai norjaa, niin paikka on melkein varma. Englanti on vähimmäisvaatimus.
Muuten voitte soitella suoraan. Useasti työhaastattelijat osaavat suomea koska suomalaisia otetaan niin paljon töihin. Kannattaa myös hakea silloin kun tuotanto on huipussaan. Sen saa selville tehtailta tai paikallisilta. Jos ei kalaa ole, niin ei ole töitäkään. Kesälomien alussa ne myös etsii kesätuuraajia.
Kokeiltiin kerran hakea kaikkiin tehtaisiin itä-finnmarkissa ja kolmeen olis päässyt heti. Tämä oli kesällä ja käytiin itse paikanpäällä.
Hakemukset eivät siis ole tärkeitä, vaan se että jaksat tehdä töitä. Norja ei ole niinkuin Suomi että tittelit on tärkeä seikka. Siellä ne katsoo silmiin ja kysyy että pystytkö tekeen hommaa. - Janne
Codeman kirjoitti:
Jaa'a. Enpä tiedä kannattaako yleensä hakea sähköpostin avulla. Eipä taida töitä tulla sillä keinoa.
Parhaiten saa kun käy paikanpäällä. Kuten sanoin riskimmät otetaan ensin. Jos olet hyväkuntoinen, reipas ja nuori niin kannattaa ottaa riski ja käydä paikanpäällä kyselemässä. Mielummin jos osaat vielä ruotsia tai norjaa, niin paikka on melkein varma. Englanti on vähimmäisvaatimus.
Muuten voitte soitella suoraan. Useasti työhaastattelijat osaavat suomea koska suomalaisia otetaan niin paljon töihin. Kannattaa myös hakea silloin kun tuotanto on huipussaan. Sen saa selville tehtailta tai paikallisilta. Jos ei kalaa ole, niin ei ole töitäkään. Kesälomien alussa ne myös etsii kesätuuraajia.
Kokeiltiin kerran hakea kaikkiin tehtaisiin itä-finnmarkissa ja kolmeen olis päässyt heti. Tämä oli kesällä ja käytiin itse paikanpäällä.
Hakemukset eivät siis ole tärkeitä, vaan se että jaksat tehdä töitä. Norja ei ole niinkuin Suomi että tittelit on tärkeä seikka. Siellä ne katsoo silmiin ja kysyy että pystytkö tekeen hommaa.Oisko lisää niitä paikkojen nimiä missä niitä kala tehtaita on.
- Codeman
Janne kirjoitti:
Oisko lisää niitä paikkojen nimiä missä niitä kala tehtaita on.
Mitäs jos katsoisitte Norjan karttaa ja valitsette jonkun niistä rannikkokylistä.
Kyllä kalatehtaita on joka rannikkokylässä ja ei niitä nyt tänne voi listata.
Pistä nettiin haku nimellä "fiskebruk". - Juha
Codeman kirjoitti:
Mitäs jos katsoisitte Norjan karttaa ja valitsette jonkun niistä rannikkokylistä.
Kyllä kalatehtaita on joka rannikkokylässä ja ei niitä nyt tänne voi listata.
Pistä nettiin haku nimellä "fiskebruk".Ollaan lähös tammikuun alkupäivinä norjaan etsiin töitä! Onko vinkkii mistä kannattaa aloittaa? Finnmarkin läänissä on tarkotus työllistyä. Kielitaito on vähän niin ja näin, englanti sujuu hyvin mut ruotsin ilmaisutaito tökkii. Eli kuinka siel haastatellaan, keltä kysyä ja miten muutenkin menetellä kun astuu tehtaaseen sisään? Sanoit että riskeillä on hyvät mahollisuudet, sit pitäis olla hyvät mahollisuudet ja ikää on 27! Ehkä typerii kysymyksii, mut jotain ois kiva tietää!
- Codeman
Juha kirjoitti:
Ollaan lähös tammikuun alkupäivinä norjaan etsiin töitä! Onko vinkkii mistä kannattaa aloittaa? Finnmarkin läänissä on tarkotus työllistyä. Kielitaito on vähän niin ja näin, englanti sujuu hyvin mut ruotsin ilmaisutaito tökkii. Eli kuinka siel haastatellaan, keltä kysyä ja miten muutenkin menetellä kun astuu tehtaaseen sisään? Sanoit että riskeillä on hyvät mahollisuudet, sit pitäis olla hyvät mahollisuudet ja ikää on 27! Ehkä typerii kysymyksii, mut jotain ois kiva tietää!
Ota hyvät nastarenkaat alle jos aiot tammikuussa mennä Finnmarkkiin ajeleen tuntureille. Samoin kelkkahaalarit ja kunnon kengät. Pakkasta voi olla yhtäkkiä alle -40...
Itä-Finnmarkissa ei ole hirveän montaa kalatehdasta enään jäljellä. Vadsø, Mehamn, Kiberg sekä Kirkenes ovat turhia kysellä. Vardø, Båtsfjord ja Hammerfest ovat parempia. Ehkä kannattais ennemmin suunnata Altasta länteen päin. Kyselette paikallisilta, missä on tehtaita.
Kyllä englannilla pärjää. Kysytte vain suoraan tehtaan konttoristilta kenen puoleen kääntyä työnhaussa. Monesti siellä on suomenkielentaitoisia. Ei kannata varmaankaan laittaa krakua kaulaan... 8-) Jos oot 27 ja jokseenkin voimakas, niin pitäis olla mahdollisuuksia.
Ei ole typeriä kysymyksiä kun on kyse Finnmarkista. - Janne
Juha kirjoitti:
Ollaan lähös tammikuun alkupäivinä norjaan etsiin töitä! Onko vinkkii mistä kannattaa aloittaa? Finnmarkin läänissä on tarkotus työllistyä. Kielitaito on vähän niin ja näin, englanti sujuu hyvin mut ruotsin ilmaisutaito tökkii. Eli kuinka siel haastatellaan, keltä kysyä ja miten muutenkin menetellä kun astuu tehtaaseen sisään? Sanoit että riskeillä on hyvät mahollisuudet, sit pitäis olla hyvät mahollisuudet ja ikää on 27! Ehkä typerii kysymyksii, mut jotain ois kiva tietää!
Onnea työn hakuun vaan.Oon itekkin lähössä katteleen.Tsemppiä kaikkille.
- Ari x
Olen kuullut, että suomalaiset vievät paljon ruokaa mennessään, maa on pirun kallis.
Paljonkohan ne tehtaan asuntolavuokrat ovat?
Kai siellä pitää olla erittäin nuuka koko ajan,
että rahaa säästyy.
Muuten, n. 23 v. sitten oli mahdollista kiertää
veroja seuraavasti:
Elatusavut sai vähentää verotettavista tuloista.
Jotkut esittelivät elatusapusopimusta, joka oli
tarkoituksella aika runsas.
Näin verotettavaa tuloakaan ei juuri jäänyt.
Olikohan sillä elatusavulla kattoa lainkaan?
Pitiköhän se elatusmaksu olla oikein oikeuden
vahvistama?
Luulen, että em. porsaanreikä on jo tukittu, ainakin ylärajan puuttuminen.
Kun olin nuori ja Ruotsissa kesähommissa, muistan, miten jossain myytiin veronkiertoneuvoja
Norjaan töihin menijöille. Eräs tuttu siellä
tiesi, että ostamalla sai vain kaksi kikkaa. Toista en enää muista. Luulen, että ne eivät enää toimi.
Ari x. - Heia!
jos et oo bailaaja tyyppi niin muuta Norjaan.. muuten en suosittele.. ei mitaan harrastuksii!! olin itse vuoden ja humalassa joka viikonloppu.. muuten aika ei olisi kulunut.......semmosta siella!! kallista kaikki Suomeen verrattuna: tupakkiaski: n.70kruunuu, tuoppi kuppilassa n.50kr, muita hintoja en muista!!! mut kallis maa!
silloin kurssi oli noin 100kruunua=70markkaa- -
lähtee sinne töihin vaikka sieltä lähtevät englantiin ja jenkkeihin sekä saksaan,
saisivat suomessa opettaa parempaa englantia jotta suomestakin pääsisi suoraan minne muualta mennään. - tervehdys oslosta
- kirjoitti:
lähtee sinne töihin vaikka sieltä lähtevät englantiin ja jenkkeihin sekä saksaan,
saisivat suomessa opettaa parempaa englantia jotta suomestakin pääsisi suoraan minne muualta mennään.olen asunut norjassa neljä vuotta perheeni kanssa. elämä on paljolti samanlaista kuin suomessa. palkat ovat suomesta katsottuna korkeat, mutta ottaen viisi henkisen lapsiperheen kulut eipä täällä juuri rikastutakaan. ruoka ja palvelut ovat kalliita, mutta ruotsin ruokakaupat ovat tunnin ajomatkan päässä,..
suomalaiset ovat pidettyjä työntekijöitä. olemme (yleensä)rehellisiä, työteliäitä emmekä valita tyhjästä ja tulemme töihin,..
lastenpäivähoito on erittäin kallista, koulussa ei ole kouluruokaa vaan lapset ottavat eväät mukaansa.
bensa ja vakuutukset kalliita samoin sähkö.
mutta. ennenkaikkea avoimia työpaikkoja on vaikka millä mitalla ja kunhan ruotsin kieli sujuu, mahdollisuuksia on vaikka mihin töihin.
yhtään en kaipaa suomea, paitsi ystäviä ja tuttuja.
- kala-ala paloittelij
Morjens
Olin kalatehtaalla Vardö Produksjonslag lukioaikanani ja oli kovasti elämänkokemuksen arvoinen reissu. Olin siellä kahtena kesänä yhteensä n. 5 kk. Tienestit oli hyvät, kokemukset erinomaiset ja norjalaiset ihmiset Vardö:ssä mahtavia. Sain sieltä kesätyöpaikan, kun kaverini äidin sisko oli naimisissa siellä norskikalastajan kaa. Vardö:ssä oli 7 kalatehdasta, joista suurimmat olivat Finnotro ja Produksjonslag. Lähetin jälkimmäiselle kirjeen, että tulisimme. Olin silloin 16v. Vastaus tuli: ni er velkomna. Siispä...
Palkka määrätyi siihen aikaan på kaya (tehdaslaiturilla), että jos ei saapuvia aluksia ollut niin vaske kaassan (pestiin kalalaatikoita) tai kylarbete (25 asteen pakkasessa siirreltiin 35 kg jäätyneitä paikasta toiseen) ja ne tehtiin sovitun tuntipalkan mukaan (se ei ollut huono). Kun tuli alus, joka oli täynnä kalaa: all mennerna ta emot fiskerna. Eli laiva laiturilla. Nosturilla kalat pois laivasta, slöijjäys. staabelit ja pakkaseen tai filepuolelle. Palkkaus oli akkord eli urakka. Silloin pääsi aika mukaville liksoille mutta työ oli rankkaa ja vaati voimia ja kestävyyttä. Ennen kaikkea oikeaa asennetta (aina elämässä). Asuminen:tehdas antaa asunnon; lienee 8 neliön pieni yhteiskeittiöllä ja suihkulla. Nou hätä milloinkaan. Työt alkoi aina ml lauantait 7.00 ja päättyi kun homma oli ohi. Yleensä 8 -14 h. Paitsi la 7 -14. Miehet menee kaijalle ja naiset valkotakkisina filepuolelle. Neuvo: kannattaa opetella norjan kielen numerot ja joitain muuta. Ruotsin kielestä eivät pidä, mutta Suomi on Finnmarkkenissa kova. Aika moni alueella asuva on suomalaista alkujuurta. Mielelläni vastaan kysymyksiin; oli mahtava kokemus kun osaa asennoitua nöyränä, itsenä ja positiivisesti. Norjalaiset ovat tosi mukavaa väkeä- Nuoruusmuistot
Minäkin olen ollut lukioaikoina 70-luvulla kalatehtailla Båtsfjordissa ja Vardössa (Vardö Produksjonslag), ja muistot ovat ihanat. Ne ovat myös rahakkaat, koska eka kesän kahden kuukauden työrupeaman jälkeen elin tienesteillä koko syksyn aina helmikuulle asti. Rahat riittivät siis vuokraan, ruokaan ja vaatteisiin. Seuraavan kesän ansioilla taas interrailasimme kuukauden Euroopassa ja sen jälkeen matkasin vielä Lontooseen.
Parasta kaikessa ovat kuitenkin kauniit muistot ajasta Jäämeren rannalla; meri, kalastusalukset, lokit, kalantuoksu, kalastajakylät ystävällisine ihmisineen, sekä muut suomalaisnuoret, jotka olivat siellä kesätöissä. Vietimme vapaa-aikaa sekä suomalaisten että norjalaisten kanssa. Vardön sää oli tuolloin usein tuulinen, pilvinen ja sateinen, mutta joku nuorista keksi lentävän lauseen: Sun is always shining in Vardö! jota hymyssä suin hoettiin ikään kuin aurinkotanssina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492338- 262233
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161554Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545- 1241447
- 191093
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut118963Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333893