Hien voimakas haju yhtäkkiä?

johtuu mistä?

Johtuuko hien hajun lisääntyminen ja muuttuminen jostain bakteerista vai hormoneista vai mistä?

Itse olen alkanut ihmetellä hikeni voimakasta hajua. Ennen hikeni ei haissut ollenkaan, hyvin harvoin todella lievästi, saatoin toisinaan olla jopa ilman deodoranttia. Nykyään, etenkin nyt kesällä hiki on alkanut haista voimakkaasti vaikka käytän enemmän deodoranttia, pesen kainaloita useasti ym. Tänäänkin jo 5 minuutin helteessä kävelyn jälkeen kainalot olivat aivan märät ja haisivat(oudon kumimaiselle). Miksi ihmeessä yhtäkkiä tällainen muutos? En ole muuttanut elintapojakaan mitenkään. Olen jo 24- vuotias nainen joten tämä ei voi olla kai mitään hormonitoiminnan muutostakaan? Jokin bakteeri? Miten pääsee eroon?

13

32791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap.

      Niin deodoranttini on antiperspirantti ja samaa merkkiä olen käyttänyt vuosia. Ennenkin siis urheilusuorituksissa hikoilin(jos tekstistä käy ilmi etten olisi hikoillut koskaan), mutta aikaisemmin tuo hiki ei haissut millekään.

    • mie kansa

      Jos äkillisesti hermostun, äkkiä lemahtaa erittäin vahva hienhaju ilmoille.
      On päästävä nopeasti suihkuun.

      Aivan selvä jätkähormonipiikki tuo on.

    • Heli

      Jos se haju johtuu bakteereista, niin siihen auttaa omenaviinietikka.

      Kainaloissa ja muilla kosteilla ihoalueilla (varpaan välit) pääsee bakteerit elämään paremmin kuin muualla iholla, koska niissä pH on korkeampi johtuen siitä kosteudesta. Matalampi pH tappaa haitalliset bakteerit. Omenaviinietikalla pesu jättää kainaloiden ihon happamammaksi. Ehkä myös joku hapan pesuaine voisi tehdä saman, esim. Lactacyd. Omenaviinietikassa on se huono puoli, että se haju ärsyttää silmiä ja vaikka se haju haihtuu kaikki kun iho kuivuu, niin sitten hikoillessa se haju voi tuntua lievänä uudestaan.

      Mulla hiki haisee erityisen pahalta, jos olen käyttänyt sellaista deodoranttia, joka estää hikoilun = kun se hiki sitten viimein pääsee tulemaan, niin se haisee enemmän.

      • Rasvamaksa

        Syömisillä voi olla yllättävänkin voimakas vaikutus hien hajuun. Jos syön runsaasti proteiinia ja rasvaa sisältäviä aterioita niin se aiheuttaa selvästi iholle kusen hajun vaikka ei edes kovin reilusti hikoilisi. Sama haju on myös hengityksessä.
        Lähiympäristökin huomaa moisen ilmiön.

        Kusen hajuinen ilmiö on aivan luonnollinen runsaalla proteiinilla, koska proteiinin pilkkoutuessa muodostuu ammoniakin sukuisia virtsa-aineita. Lihassa on jo valmiiksi erilaisia virtsa-aineita ja siitä tulee jo sellaisenaan kuselle haisevia aineita elimistöön, ja tietysti sitten lihan proteiinin pilkkoutuessa runsaasti lisää.

        Lyhytaikaisen virtsakuorman terve elimistö sietää hyvin mutta jatkuvana kuormituksena maksa kehittyy ensin rasvamaksaksi joka joissakin tapauksissa kehittyy "herrasväen maksakirroosiksi". Myös munuaiset ovat vaarassa vaurioitua ja siitä saattaa kehittyä vaarallinen munuaisten toiminnan vajaus.


      • ...........
        Rasvamaksa kirjoitti:

        Syömisillä voi olla yllättävänkin voimakas vaikutus hien hajuun. Jos syön runsaasti proteiinia ja rasvaa sisältäviä aterioita niin se aiheuttaa selvästi iholle kusen hajun vaikka ei edes kovin reilusti hikoilisi. Sama haju on myös hengityksessä.
        Lähiympäristökin huomaa moisen ilmiön.

        Kusen hajuinen ilmiö on aivan luonnollinen runsaalla proteiinilla, koska proteiinin pilkkoutuessa muodostuu ammoniakin sukuisia virtsa-aineita. Lihassa on jo valmiiksi erilaisia virtsa-aineita ja siitä tulee jo sellaisenaan kuselle haisevia aineita elimistöön, ja tietysti sitten lihan proteiinin pilkkoutuessa runsaasti lisää.

        Lyhytaikaisen virtsakuorman terve elimistö sietää hyvin mutta jatkuvana kuormituksena maksa kehittyy ensin rasvamaksaksi joka joissakin tapauksissa kehittyy "herrasväen maksakirroosiksi". Myös munuaiset ovat vaarassa vaurioitua ja siitä saattaa kehittyä vaarallinen munuaisten toiminnan vajaus.

        Itse olen aloittanut vuosi sitten aktiivisen salilla käynnin (4 kertaa viikossa). Olen alkanut syömään runsas proteiinista ruokaa ja erilaisia paljon proteiinia sisältäviä palautusjuomia. Olen huomannut että hikeni on alkanut haisemaan vahvemmin ja se on mielestäni myös lisääntynyt selvästi. Eikö ole muuta vaihtoehtoa kun vaihtaa ruokavaliota? Deodoranteista tai apteekin antiperspiranteista ei tunnu olevan paljonkaan hyötyä.


    • Hiki ei enää haise

      Kerron oman tarinani kainalohiestä. Minulla oli muutaman kuukauden ajan todella paha kainalohien haju. Kokeilin ainakin kymmentä erilaista antiperspiranttia mutta turhaan. Kerran taas olin Sokkarin deodoranttiosastolla ja mietin että mitä en ole vielä kokellut.... kunnes sitten aikani katseltua katse osui jalkahikiosastolle.

      Ajattelin, että jos jollain aineella jalkahien haju lähtee, se varmaan tehoaa myös kainaloihin. Otin seiltä hyllystä VOCCA nimisen putelon pahanhajuiseen jalkahikeen. Menin käymään äitini luona kylässä ja haisin taas aivan kamalalle. Otin VOCCA purkin ja sen kummemmin ohjetta lukematta sivallin purkista käteen liuosta ja suoraan kanaloihin. Tuntui kun kainalot olisivat alkeneet todella desinfiointua.

      Kotiin tulutuani katsoin sitten ohjeen ja sehän on niin, että sitä pitää veteen sekoittaa. Jatkossa sekoitin sopivan liuoksen sumutepulloon, josta olen sitä suhautellut silloin tällöin yötävasten kainaloihin.

      Ja todella ihme tapahtui, hienhaju on poissa ja pärjään taas ihan tavallisella deodorantilla. Lisäksi aloitin vielä syömään maitohappobakteereja.

      Eli johtopäätös: kainaloihin oli kun olikin pesiytynyt joku sieni tai vastaava, joka sitä hajua aiheutti.

    • jattasdiary
    • Kokeilua77

      Tämä on vanha ketju mutta jos joku vielä googlen avulla tänne päätyy, niin ilmoittelenpa mikä minulla tehosi. Eräänä iltana saunan jälkeen havaitsin että suihkugeeli oli loppu, ja korvasin tämän Basiderm washilla (eli akneihon puhdistusvaahdolla). Yllättäen minua kuukausia piinannut outo voimakas hienhaju katosi. Olen sittemmin käyttänyt sitä suihkugeelin sijaan jatkuvasti. Hienhaju on pysynyt poissa. Luultavasti yllättävästi alkanut voimakas hienhaju on yleensä jonkun pesiytyneen bakteerin aiheuttama (itselläni toinen kainalo haisi toista voimakkaammin). Eli varmaan mikä vain bakteereja tappava aine on hyvä. Luin jostain että aknea aiheuttavat bakteerit ovat samoja kuin hienhajua aiheuttavat. Ehkä tuo pesuaine siis auttaa hallitsemaan molempia.

      • wqertyerdsf

        Ehkä ei kannattais käyttää jatkuvasti, päädyt vielä ojasta allikkoon. Kun iholta hävitetään ne "hyvät bakteerit", niin sinne pääsee pesiytymään kaikenlaista epämiellyttävää... kuten entistä vastustuskykyisempiä bakteereja, tai vaikka oikein ärhäkkä sieni.....


      • Anonyymi

        Septidinillä pyyhkäissyt silloin tällöin kun aika on vähissä. Joskus auttaa hetkeksi, joskus ei. Aina oon joutunu pyyhkimään myös kainaloalueen ulkopuolelta, kun haju on napannut kiinni. Harvoin kumminkaan on pärjännyt silleensä, vaan kainaloiden pikapesu ties missä veskissä on tullut pakolliseksi. Nyt oon löytänyt kaksi uutta jippoa, jotka tosiaan toimii ja vähän pidemmän aikaa. Eka on sitrusetikka, eli kuoria etikkaan ja parin viikon kuluttua etikka käyttöön (pyykkiin, siivoukseen ja ruuanlaittoon käy myös hyvin. Sipaisen hieman etikkaa paljaaltaan kainaloihin ja minne tarvitsee, sitten normi suihku pesuaineilla. Toinen, sitruksiin luottava tapa myös toimii ja on nopeampikin. Leikkaan palan joko sitruunasta tai limestä (upea tuoksu), sivelen suihkun jälkeen kainaloihin, annan hetken vaikuttaa ja pesen vedellä hyvin pois. Pesu on tarpeen, koska sitrukset on paitsi happamia ja iho ärsyyntyy liian pitkästä ajasta, myös sokerisia ja ihon tahmaantuu ja hedelmälihan murusia löytyy vaikka mistä. Sitrusten mehu myös reagoi auringonvalon kanssa ja voi aiheuttaa ihoon palovammoja. Minulla nämä ovat toimineet hyvin, ja käytän niitä aina silloin kun tuntuu, että nyt on normia pahemmat odöörit, joihin huolellisetkaan ei pesut yksin auta, vaikka millä lactasyydillä lotraisi. En käytä deodorantteja juuri koskaan enää nykyään, ja ennen tuntui, että joskus ne jopa pahensivat hajuongelmaa. Silloin kokeilin kaikki Tehodeot ja antiperspirantit, muttei paljon apua ollut. Runsasta hikoilua edelleen, kaikkihan hikoaa, muttei onneksi tarvitse enää koko ajan haista supervoimakkaasti.


    • Anonyymi

      Voimakas hienhaju johtuu suoliston mikrobiepätasapainosta. Useimmilla siihen auttaa elimistön ph:n korjaus, eli esim emäsjauhekuuri 1/2 vuotta. Mahdollisesti ihan loppuelämän, riippuen ruokavaliosta.

      Se miksi tarvitaan tällainen emäsjauhekuuri johtuu ruokavaliosta. Nykyajan länsimainen ruokavalio vaaleine jauhoineen, kahveineen ja sokerineen aiheuttaa elimistön happamoitumista. Hapan ihminen usein myös haisee pahalle. Tämä happamoituminen myös lihottaa.

      Itse syön pysyästi emäsjauhoa päivittäin ja hienhajut kadonneet käytännössä täysin.

    • Anonyymi

      KAINALOT JA OLKAPÄÄT HIOSTAA JA NIIN EDELLEEN.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe