Olemme juuri muuttaneet asuntoon, ostin itse lainalla tämän asunnon ja olemme sopineet poikakaverin kanssa niin,että kulut menevät puoliksi kauppareissuista sähkölaskuun. nyt kuitenkin pojalla on jo tässä 2kk aikana kertynyt maksuja aika rutkasti, esim tv lupamaksusta puolet, netistä puolet, puolet vastikkeesta, puolet kotivakuutuksesta yms ja kaupassa hän on käynyt ehkä kerran siinä missä minä kaksi.. ja useimmiten jos käymme ensin kaupassa a hän tekee ostokset jotka maksaa 15e ja tämän jälkeen menemme kauppaan b jossa ostokset onkin 30e ja se onkin sit muka mun vuoro maksaa.. joka kerta kuitenkin maksan enempi.
ymmärrän kyllä asian, kun poikakaverini kävi koulua tähän asti ja on nyt vasta ekaa kuukautta töissä, ja eka palkka tulee kuun lopussa. Hän kyllä lupaa maksaa nuo rästit, mutta kun hänellä on muutakin velkaa ja laskuja ties minne, omiakin! ei hänen tilinsä millään riitä moiseen.. lisäksi hän tekee koko ajan lisää velkaa mullekkin, esim lainaa rahaa bensaan tai muuhun.. ja ei kuulemma kuun lopussa pysty vieläkään kaikkia maksaan! miksi sitten tehdä lisää velkaa vaikka edellisiä on yllinkyllin.. lisäksi, pojalla on vielä pankkilainaa hmm.. olisikohan jotain 10 tonnia. mitä se sitten kans alkaa nyt lyhentelemään.. ja palkkakaan ei ole päätä huimaava kuitenkaan, lisäksi hän haaveilee moottoripyörän ostosta....en todellakaan enää tiedä mitä tässä pitää tehdä.. pakko meidän ruokaa on saada ja laskut maksaa.. toinen tekee velkaa eikä maksa vanhoja ajallaan... huutaa vaan että eikö se oo ihan sama koska hän ne rahat mulle antaa, kun tein määrän että kuun viiminen päivä on joka kuu oltava rahat tilillä. niin ei. eikös se nyt oo ihan sama vaikka maksais viiden vuoden päästä.. :S en oikein tykkää tästä asenteesta..itelläni on kuitenkin rahaa tilillä sen verta,että pärjään vaikka hän ei niitä maksaisikaan samantien, inhottavaa vain muistaa että paljonko se nytkin on velkaa ja mistä..... pelkään vaan tulevaisuutta kovin kun nytkin jo noin vaan ottaa monen tonnin lainoja (kotiteatterin ja tietokoneen takia esim..!!!!) ja muutenkin velkautuu mulle ja varmasti muillekkin... ja haaveilee pyöristä.. ääh.. mitä pitäs tehdä, miten saisin rahat ajallani..
rahankäyttö ongelmana
18
2382
Vastaukset
- helppiä!!
pariskunnat joilla on yhteinen tili, kertokaahan vähän että miten se toimii. laitatteko kumpikin omat palkkanne tilille, vai tasasumman joka sitten käytetään kodin menoihin ja loput saa pitää ite ja käyttää mihin huvittaa?
- samalle
tilille. Kummallakin oma pankkikortti ja tilikirjaan merkitään ostokset et pystyy tarkistaan todellisen saldon koska kaikki ostoksethan ei näy samantien tiliotteella.
Kaikista isommista ostoksista keskustellaan mutta ruoka ja vaatteet ei tarvii mitään neuvotteluja. Eikä kumpikaan satu olemaan mikään shoppailuholisti.
Laskut ja lainat maksetaan tilipäivinä ja kun ne on vähennetty niin se mitä tilille jää, se määrää pelivaran. - on toiminut hyvin näin
Käytämme tilejämme ristiin, molemmilla on molempiin käyttöoikeudet. Netin kautta varoja siirrellään, jos on tarvis. Sitten itse työnjako: huolehdin laskut ajallaan maksuun, ja hoidan lasten vaateostokset, autojen huollot, sekä markettireissut. Jos omalta tililtä varat loppuu, käyn miehen tililtä siirtämässä lisää. Mies käy pieniä ostoksia hakemassa työmatkan varrelta. Näin ihan käytännön syistä, minä olen kotona, joten on aikaa hoitaa asioita, ja illaalla on ihan kivaa päästä markettiin huokaisemaan.
Koko yhdessäoloajan on meillä ollut yhteiset rahat, opintoja olemme hoidelleet vuorotellen, ja kun toinen on työttömänä ollut on toinen tehnyt enempi töitä. Mitään ongelmia ei ole ollut, eikä rahoja ole sen kummemmin laskeskeltu. Mieheni on tällä hetkellä töissä, minä hoidan lapsia. Tämä on yhdessä sovittu järjestely, aivan yhtä hyvin voisi olla toisinpäin.
Nyt on käynyt niin, että mieheni ei oikeastaan edes tiedä paljonko meillä on käyttövaroja milloinkin. Isommissa ostoksissa hän kysyy minulta, voiko niitä tehdä. Minä taas osaan ennakoida esimerkiksi lasten silmalasihankinnat ja turvaistuinhankinnat etukäteen, mieheni ei niitä osaa ajatella lainkaan. Ei ole oikeastaan tarviskaan, pääasia on että joku tietää ne.
Hyvin on meillä toiminut tämä, eikä ole tullut mitään tarvetta käytäntöjä muuttaakaan.
- joudut muuten vaikeuksiin
Eroa äkkiä, ennen kuin joudut vaikeuksiin hänen kanssaan. Ei kannata ruveta maksamaan, sillä saatat joutua vain lypsettäväksi, sillä jos hän oppii, että sinulta saa aina rahaa, hän ei lopeta koskaan.
Poikakaverisi ei osaa käsitellä rahaa, vaan ostaa tuhraa, sellaista mitä ei ole pakko, kuten kotitetteri, ja sitten velkaantuu. Älä ala sellaiseen.
Itse päätät, suostutko ikuiseksi maksajaksi vai et, itse en suostuisi.
Meidän perheessä kummatkin maksaa sen mitä pystyy. Kumpikaan ei tuhlaile, vaan laskut maksetaan ensin ja sitten ostetaan muuta jos jää rahaa. Meillä ei ole velkaa tällä hetkellä. Maksoimme juuri autolainan pois ja teimme sen aika nopeasti, sillä säästimme aina turhista menoista ja kummatkin huolehtivat, että rahat riittää ruokaan ja laskuihin. Ei olisi tullut mieleenikäään ottaa lisää velkaa ja mennä ostaan kotiteatterijärjestelmää. Nyt, kun ei velkaa enää ole, sellaisen voisi ostaakin. Tosin ajattelimme vaihtaa toisenkin auton uuteen joten mieluummin alan säästää toiseen autoon koska kummallakin on tosi pitkä työmatka ja vielä eri suuntiin, että molemmilla on pakko olla oma auto, kun ei voi bussilla kulkea. Vuorotyö on siitä inhottava ettei busseja kulje. Sitten minun työpaikalle päin ei kulje bussilinjaa ollenkaan. Lähin bussi menee jostain 10 km päästä. Siksi katson että on järkevämpää huolehtia että saadaan hyvät autot, turvallisempaa ja taloudellisempaa. Ehkä sitten voisi harkita vasta ostaa jotakin turhempia asioita kuten kotielokuvteatteria. Asiat pitää panna tärkeysjärjestykseen. - Rahat vähissä
sua täysin mut koeta ymmärtää myös toiseen suuntaan.
Itse sanoit että vasta hän saa ensimmäisen palkan kuun vaihteessa. Miten voit edes vaatia että kaikki kulut laitetaan puoliksi jos toisella ei ole rahaa..????
Mitä enemmän asiasta nalkutat ja vaadit, sen pahemmaksi tilanne menee. Arvaa kuinka noloa se on että tekee parhaansa mutta kun sitä rahaa ei ole! Ei sitä puussa kasva.
Itselläni ollut menneisyydessä huono tuuri jolloin menetin työpaikkani (siis firma kaatui). Nuori kun olin, en tietenkään ollut tajunnut mihinkään liittoon liittyä. Arvaa miltä tuntui olla ilman rahaa..? Jossain vaiheessa tuli sitten KELA:n korvauksia. Asuin yksin ja vuokra piti maksaa, muut laskut ja ruokaakin piti saada.
Häpesin niin rahattomuuttani että en todellakaan mennyt sossusta pyytämään apua siihen hetkeen (ois vaan pitänyt).
Sain uuduen työpaikan mutta palkka aivan naurettavan pieni. Jotain oli vaan heti tehtävä.
Priorisoin asiat ja ensin piti maksaa vuokra, sitten ruokaa ja yhteen, korkeintaan kahteen muuhun laskuun oli varaa laittaa rahaa jos oli pieni summa.
Siirsin laskujen päivämääriä ja pyysin osamaksusopimuksia mutta ymmärrätkö kun tyhjästä oli tosi vaikea maksaa...
Lopulta meni luottotiedot ja sitten meni terveys stressin myötä... lopulta masennus.
Sain paremman työpaikan, mutta edelleen se oli vaikeaa kun velkaa oli kerääntynyt aivan järjettömästi.
Mitä olisinkaan tehnyt jos tuon kaiken keskellä joku olisi nalkuttanut mulle rahasta, että miten sitä käytän... varmaan oisin tappanut itseni.
Nykyään seurustelen mutta emme asu yhdessä vielä. Maksan vuokraa yli 200 eur enemmän kuin poikaystäväni omastaan.
Hän ymmärtää tilanteeni ja maksaa suurimman osan kaikkeen yhteiseen elämiseen menevistä menoista.
Se on vaan niin, että sitten kun sitä rahaa ei ole riittävästi ja tietää ettei sitä tulee pitkään aikaan olemaankaan, niin on aivan pakko laittaa oma terveys (varsinkin mielenterveys) etupäähän. On sitä pakko elää ja nauttia edes välillä elämästä.
Jos sinä tienaat enemmän ja sulla sitä rahaa on, niin istu alas poikaystäväsi kanssa. Sano, että ymmärrät tilanteen ja laskekaa vaikka yhdessä mihin hänellä on varaa ja mihin ei. Auta vähän. Ainakin jonkun aikaa jos siihen pystyt. Sano kuitenkin ettei tämä tule ikuisesti näin jatkumaan, mutta kunnes hän pääsee jaloilleen.
Se täytyy ymmärtää että mistäs maksat jos sitä rahaa ei ole.
... ja jos oikein ymmärsin kirjoituksestasi, niin sitä on ainakin tulossa tästä eteenpäin.- joskus olisi
rahattomanakin nautittava elämästä, mut mun mielestä sen voi tehdä halvallakin jos käyttää mielikuvitustaan, eikä missään tapauksessa velaksi kotiteattereita tai moottoripyöriä ostellen...itse olen kituuttanut opintotuella monta vuotta ja ihan hyvin tulin toimeen (asuin yksin, en seurustellut ja maksoin siis kaikki kulut itse. koska arkipäivän menot olivat kurissa, pystyin käymään baareissakin yms..
- Rahat vähissä
joskus olisi kirjoitti:
rahattomanakin nautittava elämästä, mut mun mielestä sen voi tehdä halvallakin jos käyttää mielikuvitustaan, eikä missään tapauksessa velaksi kotiteattereita tai moottoripyöriä ostellen...itse olen kituuttanut opintotuella monta vuotta ja ihan hyvin tulin toimeen (asuin yksin, en seurustellut ja maksoin siis kaikki kulut itse. koska arkipäivän menot olivat kurissa, pystyin käymään baareissakin yms..
Joo ymmärrä kyllä tuon kohdan että hänellä on liian kalliit haaveet. Se on ongelma ja kannattaisi se asia nostaa pöydälle.
Sano että noita juttuja voi hankkia sitten joskus tulevaisuudessa.
Muissa jutuissa sitten kannattaa miettiä miten tarkkaan yrität puolittaa molempien menoja. Tasan ette kuitenkaan tienaa niin vaikeaa on pysyä mukana.
- -Laura20-
Jotenkin nyt särähtää noissa viesteissäsi korvaan sinun asenteesi poikaystävääsi kohtaan.. :( "mitä pitäisi tehdä että saisin rahat ajallani" ja "itelläni on kuitenkin rahaa tilillä sen verta, että pärjään vaikka hän ei niitä maksaisikaan samantien, inhottavaa vain muistaa että paljonko se nytkin on velkaa ja mistä". Ööh, pakko kysyä kauan ootte ollu yhdessä ja kuinka vakaalla pohjalla tämä teidän juttu on?
Meidän suhteessa rahan käyttö toimii niin, että samassa taloudessa kun asutaan niin ei me lasketa kumpi maksaa 15 euroa ja kumpi 30 euroa kauppareissuilla.. Aika hyvin ne menot kuitenkin aikaa myöten tasaantuu, ukko maksaa lainanlyhennystä ja laskuja, minä taas ostan ruoat, maksan myös laskuja ja ostan vaatteita sun muuta tarpeellista molemmille. Ei siitä tulis mitään jos joka euron perään murehtis, kun periaatteessa ne on kuitenkin samat rahat mitä käytetään.. Vielä sekin hieman surettaa teidän tapauksessanne, että jos sinulla kerran on rahaa niin paljon että pärjäät ilman saataviasi poikastävältäsi ja toinen on juuri vasta lopettanut opiskelunsa ja aloittanut työt, niin miksi sinun täytyy heti olla karhuamassa niitä rahojasi kun toisella on jo muutenkin velkaa? Sinuna vähän tarkistaisin kyllä asennettasi ja hieman soisin sympatiaa sille rakkaimmalle.. Kyllä niitä velkoja toinen ehtii lyhennellä sitten aikaa myöten, itse ainakin antaisin hyvillä mielin "maksuaikaa" toiselle jos kerran itsellä rahaa olisi kuin roskaa. Tuntuu hieman pikkumaiselta karhuta velkoja juuri silloin, kun py yrittää päästä jaloilleen ja sitten sinä olet ensimmäisenä käsi ojossa pyytämässä rahoja, joita et edes tarvitse..
Toki jos poikaystäväsi käyttää rahaa turhuuksiin, tuhlailee ja ottaa lainaa huolestuttavia määriä, silloin ei kannata moista toimintaa tukea. Lähinnä viesteistäsi sain vaan kuvan, että poikaystäväsi on ottanut sinulta lainaa ihan perusasioihin kuten ruokaan ja bensaan jne. Me ollaan ehkä parina aika vapaamielinen (??), kun annetaan toiselle rahaa jos toisella tekee tiukkaa ja tietenkin pätee molemmin päin.. nytkin kun avokki oli työttömänä pari kk ja itse sain palkkaa, ei mulle tullut mieleenkään, että avo sinnittelee parilla eurolla päivässä ja itse ostelen kaikkea kivaa kaupasta.. samalla lailla ostin myös avolle shoppailureissulla vaatteita tms ja siirsin mielelläni rahaa avon tilille, ettei toinen joudu olemaan ihan köyhä kun minulla on tilillä rahaa ihan hyvin.
Raha-asioista ei kannata ruveta suhteessa hirveesti tappelemaan, kun tilanteen saa helposti kuitenkin kuntoon sopimalla pari perussääntöä mitkä pätee sitten molempiin. Aina kannattaa suhteuttaa tämä rahan käyttö saataviin tuloihin eli ei ole huono idea perustaa yhteistä tiliä, johon molemmat OMIEN varojensa ja tulojensa mukaan siirtää tasapuolisen summan yhteisiin laskuihin, vuokraan tms käytettäväksi. Eli jos poikaystäväsi saa nyt vasta kuun lopussa palkan ja sinulla on jo rahaa tililla mukavasti ja tienaat enemmän (?), silloin tässä kuussa sinä maksat enemmän ja sitten seuraavassa kuussa poikaystäväsi voikin osallistua palkastaan jo paremmin. Sopikaa molemmille sopivat könttäsummat, esim. 20 % palkasta jonka kummatkin siirtää yhteiselle tilille ja sitten loppurahat voi kumpikin käyttää omiin menoihinsa miten itse haluaa. (Toki jos sinä tienaat 2500 euroa ja mies 1500 euroa, ei silloin tuo 20 % ole tarkalleen sama euromääräinen summa molemmilta, mutta se on suhteellisesti sama uhraus molempien rahavaroista..) Ei se vaadi sen kummempia toimenpiteitä.. Tunnen pariskunnan, jossa asuttu on samassa taloudessa jo 5 vuotta mutta edelleen miehen pyynnöstä molemmilla on omat ruoat ja tavarat eikä niitä toinen saa käyttää ilman lupaa jos silloinkaan. Esim. jos jääkaapissa on mehua ja tämä tyttö juo sitä lasillisen, tulee siitä huutoa kuin toinen syö luvatta toisen eväitä. Sama tapahtuu jos ottaa siivun toisen juustosta jne. Eli aika sairasta touhua sanon minä. Meillä jos minä joudun työttömäksi/menen opiskelemaan, mies maksaa silloin enemmän ja minä annan rahaa menoihin niin paljon kun vaan pystyn. Näin se toimii meillä eikä ole koskaan ollut ongelmia, me halutaan keskittyä tärkeämpiin asioihin kun rahasta tms riitelemiseen :)) Hyvää kevään jatkoa! :)- Pasi
Esitit kantasi niin hyvin ettei minun tarvitse lisätä tähän juuri mitään. Olen kanssasi samaa mieltä.
Tilejä ei kannata yhdistää, molemmat pitäköön omat tilinsä ja sitten jaetaan kuka maksaa mitäkin esim. toinen maksaa autokulut toinen vuokrat tai vastikkeet. Yhteinen tili voi perustaa vaikka lomarahastoksi tai hätävaraksi jonne laitetaan syrjään kun on mahdollista. - Sunia
Yhdyn -Laura20- :n mielipiteeseen.
Hyvä järjestely on, että on yhteinen tili, ja lisäksi omat tilit. Yhteiselle laitetaan tuloista tietty prosentti ja niitä rahoja käytetään yhteisiin menoihin, kuten ruokaan, sähkölaskuihin, televisiolupamaksuun ja autoon, mikäli se on molempien käytössä... Omilta tileiltä sitten maksellaan omat harrastukset ym. henkilökohtainen "ylellisyys".
Poikaystäväsi kannattaisi tehdä laskelmat, miten paljon hän on velkaa kellekin, ja missä ajassa pystyy velkansa maksamaan. Eli tarkka suunnitelma aikatauluineen. Ei kannata mennä ostelemaan mitään ylellisyystarvikkeita ennen kuin vanhat velat on maksettu. - lissu¨¨
Kehumisen sijasta tuli mieleen, ettet kai Laura20 ole niin tyhmä, että sinä ostelet ruokia ja vaatteita rahoillasi ja poikaystäväsi rahoillaan maksaa velkojaan opinnoistaan tai ehkä nimissään olevasta asunnosta??? Jos ero kuitenkin tulee, poikaystävällsi on kertynyt mukava omaisuus sinun tuellasi ja sinä jäät puille paljaille?? Sellaisiakin naiiveja sinisilmiä löytyy, varsinkin naisista.
- Kokemusta on
Muuten ihan hyva, mut muutama juttu jai vaivaamaan.
Miksi palkasta laitetaan prosenttiosuus eika kiinteeta summaa. Kyllahan asioita kaytetaankin kiintealla summalla?
Ja jos "omat rahat" saa kayttaa omiin asioihin, niin eiko olisi loogista, etta omien rahojen suuruus maaraytyy suoraan omasta palkasta eika progressivisella yhteistiliointi systeemilla...
Juttu oli muuten taytta rautaa, ja niin meillakin toimitaan. Kuitenkin alkuperaisen kirjoittajan juttu henki sita, etta miehela ei ole kaikki omassakaan asenteessaan kunnossa, joten varovaisuutta toivon talle naiselle. - -Laura20-
lissu¨¨ kirjoitti:
Kehumisen sijasta tuli mieleen, ettet kai Laura20 ole niin tyhmä, että sinä ostelet ruokia ja vaatteita rahoillasi ja poikaystäväsi rahoillaan maksaa velkojaan opinnoistaan tai ehkä nimissään olevasta asunnosta??? Jos ero kuitenkin tulee, poikaystävällsi on kertynyt mukava omaisuus sinun tuellasi ja sinä jäät puille paljaille?? Sellaisiakin naiiveja sinisilmiä löytyy, varsinkin naisista.
No en ihan niin tyhmä ole, että ostelen kaikkea miehelleni ja tämä vaan "elelee minun siivelläni" :) Me siis tavattiin niin, että miehellä oli jo asuntolaina omaan kämppään ja minä muutin sinne asumaan hänen kanssaan. Nyt kun olen menossa opiskelemaan, ei minulla ole valitettavasti juuri tällä hetkellä taloudellisia mahdollisuuksia ottaa yhteislainaa asunnostamme. Se tehdään heti kun valmistun ja saan vakituisen työpaikan. Meillä mies siis maksaa lyhennyksen, minä vastikkeen ja ruokia jne eli molemmilla menee rahaa aikalailla saman verran kuussa.. en koe olevani millään lailla hyväksikäytetty eikä miehenikään, vaikka hänen asunnossaan asustelenkin. Samalla laillahan minä joutuisin maksamaan vuokraakin yksin asuessani enkä sinkkuna olisi omaa asuntoa pitkään aikaan ostamassa kuitenkaan, joten tämä ratkaisu sopii meille oikein hyvin. Vaikka ero tulisi (ei ole tulossa..), enhän minä siinä mitään häviä kun olen saanut asua vastikkeen hinnalla asunnossa elämäni tärkeimmän ihmisen kanssa. Jos/kun valmistun ja saan työn, laina jaetaan molempien nimiin ja silloin olen ihan samalla lailla "oikeutettu" asuntoon kuin hänkin siltä osin mitä olen maksanut. Eli en koe olevani sinisilmäinen, aika realistisesti tässä elämää eletään ja kyllä kaikki lakitiedon kurssit on opettanut näistä kiemuroista aivan tarpeeksi, jos tulevaisuudessa tarvetta niille neuvoille tulee :)
- -Laura20_
Kokemusta on kirjoitti:
Muuten ihan hyva, mut muutama juttu jai vaivaamaan.
Miksi palkasta laitetaan prosenttiosuus eika kiinteeta summaa. Kyllahan asioita kaytetaankin kiintealla summalla?
Ja jos "omat rahat" saa kayttaa omiin asioihin, niin eiko olisi loogista, etta omien rahojen suuruus maaraytyy suoraan omasta palkasta eika progressivisella yhteistiliointi systeemilla...
Juttu oli muuten taytta rautaa, ja niin meillakin toimitaan. Kuitenkin alkuperaisen kirjoittajan juttu henki sita, etta miehela ei ole kaikki omassakaan asenteessaan kunnossa, joten varovaisuutta toivon talle naiselle.Niin siis lähinnä hain kommentillani takaa sitä pointtia, että kun tämä aloittaja oli niin tarkka pennosistaan ja et molemmat maksaa kaikesta 50-50, niin toi prosentuaalinen osuus on siis molemmilta yhtälailla kirpaiseva summa tuloista.. Ei tunnu kovin kohtuulliselta että pariskunta jossa henkilö A tienaa 2000 euroa ja henkilö B 1000 euroa sopisivat, että molemmat maksavat tietyn ennaltasovitun könttäsumman palkastaan. Eli jos vaikka 400 euroa maksaa molemmat, silloinhan henkilölle A jää 1600 euroa käytettäväksi omiin menoihin ja toiselle jää sitten 600 euroa, joka meinaa sitä että toinen elää köyhyysrajan alapuolella ja toinen sitten elää makeasti. Tämä on siis vain minun mielipide, tässähän ei toki oteta huomioon sitä että toinen osapuoli on kenties kouluttautunut pitkän aikaa ja pitää hyviä tulojaan niin ominaan että haluaa olla tarkka mihin rahat kuluvat.. ja sama toisinpäinkin, eli jos toinen on mennyt siitä mistä aita on matalin ja saa huonoa palkkaa, toki hänelle on edullinen vaihtoehto tuo prosenttiosuus..
Toki eihän näistä asioista ikinä voi sanoa 100 varmasti mitä kukin kokee oikeaksi parisuhteessaan, minun mielestä vaan ideaali tilanne on, että molemmat saisi nauttia ns. hyvästä elämästä jos siihen mahdollisuudet on ja siksi tuo prosentuaalinen osuus tuntuu mukavemmalta vaihtoehdolta parisuhteessa.. Eri asia jos olisi kaks vierasta ihmistä jotka asuisi kämppiksinä, silloinhan ei käteen jäävän rahan osuus ole pois toiselta.. Ainakin jos itse olisin paremmin tienaava ja kumppani saisi huomattavasti vähemmän palkkaa, mielelläni maksaisin sen 20 % omista tuloistani kuten hänkin, vaikka joutuisinkin maksamaan euroissa enemmän.. suhteellisestihan se on sama uhraus molemmilta ja mielestäni tasapuolista :) Mä olen ehkä omituinen tapaus kun en jaksa stressaa raha-asioista ja ajattelen että tasapuolisuus suhteessa ei meinaa aina sitä että joka asiasta täytyy maksaa tarkalleen puolet puolison kanssa.. me mielellään ostetaan toisillemme tavaroita mitään pyytämättä ja muutenkin eletään rennosti, jos toisella tekee tiukkaa toinen avittaa ja näin edelleen.. ja erittäin hyvin on mennyt, me ei olla sellaisia luonteita että jaksettais tapella rahasta.. :) Mut vakka kantensa valitsee ja jokainen on yksilö, kunhan vain kerroin minun mielipiteeni.. ei näitä neuvoja tarvitse kenekään noudattaa, ehkä me ollaan miehen kanssa vaan harvinaisen liberaaleja yksilöitä :))
- Hurlumheí
No sulla on nyt tuhannen taalan paikka opettaa pojalle konkreettisesti parisuhteen raha-asioiden peruskuviot. Sillä ei selvästikään ole sitä taitoa vielä eikä se tunnu haluavan edes käsitellä koko asiaa. Sunkin joustavuutesi omalta osaltaan vaan edesauttaa hänen liukumistaan aina vain syvemmälle velkoihin.
Tollasessa epätasapainossa en kyllä lähtis mitään yhteisiä tilejä rakentamaan, en luottaisi toiseen ennen kuin se osoittaisi konkreettisesti muuttaneensa elämäntyyliään.
Vaatisin siis ne yhteisiä asioita koskevat velat ensin maksuun vaikka riidankin uhalla, enkä antais periksi ennen kuin toinen hoitaisi velvollisuutensa loppuun asti. Jonkunhan se raja on vedettävä, muuten ajaudutaan vaan ojasta allikkoon.
Kandeis jutella enemmän asiasta. Riidelläkin siitä ja opetella vaan käsittelemään sitä faktaa, vaikka toinen kuinka yrittäis luikkia sitä pakoon niihin motskariunelmiinsa. Ei sillä voi olla hyvä fiilis itselläänkään, se ei vaan uskalla katsoa peiliin ja kohdata omaa leväperäisyyttään rahankäytön suhteen. Sä voit auttaa häntä siinä kipeässä työssä olemalla luja mutta turvallinen, eli ei mitään raukkamaisia erouhkailuja vaan tukea ja sinnikkyyttä ja uskoa toisen kykyyn skarpata ja muuttua. - siltä että poika-
ystäväsi ei ole 20v. enempää. Rahaa laitetaan menemään ymmärtämättä sen arvoa ja luotetaan siihen että kyllä sinä hänet pelastat.
Sinun asemassa en missään nimessä edes harkitsisi yhteistä tiliä, pidä omista rahoista huolta ettet itse joudu velkavankeuteen! Meillä on omat tilit mutta molemmilla on käyttöoikeudet toistensa tielihin, ihan vain sen vuoksi että asuntolaina on molempien nimissä. Meillä mies maksaa lainan lyhennykset ja laskut ja minä hoidan sitten kuukauden elätyksen eli kaupassa käynnit ja bensat (tämä ihan sen vuoksi että olemme huomanneet rahan säästyvän paremmin kun miehelläni ei sitä paljoa ole =))
Yritä olla tiukkana ja laita hänet selkä seinää vasten, jos ei rahoja ala kuulua niin sitten on jotain myytävä esim. tämä uskomattoman upea idea, kotiteatteri...ja koska teillä ei ole yhteisiä tieljä niin voit huijata häntä että sinullakin onrahat finito!
Älä enää anna rahaa bensaa, seuraavalla kerralla kun annat rahaa sano että nyt on sitten riitettävä! - että sua viedään
kun litran mittaa. Mä en tohon suostus, ihan älytöntä, valkaa velan päälle ja vielä muita kun omia.
- kokemusta7v
En voisi kuvitellakaan elämää saman katon alla ja niin että molemmat maksaisivat mitä sattuu. Olen tarkka rahoistani enkä halua elättää toista enkä halua toisen elättävän minua. Paras ratkaisu oli aikanaan hankkia yhteinen tili, johon molammat laittoivat yhtä paljon rahaa kuukaudessa. Ehkä vähän enemmän kuin normaalit menot ettei tarvitse loppu kuusta alkaa sumplimaan miten laskut/ruoat maksetaan. Tämä suhde päätyi eroon, mutta syynä eivät olleet rahahuolet. Ero hetkellä ei tarvinnut miettiä kumpi on velkaa ja mikä on kuuluu kummalle. Katsottiin vanhoilta tiliotteilta että mitä suurempia ostoksia olimme tehneet yhteiseltä tililtä ja ne sitten jaettiin sovinnossa molemmille. Samaa ratkaisua aion käyttää seuraavankin kerran kun muutan yhteen jonkun kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236935Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61827Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14746- 43723