ajattelin kysellä teidän mielipiteitä siitä miksi avioliitot ei enään nykypäivänä kestä?tutkimusten mukaan joka toinen avioliitto päätyy eroon.se on minusta aika iso määrä mutta mikähän sen aiheittaa, mitkä on ne suurimmat syyt?
miksi avioliitot ei kestä?
40
4836
Vastaukset
- Eronnut kans
Kyllähän se on ihan selvä kun katsastaa vanhoja pareja ja sitä, miten paljon esim. naiset ovat sietäneet, että eihän me nykynaiset enää katsota sormien läpi ihan mitä vaan.
Emme siis säilytä liittoa hinnalla millä hyvänsä, vaan halutaan tasavertaisuutta ja vastinetta omalle rakkaudelle. Lisäksi kun tunteet suhteessa loppuvat, ei kumpikaan halua useimmiten tyytyä kulissiliittoon, vaan halutaan etsiä se rakkaus.
Olen sitä mieltä, että emme eroa liian helposti, mutta menemme naimisiin liian kevein perustein- vaikka vähän aavistusta huonosta suhteesta oliskin. Halutaan äkkiä satuhäät- trendikästä kun on.- Hyvin
Sanottu naisista,munkin ex-vaimolla oli kolmas liitto kanssani ja ero vaan tuli.Ehkäpä mennään liiann heppoisin eväin naimisiin.En usko että kaikki me kolme ex-ää olis oltu niin pahoja.Kaksi kuukautta erosta eli harkita-ajalla sillä oli jo uusi mies.
- mies_vm56
pikkusen nyt haiskahtaa vähän itsekäs ajattelu. Miehissähän se vika aina on kun ei niitä omia vikojaan nähdä. Jos naiset ovat sietäneet, niin heissä itsessäänkin voi olla vikaa, että on ollut jotain sietämistä. Niissä tapauksissa yhtä lailla on voinut se mies joutua sietämään, jopa ennen naista. Ja kun on tarpeeksi sietänyt niin sitten on joutunut nainenkin sietämään. Voiskohan tuota enään monimutkaisemmin ilmaista:)
Ei kenenkään tarvitse sietää mitä tahansa mutta kun välillä katseltaisiin hieman peiliinkin ja tutkiskeltaisiin sitä omaakin käytöstä (molemmin puolin) niin vähempi jäisi sitä siedettävää. - miehetkin
haluaisivat vastinetta liitostaan. Ei uusavutonta shoppaajaa, joka pohtii seuraavia vaateostojaan. Ei jaksa kiinnostua seksistä. Väheksyy mielipiteitä ja ajatuksia. Kitisee ja rutisee tylsyyttä, kun mies ei jaksa aina toimia seremoniamestarina ja ohjelmapäällikkönä. Ei osaa laittaa ruokaa.
Ei nykyajan miehetkään jaksa katsoa ihan mitä tahansa. Itse katsoin yli 10 vuotta, kunnes huomasin, että elämän haaskaaminen taitaa riittää. Löysin sattumalta uuden ja ilmoitin homman olevan osaltani ohi. Alkukipuilun jälkeen en ole päivääkään katunut. Herään joka päivä onnellisena uuden vaimoni vierestä ja onnittelen itseäni rohkeudesta lähteä ja mullistaa koko elämäni. Oli iso riski lähteä tyhjän päälle ja jättää kaikki paitsi henkilökohtainen omaisuuteni taakse, mutta ikinä en ole ollut yhtä onnellinen kuin uuden, ihanan vaimoni kanssa. Eikä minua ole ikinä ennen hyväksytty kokonaisuutena, hyvine ja huonoine puolineni. Saan olla ihan oma itseni, joka päivä, joka hetki. ja kuitenkin minua rakastetaan ja minusta pidetään huolta, perinteisen naisen tapaan.
Nykyaika kasvattaa kovin paljon psykonarttuja, joille mikään ei riitä eikä kelpaa. - onnellisen
miehetkin kirjoitti:
haluaisivat vastinetta liitostaan. Ei uusavutonta shoppaajaa, joka pohtii seuraavia vaateostojaan. Ei jaksa kiinnostua seksistä. Väheksyy mielipiteitä ja ajatuksia. Kitisee ja rutisee tylsyyttä, kun mies ei jaksa aina toimia seremoniamestarina ja ohjelmapäällikkönä. Ei osaa laittaa ruokaa.
Ei nykyajan miehetkään jaksa katsoa ihan mitä tahansa. Itse katsoin yli 10 vuotta, kunnes huomasin, että elämän haaskaaminen taitaa riittää. Löysin sattumalta uuden ja ilmoitin homman olevan osaltani ohi. Alkukipuilun jälkeen en ole päivääkään katunut. Herään joka päivä onnellisena uuden vaimoni vierestä ja onnittelen itseäni rohkeudesta lähteä ja mullistaa koko elämäni. Oli iso riski lähteä tyhjän päälle ja jättää kaikki paitsi henkilökohtainen omaisuuteni taakse, mutta ikinä en ole ollut yhtä onnellinen kuin uuden, ihanan vaimoni kanssa. Eikä minua ole ikinä ennen hyväksytty kokonaisuutena, hyvine ja huonoine puolineni. Saan olla ihan oma itseni, joka päivä, joka hetki. ja kuitenkin minua rakastetaan ja minusta pidetään huolta, perinteisen naisen tapaan.
Nykyaika kasvattaa kovin paljon psykonarttuja, joille mikään ei riitä eikä kelpaa.avioliiton eväät tulivatkin hyvin tiivistettynä.
Meillä avioliitto sujuu samaan malliin, vaikka ensikertalaisia olemmekin.
Veikkaisin myös tuota kiirehtimistä naimisiin, ja sitä, ettei uskalleta irrottautua huonosta suhteesta ajoissa. Eihän se nyt ihan perätön väite ole, mutta olen jo yli kymmenen vuotta taistellut myös mies näkökulmasta katsoen asiaa: Miksi te naiset aina jaksatte muistuttaa, mitä olette kestäneet? Luuletteko te tosiaan ettei miehet ole kestäneet?
Miehet ovat nimittäin rakentaneet koko maailman, hirveässä seksin puutteessaan ja riippuvuudessaan hyvästä vaimosta. Kun sellainen miehen kohdalle sattuu, niin äijä kestää mitä tahansa. Sen vakuutan ja sen todistaa myös historia. Valitettavasti.
Tv: Vihtori Pönttö- psykonarttu
miehetkin kirjoitti:
Nykyaika kasvattaa kovin paljon psykonarttuja, joille mikään ei riitä eikä kelpaa.oiva sana tuo "psykonarttu"... hehehe, varsin kuvaava sana.
ja tosiaan, niille ei mikään riitä, kaiken pitää pyöriä vain oman napasen ympärillä, ja ympärillä olevat ihmiset kärsii... etenkin se lähimmäisin eli mies. - pontto sekaisin
vihtori.pontto kirjoitti:
Eihän se nyt ihan perätön väite ole, mutta olen jo yli kymmenen vuotta taistellut myös mies näkökulmasta katsoen asiaa: Miksi te naiset aina jaksatte muistuttaa, mitä olette kestäneet? Luuletteko te tosiaan ettei miehet ole kestäneet?
Miehet ovat nimittäin rakentaneet koko maailman, hirveässä seksin puutteessaan ja riippuvuudessaan hyvästä vaimosta. Kun sellainen miehen kohdalle sattuu, niin äijä kestää mitä tahansa. Sen vakuutan ja sen todistaa myös historia. Valitettavasti.
Tv: Vihtori PönttöAnteeksi tuottaa sinulle pettymys. Toivottavasti tämä ei loukkaa sinua ja sinusta uhkuvaa maskuliinisuuttasi.
- Jumala
pontto sekaisin kirjoitti:
Anteeksi tuottaa sinulle pettymys. Toivottavasti tämä ei loukkaa sinua ja sinusta uhkuvaa maskuliinisuuttasi.
Näytä yksikin talo, jonka jumala on rakentanut.. tai joulupukki, taikka menninkäinen..
pontto sekaisin kirjoitti:
Anteeksi tuottaa sinulle pettymys. Toivottavasti tämä ei loukkaa sinua ja sinusta uhkuvaa maskuliinisuuttasi.
Hauku pois vaan. Et ole ainoa, etkä ensimmäinen. Tuskin viimeinenkään?
Tv: Vihtori- algoritmi
miehetkin kirjoitti:
Nykyaika kasvattaa kovin paljon psykonarttuja, joille mikään ei riitä eikä kelpaa.Tuota sanotaan aikuisuudeksi ja kyvyksi hyväksyä erilaisuutta.
- erotaan
naisista on tullut liian röyhkeitä ne vie toisen miehen vaikka väkisin. Huoria on paljon!!!! Ne kyttää herkkiä aviomiehiä nappaa kun huomaa että mies on yksin liikkeellä.Huoria ne on semmoset naikkoset. Ja sitten ollaan muka niin rakastuneita niin kauvon että on saatu pahaa aikaan onnellisessakin avioliitossa!!Huorat saisi laittaa linnaan!!!!!!
- mies49
Todellisuudessa joka viides avioliitto päättyy eroon. En tiedä mistä tällainen väärä tieto on päässyt pesiintymään yleiseen keskusteluun.
Syitä en viitsi alkaa kertaamaan, kyllä ne on tiedossa.- onnellinen vaimo
Virhe tulee siitä, kun katsotaan esim. viime vuoden avioerojen määrää ja solmittujen liittojen määrää. Se suhde on noin 1:2.
Hölmö oikopolku sanoa, että puolet liitoista päättyy eroon. Eiväthän viime vuoden avioerot liity mitenkään niihin liittoihin, jotka solmittiin viime vuonna!
Esimerkiksi Kirkon Perheasiain keskuksen johtaja Martti Esko on taannoin selittänyt tätä asiaa julkisesti moneen otteeseen, mutta minkä sille voi kun ihmiset eivät pitävät enemmän siitä ajatuksesta, että puolet muka eroaisivat.
Seuraava ei ole ajallemme yhtä tarkoituksenmukainen slogan, mutta tämä on puolestaan totta:
*Yli 80% suomalaisista naimisissa olevista on ensimmäisessä avioliitossaan* - onnellinen vaimo
onnellinen vaimo kirjoitti:
Virhe tulee siitä, kun katsotaan esim. viime vuoden avioerojen määrää ja solmittujen liittojen määrää. Se suhde on noin 1:2.
Hölmö oikopolku sanoa, että puolet liitoista päättyy eroon. Eiväthän viime vuoden avioerot liity mitenkään niihin liittoihin, jotka solmittiin viime vuonna!
Esimerkiksi Kirkon Perheasiain keskuksen johtaja Martti Esko on taannoin selittänyt tätä asiaa julkisesti moneen otteeseen, mutta minkä sille voi kun ihmiset eivät pitävät enemmän siitä ajatuksesta, että puolet muka eroaisivat.
Seuraava ei ole ajallemme yhtä tarkoituksenmukainen slogan, mutta tämä on puolestaan totta:
*Yli 80% suomalaisista naimisissa olevista on ensimmäisessä avioliitossaan*Pujahti yksi "eivät" sana liikaa.
- yleisintä syytä
Aviomiehellä ei ole tarpeeksi pilkettä silmäkulmassa tai vaimolla on liian pienet tissit.
- mies_vm56
suuri syy eroihin olla ihmisten itsekkyys. En tarkoita, että epäitsekkäistä syistä pitäisi roikkua huonossa suhteessa vaan, että puolisoiden itsekkyyden takia moni suhde ajautuu huonoksi.
- Nainen vm56
Niin kyllä olet oikeassa, ihmisten itsekyys ja aina se minä, minä ja minun!
Itse olen kokenyt ja nähnyt elämän aikana kaikenlaista ja nyt jo osaan suhtautua asioihin rauhallisesti, mutta tämä minun kumppani? haluaisin rauhallista ja tasapainosta elämä parisuhtessa. Sais nähtä oppiko vanha koira istumaan?!
- eronnut itsekin 15 v sitten
Paljon on syitä jo esitetty. Yksi syy mielestäni on että jo lapsesta asti jotkut ovat tottuneet viettämään linnanmäkielämää. Aina pitäisi sattua ja tapahtua jotta elämä maistuisi joltakin. Avioliitto kun asettuu uomiinsa niin voi voi miten sitä tylsyyttä jaksaisi sitten katsoa... Lisäksi monet ovat itsekkäitä, tässä mulle heti ja kaikki. Sen sijaan että katsottaisiin peiliin objektiivisesti halutaan nähdä peilistä just se mikä sattuu itseään miellyttämään. Itse erosin siitä syystä että mieheni petti minua odotusaikana. Yritin antaa anteeksi mutta en vaan kyennyt. Tästä johtuivat ainaiset riidat. Oli kyse mistä tahansa, vedin tämän kortin esille. Typerää varmasti mutta näin se vaan meni. Vieläkään en ole pystynyt anteeksiantamaan. Ei se minua enää vaivaa mutta unohtaakaan en ole voinut.
- kurppa olli
Valitettavasti nykyaikana elämme ns.kulutus aika kautta ja suosimme helppoa sekä pinnallista elämää.
Avioliitot solmitaan ihan muoti syistä,halusta saada hieman huomiota itselleen.
Seurustelu ajat ovat lyhyet kun vertaa aikaisempiin.
Avioliiton kunnioitus on karissut,se on vain niin helppoa nykyään.
Suurin syy on kumminkin elämisen nopeus,ongelmia ei suvaita kun voi erota,eikä sitä enää pidetä pahana vaan pikemminkin normaalina asiana .
Suurimmat syy eroon ovat tavalliset arkiset ongelmat,raha,tylsistyminen samaan kaavaan ym.
Voin sanoa elävän esimerkin tosi elämästä.
Kun on käytävä töissä,lasku pino kasvaa,ja naapurin pariskunta matkustelee ulkomailla alkaa vaimon mielestä tämä avioliitto olemaan aika vastenmielistä,eihän sitä tälläiseen elämäänsä tuhlata.
Paras siis vaan erota kun ahdistaa tälläinen elämä,parempaa olisin ansainnut enkä rupea ainoaa elämääni tällä tavoin tuhlaamaan...
Pointti on siis aika pitkällä siinä ettei nykyihmisiltä löydy sellaista pitkäjänniteisyyttä,halua pelastaa avioliittonsa koska kaikki on saatava heti,eroaminen on siis helppo ratkaisu eikä paheksuttava asia. - N30+
Tarinasi kuullostaa tutulta. Minun mies on avioeroperheestä ja tottunut viettämään "linnanmäkielämää" isänsä kanssa. Äitinsä kanssa taas oltiin paljon kotona, sillä minneppä 3 lapsen kotiäiti olisi lapsiansa yksin kuljetellut. Heillä isukki oli viikot toisella paikkakunnalla töissä ja salarakkaan kanssa ja viikonlopuksi tuli kotiin huilaamaan ja lapsiansa viihdyttämään.
Minun ja ex-mieheni parisuhteeseen tuli aivan samat ajankäytön ongelmat. Olemme molemmat akateemisia, mutta minä olen kotona viihtyvä ja ex-miehelleni on jäänyt SE linnanmäkivaihde päälle. Hän ei viihdy hetkeäkään kotona vaan pakenee työelämään. Mies lähti pettämään minua siksi, ettei suhteessa ollut riittävästi seksiä. Vaikeetahan sitä seksiä on järjestää, jos mies käy vaan kokona nukkumassa. Lopullinen ero kuitenkin johtui samasta syystä kuin teilläkin eli miehen salarakaskuvio paljastui minun odottaessa toista yhteistä lasta. Tuolloin mies pakeni meidän elämästä ja muutti väliaikaisesti pois. Hän ajatteli muuttoa väliaikaisena "levähtämis asumuserona", sillä onhan se vauvan syntymä rankkaa miehellekin. - on!!!
kurppa olli kirjoitti:
Valitettavasti nykyaikana elämme ns.kulutus aika kautta ja suosimme helppoa sekä pinnallista elämää.
Avioliitot solmitaan ihan muoti syistä,halusta saada hieman huomiota itselleen.
Seurustelu ajat ovat lyhyet kun vertaa aikaisempiin.
Avioliiton kunnioitus on karissut,se on vain niin helppoa nykyään.
Suurin syy on kumminkin elämisen nopeus,ongelmia ei suvaita kun voi erota,eikä sitä enää pidetä pahana vaan pikemminkin normaalina asiana .
Suurimmat syy eroon ovat tavalliset arkiset ongelmat,raha,tylsistyminen samaan kaavaan ym.
Voin sanoa elävän esimerkin tosi elämästä.
Kun on käytävä töissä,lasku pino kasvaa,ja naapurin pariskunta matkustelee ulkomailla alkaa vaimon mielestä tämä avioliitto olemaan aika vastenmielistä,eihän sitä tälläiseen elämäänsä tuhlata.
Paras siis vaan erota kun ahdistaa tälläinen elämä,parempaa olisin ansainnut enkä rupea ainoaa elämääni tällä tavoin tuhlaamaan...
Pointti on siis aika pitkällä siinä ettei nykyihmisiltä löydy sellaista pitkäjänniteisyyttä,halua pelastaa avioliittonsa koska kaikki on saatava heti,eroaminen on siis helppo ratkaisu eikä paheksuttava asia.Olet oikeassa! Paremmin ei vois sitä sanoo.. Itse yritän naisena välillä ruikuttaa kaikenlaista "luksusta" kuten matkoja ym. kunnes tajuan että onni tulee paljon pienemmistä asioista.. Kun vaan molemmat jaksaa rakastaa. Ja ajattelin kyllä jaksaa lopun elämäni.. Kaikkea ei voi saada missään suhteessa ja vähempäänkin voi tyytyä kun muuttaa asennettaan!!
- uskovainen,
Kirkolla on avioseremonia, mutta kirkko ei vihi ihmisiä avioon vaan epä-kristilliseen maallistuneeseen pakana-liittoon. Kirkossa solmittu avioliitto ei ole kristillinen avioliitto.
- talotkaan
kestä, jos ei ole kunnollinen perustus.
- ,,,,,,,,,,
sitoutumisen liian vahva tunne!
- k.k..
Koska ihmiset on itsekkäitä ja koska mikään ei riitä. Monet eivät kanna vastuuta lapsistaan, eikä itsekkäistä syistä jaksa hoitaa koko pakettia
- ¤¤¤¤
Itselläni on ainakin ollut tapana vaihtaa parisuhteen loputtua kumppani aina sellaiseen, jolla on ollut vähemmän niitä entisen kumppanin huonoja ominaisuuksia. Nykyinen kumppani on lähestulkoon täydellinen, mutta aina sitä tulee huomattua jonkun olevan jossain määrin vielä parempi.
Tosin paheiden summa tuntuu olevan vakio, joten ihan helposti en usko muiden alkavan siinä määrin kiinnostamaan.- halua muuttua?
Sinänsä järkevää etsiä itsellen täydellistä kumppania ja huomioida edeltävien ihmisten puutteet.
Oletko matkan varrella pyrkinyt kehittämään itseäsi? Kai sinussakin on jotain korjaamisen varaa? - tsot tsot
halua muuttua? kirjoitti:
Sinänsä järkevää etsiä itsellen täydellistä kumppania ja huomioida edeltävien ihmisten puutteet.
Oletko matkan varrella pyrkinyt kehittämään itseäsi? Kai sinussakin on jotain korjaamisen varaa?oletko antanut miehille tilaisuutta kehittyä ennen liito purkamista?
- yksi jätetyistä
kyllästyy arkeen ja mieheensä ihan niinkuin vanhoihin verhoihin tai sohvaan. Meilläkin 30 vuotta sitten oikein papin edessä luvattiin...
Ihan hyvin on mennyt, ei mitään isompia ongelmia.
Olen rakentanut talon ja puutarhan vaimon toiveiden mukaisesti, muistanut vaimoa kukkasilla, yllätysmatkoílla ym. Lasten lähdettyä maailmalle lähti myös vaimo. Se niistä lupauksista papin edessä. Itse rakentamani talokin oli myytävä pois. Tämäkö se on miehen osa, ensin otetaan kaikki hyvä ja sitten jätetään yksin.Kyllä tämä valitettavasti on meidän miesten osa. Varsinkin täällä pohjoismaissa. Näin se on aina mennyt. Sitten femakot saivartelee, että mitä NAISET saavat kestää. Mitäs me miehet kestämme?
Tv: Vihtori Pönttö
- Pystyvä nainen
enää samoja asoita kuin mummomme ja äitimme. Pettämistä, alistamista, egoilua..
Toki on naisissakin vikoja. Itse en kuulu näihin uusavuttomien ikäluokkaan, mutta ymmärrän ettei miehetkään jaksa katsella uusavutonta "jätkää" tai pelkästään itseään tälläävää pimua.
Olen samaa mieltä kuin toiset täällä, että liian nopeita naimakauppoja. Toisekseen, tämä yhteiskunta kasvattaa niin itsenäisiä ihmisiä, ettei enää ns. tarvita toista. Se on tavallaan surullista, toisaalta helpotus (ainakin mummosukupolville olisi ollut).- tarmosteroni
Ihmisistä ja suhteista on tullut tavallista kulutustavaraa. Asioiden korjaaminen on epämiellyttävää joten ero helpompi ratkaisu ongelmiin. Olisihan se kiva tavata nainen joka on sinut itsensä kanssa ja vaikeuksien tullen olisi kykyä ratkoa niitä.
Kertoo, että ei se ihan niin ole. Tiedän sen jo kaukaa, mutta vasta äskettäin tuli myös toimittajien toimesta esille, että erotilastoa kasvattaa sarjaeroajat. Varsinaiset avioliitot säilyy, kuten ovat aina säilyneet. Tilasto takaa jatkutuvuuden.
Tv: Vihtori Pönttö- Professional1
Ei nykyään rakastuta.Mennään naimisiin koska se on trendikästä,ja mielellään trendikkään puolison kanssa.Jos olet julkkis,menet naimisiin julkkiksen kanssa,of course!Todelliset tunteet on vanhanaikaisia,ja pillun saaminenkin saatta kestää..Olen kai perverssi,mutta elän vanhanaikaisesti.
ei kestä nykyisin siksi kun heti jos tulee jokin ongelma sitä ei osata ratkoa tai päätöksiä tehdään liian äkkipikaisesti.
- Isän_prinsessa
-Jumalan siunauksen hylkääminen, kuka olikaan avioliiton asettaja???
-vihkiraamatun halveksinta.
-himoista,
Jaak. 4:1
Mistä tulevat taistelut ja mistä riidat teidän keskuudessanne? Eikö teidän himoistanne, jotka sotivat jäsenissänne?
-sydämen sitoutumattomuus puolisoon
-sydänyhteyden olemattomuus tai katkeaminen
-pelot, murheet
Ja kaiken tän takana on saatana. - kommentaatttotori
Mites se meni; vale, emävale, tilasto? Eli tuo joka toinen on kyllä täyttä puppua.
Syitä? Nämä ovat arvauksia. Raha ja pettäminen. Ihminen on heikko. - 80% Ekassa avioliitossa!
"Yli 80% suomalaisista naimisissa olevista on ensimmäisessä avioliitossaan."
Hyvä tarkennus edellisiltä tähän "lööppiotsikkoon" perustuvaan keskusteluun. Mielestäni tuo 80% näyttää ihan hyvältä luvulta.
Sen verran mitä erotaan on mielestäni ihan hyvä että erotaan. Syinä usein oma kypsymättömyys, alkoholiongelmat, kylmyys, pettämiset jne. Ketkä tuollaista harrastavat, saavatkin erota ja mennä taas naimisiin uudestaan ja uudestaan ja uudestaan toistamaan virheitään... Ehkä sitä ihminen sitten jossain vaiheessa oppii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302325
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu292258Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti131655Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett131494Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701241- 1011163
- 171107
- 93947
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon19848Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks129828