Miksi jo uudestisyntyneen pitäisi kuolla?

kasteessa

Raamattu liittää uudestisyntymisen kasteeseen. Kastetta nimitetään uudestisyntymisen pesoksi.
Ihminen uudestisyntyy Jeesuksen sanojen mukaan ylhäältä eli Jumalan tekona vedestä ja Hengestä.

Jos ihminen olisi uudestisyntyt jo ennen kastetta, niin miksi ihmisen pitäisi vielä kuolla kasteessa?

"Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.

Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin ALKAISIMME ELÄÄ UUTTA ELÄMÄÄ, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista."

Jos ihminen olisi jo syntynyt uudesti ennen kastettaan, niin miksi hän vasta kasteessa ALKAISI ELÄÄ UUTTA ELÄMÄÄ?

Room.6:3-4

Paavali kastoi 12 jo Jeesukseen uskovaa miestä, mutta nämä miehet uudestisyntyivät VEDESTÄ JA HENGESTÄ VASTA KASTEESSA.
Apt.19
"Apolloksen ollessa Korintissa Paavali vaelsi ylänköseutujen halki ja tuli Efesokseen. Hän tapasi siellä muutamia opetuslapsia
ja kysyi heiltä:

"Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?"

"Emme me ole kuulleetkaan mistään Pyhästä Hengestä",
nämä vastasivat.

"Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella."

Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen."

Tämän kuultuaan he ottivat KASTEEN Herran Jeesuksen nimeen,ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, PYHÄ HENKI TULI HEIHIN ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.
Heitä oli arviolta kaksitoista miestä."

"Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."

Joh.3:5

22

585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup.raimo

      miksi pitäisik'ään, koska Raamattu ei aseta koskaan kasteen ehdoksi uudestisyntymistä, sillä se juuri on kasteen sisältö.

      Arkielämässäkin sairaat menevät lääkärille, eivät parantuneet!

      Kaste sisältää kaiken mitä taivaaseen tarvitaan, mutta vasta Jumalan puolelta, objektiivisesti ja
      vasta synnintunnon kautta, ahtaan portin kautta, uskossa voidaan omistaa kasteessa jo saatu armo subjektiivisesti, henkilökohtaisesti:

      Jeesus Kristus ja pelastus hänen nimessään!

      Lapsille kaste toimii kuten leeviläispojille, jotka pirskoteltiin synnistä puhdistavalla vedellä! Lapsetkin tarvitsevat puhdistuksen synnistä, koska olemme syntisiä jo isämme kupeista ja äitimme kohdusta...synnissä öitimme kohtuun siitettyjä ja synnissä syntyneitä!

      Jeesus sikisi Hengestä ja syntyi neitseestä meidän puolestamme, sekin luetaan meidän hyväksemme kasteessa annetun Jeesus-nimen tähden!
      Hengen, veren ja veden yhtäpitävällä uskon todistuksella!

      • auls

        Missä kohtaa lapsen rokotus tapahtuma eli elinikäisiä ongelmia tuottava sakramentti eli kaste saakan aikaan. Eihän siihen mitään jumalallista sisälly. Tuskimpa Jumala siihen edes sitoutuu. Lapsen vanhemmathan sen ristiäis tilaisuuden järjestävät. Kun kirkkoherralle sopiva aika saadaan selville, sukulaiset kummit ja kumminkaimat ovat paikalla. Toimitus voi alkaa. Lapselta ei kysytä, haluaako hän seurata Herraa Jeesusta. Senvuoksi paikalle kutsutut väärät todistajat kummit sanovat tahtoohan se, kun kerran me niin sanomme. Jeesuksen oikeudenkäynnissä myös löytyi kaksi väärää todistajaa, samoin näyttää olevan vielä nytkin kirkon touhuissa. Paljon muutakin olis sanottavaa, mutta tämä tälläkertaa riittänee


    • mietin näin

      minusta tuntuu,että jos puhutaan uskovien kasteesta,siitä kun uskoontullut ihminen menee kasteelle,vaikkapa vasta aikuisena,hän tottelee Jumalan sanaa ja on kuuliainen sille.Mitä mielestäni kuolemaan tulee kasteessa,siinä vanha entinen elämä ilman Jumalaa haudataan pois.
      Kastehan itsessään ei mielestäni pese syntejä pois,vaan se on tapahtunut jo uskoontullessa,uudestisyntymisessä.Raamattuhan puhuu paljon juuri siitä,kuinka ihmiset vasta uskoontultuaan menivät kasteelle.

      • ananias

        Kyllä Paavali meni synneissään kasteelle. Veri kasteessa pesee synnit pois. Kaste saadaan juuri syntienne anteeksisaamiseksi. Kaste on Kristuksen vereen eli kuolemaan kastamista.

        Ap. t. 22:16
           
        Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

        " Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen SYNTIENNE ANTEEKSISAAMISEKSI, NIIN te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        Sillä teille ja teidän LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt."


      • mietiskellyt

        tuota uskon ja kasteen suhdetta, noinhan se juuri menee.


      • TaistoRa.

        Oikein olet asian miettinyut! :)

        Juuri näin on tuo asian kuin kerroit!
        Vain uskoontulleet ihmiset kastettiin Raamatullisella upotuskasteella! - Apt 2:40-41

        Nuo ihmiset olivat jo uudestisyntyneitä evankeliumin sanoman kuulemisen kautta ennenkuin heidät sitten senjälkeen kastettiin uskoviksi tultuaan!

        >>1Piet 1:22.23
        >>Room 5:1-2
        >>Room 6:3-4
        >>Room 10:9-10,17
        >>Apt. 8:12


    • Grown up

      joka toi mieleeni ajatuksen, että voidakseen syntyä uudesti, täytyy ensin kuolla. Kasteessa vanha ihminen kuolee ja uusi syntyy. Ja tämän uuden syntyvän pitää oleman lapsen kaltainen, Jumalan lapsi.

      Olen ajatellut, että se Pyhän Hengen antama etsikkoajan usko, jolla Hän kutsuu ihmistä Jumalan yhteyteen, ei ole vielä vanhurskauttavaa. Se on kyllä kääntymistä ja ojentautumista. Mutta Jumala haluaa antaa kääntyvälle kaikki lahjansa.

      Kasteessa luvataan syntien poispesu, uudestisyntymä, Kristuksen valkea puku, nimen kirjoitus Elämän Kirjaan, Pyhän Hengen lahja.

      Ennen kastetta elämme lihassa, mutta hengellisesti kuolleina. Kasteessa ruumiin liha pestään niin, että sen syntivelka annetaan anteeksi ja sielu saa uuden hengen, Kristuksen Hengen. Kasteessa kuollut ihminen herätetään elämään uutta elämää Kristuksessa, ylösnousemusruumiin jäsenenä. Voin ajatella näkymättömän työnjaon, jossa pelkkä vesi hukuttaa, mutta Jumalan Pyhään Sanaan yhdistettynä se pesee ja nostaakin ruumiisi ylös katoamattomaan elämään.

      Kun ihmisessä syntyy vakuuttuneisuus tämän Jumalan puolelta täydellisen lupauksen armonsa alle ottamisesta, Jeesuksen vanhurskauden tähden, on syntynyt vanhurskauttava usko. Tämä usko, jonka Jumala lahjoittaa, saa aikaan myös pysyvän pelastusvarmuuden. Tämä usko ymmärtää myös kasteen olemuksen: Jeesuksen verisen käden ojennus hengellisessä mielessä, tule ja nouse ylös vedestä, tartu pelastukseen, tartu Elämään! Tämän Jeesus lahjoittaa kasteessa.

      Kuinka usko kasvaa ja lujittuu kunkin elämässä ja minkä osan taivaasta kristitty saa, on sekin Jumalan asia. Taivaassa on suurempia ja pienempiä uskovia. Mutta täällä maan päällä ei pidä olla kristittyjen keskinäisen "paremmuuden" vertailua. On vain Jeesukseen uskovia, armon varassa eläviä kristittyjä.

      Pelastus ei ole sellaista, että ihminen tekee osan ja Jumalan armo täyttäisi tämän puuttuvan osan. Nimittäin ihmisen teot ja usko ovat aina alamittaista. Siksi pelastus tulee yksin Jumalan armosta. Yksin siitä uskosta, jonka Jumala on lahjoittanut. Uskokin voi olla pientä tai suurta, vakaata tai horjuvaa, mutta yhtäkaikki sekin on Jumalan armoa.

      Pelastetun lankeaminen ei poista pelastusvarmuutta. Jumalan puolelta varmuus on aina voimassa. Kun pelastettu lankeaa, Jumala laittaa pelastetun ja uudestisyntyneen ihmisen kuritukseen, jotta hän jälleen kääntyisi synneistänsä takaisin Herran puoleen ja omistaisi pelastuksensa. Vain paatumus tai luopumus, jonka Herra näkee, kadottaa.
      ---
      Muistakaa: Kristus PUOLESTAMME, Kristus EDESTÄMME, Kristus meidän TÄHTEMME.

      Niinpä siis kastekin meidän puolestamme, edestämme ja tähtemme.

      Vain yksi kaste tarvitaan. Uutta kastetta ei tarvita.

      Luettavaa:
      http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/teemat/Pelastusvarmuus.htm

      • mutta ei vauva kaste

        Eihän siinä toteudu edes se seikka, että uskoon tultuaan : Ottakoon kukin itse kasteen. Jos kerran halut taivaaseen niin tottele toki sanaa. Äläkä turhia isltä perittyjä pakanallisia tapoja


      • Grown up
        mutta ei vauva kaste kirjoitti:

        Eihän siinä toteudu edes se seikka, että uskoon tultuaan : Ottakoon kukin itse kasteen. Jos kerran halut taivaaseen niin tottele toki sanaa. Äläkä turhia isltä perittyjä pakanallisia tapoja

        Sanassa ei puhuta uskoon tulosta, vaan piston saamisesta sydämeen. Tämä on kääntymyksen edeltäjä, jota katumukseksi sanotaan.

        Apostolien teot 2 (KR 33/38)
        37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
        38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Lisäksi "ottakoon kukin teistä kasteen---" tarkoittaa kasteen vastaanottamista, koska kasteella on lahjatarkoitus: pestä katuvan ja kääntyvän synnit pois ja antaa Pyhä Henki. Ottaminen ei ole oman suorituksen korotusta: mitä minä otan vaan mitä minä saan.

        Lapsen ei tarvitse kääntyä tekosynneistänsä, koska niitä ei ole. Mutta peritty syntiluonto on. Tämän Jeesus on maksanut verellään, ja asettanut kasteen syntien anteeksisaamisen ja armonsa merkiksi. Opetettaessa lapsi kasvaa omistamaan tuon totuuden. Kaste kolmiyhteisen Jumalan nimeen ei ole mitään pakanallista. Isiltä perittyä ja heidän Hengessä kirjoittamaansa on lukemasi Pyhä Sanakin.


      • sanotaan
        Grown up kirjoitti:

        Sanassa ei puhuta uskoon tulosta, vaan piston saamisesta sydämeen. Tämä on kääntymyksen edeltäjä, jota katumukseksi sanotaan.

        Apostolien teot 2 (KR 33/38)
        37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
        38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Lisäksi "ottakoon kukin teistä kasteen---" tarkoittaa kasteen vastaanottamista, koska kasteella on lahjatarkoitus: pestä katuvan ja kääntyvän synnit pois ja antaa Pyhä Henki. Ottaminen ei ole oman suorituksen korotusta: mitä minä otan vaan mitä minä saan.

        Lapsen ei tarvitse kääntyä tekosynneistänsä, koska niitä ei ole. Mutta peritty syntiluonto on. Tämän Jeesus on maksanut verellään, ja asettanut kasteen syntien anteeksisaamisen ja armonsa merkiksi. Opetettaessa lapsi kasvaa omistamaan tuon totuuden. Kaste kolmiyhteisen Jumalan nimeen ei ole mitään pakanallista. Isiltä perittyä ja heidän Hengessä kirjoittamaansa on lukemasi Pyhä Sanakin.

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1150418432773&search= uskoon&rng=0&submit1=Hae&ref=&ctx=0&mod1=FinPR&mod2=FinRaam&mod3=


      • että jo pikkuvauva puetaan
        Grown up kirjoitti:

        Sanassa ei puhuta uskoon tulosta, vaan piston saamisesta sydämeen. Tämä on kääntymyksen edeltäjä, jota katumukseksi sanotaan.

        Apostolien teot 2 (KR 33/38)
        37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
        38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Lisäksi "ottakoon kukin teistä kasteen---" tarkoittaa kasteen vastaanottamista, koska kasteella on lahjatarkoitus: pestä katuvan ja kääntyvän synnit pois ja antaa Pyhä Henki. Ottaminen ei ole oman suorituksen korotusta: mitä minä otan vaan mitä minä saan.

        Lapsen ei tarvitse kääntyä tekosynneistänsä, koska niitä ei ole. Mutta peritty syntiluonto on. Tämän Jeesus on maksanut verellään, ja asettanut kasteen syntien anteeksisaamisen ja armonsa merkiksi. Opetettaessa lapsi kasvaa omistamaan tuon totuuden. Kaste kolmiyhteisen Jumalan nimeen ei ole mitään pakanallista. Isiltä perittyä ja heidän Hengessä kirjoittamaansa on lukemasi Pyhä Sanakin.

        kirkon perintöön eli syntiin, niihin jumalattomiin perverseihin asioihin joista eivät selviä. Eksytyksen kavaliin juoniin. Kun vauva sitten kasvaa ja kuulee jostakin puhdasta Jumalan sanansaarnaa. Saa piston sydämeensä,ja antaa elämänsä Jeesukselle kokonaan. Alatte tyrkyttämään meedio Helena Konttista, että lueppas tuosta ettet eksy.Aina te vastustatte Pyhää Henkeä. Tuomalla esiin valheita, valheen perään. Mitä viivyttelet, huuda avuksi Herran nimeä ja anna kastaa itsesi, näin pestä pois syntisi. Siis ensin, yksi Herra, yksi usko, yksi kaste. Sitten ei muuta kuin heti kasteelle.


      • Ef.4:5
        että jo pikkuvauva puetaan kirjoitti:

        kirkon perintöön eli syntiin, niihin jumalattomiin perverseihin asioihin joista eivät selviä. Eksytyksen kavaliin juoniin. Kun vauva sitten kasvaa ja kuulee jostakin puhdasta Jumalan sanansaarnaa. Saa piston sydämeensä,ja antaa elämänsä Jeesukselle kokonaan. Alatte tyrkyttämään meedio Helena Konttista, että lueppas tuosta ettet eksy.Aina te vastustatte Pyhää Henkeä. Tuomalla esiin valheita, valheen perään. Mitä viivyttelet, huuda avuksi Herran nimeä ja anna kastaa itsesi, näin pestä pois syntisi. Siis ensin, yksi Herra, yksi usko, yksi kaste. Sitten ei muuta kuin heti kasteelle.

        Paavali ei ollut entuudestaan kastettu kristitty.

        Evankeliumin alkuaikoina tilanne oli toinen. Silloin kaikkia kehotettiin ottamaan kaste perhekunnittain, koska heitä ei ketään oltu vielä aikaisemmin kastettu nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

        Kasteen jälkeen ei edes kasteelle mennyttä noitaa kehotettu kastattamaan itseään uudestaan. Häntä kehotettiin vain tekemään parannus ja palaamaan tuohon saamaansa kasteen armoon. Mutta ei uudestikastetta kerran kastetulle. Synnintekijää kuten valehtelijaa pitää kehottaa tekemään parannus.

        Ap. t. 8:22

        Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa-jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan.


      • Valen

        Itse kyllä olen ymmärtänyt Raamatusta, että ihminen vanhurskautetaan ja ihminen pelastuu yksin uskon kautta. Sitähän se Paavali yrittää tolkuttaa kirjeissään Roomalaisille, että vanhurskautus tulee yksin uskosta!

        "Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja."
        (Room.3:28, 1933/38 käännös)

        "Ilman lain tekoja" eli ilman kaste-tekoakin ihminen vanhurskautetaan.

        "koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta."
        (Room. 3:30, 1933/38)

        Ja vielä yksi ajatus:

        "Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo."
        (Room. 5:1-2, 1933/38 käännös)

        "meillä on rauha Jumalan kanssa". Mitä tämä tarkoittaa? Sitä että Jumala ei enää katso meihin syntisinä, vaan Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta, Hänen uhri verensä läpi. Jumala näkee meidät pyhinä, Hänelle kelpaavina. Ja miten, uskon kautta, ei kasteen, ei tekojen, vaan uskon kautta! Siis päätämme, että ihminen pelastuu uskosta Jeesukseen Kristukseen, kuten Paavalikin sen toteaa:

        "Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."
        (Room.10:9, 1933/38 käännös)

        Jos kristityillä olisi vain tämä kirja ohjeena pelastukseen, niin riittäisikö se? Totta kai se riittää! Jeesus pelastaa kun Häneen uskomme omana Herrana! Kaste on uskon ja pelastumisen jälkeen tapahtuva asia.

        Siunausta!

        Valen


      • tyatiirassa
        Ef.4:5 kirjoitti:

        Paavali ei ollut entuudestaan kastettu kristitty.

        Evankeliumin alkuaikoina tilanne oli toinen. Silloin kaikkia kehotettiin ottamaan kaste perhekunnittain, koska heitä ei ketään oltu vielä aikaisemmin kastettu nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

        Kasteen jälkeen ei edes kasteelle mennyttä noitaa kehotettu kastattamaan itseään uudestaan. Häntä kehotettiin vain tekemään parannus ja palaamaan tuohon saamaansa kasteen armoon. Mutta ei uudestikastetta kerran kastetulle. Synnintekijää kuten valehtelijaa pitää kehottaa tekemään parannus.

        Ap. t. 8:22

        Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa-jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan.

        Klinkkaapa linkitys niin saat lisävalaistusta asiaan . Jumalan Sana > Jeesus on totuus ja totuutta hän haluaa salatuimpaan asti . Jeesuksen opetukset ovat tie, totuus ja elämä. Juutalaiset ja näyttää siltä että luterilaisetkin tekevät tyhjäksi Jumalan sanan perinnäissäännöillään. http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000016660133


      • Valen kirjoitti:

        Itse kyllä olen ymmärtänyt Raamatusta, että ihminen vanhurskautetaan ja ihminen pelastuu yksin uskon kautta. Sitähän se Paavali yrittää tolkuttaa kirjeissään Roomalaisille, että vanhurskautus tulee yksin uskosta!

        "Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja."
        (Room.3:28, 1933/38 käännös)

        "Ilman lain tekoja" eli ilman kaste-tekoakin ihminen vanhurskautetaan.

        "koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta."
        (Room. 3:30, 1933/38)

        Ja vielä yksi ajatus:

        "Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo."
        (Room. 5:1-2, 1933/38 käännös)

        "meillä on rauha Jumalan kanssa". Mitä tämä tarkoittaa? Sitä että Jumala ei enää katso meihin syntisinä, vaan Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta, Hänen uhri verensä läpi. Jumala näkee meidät pyhinä, Hänelle kelpaavina. Ja miten, uskon kautta, ei kasteen, ei tekojen, vaan uskon kautta! Siis päätämme, että ihminen pelastuu uskosta Jeesukseen Kristukseen, kuten Paavalikin sen toteaa:

        "Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."
        (Room.10:9, 1933/38 käännös)

        Jos kristityillä olisi vain tämä kirja ohjeena pelastukseen, niin riittäisikö se? Totta kai se riittää! Jeesus pelastaa kun Häneen uskomme omana Herrana! Kaste on uskon ja pelastumisen jälkeen tapahtuva asia.

        Siunausta!

        Valen

        Valen:
        "Jeesus pelastaa kun Häneen uskomme omana Herrana! Kaste on uskon ja pelastumisen jälkeen tapahtuva asia".
        ---
        Minkä sisällön sinä annat kasteelle?
        Onko se evankeliumia vai lakia?
        (Perustelut Raamatun Sanalla!)


      • TaistoRa.
        Grown up kirjoitti:

        Sanassa ei puhuta uskoon tulosta, vaan piston saamisesta sydämeen. Tämä on kääntymyksen edeltäjä, jota katumukseksi sanotaan.

        Apostolien teot 2 (KR 33/38)
        37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
        38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Lisäksi "ottakoon kukin teistä kasteen---" tarkoittaa kasteen vastaanottamista, koska kasteella on lahjatarkoitus: pestä katuvan ja kääntyvän synnit pois ja antaa Pyhä Henki. Ottaminen ei ole oman suorituksen korotusta: mitä minä otan vaan mitä minä saan.

        Lapsen ei tarvitse kääntyä tekosynneistänsä, koska niitä ei ole. Mutta peritty syntiluonto on. Tämän Jeesus on maksanut verellään, ja asettanut kasteen syntien anteeksisaamisen ja armonsa merkiksi. Opetettaessa lapsi kasvaa omistamaan tuon totuuden. Kaste kolmiyhteisen Jumalan nimeen ei ole mitään pakanallista. Isiltä perittyä ja heidän Hengessä kirjoittamaansa on lukemasi Pyhä Sanakin.

        >>Kirjoitat-
        Sanassa ei puhuta uskoon tulosta, vaan piston saamisesta sydämeen.>Apt. 17:4
        Ja muutamat heistä tulivat uskoon ja liittyivät Paavaliin ja Silaaseen, niin myös suuri joukko jumalaapelkääväisiä kreikkalaisia sekä useat ylhäiset naiset.

        >>Apt. 18:27
        Ja kun hän tahtoi mennä Akaiaan, niin veljet kehoittivat häntä siihen ja kirjoittivat opetuslapsille, että nämä ottaisivat hänet vastaan. Ja sinne saavuttuaan hän armon kautta oli suureksi hyödyksi uskoon tulleille.

        >>Apt. 19:2
        Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".

        >>Apt. 19:18
        Ja monet niistä, jotka olivat tulleet uskoon, menivät ja tunnustivat ja ilmoittivat tekonsa.

        >>Apt. 21:20
        Sen kuultuaan he ylistivät Jumalaa ja sanoivat Paavalille: "Sinä näet, veli, kuinka monta tuhatta juutalaista on tullut uskoon, ja he ovat kaikki lainkiivailijoita.

        >>Apt. 21:25
        Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta."

        >>Room. 1:17
        Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".

        >>Room. 13:11
        Ja tehkää tämä, koska tunnette tämän ajan, että jo on hetki teidän unesta nousta; sillä pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun uskoon tulimme.


        "Perisynnin" palkka on kehomme kuolema!
        "Perisynti" on myös "taipuvaisuus syntiin", mutta taipumus ei itsessään ole synti ennenkuin vasta sitten kun synti on synniksi tehty!

        Kasteella me emme voi poistaa "perisynnin" vaikutuksia! =(kuolema) (lihan mielenlaatu)!

        Edes uskon syntyminen Jeesukseen ei poista kehomme kuolevaisuutta, mutta antaa kyllä sydämeen Jumalan hengen joka ei kuole vaikka kehomme kuoleekin! Ja tämä Jumalan Henki on se joka uudestisynnyttää syntiintaipuvaisen mielenlaadun, eli uuden Jumalan vaikuttaman hengellisen mielenlaadun, ja juuri sitä sanotaan "uudestisyntymiseksi"!

        Uudestisyntyminen on Jumalan Sanan ja Hengen vaikutuksen yhteistulos ihmisen uskoontulemiseksi, eli "uudestisyntymiseksi"! Uudestisyntynyt ihminen on Paavalin sanoin "uusi luomus"!

        >>2. Kor. 5:17
        Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.>Jaak 1:18


      • Grown up
        TaistoRa. kirjoitti:

        >>Kirjoitat-
        Sanassa ei puhuta uskoon tulosta, vaan piston saamisesta sydämeen.>Apt. 17:4
        Ja muutamat heistä tulivat uskoon ja liittyivät Paavaliin ja Silaaseen, niin myös suuri joukko jumalaapelkääväisiä kreikkalaisia sekä useat ylhäiset naiset.

        >>Apt. 18:27
        Ja kun hän tahtoi mennä Akaiaan, niin veljet kehoittivat häntä siihen ja kirjoittivat opetuslapsille, että nämä ottaisivat hänet vastaan. Ja sinne saavuttuaan hän armon kautta oli suureksi hyödyksi uskoon tulleille.

        >>Apt. 19:2
        Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".

        >>Apt. 19:18
        Ja monet niistä, jotka olivat tulleet uskoon, menivät ja tunnustivat ja ilmoittivat tekonsa.

        >>Apt. 21:20
        Sen kuultuaan he ylistivät Jumalaa ja sanoivat Paavalille: "Sinä näet, veli, kuinka monta tuhatta juutalaista on tullut uskoon, ja he ovat kaikki lainkiivailijoita.

        >>Apt. 21:25
        Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta."

        >>Room. 1:17
        Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".

        >>Room. 13:11
        Ja tehkää tämä, koska tunnette tämän ajan, että jo on hetki teidän unesta nousta; sillä pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun uskoon tulimme.


        "Perisynnin" palkka on kehomme kuolema!
        "Perisynti" on myös "taipuvaisuus syntiin", mutta taipumus ei itsessään ole synti ennenkuin vasta sitten kun synti on synniksi tehty!

        Kasteella me emme voi poistaa "perisynnin" vaikutuksia! =(kuolema) (lihan mielenlaatu)!

        Edes uskon syntyminen Jeesukseen ei poista kehomme kuolevaisuutta, mutta antaa kyllä sydämeen Jumalan hengen joka ei kuole vaikka kehomme kuoleekin! Ja tämä Jumalan Henki on se joka uudestisynnyttää syntiintaipuvaisen mielenlaadun, eli uuden Jumalan vaikuttaman hengellisen mielenlaadun, ja juuri sitä sanotaan "uudestisyntymiseksi"!

        Uudestisyntyminen on Jumalan Sanan ja Hengen vaikutuksen yhteistulos ihmisen uskoontulemiseksi, eli "uudestisyntymiseksi"! Uudestisyntynyt ihminen on Paavalin sanoin "uusi luomus"!

        >>2. Kor. 5:17
        Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.>Jaak 1:18

        vastasin edelliselle kirjoittajalle, että kyseisessä Raamatun kohdassa (Ap.t.2)ei puhuta uskoon tulosta, vaan piston saamisesta sydämeen. Totta kai Raamatussa on useita sanatarkkojakin kohtia jossa sanotaan "tulivat uskoon". Mutta Jeesuksen eläessä maan päällä vallitsi eri tilanne kuin testamentin jälkeen: menkää ja tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni kastamalla ja opettamalla---.


      • Grown up
        Tapio522 kirjoitti:

        Valen:
        "Jeesus pelastaa kun Häneen uskomme omana Herrana! Kaste on uskon ja pelastumisen jälkeen tapahtuva asia".
        ---
        Minkä sisällön sinä annat kasteelle?
        Onko se evankeliumia vai lakia?
        (Perustelut Raamatun Sanalla!)

        kirjoitin tähän keskusteluun aika pitkiä mielipiteitä tietäen kuitenkin, että pilkkakirves on joka tavusta valmiiksi ylös kohotettuna... :)

        Ajattelen yhä, että usko ja kaste ovat toistensa "työpareja". Ne kulkevat rinnakkain eivät erillään. Ja kun ne kulkevat rinnakkain, toteutuu Jumalan Sana siitä, että uskova ja kastettu pelastuu. Miksi kaste on meille annettu, jos se ei olisi Jumalan laatiman pelastussuunnitelman osa? Miksi kaste on meille annettu, jos sitä ei tarvita?

        Kasteessa kuitenkin luvataan syntien poispesu, uudestisyntymä, Kristuksen valkea puku, nimen kirjoitus Elämän Kirjaan, Pyhän Hengen lahja.
        Usko, joka sekin on Jeesuksen lahjoittamaa, omistaa nämä lahjat omaksensa. Mitä tässä on monen niin hirveän vaikea ymmärtää?

        Jumala on suuressa Rakkaudessaan tarkoittanut kaikki nämä pelastustieksi: Sanan (evankeliumin) kuuleminen, usko, kaste, ehtoollinen. Tämä kaikki on yhtä ja samaa pelastusta, ei sarja erillispelastuksia. Ilmeisesti ihmisen on ylpeyttään vaikea hyväksyä, että pelastukseen ei tarvita ainoatakaan omaa tekoa. Kirjoitin aiemmin, että "pelastus ei ole sellaista, että ihminen tekee osan ja Jumalan armo täyttäisi tämän puuttuvan osan. Nimittäin ihmisen teot ja usko ovat aina alamittaista. Siksi pelastus tulee yksin Jumalan armosta. Yksin siitä uskosta, jonka Jumala on lahjoittanut. Uskokin voi olla pientä tai suurta, vakaata tai horjuvaa, mutta yhtäkaikki sekin on Jumalan armoa."

        Lutherkin painiskeli tämän ongelman kanssa vuosia. Ilmeisesti tämä armon pilkkominen ja jakaminen erillispelastuksiin on niinikään ylpeän ihmisen halu hallita, mitä otan ja mitä jätän. "Ottakoon kukin teistä kasteen---" tarkoittaa sekin kasteen vastaanottamista, koska kasteella on lahjatarkoitus: pestä katuvan ja kääntyvän synnit pois ja antaa Pyhä Henki. Ottaminen ei ole oman suorituksen korotusta: mitä minä otan vaan mitä minä saan.
        Kukaan ei voi ottaa, ellei taivaasta anneta. Vain vastaanottaa voi, Jumalan vetämänä. Kastekin on lahja.


      • TaistoRa.
        Grown up kirjoitti:

        vastasin edelliselle kirjoittajalle, että kyseisessä Raamatun kohdassa (Ap.t.2)ei puhuta uskoon tulosta, vaan piston saamisesta sydämeen. Totta kai Raamatussa on useita sanatarkkojakin kohtia jossa sanotaan "tulivat uskoon". Mutta Jeesuksen eläessä maan päällä vallitsi eri tilanne kuin testamentin jälkeen: menkää ja tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni kastamalla ja opettamalla---.

        >>>Jeesuksen eläessä maan päällä vallitsi eri tilanne kuin testamentin jälkeen: menkää ja tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni kastamalla ja opettamalla19 Go ye therefore, (and teach) all nations, baptizing them in the name...jne...>19 πορευθεντες ουν (μαθητευσατε) παντα τα εθνη βαπτιζοντες αυτους εις το ονομα...jne...>Engl, (Teach) ja Kreik,(μαθητευσατε/μαθητευω) = (matheteuoo).

        King James käännökset tuohon "matheteuoo" sanasta ovat- (teach, instruct, be disciple)


        Eli tuon lähetys sanoman sisältö on se, että on mentävä kaikkialle maailmaan viemään evankeliumin sanomaa, ja että "opettamalla sitä on opetuslapseutettava heitä", ja sitten vasta kastaen heitä, nimeen ....jne...

        Kreikank, sana "matheteuoo-matheteusate" siis tarkoittaa, "opettaen oppilaaksi tekemistä"!
        Elikä evankeliumia opettaen - (opetuslapseuttamiseksi). Ymmärsitkö?


      • ja tälläiset ovat ihmisten ...
        Grown up kirjoitti:

        kirjoitin tähän keskusteluun aika pitkiä mielipiteitä tietäen kuitenkin, että pilkkakirves on joka tavusta valmiiksi ylös kohotettuna... :)

        Ajattelen yhä, että usko ja kaste ovat toistensa "työpareja". Ne kulkevat rinnakkain eivät erillään. Ja kun ne kulkevat rinnakkain, toteutuu Jumalan Sana siitä, että uskova ja kastettu pelastuu. Miksi kaste on meille annettu, jos se ei olisi Jumalan laatiman pelastussuunnitelman osa? Miksi kaste on meille annettu, jos sitä ei tarvita?

        Kasteessa kuitenkin luvataan syntien poispesu, uudestisyntymä, Kristuksen valkea puku, nimen kirjoitus Elämän Kirjaan, Pyhän Hengen lahja.
        Usko, joka sekin on Jeesuksen lahjoittamaa, omistaa nämä lahjat omaksensa. Mitä tässä on monen niin hirveän vaikea ymmärtää?

        Jumala on suuressa Rakkaudessaan tarkoittanut kaikki nämä pelastustieksi: Sanan (evankeliumin) kuuleminen, usko, kaste, ehtoollinen. Tämä kaikki on yhtä ja samaa pelastusta, ei sarja erillispelastuksia. Ilmeisesti ihmisen on ylpeyttään vaikea hyväksyä, että pelastukseen ei tarvita ainoatakaan omaa tekoa. Kirjoitin aiemmin, että "pelastus ei ole sellaista, että ihminen tekee osan ja Jumalan armo täyttäisi tämän puuttuvan osan. Nimittäin ihmisen teot ja usko ovat aina alamittaista. Siksi pelastus tulee yksin Jumalan armosta. Yksin siitä uskosta, jonka Jumala on lahjoittanut. Uskokin voi olla pientä tai suurta, vakaata tai horjuvaa, mutta yhtäkaikki sekin on Jumalan armoa."

        Lutherkin painiskeli tämän ongelman kanssa vuosia. Ilmeisesti tämä armon pilkkominen ja jakaminen erillispelastuksiin on niinikään ylpeän ihmisen halu hallita, mitä otan ja mitä jätän. "Ottakoon kukin teistä kasteen---" tarkoittaa sekin kasteen vastaanottamista, koska kasteella on lahjatarkoitus: pestä katuvan ja kääntyvän synnit pois ja antaa Pyhä Henki. Ottaminen ei ole oman suorituksen korotusta: mitä minä otan vaan mitä minä saan.
        Kukaan ei voi ottaa, ellei taivaasta anneta. Vain vastaanottaa voi, Jumalan vetämänä. Kastekin on lahja.

        "Tehkää parannus ja OTTAKOON kukin teistä kasteen"
        APT.2:38-41

        Jos sana ei riitä niin alkaa tämä HIRVEÄ selitys... jolle ei loppuuuu tuuuuu.

        Raamattua käytetään väärin, Esim. "lahja" oli vain uskon saaminen Ef.2:8 kasteesta ei siinä puhuta enää mitään kasteen lahjasta ("Kastekin on lahja./viimeinen rivi)


    • Ihminen ei uudestisynny vesikasteesta, vaan Henkikasteesta. Tästä on kyse. Maamme on täynnä vesikastettuja, jotka pitävät kastetta "rituaalina".

      "Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.

      --Tässäkin on kysymys ennenmuuta hengellisetä kasteesta, joka on kyllä palaamista Jumalan tekemään "vesikasteen" hyvän omantunnonliittoon.

      Apostolien tekojen 19-luvussa Pyhä Henki tuli kättenpäällepanon kautta:
      6. ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.

      vertaus: Samarian tapauksessa (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14). Tämä on todettavissa tekstistä, joka osoittaa, että kuulioiden sydän oli ”jaettu”: he kuuntelivat ja ylistivät Simon-noitaa sen jälkeen, kun he olivat yksimielisesti ottaneet vaarin Filippoksen saarnasta. Tässä tilassa he uskoivat myös Filippoksen evankeliumin julistukseen. Toisin sanoen, he uskoivat samanaikaisesti sekä Simon-noidan puheeseen, että Filippoksen julistukseen. Tällöin ei voinut syntyä vanhurskauttavaa uskoa. Teksti osoittaa syvällisesti, ettei ilman uskoa voi tulla vanhurskaaksi, eikä saada kasteen siunausta. Kun Pietari ja Johannes siunasivat samarialaiset kättenpäällepanemisen kautta (= Kuva evankeliumin julistamisesta) syntyi usko, ja he saivat Pyhän Hengen. Heitä ei kuitenkaan tarvinnut kastaa uudelleen, sillä Jumalan sanan mukainen kaste oli voimassa ja usko omisti sen omakseen.

      Mitä tarkoittaa Raamatussa vesi?
      Elävä Vesi

      On paikallaan tarkastella mitä Raamatussa tarkoittaa elävä vesi. Jeesuksen sanat samarialaiselle naiselle: ”Joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo iankaikkisesti (Kysymys on iankaikkisen elämän sanoista), vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään”. (Joh.4:14).

      1.Piet.1:22. Ja tehkäät puhtaaksi teidän sielunne totuuden kuuliaisuudessa, Hengen kautta, veljelliseen rakkauteen, joka vilpitöin olis, ja olkaat keskenänne palavaisessa rakkaudessa puhtaasta sydämestä,
      23. Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy.

      Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä totesin. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta.

      Room.6-Luvun erityinen, voimakas sanoma on opetus pyhityksestä. Valaistaessaan kristityn vaellusta Paavali yhdisti siihen kasteen velvoittavan merkityksen. Kasteen kautta kristitty on haudattu Kristuksen kanssa kuolemaan. Kun olemme osalliset yhdenkaltaiseen kuolemaan, nousemme kuolleista kuten Kristus (Room.6:4-5). Jumala herätti meidät uuteen elämään omistaessamme Kristuksen kuoleman ja elämän uskon kautta (Room.6:4; Kol.2:12). Kaste opettaa ja muistuttaa Jumalan lapsia, että heidät on liitetty Kristuksen kanssa hänen yhtäläiseen kuolemaansa ja elämäänsä, omistaessamme hänen kuolemansa ja elämänsä uskon kautta. Kristuksen sovituskuolema on kertakaikkinen kuolema synnille, mutta hänen elämänsä on elämää Jumalalle (Room.6:10). Näin tulee uskon kautta tietää,, että Jumalan lapset ovat kuolleet synnille, mutta elävät Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme (Room.6:11).

      Jeesus sanoi: ”Se uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark.16:16). Tässä Yhteydessä on vielä todettava, että kasteen halveksiminen ja hylkääminen kadottaa (Augistinus ja Luther).

      Luther kirjoittaa samassa Hengessä katekismuksessa: Mitä merkitsee tällainen kastaminen? Se merkitsee, että vanhaihminen meissä on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja kaikkien syntien ja himojen kanssa kuoletettava ja että sijaan on noustava uusi ihminen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä.

      Näin kaste kantaa pelastettua, kuten vesi kantoi jo vanhurskaita ihmisiä Noan arkissa ensimmäisen maailman aikana.

      Jeesus siis sanoo: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3).

      • Kristityillä

        Jeesus asetti vain yhden kasteen. Tunnustamme yhden kasteen syntiemme anteeksisaamiseksi. Kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Jo kasteen nimi kertoo, mitä siinä saadaan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      201
      4487
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      47
      2102
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      69
      1786
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1393
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1367
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      989
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      953
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      919
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      828
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      716
    Aihe