Voi ***kele,
reilu kolmekymppiä lasissa ja hampaat aivan paskana. Juurihoitoja tehty jo useita ja vielä tarvitsee ainakin kolme hammasta käsitellä. Tuntuu että hampaat syöpyy vauhdilla olemattomiin, vaikka pidän niistä kuitenkin huolta. (Pesu 2xpäivässä, välttelen hedelmämehuja, syön karkkia todella harvoin, kahvin kanssa en käytä sokeria yms..) Rahaakin palaa aivan apinana. Mutta tuskin kuitenkaan koskaan enää pääsen tästä paskanmausta suusssa eroon..
Perhana kun voittais lotossa, niin repisin huonot legoni helvettiin ja laitattaisin uudet tilalle..
Onkos muilla yhtä "hauskoja" kokemuksia legolandiassa?
Hampaat hajalla...
30
5681
Vastaukset
- Omat hampaat
Olen suunnilleen ikäisesi nainen, juurihoitoja 2 tai 3 vuosien saatossa. Takahampaat täynnä paikkoja, etuhampaissakin pari paikkaa. Pari toooosi vinossa olevaa hammasta etualalla. Plakkia tulee enemmän kuin ennättää pestä, eivätkä värjäytymätkään ole jättäneet minua rauhaan.
Viisureista yksi on normaalisti rivistössä näkyvillä, kaksi ikenen sisällä poikittain ja yhdestä ei ole mitään havaintoa. Toinen piilossa oleva viisuri niin lähellä hermoa, ettei tk-lekuri edes yritä poistoa, sanoi vaan, että suukirurgille sitten kun aiheuttaa harmia.
Arvaa, onko kiva odotella niitä harmeja, kun jossakin vaiheessa niitä tulee kuitenkin.
Ei paljoa naurata...- kohtalontoveri
Viimeisen neljän kuukauden aikana kolme juurihoitoa särkeviin hampaisiin.Lisäksi takahampaiden paikat aukeamaisillaan.Lisäksi useissa hampaissa purenta-arkuutta.Ikää 33 vuotta.Ei paljon naurata ja kesäkin menossa näiden hampaiden takia aivan pilalle ja rahatkin
pikku hiljaa vähissä. :-( - Legoukko
kohtalontoveri kirjoitti:
Viimeisen neljän kuukauden aikana kolme juurihoitoa särkeviin hampaisiin.Lisäksi takahampaiden paikat aukeamaisillaan.Lisäksi useissa hampaissa purenta-arkuutta.Ikää 33 vuotta.Ei paljon naurata ja kesäkin menossa näiden hampaiden takia aivan pilalle ja rahatkin
pikku hiljaa vähissä. :-(Kovempi kuin hampaamme :(
- Legoista huolta
Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio pitää hampaat kunnossa. Ruoasta pitää saada riittävästi kalsiumia ym. Jatkuvasti laihduttavilta hampaat heikkenevät, samoin käy, kun jos ei syö asianmukaisesti jonkun syyn, kiireen tai kehtaamattomuuden takia. Suomessa kyllä kaikilla pitäisi olla varaa ruokaan. Valmispizzat ym. eivät ikinä korvaa kunnon ruokaa. Sokeria pitää välttää. Hampaat pitää harjata 2 kertaa päivässä flurihammastahnalla, toinen pesukerta voi olla kevyempi, hammaslankaa on käytettävä joka päivä! Xylitol-purkka tai pastilli ruoan jälkeen suuhun. Lopeta tupakointi, jos poltat.
- mielenkiintosta
miten ihmisen pitää kuluttaa suunnilleen puoli elämäänsä hampaiden huoltoon että ylipäätään pysyisivät kivuttomina suussa... Minkähän takia elukoiden ei tartte olla kokoaika jynssäämässä palikoitaan ja niillä silti näyttää pysyvän kunnossa.
- Legoista huolta
mielenkiintosta kirjoitti:
miten ihmisen pitää kuluttaa suunnilleen puoli elämäänsä hampaiden huoltoon että ylipäätään pysyisivät kivuttomina suussa... Minkähän takia elukoiden ei tartte olla kokoaika jynssäämässä palikoitaan ja niillä silti näyttää pysyvän kunnossa.
Eläimilläkin voi olla hammasongelmia. Koirille ainakin tulee reikiä hampaisiin. Krokotiililtä taas katkeilee hampaita, mutta sille kasvaa aina uusi hammas tilalle!
Hampaita ei tartte jynssätä koko aikaa. Kun hampaat pitää puhtaana, niiden pesuun ei mene paljoa aikaa. Kun tottuu käyttämään hammaslankaa, ei lankaukseen mene kuin minuutti pari, pesuun sähköhammasharjalla enintään 4 min. (Sähköhammasharjalla ei saa harjata kerrallaan kuin 2 minuuttia yläleuan hampaita ja samanverran alaleuan hampaita.) Yleensä riittää yksi kerta päivässä sähköhammasharjalla ja toisen pesun voi pestä tavallisella hammasharjalla.
Jos hampaita harjataan liikaa tai liian kovaa painamalla, kiille kuluu ja tulee helposti ienvetäytymää, vaikka muuten ei ientulehdusta olisikaan ja se on hankalaa se, koska se on kivulias eikä oikein paranekaan.
Jokaisen aterian jälkeen olisi hyvä huuhdella suu vedellä tai juoda ainakin vettä päälle. - Legoukko
Syön ihan normaalisti, enkä tupakoi. Saattaa tosin olla että narskuttelen hampaita öisin, mutta minkäs sillekään mahtaa. Jos meinaisin sellaisen narskuttelusuojan hommata, se meinaisi samantien jonkin sortin nenäleikkausta, että sellaista voisi öisin pitää..
On tää elämä hampien kanssa kyllä hankalaa, mut ei auta kuin yrittää hammasta purren :) - isoisäni
ei ole varmaan koskaan harjannut hampaitaan,mutta omien puheidensa mukaan vain yksi hammas otettu pois suusta,muuten kaikki hampaat tallella. Ei juuri ole elämänsä aikana syönyt makeisia tai juonut limsoja ja elänyt todella vaatimattomasti.Ikää on 83 vuotta.
Sokeri se on,joka meidän nykyihmisten hampaat tuhoavat. - xcv
isoisäni kirjoitti:
ei ole varmaan koskaan harjannut hampaitaan,mutta omien puheidensa mukaan vain yksi hammas otettu pois suusta,muuten kaikki hampaat tallella. Ei juuri ole elämänsä aikana syönyt makeisia tai juonut limsoja ja elänyt todella vaatimattomasti.Ikää on 83 vuotta.
Sokeri se on,joka meidän nykyihmisten hampaat tuhoavat.ne hampaat tuhoaa, ei sokeri.
- sun muut
No jos elukka luonnossa elää vanhaksi asti eli sitä ei syödä tai tapeta ennen aikojaan(ihminen, auto, toinen eläin jne), niin sehän kuoleekin nälkään koska sen hampaat irtoavat. Ei elukoittenkaan hampaat ikuisesti kestä.
Ja kun suuhun tulee bakteeri joka aiheuttaa reikiintymistä, niin minkäs silel sitten enää voi. Vauvanahan sen useimmat saavat, kun vanhemmat laittavat tutin oman suun kautta vauvan suuhun, maistavat vauvan ruokaa samasta lusikasta jne.
Mulla on kans paskat hampaat. Ainakin kolme tarvii viel juurihoitoa, ja kun ei mulla ole varaa hoidattaa niitä äkkiä, niin se varmaan leviää viereisiin hampaisiin ennen kuin ehdin tienata tarpeeksi hoitoa varten. - noin?
sun muut kirjoitti:
No jos elukka luonnossa elää vanhaksi asti eli sitä ei syödä tai tapeta ennen aikojaan(ihminen, auto, toinen eläin jne), niin sehän kuoleekin nälkään koska sen hampaat irtoavat. Ei elukoittenkaan hampaat ikuisesti kestä.
Ja kun suuhun tulee bakteeri joka aiheuttaa reikiintymistä, niin minkäs silel sitten enää voi. Vauvanahan sen useimmat saavat, kun vanhemmat laittavat tutin oman suun kautta vauvan suuhun, maistavat vauvan ruokaa samasta lusikasta jne.
Mulla on kans paskat hampaat. Ainakin kolme tarvii viel juurihoitoa, ja kun ei mulla ole varaa hoidattaa niitä äkkiä, niin se varmaan leviää viereisiin hampaisiin ennen kuin ehdin tienata tarpeeksi hoitoa varten.Nyt pitäisi neuvoloiden painottaa tuleville vanhemmille,että niitä omia kariesbakteereita ei levitettäisi omien lasten suuhun.Tämä tulee olemaan kyllä periaatteena aikanaan omien lasten kanssa.
- nyt neuvotaan
noin? kirjoitti:
Nyt pitäisi neuvoloiden painottaa tuleville vanhemmille,että niitä omia kariesbakteereita ei levitettäisi omien lasten suuhun.Tämä tulee olemaan kyllä periaatteena aikanaan omien lasten kanssa.
ettei kannata syöttää oman suun kautta. Huomasin ainakin että kehotetaan sekä äitiä että isää hoitamaan reikäiset hampaat kuntoon ennen vauvan tuloa. No onpahan noita pöpöjä vaikkei olisi reikiäkään.
- Neiti -72
Legoukko kirjoitti:
Syön ihan normaalisti, enkä tupakoi. Saattaa tosin olla että narskuttelen hampaita öisin, mutta minkäs sillekään mahtaa. Jos meinaisin sellaisen narskuttelusuojan hommata, se meinaisi samantien jonkin sortin nenäleikkausta, että sellaista voisi öisin pitää..
On tää elämä hampien kanssa kyllä hankalaa, mut ei auta kuin yrittää hammasta purren :)Täällä myös yksi hyvin hoitava huonohampainen. Juurihoitoja tehdään koko ajan ja kaikkiaan tehty jo n. 10 hampaaseen ja suurin osa jo paikattu! Kaksi jouduttu jo poistamaan ja itse olen jo jonkun aikaa miettinyt olisiko järkevintä katkaista tämä älytön hoito- ja kipukierre poistattamalla enemmänkin hampaita ja laitattamalla proteeseja tilalle. Ei ne varmaan sen ikävämmät olisi kuin jatkuva kipu ja hoito?
- aukkoja legorivissä
Neiti -72 kirjoitti:
Täällä myös yksi hyvin hoitava huonohampainen. Juurihoitoja tehdään koko ajan ja kaikkiaan tehty jo n. 10 hampaaseen ja suurin osa jo paikattu! Kaksi jouduttu jo poistamaan ja itse olen jo jonkun aikaa miettinyt olisiko järkevintä katkaista tämä älytön hoito- ja kipukierre poistattamalla enemmänkin hampaita ja laitattamalla proteeseja tilalle. Ei ne varmaan sen ikävämmät olisi kuin jatkuva kipu ja hoito?
En voi kehua että hoitaisin hampaitani erityiseb hyvin, tai ainakin olen pitänyt liian pitkää taukoa lekukäyntien välissä. Nyt on taas poistettu ja juurihoidettu, ja olin käynyt konsultaatiossa miten implanteilla saisin rivit kuntoon, ja enkös mennytkään katkaisemaan juuri juurihoidettua hammasta, ja taas pitää suunnitella proteeseja sille puolelle suuta. Silloin ajattelin että parasta repiä koko roska pois ja laitattaa yläleuka kerralla implanteilla kuntoon, tulisi ainakin halvemmaksi kuin tämä hammas hampaasta korjaus. Mutta eipähän hampaita revitä niin vain, ja olisi varmaan aika rankkaa lähteä siihenkin prosessiin.
- Ansku-28
Legoukko kirjoitti:
On tää elämä hampien kanssa kyllä hankalaa, mut ei auta kuin yrittää hammasta purren :)hammaskiille on mennyt niin en yhtään ihmettele vaikka niitä reikiä alkaa tulemaankin.
- fgh
Aina kun syöt, niin sen jälkeen ksylitolikarkki (ei purkkaa ettei lihakset vahvistu ja ala tulla kulumia). Ajan kanssa bakteeritasapaino muttuu niin ettei kariesbakteereja pitäisi olla niin paljoa.
Jos on happovaivoja, niin tee sille asialle myös jotain.
Kun paikataan, niin fluoripitoinen aluspaikka estää uuden reiän alkamisen saumoissa.
Pyydä myös fluorilakkaus lääkäriltä kun seuraavan kerran käyt.
Terv. reikiä täälläkin, mutta asia nykyään kurissa. - puoli päätä turvoksissa
Minulla oli jo 12 vanhana töröttävä viisaudenhammas.Sain "hyvää hoitoa".Hammaslääkäri (Puistolassa/helsinki)kehoitti minua painamaan hammasta,jotta se menisi paikoilleen.En tietenkään saanut siinä touhussa muuta kuin huuleni verille.13 vanhana tämä ongelma poistui.Kaaduin fillarilla ja etuhampaita sinkoili ulos suustani.Jippii.Juurihoitoja,hampaanpoistoja.Hammasmätää a`la puoli päätä turvoksissa jne...Nyt 34 vuotiaana,minulla on osaproteesi yläleuassa ja olen siihen helvetin tyytyväinen.Illalla vaan legot vesilasiin ja aamulla suuhun.Minulla oli monenlaisia ennakkoluuloja,tekareita kohtaan mutta ne ovat osoittautuneet erittäin hyväksi ratkaisuksi.Jos ne tehdään kunnolla,et edes huomaa niitä,eivätkä muut ihmiset.
- girlie31
Täällä ihan sama tilanne..Odotan hoitoon pääsyä kunnalliselle puolelle. Kyselin hoitokustannuksista yksityiseltä puolelta, euroja tarvittais yli 10 000 että sais suun kuntoon. Pitäis laitattaa kruunuja suu täyteen yms. Ei paljon naurata..
- ei laiteta
mitään kalliita kruunuja, ainoastaan muovisia, ei proteeseja, ei siltoja, niin että se sun hinta-arviosi koskee kylläkin jotain semmoista mitä palvelua et saa kunnallisella puolella, ei ainakaan Helsingistä, sen tiedän kokemuksesta.
- girlie31
ei laiteta kirjoitti:
mitään kalliita kruunuja, ainoastaan muovisia, ei proteeseja, ei siltoja, niin että se sun hinta-arviosi koskee kylläkin jotain semmoista mitä palvelua et saa kunnallisella puolella, ei ainakaan Helsingistä, sen tiedän kokemuksesta.
Mitens sä sitten ratkasit jutun?Maksoitko vaan kiltisti yksityiselle puolelle?
Yksityisen lekuri sano et muovijutut ei tuu pidemmän päälle kestään. Hesassa on kunnallisen puolella suun erikoishoidon yksikkö, joka hoitaa vaikeempia juttuja. Yksityiseltä puolelta mut ohjattiin sinne ja lisäks annettiin vinkki et kannattais kokeilla saada lähetettä myös kirurgiseen sairaalaan. Mut ei sitten kai muu auta kun ottaa hoitoa varten lainaa:) Laskeskelin tossa et siihen menis yhen asunnon käsirahan verran pätäkkää. Tuntuu vaan hassulta kun on hoitotakuut ja kaikki mut mitään ei silti pystytä hoitaan!! Oon kuitenkin pienen ikäni maksanut kiltisti veroja tähän yhteiskuntaan... - vaan on
girlie31 kirjoitti:
Yksityisen lekuri sano et muovijutut ei tuu pidemmän päälle kestään. Hesassa on kunnallisen puolella suun erikoishoidon yksikkö, joka hoitaa vaikeempia juttuja. Yksityiseltä puolelta mut ohjattiin sinne ja lisäks annettiin vinkki et kannattais kokeilla saada lähetettä myös kirurgiseen sairaalaan. Mut ei sitten kai muu auta kun ottaa hoitoa varten lainaa:) Laskeskelin tossa et siihen menis yhen asunnon käsirahan verran pätäkkää. Tuntuu vaan hassulta kun on hoitotakuut ja kaikki mut mitään ei silti pystytä hoitaan!! Oon kuitenkin pienen ikäni maksanut kiltisti veroja tähän yhteiskuntaan...Kunnallisella puolella ei todellakaan tehdä kruunuja, siltoja tms keraamisia paikkoja vaikka ne olisivatkin pitkällä aikavälillä huomattavasti kestävämpiä kuin tavanomaisilla paikkamateriaaleilla korjatut.
Jos tilanne on niin paha, että kuuluu erikoissairaanhoidon piiriin (vaatii esim. synnynnäisiä laajoja hampaistopuutoksia, leukojen suurta epäsuhtaa, hammas-ja leukavammoja, joka tarvitsee keskussairaalatasoista hoitoa) on mahdollisuus päästä suu- ja leukasairauksien erikoishoitoyksikköön. Tavanomaisia karieksen aiheuttamia vaurioita siellä ei todellakaan hoideta.
Vaihtoehtona kruunuille on paikata tavallisesti muovilla. Näitä sitten vaan saa käydä korjauttelemassa useammin, jos niiden ennuste on jo alunalkaen huono. - järly
girlie31 kirjoitti:
Yksityisen lekuri sano et muovijutut ei tuu pidemmän päälle kestään. Hesassa on kunnallisen puolella suun erikoishoidon yksikkö, joka hoitaa vaikeempia juttuja. Yksityiseltä puolelta mut ohjattiin sinne ja lisäks annettiin vinkki et kannattais kokeilla saada lähetettä myös kirurgiseen sairaalaan. Mut ei sitten kai muu auta kun ottaa hoitoa varten lainaa:) Laskeskelin tossa et siihen menis yhen asunnon käsirahan verran pätäkkää. Tuntuu vaan hassulta kun on hoitotakuut ja kaikki mut mitään ei silti pystytä hoitaan!! Oon kuitenkin pienen ikäni maksanut kiltisti veroja tähän yhteiskuntaan...oisit kuule sijoittanut jonkun euron niitten veromarkkojen lisäksi hammasharjaan. tai säästänyt vaikka karkkirahoista. ei veronmaksajien tarttis maksaa sun hölmöilyistä kalliisti erikoissairaanhoidossa.
- girlie31
järly kirjoitti:
oisit kuule sijoittanut jonkun euron niitten veromarkkojen lisäksi hammasharjaan. tai säästänyt vaikka karkkirahoista. ei veronmaksajien tarttis maksaa sun hölmöilyistä kalliisti erikoissairaanhoidossa.
Sä taidat edustaa sitten niitä super rikkaita ja super terveitä etkä tarvii ikinä lekureita..En tietenkään tarkoita että yhteiskunnan pitäis kokonaan pulittaa mun hoito. Oon valmis maksaan hoitoni kyllä itse mutta ne summat mitä yksityinen puoli velottaa tuntuu vaan kohtuuttomilta..Ilman lainaa niistä ei tavalline duunari kyllä selviä..
Eikä mun tilanne oo johdu siitä ettenkö ois hoitanut hampaitani, koska tää juttu tuntuu olevan perinnöllistä. - girlie31
vaan on kirjoitti:
Kunnallisella puolella ei todellakaan tehdä kruunuja, siltoja tms keraamisia paikkoja vaikka ne olisivatkin pitkällä aikavälillä huomattavasti kestävämpiä kuin tavanomaisilla paikkamateriaaleilla korjatut.
Jos tilanne on niin paha, että kuuluu erikoissairaanhoidon piiriin (vaatii esim. synnynnäisiä laajoja hampaistopuutoksia, leukojen suurta epäsuhtaa, hammas-ja leukavammoja, joka tarvitsee keskussairaalatasoista hoitoa) on mahdollisuus päästä suu- ja leukasairauksien erikoishoitoyksikköön. Tavanomaisia karieksen aiheuttamia vaurioita siellä ei todellakaan hoideta.
Vaihtoehtona kruunuille on paikata tavallisesti muovilla. Näitä sitten vaan saa käydä korjauttelemassa useammin, jos niiden ennuste on jo alunalkaen huono.Ikävä kyllä se taitaa olla niin..Mut miks sit yksityinen puoli ohjaa potilaita kunnalliselle puolelle. Oon kuullut et kirurginen sairaala ois yks paikka missä tehdään isompia hammasjuttuja..
- ei laiteta
girlie31 kirjoitti:
Yksityisen lekuri sano et muovijutut ei tuu pidemmän päälle kestään. Hesassa on kunnallisen puolella suun erikoishoidon yksikkö, joka hoitaa vaikeempia juttuja. Yksityiseltä puolelta mut ohjattiin sinne ja lisäks annettiin vinkki et kannattais kokeilla saada lähetettä myös kirurgiseen sairaalaan. Mut ei sitten kai muu auta kun ottaa hoitoa varten lainaa:) Laskeskelin tossa et siihen menis yhen asunnon käsirahan verran pätäkkää. Tuntuu vaan hassulta kun on hoitotakuut ja kaikki mut mitään ei silti pystytä hoitaan!! Oon kuitenkin pienen ikäni maksanut kiltisti veroja tähän yhteiskuntaan...No minulla on hoito vielä kesken, nyt on juurihoidettu, paikattu ja poistettu huonoja ja se suuri kustannus on vielä edessäpäin, eli pari implanttia yksi silta pari kruunua ja parin amalgaamin vaihto. Kustannus ehkä noin 7000, rahoitan kaipa lainalla mites muuten. Kyllä kirpaisee mutta lasken että se on sitten sijoitus pitkälle tulevaisuuteen. Vaihtoehtona olisi osaproteeseja siellä sun täällä, enkä sitä halunnut.
Mutta kyllä muovikruunujakin voi laittaa, minulla on 15 vuotta vanha, se hajosi välillä mutta se johtui siitä että oli liian pienillä ruuveilla kiinni, kyllä muovi kesti. Kannatta kilpailuttaa yksityisiä, minäkin shoppailen sieltä sun täältä, ja Tallinnakin on olemassa, sieltä saa ihan hyvää palvelua. - girlie31
ei laiteta kirjoitti:
No minulla on hoito vielä kesken, nyt on juurihoidettu, paikattu ja poistettu huonoja ja se suuri kustannus on vielä edessäpäin, eli pari implanttia yksi silta pari kruunua ja parin amalgaamin vaihto. Kustannus ehkä noin 7000, rahoitan kaipa lainalla mites muuten. Kyllä kirpaisee mutta lasken että se on sitten sijoitus pitkälle tulevaisuuteen. Vaihtoehtona olisi osaproteeseja siellä sun täällä, enkä sitä halunnut.
Mutta kyllä muovikruunujakin voi laittaa, minulla on 15 vuotta vanha, se hajosi välillä mutta se johtui siitä että oli liian pienillä ruuveilla kiinni, kyllä muovi kesti. Kannatta kilpailuttaa yksityisiä, minäkin shoppailen sieltä sun täältä, ja Tallinnakin on olemassa, sieltä saa ihan hyvää palvelua.Mä hain yksityiseltä puolelta kustannusarvion..Laskua tulis siinä 12-15 000 euroa..että silleen. Pitäis laittaa niitä kruunuja omien hampaiden korottamiseks yms. ja lisäks uus purentakisko. Taitaa olla lainan otto mullakin eessä. Toiset ne ottaa lainaa asuntoja ja autoja varten mä otankin terveyttä varten;)On hammaslekurin mukaan aika yleistä et porukat ottaa lainaa hoidattaakseen itseään..Taidan kyllä kysellä eri paikoista mitä toi suunniteltu hoito tulis maksamaan...
- siihen erikoishoitoon
girlie31 kirjoitti:
Mä hain yksityiseltä puolelta kustannusarvion..Laskua tulis siinä 12-15 000 euroa..että silleen. Pitäis laittaa niitä kruunuja omien hampaiden korottamiseks yms. ja lisäks uus purentakisko. Taitaa olla lainan otto mullakin eessä. Toiset ne ottaa lainaa asuntoja ja autoja varten mä otankin terveyttä varten;)On hammaslekurin mukaan aika yleistä et porukat ottaa lainaa hoidattaakseen itseään..Taidan kyllä kysellä eri paikoista mitä toi suunniteltu hoito tulis maksamaan...
tuo kuulostaa semmoiselta, että homma pitää tehdä muun sairauden hoitamiseki, jos esim purentasi on epätasapainossa ja saat leukaongelmia muuten. Kyllä kai se joka sinut sanoi passittavansa erikoishoitoon tiesi mitä mahdollisuuksia on. Oikomishoitoa on usein tosi vaikeaa saada aikuisena, mutta jos on oikein vaikea tilanne niin kyllä kai pitäisi onnistua. Näitä tavallisia ongelmia eli karieksen tai parodontitin vaurioille ei suostuta mitään proteettista tehdä.
- gggggggggggg
järly kirjoitti:
oisit kuule sijoittanut jonkun euron niitten veromarkkojen lisäksi hammasharjaan. tai säästänyt vaikka karkkirahoista. ei veronmaksajien tarttis maksaa sun hölmöilyistä kalliisti erikoissairaanhoidossa.
joilla on syljessä vähemmän mineraaleja kuin muilla, tai yleensäkin vähemmän sylkeä. Eivät kaikki joilla on reikiä käyttäydy mitenkään poikkeuksellisesti, bakteerikannoissakin on luontaisia eroja.
- maksavat
No tavalliset tekarit maksavat poistoineen pari tonnia. Niitä on suomenmaassa ihmiset hankkineet jo vuosikymmeniä, ja ovat tyytyväisiä olleet, useat ovat edelleenkin. Kaikenmaailman kiinteiden metallihärveleiden rakentelu suuhun on aina hyvin lyhytaikainen ratkaisu, eikä se vieraiden esineiden istuttelu elimistöön taida olla kovin terveellistäkään. Luulis nyt jonkun hammaslääkärinkin tuon tajuavan, mutta kun halutaan vain rahastaa.
Joillakin ihmisillä on kovin huonot hampaat jo luonnostaan. Ei siinä auta peseminen, ei ruokavaliot, ksylitolit, eikä fluorit. - natsahammas
Reilu kaksikymppiä lasissa ja hampaat aivan paskana. Yksi poskihammas revitty, yksi välihammas kruunutettu, kaksi poskihammasta juurihoidettu, paikkoja 15-20 ja suu maistuu sille ittelleen.
Harjattu päivittäin, vältetty happamia mehuja, kahvit juotu sokeritta. Karkkirahatkin penskana jemmattu pankkiin, jotta voisi ne sitten isompana käyttää johonkin hyödyl... hammaslääkäriin.
Ottaa pannuun: kyllä.
Hoitoon pääsi: liian myöhään.
Seuraus: iso remontti.
Tulos: kallis lasku.
Kenelle: veronmaksajille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi392942Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs332767100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es482413Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo432027Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks211994Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581760- 431652
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä371520- 451443
- 261291