Eräs sukulaiseni, joka vuosia sitten jäi leskeksi, tapasi miehensä jo 16-vuotiaana. Vuosikymmeniä nainen ja mies työskentelivät samassa työpaikassa ja viikonloput vietettiin aina yhteisellä kesämökillä. Kesämökkiä vaimo piti vankilana, vaikka se oli varmaankin avioliitto eikä mökki, joka tuntui vankilalta.
Keski-ikäisenä mies kuoli yht'äkkiä, joka pisti vaimon sekoamaan. Ei ole tullut tietenkään kysymykseenkään, että hän olisi vielä hankkinut uuden miehen.
Heidän avioliittonsa tuntui kuin sadulta alusta loppuun. Olen miettinyt heidän tarinaansa, että voi olla väärin, että nuoret ihmiset sitovat itsensä toisiinsa hyvin nuorina. Jos yksi ihminen tuntuu korvaamattomalta, pystyykö sitä koskaan solmimaankaan enää uutta ihmissuhdetta.
Itselläni on ollut paljon kolhuja elämäni aikana, eikä nykyisenikään niin korvaamattomalta tunnu, ettenkö muitakin vilkuilisi. Minunkin ensirakkauteni tuntui silloin nuorena korvaamattomalta, mutta hän jätti minut. En kai sen takia ole pystynyt kunnolla rakastumaan enää keneenkään.
Miehen ja naisen symbioosi
5
862
Vastaukset
- kertoo evankeliumi edeltäne...
Jaakobin proto-evankeliumi paljastaa mikä oli naimaikä Israelilaisten keskuudessa vielä Jeesuksen syntymän aikoihin:
Jaak.Proto-Evankelimi 8
"Ja kun hän (Maria) oli kaksitoista vuotta vanha, papit kokoontuivat sanoen: ?Katso, Mariasta on tullut kaksitoista vuotta vanha Herran temppelissä. Mitä me siis teemme hänelle, ettei hän saastuta Herran pyhäkköä??"
Joosef, joka oli vanha mies ja jolla oli omia lapsia, otti Marian vaimokseen vastahakoisesti pappien pyynnöstä. Joosef ei koskenut Mariaan ennen tämän tultua raskaaksi 16 vuotiaana.
Mutta tuohon aikaan siis naiset naitettiin jo 12 vuotiaina. - jeesboxholidei
Jos (vähintään) kaksi henkilöä haluaa välttämättä viettää runsaasti aikaa keskenään, he tuskin tarvitsevat papilta virpomista. Jos taas eivät halua keskenänsä kuksia tms., eivät halunne hiluja kinttuihinsa, tai liioin sormiinsa.
Miksi siis kukaan menisi naimisiin? - tyttönen vain
Tapasin avomieheni, kun olin 14-vuotias. Symbioosi lienee hyvä sana kuvaamaan suhdettamme nyt, kuusi vuotta myöhemmin. Joskus itsellänikin on pyörähtänyt päässäni ajatus, että mitä jos syystä tai toisesta jään joskus ilman häntä, mitä teen? Mitä minulla on? Miten selviän?
Olen ajatellut, ehkä naiivisti mutta kuitenkin, että on hienompaa elää tässä olotilassa nyt ja tänään, kuin jättää tämä kokematta menetyksen pelossa. Huomisesta ei koskaan tiedä. Mieluummin 20, 10 tai vain vuosi tällaista arkea, kuin vuosikymmeniä uusia suhteita, jatkuvaa pientä varovaista etäisyyttä, menetyksen kammoa, varpaillaan oloa, pirujen maalailua seinille.
Kuvitellaan tilanne, että puolisoni kuolisi. On aika todennäköistä, että näin nuorena vielä löytäisin itselleni uuden miehen jossain vaiheessa. Mutta vaikka en löytäisikään, en usko, että jäisin yksin. Meillä on jotain niin jaettua, että se ei katoa, vaikka toinen meistä katoaisi. Kuulostaa ehkä lapselliselta, yltiöromanttiselta ja jopa naurettavalta, mutta kyllä mies kulkisi rinnallani kaikesta huolimatta. Kunnes kuolema meidät erottaa... mitä jos ei erotakaan? - kuulun niihin
jotka ovat nuorena itsensä ns."sitoneet" toiseen,olin 14v kun tapasin mieheni,nyt olemme olleet yli 20v yhdessä joista 17v aviossa ja ei ole ollut valittamista :) kaikkea hyvää sinulle elämääsi.
- ...N30+vaimo
Ihmismieli on sen verran sitkeää lajia, että yleensä jos kyseessä terve ihminen, pystyy erilaisten tilanteitten edessä sopeutumaan. Tuosta symbioosista, että välttämättä ei ole kovin tervehenkistä olla liian paita ja peppu puolisonsa kanssa..Omaakin tilaa tarvitaan. Mutta jotkut voivat kokea sen hyvinkin ihanaksi olotilaksi...Kyllähän se niin on että jos nuorena alkaa sitoutumaan ja kasvaa yhdessä aikuisuuteen puolisonsa kanssa, siinä käy yleensä niin että joko suhteesta tulee erittäin vahva tai sitten aletaan huomata että on kasvettu erilaisiksi. Ensirakkaus on ihana kokemus, mutta varmasti sinkut vielä jossain vaiheessa löytävät uusiakin kohteita tunteilleen : )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305842Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144404Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391569Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 681313
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161