Mansikanpoiminta

tyhmätytto

Hei.Olen luultavasti menossa poimimaan mansikoita ekan kerran tänä kesänä ja kaipailisin vinkkejä ja ihan yleistä tietoa mansikanpoiminnasta.Tiedän et on jo juttua ollu mut haluaisin nyt ensinnäkin tietää muiden poimijoiden palkkaa??ja miten kauan työpäivä kestää?kiitos jos viitsitte vastata...!

6

1813

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syö Jauhelihaa Suojelet Sil...

Toi mansikan poiminta on sellanen kesätyö, joka ei todellakaan maksa vaivaa. Itse olin yhden käsän niitä poimimassa kavereiden kanssa.

Kuukauden tulos:
      Minä: 150e
      Molemmat kaverit: -20-50e (röökit maksoivat enemmän,kun mitä päivä ansiot olivat)

Loppu kuukaudesta huomattiin, että joku oli kusettanut kaikkia, siten että oli pöllinyt muiden keräämiä mansikka lasteja (jokaiseen astiaan laitetaan numero lappunen, siitä tiedetään kuka on kerännyt. Huomattiin ,että joku oli heittänyt niitä lappuja noin 20 kpl puskaan ja sitten luultavasti korvannut ne omilla merkeillä)

Jotenka tollanen paikka se mansikan poiminta on. Työaika oli meillä aika joustava, 4h-12h oman maun mukaan sai porskuttaa. Sitten siellä on niitä Muumaalaisia sillon tällöin koko perheen voimalla keräilemässä (keräävät vain kaikki isot mansikat, myös toisten riveistä)

Lopussa minä keräsin sitten mansikoita itselleni kotiin (''eväsastiaan'' sai aika kätevästi aina 5 litraa mansikoita)

Eli yhteen veto = ei kannata oikeen :F

• FoboFobic

Mä olin pari kesää sitten mansikkamaalla töissä. Viikon jaksoin olla, kun pyörämatkat otti kunnon päälle:D. Reilu kaheksankymppiä tienasin, enemmänkin ois tullu, mut oma poimintatyyli oli vähän hitaampi ja huolellisempi...
      Ulkomaalaisia mansikkamailla on aina ja niillä on omat tyylinsä...Ja tuntuu tienaavan sieltä paljon, hmm.
      Kyllä mansikanpoimintakin menee, jos on siellä kavereiden kanssa, ruumiillinen työ eikä palkan pienuus haittaa... :D. Kokemuksena ok.

• erdon

Jos meinaat koko kesän tehä niin ei siinä paikat kestä. Selkä tai jalat siinä menee kun puskat on niin alhaalla köyristyt tai oot polvillas. Sitten on perkeleen kuumakin....

Parhaiten mitä itte tienasin oli n.200 mk päivässä viikon ajan aikoinaan.

Yleensä ne on jotain urakka palkkaa pelkkä poimiminen. Tai sitten maksetaan tuntipalkkaa mikä on surkein homma sillä sä joudut säässä kun säässä poimimaan, kitkemään ruohoja yms....Hehe kuulin että työnantaja ois kiirehtinyt antamaan kertakäyttö muovisia sadetakkeja kun alkoi satamaan.

• neiti*
        erdon kirjoitti:

Jos meinaat koko kesän tehä niin ei siinä paikat kestä. Selkä tai jalat siinä menee kun puskat on niin alhaalla köyristyt tai oot polvillas. Sitten on perkeleen kuumakin....

Parhaiten mitä itte tienasin oli n.200 mk päivässä viikon ajan aikoinaan.

Yleensä ne on jotain urakka palkkaa pelkkä poimiminen. Tai sitten maksetaan tuntipalkkaa mikä on surkein homma sillä sä joudut säässä kun säässä poimimaan, kitkemään ruohoja yms....Hehe kuulin että työnantaja ois kiirehtinyt antamaan kertakäyttö muovisia sadetakkeja kun alkoi satamaan.

Itse olin joskus 15 vuotiaana viikon poimimassa mansikoita, paras tulos päivässä oli 20 markkaa :D hehehe.. En tiedä, ehkä nyt 5v vanhempana jaksaisin paremmin,mut en tuota enää ikinä tekisi, fyysisesti tosi rankkaa, kuumaa/sataa, ampiaiset kiusaamassa koko ajan, naurettava palkka..ei kiitos. Mut ei tuon ikäisenä päässyt minnekään muuallekaan, niin oli siinäkin työkokemus..

• mansikkaan
        neiti* kirjoitti:

Itse olin joskus 15 vuotiaana viikon poimimassa mansikoita, paras tulos päivässä oli 20 markkaa :D hehehe.. En tiedä, ehkä nyt 5v vanhempana jaksaisin paremmin,mut en tuota enää ikinä tekisi, fyysisesti tosi rankkaa, kuumaa/sataa, ampiaiset kiusaamassa koko ajan, naurettava palkka..ei kiitos. Mut ei tuon ikäisenä päässyt minnekään muuallekaan, niin oli siinäkin työkokemus..

Itse olin viime kesänä ja täytyy sanoa että ei se kovin herkkua ole. Niinku sanottu rankkaa on ja huono sää rassaa. Tilannetta ei parantanut myöskään se, että samat penkkirivit poimitaan melko tiheään, joten mansikoitakaan ei välttämättä ole kovin paljon.
        Ainakin minun työnantajani oli myös melko tarkka siitä, että mansikat poimitaan tarkasti. Jos vähäkään useampi jäi penkkiin ja pomo huomasi niin siitä seuras jöötiä! Ei auttanut kuin poimia sama rivi uudelleen. Ymmärrettävää sinällään, koska muuten mansikat homehtuu. Lopulta meille maksettiin myös homehtuneiden poimimisesta.

Itse viihdyin poiminnassa sovitut pari viikkoa. Rahaa jäi käteen runsaat 210 euroa. Päivän pituus vaihteli, mutta keskimäärin ehkä 6 tuntia. Huonoimpina päivinä sai raataa reilun 10 euron päiväpalkalla.

Vinkkinä niille, joilla ei satu kaveria olemaan pellolla. Radio/mp3-soitin lisää mukavasti viihtyisyyttä.

• hvvät muistot

Olin itse viime vuonna mansikoita poimimassa Suonenjoella. Viivyin yhdeksän päivää ja tienasin vähän reilut 500 euroa. Työpäivät alkoi kuudelta ja loppui siinä yhden ja kahden tienoilla.

Ei se mansikanpoiminta niin kamalaa ole kuin jotkut antaa ymmärtää. Hyvää kuntoa ja vikkeliä sormia se tietenkin vaatii jos aikoo tienata hyvin. Paikat on kipeinä vaan ekan ja tokan päivän ajan, mutta siitä eteenpäin koko poiminta alkaakin tuntua jo ihan rutiinilta.

Jonkinlainen musiikkisoitin kannattaa ottaa matkaan. Aika kuluu paljon nopeammin radiota kuunnellessa. Hyttysiä varten kannattaa hankkia joko pari pulloa hyttyskarkoitetta tai sitten sellainen hyttysverkollinen lakki. Varsinkin aamusta koko mansikkamaa on täynnä vaikka minkälaisia taapertajia.

Aurinkovoidetta kannattaa varata matkaan, sillä pellolla on aivan hirveen kuuma puolenpäivän aikaan. Itelläkin paloi nahka heti eka päivänä, vaikka en helposti palakaan.

Iltapäiviä ja iltoja varten kannattaa varata mukaan vaikka pelikortit. Käsirasvaakin suosittelen, sillä sormet kärsii ehkä eniten koko vartalosta.

Mutta kaikenkaikkiaan siitä reissusta jäi tosi mukavat muistot. Ehti ystävystyä niin monen ihmisen kanssa, että ihan harmitti ku piti lähteä ja sanoa niille hyvästit. Mansikanpoimintakin alkoi ihan oikeasti tuntua hauskalta ku siihen tottui. Ja sai ihanan rusketuksen! :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5862
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4414
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      340
      1579
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      70
      1339
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    10. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1170
    Aihe