Cymbalta

onko kokemuksia?

Minulle määrättiin tänään ko. lääkettä aamuisin otettavaksi 60 mg. Huomenna pääsen apteekkiin.

Ainakin 15 lääkettä on jo kokeiltu vaikeaan masennukseeni, jatkuvaan ahdistukseeni eivätkä mitkään ole auttaneet.

225

68155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gregor51

Hei!

Pyysin lääkäriltäni kirjallisesti Cymbalta-lääkettä ensisijaisesti leikkauksen jälkeisiin kroonisiin hermokipuihin ja toissijaisesti masennukseen. Mutta koska minulla on jo monenlaista lääkitystä ennestään, niin hän ei suoralta kädeltä kirjoittanut minulle tätä lääkettä näkemättä minua, vaan halusi ensin keskustella henkilökohtaisesti kanssani. Lääkärille minulla on huomenna aikaa. Saa nähdä, millaisen reseptin kanssa tulen sitten lääkärin vastaanotolta . . .

Lääkärit meillä päin ovat nykyään usein nuoria ns. "keikkalääkäreitä". joilla ei ole hirveästi vielä kokemusta. Ja eikö Cymbalta ole uusi lääke ainakin masennuksen hoitoon, joten siitä tuskin kellään vielä ole hirveän perusteellista kokemuksta.

Olisi sen takia mielenkiintoista saada kuulla sinun kokemuksistasi. Ja jos lääkkäri määrää tämän lääkkeen minulle, niin lupaan kertoa, miten se vaikutti niin minun hermokipuihini kuin myös masennukseeni.

Terveisin
      Gregor

• kerron sitten...

Cymbalta alkaa vaikuttaa 2-4 viikon sisällä (jos edes vaikuttaa).

Kerron kyllä aikanaan, miten se minuun on vaikuttanut. Noin kahdeksi kuukaudeksi sain lääkettä.

Kiitos kun vastasit!

Laitan sitten vastaukseni otsikoksi Cymbalta.

• Gregor51
        kerron sitten... kirjoitti:

Cymbalta alkaa vaikuttaa 2-4 viikon sisällä (jos edes vaikuttaa).

Kerron kyllä aikanaan, miten se minuun on vaikuttanut. Noin kahdeksi kuukaudeksi sain lääkettä.

Kiitos kun vastasit!

Laitan sitten vastaukseni otsikoksi Cymbalta.

Hei!

Tänään lääkäri kirjoitti minulle Cymbalta-reseptin krooniseen leukaleikkauksen jälkeiseen hemokipuun alahuulessani. Joten pian voin sitten kertoa, kuinka tämä lääke vaikutti. Käsittääksini sillä pitäisi olla melko vähän sivuvaikutuksia verrattuna vanhoihin trisyklisiin kipu-masennuslääkkeisiin, kuten esimerkiksi Triptyl, joka kaatoi minut sängynpohjallen niin, että tuskin jaksoin ylös edes syömään - ja kuitenkin lihosin.

Ans nyt kattoo . . .
        sanoo Gregor

• mä74

mä olen syönyt cymbaltaa yli 3kk 60mg ja viikko sitten annos nostettiin 90mg.ja voin kertoa että kyllä auttaa masennukseen ja fibromyagiaan todella hyvin ja näiden rinnalla kulkee imovane sekä surmontil.lääkkeet alunperin määrätty adhd-oireisiin.ja olen kokeillut efexoria, remeronia ja vaikka mitä ainoastaan cymbaltasta on ollut apua...tsemppiä kaikille masennuksen ja adhd:en kanssa kamppaileville!

• AM

Hei,
        Minulle vaihdettiin n. 4 kk sitten Cipralex Cymbaltaan 60 mg aamuisin.
        Vaihto sujui hyvin, ei mitään sivuvaikutuksia ja olo tällä hetkellä loistava. Elämä maisuu taas
        ja olen kiinnostunut kaikesta. Minulle ainakin TOSI hyvä lääke.
        Terveisin

• NO TO CYMBALTA!

ÄLÄ VAIN ALA KÄYTTÄMÄÄN CYMBALTAA! Käytin sitä 2-3 vuotta 60 mg/vrk ja lopetin sen vähitellen, siltikin hirveät lopettamisoireet, sähköiskut päässä jatkuvat vielä 2-3 viikon päästä. Parempia ovat muut masennuslääkkeet ja kipuun esim. Gabrion. Cymbalta on muotilääke josta ei tiedetä mitään, samaa paskaa on venlafaksiinia sisältävät valmisteet. Eli sätkyjä päässä on takuulla kun haluat joskus lopettaa sen. Suosittelen esim. Triptyliä tai Anafranilia.

• BEWARE666
        AM kirjoitti:

Hei,
        Minulle vaihdettiin n. 4 kk sitten Cipralex Cymbaltaan 60 mg aamuisin.
        Vaihto sujui hyvin, ei mitään sivuvaikutuksia ja olo tällä hetkellä loistava. Elämä maisuu taas
        ja olen kiinnostunut kaikesta. Minulle ainakin TOSI hyvä lääke.
        Terveisin

Jos joskus lopetat Cymbaltan käytön, varaudu vain koviin vierotusoireisiin, äläkä anna lääkärin enää nostaa annostasi!

• mummo 70v

minun verenpaineeni pompasi 65\135 ,90\190,olin kun huumatuna ja sydämen tykytyksiä oli. sitten sain panacodia ja voltarenia.joita ei voi käytää yhdessä.

• kolmoishermo
        Gregor51 kirjoitti:

Hei!

Tänään lääkäri kirjoitti minulle Cymbalta-reseptin krooniseen leukaleikkauksen jälkeiseen hemokipuun alahuulessani. Joten pian voin sitten kertoa, kuinka tämä lääke vaikutti. Käsittääksini sillä pitäisi olla melko vähän sivuvaikutuksia verrattuna vanhoihin trisyklisiin kipu-masennuslääkkeisiin, kuten esimerkiksi Triptyl, joka kaatoi minut sängynpohjallen niin, että tuskin jaksoin ylös edes syömään - ja kuitenkin lihosin.

Ans nyt kattoo . . .
        sanoo Gregor

B 12 vitamiini auttaa paremmin hermokipuun kuin särkylääkkeet, koska pitkään käytettynä B12 vitamiini saa hermon vioittumisen jotenkin korjattua. Kolmoshermosärkyyn käytin Tramal-opiaattia ja varsinaiseen hoitoon B12 vitamiinia. Yliopiston apteekkari neuvoi B12 vitamiinin!

• Minulla on mennyt kaikki vitamiinit ja hiven aineet jo vuosia urheilutaustan takia ja ruokavalio ollut hyvin terveellistä niin Älkää nyt hyvät ihmiset väittäö, että niillä hoidettaisiin masennusta ja adhd.ta yms. hulluuksia mitä olen kuullut jos ei lääkkeet maistu niin voi voi ja joku sähköisku viekkari voi hellanlettas. Tohtori piip Tolonen täysi huijari jos noradrenaliini, dopamiini ja serotoniini taso nousevat näillä lääkkeillä ei ne huuhaata ole. Jos olisi niiden hinta olisi katossa ja valmistaja plizer!

• Anonyymi
        mummo 70v kirjoitti:

minun verenpaineeni pompasi 65\135 ,90\190,olin kun huumatuna ja sydämen tykytyksiä oli. sitten sain panacodia ja voltarenia.joita ei voi käytää yhdessä.

Haista vittu

• Anonyymi
        pino22 kirjoitti:

Minulla on mennyt kaikki vitamiinit ja hiven aineet jo vuosia urheilutaustan takia ja ruokavalio ollut hyvin terveellistä niin Älkää nyt hyvät ihmiset väittäö, että niillä hoidettaisiin masennusta ja adhd.ta yms. hulluuksia mitä olen kuullut jos ei lääkkeet maistu niin voi voi ja joku sähköisku viekkari voi hellanlettas. Tohtori piip Tolonen täysi huijari jos noradrenaliini, dopamiini ja serotoniini taso nousevat näillä lääkkeillä ei ne huuhaata ole. Jos olisi niiden hinta olisi katossa ja valmistaja plizer!

Onhan masennukselle ja adhd:lle ihan käypä hoito -suosituksessa lääkkettömiäkin vaihtoehtoja, kuten vertaistuki ja psykoterapia.

uokin on hieman kiistanalainen tuo välittäjäaineteoria siinä mielessä ettei ole täysin selvää onko ne alhaiset välittäjäineet masennuksen takia vai masennus alhaisten välittäjäaineiden takia.

• lolo

Olen syönyt cymbalta 60mg 2 kuukautta. Ensimmäinen viikko meni haittavaikutusten parissa: huimausta, lääketokkuraa, väsymystä, pupillien laajenemista, mahan toiminta hidastui, noin 6 h päästä lääkkeen ottamisesta vapinaa. (koita kestää!)

Kahden viikon jälkeen aloittamisesta olin jo pirteä. Tein asioita kuin ennen, mutta väsymystä vielä oli. Ahdistus helpotti alussa, mutta tuli takaisin pikkuhiljaa. Nyt se on kuitenkin jo kokonaan poissa, ja olen masennuksestakin päässyt eroon (keskivaikea).

Minuun lääke siis vaikutti hyvin, ja olen tyytyväinen. Kun olet kaikki lääkkeet jo kokeillut läpi, olen melko varma, että saatat sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä, sillä siihen ei tavalliset masennuslääkkeet auta, ja yleensä se huomataan juuri noin, kun sinulla on nyt käynyt. Ehdotan testejä, vaikka maniaa ei olisi ollutkaan.

Toivottavasti cymbalta auttaa sinua. Siinä on kaksi vaikuttavaa ainetta, siis serotoniinin takaisinottajan lisäksi vaikuttaa joku toinenkin. Vointeja!

• Gregor51

Hei!

Kiitos viestistäsi. Koska Cymbalta on minulle niin uusi kokemus, niin olen kiitollinen kaikesta ensikäden tiedosta sen vaikutuksista. Minulla on vasta toinen päivä menossa ja suuta kuivaa. Ja aamulla nukuin muuten pommiin.

Minä siis syön Cymbaltaa ensisijaisesti krooniseen leikkauksen jälkeiseen hermokipuun alahuulessani ja vasta toissijaisesti masennukseen. Vaikka kyllä itsepintainen kipu myös masentaa mieltäni.

Kipua lievittävä vaikutushan voi tulla ja viikon sisään. Saa nyt sitten nähdä!

Tsemppiä sinullekin!
        Gregor

• aloittaja

Onneksi kerroit saamasi sivuvaikutukset, muuten olisin luultavasti jättänyt cymbaltan ottamisen yhteen tablettiin!

Nyt on vasta kolme mennyt kurkusta alas ja sivuvaikutukset ovat kauheat; jatkuva väsymys, nukun n. 14 h/vrk ja sittenkin olen aivan tokkurassa. Nyt on pakko lähteä kauppaan, mutta huojun kuin humalainen, kauheaa. Muita sivuvaikutuksia ei ole vielä tullut - onneksi.

Yritän ottaa lääkettä kuukauden (määrätty siis 56 pv 60 mg aamuisin). Siihen mennessä tiedän, kannattaako jatkaa.

Hyvää juhannusta Sinulle!

• aloittaja
        Gregor51 kirjoitti:

Hei!

Kiitos viestistäsi. Koska Cymbalta on minulle niin uusi kokemus, niin olen kiitollinen kaikesta ensikäden tiedosta sen vaikutuksista. Minulla on vasta toinen päivä menossa ja suuta kuivaa. Ja aamulla nukuin muuten pommiin.

Minä siis syön Cymbaltaa ensisijaisesti krooniseen leikkauksen jälkeiseen hermokipuun alahuulessani ja vasta toissijaisesti masennukseen. Vaikka kyllä itsepintainen kipu myös masentaa mieltäni.

Kipua lievittävä vaikutushan voi tulla ja viikon sisään. Saa nyt sitten nähdä!

Tsemppiä sinullekin!
        Gregor

Onko Sinullekin määrätty 60 mg? Entä pitääkö se ottaa aamulla kuten minulle psykiatri sanoi?

Ottaisin mieluummin illalla, jotta päivässä olisi edes muutama vähän virkeämpi hetki. Haittavaikutuksista kirjoitin nimim. lololle.

Sisareni on eläkkeellä kroonisten kipujen takia joten ymmärrän, vaikken ole kipuja kokenutkaan, että kipu masentaa.

• lolo
        aloittaja kirjoitti:

Onneksi kerroit saamasi sivuvaikutukset, muuten olisin luultavasti jättänyt cymbaltan ottamisen yhteen tablettiin!

Nyt on vasta kolme mennyt kurkusta alas ja sivuvaikutukset ovat kauheat; jatkuva väsymys, nukun n. 14 h/vrk ja sittenkin olen aivan tokkurassa. Nyt on pakko lähteä kauppaan, mutta huojun kuin humalainen, kauheaa. Muita sivuvaikutuksia ei ole vielä tullut - onneksi.

Yritän ottaa lääkettä kuukauden (määrätty siis 56 pv 60 mg aamuisin). Siihen mennessä tiedän, kannattaako jatkaa.

Älä huoli, sivuvaikutukset lähtevät lievenemään aivan tuota pikaa. Itselläni oli kauhea olo vain 4 päivää, sitten lieveni ja viikon jälkeen jatkui vain väsymys.

Hyvää juhannusta sinullekin!

• pupilli
        aloittaja kirjoitti:

Aloitin Cymbalta 60 mg annostuksella ja en nukkunut kuin muutman iltayön tunnin, sitt herätti pissahätä, jonka jälkeen nukuin "koiranunta" ja ylös klo 7. Pupillit suurentuneet, olen ihan virkkuna "ylikierokksilla"
        ei väsytä, MUTTA PALELTAA PALELTAA koko päivän .
        Parasta on ettei ainakaan särje säryt osittain kaikonneet, palailivat taas iltaa kohden. Ja yks juttu virtsankarkailu loppus kui seinään mitä oli Remeronin aikana. Toinen pilleri yöksi ja katotaan kuin mun käy.
        Mieluimmin tätä kuin Remeronia tai Miratsapiinia jotka lisäävät ruokahalua ihan sairaasti
        Rullis

• terhi
        lolo kirjoitti:

Älä huoli, sivuvaikutukset lähtevät lievenemään aivan tuota pikaa. Itselläni oli kauhea olo vain 4 päivää, sitten lieveni ja viikon jälkeen jatkui vain väsymys.

Hyvää juhannusta sinullekin!

käytin cymbaltaa vuosi sitten muutaman kuukauden.nyt olis tarkoitus alkaa taas. onko teillä muilla seksin kans ongelmia,kun syö lääkettä? mulla oli orgasmin saanti vaikeus,,ei sitten millään päässyt siihen.mieheni kuitenkin oli tukena hyvin mukana.

• johannes
        terhi kirjoitti:

käytin cymbaltaa vuosi sitten muutaman kuukauden.nyt olis tarkoitus alkaa taas. onko teillä muilla seksin kans ongelmia,kun syö lääkettä? mulla oli orgasmin saanti vaikeus,,ei sitten millään päässyt siihen.mieheni kuitenkin oli tukena hyvin mukana.

Hei! Olen käyttänyt Cymbaltaa noin puolitoista vuotta,minulla oli alussa vaikeuksia saada orgasmia,siinä saattaa mennä joku aika ennenkuin,tottuu siihen lääkkeeseen, mutta kyllä se siitä alkaa toimimaan,ainakin minulla ei mitään ongelmia,kyllä haluja riittää,hyvä on jos mies on tukena tsemppiä sinulle!

• Selvätä päästä

Hyi kauhea myrkky lopetin kerralla en jaksaolla päissäni enää.
        Nämä SRR lääkeet johtaa itsemurhaan ja itsetuhoon. Vaikka jokmaisessa koulusurmassa on ollut mukana SRR lääkitys joka tämäkin on Tuusulan Auvinen söi Soloftia ja seuraamukset oli tuhoisat.

• ville61
        Selvätä päästä kirjoitti:

Hyi kauhea myrkky lopetin kerralla en jaksaolla päissäni enää.
        Nämä SRR lääkeet johtaa itsemurhaan ja itsetuhoon. Vaikka jokmaisessa koulusurmassa on ollut mukana SRR lääkitys joka tämäkin on Tuusulan Auvinen söi Soloftia ja seuraamukset oli tuhoisat.

Hohhoijaa, nyt on kyllä sellainen tikapuuhermoston omaava "ajattelija" liikkeellä ettei mitään rajaa. Voisiko sittenkin olla niin, että psyykelääkkeet eivät aiheuta kouluampumisia tai muitakaan massamurhia vaan niitä valitettavasti tapahtuu lääkityksestä huolimatta, kun ihminen on riittävän sairas. Zoloft -> kouluampumiset ei siis ole syy/seuraus-akselilla tieteellisesti kovin validi kaava. Sairaille ihmisille määrätään lääkkeitä, ei terveille. Auvinen ei siis ollut mikään elämänsä kunnossa oleva nuori mies, joka yhtenä kauniina päivänä päätti alkaa testailemaan SSRI-lääkkeitä tuhoisin seurauksin. Tuolla sinun logiikallasi voitaisiin väittää, että sydänlääkkeet aiheuttavat sydänsairauksia, insuliini diabetesta, kemoterapia syöpää, jne. jne.

• raaka-arska
        ville61 kirjoitti:

Hohhoijaa, nyt on kyllä sellainen tikapuuhermoston omaava "ajattelija" liikkeellä ettei mitään rajaa. Voisiko sittenkin olla niin, että psyykelääkkeet eivät aiheuta kouluampumisia tai muitakaan massamurhia vaan niitä valitettavasti tapahtuu lääkityksestä huolimatta, kun ihminen on riittävän sairas. Zoloft -> kouluampumiset ei siis ole syy/seuraus-akselilla tieteellisesti kovin validi kaava. Sairaille ihmisille määrätään lääkkeitä, ei terveille. Auvinen ei siis ollut mikään elämänsä kunnossa oleva nuori mies, joka yhtenä kauniina päivänä päätti alkaa testailemaan SSRI-lääkkeitä tuhoisin seurauksin. Tuolla sinun logiikallasi voitaisiin väittää, että sydänlääkkeet aiheuttavat sydänsairauksia, insuliini diabetesta, kemoterapia syöpää, jne. jne.

Auvinen oli muuten lopettanut kaikki psyykelääkkeet ennen kuin tarttui aseeseen eli siinäkin mielessä alkuperäinen sopertelija oli kuutamolla.

• Panikoija?

Hei!
      Minulle määrättiin pari päivää sitten cymbaltaa todennäköiseen paniikkihäiriöön. Oireinani olivat huimaus, pahoinvointi, tunnottomuuden tunnetta päässä ja raajoissa, ja sydän hakkasi lujaa. Menin lääkäriin ja hän totesi sen olevan mahdollisesti paniikkihäiriö, joka on yleinen nuorilla naisilla. Hän ajatteli oireideni johtuvan mahdollisesti myös kilpirauhasen tulehduksesta, mutta labratestien tulosten tuleminen kestää viikon, joten aloitimme jo mahdollisen paniikkihäiriöni hoidon, sillä se pitäisi aloittaa mahdollisimman pian.

Cymbaltan sivuvaikutuksia minulla on ollut unettomuus, pahoinvointi, palelu ja pupillien suureneminen. Unettomuuteeni sain rauhoittavaa lääkettä yöksi ja viime yön nukuinkin sitten hyvin. Eilen huomasin polvieni turpoamisen ja tänään ne ovat turvonneet vielä lisää. Olisikohan niihin kerääntynyt nestettä? Muilla samanlaisia kokemuksia? Onko kenellekään muulle määrätty cymbaltaa paniikkihäiriöön?

• masentunutpelkääjä

Tänään määrättii kyseistä lääkettä masennukseeni ja kaikkien lukemieni juttujen perusteella en uskalla aloittaa lääkitystä. Nyt jo niin karmea olotila, että jos tulee vielä tuollaiset oireet niin en kestä enää. Maanantaina paras mennä lääkärille uudelleen ja pyytää toista lääkettä. Minua jo apteekissa varoitettiin tästä lääkkeestä, lopettaminen todella hankalaa ja usassa yritettän saada tämä lääke pois markkinoilta haittavaikutuksien takia. Yksi lisä tuli taas näihin karmeisiin pelkoihin tämän myötä...

• käyttänyt kohta vuoden
        masentunutpelkääjä kirjoitti:

Tänään määrättii kyseistä lääkettä masennukseeni ja kaikkien lukemieni juttujen perusteella en uskalla aloittaa lääkitystä. Nyt jo niin karmea olotila, että jos tulee vielä tuollaiset oireet niin en kestä enää. Maanantaina paras mennä lääkärille uudelleen ja pyytää toista lääkettä. Minua jo apteekissa varoitettiin tästä lääkkeestä, lopettaminen todella hankalaa ja usassa yritettän saada tämä lääke pois markkinoilta haittavaikutuksien takia. Yksi lisä tuli taas näihin karmeisiin pelkoihin tämän myötä...

Ihmettelen kovasti noita kirjoituksia ja niissä olleita sivuvaikutuksia. Olen kohta vuoden käyttänyt lääkettä, ja minulla ei ole ollut koko aikana mitään sivuvaikutuksia. Oloni on todella normaali. Mitenhän kauan lääkettä voi syödä, ja pääseeköhän siitä helposti eroon?

• Savon ruusu
        käyttänyt kohta vuoden kirjoitti:

Ihmettelen kovasti noita kirjoituksia ja niissä olleita sivuvaikutuksia. Olen kohta vuoden käyttänyt lääkettä, ja minulla ei ole ollut koko aikana mitään sivuvaikutuksia. Oloni on todella normaali. Mitenhän kauan lääkettä voi syödä, ja pääseeköhän siitä helposti eroon?

Hei, aloitin Cymbaltaa keväällä 2006, lääkäri määräsi 60 mg kerran päivässä. no eihän siitä mitään tullut, kun niin kovasti oksetti.
        Sitten oli pakko lopettaa ja kokeiltiin seronilia 20mg aamuisin. Söin sitä sitten 3:tta kuukautta mutta ei passannut kun tulin siitä entistä rauhattomammaksi, niin että opiskelut kärsi entistä enenmmän kun pysyin paikallani entistä huonommin.
        Minulla kun on siis adhd oiretta, masennusta ja fibromyalgiaan viittaavia kipuja(ajoittin).
        No lopetin seronoli, mutta masennus ja itkuisuus taas lisääntyivät. Hoksasin sitten 2 kuukauden päästä vihdoin ehdottaa itse lääkärille jotta, jos kokeiltaisiin Cymbaltaa 30mg aamuisin.
        Ja kas kummaa tuosta sain avun, sivuoireita ei tullut, masennus ja itkuisuus vähenivät n. kuukauden päästä. Kivut vähenivät, ja keskittymiskyky parani ja sain aloitettua kesken jääneet opinnot, niin että pystyin todella keskittymään niihin entistä paremmin.
        olen valtavan kiitollinen, cymbalta on tuonut minulle paljon apua.

Ehkä tuo 60 mg oli minulle liikaa siksi että olen tällainen pieni lyhyt(158cm ja aika kevyt nainen, n.50 kg.Käsittääkseni nuo suositus määrät koskee keskivertokokoista ihmistä jonka alle siis jään.

• ExSepram

Vaihdoin Sepramin kuukausi sitten Cymbaltaan (60mg) ja olen TOSI tyytyväinen. Alkaa kototyötkin taas kiinnostaa ja yleiskuntokin on parantunut samalla! En ole tuntenut mitään haittavaikutusta ainakaan vielä! Söin tätä ennen Sepramia 60mg puolen vuoden ajan.

• tuikkeli
        ExSepram kirjoitti:

Vaihdoin Sepramin kuukausi sitten Cymbaltaan (60mg) ja olen TOSI tyytyväinen. Alkaa kototyötkin taas kiinnostaa ja yleiskuntokin on parantunut samalla! En ole tuntenut mitään haittavaikutusta ainakaan vielä! Söin tätä ennen Sepramia 60mg puolen vuoden ajan.

Mä olen aloittanut cymbaltan 60 mg eilen. Olen vaihtamassa efexorista, koska se ei 75 mg annoksella tuntunut auttavan masennukseen ja 150 mg annoksella tulin vaan apaattisemmaksi ja huonomuistisemmaksi.
        Alun sivuvaikutukset ei mua pelota: ne menevät kyllä aikanaan ohi. Jos lääke vain lopulta auttaa vointiin, niin hyvä niin.
        Vähän tämä lääkkeen vaihto "lennosta", ilman taukoja tai vähentelyjä, kyllä mietityttää - eikö efexor vieroitusoireet iske, jos sen lopettaa näin yhtäkkiä? Mutta kattellaan kuinka tuikkelin käy! :-)

• tuikkeli
        tuikkeli kirjoitti:

Mä olen aloittanut cymbaltan 60 mg eilen. Olen vaihtamassa efexorista, koska se ei 75 mg annoksella tuntunut auttavan masennukseen ja 150 mg annoksella tulin vaan apaattisemmaksi ja huonomuistisemmaksi.
        Alun sivuvaikutukset ei mua pelota: ne menevät kyllä aikanaan ohi. Jos lääke vain lopulta auttaa vointiin, niin hyvä niin.
        Vähän tämä lääkkeen vaihto "lennosta", ilman taukoja tai vähentelyjä, kyllä mietityttää - eikö efexor vieroitusoireet iske, jos sen lopettaa näin yhtäkkiä? Mutta kattellaan kuinka tuikkelin käy! :-)

Vaihto tuntuu onnistuvan: efexor-viekkareita ei ole tullut ja olokin tuntuu keventyvän ja virkistyvän. :-) Vähän on välillä palellut kummasti, luita ja ytimiä myöten; mutta siinä ainoa Cymbaltan myötä ilmaantunut oire. Eli tuntuisi sopivan mulle efeä paremmin. Hyvä!

• tuikkeli
        tuikkeli kirjoitti:

Vaihto tuntuu onnistuvan: efexor-viekkareita ei ole tullut ja olokin tuntuu keventyvän ja virkistyvän. :-) Vähän on välillä palellut kummasti, luita ja ytimiä myöten; mutta siinä ainoa Cymbaltan myötä ilmaantunut oire. Eli tuntuisi sopivan mulle efeä paremmin. Hyvä!

Enpä minäkään näköjään pääse niin helpolla kuin pari päivää sitten vielä luulin: päänsärky alkoi eilen ja jatkuu edelleen. Selkälihakset jumiutuvat, mieli on ärtyisä ja ilmavaivat myllertävät mahassa. Jatkan minä kokeilua, mutta eihän tämä mitään tolkuttoman kivaa ole.

• tuikkeli
        tuikkeli kirjoitti:

Enpä minäkään näköjään pääse niin helpolla kuin pari päivää sitten vielä luulin: päänsärky alkoi eilen ja jatkuu edelleen. Selkälihakset jumiutuvat, mieli on ärtyisä ja ilmavaivat myllertävät mahassa. Jatkan minä kokeilua, mutta eihän tämä mitään tolkuttoman kivaa ole.

Mä vaan touhuan ja touhuan (vaikka olen lomalla ja vaikka haluaisin levätä). Ja sitten illalla olen niin väsynyt, että olen suorastaan aggressiivinen. Tää on ärsyttävää.

• pehttpk
        tuikkeli kirjoitti:

Mä vaan touhuan ja touhuan (vaikka olen lomalla ja vaikka haluaisin levätä). Ja sitten illalla olen niin väsynyt, että olen suorastaan aggressiivinen. Tää on ärsyttävää.

mulla oli annos 60mg nostettiin 120mg,olo oli kuin sähkö jäniksellä,annos laskettiin 60mg takas nyt olo on suhkot hyvä...........!?

• phettpk
        pehttpk kirjoitti:

mulla oli annos 60mg nostettiin 120mg,olo oli kuin sähkö jäniksellä,annos laskettiin 60mg takas nyt olo on suhkot hyvä...........!?

mulla lääkityksenä:cymbalta60mg,xanor depot1mg 3,triptyl25-50mg,seroquel prolong300mg 2,lyrica75 3.hädin tuskin pystyy nukkumaan.??????????????

• phettpk
        phettpk kirjoitti:

mulla lääkityksenä:cymbalta60mg,xanor depot1mg 3,triptyl25-50mg,seroquel prolong300mg 2,lyrica75 3.hädin tuskin pystyy nukkumaan.??????????????

cymbaltan korvattavuus loppuu 31.3 2012????????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• hermomyrkkyä

pääsee,mutta jälkioireet KAMMOTTAVIA!,,ainakin minulla.

• painon mukaan
        Savon ruusu kirjoitti:

Hei, aloitin Cymbaltaa keväällä 2006, lääkäri määräsi 60 mg kerran päivässä. no eihän siitä mitään tullut, kun niin kovasti oksetti.
        Sitten oli pakko lopettaa ja kokeiltiin seronilia 20mg aamuisin. Söin sitä sitten 3:tta kuukautta mutta ei passannut kun tulin siitä entistä rauhattomammaksi, niin että opiskelut kärsi entistä enenmmän kun pysyin paikallani entistä huonommin.
        Minulla kun on siis adhd oiretta, masennusta ja fibromyalgiaan viittaavia kipuja(ajoittin).
        No lopetin seronoli, mutta masennus ja itkuisuus taas lisääntyivät. Hoksasin sitten 2 kuukauden päästä vihdoin ehdottaa itse lääkärille jotta, jos kokeiltaisiin Cymbaltaa 30mg aamuisin.
        Ja kas kummaa tuosta sain avun, sivuoireita ei tullut, masennus ja itkuisuus vähenivät n. kuukauden päästä. Kivut vähenivät, ja keskittymiskyky parani ja sain aloitettua kesken jääneet opinnot, niin että pystyin todella keskittymään niihin entistä paremmin.
        olen valtavan kiitollinen, cymbalta on tuonut minulle paljon apua.

Ehkä tuo 60 mg oli minulle liikaa siksi että olen tällainen pieni lyhyt(158cm ja aika kevyt nainen, n.50 kg.Käsittääkseni nuo suositus määrät koskee keskivertokokoista ihmistä jonka alle siis jään.

Ei pituus vaikuta. Olen itse 170 cm ja painan vähän yli 50 kg eli olen hyvin hoikka ja siro. Paino se on mikä ratkaisee.

• Olisko sulla
        tuikkeli kirjoitti:

Maniaa tai hypomaniaa?

• teeeeeemu

Minulla on ollut myös unettomuutta ja niveliä lonkasta ja jaloista särkenyt ikävästi.. en ole herkkä kivulle .myös turvotusta tullut... saattaa johtua aineen vaihdunnan hidastumisesta ? Mutta nuo alun oireet kestävät lopulta hetken vain max 1kk. Hybä lääke tuo on .

• tyson68
        phettpk kirjoitti:

Moro.otahan ihmeessä seroguel,cymbalta ja prolong pois niin eiköhän uni parane.

• Anonyymi
        teeeeeemu kirjoitti:

Minulla on ollut myös unettomuutta ja niveliä lonkasta ja jaloista särkenyt ikävästi.. en ole herkkä kivulle .myös turvotusta tullut... saattaa johtua aineen vaihdunnan hidastumisesta ? Mutta nuo alun oireet kestävät lopulta hetken vain max 1kk. Hybä lääke tuo on .

Mulla säryt jatkunut jo 3 vuotta aivan järkyttävää. Ennen en tiennyt mitä säryt ovat cymbaltan jälkeen tiedän!

• käytön

Minulla oli efexor depot lääkitys sosiaaliseen pelkoon ja masennukseen. Sitten minulla todettiin fibro ja lääke vaihdettiin Cymbaltaan. 2 kk söin ja olo oli aivan kauhea. Maa keinui, jatkuva paha olo ja päänsärky, kauhea väsymys mutta uni ei tullut edes unilääkkeillä. Nyt aloitin Cepramin, mikä minulla on ollut ennenkin. Ihmettelen vaan kun sehän ei nosta kipukynnystä :(

• tuikkelilla siis,

ei kyllä onneksi ole ollenkaan noin paha olo ollut. Se päänsärky on mennyt ohi, nukuttua saan (unet on kyllä aiempaa elävämpiä). Mutta nyt alan huomata painonnousun. Mulla on nykyään melkein koko ajan nälkä ja se alkaa näkyä jo vaa'an lukemissa. Henkisesti en koe voivani erityisen hyvin myöskään: en ole niin apaattinen kuin efexorin kanssa, mutta edelleen syrjään vetäytyvä, ärtyisä, saamaton.

• siksi että...
        tuikkelilla siis, kirjoitti:

ei kyllä onneksi ole ollenkaan noin paha olo ollut. Se päänsärky on mennyt ohi, nukuttua saan (unet on kyllä aiempaa elävämpiä). Mutta nyt alan huomata painonnousun. Mulla on nykyään melkein koko ajan nälkä ja se alkaa näkyä jo vaa'an lukemissa. Henkisesti en koe voivani erityisen hyvin myöskään: en ole niin apaattinen kuin efexorin kanssa, mutta edelleen syrjään vetäytyvä, ärtyisä, saamaton.

Lääkäri kirjoitti ekan kerran Cymbaltaa kesällä -06 oman olkapääkipuni ja vaikean perhetilanteen ( mieheni joutui vakavaan onnettomuuteen, aluksi teho- ja myöhemmin osastohoitoon). Lopetin lääkkeen omin päin keväällä -07, kun päätin että on pärjättävä ilman, mies oli "selvinnyt hengissä" ja oli opeteltava uudenlainen arki. Alkuvuodesta -08, kävin lääkärissä olkakipuni takia ja omalääkäri oli sitä mieltä että Cynbalta aloitetaan uudelleen... ok. Söin kesään asti... sitten aloin ajattelemaan että: Ok, lääke auttaa kipuun vähän, mutta mistä tää kipu johtuu? Lopettelin lääkkeen. Tammikuussa kävin tällä samalla lääkärillä olkakivun takia, lääkäri antoi ymmärtää että kipu on tunnetila, johtuu mieheni onnettomuudesta ja stressistä!!!!
        Vaihdoin lääkäriä, nyt on tutkimukset kivun syystä käynnissä.

• Tutkimukset ekaks
        siksi että... kirjoitti:

Lääkäri kirjoitti ekan kerran Cymbaltaa kesällä -06 oman olkapääkipuni ja vaikean perhetilanteen ( mieheni joutui vakavaan onnettomuuteen, aluksi teho- ja myöhemmin osastohoitoon). Lopetin lääkkeen omin päin keväällä -07, kun päätin että on pärjättävä ilman, mies oli "selvinnyt hengissä" ja oli opeteltava uudenlainen arki. Alkuvuodesta -08, kävin lääkärissä olkakipuni takia ja omalääkäri oli sitä mieltä että Cynbalta aloitetaan uudelleen... ok. Söin kesään asti... sitten aloin ajattelemaan että: Ok, lääke auttaa kipuun vähän, mutta mistä tää kipu johtuu? Lopettelin lääkkeen. Tammikuussa kävin tällä samalla lääkärillä olkakivun takia, lääkäri antoi ymmärtää että kipu on tunnetila, johtuu mieheni onnettomuudesta ja stressistä!!!!
        Vaihdoin lääkäriä, nyt on tutkimukset kivun syystä käynnissä.

Onneksi vaihdoit lääkäriä olkapääasiassa. Minulla työterveyslääkäri tarjosi vain kortisonipiikit, joista ei ollut mitään apua enkä enempää ottanut.
        Sain röntgenin jälkeen lähetteen magneettiin, josta ortopedi totesi: jänteet ovat venyneet, siellä tulehdus, mutta hoito konservatiivinen eli jumppaa, fysioterapiaa hela livet - mulle ei voitu tehdä jänteiden kiristysleikkausta, en muista syytä.
        Cymbaltaa tarjottiin seuraavaksi ja siitä kokemukseni: kokoaikainen kipu meni pois.
        Myöhemmin jouduin jättämään sen hyllylle, koska se ei sopinut uuden lääkityksen kanssa, joka oli tuju masennukseen määrätty. Tosin en huomaa mitään vaikutusta!
        Arkisiin asioihin en saa pontta tarttua.
        Näen asiat, jotka pitäisi hoitaa, mutten saa aikaiseksi.
        Kokonaisuus, jota en hallitse, jättää taas uuden riittämättömyyden tunteen ja johtaa krooniseen masennukseen - kierre on valmis pakkaus.
        Ulkoilen päivittäin kerran tai kaksi.
        Tsemppiä!

• Hiohiop
        Tutkimukset ekaks kirjoitti:

Onneksi vaihdoit lääkäriä olkapääasiassa. Minulla työterveyslääkäri tarjosi vain kortisonipiikit, joista ei ollut mitään apua enkä enempää ottanut.
        Sain röntgenin jälkeen lähetteen magneettiin, josta ortopedi totesi: jänteet ovat venyneet, siellä tulehdus, mutta hoito konservatiivinen eli jumppaa, fysioterapiaa hela livet - mulle ei voitu tehdä jänteiden kiristysleikkausta, en muista syytä.
        Cymbaltaa tarjottiin seuraavaksi ja siitä kokemukseni: kokoaikainen kipu meni pois.
        Myöhemmin jouduin jättämään sen hyllylle, koska se ei sopinut uuden lääkityksen kanssa, joka oli tuju masennukseen määrätty. Tosin en huomaa mitään vaikutusta!
        Arkisiin asioihin en saa pontta tarttua.
        Näen asiat, jotka pitäisi hoitaa, mutten saa aikaiseksi.
        Kokonaisuus, jota en hallitse, jättää taas uuden riittämättömyyden tunteen ja johtaa krooniseen masennukseen - kierre on valmis pakkaus.
        Ulkoilen päivittäin kerran tai kaksi.
        Tsemppiä!

Nostelen ketjua!

• sivustaseuraillut
        Hiohiop kirjoitti:

Nostelen ketjua!

Hyvä tuttavani sai tätä lääkettä vaikeaan masennukseen (kokeilut oli ainakin 5 lääkettä ennen tätä, eivät auttaneet. Tämä Cymbalta auttoi! Kaveri on kuin entisensä, pirteä ja iloinen. Hyvä lääke on !!!!

• UupunutN
        sivustaseuraillut kirjoitti:

Hyvä tuttavani sai tätä lääkettä vaikeaan masennukseen (kokeilut oli ainakin 5 lääkettä ennen tätä, eivät auttaneet. Tämä Cymbalta auttoi! Kaveri on kuin entisensä, pirteä ja iloinen. Hyvä lääke on !!!!

Hei

Kysyisin teiltä, käyttekö töissä vai oletteko sairaslomalla?
        Minulla lääkkeenä Sepram 40 mg/päivä. Ilmeisesti keskivaikea masennus, johon liittyy työuupumusta. Työtaakkani on liiallinen ja olen "jo" 55-vuotias, työalämässä olen ollut kohta 40 vuotta. Olin juuri pari viikkoa sairaslomalla ja sitten taas samaan kaaokseen töihin. Pahinta on, että joudun nykyisin välillä palvelemaan asiakkaita, mitä suorastaan pelkään. Itken töissäkin välillä (tosin lääkkeen vaikutushan estää pitkälti itkun tulon). Eräs työterveyslääkäri oli ensin hyvin empaattinen, sitten seuraavalla kerralla kun otin puheeksi mahdollisen osa-aikaisen sairauseläkkeen hakemisen, hän suhtautui hyvin vähättelevästi masennukseeni. Oli kuulema lievää. No kuitenkin, tätä ajoittaista masennusta on jatkunut vuosikausia. Yleensä romahdan aina välillä, olen pari viikkoa-kuukauden lomalla ja palaan samaan tilanteeseen.
        Alkaa vaan tuota ikääkin olla, ja töissä pitäisi olla vähintään 100-prosenttisesti.

Ajattelin muuten pyytää tuota Cymbaltaa, onkohan kovinkin kallista?

• Krisuu
        UupunutN kirjoitti:

Hei

Kysyisin teiltä, käyttekö töissä vai oletteko sairaslomalla?
        Minulla lääkkeenä Sepram 40 mg/päivä. Ilmeisesti keskivaikea masennus, johon liittyy työuupumusta. Työtaakkani on liiallinen ja olen "jo" 55-vuotias, työalämässä olen ollut kohta 40 vuotta. Olin juuri pari viikkoa sairaslomalla ja sitten taas samaan kaaokseen töihin. Pahinta on, että joudun nykyisin välillä palvelemaan asiakkaita, mitä suorastaan pelkään. Itken töissäkin välillä (tosin lääkkeen vaikutushan estää pitkälti itkun tulon). Eräs työterveyslääkäri oli ensin hyvin empaattinen, sitten seuraavalla kerralla kun otin puheeksi mahdollisen osa-aikaisen sairauseläkkeen hakemisen, hän suhtautui hyvin vähättelevästi masennukseeni. Oli kuulema lievää. No kuitenkin, tätä ajoittaista masennusta on jatkunut vuosikausia. Yleensä romahdan aina välillä, olen pari viikkoa-kuukauden lomalla ja palaan samaan tilanteeseen.
        Alkaa vaan tuota ikääkin olla, ja töissä pitäisi olla vähintään 100-prosenttisesti.

Ajattelin muuten pyytää tuota Cymbaltaa, onkohan kovinkin kallista?

Määrättiin cymbaltaa viime talvena vakavaan masennukseen.Ei auttanut sen enempää kuin aiemmatkaan,turrutti enkä juuri tuntenut mitään.Kesällä alkoi tulla kiertohuimausta ja ruokahalu oli kyltymätön.Lihoin MONTA kiloa.Tänä syksynä lopetin sen asteittain itse,koska vointi lähti yhtäkkiä nousuun,eikä masennusoireet ole pahentuneet.Mutta vierotusoireet olivat hirveät:Huimasi 4pv niin kovaa etten sängystä voinut nousta,palelin ja hikoilin voimakkaasti samaan aikaan,olin tosi ärtynyt,oksetti koko ajan,kuulohäiriöitä,valonarkuutta silmissä,tavarat ei pysyneet käsissä,oli vaikeaa kirjoittaa oikein yms.Nyt huimaa enää välillä(lopetuksesta 6 pv) ja ärsyttää.Oli vaikea kestää noita oireita,en söisi enää tätä koskaan.Ruokahalu putosi rajusti(viimein),ja paino on laskenut jo 2 kg.

• Krisuu
        Krisuu kirjoitti:

Määrättiin cymbaltaa viime talvena vakavaan masennukseen.Ei auttanut sen enempää kuin aiemmatkaan,turrutti enkä juuri tuntenut mitään.Kesällä alkoi tulla kiertohuimausta ja ruokahalu oli kyltymätön.Lihoin MONTA kiloa.Tänä syksynä lopetin sen asteittain itse,koska vointi lähti yhtäkkiä nousuun,eikä masennusoireet ole pahentuneet.Mutta vierotusoireet olivat hirveät:Huimasi 4pv niin kovaa etten sängystä voinut nousta,palelin ja hikoilin voimakkaasti samaan aikaan,olin tosi ärtynyt,oksetti koko ajan,kuulohäiriöitä,valonarkuutta silmissä,tavarat ei pysyneet käsissä,oli vaikeaa kirjoittaa oikein yms.Nyt huimaa enää välillä(lopetuksesta 6 pv) ja ärsyttää.Oli vaikea kestää noita oireita,en söisi enää tätä koskaan.Ruokahalu putosi rajusti(viimein),ja paino on laskenut jo 2 kg.

Huomasin myös,että aloin tuntea enemmän myös positiivisia tunteita lopetuksen myötä.Minä sanon tätä myrkyksi.Ja ikää on 19.

• Krisuu
        Krisuu kirjoitti:

Huomasin myös,että aloin tuntea enemmän myös positiivisia tunteita lopetuksen myötä.Minä sanon tätä myrkyksi.Ja ikää on 19.

Kela ei korvannut tätä lääkettä(kuulemma liian uusi),joten minulla meni kuussa n.60!!Tunnen olevani koekaniini,jolla testataan tällaista lääkettä,eikä minulle mainittu mitään oireita,vain kehuttiin.Että tällainen on minun kokemukseni.
        En usko itselläni olevan maniaa,on testattu monta kertaa eikä ennen ole lähtenyt nousuun olo niin kuin tänä syksynä.Hoidossa oon ollu 2,5v.

• ...
        Krisuu kirjoitti:

Kela ei korvannut tätä lääkettä(kuulemma liian uusi),joten minulla meni kuussa n.60!!Tunnen olevani koekaniini,jolla testataan tällaista lääkettä,eikä minulle mainittu mitään oireita,vain kehuttiin.Että tällainen on minun kokemukseni.
        En usko itselläni olevan maniaa,on testattu monta kertaa eikä ennen ole lähtenyt nousuun olo niin kuin tänä syksynä.Hoidossa oon ollu 2,5v.

siis Kela tämän lääkkeen, kuukauden (28 kpl nappeja) satsi maksaa inan alle 30 egee korvaiksen jälkeen.

• ...
        ... kirjoitti:

siis Kela tämän lääkkeen, kuukauden (28 kpl nappeja) satsi maksaa inan alle 30 egee korvaiksen jälkeen.

Tämä vielä tarkennuksena edelliseen

Tuote: CYMBALTA 60 MG OHUTSUOLESSA HAJOAVA KAPSELI 28 fol Lilly
        Hinta: 51,20 €
        Viitehinta: -
        Toimitusmaksu: 0,42 €
        Kelan korvaus: 42%
        Ei-korvattava osuus: 21,68 €
        Omavastuu: -
        Asiakas maksaa: 29,94 €

• Krisuu
        ... kirjoitti:

Tämä vielä tarkennuksena edelliseen

Tuote: CYMBALTA 60 MG OHUTSUOLESSA HAJOAVA KAPSELI 28 fol Lilly
        Hinta: 51,20 €
        Viitehinta: -
        Toimitusmaksu: 0,42 €
        Kelan korvaus: 42%
        Ei-korvattava osuus: 21,68 €
        Omavastuu: -
        Asiakas maksaa: 29,94 €

mutta kela ei korvaa erityiskorvauksella,kuten muut lääkkeeni

• orja_ihminen

Olen 10 päivää syönyt 60mg tabletteja. Kiloja pudonnut 5.
      Ei ruoka maistu ja on pahaolo päänsärkyä väsymystä.

Positiivista vastetta en ole vielä havainnut. Täytyy vielä sinnitellä
      ja toivoa että vaste tulee jossain vaiheessa.

• Ahi

Noetellaans!!!

• parantunut?
        Ahi kirjoitti:

Noetellaans!!!

Itsestä tuntuu että lääke olisi alkanut vaikuttaa heti vaikka minullekkin puhuttiin tuosta 2-4 viikosta. Kumma mutta positiivinen juttu. Annos on 60mg. Kuitenkin, olen vain klerran aikaisemmin syönyt masennuslääkettä ja siitä on jo pitkä aika.

Voiko tuo voimistaa kipua? Itsellä on pikku vekki kädessä, niin heti lääkkeen ottamisen jälkeen tuntuu kun kirvely olisi voimistunut.

• Savon ruusu
        parantunut? kirjoitti:

Itsestä tuntuu että lääke olisi alkanut vaikuttaa heti vaikka minullekkin puhuttiin tuosta 2-4 viikosta. Kumma mutta positiivinen juttu. Annos on 60mg. Kuitenkin, olen vain klerran aikaisemmin syönyt masennuslääkettä ja siitä on jo pitkä aika.

Voiko tuo voimistaa kipua? Itsellä on pikku vekki kädessä, niin heti lääkkeen ottamisen jälkeen tuntuu kun kirvely olisi voimistunut.

Kirjoitan tuolla aiemmin kokemuksistani, minulle sopiva annos siis oli 30 mg x 1 aamusin, kun pieni kokoinen olen luonnostaan. Ja tuo 28 kpl 30 mg paketti maksoi viimeksi 19 euroa.

• vatsapöpö
        Savon ruusu kirjoitti:

Kirjoitan tuolla aiemmin kokemuksistani, minulle sopiva annos siis oli 30 mg x 1 aamusin, kun pieni kokoinen olen luonnostaan. Ja tuo 28 kpl 30 mg paketti maksoi viimeksi 19 euroa.

Nosto!!!!

• Savon mies
        vatsapöpö kirjoitti:

Nosto!!!!

Hep,
        Aloitin Cymbaltan uudelleen parin vuoden tauon jälkeen masennuksen hoitoon, 60mg päivässä. Kolmas viikko menossa, mut mitään hip hurraa oloa ei tunnu olevan. Saamaton olo ja ei oikein mikään jaksa kiinnostaa. Muistelin lääkkeen tehoavan paremmin, kun aiemmin käytin sitä. Ehkä ihan niin ärtyisä ja hermoileva olo ei ole, mutta positiivisia ajatuksia ei juurikaan ole pääkoppaan ilmestynyt ja uskoa huomiseen. Elämä tuntuu vastanmieliseltä taaplaamiselta ja monet asiat vie hirvittävästi energiaa, että ne saa suoritettua. Voi kun jostain saisi sitä elämäniloa ja positiivista asennetta. Puolisokin kärsii ohessa, kun toinen on tällainen leuka rinnassa kulkija. Välillä miettii miksi tänne on syntynyt kärsimään..joutaisi pois..

Oxamin 15mg menee tarvittaessa ahdistukseen, saa hiukan rauhallisemman olon. Mut onko tää elämä elämisen arvosta, kun nappien varassa täytyy elää? Kun tulis lottovoitto, niin vois rakentaa talon rauhalliseen paikkaan. Sais olla rauhassa, ei tarttis miettiä töissä suoriutumista, ainaisia kehityskeskusteluja, budjetteja, miten teet tämän ensi vuonna tehokkaammin, jne. Mikään ei riitä koskaan. Meidän selkänahasta otetaan liian paljon irti. Moni ei kestä sitä. Olemme yksilöitä.

Tsemppiä kaikille masennuksen ja muiden sairauksien kanssa kamppaileville!

• 09878945
        Savon mies kirjoitti:

Hep,
        Aloitin Cymbaltan uudelleen parin vuoden tauon jälkeen masennuksen hoitoon, 60mg päivässä. Kolmas viikko menossa, mut mitään hip hurraa oloa ei tunnu olevan. Saamaton olo ja ei oikein mikään jaksa kiinnostaa. Muistelin lääkkeen tehoavan paremmin, kun aiemmin käytin sitä. Ehkä ihan niin ärtyisä ja hermoileva olo ei ole, mutta positiivisia ajatuksia ei juurikaan ole pääkoppaan ilmestynyt ja uskoa huomiseen. Elämä tuntuu vastanmieliseltä taaplaamiselta ja monet asiat vie hirvittävästi energiaa, että ne saa suoritettua. Voi kun jostain saisi sitä elämäniloa ja positiivista asennetta. Puolisokin kärsii ohessa, kun toinen on tällainen leuka rinnassa kulkija. Välillä miettii miksi tänne on syntynyt kärsimään..joutaisi pois..

Oxamin 15mg menee tarvittaessa ahdistukseen, saa hiukan rauhallisemman olon. Mut onko tää elämä elämisen arvosta, kun nappien varassa täytyy elää? Kun tulis lottovoitto, niin vois rakentaa talon rauhalliseen paikkaan. Sais olla rauhassa, ei tarttis miettiä töissä suoriutumista, ainaisia kehityskeskusteluja, budjetteja, miten teet tämän ensi vuonna tehokkaammin, jne. Mikään ei riitä koskaan. Meidän selkänahasta otetaan liian paljon irti. Moni ei kestä sitä. Olemme yksilöitä.

Nosto!!! Miten sulla on "Savon mies" mennyt??

• hermomyrkkyä
        Savon mies kirjoitti:

Hep,

voimi sinulle!!..minä tein radikaalin päätöksen ja heitin psyykelääkkeet "tunkiolle"!..jälkioireet ovat olleet hirveitä mutta parempaanpäin olen menossa. ..ei ikinä enää noita "lääkkeitä"!!..jos en ilman pärjää tässä elämässä niin,,olkoon!!..

• joopa joo saas katto

Mulekkin määrättiin toi fibroon ja ahdistukseen jotenkin haisee pitkän matkan päälle remeron
      ihmiskokeelta vuodenlta 2000 jos noista nyt vetää jonkun matemaattisen kaavan niin
      15 % eivät saaneet apua , 75 % eivät saaneet apua mutta saivat uskomattomia haittavaikutuksia.
      10 % sai jotain haittavaikutuksia. 2 % Ei edes yrittänyt ja 3 % sai lopullisen avun.

Väittäisin, että:

Masennun tästä kokeillusta 10 kertaa sen mitä kivusta,
      mutta koekillaan nyt ekoihin haittoihin tahi sit se suunniteltu 3 viikkoa.
      vituks tää menee oon oppinut luottamaan intuutioon.

• löytyy

kokemuksia. Itse kokeilin lääkettä v. 2009 krooniseen kipuun ja masennukseen. Hermokivut vaan lisääntyi, nukkuminen oli vaikeaa ja lopulta meni suolisto rikki. Annos oli sen verran pieni, että pääsin lääkkeestä eroon. Ärsyttää oikein miten hanakasti lääkäri sitä tyrkytti.

http://www.mediuutiset.fi/keskustelu/?action=thread&thread=469898

• Otee

Olen käyttänyt Cymbaltaa 60 mg annoksella (olen 53 kg nainen) v.2005 asti, ja mielestäni sopivin lääke mitä mulle koskaan määrätty masennuksen, paniikkihäiriön ja syömishäiriön hoitoon. Aikaisemmat Seronil ym. saivat täysin jumiin eikä seksikään kiinnostanut. Cymbaltan kanssa en edes muista oliko aluksi mitään sivuvaikutuksia, ennemminkin iloa siitä että vihdoin läääkitys joka ei "pahenna" oloa.
        Mulla on aina lääkeestä toiseen siirtyessa ja annosta vaihtaessa kestänyt jopa parikin kuukautta ennen kuin olo tasaantuu. Eli jos kuukaudessa ei ero vielä tunnu, niin en hätäilisi tai luopuisi toivosta!
        Cymbalta tomi mulle todella hyvänä tasaavana tekijänä ja antoi mahdollisuuden keskittyä paranemiseen. Olen tosi skeptinen sen kanssa, että joku lääke yksin voisi ratrkaista psyykkiset ongelmat.

• Aijalainen
        Otee kirjoitti:

Olen käyttänyt Cymbaltaa 60 mg annoksella (olen 53 kg nainen) v.2005 asti, ja mielestäni sopivin lääke mitä mulle koskaan määrätty masennuksen, paniikkihäiriön ja syömishäiriön hoitoon. Aikaisemmat Seronil ym. saivat täysin jumiin eikä seksikään kiinnostanut. Cymbaltan kanssa en edes muista oliko aluksi mitään sivuvaikutuksia, ennemminkin iloa siitä että vihdoin läääkitys joka ei "pahenna" oloa.
        Mulla on aina lääkeestä toiseen siirtyessa ja annosta vaihtaessa kestänyt jopa parikin kuukautta ennen kuin olo tasaantuu. Eli jos kuukaudessa ei ero vielä tunnu, niin en hätäilisi tai luopuisi toivosta!
        Cymbalta tomi mulle todella hyvänä tasaavana tekijänä ja antoi mahdollisuuden keskittyä paranemiseen. Olen tosi skeptinen sen kanssa, että joku lääke yksin voisi ratrkaista psyykkiset ongelmat.

Tervehdys kaikille Cymbaltan käyttäjille!

Minä olen UUSI, aloitteleva käyttäjä. Tänään otin ensimmäisen 30mg kapselin.

Luin nuo kaikki teidän käyttäjien kommentit tuolla edellä. Kyllä olikin erilaisia kokemuksia. Saa nähdä millaisia oireita minulle tulee?

Minua hiukan huolettaa tuo pupillien suureneminen, koska selosteessa varoitellaan silmänpainetaudista kärsiviä. Minulla on koholla silmänpaineet, siksi hiukan epäröinkin aloittamista.

Juteltuani psyk.sairaanhoitajani kanssa, päätin kuitenkin aloittaa lääkkeen.

Lääkäri laittoi minulle sen 30 mg kapselin, koska sanoin etten halua vahvaa lääkettä. Aloitamme siis sillä.

Olen käyttänyt vuosia tuota Fevarinia. Välillä itse lopettanut muutamaksi kuukaudeksi tai jopa melkein vuodeksi. Nyt käytin putkeen pari kolme vuotta ( muisti huono, ei tarkkaa aikaa :) ) Yllättäen tuli ns. vieroitusoireita. Hm. Ei ollut ennen tullut.

Onneksi en aloittanut tätä Cymbaa lääkärin ohjeen mukaan, vaan pidin kolmen viikon tauon. En olisi muuten tiennyt johtuuko oireet uudesta lääkkeestä, vaiko entisen vieroitusoireista.

NYT sitten odotan mielenkiinnolla millaisia oireita minulle tulee. Tuleeko ollenkaan....

Olen 65v. ja aina vain masentuneempi. Yksin eläjän olotila ei sovi minulle. yli 10 vuotta elänyt yksin. Olen tullut aina vaan masentuneemmaksi, mitä enemmän aikaa kuluu yksinäisyydessä. Hyvää miestä kun ei löydy, ja huonoa en halua. Exäni ilkeys riitti minulle.

Minä en saa mitään aikaseksi kotona, enkä muuallakaan. Ei kiinnosta mikään. Ei jaksa mitään. Kauppaan lähteminenkin vaatii pitkän suunnittelun ja itsensä pakottamisen lähtemään.

Tällainen olotila on todella kurja! Ihmiset kehoittaa " ottamaan itseäni niskasta kiinni ja tekemään". Ei se niin onnistu, ei sitten millään. Kun mikään ei kiinnosta, niin ei kiinnosta.

Olen nukkunut nyt viimeisen vuoden aikana sellaista 10-12 tuntia. Kun herää lopulta väkisin, niin päivä on mennyt pilalle. No tosin, enhän minä muuta tee kuin istun ja katson telkkaria ja tuskailen tekemättömistä töistä.

Turhaahan se on niitä miettiä, koska ne ovat olleet tekemättä jo vuosia. Silti vaan niitä tekemättömiä hommia katsoessani, tiedän että pitäisi ja pitäisi tehdä.... mutta kun ei kiinnosta eikä jaksa.

Lempiohjelmani olikin se HIMOHAMSTRAAJAT! Kotini on sellainen kuin niilläkin. Ymmärsin varsin hyvin niitä. Minullakin tulee tunnesiteet jokaiseen tavaraan, jota omistan. Mitään ei voi heittää pois, kun ajatuskin alkaa ahdistaa.

Onneksi olen saanut itseni kuriin, etten enää osta mitään uutta enkä vanhaa kirppareilta.

ETTÄ TÄLLAISTA MINULLA. KATSOTAAN NYT KUINKA CYMBA AUTTAA. MINULLE AINAKIN LUVATTIIN ETTÄ SAATAN MUUTTUA AIKAANSAAVAKSI IHMISEKSI ;)

Tsemppiä kaikille, jotka painii samassa sarjassa. Ymmärrän teitä hyvin.

• Yön kiitäjä !
        Aijalainen kirjoitti:

Tervehdys kaikille Cymbaltan käyttäjille!

Minä olen UUSI, aloitteleva käyttäjä. Tänään otin ensimmäisen 30mg kapselin.

Luin nuo kaikki teidän käyttäjien kommentit tuolla edellä. Kyllä olikin erilaisia kokemuksia. Saa nähdä millaisia oireita minulle tulee?

Minua hiukan huolettaa tuo pupillien suureneminen, koska selosteessa varoitellaan silmänpainetaudista kärsiviä. Minulla on koholla silmänpaineet, siksi hiukan epäröinkin aloittamista.

Juteltuani psyk.sairaanhoitajani kanssa, päätin kuitenkin aloittaa lääkkeen.

Lääkäri laittoi minulle sen 30 mg kapselin, koska sanoin etten halua vahvaa lääkettä. Aloitamme siis sillä.

Olen käyttänyt vuosia tuota Fevarinia. Välillä itse lopettanut muutamaksi kuukaudeksi tai jopa melkein vuodeksi. Nyt käytin putkeen pari kolme vuotta ( muisti huono, ei tarkkaa aikaa :) ) Yllättäen tuli ns. vieroitusoireita. Hm. Ei ollut ennen tullut.

Onneksi en aloittanut tätä Cymbaa lääkärin ohjeen mukaan, vaan pidin kolmen viikon tauon. En olisi muuten tiennyt johtuuko oireet uudesta lääkkeestä, vaiko entisen vieroitusoireista.

NYT sitten odotan mielenkiinnolla millaisia oireita minulle tulee. Tuleeko ollenkaan....

Olen 65v. ja aina vain masentuneempi. Yksin eläjän olotila ei sovi minulle. yli 10 vuotta elänyt yksin. Olen tullut aina vaan masentuneemmaksi, mitä enemmän aikaa kuluu yksinäisyydessä. Hyvää miestä kun ei löydy, ja huonoa en halua. Exäni ilkeys riitti minulle.

Minä en saa mitään aikaseksi kotona, enkä muuallakaan. Ei kiinnosta mikään. Ei jaksa mitään. Kauppaan lähteminenkin vaatii pitkän suunnittelun ja itsensä pakottamisen lähtemään.

Tällainen olotila on todella kurja! Ihmiset kehoittaa " ottamaan itseäni niskasta kiinni ja tekemään". Ei se niin onnistu, ei sitten millään. Kun mikään ei kiinnosta, niin ei kiinnosta.

Olen nukkunut nyt viimeisen vuoden aikana sellaista 10-12 tuntia. Kun herää lopulta väkisin, niin päivä on mennyt pilalle. No tosin, enhän minä muuta tee kuin istun ja katson telkkaria ja tuskailen tekemättömistä töistä.

Turhaahan se on niitä miettiä, koska ne ovat olleet tekemättä jo vuosia. Silti vaan niitä tekemättömiä hommia katsoessani, tiedän että pitäisi ja pitäisi tehdä.... mutta kun ei kiinnosta eikä jaksa.

Lempiohjelmani olikin se HIMOHAMSTRAAJAT! Kotini on sellainen kuin niilläkin. Ymmärsin varsin hyvin niitä. Minullakin tulee tunnesiteet jokaiseen tavaraan, jota omistan. Mitään ei voi heittää pois, kun ajatuskin alkaa ahdistaa.

Onneksi olen saanut itseni kuriin, etten enää osta mitään uutta enkä vanhaa kirppareilta.

ETTÄ TÄLLAISTA MINULLA. KATSOTAAN NYT KUINKA CYMBA AUTTAA. MINULLE AINAKIN LUVATTIIN ETTÄ SAATAN MUUTTUA AIKAANSAAVAKSI IHMISEKSI ;)

Tsemppiä kaikille, jotka painii samassa sarjassa. Ymmärrän teitä hyvin.

Hei Aijalainen ja muut Cymaltan käyttäjät ! Kukapa meitä masentuneita ymmärtää muut kuin vertaiset. Kun ei jaksa niin ei jaksa. Minua kyllä hieman mies saa patisteltua mukaan ulos ja ihmisten ilmoille silloin kun en itse jaksaisikaan. Eli se toisen tuki on kyllä tärkeä, ettei jää yksin makaamaan kotiin. Käytkö missään tapaamassa muita vertaisia.

Olen käyttänyt noin 12 vuotta erilaisia mielialalääkkeitä ja aina ne on jonkun aikaa tepsineet. Noin puoli vuotta sitten vaihdettiin Efexorista 75mg Gymaltaan 60mg joka tepsi kylläkin heti jo seuraavana päivänä.

Jokainen lääke on kyllä jollain tasolla auttanut eikä minulla ole koskaan mitään suurempia aloitusoireita ollut, ainoastaan unettomuus. En tiedä onko sitten vaikutusta masennukseeni silläkin, kun syön Femar lääkettä rintasyöpääni. Eli Femar myöskin saattaa aiheuttaa masennusta, onneksi sen syöminen kohta loppuu joten nähtäväksi jää onko vaikutusta.

Tunteeni lääkkeet kyllä ovat vieneet eli en tunne suurta iloa, olo on yhtä tasapaksua. Ihan kuin aivoissani ei veri virtaisi, kun käyn lenkillä en tunne sen jälkeen sellaista hyvää oloa kun nuorena kun olin ilman lääkkeitä.

Olen kyllä tosissaan miettinyt lääkkeiden lopettamista mutta en ole voinut lopettaa kun pelkään vieroitusoireita. Onkohan jollain kokemusta vieroitusoireista. Olen työelämässä ja työni vaatii erittäin paljon henkisiä voimavaroja. Ikää minulla on jo 61 vuotta. Nyt olen sairaslomalla niin voisin kokeilla lopettamista mutta kun se täytyy tapahtua pikkuhiljaa asteittain ja 60mg kapselia ei voi pienentää ja lääkärini oli vielä toista mieltä.

Nyt on 4 huonosti nukuttua yötä takana ja ei oikeastaan nukuta nytkään, mutta ei huvita mikään joten masentunutta ei kyllä oikein ymmärrä kukaan muu kuin vertainen.

• bok66

Hei!
      Olen itse käyttänyt Zymbaltaa noin 5 kuukautta. Kuukauden käytön jälkeen huomasin jo selkeän eron entiseen, ei enää kaikki ärsyttänyt ja olo oli rauhallisempi ja iloisempi.

Olisin jatkanut käyttöä, mutta lääkkeen myötä rupesi tulemaan mm. näön hämärtymistä häiritsevästi, nyt on edessä lääkkeen vaihto. Yksi juttu kaikille ko. lääkkeen käyttäjille: älkää lopettako lääkkeen käyttöä itse. Tein se virheen ja liian nopeasti, 4 päivää aivan karmea olo kuumeineen ja huimausta, varmaankin aivotoiminta häiriintyi liian nopean lopetuksen myötä.

Ko.lääkkeitä jäi minulle ylijäämään ja koska ovat aika hintavia niin harmittaa. Jos käytät ko. lääkettä eli sinulla on niihin resepti, voin luopua ylijäämistäni edullisesti. Viimeinen käyttöpäivä on vuonna 2013. Jos kiinnostaa niin laita sp:tä tulemaan ([email protected]).

Elämä on ihanaa, lääkkeiden kanssa tai ilman. Lääkkeiden käytöstä kannattaa puhua lähipiirille, siinä ei ole mitään hävettävää. Pääasia on, että apua saa jostakin! Kevään odotusta kaikille!

• MUMMU 54

Hei täällä mummu 54 jolle määrättiin Cymbalta 60mg kovan säryn takia.
      nyt sitä ottanut aamuisin n.5 viikkoa...olo aivan hirveä,silmissä hämärtyy,huimaa ,oksettaa ja pupillit laajentuu...ei ole olo yhtään parempi eikä ole kivut ja säryt yhtään vähentynyt.päivisin kuin unissakävelijä...olen tähän olotilaan niin kovin väsynyt.lisäksi kirjotettiin b-lausunnolla sairauslomaa joka tullut hylättynä jo 2 kertaa ja eläke samoin hylättynä 2 kertaa...mitä teen kun en pysty töihin menemään jA TYÖMARKKINATUKI LOPETETAAN ELLEN PYSTY TÖIHIN EDES MUUTAMAKSI TUNNIKSI VIIKOSSA.onko muilla kokemusta olen juuri täyttänyt 57v.

MUMMU 54

• HerraMasis

Toivottavasti Mummu54 saat tämän viestin.
        Sinulle olisi pitänyt kirjoittaa ne B-todistukset ensimmäisen hylkäämisen jälkeen masennuksesta, niin olisi mennyt heti läpi hakemus.
        Kyllä varmasti on sinulla ollut niin stressaavaa tuo kaikki että voisi luulla vähemmästäkin rupeavan masentamaan..
        Olen itse alta 40v mies, ollut yli 4V sairauslomalla masennuksesta, kertaakaan ei ole hylätty b-hakemusta, joka on haettu aina vuodella kerrallaan.
        Voimia.

• Maisa 56

Sain itse myös Cympalta 60mg, kovien särkyjen ja niistä seuraavan masennuksen hoitoon. Itse jotenkin ajattelen,että voimakkuus olisi liian suuri, voiko tätä lääkettä ottaa esim. joka toinen päivä? Olen kokeillut monia lääkkeitä jo aiemmin TRIPTYL-tolkuton aamuväsymys, Mirtatzxapin 15mg, 1/4 pilleristä hirveän väsyttävä olo...Onkohan lääkärini nyt oikeilla jäljillä,kun määrää minulle Cymbalta 60mg?

• Yökiitäjä !

Hei ! Itsekin olen kokeillut Triptyliä ja Mirtatzapinia aivan pieniä annoksia.Olo oli seuraavana päivänä aivan kauhea petissä koko päivän. Cympaltan 90 mg olen syönyt muutaman kuukauden joka päivä. Masennuslääke täytyy ottaa säännöllisesti joka päivä ja mahdollisimman samaan aikaan. Masennus on kyllä lähtenyt, mutta lääke ei kyllä yhtään väsytä. Olen nukkunut unilääkkeen voimin. Ensi viikolla on lääkäri saa nähdä lisätäänkö annosta vai vaihdetaanko lääke koska unta ei tule ilman unilääkettä.Enkä halua olla unilääkkeiden varassa kun työssäkin täytyisi käydä, mutta unilääkeet vie muistia kyllä aikarajusti ainkin itselläni.

• liikunta paras

cymbalta vaarallinen! jo ensimmäinen kapseli..

• hermomyrkkyä

olet todellakin oikeassa!!! cymbalta on "huume"!!!..mahdollisen lopettamisen jälkeiset oireet...HIRVITTÄVIÄ!!..ainakin itselläni!....ei IKINÄ enää cymbaltaa!!! hyvät ihmiset,ottakaa selvää kyseisestä "lääkkeestä",ennenkuin alatte käyttämään sitä!!!!!

• Varpu80

Hei!
      Itse lopettelen Cymbaltaa ja mietin että mihin nuo voimassa olevat lääkkeet panis,ovat aika kalliita...?

• 2 pvä menossa..

cymbalta 60mg 1 aamuisin itellä toinen pvä menossa ja aika vittumainen olo..silmät on kuin teelautaset ja ei saa unta eikä jaksa tehdä yhtään mitään..toivottavsti tämä menee ohi..ainut huomasin heti että jaksaa tapittaa tv.tä vaikka hamaan loppuun asti.ehkä hieman rauhoittaa tms..

• älkää ikinä ottako

älkää hyvät ihmiset syökö tätä paskaa.ei vois pahempia oloja enään tulla.ei mikään masennus saa tälläisia fiiliksiä aikaiseksi.ei voi uskoa mitä paskaa lääkärit kirjoittaa.tätähän on yritetty jo kauan usassa kiletää itsemurha riskin yms vieroitus vaikeuden takia..siis uskokaa:älkää ottako jos ette halua täysin aivokuolleeksi zombiksi jolle kaikki on aivan samaa.ja tiedän kyllä mistä puhun.veikkaus että noin 1 potilaalle 20 tämä toimii mutta loput on sitten zombeja.aivan sama mitä muuta mömmöä mutta ei tätä enään ikinä!!!never ever.joka ei usko kokeilkoon.

• Huhhuh..

Ite olen aikoinaan syöny Cymbaltania ja se aiheutti minulle todella pahan manian ja lopulta vaivuin psykoosiin..Siitä sitten ambulanssilla suoraan suljetulle ja remmeihin.

• kauheaa sontaa
      • Cymbalta 60mg

Hei
        Olen syönyt Cymbalta 60mg jo vuosia ja se on ollut minulle ainoa oikea lääke. Alussa yhden kerran psykiatri halusi kokeilla mulle 90mg, mutta se ei sopinut mulle. Sivuoireena oli lihasten jäykkyys koko kehossa.
        Cymbalta 60mg määrättiin (alussa tosin noin 1 kk 30mg/pv, jonka jälkeen nosto 60mg/pv ja iltaisin) mulle erilaisten psyykkisten oireiden takia, esim masennusta, ahdistuneisuutta, itsetuhoajatuksia ja skitsoaffektiivisten oireiden takia.
        Olen kokeillut kaikenlaisia muita lääkkeitä, mutta niistä ei ole ollut mitään apua. Jotkut lääkkeet jopa pahensivat olotilaani.
        Cymbaltaa en vaihtaisi mihinkään.

• Cymbalta 60 mg
        Cymbalta 60mg kirjoitti:

Hei
        Olen syönyt Cymbalta 60mg jo vuosia ja se on ollut minulle ainoa oikea lääke. Alussa yhden kerran psykiatri halusi kokeilla mulle 90mg, mutta se ei sopinut mulle. Sivuoireena oli lihasten jäykkyys koko kehossa.
        Cymbalta 60mg määrättiin (alussa tosin noin 1 kk 30mg/pv, jonka jälkeen nosto 60mg/pv ja iltaisin) mulle erilaisten psyykkisten oireiden takia, esim masennusta, ahdistuneisuutta, itsetuhoajatuksia ja skitsoaffektiivisten oireiden takia.
        Olen kokeillut kaikenlaisia muita lääkkeitä, mutta niistä ei ole ollut mitään apua. Jotkut lääkkeet jopa pahensivat olotilaani.
        Cymbaltaa en vaihtaisi mihinkään.

Minulla sivuvaikutukset poistuivat parin viikon jälkeen. Lääke määrättiin minulle hermokivun hoitoon. Jouduin kuitenkin vaihtamaan lääkkeen lyricaan 150mg ja siihen lisänö triptyl 25mg. Tämän takia cymbaltaa 60 mg jäi yli 2 täyttä 98 kpl pakettia! Viim. käyttöpvä 11/2013. Luovutan reseptin omaavalle tosi edullisesti siitä, mitä itse olen maksanut.
        Ota yhteyttä "leijona50(at)netti.fi". Hinnasta sovitaan varmasti! tv. Timppa Hki.

• Gaia51

Itselleni tuli masennus ja hirveä ahdistus noin 3v sitten. Työpaikalla oli kiusaamista, vähättelyä. Jouduin olemaan sairaslomalla aika paljon kun käsiini tuli nivelkulumat. Oli mentävä myös ahdistuksen takia lääkäriin. Halusin vain että voisin kertoa jollekkin asioistani kun ei ollut ketään muita kuin oma lääkäri. Ei hän kuunnellut kauaa kun kirjoitti Triplyt reseptin kouraan vaikka olin vain kuuntelijaa vailla. En ottanut yhtään taplettia. Olen siitä hyvilläni. Sitten vaihtui oma lääkäri joka suositteli osatyökyvyttömyys eläkettä ja sain sen heti. Vuoden kuluttua siitä sain potkut töistä kun vähensivät porukkaa. Olen nyt ollut työttömänä 2v ja laitoin hakemukset jos pääsisin koko eläkkeelle. Kaikki masennus ja ahdistus on hävinnyt ja olen onnellinen nyt vaikka tulot on tosi pienet, parempi näin. Toivottavasti kaikilta paranis masennus, se on liian rankkaa elämää.

• Gaia51

Tietysti tun lääkkeen nimi meni väärin sehän on Triptyl.

• MIES 58
        Gaia51 kirjoitti:

Tietysti tun lääkkeen nimi meni väärin sehän on Triptyl.

Menin työpaikkalääkäriin nivelrikon vuoksi. Hän kirjottikin sairaslomaa ja diagnoosi keskivaikea masennus joka on usein nivelrikkopotilailla? Tämä tuli täysin yllätyksenä. Sain nivelrikkoon Arthyriä ja cymbaltaa kipukynnystä ja mielialaa nostamaan. Reseptit kirjoitettiin heti vuodeksi? Varsinaista sairaudesta ei puhuta mitään ja miten sitä voisi hoitaa ja miten se etenee.
        Masennus on varmaan helpoin tapa lääkärille kirjoittaa pitkiä sairaslomia ja sitä tietä kenties eläkkeelle. Mutta onko se oikein?
        Onko teillä kokemusta työelämään palaamisesta sairasloman jälkeen kun käyttää cymbaltaa? Miten työnantaja ja työyhteisö siihen suhtautuu?
        Ei ihme että mieliala lääkkeitä syödään yhä enemmän ja kaikenlaisia psygologeja löytyy tänä päivänä josta paljon on ollut keskustelua mediassa. Tässä olisi tutkimuksen aihetta kerrassaan. Mitä tälläinen käytäntö vaikuttaa koko yhteskuntaan?

• manolitoman
        MIES 58 kirjoitti:

Menin työpaikkalääkäriin nivelrikon vuoksi. Hän kirjottikin sairaslomaa ja diagnoosi keskivaikea masennus joka on usein nivelrikkopotilailla? Tämä tuli täysin yllätyksenä. Sain nivelrikkoon Arthyriä ja cymbaltaa kipukynnystä ja mielialaa nostamaan. Reseptit kirjoitettiin heti vuodeksi? Varsinaista sairaudesta ei puhuta mitään ja miten sitä voisi hoitaa ja miten se etenee.
        Masennus on varmaan helpoin tapa lääkärille kirjoittaa pitkiä sairaslomia ja sitä tietä kenties eläkkeelle. Mutta onko se oikein?
        Onko teillä kokemusta työelämään palaamisesta sairasloman jälkeen kun käyttää cymbaltaa? Miten työnantaja ja työyhteisö siihen suhtautuu?
        Ei ihme että mieliala lääkkeitä syödään yhä enemmän ja kaikenlaisia psygologeja löytyy tänä päivänä josta paljon on ollut keskustelua mediassa. Tässä olisi tutkimuksen aihetta kerrassaan. Mitä tälläinen käytäntö vaikuttaa koko yhteskuntaan?

cymbalta 60mg aamuisin. Ainoa haittavaikutus (joka haittaa) pulssi nousee liikunnan yhteydessä todella korkealle, hetkellinen ponnistus ja syke on 170-190. Laskee toki nopeasti. Lääkettä syön ahdistukseen.

Aiemmat vuodet 2002 popsinut sebramia 20mg joka keväällä vasta nostettiin 40mg päivä annokseen. Ohessa otan myös alproxia päivittäin.

• naisnaisnainen

Kiinnostaa ton Cymbaltan vaikutus esim. seksiin.. Mulla on lääkkeet odottamassa, mutta mutta.. kun näitä stooreja lukee, niin alkaa hirvittämään, uskallanko aloittaa. Alkuoireet hirvittää, nimittäin pelkästään citalopram 5 mg sai minut zombiksi. 30 mg ja nukuin päivät ja haukottelin. Nyt vaihto cipralexiin, mutta psykiatri päättikin, että vaihdetaan Cymbaltaan, että se voisi sopia juurikin minunlaiselle "monivaivaiselle". Adhd, masennus, fibro.. Mutta siihen minä en ala, jos tuo pirulainen vie viimeisetki halut ja kyvyt! Seksi on tärkeä asia mun kohdalla.. Jos se loppuu, niin sitte loppuu kaikki muukin.. Tietenkin vaikutukset ovat jokaisen kohdalla omanlaisensa, mutta niin hiton paljon lukenu nyt parin päivän aikana negatiivisia kokemuksia.. Joitakin hyviäkin, joiden avulla olen yrittänyt edes valaa itseeni uskoa, että ehkäpä, ehkäpä..

Kysymys kuuluukin, onko olemassa käyttäjiä, joilla ei ole ilmennyt orgasminsaantivaikeuksia ja että halut olisi säilyneet? Vai onko ala - ja yläpään väliltä katkennu piuhat ns. kokonaan? Tuotahan kun virtsankarkailuunkin käytetään..

• classicguitarstring

Olen parikymppinen nainen, ja olen käyttänyt Cymbaltaa 60 mg nyt parisen kuukautta masennuksen hoitoon. Mitä haluihin tuli, niitä kyllä oli normaalisti, mutta orgasmin saaminen oli välillä todella vaikeaa, siis ihan turhautumispisteeseen asti vaikeaa! Se kuitenkin helpottui ja palasi normaaliin tasoon jokusen viikon aikana, nykyään ei ole enää cymbaltan vaikutusta huomattavissa seksin suhteen. Eli omalla kohdallani oli onneksi ohimenevä oire, nämähän ovat tosiaan hyvin yksilöllisiä kokemuksia. Saman ongelman huomasin itselläni aikaisemmin myös kun käytin Seronilia.

• Valoatunnelinpäässä

Kaikki lääkkeet vaikuttavat näköjään hyvinkin yksilöllisesti. Itse olen syönyt jonkin aikaa Cymbaltaa ja Oxaminia, ja muutos on ollut valtava. Aiemmin koin pahoja paniikkikohtauksia, ahdistushäiriöitä, itsetuhoisia ajatuksia, masennusta, sulkeuduin kotiin ja eristäydyin lopulta kaikesta. Pelkkä kauppareissu ilman pakokauhua ja kuoleman pelkoa oli uskomaton saavutus. Oxaminin avulla paniikkikohtauksia ei ole enää tullut ja nyt olen pystynyt jo alentamaan sen käyttöä, aikanaan Cymbaltan on määrä korvata se kokonaan. Kumpikaan lääkkeistä ei ole aiheuttanut mitään negatiivisia vaikutuksia, ainoastaan lievää suoliston toiminnan muutosta. Lääkärini mukaan muutaman kk:n käytön jälkeen Cymbalta voidaan lopettaa tarvittaessa seinään, mutta pidemmän jakson jälkeen asteittain. Olen sitä mieltä, että elämä on liian lyhyt hukattavaksi ahdistukseen, masentuneisuuteen, pelkotiloihin ja itkemiseen, että jos on edes pieni mahdollisuus saada ne olotilat pois ottamalla pari nappia päivässä, kannattaa ehdottamasti kokeilla. En edes muista koska olisin viimeksi nukkunut yhtä hyvin kuin nykyään, ilman painajaisia ja jotenkin saavuttanut jälleen sisäisen rauhan itselleni. Minulla oli myös pahoja fyysisiä oireita masennuksesta johtuen, nekin kadonneet. Aiempia olotilojani en olisi enää kauan kestänyt, meni siihen pisteeseen, että alkoi harkita jo autolla päin puuta ajamista, koska elämä ei tuntunut elämisen arvoiselta... Se oli se hetki, jonka jälkeen otin koneen syliin ja aloin googlaamaan paikallisia psykiatrisia palveluita, soitin seuraavana päivänä ja päivä sen jälkeen menin käymään ja aloitin lääkityksen. Itse käyn yksityisellä, koska en olisi pystynyt menemään yleiseen terveyskeskukseen, jossa paljon ihmisiä.

• naisnaisnainen

Rohkaisin mieleni, ja aloitin Cymbaltat peloista huolimatta.. Olen herkkä lääkkeille, jotenka puolitin ensin määrän 30 millin kapseleista. Nyt menee tuo 30 eikä ole ollut sivuvaikutuksia, ainoastaan etova olo aamupäivällä, joka menee jossain vaiheessa ohi. Ei haittaa yhtään, vaikka ruokahalu häviääkin :D
      Postiviivinen yllätys sinänsä, sillä pelkästään Citalopramin vaihto eri valmistajan samaan tuotteeseen aiheutti sivuvaikutuksia, puhumattakaan cipraleksiin vaihdosta. Mutta tästä Cymbaltasta on tullut vähän mitään.. Nukun hyvin ja uni tuntuu erilaiselta. Herään aamulla virkeämpänä kuin ennen. Eli tässä vaiheessa kaikki hyvin ja halutkin tuntuu palautuneen lähemmäs normaalia :D

• putkinäkö zombie

naisnaisnaiselle!
        kyllä ne halut voi vielä kadotakin,mulle kävi näi tän lääkkeen kanssa,joskus harvoin haluttaa mut ei laukea,yleisolotila seksin suhteen on passiivista,ei vaan kiinnosta ja jos joskus kiinnostaakin niin kipinä puuttuu,toivotaan ettei sulle käy niin
        nykyään on niin että se parhaiten nauraa jolla on vahvimmat lääkkeet...

• naisnaisnainen

Dodi.. Kuukausi takana Cymbaltaa annoksella 60 mg.. Edelleen olen sitä mieltä, että peloistani huolimatta tuo lääkevaihdos oli todella hyvä. Seksi kiinnostaa edelleen ja halut on paikallaan. Pientä herkistymistäkin on alkanut tapahtumaan, että jopa mahdollisuus oikeaan orgasmiin on palannut. En ryve enää päivätolkulla mustien ajatusten suossa, vaan ehkä vaan hetkittäin ja sitten se menee ohi. Työmotivaatio on palannut ja saan asioita muutenkin aikaan.. Ainut, mikä on jäänyt, on kaikenmaailman hulluttelut sun muut.. Että sellainen hauska ja huumorinpito ja kahelit jutut on jääneet.. Mitä kyllä kaipaan. :D Mutta jos tämä tasaisempi olo on vaihtoehtona mustassa suossa uimiselle, niin kyllä kiitos.... :) Näissä fiiliareissa voisi kyllä elämänsä viettää.

• taifuuni

Olen käyttänyt Cymbaltaa 5 vuotta. Aluksi 60 mg ja nyt 30 mg. Lääkitys on
      erilaisten nivelkipujen hoitoon ja aloitettaessa todettiin myös tilanteesta
      johtuva keskivaikea masennus. Pidin nyt reilun kuukauden tauon lääkityksessä
      (vieroitusoireet kyllä tulivat) ja tuumailin voisinko luopua lääkkeestä.
      Seksi kyllä maittoi ja orkut olivat kunnollisia. Nivelkivut palasivat kovina ja
      ja myös virtsanpidätyskyky oli heikkoa.Empatia kyky nousi yli 100% ja itkin
      joka asiasta ( myös ilosta). Myös mustasukkaisuus nosti päätään ja
      isäntä sai huutia milloin mistäkin. Heräilin myös yöllä kummallisiin pelkotiloihin.
      Opiskelusta ei tullut mitään, kun en pystynyt keskittymään. Nyt olen palannut
      jälleen lääkitykseen ja perheeseen on palannut rauha. Eli minulle Cymbalta sopii. Ja onneksi tuo isäntäkään ei ole mikään seksin himo harrastaja :)

• deltaturaasi

Tarkoitus ei ole peloitella ketään lääkkeiden haitoista mutta tuskin on haittaakaan tietää niistä

http://masennuslaakkeista.nettisivu.org/laakkeiden-vaikutukset/

masennuslaakkeista.nettisivu.or

• ----------------

Älkää hyvät ihmiset syökö tätä myrkkyä.Tuhosi täydellisesti elämäni.Järkyttävät sivuoireet mm.silmien sumenemista järkyttävät ilmavaivat,selkäkivut yms.Vieroitusoireet kestivät monta viikkoa ja oli järkyttävät.Kunnon zombi lääke.Yritetty poistaa mm.usa:sta myynnistä,markkinoija lilly haastettu oikeuteen yms.......

• ---------------- kirjoitti:

Älkää hyvät ihmiset syökö tätä myrkkyä.Tuhosi täydellisesti elämäni.Järkyttävät sivuoireet mm.silmien sumenemista järkyttävät ilmavaivat,selkäkivut yms.Vieroitusoireet kestivät monta viikkoa ja oli järkyttävät.Kunnon zombi lääke.Yritetty poistaa mm.usa:sta myynnistä,markkinoija lilly haastettu oikeuteen yms.......

Ton olen heittona lukenut muualtakin että USA:n markkinoilta yritetty poistaa. Mikäköhän on totuus, kukakohan on yrittänyt poistaa (kilpailija vai kuka) ja USA:ssa nyt kaikki on mahdollista. Eikös siellä pidä joka asiasta varoittaa etteivät ihmiset pääse hurjia korvaussummia vaatimaan. No e tarkoita tällä vähätellä sinin sivuoireitasi, ne lienevät kuitenkin aika yksilöllisiä.

• Mulle tämä sopii

Krooniseen kipuun Cymbaltaa 120 mg/vrk. Upea lääke, olen voinut jättää Tramadolin pois ja elämänlaatu parantunut silmissä. :)

• JMK says:Peukku alas

Hei.
      Olen 38-vuotias mies ja omaa kokemusta Cymbaltasta kertyi noin 3 vuoden ajalta. Lääkettä otin hermoperäisen säryn hoitoon kiltisti 60mg kapselin päivässä, kipukynnyslääkkeenä.
      Lähes kaikki täällä jo luetellut haittavaikutukset läpikäytynä:
      Näkyvin haitta itsellä oli "pää märkänä" kulkeminen, kummoista ponnistusta ei vaadittu siihen että hiki lähti varsinkin kesäaikaan virtaamaan. Seksihalut hiipui pitempiaikaisen käytön myötä, ja öiseen suun kuivumiseen tuli kokeiltua kaikki mahdolliset lievityskeinot. ("makuvesi" kurkkusiivulla ja chilillä paras)
      Peruskunto oli kohdillaan lääkkeenkäyttöä aloittaessa, mutta melko nopeasti tuli tuntemuksia hengästymisestä ja voimattomuudesta kevyessäkin treenissä. Ja voi sitä ajoittaisten ilmavaivojen määrää...
      No kannattiko syödä? Neuropaattinen kipu kyllä lieveni / pysyi aisoissa, ja duunissa pystyin käymään, mutta jälkeenpäin ajatellen naurettavan paljon sivuvaikutuksia oli. - Tuli jopa mieleen, että unohtuiko jatkuva särky kun noita sivuefektejä kävi läpi ;-) Ehdottomasti olisi pitänyt olla hankalampi asiakas lääkärille, ja vaatia C:n tilalle lääke joka toimii tuomatta tilalle seitsemää uutta oiretta!

• DAVIDHASSELHOF

Voi cymbaltan kuukauden jälkeen lopettaa ns."seinään", mutta en suosittele.
      Tulee samanlaisia sähköiskumaisia tuntemuksia päähän, ei kuitenkaan
      lähellekkään samantyyppisiä kuin esim. Sertralin (SSRI LÄÄKE) ja ne kestivät
      monta kuukautta. Kannattaa testata, mikä voisi olla näistä mieluisin. Varmaa
      on kuitenkin se, että en ota enää kuin 1kk:n kuureja.

• Voi ei

Jos et ole vielä aloittanut C:a, niin mieti tarkkaan aloitatko. Itse käytin 4 vuotta ja nyt olen lopettamassa. Ihan kamalat vieroitusoireet: pää tokkurainen ja raskas, kiertohuimausta, paikat särkee, mistään ei tule mitään, itsetuhoisia ajatuksia, jotka johtuvat tästä totaalisen pahasta olosta. Vielä en ole edes ilman vaan vasta vähentänyt annosta.

• hairsprayqueen

Minulle Cymbalta on ollut pelastus! olen monen vuoden masennusputken jälkeen työkokeilussa Cymbaltan ansiosta. Minulla on myös todettu kaksi välilevynpullistumaa ja ennen Cymbaltan aloittamista kävin monta kertaa kuukaudessa hakemassa kipupiikkejä selkäkipuihin, nyt olen pärjännyt kohta puoli vuotta ilman ainuttakaan kipupiikkiä!

• EiTunnuHyvältä

Millaisia aloitusoireita cymbaltasta??? Liekö normaalia tällainen ajatuksen hitaus alussa? Siis jotenkin pää porisee hitaasti, ajatus katkeaa,muisti ei pelitä ja ihan sellainen "tööt" olo :-(( Seksihalut katosi heti aloituksen mytöä... Nyt viides päivä menossa.

• Tontza111

Itselläni oli aivan sama juttu,ja annoksena 60mg.
        Olo oli sellainen kun heräsi aamulla että olisi valmiiksi jossain "aineissa" ja kuin katselisi tätä maailmaa jonkin usvapeitteen läpi.
        Ja tuota olotilaa jatkui koko sen ajan kun Cymbaltaa söin, jonka lisäksi lihosin ja paljon.
        Söin lääkettä 2-3kk ja lopetin sen kertaheitolla seinään, enkä sen kummempia "vieroitusoireita" lääkkeestä kokenut.
        Ehkä pari päivää oli jotain pientä huimausta ja pahempaa ahdistusta, mutta sitten se katosi.

Itselleni tämä ei todellakaan sopinut, ja oman kokemukseni puolesta en voi todellakaan tätä kenellekkään suositella.

Kirjahyllyn laatikossa ties kuinka monta avaamatonta pakettia tätä lääkettä, ja ne lähtee huomenna hävitykseen, kun palaan mökiltä kaupunkiin.

Olen syönyt varmaan 10:tä eri masennus lääkettä ja yksikään ei ole auttanut, päinvastoin jatkuvasti oli väsynyt olo vaikka olisi kuinka hyvin nukkunut, ja syömishimot heräsivät ja paino nousi.
        Vaikka mua masentaa vieläkin ja paljon, ja olen ollut sairaslomalla VUOSIA masennuksesta, en ole syönyt mitään masennuslääkkeitä kohta pariin vuoteen.

Jos vaihtoehtona on Cymbalta tai nykyinen masis elämäni, valitsen elämän ilman Cymbaltaa.

Hieno homma jos tämä jollakin toimii, ilman sivuvaikutuksia.
        Tsemppiä kaikille.

• maisku75

itse aloitin Cymbaltan tänään annoksella 60 mg. minulla on tosi paha paniikkihäiriö,joka johtaa usein kohtauksen tullessa jopa pyörtymiseen.onko muilla samanlaista? olen syönyt Citalopramia,cipralexia ja sepramia ja optiparia ja vain hetken on auttanut ja sitten tarvi nostaa annosta ja taas hävisi teho. odotan cymbaltalta paljon,mutta lääkärini sanoi,että yleensä sopivan lääkkeen löytäminen vie paljonkin aikaa ja tästä lähdetäännyt etenemään. toistaiseksi vain unettaa,joskin propralikin tärinään alkoi unettaan. olen lähdössä pian Skotlantiin ja haluaisin pystyä nauttimaankin matkasta pelkäämättä kohtauksia.

• paniikkimasennusnapp

sama täällä...paha paniikkihäiriö...alotettiin 30mg-> oireet vain paheni sitten nostettiin 60mg-> mieliala nousi ja paniikkikohtausten määrä väheni mutta ei vät loppuneet...nyt nostettiin 120mg ja toivon todella että apu tulisi paniikkikohtauksiin... mulla kohtaus kestää yleensä n.2-3h tärisen vapisen hikoilen pelkään kuolemaa..meinaan tukehtua..sydän hakkaa-> pelkään sydänkohtausta, kuumat ja kylmät kauhun aallot kulkee pitkin kehoa...suoranaista kauhua koko olo ja olen tajuttomuuden rajamailla... sain xanorin 0,5mg helpottamaan tätä oloa kun se kohtaus iskee...se on toiminut kyl loistavasti ja 15-30min niin mieli rentoutuu...mut noi bentsot muuten mietityttää riippuvuuden takia joten jos pelkällä cymbaltalla saisin avun niin olisin tosi onnellinen.... kokemusta cymbaltasta aikaisemmin 1,5v keskivaikean masennuksen hoidossa, toimi hyvin ja asteittainen lopettaminenkin oli melko helppoa...älkää lietsoko tästä lääkkeestä te tietämättömät mitään hysteriaa...tämä tod.näk yksi parhaista masennuslääkkeistä joita markkinoilla on ja varmasti pelastaa monen ihmisen elämän takaisin raiteilleen ja tuskin tuhoaa kenenkään elämää.

• Lady81

Täällä aloitettu tänään C annostukselle 60mg aamuisin. Ollut alakuloisuutta, ahdistusta ja masennusta ja pitkään. Cipralexia kokeiltu, josta ei yhtään apua. Nyt siis lääkäri päätti että kokeillaan Cymbaltaa. Näitä kokemuksia lukiessa tuli tunne, että uskallanko kokeilla, mutta läheskään kaikille ei tuu pahoja oireita.
      Ja mitäpä sitä ei olisi valmis kokeilemaan paremman olon toivossa...

• Cymbalta Kaapissa

Lady81: Miten Cymbaltan kanssa..aloititko?? Jos aloitit, miltä lääke on tuntunut??

• Lady81

Aloitin joo. Ensimmäiset 5pvää olo oli ihan kauhea ; väsytti, palelti ja huimasi välillä, jos teki äkkinäisiä liikkeitä. Mutta tämän jälkeen olo parani. Nyt tasan 10pvää takana ja voin sanoa, että olen saanut takaisin sen elämän ilon ja energian, mikä mulla ollut kateissa monen monta vuotta. Olen syönyt ilm.vuosia väärää lääkettä ja ajatellut vaan, että ehkä minun persoona on sitten muuttunut apaattiseksi ja väsyneemmäksi. Ennen olin touhukas, energinen ja aina kaikessa mukana.
      Mutta nyt virtaa taas riittää ja miehenikin on sanonut, että olet taas sellainen oma, ihana itsesi, johon hän on tottunutkin :).
      Minulle siis ko. lääke oli juuri nappivalinta, vaikka lääkkeen aloittaminen pelottikin, kun luin mahdollisia haittavaikutuksia näitä asiakkaiden käyttökokemuksia täältä netistä.
      Tsemppiä vaan sulle aloitukseen ; kannattaa rohkeesti kokeilla :)

• keijocowboy

Vaihdoitko Lady81 suoraan Cipralexista cymbaltaan ja millä annoksilla?
        Olen myös syönyt vuosia cipralexia ja jatkuva väsymys ja apaattisuus vaivaavat. Lääkäri ehdotti vaihtoa juuri cymbaltaan ja nyt pohdin, kannattaako?

• Cymbalta Kaapissa

Lady81: Onpa mukava kuulla että olet saanut Cymbaltasta hyvän vasteen :-)
      Miten lääke vaikuttaa seksuaaliseen puoleen`??

sitten vielä kysyisin cipralexista, oliko sinulle sen kanssa semmoinen sumuinen olo kokoajan??

• Lady81

Cipralexin kanssa oli sellainen utuinen olo lähes koko ajan.
      Seksuaaliseen elämään lääkkeen vaihto ei ole ainakaan negatiivisesti vaikuttanut ; ehkä jopa päinvastoin ; halut kasvaneet ;).
      Vaihdoin lennossa Cipralexista Cymbaltaan. Eli lopetin to Cipralexin ottamisen ja pe sitten aloitin Cymbaltan. Cipraa söin annoksella 20mg ja Cymbaltaa 60mg. Se näyttää olevan ihan sopiva annostus.
      Sitten olen huomannut, että aamuisin olen paljon pirteämpi nyt Cymbaltan aikana, cipran aikana olin tosiaan väsyneempi.
      Rohkeasti vaan kokeilemaan ; itseänikin pelotti kokeilla uutta lääkkettä kun vuosia syönyt samaa. Mutta kyllä kannatti vaihtaa :).

• keijocowboy2

Kiitos Lady81 vastauksesta. Kysyn vielä, että otitko siis vielä torstaina tuon normaalin 20mg cipralexia ja jo seuraavana päivänä 60mg cymbaltaa? Oma lääkärini puhui jostain annoksen alas titrauksesta. Ja mulla kanssa ollut viime vuosina tuo 20mg cipraa. Näyttää siltä, että taidan kyllä rohkaistua kokeilemaan.

• Alproxi

Itselläni oli taannoin tuo Cymbalta 60mg/vrk annoksella käytössä kuukausia ja ei vähentänyt ahdistusta eikä paniikkikohtauksia. Ja tosiaan itsekin kokeillut varmaan kohta 20 eri lääkettä.. :/ Kun löytyisikin joku lääke mikä oikeasti auttaa näihin vaivoihin. Kun tuntuu, että bentsot valitettavasti ovat ainoita.. :/

• Lady81

Joo, eli otin to sen 20mg cipralexia ja heti pe aamuna sen 60mg Cymbaltaa. Kyselin lääkäriltä sitä, että eikös cipralex pitäisi lopettaa asteittain, mutta lääkäri tuumasi että voin vaihtaa sen suoraan toiseen, eli tähän Cymbaltaan. Pieni notkahdus tuli voinnissa, ennen kuin Cymbalta alkoi vaikuttamaan, mutta ei missään nimessä niin paha, että se ois normaalia elämää rajoittanut.
      Kokeile vaan rohkeasti ja kertoilehan sitten kuulumisia täällä, miten on mennyt :). Tsemppiä :)!

• Cymbaltan lopetus

http://www.mediuutiset.fi/keskustelu/?action=thread&thread=469898

linkistä voit lukea kuinka vaikeaa on Cymbaltan lopetus. Vaikuttaa siltä, että jos alotat syöt lääkettä loppuikäsi. Todella karmeaa luettavaa - ihmettelen, että tuollaista saa myydä. jostain luin, että tuhoaa käpyrauhasen lopullisesti ja yhteys syvimpään sieluun katkeaa .. mee ja tiia mutta itse en uskaltanut alottaa. nyt ei mene mitään ja olo on kohtuullinen vielä, kun saisi duunia.

• Nipa 45

Cymbalta tehosi minun masennus-ahdistukseeni hyvin, mutta siitä on vaikea päästä eroon. Söin sitä vajaan vuoden. Vieroitusoireet olivat aika vaikeat.

• Pessimisti ei pety

Aloitin Cymbaltan 30mg viime syksynä, samalla kun jäin pitkälle saikulle masennuksen ja kroonisten kipujen takia. 2 ekaa viikkoa todella epävakaa olotila, kuvotusta, huimausta yms. Juuri kun olotila alkoi helpottaa, sain flunssan ja sitä myötä ne alun sivuoireet palasivat ilokseni vielä viikon ajaksi.

Jossain määrin on lääke auttanut jännittämiseen, itkuherkkyyteen ja "anger managementtiin". Tauno Tasalakkina jää tunneskaala nyt kapeaksi, mikä kuitenkin on sekin vaihtelua entiseen. Saamattomuus, voimattomuus, motivaation puute sen sijaan vaivaavat kuten ennen Cymbaltaakin. Väsymys on nykyään aiempaa pahempi ja sen takia olen jo aloittanut lääkkeen lopettamisprojektini.

Eka kk ohi nyt 6:lla tabulla per vko, ei mitään sivuoireita. Maaliskuussa vähennän viiteen, huhtikuussa 4:ään - pikkuhiljaa mömmöt pois kokonaan. Haluan nähdä auttaako tämä edes vähän väsymykseeni. Huolestuttaa nuo lukuisat esimerkit ikävistä oireiluista Cymbaltan käyttöä lopetettaessa, mutta päätökseni pitää.

Ensi viikolla vasta kerron lekurille tästä sooloilustani ja pyydän samalla lisävinkkejä. En ole kovinkaan vakuuttunut Cymbaltan avusta elämääni enkä aio ottaa tilalle mitään toista lääkettä. Näillä mennään, syteen tai saveen. Työt aloitin tammikuussa lyhyellä päivällä. Kuukauden päästä pitäisi siirtyä täyteen työaikaan ja se myös huolestuttaa, kun nyt 4:llä tunnillakin väsyy, vaikka tehtäviä on helpotettu. Työnantaja ainakin on tullut hienosti vastaan tilanteessani, siitä olen kiitollinen.

• jpoernjihio

Aloitin tänään 30mg aamuisin. Väsyttää ja huomaan olevani todella ärtyisä puolisolle ja kavahdan hänen kosketusta... Siis halauksia ym. Eikä puhettakaan että seksiä tekisi mieli.Kaikin puolin olo tuntuu enstistä masentuneemmalta ja sulkeutuneelta.

• jpoernjihio

Hei!!

Edellisen viestini kirjoitin 12.3. Syön siis cymbaltaa edelleen. Selkeästi vähemmän aloitusoireita kuin muilla kokeilemillani lääkkeillä. Olo on kohentunut. Olen pirteämpi ja aloitekykyisempi, mutta toisaalta sulkeutuneempi. En juurikaan halua enää pitää yhteyttä ystäviin, mikä on outoa, sillä ahdistus on helpottanut. Jotenkin cymbalta tekee vain sellaisen tukkoisen olon, ettei mikään oikein tunnu miltään. Vaikea selittää. Krooniseen kipuun olen saanut todella hyvän avun, samoin unettomuuteen. Paljon siis hyvää. MUTTA, kaikista pahin on tuo seksihalujen totaalinen menetys. Jo pelkkä läheisyys tosiaan tuntuu vastenmieliseltä. Halailut, kainalossa oleminen, silittelyt, suuttelut..ym. Kaikki on pois. Ikäänkuin minusta olisi imaistu kaikki tarve hellyyden vastaanottamiseen ja tai sen antamiseen. Ei ahdista, eikä kiristä..Mutta olen jotenkin kuin kuoren sisällä. Pari kertaa olen yrittänyt avopuolisoani suudella, ajattelin että jospa sieltä se "halu" heräisi. Mutta ei...Niin vastenmieliseltä on tuntunut jo pelkkä suudelma että on pitänyt vetäytyä pois. Siis kamalaa. Alapäässäkään ei ole minkäänlaista tuntoa.
      Aikaisemmin paria lääkettä syödessäni halut myöskin vähenivät, mutta tarpeeksi kun härnäsi niin jotenkin sentään heräsin ja kykenin seksiin. Nyt se on mahdotonta.
      Kuitenkin paras lääke muuten, olen päässyt vaikeista kivuista ja pääsen sängystä ylös aamuisin ja kotiaskareet kiinnostaa.

Olen epätoivoinen mitä tehdä ja miten jatkaa. Lääkärille juttelin asiasta ja hän ei oikein osannut sanoa enää mitään. Käski vain miettimään josko voisimme sitten elää seksittömässä suhteesssa!!!!!!!!

Onkohan mitään toivoa että seksihalut palaisi ajan kanssa, kun lääkettä on syönyt pidempään?!!? Jostain netistä löysin kokemuksia että halut ovat palailleet n. 3kk kulutta lääkityksen aloittamisesta. Toisilla ei halut ole palautuneet ollenkaan ja toisilla lääke ei edes haluihin/kykyyn ole vaikuttanut mitenkään negatiivisesti.

• fjöojjginhi

Nosto!!!

• KOKEMUSTA ON

ALKOHOLI CYMBALTA 60MG = KRAPULATON SEURAAVA PÄIVÄ

• tonmi2

Nosto!!

Aloitin eilen jälleen Cymbalta 60mg syömisen, vuosien tauon jälkeen..
      Aamuisin otan.
      Eilen oli koko päivän heitto huimausta, mutta nyt ei niinkään ..
      Syön tätä nyt 2-4vko ja päätän jatkanko vai en..

• tonmi2

Terve kaikille.
      Ajattelin raportoida tilannetta..
      Olen nyt viikon syönyt joka aamu Cymbalta 60mg, enkä ainakaan vielä
      huomaa mitään muutoksia tai sivuoireita. (kahden ensimmäisen päivän jälkeen..)
      Heti jo ensimmäisenä päivänä rupesi heittämään näkökentässä niin paljon
      että piti mennä sänkyyn makoilemaan tunniksi.
      Toisena päivänä tätä jatkui, muttei niin pahana, ja hetken jo harkitsin että lopetan koko lääkkeen syömisen kuin seinään..
      Sen jälkeen ei ole tullut minkäänlaisia haittavaikutuksia tai muita oireiluita..
      Koen että olen ehkä hieman pirteämpi ja jaksan tehdä asioita vähän enempi..
      Kirjoittelen tänne taas myöhemmin uudestaan ja kerron tilannetta..
      Tsemppiä kaikille!

• hikipääköainagoog

Vaihdan parhaillaan Venlasta Cymbaltaan. Kokeillaan onko mitään vaikutusta tai apua Venlan hikoiluun. Tiedän, että Cymbaltastakin moni hikoilee. Hikoilin Sitalopraamistakin... joten ei hyvältä näytä.

Onko täällä ihmisiä, ketkä on syöneet Cymbaltaa, hikoilleet törkeästi alussa ja sitten oikeasti hikoilu helpottanut? Ja jos on. niin kuinka pitkän ajan päästä?

• tonmi2

Itseasiassa tuli tuosta hikoilusta mieleen...
      Kyllä, parina ekana päivänä hikoilin kun menin nukkumaan..
      Toisena yönä oli jotenkin todella levoton olo, vaikka väsytti, niin oli jotenkin niin hermostunut ja hyper-aktiivinen olo ja tunnetti että olisi pitänyt tehdä montaa asiaa samaanaikaan, keskellä yötä!
      sitten onneksi zopinox unilääke rupesi vaikuttamaan, ja nukahdin ja nukuin kuin tukki aamuun asti.

• Someone777

Olen käyttänyt Cymbaltaa nyt reilut kolme kuukautta.

Ahdistus on lieventynyt.
      Olo on tyyni ja rauhallinen.
      Paino on pudonnut noin viisi kiloa.

- Väsyttää jatkuvasti. Lääkkeen pitäisi virkistää, mutta minulla vaikutus on ollut päinvastainen.

- Ei pysty nukkumaan näkemättä jatkuvasti todella eloisan tuntuisi unia, mikä on pidemmän päälle raivostuttavaa, koska ns. syvä uni jää saamatta ja se puolestaan aiheuttaa jatkuvaa väsymystä.

- Herätessä päässä jomottava tunne, joka menee kyllä nopeasti ohi, kun virkistyy.

- Olo on hieman "zombimainen", eli on kuin eläisi sumussa.

- Aiheuttaa joskus lievän tulehduksen kurkkuun ja siitä seuraa yskimistä öisin.

- Hikoilu.

• P_J_B

Käytin Cymbaltaa (60 mg) kolmisen kuukautta. Ei minulla mitään erityisiä mielenterveyden ongelmia ole ollut, mutta kaksi äkillistä tapahtumaa ja menetystä henkilökohtaisessa elämässä samaan aikaan vetivät jalat alta, enkä meinannnut millään jaksaa yhtään mitään.

Lääkäri sanoi, etteivät nämä mitään onnellisuuspillereitä ole, eivätkä olleetkaan. Masentunut sai olla ihan rauhassa jos niin halusi. Mutta ainakin ne vetivät ylös sängyn pohjalta ja aktiiviseksi jatkamaan elämää, mikä kai niiden vaikutus oikeasti onkin.

Sivuvaikutukset alussa olivat aivan hirveät. Mielialan vaihteluja ja itsetuhoisia ajatuksia. Sitten tulivat kammottavat virtsaamisvaikeudet. Seksuaalinen halu meni täysin. Viimeisenä näkökyky heikkeni niin ettei halpishalleista meinannut löytyä tarpeeksi vahvoja lukulaseja. Oireita kesti nelisen viikkoa, sitten ne helpottivat.

Elämä ja olo tuntuivat sitten aika normaalilta, mutta jotenkin tietoisuus lääkkeen vaikutuksesta oli aina taustalla.

Sain kriisini käsiteltyä, ja viikko sitten lopetin Cymbaltan ottamisen kerralla kokonaan. Mitään vieroitusoireita en ole vielä kokenut, en siis mitään. En tiedä alkavatko nekin vasta viiveellä, kuten lääkkeen vaikutus sen käyttöä aloittaessa. Onko muutaman viikon kuluttua aivan hirveä olo, sitä en tiedä vielä.

• puppajii

Eilen aloitin 30 mg annoksella. Olen ollut tosi lääkevastainen, mutta sen verran alkoi ahdistaa, ettei enää tuntunut mahdolliselta olla ilman. Depressiohoitaja ja lääkäri suosittelivat Cymbaltaa. Voisi autttaa myös fibrokipuihin. Heräsin jumalattomaan pahaan oloon yöllä: oksetti ja oli kamala olo. Nyt sitten hikoiluttaa, hyi. :( Jospa minäkin laihtuisin, enkä ainakaan lihoisi ja sivuoireet menisivät pian pois!

• 5+13

Vielä ehdit lopettaa.

• puppajii

Keskiviikosta asti olen syönyt. En tiedä. Tosi paljon on tästä huonoa kuullut. Painoneutraali on lääkärin mielestä, mutta onko sitten oikeasti! :(

• Ruokahaluton4

Olen aloittanut Cymbaltan 6kk sitten ja ruokahalua ei ole kokoaikana ollut. Näläntunne harvoin. Hyvässä seurassa voi "vahingossa" tulla syöneeksi. Alun viikkojen pahoinvointi on hellittänyt.

• jau1

Aloitin Cymbaltan eilen. Vuoden verran olin ilman masennuslääkkeitä mut masennus uusiutui. Viimeksi käytin Venlafaxinia, sen kanssa yöllinen hikoilu oli sairasta! Aamulla heräsi ja olo oli kuin suihkusta tullu ja lakanat hiestä märät. Seksuaalinen halukkuus katosi myös kokonaan.Toivottavasti Cymbaltan kanssa ei tule olemaan samanlaista....
      Mut kaikista masennuslääkkeistä on sekä huonoja et hyviä kokemuksia. Kaikki on niin yksilöllistä. Kyllä se silti hieman hirvittää ku niistä pakkaus-selosteista lukee sen hirveen mahdolliset haittavaikutukset litanian.

• jau1

Ainiin ja tuohon edelliseen viestiin vielä lisäys et eka yö meni valvoessa. Otin lääkkeen eilen aamulla mutta 1 haittavaikutuksista näkyi heti: univaikeudet. Syön tällä hetkellä myös Spiruliinaa jonka piristävän vaikutuksen olen kyllä huomannut selkeästi. Johtuneeko valvominen sittenkin siitä...en tiedä.

• poikoiloi

Toimii todella hyvin vaikeaan resistenssiin masennukseen ja ahdistukseen, syön lisäksi Remeronia joten combo on erinomainen, olo mainio, iloinen jqa jaksaa tehdä ja keskittyä. Elämänlaatu parani Cymbaltan lisäämisen jälkeen. Sivuvaikutukset ei ole mainittavat ainakaan minulla. Koska ne tavallaan estää toistensa sivuvaikutukset, ja vahvistaa positiivisia...

• Serappi

Olisi, ehkä helpompi luetella lääkkeet mitä en ole käyttänyt vuosikymmeniä kestäneeseen masennukseeni, jonka vuoksi eläköidyin nuorena. Eli tiedoksi, että täällä on vaikea tapaus.

Muutama vuosi mennyt mm. paroksetiini 60mg, joka loppuviikolla vaihtuu psykiatrin suosituksesta cymbaltaan, kunhan paroksetiinia viikon verran lasketaan ja vaihto lennossa cymbaltaan 60 mg, joka odottaa kaapissa ottajaansa.

Että semmoista......

• Serappi

Kolmas päivä menossa Cymbalta 60 mg/vrk:ssa.

Käsittämätöntä, sillä invalidisoiva aamuahdistus TÄYSIN poissa, näin LYHYESSÄ ajassa.
      En ymmärrä voiko tämä sitten olla plaseboa vai mitä ihmettä !

Ennen vaihtoa Cymbaltaan yöllä suu kuiva, kuin saharan hiekka. Nyt suu kosteampi yöllä, joten taitaa sylkirauhasetkin heräillä eloon.

Monta lääkevaihtoa tehty vuosikymmennien aikana ja usko lääkkeiden vaihdon tuomaan olotilan parannukseen mennyt. Vaikeaa ollut masennuksen / AHDISTUKSEN kanssa, jonka vuoksi olen ollut täysin työkyvytön kärsivä rampa.

Näin dramaattista muutosta ei ole lääkevaihdon yhteydessä ennen ollut, joten se yllätti minut täysin. En todellakaan ENÄÄN uskonut, että lääkevaihto tuo merkittävää parannusta. Energiataso ja elämänhalu parantuntut selvästi, mutta saa nyt nähdä kuinka pitkään tämä tila säilyy ?

Jos olo ei tunnu miltä pitäisi ja toivosi on mennyt neuvoni on: Menkää asiantuntevalle psykiatrille. Vaatikaa kokeiltavaksi muita lääkkeitä, jolloin joskus se oikea lääke tärppää.

• SSRI-ansa

SSRI:t ovat siitä petollisia, että aluksi tuntuvat toimivan ja auttavan. Ongelmat kehittyvät niin hitaasti, ettei käyttäjä itse niitä välttämättä ehdi huomata. Lopulta, kun ongelmien ilmaantumiseen havahtuu, lopettaminen voi olla todella vaikeaa. Ne ovat kuitenkin myrkyllisiä aineita.

• Serappi

Nimimerkki "SSRI-ansa" kirjoiuksesta huomataan tyypillinen asioista tietämätön asenne SSRI lääkitystä kohtaan tai kysessä on tarkoituksellinen provo, kun on paha olo.

Ilman lääkkeitä, jos olisin säilynyt hengissä olisin mielisairaalassa.
      Onneksi lääketiede kehittynyt. Itse en voi enkä edes saisi lupaa lopettaa lääkitystäni, eli syön niitä loppuelämäni. Tästä kunnia lääketieteen huimalle kehitykselle.

.

• SSRI-ansa

"Itse en voi enkä edes saisi lupaa lopettaa lääkitystäni, eli syön niitä loppuelämäni. Tästä kunnia lääketieteen huimalle kehitykselle."

Et taida ymmärtää itsekään mitä sanomasi tarkoittaa. Jos sinulla ei todella ole lupaa lopettaa lääkekäyttöä omalla päätökselläsi, on kyseessä vapauksiesi ja oikeuksiesi loukkaus. En ymmärrä miten annat tästä alistamisesta kunniaa kenellekään. Tietenkin hieno juttu, jos itse koet 'lääkkeistä' olleen jotain hyötyä. Viestisi ensimmäinen kommentti 'tietämättömyydestäni' on perusteeton.

• Älä välitä

SSRI ansa on palstan lääkehäirikkö hörhö joka on jälleen aktivoitunut

• SSRI-ansa

"Lääkehäirikköhörhö", joka on jälleen_ aktivoitunut?

:D Jokainen lukija päättäköön itse kumpi on hörhö ja kumpi ei. Asioita selvittämällä voi niitä oppia ymmärtämään.

• huppahep

psykiatri suositteli kokeilemaan cymbaltaa.60 mg päivittellen lääkkeen hintaa,mutta sopinut monelle hyvin. sanoin ei haittaa, jos tuo avun.

cymbalta on SNRI lääke jota käytetään myös kipuun.

ilmeisesti erityyppinen, vaikutusaineiltaan ja tavaltaan kuin perinteiset SSRI lääkkeet, mutta miten ?

noh maanantaina aloitan ja sittenpä tuon näkee......

• SSRI-ansa

SSRI ja SNRI ovat lähes sama paketti. Toisin kuin SSRI:t, SNRI:t estävät serotoniinin lisäksi myös noradrenaliinin takaisinoton synapsiraosta, jolloin potentiaalinen kaaos aivoissa on SSRI:tä suurempi. Mutta mistä näistä kukaan tietää, kun ei lääketiedekään.

• Annis5

Hei!

Olen käyttänyt Cymbaltaa aikoinaan 30 mg työssä ollessani ja jaksoin sillä paremmin. Kun yritin nostaa 60 mg valvoskelin itseni miltei hulluksi, huimasi ja pyörrytti ja kauheat ilmavaivat puhkesivat päälle. Sitten en enää jaksanutkaan odottaa viikkoja menevätkö haitat ohi vaan lopetin annoksen hyvin pian.

Olen käyttänyt Voxraa jo kauan, ja minulle tuli tunne, että haluaisin vaihteeksi jonkin toisen lääkkeen. Sairauteni on toistuva keskivaikea masennus. Se ei ole missään vaiheessa parantunut, Voxran kanssa oli jotain merkkejä mitkä itse tunnistan parantumiseksi, mutta annos laskettiin, koska se teki niin paljon epävarmuutta ja jonkinlaisia kierroksia.

Nyt sitten Cymbalta aluksi 30 mg, mutta masennukseni on niin paha, ja annos tuntui riittämättömältä päässäni, että nostin sen itse 60 mg. Nyt odottelen viikkoja, alkaako mieliala nousta.

• 100 % turvallisia

masennuslääkkeet ovat
      "Masennuslääkkeitä on olemassa monenlaisia, joista lääkäri valitsee potilaalle sopivimman. Uusimmista lääkkeistä ei voi tulla riippuvaisiksi, kuten joskus luullaan, ja niillä on myös hyvin vähän sivuvaikutuksia. "

• SSRI-ansa

Väite siitä, että joku SSRI tai SNRI olisi täysin turvallinen on jo itsessään vastuuton ja älytön, mutta kertonee enemmän ymmärtämättömyydestä asiaa kohtaan. Jokainenhan saa päättää mitä itseensä laittaa, mutta on kohtuullista, että tietää ko. aineiden käyttöön liittyvät haitat ja riskit ennen lopullista päätöstä.

• Dr.X

Toivon foorumin ylläpidolta valpautta poistaa ajoissa lääkehäiriköiden epätieteellisiä ja lääkevastiaisia kirjoituksia, koska he itse eivät ymmärrä, aiheuttavansa vakavia seurauksia kirjoituksillaan.

.

• SSRI-ansa

Kannatatko yleensäkin sensuuria mielipiteille joista et ole samaa mieltä? Varsin epäkypsää. Samalla tavalla voitaisiin toivoa ylläpidolta valppautta poistaa ajoissa lääketyrkyttäjien epätieteellisä ja lääkemyönteisiä kirjoituksia, koska he itse eivät ymmärrä saattavansa aiheuttavaa vakavia seurauksia kirjoituksillaan. Itse kuitenkin suosin avointa keskustelua aiheesta kuin aiheesta. Kaikki mielipiteet ovat tärkeitä.

• pnvapvadva

veljeni löytyi hirttäytyneenä. ei suostunut ottamaan lääkkeitä oli joltakin foorumilta lukenut niiden olevan vaarallisia.
      sinä per**lee srsiansa saatat olla syyllinen hänen kuolemaansa. painu v***n täältä. mitä hemmettiä sinä paranoidi näillä foorumeilla luuraat taidat ite olla joku toivoton nisti, olet syylllinen veljeni, kuolemaan. eikö se jo riitä. toivottavasti osoitteesi selvitetään.eikö sinua edes hävetä......

• lisbet61

hei,minulle määrättiin kyseistä lääkettä 60mg päivässä.Olen syönyt sitä maanantaista lähtien eli 5 päivää.tänään jätin ottamatta,tosi pahan ummetuksen ja vatsakipujen vuoksi.Mielialaan ne vaikkutivat tosi hyvin mutta,,,vatsakivut ovat sitä luokkaa että soitin keskussairaalaan ja kehoittivat minua palaamaan vanhaan efexor 150mg 75mg.Minä olen ollut jo kohta vuoden sairaspäivä rahalla selkä säryn vuoksi.Joudun syömään aina ns pahassa vaiheessa ramalia,ja tämä cymbaltan kanssa kuulemma vaikuttaa vatsan toimintaan ja tuottaa pahat kivut,kuten jo cynbalttakin yksistäänkin,voi kuulemma tehdä.Siis minulle lääke ei sopinut aina kun ruokaa laittoi suuhunsa tuli kauheet vatsanväänteet,joten elin melkein viikon pelkän aamupuuron varassa.Lisäksi oli oksetta olo kokoajan.

• tonmi2

Terve!
      Onkin aikaa kun viimeksi kirjoitin tänne..
      Ajattelin vähän päivittää Cymbalta "päiväkirjaani" :)
      Kesä on mennyt suht hyvin, Cymbaltan ansiosta (annos 1x 60mg kapseli päivässä)
      paniikkihäiriöni julkisilla paikoilla on kadonnut, ja myös kumppanini mielestä minusta on tullut paljon iloisempi ja aktiivisempi.
      Mitään oireiluja minula ei onneksi ole ollut, tai jos on, niin hyvin vähäisiä..

Nyt sitten kuukausi sitten kun kävin apteekissa hakemassa lääkkeitäni, niin farmaseutti kysyi minulta että tiesinkö että Cymbalta vähentää tramalin vaikutustehoa..
      Sanoin että en tiennyt, mutta tiesin että tramal voi pahentaa cymbaltan mahdollisia haittavaikutuksia (lukee cymbaltan ohjeistuksissa) ..
      Hän kysyi minulta onko minusta tuntunut että tramal (tramadol) ei tahdo vaikuttaa kunnolla tai että tarvitsen sitä enemmän kuin on määrätty.
      Vastasin että kyllä on, ja olenkin syönyt sitä enemmän..
      Hän ehdotti että keskustelisin lääkkeen määränneen lääkärin kanssa Cymbaltan jatkosta, koska tramalia en voi lopettaa (tarvitsen sitä pahoihin neuropaattisiin kipuihin..) ..
      Tästä säikähtäneenä rupesin sitten vähentämään Cymbaltan annos määärää, puolittamalla 60mg kapselit parin viikon ajan, ja sitten jätin sen kokonaan pois..
      Olin kokonaan syömättä cymbaltaa n. 5 päivän ajan ja minulla alkoi todella ikävä heitehuimaus ja hikoilu.
      Tuo huimaus oli pahinta, sitä jatkui ihan aamusta iltaan, varsinkin jos käänsi nopeasti päätään katsoessaan johonkin..
      Verenpaine oli/on aivan normaali.
      Nyt sitten eilen aloitin uudelleen syömään Cymbaltaa 30mg annoksella, ja tuntuu jo heti että huimaus on helpottanut.
      Ehdottomasti lääkkeestä on ollut suuri apu minulle, vaikka hinta onkin vähän suolainen..

SSRI-ansa voisit kyllä pitää mielipiteesi ominasi ja miettä mitä tänne kirjoittelet.
      pnvapvadva olen hyvin pahoillani veljesi kuolemasta.. :(

• SSRI-ansa

Jos pitäisin mielipiteeni sisälläni ei voisi osallistua keskusteluun enkä siten auttaa. Kuten aikaisemmin kirjoitin, avoin keskustelu on kannatettavaa ja kaikkien mielipiteet ovat tärkeitä. Toivoisin kaikilta kirjoittajilta asiallista ilmaisua, vaikka aihe herättääkin vahvoja tunteita.

• mostra

Cymbaltan patenttisuoja mennyt umpeen tämän vuoden kesäkuussa.

Heittäkää arveluja, milloin tulee halvempi rinnakkaisvalmiste ja paljonko tippuu alkuperäisen hinnasta ?

• Syksyntullen1

Hei miten teillä on tämä lääke vaikuttanut seksuaalisiin haluihin?????????? Onko alussa mennyt halut, mutta ehkä palautunut kun lääkettä on syönyt jonkin aikaa???

• SSRI-ansa

Niin SSRI:t kuin SNRI:tkin tunnetaan kyvystään vaurioittaa tehokkaasti käyttäjänsä seksuaalitoimintoja ja halukkuutta. Seksuaaliongelmia ilmenee viimeisimpien arvoiden mukaan noin 70% käyttäjistä käytön aikana. Mukaan ei ole mitä ilmeisemmin laskettu niitä, joilla ongelmat tulevat esiin vasta lopettamisen jälkeen. Osalla käyttäjistä ongelmat häviävät käytön jatkuessa, osalla ne pahenevat ja osalla ne jäävät pysyviksi käytön lopettamisesta huolimatta. Osa saa, ainakin osan toiminnoista takaisin muutamien kuukausien tai vuosien kuluessa. SSRI:den ja SNRI:den käyttöä harkittaessa on hyväksyttävä riski pysyviin seksuaalivaurioihin. Muussa tapauksessa käyttöä ei voida suositella. Vaurioiden riski kasvaa käytön pitkittyessä ja annoksen koon mukaan. Käytön loppuessa ilmenevää seksuaalitoimintojenhäiriötä kutsutaan nimellä post-ssri sexual dysfunction. Jos sinua huolettaa asia, kannattaa hakea enemmän tietoa netistä.

• rsfwvzf

Minulle Cymbalta vaikuttanut seksihaluun ja kykyyn positiivisesti : ) Mainio lääke. : )

• rerre

Nosto

• juoruakka1

Nosto.
      Samalla kysyn Cymbaltan käytätjiltä, tuleeko teille lääkkeestä hengästyttävä olo, hengittäminen raskasta. Olen käyttänyt nyt kaksi kuukautta lääkettä, ensin 30 mg ja nyt 60 mg. jatkuva väsymys jatkuu edelleen. Mielialakaan ei ole noussut, Nyt tuo puuhkuttava hengittäminen, kuin olisi hengästynyt lenkillä. Tosin ei niin kovana mutta kuitenkin kurja tunne.
      Olen kans kokeillut kaikki lääkkeet, mikään ei sovi. Minulla lähinnä paha ahdistuneisuus, mikä vetää mielen alas. Mutta vaikeaksi masennukseksi tää nyt luokiteltu. Painokin on noussut, eikä jaksa liikkua. Olisiko viisasta lopettaa näiden masennuslääkkeiden syönti tyystin ja käyttää Diapamia. Koska olo tulee vain huonommaksi näistä. Mitäs mieltä olette, onko mieltä syödä tällaisia turhaa.

• xxx

Meneekö, ja kuinka pian, aloitusoireet ohi?

Neljäs pävä ja pää on sellainen raskas, verenpaineet koholla eikä ruoka maistu. Tänään tuli ripulikin.

• 3011

Harkitse vakavasti lopettamista ennen kuin vammautat itsesi pysyvästi. Vielä tuskin on liian myöhäistä.

• Aikaansaamaton

Minä olen syönyt Cymbaltaa 60 mg aamuisin nyt viikon. Alkuun oli sellainen kummallinen olo ja voimattomuuden tunnetta. Ruoka ei maistu lainkaan. Pitää nähdä oikein vaivaa "jaksaakseen" syödä (mikä sinänsä on ihan ok, koska masennukseen lohtu söin itselleni ylipainoa 15 kg.

Odotan vaikutuksen alkamista, että jaksaisin ja saisin aikaan, aloittaa ulkoilun koirien kanssa. Olen ollut ulkona viihtyvä ihminen, mutta salakavalan ja pikkuhiljaa hiipineen masentuneisuuden myötä ulkoilu on jäänyt täysin, kauniina kesäpäivänäkin istuin sisällä. Samoin aikaansaamattomuus on lamaannuttanut minut täysin. Pari vuotta on mennyt siihen, että olen jaksanut mennä töihin ja tulla takaisin. Kaikki muu on vain jäänyt. Toivon Cymbalta tähän potkua.

• SSRI-ansa

"Toivon Cymbalta tähän potkua."

Saat toivoa pitkään, mutta alkuun voi hämätä auttavan.

• kddkkd

Tsemppiä "Aikaansaamaton" Kokemukseeni perustuen voin sanoa, että lääkkeet ovat kehittyneet tai kyseinen lääke sopii minulle mainiosti. Paljon muita lääkkeitä kokeiltu.

• Aikaansaamaton

Kiitos kannustuksesta ja positiivisesta kokemuksesta.

Lisää kaipaisin näitä positiivisia kokemuksia.

• taistelutahto?

Vahvasti näyttää jakavan mielipiteitä tämä Cymbalta... Ja eiväthän kaikki lääkkeet kaikille sovi (itsestäänselvää toki).

Täällä siis uusi Cymbaltan käyttäjä. 5 vuotta syvää masennusta ilman lääkkeitä, ajattelin pärjääväni ilman, mutta enpä vaan jaksanut enää. Ja voi kun olisin hakenut apua aiemmin jo! Olen sellainen että jos voin välttää lääkkeiden käytön niin mielummin jätän syömättä, mutta nyt olen niin poikki että olen valmis kokeilemaan lääkkeitä, josko niistä apu löytyisi!

Ensin söin Mirtazapinia ilman suuria vaikutuksia.. Nyt 3vkoa sitten vaihtanut Cymbaltaan 60mg 1kpl/vrk. Ensimmäinen viikko meni oksentaessa ja ripuloidessa, kuvotuksen tunne oli jatkuva enkä saanut unta. Pimeässä näin kaleidoskooppikuvioita ja valkoista särinää silmänurkissa. Sitten oireet loppuivat kuin seinään, jäljelle jäivät teelautasen kokoiset mustuaiset ja levottomat unet ..orgasmivaikeuksia oli alussa mutta nyt jo alkanut helpottaa! (Olen siis nainen) Seksihaluihin noin muuten ei ole vaikuttanut ainakaan negatiivisesti.

Aloitusoireet vähän järkyttivät mutta olivat odotettavissa, taistelutta ei anneta periksi! Lääkäri kehotti etsimään itse sopivan ajankohdan lääkkeen ottoon sen mukaan väsyttäisikö vai piristäisikö lääke minua. Aluksi söin iltaisin mutta koska olen onnekas ja lääke piristää minua, olen alkanut ottaa lääkkeen aamuisin.
      Nyt koitan tässä olojani kuulostella ja voin mielestäni paremmin!
      ...esim. itkuisuus ja järjettömät pelkotilat(pelkäsin kaikkea ihan pöljää, mm. pimeää ja zombeja) loppuneet kokonaan. Mirtazapin teki minusta aggressiivisen itseäni kohtaan, oli sellainen olo etten todellakaan ollut oma itseni. Cymbaltan kanssa aggressiivisuutta tai itsetuhoisuutta ei ole ollut.
      En myöskään pidä itseäni enää niin rumana kuin ennen.

Toistaiseksi kaikki hyvin täällä! =) Ja kun jonain päivänä lopetan tämän lääkkeen käytön, niin olen valmis kärsimään vieroitusoireet jos niitä tulee! Jotenkin oletan että minulle tulee koska reagoin aloittamiseen niin vahvasti.
      Mutta hei, olen valmis näkemään vaivaa parantumiseni eteen! =) Haluan elää!

• Täysin ruokahaluton

Kuinka pian sinulla meni ohitse?

Itselläni pahimmat aloitusoireet menivät viikossa, mutta jäljellä on tämä jatkuva suhina päässä ja täysi ruokahaluttomuus.

• Täysin ruokahaluton
        Täysin ruokahaluton kirjoitti:

Kuinka pian sinulla meni ohitse?

Itselläni pahimmat aloitusoireet menivät viikossa, mutta jäljellä on tämä jatkuva suhina päässä ja täysi ruokahaluttomuus.

Tarkoitin siis kysymykselläni, että kuinka pian aloitusoireet menivät ohitse?

• taistiainen
        Täysin ruokahaluton kirjoitti:

Tarkoitin siis kysymykselläni, että kuinka pian aloitusoireet menivät ohitse?

Aloitusoireet loppuivat ensimmäiseen viikkoon, aika tarkalleen seitsemässä päivässä. Suhinaa minulla ei ole ollut ja heti kun kuvotus lakkasi niin ruokahalu on ollut normaali.
        Toivottavasti sinullakin oireet helpottavat!
        t.taistelutahto(tyhmä 'nikki' tuli valittua)

• ruutari

Jos käyttää mirtatsapiinia 30 mg onko tietoa paljoko voi ottaa Cymbaltaa maksimissaan ?

• Täysin ruokahaluton

Ruokahalu loistaa yhä poissaolollaan ja olen laihtunut viisi kiloa. Ei kai tässä muuten mitään, jos olis paljon josta laihduttaa. On kyllä mielenkiintoista kuinka vaikeaksi ruokailu voi mennä ja miten sitä vaan unohtaa syömiset.

Ja muuten tuo suhina korvissa ilmeisesti johtui alhaisesta verenpaineesta. Loppui, kun puolitin verenpainelääkeannokseni.

• SSRI-ansa

Ruokahaluttomuus on hyvin yleinen haittavaiktus duloksetiinillekin (kts. potilasohje). Nyt ymmärrät paremmin miksi narkkareilla ei ole samalla tavalla nälän tunnetta ja laihtuvat.

• Täysin Ruokahaluton

Olen aivan lukutaitoinen. Ei ole kyse siitä ettenkö tietäisi tämän kuuluvan sivuoireisiin.

Kysymykseni on, että te joilla tämä on vaivannut, onko ruokahalu jossain vaiheessa normalisoitunut?

Eli en kaipaa farmakan sisältöä tähän lainattavaksi, vaan niitä omakohtaisia kokemuksia.

• Ipe33

Aloitin Cymbaltan syömisen ahdistukseen ja masennukseen, sain kenkää töistäkin kun en kyennyt mihinkään. En ole ikinä ennen syönyt mitään masennuslääkkeitä. Alkuun oli pahoinvointia hetkittäin. Muita sivuvaikutuksia en juuri huomannut. Ahdistus laimeni ja lopetin lääkkeen n. 4 kk:n käytön jälkeen. Vieroitusoireet olivat melko kamalat, huimausta ja koko kaali säteili.

No, masennus ja ahdistus sai ennenpitkää ihan sietämättömät mittasuhteet, etenin tunnista tuntiin, en päivästä päivään. En päässyt talosta ulos edes lääkärin vastaanotolle. Aloitin lääkkeen ottamisen uudestaan ja taas se alkoi toimimaan melko pehmeästi.

Tällä kertaa käytin lääkettä alle puoli vuotta, muutin pois Suomesta seitsemäksi kuukaudeksi ja lopetin lääkkeen vähitellen. Vieroitusoireet olivat hirvittävät jälleen. Meinasin tulla hulluksi, ja menin käsittääkseni psykoosista toiseen. Lopulta kaikki paska kuitenkin hellitti, ja nykyään ahdistus on siedettävällä tasolla... Suomi vituttaa edelleen. Joten, jos mahdollista, niin suosittelen muuttoa, se toimi paremmin kuin lääkkeet, tosin minulla ei ole vertailupohjaa muihin lääkkeisiin.

• Täysin Ruokahaluton

Kiitos Ipe33 omakohtaisesta ja asiallisesta vastauksestasi.

• Aikaansaamaton

Kuinka kauan teillä, jotka olette Cymbaltaa syöneet masennukseen, kesti vaikutuksen alkaminen ja annoksen kohdilleen saaminen?

Olen syönyt Cymbaltaa 60 mg/päivä kolme viikkoa, enkä voi toistaiseksi sanoa muuta kuin, että paino on pudonnut muutaman kilon (mikä sinänsä on ihan ok) ja ehkä vähän valoisammin katson maailmaa. Muuten olen yhä linnottautunut kotiini, enkä saa aikaiseksi mitään. Nyt kuitenkin jo huomaan, että en saa aikaiseksi mitään ja jopa välillä ajattelen, että tänään tai huomenna menen kävelylle koirieni kanssa. Ja lykkään sitä taas.

Tämä on edistystä siinä mielessä, että edes kuvittelen lähteväni kävelylle, mitä en ole kyennyt edes kuvittelemaan kuukausiin. Olen vain olla möllöttänyt ja tuijottanut takkaa.

Mutta odotan siis yhä, että saisin paremman vasteen lääkkeelle. Missä vaiheessa teillä keskusteltiin annoksen nostamisesta?

• Loppu nyt!

Neljä päivää Cymbaltaa 30mg ja jalat tärisee, orgasmi hukassa. jatkuvasti on "kusihädän" tunne. Iltaisin yököttää. Äijä nykii ku sais 250 volttia rintakehään sekunnin välein.
      Kun vielä netti on täynnä noita vierotusoireita, niin syöminen loppu tähän paikkaan.

• SSRI-ansa

Se on järkipuhetta. Myrkyttäminen seis ja asiat kuntoon luonnollisin, terveellisin ja turvallisin keinoin. Neljä päivää ei ole pitkään, joten voit hyvin säästyä vielä pahemmilta ongelmilta. Ovat aikamoisia myrkkyjä, kun lähemmin tutustuu. Havahtuminen tulee suurimmalle osalle käyttäjistä vasta takaperosesti. Tsemii sulle jatkoon!

• Aikaansaamaton

Minulla kesti aloitusoireet runsaan viikon. Sen jälkeen on ollut ihan normaali olo.

• Taistiainen

Mitä järkeä edes aloittaa jokin lääkitys jos luovuttaa heti ensimmäisiin sivuoireisiin muutaman päivän jälkeen? Toki jokaisen oma valinta, mutta eikö kannattaisi edes kokeilla sinne asti että toipuu niistä aloitusoireista? Kun kerran vaivautuu aloittamaan..
      Kunhan mietin... minulle ainakin lääkäri osasi varoittaa etukäteen mitä kaikkea epämiellyttävää tämän lääkkeen aloittaminen saattaa aiheuttaa..

ja noh,
      Viisi vuotta tuli kokeiltua niitä luonnollisia/terveellisiä keinoja masennuksen hoitoon, kyllä niillä pärjää ja uskon vahvasti että osa ihmisistä paranee niillä keinoilla täysin! Mutta itsellä loppui voimat tässä vaiheessa, lääkärin kanssa käydyn pitkän keskustelun jälkeen hän sai minut suostuteltua kokeilemaan, koska jos tämä on todella aivoperäinen välittäjäaine ongelma niin en asialle enempää enää voi kuin mitä olen jo yrittänyt.
      Eli kokeillaan nyt näin modernin lääketieteen keinoin, vaikka hirvittäähän se vähän... Mielummin olisin toki ilman lääkityksiä.
      - - -
      - - -
      Mutta niin... Kirjoittelin jo tuossa aiemmin tällä samalla nikillä.
      Nyt
      kuukauden syötyäni Cymbaltaa 60mg/vrk, on annostustani nostettu 90mg/vrk, ja sitä olen nyt syönyt viikon verran.. Lääkkeen lisääminen ei aiheuttanut mitään epätoivottuja sivuvaikutuksia.
      Mielestäni voin paremmin, ahdistus on vähentynyt ja pelkääminen jäänyt kokonaan pois.. Edelleen on orgasmi hukassa ja edelleen on mukavampaa linnoittautua kotiin piiloon maailmalta, mutta jälkimmäisessä olen yrittänyt tietoisesti ryhdistäytyä ja olen käynyt arjen lisäksi mm. kaverien kanssa kirpputorilla! Tuntuu että tällaiset kivat tekemiset nostavat mielialaa! Joten jos lähteminen lenkille tai kaverien kanssa tuntuu pahalta/ tai ei yhtään miltään (tunnen harvoin innostusta tällaisestä nykyään) niin patistan itseni lähtemään silti, koska tiedän että sitten on mukava fiilis. Yritän ainakin : 3 eihän se aina onnistu.

Ja btw. olen tässä huomannut hiljalleen että ruokahalu on vähentynyt, joten 'Täysin Ruokahaluttomalle terveisiä' että nyt se iski tännekin.. Oire ilmenee vain siten ettei ole nälkä, pahoinvointia ei ole. Syön tottumuksesta aamupalan, lounaan ja iltapalan.. Itsellä sinänsä ei hätää vielä tämän kanssa koska viisi kiloa laihempana olisin ihannepainossani.

Tällaista täällä nykyään =)

• Impostor syndrome

Minä olen nyt puolitoista kuukautta syönyt 60 mg. Yritin viikko sitten kysyä lääkäriltä, että millä perusteella annosta nostetaan. Hänen mielestään voin kuitenkin jo selvästi paremmin, joten ei halunnut nostaa. Mutta kun ei ollenkaan tunnu, että voin paremmin. Ulospäin olen ehkä taas kyennyt ottamaan sen pärjäävän maskin. Mutta se on ollut ongelma jo pitkään, jolla olen peittänyt tämän vointini.

Koko elämä on täysin pysähtynyt. En kykene tekemään yhtään mitään. Juuri ja juuri saan aikaseksi sellaiset pakolliset, että kissan hiekkalaatikko on siisti ja koira pääsee pihalle. Kävelyllä en ole kyennyt käymään moneen kuukauteen koirani kanssa. Sisällä näyttää aivan järkyttävältä, joka paikka on kaaoksen keskellä. En kykene aloittamaan mitään. Tuijotan vain netistä vanhoja rikossarjoja. Enkä ole koskaan edes ollut kiinnostunut rikossarjoista, mutta jotenkin vaan niitä katsoessa ei tunnu miltään ja kohta on taas ilta, että pääsee nukkumaan.

En käsitä miten tämä elämä on luiskahtanut tämmöiseksi. Hengissä pysyttelemiseksi.

• SSRI-ansa

Vastasiko lääkärisi muuten koskaan kysymykseesi siitä millä perustein annosta nostetaan? Tahtoisin todella tietää tietääkö hän itsekään vai mennäänkö mutulla.

Miten lääkärisi mielestä voit voida paremmin, jos kerta itse kerrot, että et voi yhtään paremmin? Kerroitko lääkärillesi tästä, että olosi ei ole parantunut vaan pysynyt samanlaisena? Entä miten hän reagoi kertomaasi? Mutullako vaan heitteli ja kuvitteli tietävänsä paremmin miltä sinusta tuntuu??

Koetko, että elämäsi on pysähtynyt enemmän sen jälkeen kuin aloitit duloksetiinin vai onko 'pysähtyneisyys' vähentynyt käytön aloittamisen jälkeen? Onko duloksetiinista ollut apua tähän asiaan?

Koetko, että sinusta on tuntunut vahvemmin tai enemmän tunnepuolella aikaisemmin? Onko duloksetiinin käytön myötä kykysi tuntea parantunut, heikentynyt tai muuttunut millään tavalla?

• makksin

nimmerkki Impostor syndrome. Kuulostaa tutulta, eli kuin omaa tekstiäni lukisin. Sinun kannattaa vaatia Cymbaltan nostamista. ihmettelen miksi lääkäri ei siihen suostu ? Teitkö lääkärille selväksi, tilanteesi tai pyysitkö Cymbaltan nostoa ?

• Impostor Syndrome

Kiitos nimimerkki Makksin ymmärryksestä.

ilmaisin itseäni vajaavaisesti kirjoittaessani tästä. Jotenkin en osannut vaatia. Ongelmani on tämä ulospäin pystymisen näyttäminen. Olin ollut masentunut jo ainakin kolme vuotta, ennen kuin olin siinä kunnossa, että en kyennyt lääkärin luona peittämään oloan ja tuolloin jouduin sairauslomalle. Lääkitykseen suostuin vastan kahden kuukauden päästä, kun itsekin annoin periksi ajatukselle, ettei olotilani muutu ilman radikaalimpia hoitokeinoja. Ja tietenkin nyt lääkityksen myötä vointini on sen verran kohentunut, että kykenen taas tähän peittelemiseen hetkellisesti, kun joudun ulkomaailman kanssa tekemisiin. Tämä ei ole mikään sellainen "oma tietoinen valinta", vaan jotenkin se sellainen perustavaa laatua oleva selviytymiskeino stressaavasta tilanteesta, joka toimii kuin automaatti. Ja tuottaa lisää pahaa oloa.

Eli se, että kysyin lääkityksen nostamisesta enemmänkin yleisellä tasolla lääkäriltä, oli minun tapani huutaa apua, mutta hän ei tunne minua tarpeeksi hyvin, että olisi ymmärtänyt tämän, vaan piti keskustelua yleissävyisenä.

Tapaan lääkärin vuodenvaihteen jälkeen ja ajattelin kirjoittaa hänelle sähköpostia sitä ennen. Kirjoittaessa on helpompi suoraan ilmaista omaa pahaa oloa ilman tuota "automatiikkaa".

• Taistiainen
        Impostor Syndrome kirjoitti:

Kiitos nimimerkki Makksin ymmärryksestä.

ilmaisin itseäni vajaavaisesti kirjoittaessani tästä. Jotenkin en osannut vaatia. Ongelmani on tämä ulospäin pystymisen näyttäminen. Olin ollut masentunut jo ainakin kolme vuotta, ennen kuin olin siinä kunnossa, että en kyennyt lääkärin luona peittämään oloan ja tuolloin jouduin sairauslomalle. Lääkitykseen suostuin vastan kahden kuukauden päästä, kun itsekin annoin periksi ajatukselle, ettei olotilani muutu ilman radikaalimpia hoitokeinoja. Ja tietenkin nyt lääkityksen myötä vointini on sen verran kohentunut, että kykenen taas tähän peittelemiseen hetkellisesti, kun joudun ulkomaailman kanssa tekemisiin. Tämä ei ole mikään sellainen "oma tietoinen valinta", vaan jotenkin se sellainen perustavaa laatua oleva selviytymiskeino stressaavasta tilanteesta, joka toimii kuin automaatti. Ja tuottaa lisää pahaa oloa.

Eli se, että kysyin lääkityksen nostamisesta enemmänkin yleisellä tasolla lääkäriltä, oli minun tapani huutaa apua, mutta hän ei tunne minua tarpeeksi hyvin, että olisi ymmärtänyt tämän, vaan piti keskustelua yleissävyisenä.

Tapaan lääkärin vuodenvaihteen jälkeen ja ajattelin kirjoittaa hänelle sähköpostia sitä ennen. Kirjoittaessa on helpompi suoraan ilmaista omaa pahaa oloa ilman tuota "automatiikkaa".

Peittely kuulostaa hyvin tutulta, siinä jamassa olen itsekin liikaa : /

Satuin juuri tänään puhumaan lääkkeistä oman lääkärini kanssa, ja kysyin häneltä mistä tiedän milloin annostukseni on sopiva.. Lääkärin vastaus oli, sitten kun tunnet niin, eli pyrkimys on parantaa potilaan elämänlaatua ja poistaa oireet.
        Sano suoraa vain lääkärillesi mitä tunnet, vaikka siinä mailissa, että sinulla on paha olla, et voi hyvin, oireet eivät ole helpottaneet, tarvitset apua tms.
        Hän ei voi auttaa sinua muuten

• SSRI-ansa
        Taistiainen kirjoitti:

Satuin juuri tänään puhumaan lääkkeistä oman lääkärini kanssa, ja kysyin häneltä mistä tiedän milloin annostukseni on sopiva.. Lääkärin vastaus oli, sitten kun tunnet niin, eli pyrkimys on parantaa potilaan elämänlaatua ja poistaa oireet.
        Sano suoraa vain lääkärillesi mitä tunnet, vaikka siinä mailissa, että sinulla on paha olla, et voi hyvin, oireet eivät ole helpottaneet, tarvitset apua tms.

"Lääkärin vastaus oli, sitten kun tunnet niin, eli pyrkimys on parantaa potilaan elämänlaatua ja poistaa oireet."

No siinähän se nyt tuli ihan lääkäriltä itseltään. Tarkoitus ei edes ole puuttua varsinaiseen syyhyn ja ongelmaan vaan vaimentaa ainoastaan oireita. Ajatelkaa, jos henkilöltä olisi jalka poikki ja ainut mitä tehdään on särkylääkkeiden yletön pumppaus kunnes kipu häviää. Kenellekäänkö ei tullut mieleen, että kannattaisi lastoittaa jalka, että se kivun aiheuttaja ja syy paranee.

• guggageppi
        SSRI-ansa kirjoitti:

"Lääkärin vastaus oli, sitten kun tunnet niin, eli pyrkimys on parantaa potilaan elämänlaatua ja poistaa oireet."

No siinähän se nyt tuli ihan lääkäriltä itseltään. Tarkoitus ei edes ole puuttua varsinaiseen syyhyn ja ongelmaan vaan vaimentaa ainoastaan oireita. Ajatelkaa, jos henkilöltä olisi jalka poikki ja ainut mitä tehdään on särkylääkkeiden yletön pumppaus kunnes kipu häviää. Kenellekäänkö ei tullut mieleen, että kannattaisi lastoittaa jalka, että se kivun aiheuttaja ja syy paranee.

Mistä sä vajukki ssri olet kömpinyt. Kaikki tietää ne haitat jo. =D

Edelleen sen lääkityksen tarkoitus on parantaa se elämänlaatu eli parantaa sairaus. Eli taistiainen sanoi ihan oikein, vaikka tuosta nyt vain puuttui se sivulause, tai muotoilu "pyrkimys on parantaa potilas ja siten poistaa oireet".
        Mene pois jos et osaa kertoa jotain uutta.
        hus

• taistiainen
        guggageppi kirjoitti:

Mistä sä vajukki ssri olet kömpinyt. Kaikki tietää ne haitat jo. =D

Edelleen sen lääkityksen tarkoitus on parantaa se elämänlaatu eli parantaa sairaus. Eli taistiainen sanoi ihan oikein, vaikka tuosta nyt vain puuttui se sivulause, tai muotoilu "pyrkimys on parantaa potilas ja siten poistaa oireet".
        Mene pois jos et osaa kertoa jotain uutta.
        hus

Guggageppi, älä välitä =D mitäpä noista.

Oletin liian itsestäänselvänä että on ymmärrettävää että muun hoidon tukenahan tuota lääkettä käytetään : 3

• TOSI-RUUSU
        Taistiainen kirjoitti:

24.01.2014
        Heippa. Olen täysin noviisi kirjoittamaan tälläisille sivuille. MInulle on 17.1. määrätty kokeilumielessä CYMBALTA 30 MG 1 tab.aamuisin ja päätin tutkailla Googlesta, mitä ko.lääkkeestä on kerrottu, en nimittäin enää koskaan aloita syödä mitään lääkettä selvittämättä mitä ne sisältää, haitat ja vaikutukst muitten lääkkeittein kanssa.ja olenko mahdollisesti jollekin aineelle yliherkkä.(esim. penisiliini, salisyliisi, kaikki äyriäiset ym.)
        Totesin, ettei kukaan mainitse saaneensa CYMBALTAA samaan diagn.kuin minä, 75 v isoäiti. Kerrompa tarinani. Minulle puhkesi 30.5.2012 erittäin vaikea vyöruusu vas.puol.päätäni.Terv.keskuslääk. teki ekaks väärän diagn.ja sain liian myöhään oikeaa lääkettä. Pirullinen HERPES-virus teki tehtävänsä. Olen yhtäjaksoisesti kärsinyt 1v7kk karmeasta kolmiohermon vairioitumisesta johtuvasta hermokivusta. Minulle on ko.aikana määrätty todella paljon vahvoja lääkkeitä Jorvin sairaalan (olin sisällä viikon), terveyskeskuksen ja monen kalliin yktityislääkärin,sekä 2 Orton kipusairaala-lääkärin toimesta.Tramal ret.ja Tranal 50 mg extra lyhytvaikutteinen kipuun..Noritren, Lyrica alk.miedosta -max 600 mg/ pv, Atarax
        Lisäksi minulla todettiin.2012 pehmytlihas reuma, johon alussa jouduin ( syön edelleen)syömaan Prednisolon 5 mg kortisonia turhan suuret annokset. No, sehän oli kaiken syy, oma vastustuskykyni oli niin olematon ja siksi viiruskin lähti liikkeelle mun päähän. Lopetin oma-aloitteisesti jo vuosi sitten Tramalin, Ataraxin ja 2 kk sitten Noritrenin. Lyrican olen hiljalleen vähentänyt minimiin.KOSKA EIVÄT OLE AUTTANEET, EHKÄ LIEVENTÄNEET KIPUA.

PÄIVÄN TEEMAAN.SAIN VIIME MAANANTAINA OMAN TERKKARI-LÄÄKÄRIN IHANAA....EHDOTIN JOTAIN MUUTA HERMOKIPUROHTOA JA HÄN EHDOTTIKIN TÄTÄ CYMBALTA 30 MG . EKAKS AJAN ALAS LYRICAN (ENÄÄ 75 MG) N. VIIKOSSA, SITTEN ALOITAN UUDEN LÄÄKKEEN KOKEILUN. 1 KK JÄLKEEN TRI SOITTAA MINULLE KUIS MENEE.???? Kerrompa sitten muillekin. Paljon olen oppinut kääketieteestä, lääkäreistä hoitolaitoksista, apteekista, muista ihmisistä. MINULLA ON AIVAN UPEA HENKINENTUKI JA TURVA OMASTA MIEHESTÄNI,OLLAANHAN ME STYYLATTU ENSI KESÄKUUSSA 60 V, NAIMISISSA 54V

• kikkoi

Nyt menee Cymbaltaa 60 mg/vrk. Voiko annosta tulevaisuudessa nostaa, kun käytän mirtatasapinia 30 mg/vrk:ssa ?

• "Sweet Dreams"

Olen käyttänyt Cymbaltaa nyt melkein vuoden ajan ja ajattelin koittaa josko käytön voisi jo lopettaa. Kaikki muut sivuoireet (jotka kestivät alussa useamman kuukauden) ovat menneet ohitse, paitsi levottomat unet ja väsymys. Positiivisia asioita ovat olleet rauhallinen fiilis ja ahdistuksen lieventyminen. Haluaisin kuitenkin päästä jo eroon noista äärimmäisen turhauttavista unista, jotka estävät ns. syvän unen saamisen ja todennäköisesti siitä syystä tunnen itseni jatkuvasti väsyneeksi.

Pelkään jo nyt, että ahdistus pahenee muista oireista puhumattakaan. Jos näin käy, niin menen luultavasti taas kiltisti ottamaan päivittäisen annokseni Cymbaltaa.

• Syvää unta

Hei! Olen käyttänyt Cymbaltaa 60mg/pv pari vuotta ja siinä rinnalla unilääkkeenä Ketipinoria 25-50mg/yö. Olen todennut Ketipinorin todella hyväksi syvän unen antajaksi, eikä aiheuta tokkuraista oloa aamuksi niin kuin perinteiset unilääkkeet. Ketipinor on psyykelääke, mutta pieninä annoksina se parantaa unenlaatua.

• millkank

SSRI:t ja SNRIt supistavat REM-unta. (Paitsi pikkuannos Mirtatsapiinia)

http://www.psychiatrictimes.com/sleep-disorders/effects-antidepressants-sleep

REM - univaihe on tärkeä mm.muistin ja oppimisen kannalta.

Lisäksi joillain SSRIt aiheuttaa unettomuutta ja levottomuutta. Yksi vieroitusoire on unihäiriöt kuten unettomuus.

Ironista, että huono REM-uni on yhteydessä masennukseen ja ahdistukseen

http://www.webmd.com/depression/news/20160208/poor-rem-sleep-may-be-linked-to-higher-risk-for-anxiety-depression

• 24556555

• EI IKINÄ!

Itselleni määrättiin Cymbalta 60mg "masennukseen" keväällä 2006.
      Ehdin käyttää lääkettä muutaman viikon ajan, kunnes sivuvaikutukset kävivät turhan koviksi. Aluksi oli vapinaa ja unettomuutta (johon sain melatoniinia, ei auttanut pätkääkään).
      Parin viikon jälkeen alkoivat itsetuhoiset ajatukset. Perusterveelle ja pirteälle ihmiselle oli äärettömän pelottavaa tuntea, kuinka haluaa tappaa itsensä vaikka samalla tietää hyvin tarkkaan ettei niin halua tehdä.
      Lopetin seinään ja kaikki sivuvaikutukset lähtivät. Syystä, jota en tiedä lääkäri määräsi minut uudelleen Cymbaltalle samalla annostuksella. Kiltisti otin lääkkeet ohjeiden mukaan ja sivuvaikutukset itsetuhoisine ajatuksineen palasivat.
      Tällä kertaa lopetin lääkkeet kokonaan.

Tätä episodia ennen en ollut masentunut (eikä minulla ollut muita mielenterveysongelmia), vaikka siihen Cymbalta määrättiinkin.
      Varsin pian Cymbaltan täydellisen lopettamisen jälkeen kuitenkin alkoi pahat paniikkikohtaukset, pelkäsin pääasiassa itseäni ja tuntemuksia, jotka Cymbalta oli saanut aikaan. En tuolloin täysin sisäistänyt, että tuntemukset olivat lääkkeen aiheuttamia.
      Keväällä 2008 minulla diagnosoitiin vaikea masennus johon sain syksyllä 2009 lääkkeeksi Cipralexin. Tämäkin aiheutti itsetuhoisia ajatuksia, mutta ei niin pahoja kuin Cymbalta. Seuraava vuosi menivät on-off lääkkeiden kanssa.
      Hoitoni uhattiin katkaista, koska "en ollut yhteistyökykyinen". Lopuksi katkaisin hoitosuhteen itse lääkärin todettua "sua ei voi auttaa".
      Halusin parantua, mutta lääkkeet tuntuivat vain pahentavan oloa, yritin silti aika-ajoin syödä niitä.
      Aika-ajoin oli unilääkkeenä Zopiclone actavis, joka kyllä nukutti, mutta liikaakin. Univaikeudet olivat vain muiden lääkkeiden yhteydessä.

En halua olla koekaniinina ties mille kemikaaleille. Vuoden 2011 olin täysin ilman lääkkeitä. Edes buranaa en syönyt.
      Viimeiset vuodet olen ottanut ataraxia tarvittaessa unettomuuteen ja ahdistukseen. Joskus on kuukausiakin, ettei tarvitse lainkaan.
      Vasta viimeaikoina olen alkanut ymmärtää, että lääkkeet ja etenkin Cymbalta ovat osasyy nykyiseen pahaan olooni.
      Kadun joka päivä omaa kiltteyttäni ja sitä, kuinka en taistellut lääkäreitä vastaan, kun terveelle määräsivät Cymbaltaa.

Minulle henkilökohtaisesti Cymbalta on kaiken pahan alku ja juuri.

• SSRI-ansa

Jos sinua yhtään lohduttaa voin kertoa, että olet yksi tuhansista muista suomalaisista ja sadoista tuhansista ulkomaalaisista, jotka on huijattu ansaan vetään näitä hermomyrkkyjä.

Ensiksi käyttämäsi duloksetiini on SNRI-luokan aine, jonka ensimmäisessä kliinisessä testissa yksi koehenkilöistä, nuori opiskelijatyttö, joka oli tullut tienestin perään osallistumaan tutkimukseen saadakseen opintorahaa, veti ranteet auki itseltään muutama päivä duloksetiinin käytön aloittamisen jälkeen koetiloissa. Voit googlettaa tapauksen, jos haluat lukea siitä. Kaikkien SSRI- ja SNRI-luokan myrkkyjen tiedetään aiheuttavan itsetuhoisia ajatuksia osalle ennestään ihan täysin onnellisillekin henkilöille.

Essitalopraami jota olet käyttänyt seuraavaksi (kuuluu SSRI-luokkaan) ei ole sen parempi. Kaikkien SSRI- ja SNRI-aineiden tiedetään kroonistavan ja syventävän masennusta vaurioittamalla aivojen serotoniini, dopamiini ja muita välittäjäainejärjestelmiä.

Toivottavasti voit nykyään paremmin. Psykiatrit eivät ymmärrä näistä aineista mitään, joten he eivät osaa niitä käsitellä sillä vakavuudella kuin heidän pitäisi osata. Olethan muuten tehnyt ilmoituksen lääkeainehaitasta viranomaisille? Se saattaa tulevaisuudessa pelastaa jonkun nuoren tai vanhemmankin ihmisen samalta kohtalolta.

• kroonikko

Joo. Eihän se viinakaan sovi kaikkien aivokemiaan vaan monet tappavat itsensä ensikokeilussa.
      Cymbalta puolestaan on mullistanut elämäni. Ainoa lääke, joka on tehonnut vuosikymmeniä kestäneesi masennukseeni. Olen elossa Cymbaltan ansiosta. Jaan elämäni ennen ja jälkeen Cymbaltan. Täytynee vielä mainita, että onneksi masennuslääkkeet kehittyy koko ajan.

• Näillä mennään :)

Minä olen syönyt Cymbaltaa jo 3 vuotta. Olen sairastanut paniikkihäiriötä 17 vuotta ja masennusta 10 vuotta. Kaikki mahdollinen kokeiltiin ja Cymbalta ollut ainoa joka toiminut.
        Sairastanut tuki- ja liikuntaelinsairautta 7 vuotta joten tämä on auttanut myös hermokipuihin,olen voinut jättää päivittäisen kipulääkkeiden popsimisen pois.
        Lyrica tosin auttoi ehkä vieläkin paremmin hermokipuihin mutta siitä tuli niin järkyttävät huimaukset että olin kuin kännissä koko ajan.

Lääkken aloituksessa sivuoireina oli oikeastaan kuvottava,pahoinvoiva olo,mutta tuo sivuvaikutus on tullut monesta muustakin mielialalääkkeestä.
        Suu kuivuu mutta muita sivuoireita ei ole ollut,kun vertaan millainen olen ILMAN lääkkeitä.

"Jaan elämäni ennen ja jälkeen Cymbaltan." Nimenomaan.

• näin on

Täällä myös yksi hyvin vakavia haittavaikutuksia masennuslääkkeistä (Essitalopraami) saanut kohtalotoveri. Aloitin SSRI-lääkityksen alunperin pitkään vaivanneisiin jännitysoireisiin ja lääkkeet toimivatkin aluksi hyvin. Olin kuin uudesti syntytynyt. Tästä alkoikin sitten helvetillinen oravanpyörä lääkkeiden aloittamisen, lopettamisen, sivuvaikutusten, lääkäreiden tietämättömyyden ja psykatristen diagnoosien kanssa. Totuus paljastui vasta muutama vuosi sitten ollesani hyvässä psykoterapiassa. Ymmärsin, että olin kärsinyt lääkkeiden aiheuttamista vakavista oireista, eivätkö lääkärit olleet osanneet näitä tunnistaa. Sain aina jonkinlaisen psykiatrisen diagnoosin ja masennuslääkereseptin kouraan. Tämä on johtanut siihen, että kärsin edelleen, pian kahden vuoden jälkeen monenlaisista neurologisista oireista, minkä vuoksi olen työkyvytön. Olen joutunut todella taistelemaan, että olen VIIMEIN löytönyt lääkärin, joka on kanssani sitä mieltä, että oireeni johtuvat SSRI-lääkityksestä. Lääke on tuhonnut vuosien ajan hermoyhteyksiä ja joudun opettelemaan monet asiat täysin uudestaan. Kuntoutuminen on hidasta, mutta etenen koko ajan. Aion kuntoutua takaisin työelämään ja tuoda kokemukseni julki, jotta näin ei pääsisi kenellekään enää tapahtumaan. On totta, että lääkkeet voivat pelastaa syvässä masennuksessa olevan ihmisen, mutta kokemuksieni mukaan lääkkeitä tulisi määrätä vain ääritapauksissa. Vakavien haittavaikutuksien lisäksi lääkkeet estävät käsittelemästä todellisia ongelmia ja muuttavat tapaa kokea elämään kuuluvia asioita. En voi ymmärtää, miten yhteiskunta sallii näin vaarallisten lääkkeiden myöntämisen erittäin heppoisesti ja potilaat jätetään lääkkeidensä kanssa aivan oman onnensa nojaan. Toivottavasti lääkkeiden määräämsitä kiristetään ja nuorten aivot säästyisivät hermostovaurioilta, joita lääkkeet saavat aikaan. Itse näen, että psyykkisen hyvinvoinnin tukeminen ja erilaisten välineiden tarjoaminen kouluympäristössä voisi vahvistaa lasta ja nuorta kasvamaan terveeksi, hyvinvoivaksi ihmiseksi, eikä näitä hermomyrkkyjä olisi tarpeellista määrätä. Tsemppiä kaikille!

• Näillä mennään :)

Olen siitä samaa mieltä ettei masennuksesta tai muusta mielenterveysongelmasta kärsivälle pidä lykätä heti ensimmäisenä ja ainoana vaihtoehtona lääkkeitä,vain siis äärimmäisissä tapauksissa. Tärkeätä on selvittää mistä asiat johtuvat.
        Joillakin ne ongelmien syyt voidaan korjata jolloin niihin pitää puuttua,toisilla niitä ei voi korjata.

• daappo

On hyvä, että ymmärtää ja hyväksyä tosiasiana, että itse masennus sairaus aiheuttaa haittavaiktuksia ja pahoinvointia.
      On kuitenkin ymmärrettävää, miksi tilanne kääntyy nurinkuriseksi ja kärsivä ihminen alkaa syyttämään huonosta olostaan lääkkeitä.
      Ilmiö kuitenkin tunnetaan lääketieteessä erittäin hyvin

• Dariannnn

Mulla tätä määrättiin migreenin estolääkkeeksi. En olisi aloittanut, jos olisin tiennyt lopettamisen vaikeuksista, vieroitusoireista ja haittavaikutuksista. Tullut nyt 3-4 kuukautta syötyä ja eikä ole vaikuttanut päänsärkyihin. Mutta niitä haittavaikutuksia.. Seksihalut on menneet aivan täysin, unettomuus vaivaa, mikään ei tunnu miltään, mikään ei kiinnosta.. Ja olin unohtanut kerran ottaa 60mg:n annokseni, niin jopas alkoivat sähköiskut päästä selkärankaa pitkin alaspäin, hikoilu ja hengästyminen lisääntyi.. Onhan näitä. Että en suosittele kenellekään, ellei ole aivan pakko. Mutta varsinkaan migreenikoille en koe hyödylliseksi missään tapauksessa. Ja kokemustahan mulla on vaikka ja mistä lääkkeistä migreenin estossa, niin pystyn kyllä sanomaan. Koettu atacand, candemox, bisoprolol, triptyl, topimax, limbitrol, deprakin.. Kaikki täyttä kuraa, yksin ja yhdistettynä. Hyh. Nyt sitten vielä kokeiluun noritren. Haittavaikutuksia odotellessa. Ja ikäähän mulla vasta 23v.

• TOSI-RUUSU

Kerroin tällä palstalla 24.1 saaneeni vyöruusun aiheuttamaan, kolmoishermon vaurioitumeseen kokeilu mielessä Cymbaltaa. Aloitin 1.2 viikon ajan 30 mg. Ei auttanut pätkääkään. Hermokivun lisäksi tuli kova päänsärky, jota ei ole juurikaan ollut koko vyöruusun aikana, vain erillainen hermokipu. Otin kapselin aamulla ja väsytti, ettten koko viikolla jaksanut kuin maata. Särky otsassa oli aivan yli 10 luokkaa, joten otin yhteyttä lääkäriin. Annosta lisättiin 60 mg /vrk ja muutettiin illaksi väsymyksen takia.
      15 p ajan haittavaikutukset: päänsärky öisin, kiertohuimaus, siihen auttoi netin ohje, n.tunti lääkken oton jälkeen tuli kasvoihin tummanpunaiset kuumottavat läikät, jotka yön aikana katosi. Ylä verenpaine on kohonnut ,ollut koko ikäni oikein ok.
      Hermokipu on hieman alentunut, joten jatkan vielä ainakin 2 viikkoa koekäyttöä.
      Palaan asiaan.

• Täysin ruokahaluton

Olen syönyt Cymbaltaa viisi kuukautta ja ruokahalu loistaa poissa-olollaan ja paino vain putoaa. Jotenkin olen alakanut epäillä, että lääkärilläni on jonkinsortin omakohtainen näköhäiriö ja hän ilmeisesti pitää laihoista naisista, sillä hänen mielestään näytän aina vain paremminvoivalta joka kerta tavatessamme.

En alkujaankaan ole ollut ylipainoinen ja painoa on pudonnut noin 15 kg. Alan olla langanlaiha.

Mieliala on parempi -- joo-o ja krooniset kivutkin on siedettävämpiä joo. Mutta mikäli paino vain putoaa, niin mitä minusta jää jäljelle?

Tiedän, tiedän, että minun pitää ottaa tämä asia esiin lääkärin pakeilla. Jotenkin vaan olen tämän kanssa lukossa, enkä saa sanottua mitään tästä asiasta. Tämä ehkä on oire jostain... en tiedä.

• Sivuvaik.

http://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=13637&i=LILLY_CYMBALTA

Ruokahaluttomuus ja painon lasku kuuluvat Cymbaltan sivuvaikutuksiin. Joku lihottava lääke samaan tarkoitukseen olisi tarpeen, ettet muuttuisi anorektikoksi... Vaikka kuinka lisäisit syömistäsi, niin Cymbalta aiheuttaa sinulla painon laskua, joillekin se aiheuttaa ummetusta.

• ida-apina-suuri-pieni-
        Sivuvaik. kirjoitti:

http://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=13637&i=LILLY_CYMBALTA

Ruokahaluttomuus ja painon lasku kuuluvat Cymbaltan sivuvaikutuksiin. Joku lihottava lääke samaan tarkoitukseen olisi tarpeen, ettet muuttuisi anorektikoksi... Vaikka kuinka lisäisit syömistäsi, niin Cymbalta aiheuttaa sinulla painon laskua, joillekin se aiheuttaa ummetusta.

Jep, tänään alko cymbalta 60mg...oon ite 152cm ja 48-49kg, aika iso annostus kokoselleni kääpiöapinalle. Enivei. Alotusolo ihan samaa shaissee kuin efexor/venlafax lääkkeessä, oksettaa, paskattaa ja ku olisi kamalissa 'laskuissa'... Sama SSR lääke ,mikälie nyt onkaan, niin on. Ei ainakaan neuroleptit mulle sopineet yhtään... 13vuotta kokeiltu erilaisia lääkkeitä... Tosin itselläni on päihdehistoria ja itselääkitys masennukseen etc sellainen joka varmasti on vaikuttanut tonne kuulan serotoniinitasoon huomattavasti. No kuitenkin, pelkään että tää cymbalta on samanlainen ku efexor, sillä efexori teki musta ihan toisen persoonan, ku olis ollut amfetamiininkäyttäjä. En tuntenut muita kohtaan, tai oikeastaan mitään kohtaan mitään. Pienellä annoksella se oli erilaista... Asiat oli OK 150mg... Silloin myös olin raittiina. Sitten kun sitä nostettiin 300mg alko oleen tää tyttö ihan eri ihminen. Päätin lopettaa sen... Lueskelin 2011 vuodeltani kirjoittamaa keskusteluketjua täällä suomi24:ssä efexin lopettamisesta... Karua muistella noita aikoja. Kiukuttelin lääketeollisuudelle, joka saa rahaa ku lääkettä ei pysty-uskalla puolet käyttäjistä edes lopettamaan... Epätodellinen olo, 40asteen kuume tuntemus, yöt painajaisia ja hikoilua, laihduin 5kiloo, pyörin ja ryömin viekkareissa ja nauroin itkin ja raivosin kaikki tunteet sekaisin. Ja sitä helvettiä kesti 3 fakin kuukautta!! Samalla mulla nyt menee lamotrigin ja opamoxit... Jep Jep... Eli onko kellään kokemuksia efexorista/venlafaxista ja sen jälkeen tai ennen cymbaltasta... Onko millaista samaa havaittavissa... En viittis tota sitten alkaa natustamaan ja kärsiä taas huolen vieroitusoireet, jos muuttaa persoonaa tästä vieläkin kusipäisemmäksi :-) heh. Vaikkakin lääkkeet vaikuttaa ihmisillä eritavoin, silti olis mukava kuulla kokemuksia.

• Deja Vú
        ida-apina-suuri-pieni- kirjoitti:

Jep, tänään alko cymbalta 60mg...oon ite 152cm ja 48-49kg, aika iso annostus kokoselleni kääpiöapinalle. Enivei. Alotusolo ihan samaa shaissee kuin efexor/venlafax lääkkeessä, oksettaa, paskattaa ja ku olisi kamalissa 'laskuissa'... Sama SSR lääke ,mikälie nyt onkaan, niin on. Ei ainakaan neuroleptit mulle sopineet yhtään... 13vuotta kokeiltu erilaisia lääkkeitä... Tosin itselläni on päihdehistoria ja itselääkitys masennukseen etc sellainen joka varmasti on vaikuttanut tonne kuulan serotoniinitasoon huomattavasti. No kuitenkin, pelkään että tää cymbalta on samanlainen ku efexor, sillä efexori teki musta ihan toisen persoonan, ku olis ollut amfetamiininkäyttäjä. En tuntenut muita kohtaan, tai oikeastaan mitään kohtaan mitään. Pienellä annoksella se oli erilaista... Asiat oli OK 150mg... Silloin myös olin raittiina. Sitten kun sitä nostettiin 300mg alko oleen tää tyttö ihan eri ihminen. Päätin lopettaa sen... Lueskelin 2011 vuodeltani kirjoittamaa keskusteluketjua täällä suomi24:ssä efexin lopettamisesta... Karua muistella noita aikoja. Kiukuttelin lääketeollisuudelle, joka saa rahaa ku lääkettä ei pysty-uskalla puolet käyttäjistä edes lopettamaan... Epätodellinen olo, 40asteen kuume tuntemus, yöt painajaisia ja hikoilua, laihduin 5kiloo, pyörin ja ryömin viekkareissa ja nauroin itkin ja raivosin kaikki tunteet sekaisin. Ja sitä helvettiä kesti 3 fakin kuukautta!! Samalla mulla nyt menee lamotrigin ja opamoxit... Jep Jep... Eli onko kellään kokemuksia efexorista/venlafaxista ja sen jälkeen tai ennen cymbaltasta... Onko millaista samaa havaittavissa... En viittis tota sitten alkaa natustamaan ja kärsiä taas huolen vieroitusoireet, jos muuttaa persoonaa tästä vieläkin kusipäisemmäksi :-) heh. Vaikkakin lääkkeet vaikuttaa ihmisillä eritavoin, silti olis mukava kuulla kokemuksia.

"No kuitenkin, pelkään että tää cymbalta on samanlainen ku efexor, sillä efexori teki musta ihan toisen persoonan, ku olis ollut amfetamiininkäyttäjä."

:) Voi lapsi, kun tietäisit totuuden... yritän nyt kuitenkin. SSRI ja SNRI:t ovat vaikutukseltaan amfetaminiinkaltaisia aineita. Ei kai se ihme ole, jos tuntuu, että välillä on pilvessä ja välillä aivan rikki, tai lähes aina. Mitä luulet, onko se terveellistä aivojesi toiminnan kannalta.

Sekä venlafaksiini että duloksetiini ovat SNRI-aineita eli niillä ei suurempaa eroa vaikutukseltaan ole. Aineiden metabolisoitumista en tunne, enkä tähän hetkeen jaksa tutustua, mutta sillä voi olla vaikutusta siihen kuinka voimakkaana saat vaikutuksen/haitat.

"Lueskelin 2011 vuodeltani kirjoittamaa keskusteluketjua täällä suomi24:ssä efexin lopettamisesta... Karua muistella noita aikoja. Kiukuttelin lääketeollisuudelle, joka saa rahaa ku lääkettä ei pysty-uskalla puolet käyttäjistä edes lopettamaan... Epätodellinen olo, 40asteen kuume tuntemus, yöt painajaisia ja hikoilua, laihduin 5kiloo, pyörin ja ryömin viekkareissa ja nauroin itkin ja raivosin kaikki tunteet sekaisin. Ja sitä helvettiä kesti 3 fakin kuukautta!!"

No, nyt pääset kokemaan sen kaiken kivan uudelleen....

Ikävä tuoda vain ikäviä uutisia, mutta ehkä parempi niin kuin pysyä hiljaa.

• Tyytyväinen

Minä olen syönyt viime kesästä saakka Cymbaltaa.
      Ensimmäisen parin viikon jälkeen kaikki sivuvaikutukset katosivat. En saanut sivuvaikutuksia myöskään annoksen nostamisesta enkä myöskään jälleen pudottamisesta (etsittiin sitä oikeaa annosta minulle, joka on nyt 90 mg).

Voin mainiosti. Olen kokeillut joskus aikaisemmin Mirtazapinia, Efexoria ja Cipralexia, mutta tämä on selvästi se minun lääkkeeni.

Mieluummin syön lääkettä, kuin voin todella huonosti.

• Taistiainen

Taistiainen tässä vielä kerran Moi! 8D

Koska Cymbaltalääkitys ei ole muun hoitoni ohessa auttanut oireisiini halutulla tavalla, olen nyt lääkärin ohjeen mukaan lopettanut Cymbaltan syömisen. Ehdin syödä lääkettä yhteensä 6kk, joista 2 viimeistä kuukautta maksimiannoksella. Annoksen nostaminen ei muuttanut oloani, joten totesimme lääkärin kanssa että olisi sama syödä Cymbaltaa pienimmällä annoksella, tai kokeilla jotain muuta. Päätin että kokeilemme jotain muuta.

Lopetin Cymbaltan syömisen kolmessa päivässä, ja kahtena päivänä oli niitä "sähköisku tuntemuksia" joita vähän etukäteen pelkäsin, mutta ne olivat sellaisia kutittavia, eivätkä sattuneet ollenkaan. Minun tapauksessani näin =) Eli lopettaminen oli minulle todella helppoa! Ja huomattavasti oireettomampaa kuin aloittaminen! (oksensin sen kaksi ekaa viikkoa aloittaessani, tiedoksi heille ketkä tätä viestiä lukevat, mutta eivät ole lukeneet aiempia viestejäni tästä ketjusta).

Nytpä siis on tämäkin lääke kokeiltu ja olihan se ihan jees yhdistettynä muuhun hoitoon.. Mutta ei niin hyvä että sen syömistä kannattaisi jatkaa.
      Toistaiseksi jatkan terapialla ja iloisilla ajatuksilla XP

Onnea matkaan teille kaikille! =D Kyllä tämä tästä joskus paremmaksi muuttuu!

• Takkutukka-61

Minä olen syönyt cymbaltaa 90 mg yli puoli vuotta. Aloitusoireet kestivät pari viikkoa. Nostoista ei ole ollut mitään oireita ja tuossa muutama viikko sitten meni matka vajaa viikkoa suunniteltua pidemmäksi ja olin ilman lääkkeitä viisi päivää. Toisena päivän oli vähän semmoista kuvotusta ja vatsa löysällä, sitten ei mitään. Kotiin tullessa otin lääkket normaalisti, eikä mitään oireita.

Minulle lääke on ollut hyväksi.

• KOKENUT .,

Kirjoittele sitten tänne sähkäreistä päässäsi kun se ei enää vaikuta.
        Tietty yrittää nostaa sen 120mg:n seuraavaksi ja myöhemmin alkaa
        taas kierre kun suositetetaan vaihtamaan toiseen myrkkyyn ja "yllätyksiä" on tiedossa.
        Kuutta eri valmistetta aikoinaan syönyt eikä loppupelissä ollut kuin enemmän
        haittaa kuin hyötyä. Pamit on parhaita oikein käytettyinä.

• Never again!!

Hyi hitto. Tänään eka Cymbalta otettu määrättynä hermokipuun. Pari tuntia lääkkeen ottamisesta alkoi kamala pyörrytys, ylivalpas inhottava tunne, sellainen "headrush", pian siitä pahoinvointi, että kaikki pyörii. Kaikinpuolin kammottava olo. Lopuksi vielä krapulan kaltainen hedari kun pahimmat oireet menivät ohi 9 tunnissa.
      En taida enää toista pilleriä suuhuni pistää, vaan pyydän suosiolla lääkäriltä jonkun muun lääkkeen. :( Lyrica jo testattu, mutta ei valitettavasti mulle sopinut, vaan aiheutti rankkaa päänsärkyä.

• Artsipartsi

Eikös nämä lääkkeet aiheuta yleensä aina parin ensimmäisen viikon aikana hankalia sivuoireita? Minulle ainakin sanottiin, että sen pari viikkoa voi joutua kärvistelemään ennen kuin alkaa vaikuttamaan. Toki sekin on yksilöllisistä, toisille ei tule mitään sivuoireita ja toiset taas oireilevat senkin edestä. Nämä keskusteluketjut vielä lisäävät sitä pahan "odotusta", sekin vaikuttaa. Mutta jään kuulolle....

• minä

Olen syönyt cymbaltaa 120 mg neljä vuotta masennukseen. Ihmeempiä sivuoireita ei alun kuvotuksen jälkeen ole ollut.
      Masennus on parantunut ja lääke määrä laskettiin ensin 90mg:aan, söin puoli vuotta. Sitten 60 mg:aan ja taas puoli vuotta ja nyt on menossa 30 mg. Mitään sivuoireita ei ole ollut vaikka määrää on vähennetty. Parin kuukauden kuluttua saan jättää Cymbaltan kokonaan pois. Mielenkiintoista on tuleeko sitten oireita?

• mietin vain

Hei minä.

Kysyisin, että kuinka kauan sinulla meni siihen, että tuo 120 mg auttoi sinua? Mulla kun alkaa toivo hiipumaan, ja nyt syön myös tuota maksimiannosta. Vielä ei auta yhtään. 60 mg ei tehonnut koskaan pitkälläkään aikavälillä. Toivottavasti vointisi pysyy hyvänä lopetuksenkin jälkeen.

• Minä

Hei!
        En osaa oikein sanoa milloin lääke alkoi auttamaan koska samaan aikaan olen käynyt myös terapiassa ja EMDR-silmänliiketerapiassa (traumaterapia). Masennus ja kaikki muu alkoivat vain hiljalleen helpottamaan kunnes tajusin että nyt on hyvä olla.

Söin vielä sen jälkeen 120 mg:n annosta muutaman kuukauden, en uskaltanut vähentää aiemmin, kunnes annosta alettiin vähentämään. Vähentäminen on tehty todella hitaasti että nähdään palaako masennus yms takaisin jos olisi palannut niin olisi palattu takaisin edelliseen annoskokoon. Kauhea pelko takaraivossa on että masennus yms palaa takaisin, en halua sitä oloa enää IKINÄ takaisin. Hyvin olen pärjännyt.

• Glassy Look
        Minä kirjoitti:

Hei!
        En osaa oikein sanoa milloin lääke alkoi auttamaan koska samaan aikaan olen käynyt myös terapiassa ja EMDR-silmänliiketerapiassa (traumaterapia). Masennus ja kaikki muu alkoivat vain hiljalleen helpottamaan kunnes tajusin että nyt on hyvä olla.

Söin vielä sen jälkeen 120 mg:n annosta muutaman kuukauden, en uskaltanut vähentää aiemmin, kunnes annosta alettiin vähentämään. Vähentäminen on tehty todella hitaasti että nähdään palaako masennus yms takaisin jos olisi palannut niin olisi palattu takaisin edelliseen annoskokoon. Kauhea pelko takaraivossa on että masennus yms palaa takaisin, en halua sitä oloa enää IKINÄ takaisin. Hyvin olen pärjännyt.

Ethän sekoita sitten vieroitusoireita masennuksen paluuseen. www.cepuk.org.

• Huntter
        Glassy Look kirjoitti:

Ethän sekoita sitten vieroitusoireita masennuksen paluuseen. www.cepuk.org.

Söin cymbalta 60mg useamman kk kroonisen selkäsäryn hoitoon, 2vk sitten alettiin ajaa lääkitystä alas, koska apua ei tuntunut tulevan, nyt on sitten ollut puolitoista viikkoa vieroitus oireita samoja kuin aloittaessa, naama puutuu, pistelyä päässä, ajatus katkeilee ja nyt viimeisenä kunnon huimausta mikä vaan tuntuu pahenevan koko ajan, silmiä ei voi kääntää sivuille muuten huimaus vaan pahenee, samalla on lopetettu Arcox, jäljellä Mirtazipini yöksi, toivottavasti huimaus yms. loppuu kohta alkaa olla aika haastellista olla töissä ja ajaa autoa päivittäin.

• työkyvytön

Cymbalta on tosi hyvä masennuslääke, ainakin aiemman kokemukseni mukaan. Minulla 60mg alkaa toimia jo muutamassa päivässä. Pari ensimmäistä päivää on vähän ällö olo, mutta se menee ohi. 30 mg on toiminut paniikin estolääkkeenä oikein hyvin. Nyt on kuitenkin ollut pitkä tauko lääkkeen syömisessä ja masennusoireet pääsivät ikävä kyllä aika pahoiksi, koska yritin ensin sinnitellä ilman lääkehoitoa. Olen nyt syönyt 6 viikkoa 60mg, ja pahin ahi on ohi. Mieliala on kuitenkin tosi huono ja masennuksen oireet pahat. Aloitettiin tänään 120mg. Toivon että se auttaa.

• Katzazz

Söin vajaan puoli vuotta Cymbaltaa 30 mg päivässä masennukseen ja yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön. Toimi ihan ok. Urpona lopetin itse lääkkeen käytön. Aloitettiin uudestaan samoihin ongelmiin samalla annoksella. Vähensi hieman ahdistuneisuutta ja ärtyneisyyttä, mutta nostettiin annos 60 mg tasolle. Itsetuhoiset ajatukset voimistuivat hurjasti ja alle viikon kuluttua annoksen tuplaamisesta päädyin suljetulle osastolle. Kannattaa siis olla varovainen alussa!

Sivuoireita pahoinvointi, ruokahaluttomuus, pupillien laajentuminen, palelu, vapina ja seksuaalinen haluttomuus... Saa nyt nähdä jos ajan kanssa tasaantuis?

• phettpk

mulle on määrätty cymbaltaa 2tabu aamulla 120mg ahdistuneisuuteen jatraumaperäisenstressihäiriöön.meikällä toimii lääkitys ihan kohtuullisen hyvin.

• suurkuluttaja

Täällä diabetinenhermovaurio.Aikaisaemmin käytin triptyl 30mg,mutta nyt kokeilleen cympalta30mg.Triptyyli aiheuttaa pissavaivoja,olen mies eturauhanen alkaa vaivaamaan.
      Kerryttääkö tämä cympalta kela omavastuuta?Siihen vaivaan muitakin lääkkeitä,lyrika 400mg,tramal 100mg,vittumainen särky jakaterissä.Ehdotuksia,jos on tiedossa parempia lääkkeitä

• masistaa

Hei, minulla Cymbalta toiminut melko hyvin. Lievää etomista alussa, pupillit laajentuneet( olkoon) luulin sen vaikuttavan seksuaaliseen haluttomuuteen, mutta ei, kyse olikin vain väärästä miehestä. Cymbaltaa 60mg olen syönyt nyt kolmisen vuotta. (aiemmin cipralex 20mg) Olen saanut asiani melko hyvin kuntoon, mutta perusmasennus vielä olemassa ja väsymys. Vaikea ottaa tilanne kärsivällisesti ja miettiä, että kyllä se tästä. Töistä kun olen ollut jo vuoden verran poissa.

Tsemppiä kohtalotovereille!

• TaidanJättääKäytämättä

Tässä ketjussa on kahdenlainen Cymbalta-aineen käyttäjäryhmä.
      Toiset, joille se aine ihan kun on avuksi. Eli aine jo tehnyt omia tuhoja ja pani elimistön riippuvuustilaan, joka vaatii vieroitusta ja vaatii ainetta uudelleen, koska varsinainen ongelma ei tullut korjatuksi. Sen lisäksi se, että rinnakkaisena on unilääkkeiden käyttö, lisää vain aineriippuvuutta. Eli ainekoukku ja noidankehä.
      Jos ihminen ei käy työssä eikä muuten ole rasitettu velvoitteilla, kai se käy.
      Työtätekevälle se ”zombi”-tila on eri juttu. Sen lisäksi se, että tunnetaso laskee, on myös vaikea ongelma sosiaalitasolla.
      Toiset varoittavat aineen haitoista ja kannustavat miettiä ”haita-hyöty” asioita ennen, kun aloitat tätä myrkkyä.
      Cymbalta-resepti oli annettu ilman varoituksia ja aloittamis-lopettamis suosituksia. Sen lisäksi psykiatri kieltäytyi Imovane-reseptin uusiutumisesta, vaikka ketjussa lukee selvästi, että Cymbaltan haittana on unettomuus, mikä on toki usein masennuksen aiheuttaja. Outoa.
      Toisena haittana on lamautuva vaikutus suolistotoimintaan (ummetus, ripuli?) ja yleistasolla on tieto, että suoliston ongelmia on monien tautien aiheuttaja, mm. immuunipuolustus.
      Se, että Cymbalta vaikuttaa aivoihin ja hermostoon, on erittäin vakava haitta. Kiitos niille, jotka selittävät sen kemiallisen vaikutuksen kautta. En usko, että psykiatri on syvästi tietoinen nimenomaan tästä, kuten ei ole usein tietoinen, että masennuslääke ei ole sopiva jonkun muun aineen kanssa (esim. rintasyöpäpotilaille ergotamin vs. tamoksifen).
      Ne ”sähköiskut” viittovat nimenomaan hermoston vaurioittamiseen, ja vain se, joka tietää, mitä on kolmoishermonsärky, ymmärtää, miltä tällaista tuntuu.
      Kyllä, on sellaisia, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa, kun ”zombi”-tila. Mutta usein kivun tai masennuksen aiheuttajan, eli varsinaisen ongelman hoitaminen on kaikista tehokkain keino päästä oireista.
      Epäilen, että lääkäri ei halua tai ei osa kaivata esiin sen varsinaisen ongelman ja määrää myrkkyjä sen sijan, että potilasta tutkitaan ja etsitään, miksi ihminen oireilee.
      Toki, ymmärrän, että nykyään oireilee suuria ryhmiä, että terveyshuolto on resurssien puutteessa ja lääkäri taloudellisesti on sidoksissa lääkebisnekseen.
      Enpä ole varma tästä reseptistä ja tästä myrkystä, joka ei välttämättä auta ja aiheuttaa tällaisia haittoja, mm. itsemurha-ajatuksia tai psykoosia, tunnevammaisuutta tai suoliston tuhoa.

• Anonyymi

Vittu 2006 ole ollut 15 masennuslääkettä

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2525
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      100
      896
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66