Disco 3 vai Land Cruiser?

Uutta ostamssa

Olen ostamassa uutta autoa ja otsikossakin mainitut vaihtoehdot ovat tässä vaiheessa jäljellä eli Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE ja Toyota Land Cruiser 4D4 Luxury. Molemmat 5 hengen versioina.

Maasturiin päätymisen perusteluna ovat mm:
- metsästys- ja koiraharrastus vievät ympärivuoden myös kohtuullisen huonoihin olosuhteisiin
- hevostrailerin veto
- asuntovaunun veto
- ja yleensäkin halu saada kunnollinen 4-vetoinen auto

Em. autot ovat jääneet jäljelle kun tavoitteena on ollut:
- hyvä ajettavuus myös maantiellä
- 70-80.000 euron hintataso
- hyvät tavaratilat
- hyvä varustelutaso

Pathfinder tuntui liian "työkalumaiselta". ML, X5 ja Q7 tippuvat pois, kun hinta karkaa yhtään lähtötasoa paremmalla varustelulla. Forresterissa on hyvin vaatimaton tavaratila. Grand Cherokeessa tavaratila on myös pienenä ongelmana. XC90 oli pitkään vaihtehtona, koska sen maasto-ominaisuudet olisivat todennäköisesti riittävät. Malli alkaa olla siinä iässä, että kohta tullee korvaava malli. Sama on tietysti edessä kohta myös Toyotalla.

Discolle jää hintaa karvan verran alle 80.000 euroa ja Land Cruiserille noin 70.000 euroa. Discossa on mm. parempi audiojärjestelmä, ilmajousitus, lämmitettävä tuulilasi, lämmitettävät takaistuimet ja bi-xenon valot jne. Eli monessa suhteessa parempi varustelu. Discossa arveluttaa lähinnä laatutaso - vaikkakin siinä on 3 vuoden takuu. 3 vuotta käytettyjen Land Cruisereiden hinta näyttää olevan varsin korkealla. Disco 3:sta ei ole vielä vertailupohjaa - kumpi mahtaa paremmin säilyttää arvonsa?

25

5538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lasse 42

      Tuo HSE mallin discovery on hinnoiteltu aika suolaisen kalliiksi. Järkevämpi valinta on ottaa SE malli johon erikseen nahkapenkit (jos ne tosiaan haluaa) ja sitten muuta kivaa extraa kuten lasikatto tms.

      Land Cruiseria en itse laskisi edes vaihtoehdoksi. Siinä on niin vanhanaikainen kone, tuntuu kuin traktorilla ajaisi. Lisäksi se kallistelee kaartaissa aikalailla paljon.
      Katso mielummin vaikkapa GC Jeeppiä jos tosiaan vaihtoehdon haluat, myös Tourareg 3.0 TD on hyvä tosin rengasmelua siinä oli karmean paljon.

      Lasse

      • Uutta ostamassa

        Land Cruiser oli eilen toisen kerran koeajossa ja yhdyn mielipiteeseen tuon koneen osalta. Ennen Discoa se oli tuntunut "ihan asialliselta". Merkittävää kallistelua en kyllä huomannut edes moottoritien rampissa aika reilussa vauhdissa. Ja metsäautotiellähän Toyotalla ajelee helposti melkein millaista vauhtia tahansa. Mutta joku minua häiritsi Toyotan ohjauksessa - onhan se jämäkkä, mutta jotain epämääräisyyttä ja yliherkkyyttä siinä tuntui. Voi olla tottumiskysymys. Pieni, mutta toisaalta suurelta tuntuva puute on se, että radion säätimiä ei ole ratissa ja että ajotietokoneen näyttö ei ole mittaristossa...

        GC:ssä tavaratila jää meikäläisen tarpeisiin hitusen pieneksi. Ja varsinkin Tuaregissa, joka muuten olisikin ollut varteenotettava vaihtoehto.

        HSE:n hinta on kieltämättä kovahko, mutta toisaalta haluan sen mukana tulevan Hi-Line -audiojärjestelmän, kolmessa osassa taitettavan takapenkin sekä myös sen nahkaverhoilun.


    • Ari LC

      Itselläni on 1/2 vuotta vanha Toyota LC 4d4 Luxury, sähköisillä nahkapenkeillä. Olen ollut TODELLA tyytyväinen. Mielestäni kallistelee todella vähän ja on hyvä ajaa vielä 140km/h nopeudessa (navilla mitattu,) kovempaa en ole sakkojen pelossa ajanut (kahdet päällä). Auto on niin hiljainen että vauhti tahtoo ilman cruiseria väkisin karata laittomaksi. Voipi olla että Land Rover on vielä parempi itse en ole edes koeajanut, Land Cruiserissa meinaan pysyä myös jatkosssa. PS sähkösäätöinen penkki on todella hyvä ptkllä matkalla voi muuttaa istumen korkeutta ja istuma-asentoa tosi vaivatta.

    • ikuisesti

      Ikuisesti lantikka fani.
      Veikkaan että vielä uudessakin diskossa on alumiini kori, että kestää varmana korin puolesta paremmin ku tojo, tekniikasta en sano mitään, ainakin vanhemmat mallin koneet on molemmissa autoissa ollut lujia. Se vaan että disko pysyy päällisin puolin ruosteettomana, ainut että sitten hapettuu. lantikkaan kaatusin, siinä on paremmat varustelut vakiona. Ja nuo valot on sit hyvät.
      Mikä siinä laadussa askarruttaa? Yli 80% lantikoista on vielä suomessa liikenteessä, taitaa muut jäädä toiseksi. Ottaa huomioon että lantikka tullut suomeen 40-50 luvulla jolloin tojosta ei ollut tietoa. Että kummalla pitempi historia. Rooveri teki ekan autonsa 1904 vuonna ku tojo teki muistaakseni 1930 jotain?

      • Uutta ostamassa

        Jonkun verran on silmiin osunut negatiivista palautetta Discon ongelmista, mutta ovat tainneet enimmäkseen liittyä uuden mallin tuotannon alkupään sähköongelmiin, jotka ilmeisesti ovat korjautuneet tuoreemmissa sarjoissa.

        Sitä en epäile etteikö lantikka pysyisi liikenteessä "lähes ikuisesti", mutta voinee vanhempana vaatia jonkun verran enemmän remppaamista, mutta tästä uudesta Disco 3:stahan ei tietenkään vielä ole pitkän ajan kokemuksia.


      • Syyrikki
        Uutta ostamassa kirjoitti:

        Jonkun verran on silmiin osunut negatiivista palautetta Discon ongelmista, mutta ovat tainneet enimmäkseen liittyä uuden mallin tuotannon alkupään sähköongelmiin, jotka ilmeisesti ovat korjautuneet tuoreemmissa sarjoissa.

        Sitä en epäile etteikö lantikka pysyisi liikenteessä "lähes ikuisesti", mutta voinee vanhempana vaatia jonkun verran enemmän remppaamista, mutta tästä uudesta Disco 3:stahan ei tietenkään vielä ole pitkän ajan kokemuksia.

        Tuskin kuitenkaan pidät autoa kuin pari, kolme vuotta, eikö? Korkeintaan viisi. Sitten tulee uusi tai uusittu malli (tai japsien kohdalla kolmas uusittu malli) joka houkuttelee liikaa.

        Eli on herttaisen yhdentekevää pettääkö jossain series-lantikassa kansii 250 tkm vain 400 tkm kohdalla tai kestääkö 25-v toitsu ilman huoltoja omistajalta toiselle


      • toki
        Syyrikki kirjoitti:

        Tuskin kuitenkaan pidät autoa kuin pari, kolme vuotta, eikö? Korkeintaan viisi. Sitten tulee uusi tai uusittu malli (tai japsien kohdalla kolmas uusittu malli) joka houkuttelee liikaa.

        Eli on herttaisen yhdentekevää pettääkö jossain series-lantikassa kansii 250 tkm vain 400 tkm kohdalla tai kestääkö 25-v toitsu ilman huoltoja omistajalta toiselle

        Vaikuttaa toki jälleenmyynti arvoon, itsellä oli joskus susi mersu,(kuorma-auto), oli paperilla ostohinta 700 000 mk vuoden päästä yritin takuun loppuessa vaihtaa muuhun merkkiin suurin osa ilmoitti ei ota vaihdossa, paras tarjottu vaihtohyvitys vehon ulkopuolella oli 100 000 mk.
        Veho olisi vaihtanut uuteen 250 000 mk välillä kun järkevä arvonalennus olisi ollut 100 000 mk.
        Päätin pitää auton ja ilmoitin myytäväksi kuukausittain alan lehdessä kahden vuoden päästä löytyi ostaja jolla EI KOSKAAN OLLUT MUUTA MERKKIÄ MAKSOI SUORAAN RAHALLA 250 000 MK luuli tehneensä hyvät kaupat. Teki myöhemmin konkurssin.


    • Toyota

      säilyttää hintansa paremmin. Näkeehän sen jo niistä käytettyjen hinnoista. Lisäksi ei hörpi öljyä niinkun tämä toinen vaihtoehtosi

      • nuijapäät

        Onkos sulla pitkäkin kokemus uudesta Disco 3:sta.
        Nuita uusia ei kauhiasti ole käytettyinä myynnissä täällä suomenniemellä.
        Taitaa olla vanhat uskomukset vaan liian syvällä tai syvästä.


      • pitää hintansa
        nuijapäät kirjoitti:

        Onkos sulla pitkäkin kokemus uudesta Disco 3:sta.
        Nuita uusia ei kauhiasti ole käytettyinä myynnissä täällä suomenniemellä.
        Taitaa olla vanhat uskomukset vaan liian syvällä tai syvästä.

        paremmin kuin Land Rover. Piste. Ei ole kyse mallista vaan merkistä.


      • uutena
        pitää hintansa kirjoitti:

        paremmin kuin Land Rover. Piste. Ei ole kyse mallista vaan merkistä.

        tojotathan ovat ylihintasia uutena, se on maahantuojan ja piirimyyjien taktiikka. näin voidaan hyvittää vanhasta ylihintaa, kun se maksetaan uuden hinnassa. vertaa vaikka mihin vastaavaan merkkiin.


    • maasturimiess

      Kävisin sinuna myös tyypittämässä Jeepin.
      Paitsi jos tarvitset SUUREN tavaratilan niin unohda sitten. Muuten Jeeppi on hyvin varustettu uudessa 3 litran dieselissä riittävästi tehoa.

    • ottanut vastaan

      Itse en ottanut vastaan tilaamaani disco 3:sta seuraavista syistä.
      Auto tuli puutteellisin varustein ja väärän värisenä tehtaalta, mahdollisti kieltäytyä.
      Todelliset syyt:
      Kun olin tilannut auton sain jatkuvasti palautetta auton vioista ja Inshcape oy:n huonosta palvelusta, huollon ja varaosakaupan osalta.
      Itselläni ystävällinen ja joustava palvelu loppui kuin seinään sopimuksen allekirjoituksen jälkeen.
      Myyjä yksipuolisesti ilmoitti kauppasopimuksessa olevaa väriä (vihreä) ei saa sopimuksessa olevaan hintaan.
      Kun vaadittiin vaihtoautoa ennen uuden auton luovutusta vaikka siitä ei kaupan teon yhteydessä ollut sovittu tai edes ollut puhetta, luvattiin maksaa välittömästi kun auto liikkeesssä.
      Ei toiminut tuli rahat vasta kun kahtena perättäisenä päivänä uhkasin hakea auton avaimet pois. ensimmäisenä päivänä "Rahat oli lähteny Nordeasta omat tilit Op:ssä kun seuraavana päivänä ei näkynyt tilillä maksettiin OP:stä vaikka siellä ei edellis päivänä ollut edes tiliä.
      Tämä vaikka luottotietojen mukaaan kyseisen singaporelais yrityksen kassa suomessa tuolloin 17 milj. euroa.
      Toki harmittaa nyt ajan vajaa 2 vuotta vanhalla Volvolla (V 70 dies. vm. 2005 ex. taxi.) jonka suoran kaupan hinta oli noin yksi kolmannes Discon hinnasta.
      Vastapainona menetin unelma auton, mutta vältin jätti riskit. Disko 3 on ylivoimainen kun verrataan hinta/ominaisuus suhdetta, mutta MISTÄÄN MUUSTA AUTOSTA JA MYYJÄ LIIKKEESTÄ,ei yhtä paljon negatiivista palautetta.

      • Toyotan Lantikka.

        Niin EHDOTTOMASTI Toyota Land Cruiser!.
        Moottoreista sen verran,että valikoimaa saisi olla enemmän,166hv saisi olla enemmän ja samoin vääntömomenttia!.


      • ostaja tietää

        Onhan niitä muitakin myyjiä kuin tuo Inshcape oy.
        Itsekkin petyin ja yllätyin Tampereella myyjän tietämättömyyteen. Hän ei tiennyt edes mitä kuuluu vakiovarusteisiin, vaan olisi myynyt toimitukseen kuuluvaa tavaraa kahteen kertaan.
        Välirahassakin oli yli 4-tonnin ero kilpailijaan jossa sai kunnon palvelua ja tunnettiin lantikka läpikotaisin.
        Tuo edellinen kirjoitus kuulosti tosin enemmän provolta tai onnettoman rääpäleen kirjottamalta, jos antaa "kavereiden" puheden vaikuttaa ostopäätökseen jälkikäteen. Ja tuo kaupan peruminenkin tuntuu aikas haetulta tarinalta.
        Uskoo ken tahtoo.


      • mistä tiedän?

        Yksikään ihminen, joka pystyy (edes velaksi) ostamaan uuden Discon, ei tuota noin epäluettavaa tuubaa.

        Trollillekin tiedoksi, että Land Roveria saa muualtakin kuin insthceipiltä.


      • luette tarkkaan

        Jos luette tarkkaan ymmärrätte, siis negatiivista palautetta autosta (luotettavuudesta) paljon, myös tuttavan tuttavalla jonka tapasin kavereiden välityksellä oli tälläinen susi yksilö, sitten omat negatiiviset kokemukset myyjästä.
        Sitä paitsi en perunut kauppaa, vaan myyjä ei toimittanut lupaamaansa tavaraa, jos on varaa tämän hintaiseen autoon ei kukaan ole niin tyhmä että ottaisi muuta kuin täsmälleen tilatun tavaran vastaan.


      • aina monta
        ostaja tietää kirjoitti:

        Onhan niitä muitakin myyjiä kuin tuo Inshcape oy.
        Itsekkin petyin ja yllätyin Tampereella myyjän tietämättömyyteen. Hän ei tiennyt edes mitä kuuluu vakiovarusteisiin, vaan olisi myynyt toimitukseen kuuluvaa tavaraa kahteen kertaan.
        Välirahassakin oli yli 4-tonnin ero kilpailijaan jossa sai kunnon palvelua ja tunnettiin lantikka läpikotaisin.
        Tuo edellinen kirjoitus kuulosti tosin enemmän provolta tai onnettoman rääpäleen kirjottamalta, jos antaa "kavereiden" puheden vaikuttaa ostopäätökseen jälkikäteen. Ja tuo kaupan peruminenkin tuntuu aikas haetulta tarinalta.
        Uskoo ken tahtoo.

        Kaupassa on aina monta tekijää, mm. vaihtoesineiden hyvitys. nämä negatiiviset asiat tuli esiin kauppasopimuksen tekemisen jälkeen.
        Jos luet tekstin ymmärrät että kyse ei ollut kaupan perumisesta, vaan myyjä ei toimittanut lupaamaansa tavaraa, tyhmä on jos ottaa vastaan muuta kuin on tilannut.
        Itsekin kerroit myyjän tietämättömyydestä ?????


      • varmaan
        mistä tiedän? kirjoitti:

        Yksikään ihminen, joka pystyy (edes velaksi) ostamaan uuden Discon, ei tuota noin epäluettavaa tuubaa.

        Trollillekin tiedoksi, että Land Roveria saa muualtakin kuin insthceipiltä.

        Mutta jos ei eka yrittämällä saa tilattua tavaraa ja myyjä jää jatkuvasti kiinni siitä että valehtelee että ei ollut ongelmia, sitten vakuuttaa ongelmat korjattu ja sen jälkeen kaveripiiristä löytyy tälläinen korjaamaton yksilö. Ja myyjä sen jälkeen yrittää toimittaa muuta kuin tilattu, täytyy olla vähän tyhmä jos ottaa auton vastaan ja vielä tyhmempi jos hakee samanlaisen auton muka luotettavammalta myyjältä.


    • Mudassa SE on mukavinta

      Jos omistaisin niin paljon rahaa että tallissa seisoisi useampia autoja ostaisin Lantikan. Koska laatu on taattua engelsmannia.... =)

      Mut ku ei oo varaa ku yhtä pitää taivasalla ni suosittelen tojoa.
      On totta et Vanha ja "köyhä" mut mitä sitten ku on kaikki mitä tarvitsee ja haluaa eikä tarvitse avata konepeltiä huoltojen välillä!?

      Maastoajosta!! Ei nykypäivän laitteita tehdasvalmisteisina voi viedä maastoon. Kaikenmaailman muovisuojia sun sisälokareita (yleistän en tiedä ko autoista) ni jo ropisee kyydistä ku menet 1/2m ojan ylitse.
      Metsäteillä noilla kyl pääsee jouheesti, jopa halvemmillakin...

      Mut osta molemmat ja infoa sit 5v pääst et kumpi oli parempi myös vaihtoarvoltaan!! ==))

      Eli älä ota liian vakavasti tätä mut joitain huomioit kyl o oikeinki...

      Nim: Nivalla kisataan..

    • käyttöön

      Meille ostettiin xc90 D5 (185hp) ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä! Me nimenomaan halusimme muuta kuin aivan uuden mallin jossa on vielä kaikki taudit mukana. Mene ja koeaja jos pre-loaded Haldex riittää (kuten 99%:lle riittääkin). Saat samalla luultavasti turvallisemman auton kuin kuin nuo kilpailijat.

      • mohikaani

        Voihan ajatella kääntäenkin: viimeiseen malliin ei enään kannata vikoja korjata, kun ne voi korjata uuteen malliin.


      • noin
        mohikaani kirjoitti:

        Voihan ajatella kääntäenkin: viimeiseen malliin ei enään kannata vikoja korjata, kun ne voi korjata uuteen malliin.

        Kyllä käytännössä parhaimmat autot saa tyyppi-iältään vanhoista. Uudessa saattaa olla vanhojen viimeisiä vikoja (jos on) olla korjattu mutta yleensä kaupanpäälle tulee kymmenen uutta sähkö/ohjelmavikaa uusissa autoissa.


      • mohikaani
        noin kirjoitti:

        Kyllä käytännössä parhaimmat autot saa tyyppi-iältään vanhoista. Uudessa saattaa olla vanhojen viimeisiä vikoja (jos on) olla korjattu mutta yleensä kaupanpäälle tulee kymmenen uutta sähkö/ohjelmavikaa uusissa autoissa.

        No, jatketaanpa tästä.
        Uudessa mallissa on poikkeuksetta monia ominaisuuksia ja varusteita parannettu.
        Entäs sitten jälleenmyyti arvo, kumpi on parempi:
        vanha huonoimmilla ominaisuuksilla vai uudempi parannetuilla ominaisuuksilla.


      • arvo
        mohikaani kirjoitti:

        No, jatketaanpa tästä.
        Uudessa mallissa on poikkeuksetta monia ominaisuuksia ja varusteita parannettu.
        Entäs sitten jälleenmyyti arvo, kumpi on parempi:
        vanha huonoimmilla ominaisuuksilla vai uudempi parannetuilla ominaisuuksilla.

        Jälleenmyyntiarvo määräytyy pääsääntöisesti vuosimallin mukaan, sillä ei tämän keskustelun kanssa milestäni ole tekemistä.

        VAG konsernin autoista en tikullakaan koskisi esimerkiksi Touran -mallisarjan ensimmäisen vuosisarjan autoihin tai Volvon S40/V50 -sarjan ensimäisiin autoihin. Aivan raakileita mutta tätä nykyä jo sarjansa parhaita. Eli ei sitä faceliftiä tai uutta mallia kannata odottaa jos ongelmatonta autoa hakee. Jos uutta mallia haluaa odottaa niin on syytä pitää ostohalut kurissa ensimäisen vuoden, jotta edes suurimmat lapsukset on poistettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Häiriköinti

      Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

      No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

      Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe