auringosta ihottumaa?

kutku

eilen vietin aikaa ulkona auringossa aika paljon (kuitenkaan palamatta.) illalla iholle ilmestyi rintakehään/kaula-aukon alueelle kutiavia näppyjä ja iho punoittaa alueelta. kutiaa hirveästi ja kirvelee hieman. kortisonivoidetta laitoin ja auttoi vähän.
samanlaista ei oo ennen tapahtunut...pitääkö mun nyt koko kesä olla ilman auringonottoa?? ei tuu mitään :( vai oisko tää vaan ohimenevää? kellään kokemuksia? oisko tuon voinut estää aurinkovoide?
iho on aina ollu sujut auringon kanssa, hyvin oon aina ruskettunu..

7

2121

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -------

Mulla kävi vkl ihan sama juttu vaikka oli voimakkaat suojavoiteet. en kans ymmärrä mistä se johtuu,nyt ihottuma on laskenut,mutta enpä uskalla enää ottaa aurinkoa! Ottaa päähän koska rakastan kesää!

• :( :( :(

Itsellä myös nykyisin samaa vikaa, tulee sellaisia pikkuruisen finnin näköisiä näppyjä ja kutina on kauhea. Olen nyt syönyt antihistamiinia (Histec) joka helpottaa kutinaa. Näpyt häipyy kunhan rusketusta tulee lisää, mutta siihen saakka se on aika v-mäistä. Muistattehan ettei kortisonivoiteen kanssa saa mennä aurinkoon, ei tee hyvää iholle!

• kärsivä

Juu, elikkä kyllä se on aurinkoihottumaa, itselläni sitä alkoi ilmestyä pari kesää sitten, oli kyllä odotettavissa sillä melkein koko suku kärsii samasta ongelmasta. Ekan kerran tuli vain rintakehään sitten alkoi levitä käsiin ja olkapäille, että kiva kiva, ei auta vaikka olisi kunnon suojakertoimet päällä, onneksi tämä on vain alkukesän vaiva, kun on iho tottunut ja ruskettunut niin se helpottaa. Itse olen käyttänyt kutinaan ja kuumotukseen bepantheenia..

• Sicce

Bepanthen lotioniako?

• kärsivä
        Sicce kirjoitti:

Bepanthen lotioniako?

Juu,sitä olen käyttänyt...iho rauhoittunut mulla ainakin hyvin sitä käyttäessä...

• Vihoviimeinen vaiva

Kylla se vaikuttaa aurinkoihottumalta (valoihottumalta). Valoihottumaa tulee nimenomaan kasivarsiin, rintaan ja saariin, ei yleensa kasvoihin. Netista loytyy googlettamalla tietoa. Valitettavasti siihen ei auta muu kuin tosi tehokkaat suojavoiteet, vaatteet ja pikkuhiljaa aurinkoon totutteleminen... Kun ihottumaa on, ei pitaisi menna aurinkoon ollenkaan ennenkuin se on havinnyt. Kutinaan auttaa kortisonivoide ja aloegeeli. Kannattaa muuten kayda nayttamassa sita ihottumaasi laakarille, joskus maaraavat valohoitoa.

• mindexu

Meillä kans on koko perheellä samaa vikaa.. itselläni tuli vasta viime vuonna.. Yleensä ihottumaa tulee alkukesällä silloin, kun ei ole satanut ja ilmassa on enemmän saasteita. Ne yhdistettynä aurinkoon niin iho ei kestä sitä, varsinkin jos ihosi on erittäin tai melko vaalea.. rusketus auttaa ihottumaan..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4591
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2558
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2405
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      53
      2288
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1787
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1611
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1486
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    9. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      49
      1248
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    Aihe