Lomaraha ja irtisanoutuminen

Emppu___

Osaisiko joku vastata kysymykseeni: firma maksoi lomarahat kesäkuun palkan yhteydessä. Jos vietän kolme viikkoa kesälomastani (jäljelle jää vielä 1 vko) ja irtisanoudun heti tältä kolmen viikon lomalta palattuani ja työskentelen työsopimuksessa mainitun irtisanomisajan, niin saanko pitää lomarahat, vai periikö työnantaja niitä takaisin? Meillä työsopimuksessa sanotaan, että työntekijälle maksetaan lomaltapaluuraha (siis lomaraha), joka maksetaan työntekijälle tämän palattua töihin loman jälkeen. Kuitenkin lomarahat on nyt siis maksettu kesäkuussa, mutta joutuuko niitä palauttamaan (ja kuinka suurelta osin, jos joutuu) kun lomaa on vielä viikko oikeasti jäljellä?

4

7981

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maxy

mitähän mahdat tarkoittaa..

"Meillä työsopimuksessa sanotaan, että työntekijälle maksetaan lomaltapaluuraha (siis lomaraha), joka maksetaan työntekijälle tämän palattua töihin loman jälkeen"

niin siis lomaltapaluu raha ei ole lomaraha kokonaisuudessaan, vaan yleensä paluu on 50% lomarahasta..ja käsittääkseni paluuraha kuuluu sulle, työnantajan ei tarvitse siinätapauksessa maksaa sitä, jos et palaa lomilta takaisin, mutta siittähän nyt ei ole kyse..

• StinaM.

Loman ajalta saa loma-ajan palkan ja sen päälle tulee lomaraha (vanhalta nimeltään lomaltapaluuraha) joka on puolet loma-ajan palkasta.

Loma-ajan palkka lasketaan ainakin meillä seuraavasti: palkka jaettuna luvulla 25 kertaa lomapäivien määrä. Tuo 25 on normijakaja, jota käytetään kaikilla. Loma-ajan palkasta puolet, eli lomarahan saa myös yleensä kaikki, työehtosopimuksesta riippuen, laki ei sitä tunne eikä velvoita maksamaan.

• kysymyksen näin..

Monella firmalla on käytäntö, että tämä lomaraha (= lomaltapaluuraha) maksetaan kaikille esim. kerralla kesäkuussa.

Nyt jos oletkin merkannut toistaiseksi vain kolme viikkoa lomaa ja ajatellut pitäväsi sen neljännen myöhemmin,mutta päätätkin irtisanoutua.

Kyllä työnantajasi sen viikon lomarahan voi periä takaisin, mutta hänhän maksaa lomakorvauksen tuosta pitämättömästä lomasta. Eli se, mitä häviät, on juuri tuo viikon lomarahan osuus, sehän se on ainoa ns. "ylimäräinen" raha.

Jos siis kuukausipalkkasi on esim. 1700 euroa ja olet saanut 6 pv:n lomarahan liikaa, joudut "maksamaan" takaisin (1700/25*6*0,5) 204,00 euroa.

Työsuhteen päättyessä sinulle maksetaan rahana tuo pitämätön viikko, sekä 01.04.2006 alkaen kertynyt lomapalkka, sekä mahdollinen ansaittu talvilomapalkka.

• minä :)

aloitin työt 6.2.2006 määräaikaisena työntekijänä. Työsuhteeni vakinaistettiin 1.3.2006, ja koeajaksi sovittiin 3 kk. Sanouduin irti työstä 3.6.2006 eli koeajalla. Olin sopinut työnantajani kanssa, että pidän ajalla 6.2.-31.3.2006 minulle kertyneet lomat heinäkussa. (tuolta ajalta minulle ehti siis kertyä 4 lomapäivää). Lisäksi minulle ehti kertyä toiset 4 lomapäivää ajalla 1.4.-31.5.2006, eli siis yhteensä 8 lomapäivää. Saanko lopputilini yhteydessä normaalin palkan noilta 8 päivältä, vai kuuluuko minulle lisäksi jotain lomarahaa tuolta ajalta? Eikö minun kuitenkin kuulu saada ainakin nuo 8 päivää rahana lopputilin yhteydessä? Millaisella kaavalla siis lasken että paljonko minulle noista 8 lomapäivästä pitäisi maksaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4586
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe