Viime viikonloppuna tultiin Airistoa ylös Scanper 22:lla noin 5-6 sekuntimetrin myötätuulessa. Vierellä seilasi upouusi, kiiltävä Bavaria 32 samaan suuntaan. Tuulikulmasta riippuen kumpikin oli välillä veneenmitan-pari edellä ja ihan lopullista ratkaisua veneiden keskenäisestä nopeuserosta ei saatu. Askarruttaa silti kun toinen on sentään 10 jalkaa pidempi, 30 vuotta uudempi ja 80 000 euroa kalliimpi alus eikä mene sen vikkelämmin merellä.
Kymppimetriset homeskandit sentään yleensä jättävät myötäisellä Scanperin vanaveteensä ihan leikiten.
Tärkeintä toki oli että kummankin veneen miehistöt saivat viettää kauniin kesäpäivän Airistolla.
Bavaria 32 cruiser
45
11371
Vastaukset
- moolemmat
osapuolet tietoisia, että kisa oli käynnissä? Oliko molemmilla spinnut ylhäällä jne.?
- Bavariassa?
Haloo!
- Seegelgubbe
Kyllä asiaan suhtauduttiin Bavariassakin ihan vakavissaan. Purjeista sen verran että Scanper meni isolla ja fokalla, genoa oli pussissa. Bavaria tietty isolla ja rullagenoalla.
- tollanen
Seegelgubbe kirjoitti:
Kyllä asiaan suhtauduttiin Bavariassakin ihan vakavissaan. Purjeista sen verran että Scanper meni isolla ja fokalla, genoa oli pussissa. Bavaria tietty isolla ja rullagenoalla.
reilu kolmekymppinen humahtaa ohi pelkällä rullagenualla vaikka sulla olisi kaskakkosessa kaikki rätiti vaimon kalsareita myöden viritettynä... Mahtoiko bavaria vetää täysplattarissa ja sä jiippaillen?
- Joakim
Eilisessä Espoo Ranging kilpailussa Avance 24 ja osin pari muuta 22-24 jalkaista olivat maalissa ennen edellämainittuja veneitä (jotka tosin lähtivät 5 min myöhemmin 1,5 h kisassa). Ovatpa todella hitaita nuo kalliit isot veneet! H-venekin on tosi hidas, vaikka jäi Avancelle (eikä ollut suinkaan ensimmäinen kerta). Vai olisko sittenkin kyse jostain muusta???
Bavaria 32 tuskin on upouusi, sillä se tippui valikoimasta yli vuosi sitten.- sairauspoissaolo
Oliko lähes pläkä? Luulen kuitenkin että kyse saattaa olla purjehdustaidoista ja joissain tapauksissa myös olosuhteista. Mites meni Dehlerillä?
- tilastostatisti
sekä Inferno 29:n ja Sunwind 29:n Volvo Suursaari racessa.
- 20-jalkainen
sairauspoissaolo kirjoitti:
Oliko lähes pläkä? Luulen kuitenkin että kyse saattaa olla purjehdustaidoista ja joissain tapauksissa myös olosuhteista. Mites meni Dehlerillä?
Jos mennään täysmyötäiseen niin silloin harvemmin kysymys puhtaasti taidoista. Taitaa olla 90% kyseessä veneen paino/painopiste, märkäpinta, pohjan puhtaus/liukkaus/veden vastus ja purjepinta-ala. Siinäpä ne.
- tuolloin
20-jalkainen kirjoitti:
Jos mennään täysmyötäiseen niin silloin harvemmin kysymys puhtaasti taidoista. Taitaa olla 90% kyseessä veneen paino/painopiste, märkäpinta, pohjan puhtaus/liukkaus/veden vastus ja purjepinta-ala. Siinäpä ne.
nimen omaan taidosta kiinni eli täysmyötäiseen kun ei kannata välttämättä mennä! Opitimi nopeus yleensä löytyy sivumyötöisestä, mutta moni ei jaksa a) spinutella ylipäätään ja b) vielä vähemmän tehdä spinnujiippejä...
- löytää!
tilastostatisti kirjoitti:
sekä Inferno 29:n ja Sunwind 29:n Volvo Suursaari racessa.
Kannattaako tuollaiseen tilastojen nuohoamiseen juhannuksen alla kauheasti aikaa käyttää!
Olen ollut aina "väärissä" kisoissa, kun en ole päässyt Bavarian menestystä todistamaan. Mutta onneksi on tilastot!
Juhannusta! - hyminää...
tilastostatisti kirjoitti:
sekä Inferno 29:n ja Sunwind 29:n Volvo Suursaari racessa.
Kappas vain, niin voittikin! Tosin mainitsemasi veneet olivat osastoa DNS. Purjehditussa ja tasoitetussa ajassa mainitsemasi jahti hävisi mm. FE83:lle ja Albin Expressille. Vai oliko avauksesi pelkkä provokaatio?
Menestyksekästä Juhannusta! - tilastostatisti
hyminää... kirjoitti:
Kappas vain, niin voittikin! Tosin mainitsemasi veneet olivat osastoa DNS. Purjehditussa ja tasoitetussa ajassa mainitsemasi jahti hävisi mm. FE83:lle ja Albin Expressille. Vai oliko avauksesi pelkkä provokaatio?
Menestyksekästä Juhannusta!osastoa DNS?
- Not
tilastostatisti kirjoitti:
osastoa DNS?
Start
- metsään meni
Joakimilta on mennyt puurot ja vellit sekaisin. Ei platu ole kallis vaan halvimmillaan Avance 24:n hintainen.
- Jacce
mun isällä on isompi kuin teidän faijalla ja meidän äiti tekee teidän äitien ruuat.
Mukavaa Juhannusta!- Jepjep1
ASIAA!
Hyvät jussit sullekin - äläkä tule tilastomerkinnäksi!
- saman todennut
Bavaria 36 vastaan Albin Alpha (29 jalkaa) ja taakse jäi.
Mutta Bavaria onkin tehty veneeksi jolla purjeillakin voi harrastaa siirtymistä paikasta toiseen, siihen suositellaan kuitenkin mieluummin konetta, nähdyn perusteella.
Miehille joiden vaimot valitsevat venetyypin.
Monta huonetta, paljon tanssilattiapintaa ja kiiltävä Bavarianvalkoinen pinta - erottuu jo kaukaa.
Ihmisille joille masto luo statusvaikutelman vaikka oikeasti he ovatkin moottoriveneihmisiä.
Siitäkin huolimatta, mukavaa juhannusta!- 33cr
Bavaria 32 ei voi olla upouusi, sellainen on jo "vanha". 33 on upouusi!
- Jatkuu
Ystävälläni on 18 vuotta vanha ruosteinen BMW ja puhuu samaan tapaan. Varaa on vain vanhaan autoon, ja kaikki uudella 2.4 litran Avensiksella ajavat ovat surkeita automiehiä. BMW sen olla pitää.
99% näistä Bavan haukkujista on vain kateellisia.
En omista Bavariaa, vaan 29 jalkaisen skandiveneen joka on 20 vuotta vanha. Hyvä perusvene, omaan budjettiin. Minulla menisi noin 0.0001 sekuntia miettiä vaihtaisinko Bav30 Cruiseriin jos päittäin voisin. Vaihtaisin - joka muuta väittää puhuu paskaa. - en vaihtais
Jatkuu kirjoitti:
Ystävälläni on 18 vuotta vanha ruosteinen BMW ja puhuu samaan tapaan. Varaa on vain vanhaan autoon, ja kaikki uudella 2.4 litran Avensiksella ajavat ovat surkeita automiehiä. BMW sen olla pitää.
99% näistä Bavan haukkujista on vain kateellisia.
En omista Bavariaa, vaan 29 jalkaisen skandiveneen joka on 20 vuotta vanha. Hyvä perusvene, omaan budjettiin. Minulla menisi noin 0.0001 sekuntia miettiä vaihtaisinko Bav30 Cruiseriin jos päittäin voisin. Vaihtaisin - joka muuta väittää puhuu paskaa.20 v on omallakin veneellä ikää. Jos joku kysyisi, vaihdanko sen päittäin samankokoiseen uuteen Bavaan, ei kielteisen vastauksen miettimiseen menisi edes tuota 0,0001 sekuntia. Ja turha tulla sanomaan mitään paskan puhumisesta, en nimittäin todellakaan vaihtaisi.
- edelliseen
en vaihtais kirjoitti:
20 v on omallakin veneellä ikää. Jos joku kysyisi, vaihdanko sen päittäin samankokoiseen uuteen Bavaan, ei kielteisen vastauksen miettimiseen menisi edes tuota 0,0001 sekuntia. Ja turha tulla sanomaan mitään paskan puhumisesta, en nimittäin todellakaan vaihtaisi.
Yksi viikonloppupurjehdus kaverin uudella B30 cruiserilla takana, ja omaan vanhaan "skandipaskaan" voi olla todella tyytyväinen. Ei sen puoleen, kyllä lauantai-iltana kylmä olut maistui tilavassa Bavarian salongissa! Ja koneellahan tuo liikkui ihan ketterästi, myös vierasvenesatamassa.
- se eli
edelliseen kirjoitti:
Yksi viikonloppupurjehdus kaverin uudella B30 cruiserilla takana, ja omaan vanhaan "skandipaskaan" voi olla todella tyytyväinen. Ei sen puoleen, kyllä lauantai-iltana kylmä olut maistui tilavassa Bavarian salongissa! Ja koneellahan tuo liikkui ihan ketterästi, myös vierasvenesatamassa.
yhdy edellisen perseeseen, se varmaan tykkää siitä! Kuka oikeesti olisi niin tyhmä, että ei vaihtaisi vanhaa max 30 k€ arvoista vaikka hyvääkin purkkaria uuteen 100 k€ purkkariin? Voisit vaikka myydä uuden ja ostaa kolme vanhaa tilalle...
- niin....
se eli kirjoitti:
yhdy edellisen perseeseen, se varmaan tykkää siitä! Kuka oikeesti olisi niin tyhmä, että ei vaihtaisi vanhaa max 30 k€ arvoista vaikka hyvääkin purkkaria uuteen 100 k€ purkkariin? Voisit vaikka myydä uuden ja ostaa kolme vanhaa tilalle...
Tuo vastauksesi kyllä kertoo ajatuksenjuoksustasi kaiken tarvittavan (harmittaako huonot kaupat, vai mistä on kyse). Oma skandipaskani on tällä hetkellä noin 50kE:n hintainen, jos sitä myymään lähtisin (keväällä oli yksi myynnissä, hp. 57000). Kaveri maksoi B30 Cruiseristaan naftit 20kiloeuroa enemmän. Eli siinä sulle kolme vanhaa!
Sitä paitsi veikkaan, että jos viiden vuoden päästä kaksi yllämainittua laitettaisiin myyntiin, niin tuo hintaero olisi kutistunut yllättävän pieneksi - tästähän on jo keskustelua tarpeeksi käytykin.
Ja vielä: veneellä purjehditaan, ei rahalla. Pirun hankalaksi käy elämä, jos koko ajan miettii, että paljonko rahaa on meren ja istuintyynyn välissä... vaikka (tai ehkä juuri siksi) en rahamies olekaan. - Peter Pan
niin.... kirjoitti:
Tuo vastauksesi kyllä kertoo ajatuksenjuoksustasi kaiken tarvittavan (harmittaako huonot kaupat, vai mistä on kyse). Oma skandipaskani on tällä hetkellä noin 50kE:n hintainen, jos sitä myymään lähtisin (keväällä oli yksi myynnissä, hp. 57000). Kaveri maksoi B30 Cruiseristaan naftit 20kiloeuroa enemmän. Eli siinä sulle kolme vanhaa!
Sitä paitsi veikkaan, että jos viiden vuoden päästä kaksi yllämainittua laitettaisiin myyntiin, niin tuo hintaero olisi kutistunut yllättävän pieneksi - tästähän on jo keskustelua tarpeeksi käytykin.
Ja vielä: veneellä purjehditaan, ei rahalla. Pirun hankalaksi käy elämä, jos koko ajan miettii, että paljonko rahaa on meren ja istuintyynyn välissä... vaikka (tai ehkä juuri siksi) en rahamies olekaan.En ole purjeveneen omistaja, mutta purjehdin jonkin verran. Minulla on kokemusta näistä "homeisista vanhoista skandeista" sekä "vain moottorikäyttöön suunnitellusta B30'stä". Minua jaksaa tämä keskustelu hämmästyttää.
En ole hyvä purjehtija, mutta jo pienellä tuulella saan Bavarian 5 solmun vauhtiin. Lähes tyynellä se ei kulje, mutta vauhti ei huimaa silloin esim Skandeissakaan (esim Inferno 30 josta on paljon kokemusta). Tällaisessa tilanteessa käytän molemmilla veneillä moottoria.
Voi tietysti spekuloida että moottorin käyttökynnys on Bavarialla suurempi, mutta ainakaan itselläni käytännössä näin ei ole. Samaan hengenvetoon B30 kantaa purjeensa paljon paremmin kuin useampi vene. Reivauskynnys on matalampi, mutta mielestäni tässäkin on aika pieni ero. Spekuloikoon ketä kiinnostaa.
Kysymys kuuluu miten ihmeessä jollekin se 0.5 tai 1.0 solmua lisävauhtia on niin tärkeä, että "Bavaria on paska"?? Minusta (ketään loukkaamatta) tämä on jotain kateuspohjaista. Minusta tuo aikaisempi BMW/Avensis vertaus osuu valitettavan oikeaan.
Sen lisäksi että venettä todellakin käytetään useaan eri tarkoitukseen, luulisi yleensä niin fiksujen purjehtijoiden hyväksyvän uuden tulokkaan selkeästi paremman hinta/laatu suhteen, ja olevan siitä iloisia. Se tuo uusia harrastajia, ja saamme venekantaa uudistettua.
Se jolle Najad on itseisarvo - good for him. Minulle B30 olisi hyvä vene, eikä todellakaan ketuta jos joku menisi ohi. Samaan syssyyn voi nauttia hieman nopeammista purjehdusominaisuuksista esim vanhemmalla veneellä, mutta turha mollaaminen on tarpeetonta.
Kasvetaanko kaikki? - mulle...
Peter Pan kirjoitti:
En ole purjeveneen omistaja, mutta purjehdin jonkin verran. Minulla on kokemusta näistä "homeisista vanhoista skandeista" sekä "vain moottorikäyttöön suunnitellusta B30'stä". Minua jaksaa tämä keskustelu hämmästyttää.
En ole hyvä purjehtija, mutta jo pienellä tuulella saan Bavarian 5 solmun vauhtiin. Lähes tyynellä se ei kulje, mutta vauhti ei huimaa silloin esim Skandeissakaan (esim Inferno 30 josta on paljon kokemusta). Tällaisessa tilanteessa käytän molemmilla veneillä moottoria.
Voi tietysti spekuloida että moottorin käyttökynnys on Bavarialla suurempi, mutta ainakaan itselläni käytännössä näin ei ole. Samaan hengenvetoon B30 kantaa purjeensa paljon paremmin kuin useampi vene. Reivauskynnys on matalampi, mutta mielestäni tässäkin on aika pieni ero. Spekuloikoon ketä kiinnostaa.
Kysymys kuuluu miten ihmeessä jollekin se 0.5 tai 1.0 solmua lisävauhtia on niin tärkeä, että "Bavaria on paska"?? Minusta (ketään loukkaamatta) tämä on jotain kateuspohjaista. Minusta tuo aikaisempi BMW/Avensis vertaus osuu valitettavan oikeaan.
Sen lisäksi että venettä todellakin käytetään useaan eri tarkoitukseen, luulisi yleensä niin fiksujen purjehtijoiden hyväksyvän uuden tulokkaan selkeästi paremman hinta/laatu suhteen, ja olevan siitä iloisia. Se tuo uusia harrastajia, ja saamme venekantaa uudistettua.
Se jolle Najad on itseisarvo - good for him. Minulle B30 olisi hyvä vene, eikä todellakaan ketuta jos joku menisi ohi. Samaan syssyyn voi nauttia hieman nopeammista purjehdusominaisuuksista esim vanhemmalla veneellä, mutta turha mollaaminen on tarpeetonta.
Kasvetaanko kaikki?Itselläni on ollut 90-luvulla Inferno 31, joka nimenomaan meni kevyellä tuulella muita karkuun valtavan purjepinta-alansa ansiosta. Reivauskynnys oli toki alhainen, eka reivi isoon jo hieman alle 10 m/s:ssa. Bavariasta ei ole kokemusta lainkaan. Nykyinenkin vene on skandi, ruotsalainen.
Mutta asiaan: kerro hyvä tietäjä, mikä on Inferno 30! Minua kiinnostaisi kovasti, mutta en tiedä kyseisestä veneestä mitään!
Muuten samaa mieltä, että kaikilla on varaa kasvaa, ainakin henkisesti. Niin bavaristeilla kuin anti-bavaristeillakin! - on välttämätöntä
mulle... kirjoitti:
Itselläni on ollut 90-luvulla Inferno 31, joka nimenomaan meni kevyellä tuulella muita karkuun valtavan purjepinta-alansa ansiosta. Reivauskynnys oli toki alhainen, eka reivi isoon jo hieman alle 10 m/s:ssa. Bavariasta ei ole kokemusta lainkaan. Nykyinenkin vene on skandi, ruotsalainen.
Mutta asiaan: kerro hyvä tietäjä, mikä on Inferno 30! Minua kiinnostaisi kovasti, mutta en tiedä kyseisestä veneestä mitään!
Muuten samaa mieltä, että kaikilla on varaa kasvaa, ainakin henkisesti. Niin bavaristeilla kuin anti-bavaristeillakin!Mulla on vaan 24 jalkainen, edellinen veneeni oli H. Sitä ennen vielä pienempiä. Isoilla pojilla on paljon isompia veneitä. Mutta yhteistä niille kaikille nk. köliveneille on että kauhean hitaita ovat.
Jos käyttäisi vaikka miljoona euroa ja sanoisi veistämölle Pietarsaaressa, että tehkää niin hyvä yksirunkoinen sluuppi, kun tällä rahalla saa. Ja sitten siirtopurjehtisi sen Pohjanmaalta kotiin. Niin autokuskina ollut eukko olisi Nissan Mikrallaan päiväkaupalla ennemmin perillä.
Ja silti, kun näen samaan suuntaan purjehtivan veneen, niin haastehan se on, kilpaa on yritettävä pärjätä Avance 24:llä, vaikka olisi mikä Bavaria rinnalla. Viimeiksi se oli Ohlsson 29, jonka ohitin ja jätin, kun oli kevyt tuuli. Olo oli kuin olisi Belgian voittanut pokerissa. - en vaihda
se eli kirjoitti:
yhdy edellisen perseeseen, se varmaan tykkää siitä! Kuka oikeesti olisi niin tyhmä, että ei vaihtaisi vanhaa max 30 k€ arvoista vaikka hyvääkin purkkaria uuteen 100 k€ purkkariin? Voisit vaikka myydä uuden ja ostaa kolme vanhaa tilalle...
Tämä ekonominen puoli (vanha skandi=30000, uusi bava 100000 koosta, veistämöstä ja iästä riippumatta) tuli jo alempana käsiteltyä. Mutta miksi keskustelu jämähtää yksinomaan nopeusvertailuun? Jos Bavat sattuvat olemaan minun näkökulmastani esim. täysin sopimattomia sisustusjärjestelyiltään, kansijärjestelyistä puhumattakaan, miksi vaihtaisin sellaiseen, vaikka halvalla saisi. Muut vaikuttavat seikat ovat enemmän pinnan alla ja suurelle enemmistölle lähinnä uskon asioita, mutta muitakin näkökohtia silti on. Se nopeusetukaan ei Bavan puolella ole. Eli mieluusti jätän mainitsemasi yhtymiset sinulle ja kavereillesi ja itse pidän vanhan veneeni, sitä en edelleenkään vaihda.
- on siis...
mulle... kirjoitti:
Itselläni on ollut 90-luvulla Inferno 31, joka nimenomaan meni kevyellä tuulella muita karkuun valtavan purjepinta-alansa ansiosta. Reivauskynnys oli toki alhainen, eka reivi isoon jo hieman alle 10 m/s:ssa. Bavariasta ei ole kokemusta lainkaan. Nykyinenkin vene on skandi, ruotsalainen.
Mutta asiaan: kerro hyvä tietäjä, mikä on Inferno 30! Minua kiinnostaisi kovasti, mutta en tiedä kyseisestä veneestä mitään!
Muuten samaa mieltä, että kaikilla on varaa kasvaa, ainakin henkisesti. Niin bavaristeilla kuin anti-bavaristeillakin!inf 31, josta on jalka pois. ;)
Mulla on sekä purjevene inf 33 sekä pieni ht-vene.
Mistä se johtuu, että moottoriveneilijöiden sivuilla tällainen p-jauhaminen, mikä vene on nopein on tyystin pois. Kuitenkin nopeuserot ovat moottoriveneissä aivan toista luokkaa kuin näissä purkareissa. Nauttikaa veneilyistä kuka mitenkin, mutta jättäkää toisten mollaaminen - vertaus
Jatkuu kirjoitti:
Ystävälläni on 18 vuotta vanha ruosteinen BMW ja puhuu samaan tapaan. Varaa on vain vanhaan autoon, ja kaikki uudella 2.4 litran Avensiksella ajavat ovat surkeita automiehiä. BMW sen olla pitää.
99% näistä Bavan haukkujista on vain kateellisia.
En omista Bavariaa, vaan 29 jalkaisen skandiveneen joka on 20 vuotta vanha. Hyvä perusvene, omaan budjettiin. Minulla menisi noin 0.0001 sekuntia miettiä vaihtaisinko Bav30 Cruiseriin jos päittäin voisin. Vaihtaisin - joka muuta väittää puhuu paskaa.Minusta bavarian vertaaminen avensikseen ei ole kohdallaan koska eihän avensis ole mikään hinnat alken-malli autoissa. Parempi vertaus olisi joku korealainen kalossi tai getsi, hinta 15 keur vs. vanha bemari 5 keur. Parempi mittakaava ja auttaa ymmärtämään miksi joku ajaa vanhalla laatuautolla ja purjehtii vanhalla laatuveneellä, jopa ihan vapaaehtoisesti.
- Jorppe Joklu
vertaus kirjoitti:
Minusta bavarian vertaaminen avensikseen ei ole kohdallaan koska eihän avensis ole mikään hinnat alken-malli autoissa. Parempi vertaus olisi joku korealainen kalossi tai getsi, hinta 15 keur vs. vanha bemari 5 keur. Parempi mittakaava ja auttaa ymmärtämään miksi joku ajaa vanhalla laatuautolla ja purjehtii vanhalla laatuveneellä, jopa ihan vapaaehtoisesti.
Vaikka Avensis ei ole hinnat alkaen malli, niin veraus on mielestäni osuva. Molemmat B ja Ave ovat edullisia vuosia edistyksellisemmän valmistustekniikan, epäedullisemman
kustomointimahdollisuutensa (= standardoitu) ja premiumhinnan puuttumisen takia. "Korealainen kalossi" ei maksa alkaen 70tEUR.
Jokainen yli 20 vuotta vanhalla autolla ajava huijaa itseään jos kuvittelee että nykyauto ei olisi valovuoden edellä tekniikassa, ajettavuudessa, ja jopa imagossa. Jätetään pois harvinaiseuudet ja superautot.
Tätä samaa itsepetosta harrastetaan purjehduspiireissä. - liikutaan
Jorppe Joklu kirjoitti:
Vaikka Avensis ei ole hinnat alkaen malli, niin veraus on mielestäni osuva. Molemmat B ja Ave ovat edullisia vuosia edistyksellisemmän valmistustekniikan, epäedullisemman
kustomointimahdollisuutensa (= standardoitu) ja premiumhinnan puuttumisen takia. "Korealainen kalossi" ei maksa alkaen 70tEUR.
Jokainen yli 20 vuotta vanhalla autolla ajava huijaa itseään jos kuvittelee että nykyauto ei olisi valovuoden edellä tekniikassa, ajettavuudessa, ja jopa imagossa. Jätetään pois harvinaiseuudet ja superautot.
Tätä samaa itsepetosta harrastetaan purjehduspiireissä.luonnonvoimilla/niiden ehdoilla, tarkoittaa että useimmiten kun joku ominaisuus paranee, jostakin toisesta joudutaan tinkimään. Kehitysaskelet ovat a) lyhyempiä b) hitaampia c) erot pienempiä kuin autoissa, joissa niissäkin erot ovat olleet pienenemään päin. tämä kanta mallisuunnittelun kannalta.
- vertaus
Jorppe Joklu kirjoitti:
Vaikka Avensis ei ole hinnat alkaen malli, niin veraus on mielestäni osuva. Molemmat B ja Ave ovat edullisia vuosia edistyksellisemmän valmistustekniikan, epäedullisemman
kustomointimahdollisuutensa (= standardoitu) ja premiumhinnan puuttumisen takia. "Korealainen kalossi" ei maksa alkaen 70tEUR.
Jokainen yli 20 vuotta vanhalla autolla ajava huijaa itseään jos kuvittelee että nykyauto ei olisi valovuoden edellä tekniikassa, ajettavuudessa, ja jopa imagossa. Jätetään pois harvinaiseuudet ja superautot.
Tätä samaa itsepetosta harrastetaan purjehduspiireissä.Minusta on ihan oikein rinnastaa hinnat alkaen- vene hinnat alkaen-autoon. Vai pitäisikö sinun mielestäsi saman hintaiset auto ja vene rinnastaa keskenään. Tuskin kukaan häpeillen tunnustaa autovalinnassaan että on tyytynyt vain 70 tuhannen autoon esim. bemari 530:seen eikä esim 140 tuhatta maksavaan autoon joka oikeastaan vasta on oikea auto. Minä en ajatellut ko.värkkien imagoja ollenkaan, mutta arvelen bemari 530:llä olevan parempi imago kuin bavaria 30:llä vaikka ovat saman hintaiset.
- mainitsemasi
vertaus kirjoitti:
Minusta on ihan oikein rinnastaa hinnat alkaen- vene hinnat alkaen-autoon. Vai pitäisikö sinun mielestäsi saman hintaiset auto ja vene rinnastaa keskenään. Tuskin kukaan häpeillen tunnustaa autovalinnassaan että on tyytynyt vain 70 tuhannen autoon esim. bemari 530:seen eikä esim 140 tuhatta maksavaan autoon joka oikeastaan vasta on oikea auto. Minä en ajatellut ko.värkkien imagoja ollenkaan, mutta arvelen bemari 530:llä olevan parempi imago kuin bavaria 30:llä vaikka ovat saman hintaiset.
kielivät omistajansa keskimääräistä pienemmästä peniksestä, joten siinä mielessä täysin rinnastettavat. Lisäksi rankasti yleistäen voisi todetä veneilyn olevan harrastus ja autoilun pakkopullaa. Siis yleistäen, poikkeuksia lienee turha listata...
- on...
Serkkupoika voitti minut kisassa.
Minulla on volvo xc90 ja serkkupojalla fiat mirafiori, jonkulainen kilpahässäkkä twincam höpö höpö masiina 70-80 luvulta.
Pitäisiköhän minunkin vaihtaa sellaiseen ja luopua mukavuudesta?
Aikahan on suhteellista, varsinkin minuutit, ja vielä tunnitkin.
Eikä se haittaa niin paljoa vaikka serkku voitti, sillä olen saunassa nähnyt että sillä on silti pienemmät munat kuin minulla. - Matkapurjehtija
aina voi, mitään muuta merkitystä vertailulla ei olekaan.
- vs Avance 245
Myönnän auliisti että en ole mikään huippu purjehtija. Pari kolme kesää tuli harjoiteltua Avance 24:lla, eikä koskaan ohitettu ketään (eikä kyllä haitannutkaan). No, hairahduin kuitenkin ostamaan Bavaria 30:n ja heti ensimmäisellä purjehduksella tuli sitten tehtyä ensimmäinen ohitus, puolivahingossa. Sivumyötäinen 6-7 m/s vieressä Avance 245 joka arviolta meni noin 1-1,5 solmua hitaammin kuin me. Emme mitenkään kilpailleet, molemmat paatit kahden hengen perhemiehistöllä.
- voi vaikuttaa
Avance 24 on pikkuisen pienempi ja lyhyempi vene kuin Bava30. Tosin se on yhtä paljon laadukkaampi.
Vertaa esim. purje-pintaa ja vesilinjaa niin huomaat eron...
Tuo ylempi trolli missä väitettiin Bavarian olevan Avance 33 tasonen purjehtia on täyttä valetta...
Yleensä Bavariat käyttävät konetta sillä ovat muuten vaaraksi muille, kun eivät liiku kryssillä minnekään.
- lada 1200
mä ohitin sillä BMW:n viime maanantaina länsiväylällä myötätuulessa, Tästä johtopäätöksenä voin todeta, että Bemari on ihan hidas paska, kun taas Lada ... Kaipa se cruiser Bavarian ostaja tietää, että ei ole ostanut raaseria, vaan retkiveneen, jolla voi viettää lomaa ja siirtyä paikasta toiseen. Onko tuo maksiminopeus ainut kriteeri purjeveneessä ? Ainakaan moottoriveneissä se ei ole.
- nopeus on tärkeä
koska muuten ei voi kilpailla muiden kanssa.
Itse ainakin pyrin aina kisaamaan muiden kanssa, vaikka tarkoitus ei alunperin niin olisikaan.
Se on koko purjehduksen suola - sanonnan mukaan:
nopeus on tärkeä kirjoitti:
koska muuten ei voi kilpailla muiden kanssa.
Itse ainakin pyrin aina kisaamaan muiden kanssa, vaikka tarkoitus ei alunperin niin olisikaan.
Se on koko purjehduksen suolaKaunis vene myös purjehtii kauniisti. Viisaasti ajateltu, kuka sen lieneekään ensimmäisenä havainnut.
- Niin miksi sitten
nopeus on tärkeä kirjoitti:
koska muuten ei voi kilpailla muiden kanssa.
Itse ainakin pyrin aina kisaamaan muiden kanssa, vaikka tarkoitus ei alunperin niin olisikaan.
Se on koko purjehduksen suolaJos purjeveneissä nopeus on niin tärkeää niin miksi sitten tyydytään kinaamaan vain solmun tai sen osien eroista, kun satsaamalla monirunkoveneeseen voidaan siirtyä tuoppifilosofoinneissa kokonaan toiselle kertaluvulle? Vai tulevatko muut ominaisuudet sittenkin tässä tilanteessa tärkeämmiksi, jolloin palataankin alkuperäiseen kysymyksenasetteluun...
- en vaihda
Niin miksi sitten kirjoitti:
Jos purjeveneissä nopeus on niin tärkeää niin miksi sitten tyydytään kinaamaan vain solmun tai sen osien eroista, kun satsaamalla monirunkoveneeseen voidaan siirtyä tuoppifilosofoinneissa kokonaan toiselle kertaluvulle? Vai tulevatko muut ominaisuudet sittenkin tässä tilanteessa tärkeämmiksi, jolloin palataankin alkuperäiseen kysymyksenasetteluun...
Vaikka vertauksia autoihin pitäisikin välttää monentasoisten eroavuuksien vuoksi, sorrutaan siihen silti. Tieliikeentessä kilpaileminen on lisäksi pöllöimmästä päästä huvia, mutta sitäkin tapahtuu. Siinäkään ei voi tuottaa suurta huvia lähteä viivalle selvästi kilpa-autoksi rakennetulla mökille matkalla olevan farmarin kanssa, epäsuhta on niin ilmeinen. Kilpailijat pitää hakea samanveroisista, jotta hommassa olisi jotain hauskaa ja taidotkin olisivat jossain asemassa. Kuorma-autoillakin ajetaan kilpaa, eivätkä kilpailijat varmaankaan haikaile formuloiden perään sen takia, että ne olisivat nopeampia. Monirunkoisissa kaiken lisäksi olisi monia kilpa-autoon verrannollisia ominaisuuksia, jotka monien osalta sulkevat ne mahdollisuutena pois.
Kilpailu matkaveneiden enemmistönkin kanssa menettää viehätyksensä, kun näkee, että purjevarustus on vaatimatonta ja trimmit miten sattuu. Hyvin istuvat purjeet kun ovat selvä poikkeus merellä. Siksipä nopeusvertailut ovat varsin hyödyttämiä muualla kuin kilpailuissa, joissa edes yritetään saada kaikki irti olemassa olevasta kalustosta. Kun kaikkia näitä bava-vääntöjä täällä lukee, vahvistuu merellä saatu käsitys, että bavojen omistajat enemmistöltään kuuluvat kuuluvat siihen enemmistöön, joka ei osaa/viitsi paneutua itse purjehdukseen ja vene saa ansioitaan hitaamman maineen. Venehän on hankittu hintansa ja sisätilojensa takia. Eikä bava yksin siinä luokassa ole, onpa vain näköjään perinyt monelta vanhemmalta merkiltä kootusti sen maineen itselleen. - piti2
Niin miksi sitten kirjoitti:
Jos purjeveneissä nopeus on niin tärkeää niin miksi sitten tyydytään kinaamaan vain solmun tai sen osien eroista, kun satsaamalla monirunkoveneeseen voidaan siirtyä tuoppifilosofoinneissa kokonaan toiselle kertaluvulle? Vai tulevatko muut ominaisuudet sittenkin tässä tilanteessa tärkeämmiksi, jolloin palataankin alkuperäiseen kysymyksenasetteluun...
pysykääs vähän asiassa ja jättäkää monirunkoveneet pois Bavaria-keskusteluista. Ne on sentään ihan toiselta planeetalta ja eri värisiäkin !
- bavaria bavaria
piti2 kirjoitti:
pysykääs vähän asiassa ja jättäkää monirunkoveneet pois Bavaria-keskusteluista. Ne on sentään ihan toiselta planeetalta ja eri värisiäkin !
Antaa nyt herran tähden olla. Eikö voitais nyt miettiä mikä olisi kaikkein kiinnostavin tai kaikkein paras vene. Kehutaan sitä kilpaa ja ihaillaan sen ylivertaisuutta. Mutta ei tyypilliseen suomalaiseen tapaan ( suomi24 = tosi purjehtijat) pyritään vierastamaan sitä, joka tekee asiat toisin. Jos Bavaria on niin paska kuin täällä saa tavan takaa lukea, niin miten selitätte kaikkien näiden keskustelujenkin jälkeen Bavan myyntiluvut? Tämä kuulostaa aivan samalta keskustelulta kuin käydään talorakennuspuolella arkkitehtien piirtämien ja talotehtaiden tekemien talojen paremmuudesta.
Arkkitehdit haukkuvat kilvan talotehtaiden taloja, mutta niitä myydään kuin häkä, koska hinta ja laatu kohtaa tavallisen ihmisen maksukyvyn ja maun. Nauttikaa te omista ja antakaa muiden nauttia omista - mutta ytimekäs:
bavaria bavaria kirjoitti:
Antaa nyt herran tähden olla. Eikö voitais nyt miettiä mikä olisi kaikkein kiinnostavin tai kaikkein paras vene. Kehutaan sitä kilpaa ja ihaillaan sen ylivertaisuutta. Mutta ei tyypilliseen suomalaiseen tapaan ( suomi24 = tosi purjehtijat) pyritään vierastamaan sitä, joka tekee asiat toisin. Jos Bavaria on niin paska kuin täällä saa tavan takaa lukea, niin miten selitätte kaikkien näiden keskustelujenkin jälkeen Bavan myyntiluvut? Tämä kuulostaa aivan samalta keskustelulta kuin käydään talorakennuspuolella arkkitehtien piirtämien ja talotehtaiden tekemien talojen paremmuudesta.
Arkkitehdit haukkuvat kilvan talotehtaiden taloja, mutta niitä myydään kuin häkä, koska hinta ja laatu kohtaa tavallisen ihmisen maksukyvyn ja maun. Nauttikaa te omista ja antakaa muiden nauttia omista"Jos Bavaria on niin paska kuin täällä saa tavan takaa lukea, niin miten selitätte kaikkien näiden keskustelujenkin jälkeen Bavan myyntiluvut?"
Esimerkiksi sillä, että kerrankin vähemmälläkin rahalla saa uuden veneen. Ei muuta. Ja sitten voi kysellä vielä kokeneilta purjehtijoilta (min. 30 vuotta purjehtineilta).
Toiseksi: Jos alat vertailla taloja (tai autoja) veneisiin, olet todella hakoteillä. Jos talon lattiaan ilmestyy reikä, se ei tavallisesti merkitse hengenvaaraa asukkaille (sama autoilla). Jos veneen pohjaan ilmestyy pultin kokoinen reikä, kyseessä on aina vaaratilanne. Sitä paitsi arkkitehdit kai aika harvoin itse rakentavat suunnittelemiaan taloja (ei kai monikaan suunnittelutoimisto Jakopin&Jakopinia ole arvostellut, vaan Bavaria Yachtbau -nimistä venetehdasta). Tällaisilla asioilla ei kannattaisi leikkiä.
Kolmanneksi: Nautin omastani, ja annan muiden nauttia omistaan. Silti en voi olla olematta huolissani tästä suuntauksesta...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei833739Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071802- 1071114
- 991085
- 60933
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165865- 42846
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57801Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g61780Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28745