Ne jotka täällä haukkuvat oopperaa elitistisenä taiteena ovat umpijuntteja joiden mielimusa on pääasiassa jotain tangoa,humppaa,iskelmää,huonoa
suomirockia tyyliin Popeda (amisbändien ykkönen) J. Karjalainen(voiko tylsempää määkijää lauluntekijöiden joukosta löytyä) ja muutakin dinka
danka-tyyppistä kolmella soinnulla soitettuja surkeita "ralleja" joiden ymmärtämiseen ei aivoja vaadita. Oopperan haukkujat eivät välttämättä ole itse ikinä kuunnelleet oopperaa edes cd-levyltä vaan
mielipiteet oopperasta ovat peräisin esim. juntihkojen huonosti koulutettujen vanhempien suusta ,joita heidän älykääpiö lapsensa robottimaisesti toistelevat vailla tietoa siitä mitä ooppera oikeasti on. Oopperan haukkujat eivät
kykene yleensäkään ymmärtämään teosta, jonka pituus on pari minuuttia pidempi. Haukkujilla on myös huono suomen kielen taito ja kirjoitusvirheitä vaikka kuinka paljon ja se kertoo jo jotain alhaisesta sivistystasosta näiden amiscorolla-tyyppien kohdalla,jotka voisivat kaasuttaa wunderbaumit heiluen helvettiin täältä
palstalta yläasteikäisiä tyttöjä jahtaamaan ja renkuttamaan suppareistaan trancea jonnekin muualle. Tiedoksi vaan kaikille junttiduunareille,
jotka edustavat onneksi pientä prosenttia Suomen
tavallisesta työtätekevästä kansasta. Oopperan ymmärtämiseen ei tarvita omasta mielestäni mitään
yliopistotasoista koulutusta, mutta taidetta täytyy edes vähän osata arvostaa ja ymmärtää,jotta
voisi ymmärtää oopperaa taidemuotona.
Oopperan haukkujille!
18
826
Vastaukset
- Musiikin harrastaja
Ihmettelen, miksi oopperaa vierastetaan. Ooppera-aariathan olivat kuitenkin aikansa iskelmiä. Miksiköhän sitä nyt pidetään eliittiharrastuksena. Itse en osin taloudellisista syistä ole vielä päässyt oopperaesityksiä livenä näkemään, mutta jonakin päivänä se tulee vielä tapahtumaan. Kuunnellaan siihen saakka Yle Radio 1:ltä lauantain oopperailtoja silloin kun niitä tulee.
Oopperan ja muun ns. taidemusiikin kuunteluun täytyy tottua, niin se ei enää kuulostakaan "käsittämättömältä volinalta". Kun itse totuin kuuntelemaan ylipäätään taidelaulajia, eivät iskelmälaulajista monet kuulosta enää miltään. Nykyisistä ei kukaan enää innosta, edesmenneistä poikkeuksen muodostavat mm. Olavi Virta ja Georg Malmstén.- tristan
Olen täsmälleen samaa mieltä! Oopperasta paasaavat täällä tyypit joilla ei ole hajuakaan mistä siinä on kyse; kunhan toistellaan junttien juoksuhaudoista peräisin olevia ennakkulooloja. ooppera on mielenkiintoisin taidemuoto siksi että se on niin monitasoinen.
Olen muuten huomannut, että oopperaviha, homofobia ja rasismi ovat samaa alkuperää: ne tulevat huonosta itsetunnosta, alhaisesta koulutustasosta ja sosiaalisesta asemasta, epävarmuudesta omasta itsestä ja sen myötä pelosta kaikkea vierasta kohtaan. Voi tutisevat poika parat! Isien ja muiden macho-junttien paine on musertava. Otan osaa, mutta mitä te tällä palstalla teette? - Musiikin tutkija
tristan kirjoitti:
Olen täsmälleen samaa mieltä! Oopperasta paasaavat täällä tyypit joilla ei ole hajuakaan mistä siinä on kyse; kunhan toistellaan junttien juoksuhaudoista peräisin olevia ennakkulooloja. ooppera on mielenkiintoisin taidemuoto siksi että se on niin monitasoinen.
Olen muuten huomannut, että oopperaviha, homofobia ja rasismi ovat samaa alkuperää: ne tulevat huonosta itsetunnosta, alhaisesta koulutustasosta ja sosiaalisesta asemasta, epävarmuudesta omasta itsestä ja sen myötä pelosta kaikkea vierasta kohtaan. Voi tutisevat poika parat! Isien ja muiden macho-junttien paine on musertava. Otan osaa, mutta mitä te tällä palstalla teette?Mistäköhän johtuu, että säveltäjä-kapellimestari Pierre Boulez on sanonut että kaikki maailman oopperatalot pitäisi räjäyttää? Jos ei se ole oopperavihaa, niin onko se sitten rakkautta oopperaa kohtaan?
Siis tekeekö tämä macho-juntti Pierre Boulezista homofobin ja rasistin, jolla on huono itsetunto? Koulutustasosta ja pelosta kaikkea vierasta kohtaan puhumattakaan. - A. P. Rilli
Musiikin tutkija kirjoitti:
Mistäköhän johtuu, että säveltäjä-kapellimestari Pierre Boulez on sanonut että kaikki maailman oopperatalot pitäisi räjäyttää? Jos ei se ole oopperavihaa, niin onko se sitten rakkautta oopperaa kohtaan?
Siis tekeekö tämä macho-juntti Pierre Boulezista homofobin ja rasistin, jolla on huono itsetunto? Koulutustasosta ja pelosta kaikkea vierasta kohtaan puhumattakaan.Mutta kun on niin vähän itsetuntoa ja kärsivällisyyttä, niin olkoon tässä:
Kiinalaismezzo Kir Ku Na rikkoi äänivallin tänään hutikuun 1. päivänä Pekingin oopperan Iloinen leski -operetin kolmannessa näytöksessä. Oopperan johtaja Hu Ha ( ääntämisohje: huu haa ) on ylpeä suojattinsa suorituksesta, vaikka harmitteleekin ikkunoiden rikkoutumista. Oopperan taiteilijat joutuvat nyt pakkolomalle, kunnes lasien suojaaminen saadaan ratkaistua. Johtaja Hu Hata miellyttäisi kauniit verhot, mutta asiantuntijoiden mielestä oopperatalon loistavan akustiikan säilyttämiseksi parempi valinta olisi lastulevy. - fiksu kuin piru
tristan kirjoitti:
Olen täsmälleen samaa mieltä! Oopperasta paasaavat täällä tyypit joilla ei ole hajuakaan mistä siinä on kyse; kunhan toistellaan junttien juoksuhaudoista peräisin olevia ennakkulooloja. ooppera on mielenkiintoisin taidemuoto siksi että se on niin monitasoinen.
Olen muuten huomannut, että oopperaviha, homofobia ja rasismi ovat samaa alkuperää: ne tulevat huonosta itsetunnosta, alhaisesta koulutustasosta ja sosiaalisesta asemasta, epävarmuudesta omasta itsestä ja sen myötä pelosta kaikkea vierasta kohtaan. Voi tutisevat poika parat! Isien ja muiden macho-junttien paine on musertava. Otan osaa, mutta mitä te tällä palstalla teette?Tilanne on juuri päinvastoin. Junttiväki ei puhu sanaakaan oopperasta. He eivät tiedä, että sellainen helvetin kallis laitos on edes olemassa. Kovimmat oopperan kriitikot ovat älykkäimpiä ja sivityneimpiä kulttuurin tuntijoita. Heille ei riitä se tasoton moska, mitä ooperassa nyt tehdään. Rehelliset ihmiset ovat myös huolissaan oopperan ympärillä pyörivästä vapaamuurarimafiasta. Muutama aikoinaan talousrikoksilla rikastunut pappis- ym. kulttuurisuku hallinnoi asioita ja johtaa asiat totaalisesti pieleen. Kyse on talousrikollisuudesta ja kulttuurin tuhoamisesta. Suomen ooppera on yhtä kaunis kuin lähiöhökkeli. Kyse saman ajattelun tuotoksesta. Ooppera on Suomessa ryöstöviljelyä. Se on kuin susipuu, joka tappaa ympäristönsä luonnon.
- naurettavia
mielestäni on omituista ja naurettavaa että nuorta tyttöä esittää vanha lihava nainen. Vaikka kuinka lavalla vingutettais, ei siinä vaan oikein pääse tunnelmaan. Jos asiaa kuuntelee silmät kiinni, jotta taiteellinen pläjäys voisi tunkeutua mieleen tuosta visuaalisesta virheestä huolimatta, sen voikin sitten tehdä kotona.
Ooppera on musiikkiteatteria ja kehittyi aikanaan yhtenä musiikin sivujuonteena muun valtavan musiikkivirran sivussa. Sellaisena sitä pitääkin käsitellä. Ja ehkä olisikin aika jo pikkuhiljaa unohtaa ja antaa sen painua sinne minne se kuuluukin, eli katsella järvelle missä menneen talven lumet sekoittuvat muihin vesiin.
Musiikissa ollaan auttamatta hakoteillä jos sen ymmärtäminen edellyttää jotain "suurempaa" tajuntaa, kenelle se silloin on oikein suunnattu ?
Uusi taidemusiikkihan on oikein maksimaallinen esimerkki tästä, sitä voi ymmärtää enää koulutettu asiantuntija ?! Silloin ollaan jo irtauduttu musiikin ytimestä varsin kauas, ja varsinkin pitäisi kyseenalaistaa voimakkaasti onko sen tyyppistä marginaalimusiikkia syytä tukea mitenkään.
Oopeera on jo aikansa elänyt taidemuoto minkä huomaa varsin selvästi katsoja- ja kuuntelijamääristä, kuin myös siitä paljon parjatusta levymyyntien määristä. Voimakkaimpana asian kertojana on se että uusia luomisvoimaltaan voimakkaita ihmisiä ei ole enää näkynyt käytännössä vuosisatoihin. Ooopperalla kuin yleisesti klassisella taidemusikiilla aikanaan, kun se ei vielä ollut klassista, oli omat hetkensä. Siihen liittyvä luomisvoima hiippui pikkuhiljaa pois.
Ne jotka rohkenevat haukkua kevyttä musiikkia (rytmimusiikkia)tai ihmisiä jotka ajelevat wunderbaumít heiluen, ovat myös pahasti harhautuneita ollessaan tajuamatta sitä tosiseikkaa että nämä juntit yms. pääosin kustantavat tuon menneen ajan ja jo todellisen luomisvoimansa hukanneen taidelajin kustannukset Suomessa.
Minusta on erittääin väärin että wunderbaum - kuljettajat joutuvat sen tekemään ja saavat palkaksi noin vähän arvostusta jalosta teostaan. Tuo arvostuksen puute oopperan puolustajilla ( varsinainen marginaaliryhmä ) kertoo heidän omasta heikosta henkisestä tasostaan ja pienuudestaan. He käyttäytyvät lähes samoin kuin jo laissa vahvistetut vähemistöryhmät ja kuvittelevat esim. oopperan olevan itsestään selvyys jonka kustantaminen on kaikille velvollisuus jotta tämä pieni marginaali ryhmä voi tästä historian oikeusta ja jäänteestä itseoikeutetusti nauttia.
Jos olette niin älykkäitä ja henkisesti suuria kuin annatte ymmärtää, ymmärrätte myös sitten hävetä puheitanne ! - ei ainakaan
otsikon kirjoittajan teesien mukaan. Jos me kaikki kustannetaan tollaisia tolloja oopperaan se pitäisi lopettaa välittömästi.
Seuraavissa eduskuntavaaleissa en varmasi äänestä yhtäkään sellaista apuoluettä joka on ollut jakamassa rahaa tollasten vähä-älyisten idioottien elitistisen harrastuksen tueksi.
Minua ei haittaa pätkääkään jos ne sen itse maksavat kokonaan, mutta se haitta jos minun rahojani käytetään noin suppena näkemyksen omaavien ihmisten hyväksi. Käytän asiassa sitä ainoaa keinoani ja ääntä ei tipu tollasten hyysääjille. Laitetaan se jollekkin muulle. Puhun asiasta kevereillenikin. Hyvä että satuin tänne.
Vittu kun kehtaa duunaria haukkua.- viesti
et ole varmaan ikinä käynyt oopperassa kun tuollaista paskaa vain jauhat musiikillisesti lahjakkaat
ihmiset ymmärtävät oopperaa muille kelpaa mikä
tahansa epämusiikillinen paska. Oopperalaulajat
ovat taitavia laulajia joksi tämän edellisen viestin
kirjoittajasta ei todellakaan olisi. Nykyään duunareiden palkat ovat niin korkeat että heillä
itselläänkin olisi jo varaa mennä oopperaan kun
paperimiehetkin tienaavat noin 5000 euroa kuussa.
Joten lopettakaa mussutus siihen paikkaan oopperan
turhuudesta ellei oikeita perusteluita löydy
kuin hädin tuskin kirjoitustaitoisen ihmisen populistiset puheet. Yhteen aikaan Suomessa pidettiin kirjoitustaitoakin turhana herrojen juttuna vaikka nykyään se on itsestäänselvyys.
Tämän palstan juntit olisivat varmaan pitäneet
aikanaan kirjoitustaitoakin turhana aivan kuten
he pitävät oopperaa, koska kummatkin asiat
ovat keskivertoduunarille hankalia asioita ymmärtää. Häipykää palstalta idiootit jotka ette
osaa perustella miksi vihaatte oopperaa. - kissa
viesti kirjoitti:
et ole varmaan ikinä käynyt oopperassa kun tuollaista paskaa vain jauhat musiikillisesti lahjakkaat
ihmiset ymmärtävät oopperaa muille kelpaa mikä
tahansa epämusiikillinen paska. Oopperalaulajat
ovat taitavia laulajia joksi tämän edellisen viestin
kirjoittajasta ei todellakaan olisi. Nykyään duunareiden palkat ovat niin korkeat että heillä
itselläänkin olisi jo varaa mennä oopperaan kun
paperimiehetkin tienaavat noin 5000 euroa kuussa.
Joten lopettakaa mussutus siihen paikkaan oopperan
turhuudesta ellei oikeita perusteluita löydy
kuin hädin tuskin kirjoitustaitoisen ihmisen populistiset puheet. Yhteen aikaan Suomessa pidettiin kirjoitustaitoakin turhana herrojen juttuna vaikka nykyään se on itsestäänselvyys.
Tämän palstan juntit olisivat varmaan pitäneet
aikanaan kirjoitustaitoakin turhana aivan kuten
he pitävät oopperaa, koska kummatkin asiat
ovat keskivertoduunarille hankalia asioita ymmärtää. Häipykää palstalta idiootit jotka ette
osaa perustella miksi vihaatte oopperaa.pöydälle !
Kenelläkään ei olisi mitään mutistavaa jos oopperan ystävät itse kustantaisivat ilonsa.
Ongelman ydin on siinä että teidän pienen taiteellisen nautinnon kustantajiksi on valjastettu koko Suomi. Siinä on se ongelman ydin, mitään turhia kiertelemäät ja kaartelematta.
Ettekö voisi perustaa jotain Oppera Pro - yhdistystä joka alkaisi palauttamaan oopperan mainetta ajamalla tukirahoja pois.
Tai sitten vaan kiltisti niellä sen että jotakuta voi vituttaa moinen pakkorahoittaminen.
Mikään muu yksittäinen taidelaji ei ole noin pitkälti verorahoilla kustannettu kuin ooppera. Kalssinen musiikki yleensä seuraa hyvänä kakkosena perässä.
Kertokaas mistä se johtuu ?
Maksaisitte itse huvinne - Anonyymi
kissa kirjoitti:
pöydälle !
Kenelläkään ei olisi mitään mutistavaa jos oopperan ystävät itse kustantaisivat ilonsa.
Ongelman ydin on siinä että teidän pienen taiteellisen nautinnon kustantajiksi on valjastettu koko Suomi. Siinä on se ongelman ydin, mitään turhia kiertelemäät ja kaartelematta.
Ettekö voisi perustaa jotain Oppera Pro - yhdistystä joka alkaisi palauttamaan oopperan mainetta ajamalla tukirahoja pois.
Tai sitten vaan kiltisti niellä sen että jotakuta voi vituttaa moinen pakkorahoittaminen.
Mikään muu yksittäinen taidelaji ei ole noin pitkälti verorahoilla kustannettu kuin ooppera. Kalssinen musiikki yleensä seuraa hyvänä kakkosena perässä.
Kertokaas mistä se johtuu ?
Maksaisitte itse huvinneTodellakin, niin kauan kun kansa maksaa nämä typerät ooppera kiljunnat verorahoistaan, ei kannata soittaa suutaan.
- kiukutella
täällä oopperasta, koska sehän on makuasia. Joku pitää siitä, joku ei. Siksihän maailmassa on kaikenmoista musiikkia, että voimme valita omasta mielestämme parhaat kuultaviksi.
Joskus vuosikausia sitten en oikein omasta mielestäni oivaltanut oopperan syvintä olemusta, mutten sitä sen kummemmin parjannutkaan. Se sai soida taustalla. Siirryin kuitenkin huomaamattani operetteihin, kevyeen klassiseen ja nykyisin esim. autossa yksin ajellessani soi lähes aina oopperamusiikki (yksi cd on aina oopperaa). Oopperamusiikista ei ole ollut enää paluuta mihinkään muuhun musiikinlajiin. Muu perhe ei musiikkiani kuuntele enkä sitä vaadikaan. Yksi heistä on ääneen kohteliaasti ilmoittanut ja kauhistellut, että se on kamalinta, mitä olla saattaa, muttei se minua haittaa sekuntiakaan. Kotona laitan kuulokkeet korville, ettei musiikki häiritse muita.
Kuuntelen toisella korvalla lähes kaikkea musiikkia enkä voi pahoin. Kyllä se taustamusiikkina menettelee ja pakko sitä on kuunnella, kun kaupassa on käytävä.
Tuli mieleen eräs oopperan kannattaja jostain Suomen rintamailta. Mies kävi aina konserteissa, kun rahatilanne antoi periksi. Koulutuksena hänellä taisi olla tuplattu kiertokoulu. Aina keskustassa tavatessamme keskustelimme konserteista ja muistan kerrankin erään daamin suurin piirtein lentäneen istualleen kuunneltuaan keskusteluamme. Miten noin (hänen mielestään) yksinkertaiselta näyttävä, lähes puliukoksi luokiteltu ihminen kuuntelee sellaista musiikkia vapaaehtoisesti ja laittaa viimeiset rahansa live-esityksiin? Kuuntelijan ällistys oli niin valtava, ettei asiasta sen koommin puhuttu.
Yleisesti ottaen oopperamusiikin kannattajia on kaikissa kansankerroksissa eikä vanhempien älykkyys mitenkään vaikuta lapsen musiikkivalintoihin. Myöskään huono suomenkielen taito tai automerkki ei vaikuta siihen, pitääkö oopperasta vai ei. Ooppera on suurin kirjaimin maksuasia ja maksuasioista saa olla eri mieltä. - Anonyymi
Hullut ei maailmasta loppune
- Anonyymi
Olen oopperan ystävä, ehdottomasti! Mutta en kyllä lähtisi tylyttämään muuta musiikkia noin rajusti. Esim. tango musiikista löytyy aivan järisyttävän hienoja teoksia. Kuuntelen myös J.Karjalaista!
- Anonyymi
Kuules aloittaja mutta mitä mieltä olet minun musamaustani kun mä kuuntelen tällaisia musagenrejä kuin;
1.Punk rock
2.Ooppera
3.Jazz
4.Ambient
5.Shoetze
6.Art pop
7.Iskelmä
8.Italo disco
9.Proggressive pop
10.Math rock
11.Psykedelick rock
12.Krautrock
13.Tango punk
14.Reggae blues
15.Reggae rock
16.Räp
17.Abstrack hip hop
18.Experimental hip hop
19.Tango
20.Pop
21.Rock
22.Suomirock
23.Ruotsalainen rock
24.Nu metal
25.Jazz rock
26.Rock opera
27.Romantism classical
28.Avantgarde classical
29.Electronic avantgarde
30.Electro pop
31.Alternative dance
32.Funk poprock
33.Soul pop
34.Sophisti pop
35.Grunge
36.Space disco
37.Blues rock
jne jne lista loputon
omia lemppareita on esim verdi, beethoven, mozart, ozric tentacles, kolmas nainen, monica törnell, eva dahlgren, katie soper, candy dulfer, kinga klyg, karita mattila, bob hund, ulf lundell, amy winehouse,tina turner, tuomas henrikin jeesuksen kristuksen bändi, litku klemetti tai vaikkapa kaisa kulmala trio.- Anonyymi
Norppa83 kirjoitti:
Sulla on monipuolinen musiikkimaku.
Children music on myös mielenkiintoinen termi ja children music genreä usein aliarvioidaan tyyliin " no sehän on vain lastenlaulumusagenre" ja mulle sopii hyvin myös huumorimusagenre jota myös meleko ussein aliarvioidaan tyyliin "no sehän on vain huumorimusaa". Huumorimusabändistä en muista nyt kovin montaa ulkomaalaista heti mut suomalaisista ainaki alivaltiosihteeri ja lapinlahden linnut toimii varsin hyvin joista lapinlahden linnut musiikillisesti tarjoaa herkullista kuultavaa upean soittotaidon siivittämänä. Huumoriartisti pizza enricon muistan 2000-luvulta kun pizza enrico teki sen yhden levyn eikä sen jäläkkeen oo tekeny musaa ollenkaan(oikaise jos oon väärässä!).
Genrejä on loputtomiin. Monilla genreillä on ns alalajigenrejä.
Pop blues oli aika mielenkiintoinen ja punk blues , etenkin punk blues oli tosi mielenkiintoinen tuttavuus johon kerran törmäsin. Ruotsalaisartisti Peps Blodsband yhdisti nerokkaasti bluesia ja reggaeta. Hänhän kuoli muistaakseni vuosi sitten. Ruotsalaisbändi nationalteatern on tehnyt mm lastenlauluja, rockia ja paljon muutakin.
Arabi music on myös mielenkiintoinen termi!
Syntikkapoppi.balearic beat. Trance. Hardcore trance. future garage. Neo-psykedelia. Champer pop. French pop. Lounge. Minimalism. Spoken word. Choral. Spiritual jazz. Azid jazz. Wonky. Deep house. Hyuano. Video game music. Elokuvamusiikki. New jack. Swing. Sequence&tracker. Athmospheric drum and bass. Jungle. Boom bap. Trap metal. Nervous music. Noise. Post rock. Post punk. Chiptune(tätä genreä käytetty muun muassa vanhoissa nintendo 8 bit konsolipelien musamaailmassa!).Cinematic classical. Christian liturgical music. Freestyle. Boogie. Rockn roll. White voice. Bulgarian folk music. Taiko.Fanfare. Classical march. Muzica lautareasca. Balkan brass band.New age. Bossanova. Lullabies. Caribbean music. Hard rock. Heavy metal. Brostep. Epic music. Sinfoninen metalli. Akishibu-kei. Tossahan noita eli jos sua kiinnostaa uteliaana tutustua tuollaisiin genreihin niin käy etsimässä. Voi olla haaste löytää joitaki noista.
Ei mitään musiikin tyylilajia tarvitse väheksyä. Monesta tyylistä löytyy hyvää musiikkia ja ei niin hyvää (tai sellaista, jota ei jaksa kuunnella) ja monelta vuosikymmeneltä ja klassisen ja vanhan kansanmusiikin saralla myös usealta vuosisadalta. Pitää vain löytää ne artistit, bändit ja säveltäjät, joiden musiikki nappaa tai se vuosikymmen/vuosikymmenet tai vuosisata/vuosisadat, joiden musiikki nappaa eniten.
Joskus katson oopperaa televisiosta (yle teema), viimeksi kesällä George Gershwinin "Porgy ja Bess".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3237678Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771866
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161402- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j581196Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029