Haluaisin tietää mikä olisi hyvä/sopiva lääke unettomuuteen (olisi hyvä toimia myös ahdistuneisuuteen ja liika"vilkkauteen")?? Kun tuntuu että tuo nukahtaminen iltaisin tahtoo käydä vain vaikeammaksi ja vaikeammaksi.. Kuten huomaa taas tästäkin kellon ajasta.. Ja monesti päivisin iskee hirveä ahdistus päälle -> pakko päästä pois neljän seinän sisältä ennen kuin pää hajoaa. Ihan kirjaimellisesti. Olen kokeillut muutamaan otteeseen Opamaxia ja Sirdaludia (mikä on väärä lääke tähän tarkoitukseen, mutta saa aikaan mukavan raukean olon), mutta tuntuu että näitäkin lääkkeitä vaan on niin vaikea saada mistään. Eivät taida lääkärisedät ja -tädit ottaa asiaa tosissaan...
Help wanted!!
Apua unettomuuteen..
24
2587
Vastaukset
- Eve 38
Niin ja eivät yleislääkärit psyykenvaivoista mitään juur tiedä.
Sun tarttis päästä psykiatrille selvittämään, mistä nuo oireesi johtuu. Ja kun syy selvitetään ja hoidetaan pois, niin voit taasen paremmin.
Lääkkeet eivät paranna. Ne vain poistavat oireet.
Yksityiseltä saa aikoja ja maksaa.- Jeniz
Olen käynytkin jo psyk. juttusilla muutama vuosi taakse päin (elämä meni hieman lujaa siihen aikaan) ja hetkellisesti siitä ehkä olikin jotain hyötyä. Tai oliko syynä muut silloiset elämänmuutokset jotka saivat taas takaisin raiteille.. mene ja tiedä! Mutta tätä valvomista en jaksaisi enää. Onhan tätä jatkunut jo niin kauan kun vain jaksaa muistaa ja kun stressi lisääntyy niin nukkumisvaikeudetkin lisääntyvät. Ainoastaan se on auttanut, kun aloitin työt opiskelujen ohella. Se saa niin väsyneeksi, että kyllä nukkuu.. Pelottaa vaan että uuvuttaa itsensä loppuun aivan kokonaan.
- lo_siento
Unettomuuskierre kannattaa ensisijaisesti saada katkaistua, koska unettomuus sinänsä aiheuttaa myös päiväahdistuneisuutta.
Mieleen tulee Tenox tai kenties jokin pitkävaikutteisempikin bentso (Rivatril tai Diapam voisi auttaa myös päiväahdistukseen illalla otettuna).
Mutta koska bentsojen loistavan vaikutuksen kääntöpuoli on toleranssin nousu ja riippuvuusriski, kannattaisi varmaan keskustella lääkärin kanssa (myös) jostakin pitkän aikajakson lääkityksestä, kuten vaikka Busparista ja/tai SSRI- ja SNRI-lääkkeistä ja/tai trisyklisistä masennuslääkkeistä joilla on väsyttävä vaikutus.
Oman kokemukseni mukaan kokenut yleislääkäri osaa kyllä valita lääkityksen ensiaskeleet ja mikäli vastetta löytyy, voi saman lääkärin potilaana jatkaakin. Yleislääkäri voi lähettää psykiatrille, mikäli katsoo sen tarpeelliseksi. - vee-e
mulla auttaa tuon tyyppisiin vaivoihin itsensä väsyttäminen fyysisesti. kuntoilua ja ulkoilua mielekkäällä tavalla ja säännöllisesti. olisko sieltä mitään apua saatavissa ?
lääkkeet ei aina ole ratkaisu niin mukavalta kuin tuntuukin ajatus, että olis olemassa onnellisuuspilleri. vaan pitemmän päälle tulee niistä vielä lisää ongelmia entisten lisäksi. niitä ongelmia yleislääkärit on työssään nähneet ja hoitaneet ja toimivat varmasti sinun parhaaksesi.
kirjoittavat kyllä sulle lähetteen mielenterveystoimistoon,jos pyydät aiheesta. siellä on sitte enempi tuota nupin tutkimista, terapiaa ja lääkitystä. oletko sen tarpeessa ?
tsemppiä vaan.- lo_siento
...koskaan kärsinyt todellisesta unettomuudesta, koska luokittelet sen vain "tuon tyyppisiin vaivoihin".
Omakohtaisen kokemukseni - ja parin minua hoitaneen lääkärinkin - mukaan unettomuuskierre on tärkeää saada ensin katkaistua, tässä tapauksessa lääkityksellä, siitähän ap. kysyikin!
Mikäli ahdistuneisuus jatkuu unirytmin tasaantumisen jälkeenkin, tulee sitä hoidattaa asianmukaisesti joko yleislääkärin tai psykiatrin valvonnassa.
"lääkkeet ei aina ole ratkaisu niin mukavalta kuin tuntuukin ajatus, että olis olemassa onnellisuuspilleri. vaan pitemmän päälle tulee niistä vielä lisää ongelmia entisten lisäksi."
Eivät lääkkeet aina olekaan ratkaisu. Unettomuudesta kärsivä ei kuitenkaan mieti ensisijaisesti mukavuutta, vaan sitä, että pääsisi siitä helvetinkierteestä irti.
Oikein käytettynä unilääkkeistä ei tule ongelmia: lyhyt kuuri ja sen jälkeen lääkettä vain tarvittaessa.
En ymmärrä, mitä tarkoitat termillä "onnellisuuspilleri"?
- Minä sain
hyvän avun tätä kautta, ja erittäin asiantuntevan. Kuvaamasi perusteella voisi kyseessä olla myös mania-tyyppinen häiriö. Siihen on aika hyvä lääke Seroquel. Itse olen kokenut tämän lääkkeen oivallisena, kun käytän sitä iltaisin ja huomattavasti pienempänä annoksena kuin lääkäri määrää. Itselläni on siis tasaavana lääkkeenä Seroquel ja unilääkkeinä Rivatril ja Disykloveriini-liuos, jota ei saa muualta Suomessa kuin ko. uniklinikkojen kautta.
- Jeniz
Kyllä tässä pitää todellakin saada jotain asialle tehtyä. Kaikkea mahdollista olen tähän uniongelmaan jo kokeillut, myös sitä fyysistä väsyttämistä, niin liikunnalla kuin tosiaan töilläkin. Syömisellä ja juomisella. Ja putkeen valvomisella, mutta kun ei. Väsymys on aivan kauheaa, mutta kun sänkyyn menee, niin sitten se on sitä pyörimistä ja heräilyä vähän väliä "joko on aamu" tunteeseen/toiveeseen. Alkaa jo pikkuhiljaa ahdistaa tuo sängyn näkeminenkin. Ja tätä on tosiaan jatkunut jo vuosikaudet, stressin aikana vaan pahenee ja pahenee. Psykologillakin puhuin asiasta, enkä sitä kautta ainakaan apua saanut. Siksi vähän epäilyttää mennä lääkärin luo anelemaan, kun tuntuu ettei ne ikinä ota tosissaan. Voisi olla kyllä joku lääkitys kohdallaan, kun päivisin (ajoittain) iskee ahdistus. Paniikkihäiriötkin ovat tuttuja.
- NoJustJoo
Jos kuvailemasi tilanne on noin pahana jatkunut jo pitkään, niin on todella ihmeellistä että et saa apuja. Unettomuuskierre olis tosi tärkeetä saada ensin katkaistua ja sitten vasta kun voimia riittää, alkaa miettimään unettomuuden syitä. Katkaisu onnistuu lääkkeillä ja niitä on jos jonkinlaista. Ei sulla sitten satu olemaan taustalla jotain erityistä syytä miks sulle ei lääkkeitä haluta määrätä.
- Jeniz
NoJustJoo kirjoitti:
Jos kuvailemasi tilanne on noin pahana jatkunut jo pitkään, niin on todella ihmeellistä että et saa apuja. Unettomuuskierre olis tosi tärkeetä saada ensin katkaistua ja sitten vasta kun voimia riittää, alkaa miettimään unettomuuden syitä. Katkaisu onnistuu lääkkeillä ja niitä on jos jonkinlaista. Ei sulla sitten satu olemaan taustalla jotain erityistä syytä miks sulle ei lääkkeitä haluta määrätä.
Sepäs tässä juuri ihmetyttääkin, että kun syitä ei pitäisi olla sille etten lääkkeitä saa. Siis etten ole mikään lääkkeiden väärinkäyttäjä tms. ongelmia kyllä on, mutta niitähän nyt taitaa olla kaikilla näinä päivinä. Toisaalta saatan ehkä liioitella asiaa, mutta tuntuu vaan ettei kukaan lääkäri ole ottanut tosissaan.. koskaan! Psykologilla kävin vaikeina aikoina, silloin oli samoja ongelmia unen kanssa ja hyvä etten itseäni hengiltäkin saanut. Ei lääkäri sielläkään mitään asialle tehnyt, puhui vain. Ei nukahtamislääkkeitä, ei masennuslääkkeitä, ei mitään. Ei ole kuulemma hyvä alkaa käyttää läääkitystä suht nuorella ikää... Onneksi selvisin masennuksesta sitten ilman mitään mömmöjä. Uniongelmat vain on jääneet.
- uneton minäkin
ensimmäiseksi unitutkimuksiin,yksityiselle sektorille pääsee nopeammin,toki niitä julkisellakin suoritetaan mutta lähetettä saa kuulema kinua ja odottaa saa sitten aikaa ikuisuuden.
Itse olen käynyt kahdesti Neurolla (neuro.org), poissuljettiin (mikä onkin tärkeätä!!) elimellisten sairauden aiheuttamat muutokset elimistössä.
Itseltäni löytyikin sellainen vika joka selitti osaltaan unettomuuden, osa onkin sitten ihan psyykestä johtuvaa.
Tuolla jo saitkin unettomien linkin,suosittelen siihen tutustumista. - uneton minäkin
uneton minäkin kirjoitti:
ensimmäiseksi unitutkimuksiin,yksityiselle sektorille pääsee nopeammin,toki niitä julkisellakin suoritetaan mutta lähetettä saa kuulema kinua ja odottaa saa sitten aikaa ikuisuuden.
Itse olen käynyt kahdesti Neurolla (neuro.org), poissuljettiin (mikä onkin tärkeätä!!) elimellisten sairauden aiheuttamat muutokset elimistössä.
Itseltäni löytyikin sellainen vika joka selitti osaltaan unettomuuden, osa onkin sitten ihan psyykestä johtuvaa.
Tuolla jo saitkin unettomien linkin,suosittelen siihen tutustumista.kokeillut melatoniinia? Pyydä sitä jos et lääkettä saa (meillä se on reseptillä, monissa muissa maissa reseptivapaata), kyseessä kun ei ole lääke.
- Jeniz
uneton minäkin kirjoitti:
kokeillut melatoniinia? Pyydä sitä jos et lääkettä saa (meillä se on reseptillä, monissa muissa maissa reseptivapaata), kyseessä kun ei ole lääke.
empä ole kyllä tullut kokeilleeksi. mitä se sitten lieneekään??
- uneton minäkin
Jeniz kirjoitti:
empä ole kyllä tullut kokeilleeksi. mitä se sitten lieneekään??
melatoniini on kehon oma hormoni jota tuotetaan käpylisäkkeessä. Meillä melatoniini on tosiaankin reseptitavaraa, lääkäri kirjoittaa ex-tempore-reseptin, maassamme melatoniinia valmistaa Yliopiston Apteekki ja muut apteekit tilaavat sitä sitten tarvittaessa, eli joka apteekista sitä saa mutta Y.A suorittaa itse valmistuksen.
- lo_siento
Jeniz kirjoitti:
Sepäs tässä juuri ihmetyttääkin, että kun syitä ei pitäisi olla sille etten lääkkeitä saa. Siis etten ole mikään lääkkeiden väärinkäyttäjä tms. ongelmia kyllä on, mutta niitähän nyt taitaa olla kaikilla näinä päivinä. Toisaalta saatan ehkä liioitella asiaa, mutta tuntuu vaan ettei kukaan lääkäri ole ottanut tosissaan.. koskaan! Psykologilla kävin vaikeina aikoina, silloin oli samoja ongelmia unen kanssa ja hyvä etten itseäni hengiltäkin saanut. Ei lääkäri sielläkään mitään asialle tehnyt, puhui vain. Ei nukahtamislääkkeitä, ei masennuslääkkeitä, ei mitään. Ei ole kuulemma hyvä alkaa käyttää läääkitystä suht nuorella ikää... Onneksi selvisin masennuksesta sitten ilman mitään mömmöjä. Uniongelmat vain on jääneet.
Psykologi ei ole lääkäri. Hänellä ei ole lääkkeen määräämisoikeutta.
Hakeudu joko terveysasemalle tai yksityiselle lääkäriasemalle yleislääkärin vastaanotolle näin aluksi, jotta saat unettomuuskierteen poikki!
- seroquel tyttö.89
Moi :)
Minulle määrättiin unettomuuteen ja ahdistukseen, skitsofrenian hoitoon tarkoitettua seroquel- nimistä lääkettä. Lääkkeestä ei nouse toleranssi ja minun tietääkseni lääkkeeseen ei jää koukkuun niinku moniin unilääkkeisiin ym ja nämä pystyy lopettamaan milloin haluaa... Keskustele jonkun tietävän lääkärin kanssa, helpolla lääkärit ei näitä anna ellet sit ole täysi ikäinen...tj- seroquel tyttö.89
Ja viellä... itse sain nuo kun olin 16, sain ne psykiatriselta osastolta kylläkin, sieltä ne noita jakelee helpommin kuin muualta... Voithan aina kysyä, seroquelia kun ottaa pienissäkin määrin 25mg niin se nukuttaa tai pääsee unen alkuun, tuo on monella myös "huumekäyttöä" tai siis moni nisti käyttää seroquelia just kun siitä saa hetkellisen nukahtamisen ja ei jää koukkuun siihen...
- Systeri
seroquel tyttö.89 kirjoitti:
Ja viellä... itse sain nuo kun olin 16, sain ne psykiatriselta osastolta kylläkin, sieltä ne noita jakelee helpommin kuin muualta... Voithan aina kysyä, seroquelia kun ottaa pienissäkin määrin 25mg niin se nukuttaa tai pääsee unen alkuun, tuo on monella myös "huumekäyttöä" tai siis moni nisti käyttää seroquelia just kun siitä saa hetkellisen nukahtamisen ja ei jää koukkuun siihen...
Ainakin minä, sillä tavalla, etteivät edes unettomuuteen erikoistuneen lääkärin unilääkkeet tehoa ellei ota vähän seroa. Ja tosi hitaasti pitänyt seroa pudottaa pois, muistuttaa mun kohdalla täysin bentsovieroitusta.
- vee-e
printtaa kaikki nää jutut ja anna nippu lääkärille. ei tarvii selitellä ja ongelma tulee esiteltyä jämptisti.
pallo on sitte lääkärillä.- Jeniz
Melkein jotain tämmöstä vois tehäkkin. Eipähän tartte ite alkaa selittämään miljoonatta kertaa kaikkia oireita.. =)
- vee-e
Jeniz kirjoitti:
Melkein jotain tämmöstä vois tehäkkin. Eipähän tartte ite alkaa selittämään miljoonatta kertaa kaikkia oireita.. =)
joskus paskaa. joskus saa touhuttua ihan järkeviäki. miten milloinki. näkee tästäki kellonajasta mitä kello nyt on. kahen aikoihin otin nukahtamistabun ja tunti siitä vielä rauhottavan.no ei ahista eikä nukuta mutta nälkä piti pitsalla tainnuttaa.
mulla on paras kokteili nukkumiseen liikunta/ kuntoilu/ ulkoilu nukahtamislääke. ja täys maha.
pikkujuttuja nää on tosiongelmien rinnalla. tsemppiä sulle. - Jeniz
vee-e kirjoitti:
joskus paskaa. joskus saa touhuttua ihan järkeviäki. miten milloinki. näkee tästäki kellonajasta mitä kello nyt on. kahen aikoihin otin nukahtamistabun ja tunti siitä vielä rauhottavan.no ei ahista eikä nukuta mutta nälkä piti pitsalla tainnuttaa.
mulla on paras kokteili nukkumiseen liikunta/ kuntoilu/ ulkoilu nukahtamislääke. ja täys maha.
pikkujuttuja nää on tosiongelmien rinnalla. tsemppiä sulle.Tottahan se on, että pikkuongelmia tämmöset on. Mutta pelottaa vaan että niistä pikkuongelmista kasvaa sitten niitä isompia ongelmia..
Kyllä tämä tästä... - vee-e
Jeniz kirjoitti:
Tottahan se on, että pikkuongelmia tämmöset on. Mutta pelottaa vaan että niistä pikkuongelmista kasvaa sitten niitä isompia ongelmia..
Kyllä tämä tästä...tarkoitin, että mulla nää on pikkujuttuja toisien rinnalla.
sun ongelmista en tiedä enkä voisikaan niitä pisteyttää mitenkään. ne on henkilökohtaisia asioita.tsemppiä - unettomuuteen
Jeniz kirjoitti:
Tottahan se on, että pikkuongelmia tämmöset on. Mutta pelottaa vaan että niistä pikkuongelmista kasvaa sitten niitä isompia ongelmia..
Kyllä tämä tästä...Käy lääkärissä kertomassa univaikeuksistasi. Masennuslääke auttaa usein sekä ahdistukseen että unettomuuteen. Ei sinun tarvitse kärsiä turhaan. Monet masennuslääkkeet on tarkoitettu myös paniikkihäiriön hoitoon. Jatkuva unenpuute voi aiheuttaa monia sairauksia sekä hormonitoiminnan häiriöitä. Siksikin se täytyy ottaa vakavissaan.
- jeou jee
Jätä ne edellämainitut pois jos tulee kerta vain hyvä ja raukee olo. väärin käyttöä HALOOO!! Ihan ekaks koittaisin urheilla joka päivä ees vähän jotain mist tulee hiki ja muutenki rauhallisempi olo, toisekseen käy saunssa tai kuumassa kylvyssä/suihkussa, juo kamommilla teetä ihan mitä vaan sit jos ei nekään auta ni pyydä nukahtamislääkkeitä kuten imovane lääkäriltä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908637
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503020
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452419Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382233