Etukäteen ilmoittautuminen

molli

Tilanne: irtisanomisaika on 2 viikkoa. Tänä aikana ei ole työvelvollisuutta eli voi olla kotona. Voiko työvoimatoimistoon menna vaikka viikkoa etukäteen ilmoittautumaan että olen työtön xx heinäkuuta alkaen.

Vai pitääkö ilmoittautuminen tehdä aina ensimmäisenä työttömyyspäivänä.

9

2448

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poistomies

Jos ilmoittaudut hyvissä ajoin, niin saattavat tehdä asiasta johtopäätöksiä. Ensimmäinen työttömyyspäivä on paras vaihtoehto, ellei sitten ole jotain ylitsepääsemätöntä estettä juuri tuolle päivälle. Työttömyysturvasi käsittely ei nopeudu yhtään vaikka ilmoittautuisit kuinka hyvissä ajoin, mitään ei tapahtu ennenkuin olet virallisesti työtön.

• maxy

mennä työvoimatoimistoon ilmoittautumaan työnhakijaksi, mutta sitten kun työsi on loppu, joudut menemään uudestaan ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi..työttömäksi kun et voi ilmottautua ennenkuin sitä oot..

oikeastaan näin kannattaa toimia vaan siinä tilanteessa, jos on pitkä irtisanomisaika.

• käydä etukäteen

Vuonna 2001 otin lopputilin, koska muutin toiselle paikkakunnalle Itä-Suomeen. Kävin irtisanomisaikana työvoimatoimistossa. Siellä selvisi, ettei minun kannata ilmoittautua ollenkaan Helsingin työvoimatoimistoon, koska muutto oli niin lähellä sitä, kun jäin työttömäksi. Virkailija laittoi koneelleen ajan, milloin täytyi ilmoittautua tällä uudella paikkakunnalla. Aikaa oli muistaakseni pari viikkoa, enkä menettänyt mitään etuja. Olisihan se tietysti kai tullut selväksi ensimmäisenä työttömyyspäivänäkin, mutta muuton kanssa olisi saattanut vaikkapa unohtua. Olin viimeistä päivää töissä 14. päivä ja muutto oli 17. päivä. Joten kiirettä piti.

• rajoituksetta

Työnhakijana voi olla vaikka koko ajan.
      Ei tarvitse olla edes tietoa työsuhteen päättymisestä!

ihmeellisiä käsityksiä!

• Poistomies

Et voi voi ilmoittaa itseäsi työnhakijaksi ja olettaa että sen jälkeen olet koko ajan eli ikuisesti hakijana. Ne on aina määräaikaisia toimenpiteitä, jotka hakijan täytyy määrävälein uusia käynnilla ja/tai puhelimitse.

• rajoituksetta
        Poistomies kirjoitti:

Et voi voi ilmoittaa itseäsi työnhakijaksi ja olettaa että sen jälkeen olet koko ajan eli ikuisesti hakijana. Ne on aina määräaikaisia toimenpiteitä, jotka hakijan täytyy määrävälein uusia käynnilla ja/tai puhelimitse.

En tarkoittanutkaan että sinne jäisi 'hautumaan'!
        Puhelinsoitto silloin tällöin on pieni vaiva.
        Eihän siellä kukaan huvikseen listoilla ole!

Minä olin kuitenkin muutaman vuoden ajan jatkuvasti työn hakijana.
        Kyse oli joko pätkätöistä, 2pv - 7kk tai ulkopaikkakunnasta josta olisin halunnut päästä takaisin kotiseudulle.

Lisäksi tarkoitukseni oli vaikuttaa aktiiviselta etteivät pitenevien työttömyysjaksojeni ajaksi ehdottelisi mitään hulluuksia.
        En tiedä mistä johtui mutta meni hienosti!

• MolliOlli
        rajoituksetta kirjoitti:

En tarkoittanutkaan että sinne jäisi 'hautumaan'!
        Puhelinsoitto silloin tällöin on pieni vaiva.
        Eihän siellä kukaan huvikseen listoilla ole!

Minä olin kuitenkin muutaman vuoden ajan jatkuvasti työn hakijana.
        Kyse oli joko pätkätöistä, 2pv - 7kk tai ulkopaikkakunnasta josta olisin halunnut päästä takaisin kotiseudulle.

Lisäksi tarkoitukseni oli vaikuttaa aktiiviselta etteivät pitenevien työttömyysjaksojeni ajaksi ehdottelisi mitään hulluuksia.
        En tiedä mistä johtui mutta meni hienosti!

Sanoin itseni irti viime vuoden lopulla ja menin viikkoa ennen virallista työttömyypäivää työkkäriin. Oli ihan hyvä juttu heidän mielestään, koska samalla katsottiin aika alkuinfoon ja työnhakusuunnitelman tekemiseen.

Yhden virheen tein heti alussa yhdessä asiassa, kun sainkin uuden paikan melko pian. Hullu menin ekana päivänä ilmoittamaan työkkäriin sen (olis ollu 6 kk määräaikainen), mutta työssä en voinut jatkaa 3. päivän jälkeen fyysisistä syistä johtuen. Eli olis kannattanut odottaa. Ja eikun taas väsämään lausuntoa...

• www.mol.fi

Hei, Voit ilmoittautua netistä pankkitunnuksilla. Samalla näet kaikki vanhat merkinnät itsestäsi. Mene osoitteeseen www.mol.fi ja vasen palkki.... työnhakijaksi ilmoittautuminen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7780
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5587
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4851
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4773
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      75
      3554
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2818
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      60
      2521
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2448
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2274
    Aihe