miten sitten sitä äänialaa laajennetaan???

..............................

luin tuolta että äänialaa voi laajentaa, mutta haluiaisin tietää miten...?
ja voiko jotenkin estää äänen murtumisen laulaessa korkealta? siis pystyn laulamaan korkealta, mutta joskus kun laulan, ääni murtuu... Mitä tehdä?

11

11685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sopraanos

      Hanki itelles hyvälaulun opettaja jokaosaa opettaa oikeaa äänenkäyttöä. Kaikki laulaminen lähtee kropasta ja ns. tukihengityksestä. Kun se on kunnossa pystyylaulamaan korkealta pehmeästi ilman kireyttä ja kirkumista tai karjumista. Valitettavasti näitä jotka osaavat tämän on vähän.Samoin kun opettajia jotka osaa sen opettaa oikein. Tietysti äänialakin vaikuttaa siihen miten korkealta pystyy laulamaan. Mutta kaiken a ja o on hyvä hengitystekniikka.

    • lalalalalala

      Soita King Diamondille ja kysy. ks wikipedia

      • basher

        Yma Sumacia ja hoilaa messissä. Kyllä Captain Beefheartkin käy.


    • spinto

      Tärkein ohje on tässä. Tarvitaan laulunopettajan, kirjoista, videolta tai netistä ei opi laulamaan, vaikka kyllä niistäkin on hyötyä.

      Normaalin luonnonlaulajan ääniala on yksi oktaavi. Siksipä virret ja muut yhteislaulut yleensä kirjoitetaan c:stä c:hen. Niitä sitten naiset laulavat keski-c:n yläpuolelta ja miehet alapuolelta.

      Tekniikkaa harjoittelemalla se ääniala sitten kasvaa, miehillä kahteen oktaaviin ja naisilla jopa 2 ja puoli. (Ennätykset naisilla lienevät jossakin neljässä oktaavissa.) Ääniala kasvaa harjoittelemalla yleensä ylöspäin. Alapäähän ei juuri yhtä tai kahta sävelaskelta enempää saada lisättyä.

      Nämä eri rekisterit kuulostavat hieman erilaisilta mutta lauluopinnoissa niitä saadaan muokattua kuulostamaan aika samanlaiselta, laulettiin sitten ylhäältä tai alhaalta.

      Korkeissa äänissä tuo murtuminen johtuu yleensä hengitystekniikan puuttumiesta. Laulamiseen tarvittava tuki syntyy hyvin merkittävässä määrin navan alapuolisissa lihaksissa. Minun on sitä turha tässä selittää, netissä kirjoittamalla pahennan tilannetta. Hyvä laulunopettaja pystyy käsillään tunnustelemalla kertomaan miten lihaksesi toimivat. Pahimmat virheet voit nähdä videolta tai peilistä. Jos sisäänhengityksen aikana olkapäät hypähtävät niin se osoittaa virheen.
      Oma opettajani pisti minut välillä laulamaan sohvalla selällään, joskus taas puoli-istuvassa asennossa selkää seinään nojaten, kunnes oikea lihksisto löytyi.

      Toinen virhe joka murtaa ääntä, on liian voimakas puskeminen. Korkeisiin ääniin tulee voimakkuutta yleensä enemmän kuin laulaja itse sitä kuulee. Tämä äänen puskeminen aiheuttaa myös sen, että ylä-äänistä jää puoli oktaavia saavuttamatta, tai ne eivät kuulosta siedettäviltä.

      Vaikka vartalossa tehdään työtä kunnon tuen aikaansaamiseksi, niin kurkussa ja päässä ei saa olla jännitteitä. Eikä ilmaa puhalleta ulos. Jos suun edessä olisi kynttilän liekki, se ei saisi lepattaa laulaessa.

    • ammattilainen

      yksi hyvä sääntö on, joka pätee kaikkeen laulamiseen, kaikkiin tyylilajeihin: älä tee mitään! tarkotan tällä sitä, että kun saat kehosi kaikilta osin rennoksi, jännitteet pois, laulu kulkee, soundi on hyvä, pääset korkealle,pääset matalalle.
      Silloin kun jännitteitä ei ole, hengityskin kulkee itsestään oikein, se vaan tulee.
      Yleisimmät paikat mitä ihminen jännittää on niska, vatsalihakset (joita ei tarvita laulamisessa ollenkaan. pallea ei ole sama kuin vatsalihakset), hartiat. leuan tulee myös olla rentona, tai muuten äänestä tulee "kireä". leuan renrtous on yhteydessä niskan kireyteen, joten kun saat niskan rennoksi, leukakin saattaa olla rennompi.

      • Tsukinaw

        Olisiko jollakin tiedossa mitään nettisivua, jossa jotenkin opetetaan laulamaan..
        Minun ongelma on se, että olen LIIAN ujo, ja toisen kuunnellessa minun laulua, ääneni tärisee liikaa.. Siksi en voi hankkia lauluopettajaa, vaan joudun opetella itsekseni :' )

        n____n'


      • ope minäkin
        Tsukinaw kirjoitti:

        Olisiko jollakin tiedossa mitään nettisivua, jossa jotenkin opetetaan laulamaan..
        Minun ongelma on se, että olen LIIAN ujo, ja toisen kuunnellessa minun laulua, ääneni tärisee liikaa.. Siksi en voi hankkia lauluopettajaa, vaan joudun opetella itsekseni :' )

        n____n'

        Sinulle ujo: Voit vallan mainiosti hankkia laulunopettajan, vaikka laulaminen toisen kuullen hirvittäisikin. Amnmattitaitoinen laulunopettaja kyllä ymmärtää ongelmasi. Itselläni on ollut muutama oppilas, jotka olivat todella ujoja. Monta tuntia meni pelkästään siihen että puhuimme laulamisesta ja yritimme tutustua toisiimme. Ja kun he viimein uskaltautuivat laulamaan, niin sitä onnistumisen iloa oli hienoa katsella.

        Tärkeintä on, että tunnet voivasi luottaa laulunopettajaasi, ja sen jälkeen kaikki on helpompaa.

        Noista nettisivuista ja muista. Minun on sanottava, että olen niiden suhteen aika kyyninen. Lähinnä siitä syystä, että niiltä kaikilta puuttuu ne tärkeimmät asiat, jonka vain ammattitaitoinen laulunopettaja voi tarjota: hyvät korvat ja tieto siitä, mitä tehdä jotta edistyy.

        Siis, rohkeasti vain etsimään laulunopettajaa.


    • Pystyykö?

      Kuinka paljon omaa ääntään pystyy kehittämään? Olen 15-vuotias tyttö ja pääsen vain a :han enkä yhtään ylemmäs tai ääni murtuu. Matalalle pääsen todella pitkälle niin kuin miehet?

    • Mu.Li

      Laulutunneille mars!
      Täällä yksi laulajaoppilas jolla ensimmäisen lauluvuoden jälkeen äänialani nousi d2:sta h3:een. Viikko-opetusta tosin on 100min, mutta olen ammattiopiskelija.

    • Ambitus oli mikä?

      Puhut ammatiksesi peetä... ensinnäkään, äänialaa ei määritellä korkeimman sävelen mukaan. Ja vielä mukamas ammattiopiskelija! Toiseksi, kenenkään laulajan korkein sävel ei nouse liki kaksi oktaavia vuodessa. Kysy opettajaltasi lisätietoja tai edes hanki sellainen ennen kuin tulet tänne valehtelemaan.

      Ai niin, sävelteoriatunneille mars!

    • Laulujuttui

      kaikkihan pystyy laulamaan korkealta falsetista, mutta jos rintaäänellä ajattelit laulaa niin tässä muutamia vinkkejä:
      1. seiso (ääni kulkee paremmin)
      2. älä pidä leukaa ainakaan rinnassa kiinni (ääni kulkee paremmin)
      3. ennen laulamista hengitä mahdolmisimman paljon, ääni ei sorrj jos sulla riittää happe
      4. urheilemalla sun keuhkot tottuu hengästymiseeb ja jaksat laulaa pitempään pitkiä rintaääniä
      5. harjottele, aina vaan korkeemmalle ja lisää ääntä, kannattaa nyös opetella laulamaab laulu eka vaikka falsetista, että tietää missä kohdassa on hyvä hengittää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1605
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      837
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe