Yhteinen vai omat tilit

Budjetti

Juolahtipa mieleeni, miten olette sopineet raha-asioiden hoidon.

Joillakin pareilla on kummallakin omat tilit ja lisäksi yhteinen tili johon siirretään varoja yhteisten menojen ja laskujen hoitoon.

Miten teillä?

21

2297

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi sitä sitten

      sopia keskenään jos haluaa myös yhteisen mut erikseen omasta tilistä mieluiten..

    • jani77

      Ehdottomasti omat tilit, eihän siitä tule mitään jos toinen pääsee toisen ansaitsemiin rahoihin käsiksi.

      Yksi yhteinen tili, mistä hoidetaan lainanmaksut jne, johon kumpikin laittaa sovitun summan kuussa, mutta muuten omat.

    • helppoa

      yhteinen tili on meillä toiminut jo kaksikymmentä vuotta!
      Hyvin on mennyt ei valittamista.
      Minä hoidan sieltä laskut ajallaan ja mies hoitaa kaupan ja muut sellaset päivittäis ostokset sun muut, isommasta ostosta me keskustelemme!
      Hyvin on tosiaan toiminut!!

    • Nainen 25

      Me olemme sopineet raha-asiat niin, että pääsääntöisesti maksamme yhteiset laskut yhdessä puolikseen tai vuorotellen (esim. vuokra, sähkö, netti) ja omat laskut maksamme tietysti itse (esim. puhelin, harrastukset, vaatteet). Lisäksi olemme sopineet, että se, jolla on enemmän rahaa maksaa suuremman osan esim. yhteisistä laskuista tai ruokaostoksista. Ollessamme vielä opiskelijoita rahantulo oli epäsäännöllistä ja jopa epävarmaa, jolloin aina ei voitu jakaa kaikkia yhteisiä kuluja 50-50. Eikä semmoiseen edes vakaassa suhteessa ole tarve.

      Meillä on omat tilit, jonne omat palkat ja tuet ohjautuu. Vaikka rahat lojuvatkin toisen "omalla" tilillä, ne käytetään kuin yhteiset yhteiseen hyvään. Eli ei niin, että jos mieheltäni loppuu rahat 20. päivä niin hän syö makaroonia loppukuun kun taas minä syön pihvejä.

      Meistä tuollainen yhteinen laskutili monimutkaistaa vain asioita. Helpompaa maksaa koko lasku vuorokuukausina omalta tililtä, kuin ensiksi siirtää tietty summa erilliselle tilille ja sitten maksaa lasku sieltä. Ymmärrän kuitenkin, että tuollainen ratkaisu voi olla oikea suhteessa, jossa kumppaneilla on eri näkemys raha-asioista tai toinen ei hallitse rahamenojaan (esim. ostaa rahoillaan kaikkea turhaa ennen kuin pakolliset laskut on maksettu).

      Me noudatamme vanhempiemme mallia, omat tilit - ja hyvin on toiminut. Emme ole kertaakaan riidellyt rahoista, tosin se saattaa myös johtua siitä, että meidät on molemmat kasvatettu ymmärtämään rahan arvoa ja hallitsemaan taloudenhoidon ja budjetoinnin. Kiitokset vanhemmillemme siitä :)

    • yhteistuumin maksettu

      Omat tilit ja omat menot...

      Isompituloinen hoitelee lainat ja sit muut maksut maksan mä. hyvin se pelas.

      Kummallakin omiakin menoja,sit ei tingota et mitä ostelit ? ;)

    • Syltty__

      Näin on paras.

    • ä.ä.

      mutta yhteiset rahat. Aviossa ollaan. Ei ongelmia.

    • Charles

      Meillä on niin, että kumpikin pistää palkastaan tietyn summan yhteiselle tilille, josta maksetaan kaikki yhteiset menot. Yhteistilille menevä summa määräytyy siten, että kummallakin jää omaan käyttöön sama summa rahaa. Käymme molemmat täysipäiväisessä työssä, joten ajattelemme, että tasapuolisuuden vuoksi kummallekin pitää jäädä yhtä paljon rahaa omaan käyttöön.

      • vanha vaimoihminen

        Molemmilla omat tilit, mutta minulla miehenkin tiliin pankkikortti; hoitelen näet kaikki raha-asiat miltä tililtä milloinkin katson parhaaksi!No miinuspuoli on se, että mies pääsee syyttämään minua rahan tuhlauksesta, jos ei muuta valittamista keksi.


      • mekaks

        Meillä juuri samalla lailla. Olemme yhdessä, kärsimme yhdessä ja juhlimme yhdessä. Omalle tilille jäävällä summalla saa tehdä mitä lystää (esim. hankinnat, jotka eivät kartuta yhteistä hyvää).


    • Kaks PA

      jos niikseen sattuu. Eikä tarvii kytätä toistensa ostoksia koskapa luottamus molemmin puolista. Tasajako menisi helposti pilkkujen nuhhimiseksi, sitäkin kun monesti näkee harjoitettavan. Ei ummarra näin vaha sellaista peliä.

    • Yhteistä kaikki

      Yhteinen tili on toiminut jo lähes 20v.

    • me 20 vuotta

      Meillä on 20 vuotta ollut omat tilit, Minä hoidan kaikki laskut. Mutta saman 20 vuotta olemme pitäneet kirjaa menoista ihan vaan ruutuvihkoon. koska minä hoidan arkiset alskut ja valtaosan kauppa asioista, kertyy vihkoon minun osalle enemmän menoja kuin miehelle. Mutta esim. auton tai muun isomman oston yhteydessä tilanne tasoittuu kun mies on hoitanut sen oston.

      Koskaan ei ole riidelty rahasta. Asunto on jo velaton jne.

    • 11v. aviossa

      Omat tilit, mutta laskuja maksaa kumpikin kumman vaan tililtä. Mitä jää yli, laitetaan säästöön.
      Vaikka on omat tilit, pidämme rahoja yhteisinä "meidän perheen rahoina".

    • marjoli

      omat tilit, yhteiset rahat ja kummallakin käyttöoikeus tileihin. kun jommallekummalle tulee palkka niin minä (nainen) maksan laskuja ja hoidan muutenkin meidän rahatalouden. mies ei ymmärrä sen päälle mitään. jos rahaa on niin pienistö ostoksista ei tartte "ilmoitella", mutta jos isompi ostot niin sit neuvotellaan (eli minä sen lasten onko varaa ym) yhdessä.

      7 vuotta yhdessä, kaksi lasta

    • kruunalaava

      Yhteinen tili ( ilman muuta! ) on toiminut yli 20 vuotta ( talon rakentamisesta alkaen ) ja toimii edelleen, siinä missä avioliittokin. Emme erittele "sinun ja minun rahoja", vaikka palkat tulevat eri päivinä. Siltä tililtä on annettu lapsillekin rahaa. Ja pankkilaitos on ollut sama yli 30 vuotta. Meillä ei tuhlata, vaikka rahan käytöstä keskustellaankin ja isommat hankinnat teemme yhdessä. Omista menoista emme tee "tiliä" toisillemme. Tiliote on aina nähtävillä.

    • misssään

      nimessä yhteistä tiliä. Oishan se nyt ihan kauheeta, että raadat niska limoissa palkan eteen ja toinen menee ja vinguttaa tilin tyhjäksi. Yhteiset kulut jaetaan puoliksi, kun on kuitenkin minun sinun ja meidän maksuja ja hyvin toimii. Vaikka naimisissa ollaankin niin kyllä tili vielä täytyy ihmisellä olla oma parisängyn puolikkaan lisäksi.

    • KES

      Me ollaan naimissa ja aikanaan kun yhteen muutettiin, niin sovittiin, että mitä kumpikin maksaa ja mitä taas maksetaan puoliksi. Henk.kohtaiset, kuten esim. vaatteet, hammaslääkäri, puh.laskut jne, jne kumpikin maksaa itse. Mitä sitten jääkään tilille, niin sen saa käyttää mielensä mukaan, lapsia kun ei ole.

      Joskus on tullut tilanteita, että toinen on toiselta lainannut, jos on tullut jotain yllättävää, mutta aina maksetaan takaisin tai se huomioidaan niissä yhdessä hoidettavissa laskuissa.

      Meillä hyvin toiminut jo vuosia ja ei se niin euron päälle ole tämä yhteiselo!

    • Anonyymi

      myynti omat tilit, ei myyntiä muille.

    • Anonyymi

      Emme varsinaisesti sopineet mitään vaan asia oli itsestään selvä alusta alkaen.

      Sekamelskaa. 1969 alkaen meillä oli yhteinen tili käyttöoikeudella rva TAI hra.
      Ko. tilille rinnakkaiset luottokortit joiden käyttöraja on nykyään 5000€.
      Sekamelska alkoi 1986 kun ostimme Espanjan asuntomme. Vaimoni ihastus rätteihin aiheutti sen, ettei hän ollut paikalla kun notariaatissa vahvistettiin kauppa. Asunto jäi minun nimiini emmekä ole katsoneet tarpeelliseksi tehdä mitään muutosta.
      Tuohon liittyen tilini ensin Banco de Madridissa tuli minun nimiini. Myöhemmin Deutcshe Bank fuusioi M:n.
      Sekamelskan täydensi Nordean paikalliskonttorin tallelokero-osaston sulkeminen.
      Saimme läheisestä OP:sta lokeron mutta ehtona oli asiakkuus. Vaimoni avasi tilin johon hänen eläkkeensä menee. Ehto on tietenkin rva TAI hra.
      Samassa yhteydessä tyrkyttivät vaimolle henkilökohtaisen luottokortin 2000€.
      Sittemmin eri syistä siirsin Nordean notariaatissa olevat sijoitukset OP:n vastaavaan ja avasin vastatilin. Rva TAI hra.

      Kumpikin luotamme toisiimme emmekä kontrolloin tilien emmekä korttien käyttöä. Mainitsen vielä, että vaimoni oli kotona useita vuosia saamatta mistään mitään paitsi 70/80 luvun pienet lapsilisät. Ennen nettiaikaa hän hoiti perheemme kaiken maksuliikenteen.

      Meillä on omat läppärit mutta voimme käyttää niitä ristiin. Kaikki on avointa.
      Itse olen niin riivatun laiska, etten viitsi kuljeskella kännykän kanssa vaan se lojuu ympäri vuorokauden oh:n pöydällä ja vaimo vastaa ja katsoo tekstiviestit. Huhuilee sitten minulle tarvittaessa tai tullessani ulkoa kertoo kuka soitti.
      Hauskaa ja helppoa. Eipä sitä turhaan avioiduttu 55 vuotta sitten.

      Avioliiton aikana kahdesti on anus ollut auki kuin se tuuran putki. Puutekin oli yhteistä!

      • Anonyymi

        Eikö tämä sama kirjoitus ole ollut täällä ainakin kymmenen kertaa?!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe