Hei,
Ajattelin ostaa farmari auton. Mulla jäi nyt kaksi vaihtoehto Mégane tai Focus. Ennen ollut Opel Astra, Peugeot 307, Totoya Corolla. Corolla oisi paras vaihtoehto mutta rahat eivät riitä, Astra ja 307 ei ne kuulu mun makuun joten Ranskalaista tekniikka vs Englantilaista.
Homma on näin. kumpi ostaisit ja miksi?
Kiitoksia etukäteen.
Renault Mégane vai Ford Focus
15
2761
Vastaukset
- uutta tietoa
wanhan kansan ford-ihmisenä muistelisin että viimeinen englannissa valmistettu Ford tuotiin suomeen 1974.
Sen jälkeen niitä on toki pusattu ties missä, jopa Brasiliassa (renaultin tekniikalla muuten) mutta pritaniasta ei tänne ole sen koommin tuotu kuin "japanilaisia" autoja.
Osa corolla-mallistosta tehdään muuten turkissa samoin kuin sedan-meganet joten miten olisi turkkilainen ajokki?
Jos taas haluat ranskalaisen auton niin osta Corolla Verso. Se on tehty ranskassa toisin kuin esim. farkku-meganet jotka tulevat epsanjasta.
kyllä siinä taas karvalakki painuu syvemmälle päähän esson paarin nurkkapöydässä. Mikään ei enää ole pyhää :)
Ai ni, jos puhutaan edellisen korimallin focuksesta ja meganesta niin jokseenkin sama kumman ostaa käytettynä. Katso kuitenkin että saat hyvin pidetyn ja vähän ajetun yksilön. Rellu ei ruostu mutta muuten siinä on enemmän pikkuvi....jaa niin sitähän verrattiin Fordiin joten unohda tuo jälkimmäinen. - vaihto ehto
vetää aivan hiljaiseksi.
- mikkix
Rellu vielä kurjempi...
- molemmilla
Autolehtien testeissä focus löytynee luokkansa kärkipäästä ja megane sieltä toisest päästä.
Jos rupeaa purkamaan vähän tarkemmin, niin focus on ajettavuudeltaan luokkansa huippua, miinusta tulee lähinnä kovasta sisämelusta.
Megane taas on luokkansa hiljaisin auto, ja mukavuus on auton parasta antia. Ajettavuudet, ohjaustuntumat ym. ei yllä taas focuksen tasolle.
Eli molemmilla on puolensa.
Kumpikaan ei pidä jälleenmyyntiarvoansa hirveän hyvin. Toisaalta ne saa kaupasta nykyään jonkin verrankin edullisemmin, kuin corollat, joiden hinta tuntuu nousevan jatkuvasti.- maksaa
ja luotettavuus,eikä auton tarvitse olla jatkuvasti korjaamolla.Siitä se ero hinnassa johtuu.
- laadusta
maksaa kirjoitti:
ja luotettavuus,eikä auton tarvitse olla jatkuvasti korjaamolla.Siitä se ero hinnassa johtuu.
Ilmeisesti viittaat corollaan, ja olen myös kanssasi samaa mieltä, että se on jo nykyään ylihinnoiteltu. Uusissa autoissa on takuu, ja nykyään kaikenlaisia huoltosopimuksia, joten ei tule yllättäviä kustannuksia vaikka jotain sattuisi hajoamaankin...
- ukko
laadusta kirjoitti:
Ilmeisesti viittaat corollaan, ja olen myös kanssasi samaa mieltä, että se on jo nykyään ylihinnoiteltu. Uusissa autoissa on takuu, ja nykyään kaikenlaisia huoltosopimuksia, joten ei tule yllättäviä kustannuksia vaikka jotain sattuisi hajoamaankin...
Itse mietin samojen vaihtoehtojen kohdalla joku aika sitten, no ostin sitten uuden meganen. Päivääkään en ole katunut. Mielestäni parempi varustelu, mukavuus (niinkun joku jo sanoikin) ajattevuus ei mielestäni ole huonompi. Ja sit vielä yksi plussa meganelle, 6 vaihdetta, jolloin matka ajossa saa kulutusta alemmas.
Sit vielä onhan corolla hyvä auto, kestävä, pitää arvonsa mutta ainakin itse haluan että ostan auton jossa on vähän "persoonaa" , nyt joku tietysti sanoo onko sitä sitten meganessa, no mielipiteitä on monia - patonki (r)
ukko kirjoitti:
Itse mietin samojen vaihtoehtojen kohdalla joku aika sitten, no ostin sitten uuden meganen. Päivääkään en ole katunut. Mielestäni parempi varustelu, mukavuus (niinkun joku jo sanoikin) ajattevuus ei mielestäni ole huonompi. Ja sit vielä yksi plussa meganelle, 6 vaihdetta, jolloin matka ajossa saa kulutusta alemmas.
Sit vielä onhan corolla hyvä auto, kestävä, pitää arvonsa mutta ainakin itse haluan että ostan auton jossa on vähän "persoonaa" , nyt joku tietysti sanoo onko sitä sitten meganessa, no mielipiteitä on moniaOnhan toki Meganessa luonnetta aivan toisella tavalla kuin jossain corollassa. Mitätön harmaavarpunen, jota ei juuri liikenteessä huomaa.
Jengi hokee tojotan luotettavuudesta aina vaan, kuin jotain mantraa. Millään en jaksa uskoa merkkiä virheettömäksi. Juurihan kutsuivat takaisin maailmanlaajuisesti yli miljoona !!! autoa ohjauksen tarkistuksen vuoksi. Luukkujen sovituksessa on ongelmia, ja ruostuvaisia ovat edelleenkin.
Ai niin Focusta ja Meganeahan meidän piti vertailla. Valitettavasti en osaa Fordista sanoa muuta kuin että yhden olen omistanut 11 kk ajan, ja toista ei koskaan tule. Vanhemmissa Focuksissa oli ongelmia ovien ruostumisen kanssa; ilmeisimmin ongelma on nyt korjattu? Kysyjä on uutta ostamassa, olihan näin?
Renault ei ruostu herkästi. Edellisellä Rellulla ajelin viisi vuotta enimmäkseen Kehä III:n suolavellissä, ja hyvin kori kesti. Ainoastaan takapyörän kaarissa oli hivenen (peukalonpään verran) ruostetta myytäessä. Vuosimalli oli 1998.
Nykyinen auto on 2003 Megane Break, siis viimeinen ekakoppainen, ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Ei ole ollut vikoja ja kulkee vähällä (6,4 ltr reippaassa maantieajossa). Soiva peli. - mikkix
patonki (r) kirjoitti:
Onhan toki Meganessa luonnetta aivan toisella tavalla kuin jossain corollassa. Mitätön harmaavarpunen, jota ei juuri liikenteessä huomaa.
Jengi hokee tojotan luotettavuudesta aina vaan, kuin jotain mantraa. Millään en jaksa uskoa merkkiä virheettömäksi. Juurihan kutsuivat takaisin maailmanlaajuisesti yli miljoona !!! autoa ohjauksen tarkistuksen vuoksi. Luukkujen sovituksessa on ongelmia, ja ruostuvaisia ovat edelleenkin.
Ai niin Focusta ja Meganeahan meidän piti vertailla. Valitettavasti en osaa Fordista sanoa muuta kuin että yhden olen omistanut 11 kk ajan, ja toista ei koskaan tule. Vanhemmissa Focuksissa oli ongelmia ovien ruostumisen kanssa; ilmeisimmin ongelma on nyt korjattu? Kysyjä on uutta ostamassa, olihan näin?
Renault ei ruostu herkästi. Edellisellä Rellulla ajelin viisi vuotta enimmäkseen Kehä III:n suolavellissä, ja hyvin kori kesti. Ainoastaan takapyörän kaarissa oli hivenen (peukalonpään verran) ruostetta myytäessä. Vuosimalli oli 1998.
Nykyinen auto on 2003 Megane Break, siis viimeinen ekakoppainen, ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Ei ole ollut vikoja ja kulkee vähällä (6,4 ltr reippaassa maantieajossa). Soiva peli.En suosittele merkkiä kenellekään. Ostimme neljä Rellua perheeseen. Hinnat sattuivat kohdalleen, ja sitten takuulla korjattiin jokaikistä.Cliosta meni vaihdelaatikko, Meganesta startti ja maalit, Lagunasta sähköt reistaili, Twingo 16v toimi suhtkoht(malli oli vähävikaisin rellu).
- jokin aika
Sitten Meganen ja focuksen ja Corollan ja Corollan ostin,mutta olisin voinut ostaa Meganenkin jos olisi ollut ystävällisempi myyjä ja ketjukone.Toyota oli näistä se missä ei ollut mitään ärsyttävää ja kaikki toimi kuin kello ja ei tutkitusti ruostu herkästi ja oli pisin takuu.Meganen jarrut oli karmeat tai sitten autossa oli jotain vikaa kun meni heti lukkoon kun vähänkin painoi,muuten oli hiljainen ja mukava,paitsi että en tykännyt näistä avainkorteista ja käsijarrusta erityisemmin mutta niihin tottuu.Focukseen en syttynyt ollenkaan ja niissähän tunnetusti vikoja riittää ja uudet ovet saa pistää tilaukseen jo uutta autoa hakiessa.
- loistavat jarrut
tuo ihme kohkaaminen jostain käsijarrukahvasta jopa autolehtien testeissä aivan kuin se olisi 25 000€ auton tärkein kriteeri jaksaa naurattaa vieläkin.
Ensinnäkin se meganen kahva on parempi kuin perinteinen suora keppi koska siitä saa luontevammin otteen ranne suorana (kokeilkaa vaikka) ja toisekseen, mitä hemmetin väliä sillä on kunhan se ei ole kojelaudan alle piilotettu T-kahva kuten muinaisissa japseissa oli tapana. SE todella oli käyttökelvoton ratkaisu.
Ymmärrän hyvin että tojotan tai muiden japsien tunnottomiin jarruihin tottunut on täysin kauhuissaan kun kumista pedaalia ei tarvitsekaan pumpata pohje sinisenä ja auto pysähtyy siitä huolimatta metrejä lyhyemmällä matkalla. Parin kuukauden totuttelulla tehokkaisiin jarruihin kyllä tottuu ja sen jälkeen ei muita enää suostu käyttämäänkään.
Jos nyt olisin ostamassa uutta farkkua päätyisin ehkä Octavia II farmariin mutta pari vuotta sitten tuossa kokoluokassa ei ollut kuin yksi tiloitaan, ääänieristykseltään, ajomukavuudeltaan ja vielä turvallisuudeltaankin pykälää suuremman auton oloinen laite ja se oli Me II farmari.
Koska mekano on joka aamu lähtenyt avaimesta näyttämällä käyntiin eikä mitään ole tarvinnut korjata en tajua mitä iloa olisin saanut siitä Corollan "luotettavuudesta" jota hoetaan todella kuin mantraa. Autonahan tuo on selvästi menneen vuosikymmenen tuote: meluisa, ahdas ja peltisen olinen laite jonka rattia sai koko ajan vatkata pitkällä koeajolla suomen uraisella tieverkostolla. - nyt meuhkaa
loistavat jarrut kirjoitti:
tuo ihme kohkaaminen jostain käsijarrukahvasta jopa autolehtien testeissä aivan kuin se olisi 25 000€ auton tärkein kriteeri jaksaa naurattaa vieläkin.
Ensinnäkin se meganen kahva on parempi kuin perinteinen suora keppi koska siitä saa luontevammin otteen ranne suorana (kokeilkaa vaikka) ja toisekseen, mitä hemmetin väliä sillä on kunhan se ei ole kojelaudan alle piilotettu T-kahva kuten muinaisissa japseissa oli tapana. SE todella oli käyttökelvoton ratkaisu.
Ymmärrän hyvin että tojotan tai muiden japsien tunnottomiin jarruihin tottunut on täysin kauhuissaan kun kumista pedaalia ei tarvitsekaan pumpata pohje sinisenä ja auto pysähtyy siitä huolimatta metrejä lyhyemmällä matkalla. Parin kuukauden totuttelulla tehokkaisiin jarruihin kyllä tottuu ja sen jälkeen ei muita enää suostu käyttämäänkään.
Jos nyt olisin ostamassa uutta farkkua päätyisin ehkä Octavia II farmariin mutta pari vuotta sitten tuossa kokoluokassa ei ollut kuin yksi tiloitaan, ääänieristykseltään, ajomukavuudeltaan ja vielä turvallisuudeltaankin pykälää suuremman auton oloinen laite ja se oli Me II farmari.
Koska mekano on joka aamu lähtenyt avaimesta näyttämällä käyntiin eikä mitään ole tarvinnut korjata en tajua mitä iloa olisin saanut siitä Corollan "luotettavuudesta" jota hoetaan todella kuin mantraa. Autonahan tuo on selvästi menneen vuosikymmenen tuote: meluisa, ahdas ja peltisen olinen laite jonka rattia sai koko ajan vatkata pitkällä koeajolla suomen uraisella tieverkostolla.Jarrut siinä on perseestä jos kaksi kuukautta pitää totutella vai eikö siinä ollutkaan lukkiutumattomat? ja corolla meluisa vai? ei mittausten mukaan eikä kyllä muutenkaan.Rellussa hihnakone oli myös yksi suuri syy jättää se ostamatta ja se jälleenmyyntiarvo,tosin sama vika on Focuksessa.
Mutta kyllä minä muuten rellusta tykkäsin vaikka corolla paremmalta ja järkevämmin suunnitellulta tuntuikin kaikilta osa alueiltaan ja tilatkin oli itselle juuri sopivat,tosin rellussa oli enemmän tilaa.
On hyvä että on merkkejä mistä valita että jokaiselle löytyy se mieluisa.Toiset tykkää toisenlaisista käsijarrukahvoista ja toiset toisenlaisista.
- AA2006
Jos haluat tutkia autosi ostoa "sijoituksena" eli sillä kuinka paljon uuden auton hinta tippuu ensimmäisen kolmen vuoden aikana (3 vuotta 90 000 km) niin voit katsoa jäännösarvoarviot myös farmariautoista osoitteesta www.autoarvio.fi.
TOP5 listasta löytyy myös tila-autoista, sedaneista, pakettiautoista ym.
-- - lödsjfsa
Itselläni on sama pohdinta käynnissä, korimallina farmari. Valinta on vielä tekemättä, mutta itse argumentoin seuraavilla näkökohdilla:
Focus 1,6 115hv trend:
loistava ajettavuus (kenties koska siinä on hydrallinen ohjaustehostin), design kori sisätilat, hinnan ja varustelun suhde
- korkea sisämelu, laatu arveluttaa (kuulemma jotkut yksilöt vuotavat, paljon haukkuja kuulee fordin laadusta)
Megane 1,6l confort
hiljainen auto, korin design
- huono ajettavuus (sähköinen ohjaustehostin), sisätilan design, huono varustepolitiikka (esim. paremmat säädöt penkkeihin vaativat huomattavasti kalliimman varustetason, monia varusteita ei saa erillään paketeista)
Corolla on liki samoissa hinnoissa 1,6l alemmalla varustetasolla, sisältä jopa uskottavamman tuntuinen kuin muovinen megane. Ulkoa corollan farmariversio on kuitenkin liian anteeksipyytävä ja vaatimaton. Corollan laatu vakuuttaa itseni, mutta ulkonäkö ja tunnoton ohjaus (taas kerran sähköinen tehostus) eivät sytytä.
Sikäli kun lähipiirissä on osteltu monenmerkkisiä ja -hintaisia uusia autoja, niin kaikissa on tehty jotain takuukorjauksia, on syynä sitten mikä asia tahansa.- hipsuhelinä
Hei!
Liityn näiden kahden auton paremmuutta pähkäilevään joukkoon. Ostaako käytettynä tosi siisti v. 2001 Renault Megane 1,4 16V 87000km (5-ov) vai siisti v. 2000 Ford Focus (Ghia) 1,8 n. 117000km (4-ov.)? Kummassakin suurinpiirtein sama varustelu. Megane on 2 tonnia halvempi. Kumpaan tulee enemmän kalliita huoltoja? Mitä muuten tarkoittaa "hihnakone"? Meganessa on turhan pehmeä takapenkki, mutta on hiljainen. Focus vaikuttaa tukevalta, mutta moottori murisee. Ajan pääasiassa max. 20 km päivämatkoja taajama/maantieajoa. Kummassa on muuten korkeampi maavara? Kertokaa te, joilla on kokemusta asiasta tai olette kuulleet testeistä tai toisten kokemuksista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3027661Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne855989Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1673548Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322007Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1921885Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san201733- 361599
- 441484
- 221431
Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?
Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan661406