Automesta mainostaa että etsii haluamasi auton 200 km säteellä Munchenistä ja toimittaa sen suomeen ja tekee tullauksen, tietysti pitää itse maksaa, mutta koko homma 2500€ ottakaa kantaa.
Kallis haku palkkio Saksasta?
32
8854
Vastaukset
- tanakka
2000€ kun haet itse omat tinkimiset vielä hinnasta.
- teuvo
1000e kannattaa kyllä maksaa hyvälle välittäjälle. Automesta ei ole sellanen, vaikka toisivat ilmaiseksikin. Itse et autoa eteläsaksasta 500e:llä tuo! Voin vahvistaa asian, sillä olen jotain "omaan" käyttöön tuonut. No, tyhmähän se ei ole joka pyytää, vaan se joka maksaa!!
- 500 oikea!
teuvo kirjoitti:
1000e kannattaa kyllä maksaa hyvälle välittäjälle. Automesta ei ole sellanen, vaikka toisivat ilmaiseksikin. Itse et autoa eteläsaksasta 500e:llä tuo! Voin vahvistaa asian, sillä olen jotain "omaan" käyttöön tuonut. No, tyhmähän se ei ole joka pyytää, vaan se joka maksaa!!
Kyllä sen auton 500:lla saa tuotua. Lento Saksaan meno-paluuna (paluu jää käyttämättä) Lufthansa n. 250 Euroa Fastferrys lautta takaisin Suomeen lepotuolipaikalla n.250 Euroa = 500 Euroa. Tietysti tulee hieman bensa ym. kuluja, mutta halvalla pääsee. Tietysti voit ajaa auton Ruotsin kautta, mutta ajomatkaa tulee aikalailla...
- Jani
500 oikea! kirjoitti:
Kyllä sen auton 500:lla saa tuotua. Lento Saksaan meno-paluuna (paluu jää käyttämättä) Lufthansa n. 250 Euroa Fastferrys lautta takaisin Suomeen lepotuolipaikalla n.250 Euroa = 500 Euroa. Tietysti tulee hieman bensa ym. kuluja, mutta halvalla pääsee. Tietysti voit ajaa auton Ruotsin kautta, mutta ajomatkaa tulee aikalailla...
Siis jokainen, joka tuo mulle auton yksin etelä-saksasta (München) hakien 500e:lla vaatimustenmukaisuustodistuksineen ja kaikkine siirtokuluineen. Tarjous vapaasti Hangossa tai Helsingissä.
Vertailun vuoksi voin kertoa laskelmasta, jonka olen tehnyt neljän hengen porukalle. Siis nuppia kohti muodostuu kustannukset seuraavasti:
Matkat lento & laiva (finnair & superfast)
B4-hytti á 289e
lisähinta Müncheniin á 45e
auto 101e
ajomatka 800km 80e polttoaineet
vientivakuutus 87e
vientikilvet 44e
Coc-todistus 120e
majoitus 3vrk 150e
työajan menetys ?e
yhteensä 916e autonhakijaa kohden
Ferrycenterin matka tulee vähän kalliimmaksi siitäkin huolimatta, että vielä on voimassa tarjous auto ½-hintaan. Lisäksi matka superfastilla on 21h, kun se finn-clipperillä on 37h.
Hinnat siis, jos yksi henkilö mukana neljän hengen porukassa. Vertailu tehty 2kk sitten. - !
Jani kirjoitti:
Siis jokainen, joka tuo mulle auton yksin etelä-saksasta (München) hakien 500e:lla vaatimustenmukaisuustodistuksineen ja kaikkine siirtokuluineen. Tarjous vapaasti Hangossa tai Helsingissä.
Vertailun vuoksi voin kertoa laskelmasta, jonka olen tehnyt neljän hengen porukalle. Siis nuppia kohti muodostuu kustannukset seuraavasti:
B4-hytti á 289e
auto 101e
vientivakuutus 87e
vientikilvet 44e
Coc-todistus 120e
majoitus 3vrk 150e
työajan menetys ?e
Ferrycenterin matka tulee vähän kalliimmaksi siitäkin huolimatta, että vielä on voimassa tarjous auto ½-hintaan. Lisäksi matka superfastilla on 21h, kun se finn-clipperillä on 37h.
Hinnat siis, jos yksi henkilö mukana neljän hengen porukassa. Vertailu tehty 2kk sitten.Ei kai kukaan autoa Münchenistä hae... siellähän on kalleimmat hinnat ja joutuu yöpymään! Hae auto keväällä pohjois-saksasta ja maksa seuraavasti:
lento:
tarjouslento Finnair n.200Euroa
lautta:
Prices 2002 Rostock - Hanko =65euroa 101euroa auto =161 Euroa
bensat:
ei paljon mitään kun ostat pohjoisesta
vientivakuutus:
30 euroa Allianz Saksa 5päivää
vientikilvet:
44 Euroa
Coc todistus:
saa ilmaiseksi merkkiliikkeestä, kun hoidat sen ajoissa
majoitus:
ei tarvitse kun lautta lähtee samana päivänä
työaika:
hae viikonloppuna
Yhteensä tuli:
435 euroa, olet oikeassa ei se 500Euroa maksa vaan lähempänä 400... - Jani
! kirjoitti:
Ei kai kukaan autoa Münchenistä hae... siellähän on kalleimmat hinnat ja joutuu yöpymään! Hae auto keväällä pohjois-saksasta ja maksa seuraavasti:
lento:
tarjouslento Finnair n.200Euroa
lautta:
Prices 2002 Rostock - Hanko =65euroa 101euroa auto =161 Euroa
bensat:
ei paljon mitään kun ostat pohjoisesta
vientivakuutus:
30 euroa Allianz Saksa 5päivää
vientikilvet:
44 Euroa
Coc todistus:
saa ilmaiseksi merkkiliikkeestä, kun hoidat sen ajoissa
majoitus:
ei tarvitse kun lautta lähtee samana päivänä
työaika:
hae viikonloppuna
Yhteensä tuli:
435 euroa, olet oikeassa ei se 500Euroa maksa vaan lähempänä 400...Oon pari kertaa jo Hampurissa käynyt hakumatkalla ja siellä on niin paljon sitä ****** tarjolla, ettei jaksa aikaansa kiertelemiseen kuluttaa. Minä aineskin maksan paljon enemmän, et pääsee valkkaamaan. Eikä sitä päivässä tee kukaan jos ei oo paperihommia valmiiksi tehty (kaksikin päivää vierähtää helposti, mikäli ei osta siltä ensimmäiseltä turkkilaiselta). Toisaalta on muutenkin mukava vaihtaa maakuntaa. Ylioptimistinen ei kuiteskaan kannata olla. Nyt on kuiteskin menty aika paljon ohi alkuperäisestä kysymyksestä. Olen edelleen sitä mieltä, että 1000e kannattaa maksaa välittäjälle etelä-saksasta tuodusta autosta. Mulle on sitäpaitsi nykyään vapaapäivät yhtä arvokkaita kuin työpäivät.
- autokuski
Jani kirjoitti:
B4-hytti á 289e
auto 101e
vientivakuutus 87e
vientikilvet 44e
Coc-todistus 120e
majoitus 3vrk 150e
työajan menetys ?e
Hinnat siis, jos yksi henkilö mukana neljän hengen porukassa. Vertailu tehty 2kk sitten.meitä on täällä Saksassa ja Sveitsissä parikin vapaaherraa/rouvaa, jotka voivat koluta automarkkinoita ja ajella niitä Suomeen.
Tiukan budjetin laskelma:
Paperit siirtokilvet: taksojen mukaiset
Ajo Ruotsin kautta lautat bensat:
n. EUR 350,00
paluu: EUR 150,00
Ruotsin lautta lento Nyköpingistä Frankfurtiin Ryanairilla (tilattava ajoissa, jotta olis halpa)
Eikä muuta kuin pikkuisen vaivan palkkaa.
Jos kiinnostaa kirjoittele:
[email protected] - Kurttu
500 oikea! kirjoitti:
Taidat olla ihme fakiiri jos kulut on vain 500 euroa autoa tuotaessa, kannattaa käydä hakemassa.
Jos esim hoidat kaiken, auton etsinnän, paperityöt, katsastuksen ja kuljetuksen helsinkiin olen valmis maksamaan siitä 1000 euroa. Eli et taida tietää mistä kirjoitat.
- Pekka
Tuon verran se tulee maksamaan jos välittäjä on rehellinen yrittäjä, joka haluaa maksaa kaikki verot ja täyttää lakisääteisen kuluttajasuojan ehdot.
600:- menee saksalaiselle kumppanille, joka etsii ja tarkistaa sen auton.
600:- menee rahtiin.
600:- menee suomalaisen välittäjän palkkioon, josta noin 200:- jää hänen omaan taskuun mm. verojen, alvien ja eläkemaksujen jälkeen.
200:- , josta maksetaan tarvittavat muutokset kuten lohkolämmitin, talvirenkaat, sivuvilkut jne.
500:- on yrittäjäriski, jolla katetaan mahdolliset reklamaatiot tai myyntikustannukset, mikäli et ostakaan sitä 15000:- maksanutta autoa.- Tauno
2500 euron hakupalkkiolla hommassa ei ole mitään mieltä. Monessa tapauksessa hyöty hukkuu jo tuohon. Tiedoksi että ihan vähän aika sitten Automestan hakupalkkio oli 2000 euroa. Hetkessä hinta nostettiin 2500 euroon. Ettei olisi vaan niin että alkaa olkaa kypsää kauraa koko firma. Ps. Samat autot kuukaudesta toiseen myytävänä.
- Tauno
Mistä muuten voit tietää mitä saksalainen kumppani hommasta ottaa? Toisekseen tietääkseni hintoihin ei sisälly talvirenkaita. Automestan sivuilla ei ainakaan mainita niistä mitään. Lohkolämmitintäkään ei tarvita katsastusta varten. Vastaavuustodistuksen Automesta hankkii mutta katsastuksesta sanotaan sulkuihin kirjoitettu että katsastuspalvelumme on edullinen eli ei taida sisältyä sekään hintaan. Eli rahastusta.
- "jotain" asioista t
600:- menee saksalaiselle kumppanille, joka etsii ja tarkistaa sen auton.
TAIDANPA VAIHTAA AMMATTINI "OSTAJAKSI" JA RIKASTUN
- siis trokareiden "kumppani"han on toinen trokari jolla ei ole euroakaan kiinni missään tuotteessa, vastuussa ym paitsi kännykässään, hän vain odottaa kännykän pirisemistä suomalaisen/ruotsalaisen/balttialaisen yms "eu" "kumppanin" suunnalta ja etsii sopivan auton.
600 eur!!! kukaan, siis ei kukaan suomalainen jobbari ole niin tyhmä että maksaa kolme ja puoli tonnia Suomen Markoissa kaverille joka "löytää sen yksilön". kavereilla on toimeksiantoja jatkuvasti päällä tusinoittain ja välittävät varmasti autoja kymmenittäin per äijä jatkuvalla syötöllä. 100 eur on sopiva summa siihen.
OSTANPA LAVETIN JA RIKASTUN
600:- menee rahtiin.
-suoritetaampas laskutoimenpide:
tilasin eteläitaliasta rekkalastin tuotteita x, paino 28500 kg, rahti 3680 eur.
autonkuljetuslavettiin mahtuu 10 autoa x 1300 kg = 13000 kg saan siitä 6000 eur, matka huomattavasti lyhyempi, polttoainetta,renkaita,niveliä,lauttamaksuja yms kuluu huomattavasti vähemmän = HELVETIN ISO TILI.
Oletko tosiaan niin naiivi että luulet että kun maksat tyhmyyksissäsi 2500 eur saat yksilöllistä palvelua ja he tuovat ainoastaan Sinun autosi eivätkä puuhaile tämän prosessin aikana autoliikkeestä x pihaasi y yhtään mitään.
ALANPA VÄLITTÄJÄKSI JA RIKASTUN
600:- menee suomalaisen välittäjän palkkioon, josta noin 200:- jää hänen omaan taskuun mm. verojen, alvien ja eläkemaksujen jälkeen.
- no joo laskennaliseti 400 eur on lähempänä totuutta mutta jokainen vähänkin yritysverotusta tajuava tietää käteenjäävän summan olevan vieläkin suurempi.
RAHASTANPA TYHJÄSTÄ JA RIKASTUN
200:- , josta maksetaan tarvittavat muutokset kuten lohkolämmitin, talvirenkaat, sivuvilkut
-tuo minulle jobbarin saksasta maahantuoma auto jossa em LISÄVARUSTEET ovat niin minä tuon Sinulle 7päivää lehden ilman Matti Nykästä koskevaa kirjoitusta
SELITÄNPÄ USKOTTAVASTI JA RIKASTUN
500:- on yrittäjäriski, jolla katetaan mahdolliset reklamaatiot tai myyntikustannukset, mikäli et ostakaan sitä 15000:- maksanutta autoa.
????? kaveri on tainnut pahemmanpuoleisesti joutua jobbarin aivopesemäksi ellei sitten satu itse olemaan sellainen. Mielestäni em 400 Eur "suomalaisen välittäjän palkkiosta" käteenjäävänä osana on ihan riittävästi noin 4 tunnin tehokkaasta työnteosta jonka auton välittäminen tälläkeinoin vaatii kaikkine puhelinsoittoineen ja paperitöineen kun kaikki nyörit ovat hanskassa eli homma on rutiinia.
HUOMATKAA!
Ruotsissa tämä buumi oli paljon suuremmassa mittakaavassa jo YLI KOLME VUOTTA sitten ei tämä ole mitään uutta asiaa saksanmaan jobbareissa, suomen jobbareissa jotka nekin ovat tuoneet autoja vietäväksi venäjälle,ruotsiin. tuoneet prätkiä, tuoneet autoja korinvaihtoon. Jobbari joka tekee sitä työkseen, tuo auton kuin auton suomeen kuluinaan noin 500 Eur, siihen kun lisätään kauppiaan kate ja muut kulut niin 1000 eur on se realistinen hinta mitä siitä kannattaa maksaa. Jos pyydetään 2500 Eur se on todellista omillaan toimeentulevan kieli- ja paperityötaidottoman, rehellisen suomalaispojan (joka tahtoo ajaa hieman paremmalla autolla) SILMÄÄN KUSEMISTA! - arvaaja
Oletetaan, että ammatikseen saksasta autoja hakeva ottaa palkkion joka on 20 euroa per tehty työtunti ja lisäksi matkalla oloajalta otetaan päivärahat (Saksan päiväraha on 59 euroa per päivä). Koska yksi ihminen pystyy ajamaan vain yhtä autoa, täytyy jokaista haettua autoa varten olla yksi hakija.
Oletetaan, että hakijan pitää keskimäärin katsoa viisi autoa, jotta löytyy hyvä. Yhdeen autoon menee aikaa vaikka yksi tunti (meno myyntipaikkaa, tarkastus ja paluu). Kaupan tekemiseen menisi sitten yksi tunti. Paperisotaan saksassa voisi varata viisi tuntia. Eli jos kaikki menisi hyvin, aikaa saksassa kuluisi kaksi vuorokautta. Tämän lisäksi matkaan takaisin lautalla menisi vuorokausi.
Tästä saadaan 11 tuntia työtä (11 * 20 euroa) kolmen päivän päivärahat (3 * 59 euroa). Matkoihin menee 350 (lento suomi - saksa) 150 lautta saksa - suomi. Kahden yön hotelli saksassa on noin 50 euora per yö (2 * 50). Lisäksi paperikulut saksassa noin 200. Summa 1197 euroa. - Jutta
Tauno kirjoitti:
2500 euron hakupalkkiolla hommassa ei ole mitään mieltä. Monessa tapauksessa hyöty hukkuu jo tuohon. Tiedoksi että ihan vähän aika sitten Automestan hakupalkkio oli 2000 euroa. Hetkessä hinta nostettiin 2500 euroon. Ettei olisi vaan niin että alkaa olkaa kypsää kauraa koko firma. Ps. Samat autot kuukaudesta toiseen myytävänä.
Höpsis! Siellähän autot vaihtuvat vilkkaasti
hinnat ok. Laadukasta tavaraa paljon.
- Arska
Automesta mainostaa sivuillaan että heillä on paikanpäällä oleva edustaja "aina" Munchenissä ei se erikseen sitä matkaa tee.
- jarkki
Automestalla on kaksi palkattua ostajaa jatkuvasti saksassa, saksalainen ja suomalainen,
jotka ovat ostaneet autoja automestalle noin
10 vuotta. Eli ostoasioissa ammattitaitoa riittää.
- yksi
Nimittäin ruotsissa pohjois ruotsiin tuotaessa nuo hakupalkkiot on monesti jopa alle 1000 euroa. Suomessa tuo autojen haku on vielä niin lasten kengissä, että hinnat ei ole vakiintuneet realistiselle tasolle. Kannattaa harkita auton hankkimista ruotsin välittäjien kautta, jos suomen välittäjien ottamat palkkiot on tuota luokkaa.
- tanakka
kai nyt kaikki huomaa, että itse hakien kulut on
tosiaan n. 500 /-100 erkkiä, jos ei ihan Müncheniin asti tarvii lähteä. Siitä voi päätellä
mitä jobbarille kannattaa maksaa.- arvaaja
500 eurolla kattaa juuri ja juuri lennon ja lautan. Pitää siellä saksassa syödä ja nukkua jossakin. Joku tiukan euron vartia voi pari päivää tullakkin toimeen kotoa otetuilla näkkäreillä.
Se, että jobbari ottaa 2000 euroa välityspalkkiota, ei ole paha. Kun sen jobbarin pitää myös kattaa ne hutien kulut onnistuneilla hauilla. (huti = joku hönkää konttoriin mobile.de:n printin kanssa, että tämä. Sitten kun jobbari rupeaa selvittelemään, josko auto olisi myytävän, niin selviää, että meni viikko sitten.)
Eli jos halvalla haluaa, pitää itse se auto käydä hakemassa. - Tauno
arvaaja kirjoitti:
500 eurolla kattaa juuri ja juuri lennon ja lautan. Pitää siellä saksassa syödä ja nukkua jossakin. Joku tiukan euron vartia voi pari päivää tullakkin toimeen kotoa otetuilla näkkäreillä.
Se, että jobbari ottaa 2000 euroa välityspalkkiota, ei ole paha. Kun sen jobbarin pitää myös kattaa ne hutien kulut onnistuneilla hauilla. (huti = joku hönkää konttoriin mobile.de:n printin kanssa, että tämä. Sitten kun jobbari rupeaa selvittelemään, josko auto olisi myytävän, niin selviää, että meni viikko sitten.)
Eli jos halvalla haluaa, pitää itse se auto käydä hakemassa.2000 euroa pelkän auton toimittamisesta Suomeen on selvästi liikaa. 2500 euroa aivan käsittämätön summa, johon katsastuskaan ei nähtävästi kuulu.
- Jake
Verollinen rahti maksaa 600-700e riippuen suomen määränpäästä. Helsinkiin luonnollisesti pienempi maksu kuin seinäjoelle.
Halvimmillaan auton saa siis jobbarilta 1000-1500e riippuen hyvin pitkälle mistä auto haetaan.
Omat kulut hakureissulla:
Matka Lento-Laiva 300e
Polttoaineet 150e
Ruoka 100e
Majoitus ilmainen tuttavan luona
todistukset, kilvet yms. 150e
Eli yhteensä 700e ilman majoituskustannuksia ja muuta käyttörahaa. Että ei se ihan ilmaista ole.
Jake - Jake
Verollinen rahti maksaa 600-700e riippuen suomen määränpäästä. Helsinkiin luonnollisesti pienempi maksu kuin seinäjoelle.
Halvimmillaan auton saa siis jobbarilta 1000-1500e riippuen hyvin pitkälle mistä auto haetaan.
Omat kulut hakureissulla:
Matka Lento-Laiva 300e
Polttoaineet 150e
Ruoka 100e
Majoitus ilmainen tuttavan luona
todistukset, kilvet yms. 150e
Eli yhteensä 700e ilman majoituskustannuksia ja muuta käyttörahaa. Että ei se ihan ilmaista ole.
Jake - jep.
tuo paljon halvemmalla n.1000€ riippuen tapauksesta.
- Automatique
Eipä kannata moisella välityspalkkiolla ruveta kovin vaatimatonta kärryä hankkimaan. Tonni - puolitoista tuntuisi paljon sopivammalta palkkiolta, mutta ainahan sitä pyytää saa.
Toin toissayönä auton kotiin ja kirjoittelen tänne toteutuneista kustannuksista (ja vähän muustakin)kunhan ehdin. - Keijo
Kyllä on rahastus huipussaan ei voi kun ihmetellä kovasti haluavat asiakkaita rahastaa tässä tapauksessa "RYÖVÄTÄ"
- joopa
Ryöväyksen uhri ei voi valita osallistuuko ko. tapahtumaan. Sen sijaan kohtuuttomalta tuntuvia hintoja ei ole pakko maksaa. Kukaan ei kiellä hakemasta autoa itse ihan niin halvalla kuin kykenee.
- Ex automyyjä
siihen mitä autokaupan kate normaalisti on.
Joka kaupassa autoliikkeen kate on suurempi kuin tuo 1000,- € jos on arvokkaammasta autosta kyse, kate on monikertainen. Tosin normaalissa autokaupassa on pääomakuluja ja muita kuluja enemmän kuin saksasta tuottamisessa.
Jokatapauksessa jos on asiantunteva autonvälittäjä, niin säästöä syntyy suomen hintatasoon kun haetaan vähän arvokkaampaa autoa.
Romujen ja tavallisten autojen tuonti on niin ja näin, monessa tapauksessa ei kannata vaikkei olisi mitään tuontikuluja verojen lisäksi.
Juttu on niin että sekä suomesta että saksasta voi tehdä nykyään hyviä ja huonoja kauppoja, tuo välityspalkkion osuus ei ole siinä merkittävin asia vaan se millä hinnalla ja millaisen auton ostaa.- Tauno
Näin puhuu siis Automestan "ex-myyjä". : ) Edelleen 2500 euroa pelkästä auton toimittamisesta Suomeen vastaavuustodistuksesta kohtuuton hinta.
- Ex automyyjä
Tauno kirjoitti:
Näin puhuu siis Automestan "ex-myyjä". : ) Edelleen 2500 euroa pelkästä auton toimittamisesta Suomeen vastaavuustodistuksesta kohtuuton hinta.
Minäkään en maksaisi pelkästään auton toimittamisesta papereineen 2.500,- €
Mutta jos auton hakija löytää minulle hyvän yksilön edullisesti ja pystyy helpottamaan elämääni, olisin valmis maksamaan tuota suuruusluokkaa olevan palkkion. Toki edellytyksenä on myös se että homma toimii luotettavasti eikä yllätyksiä tule.
Kyse on saatavasta hyödystä suhteessa hintaan.
Osaamisen tuomista hyödyistä kannattaa maksaa, ei auton tuottamisesta. Jos teen paremmat kaupat välittäjän avulla mihin itse kykenisin tai ehtisin niin suon asiantuntijalle asiaan kuuluvan palkkion.
Automestan palveluun ja sen tasoon en ota kantaa kun en sitä tunne, saati että olisin joskus ollut heidän palveluksessaan. Kokemus ko. firmasta on kuulopuheiden varassa, eikä ne aina niin mairittelevia juttuja ole ollut.
- Mercedes-mies
Hintahan todennäköisesti sisältää myös sen auton ostohinnan :)
- Arska
Jos näin on.
- tietäjä
Kallis on, sillä auton rahtaus saksasta tänne maksaa kalleimmillaan 1000€! Joten aika paljon veloitetaan netin selaamisesta ja rahansiirtämisestä myyjän tilille! (tai käteen viemisestä)
Epäilen vielä että autoa ei kovin tarkkaan valita vaan ostetaan ensimmäinen auto joka malliltaan ja merkiltään vastaa ostajan haluamaa!
Tolla hinnalla kuka tahansa lentää täältä valikoimaan itse auton, kunhan vaan muistaa kysyä viisaimmilta neuvoa ennnen hakureissun aloittamista, sillä esim. Pohjois-Saksasta eikä Itä-Saksasta autoa ei pidä missään nimessä ostaa!!!
Asia kannattaa myös huomioida tilatessa autoa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma
Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?6262876- 1071512
Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh671466Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok831390- 1141274
- 1381266
- 1031113
Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1361045- 48950
- 49919