Miksi samoja tiettyjä virsiä lauletaan aina kaikkialla? On jotenkin masentavaa, kun sama virsi voidaan laulaa vaikka kuukauden jokaisen sunnuntain jumalanpalveluksessa. Samalla suuri osa virsikirjan sisällöstä jää käytännössä täysin tuntemattomaksi, kun moni tahtoo laulaa lempivirsiään jatkuvasti. On tietysti ymmärrettävää, että joitain virsiä lauletaan enemmän kuin toisia, mutta miksei vaihtelu ole suurempaa?
Aina samat virret
3
530
Vastaukset
- harjoittelija_
Jos vaikka sun kirkossa on joku kanttori,
joka vasta harjoittelee soittamaan virsiä,
eikä osaa vielä kovin montaa :)
Meillä kyllä vaihtelee virret...- eräs kanttori
Seurakunnissa on varmasti erilaisia käytäntöjä jumalanpalveluksen suhteen. Joskus voi olla kyse myös siitä että työntekijät luulevat seurakuntalaisten haluavan laulaa aina samoja tuttuja. Siksi voisi olla ihan hyvä antaa työntekijöille palautetta.
Toisaalta joskus virsiä valitsemassa on pappi jonka musiikillinen koulutus voi olla malko pientä. Vasta vähän aikaa työskennelleet papit eivät välttämättä edes itse tunne läheskään kaikkia virsiä.
Monissa paikoissa on lauluiltoja, lauluseuroja tms. Usein niissä saa myös toivoa ja on hyvin piristävää jos joku toivoo jonkun vähemmän lauletun josta itse pitää.
Mutta koitetaanpas laittaa ensi sunnuntaille jotakin muutakin kuin vakioita.
- Valaistunut munkki
Jos hoilaaminen tuntuu pakkopullalta kirkossa niin älä laula. Näin moni tekee ja ovat nyt paljon onnellisempia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 805619
- 1273913
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj443763- 663434
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262868Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72389- 272174
- 2042071
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?311756Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4291739