Eikö tommosen vähähiilihydraattisen ruokavalion aloittaminen ole ihan sika vaikeeta tai sen noudattaminen..jos ekat 2vk pitää syödä vaan 20g hiilareita niin sitähän pitää jatkuvasti olla kattomassa finelin sivuilla että kuinka paljon missäkin ruoka-aineessa on hiilihydraatteja..sitte jos niitä tietämättään saaki liikaa...
Mua kiinnostais vähän ehkä kokeilla tota, mutta tuntuu niin vaikealta.
Neuvoja?
vhh vaikeeta
17
1555
Vastaukset
- aloittelija?
mitä leipää sais syödä? täysjyväruisleipää? Entäs pastaa? täysjyväpastaa? Mitenkäs sen perunan laita sitten on?
Siis onko se niin että hiilihydraatit muuttuu elimistössä rasvaksi?- aloittelija?
Tarkoittaako sielä Finelissä kun katsoo niitä imeytyviä hiilihydraatti määriä, että mitä vähemmän hiilihydraattia sitä parempi ruoka-aine vhh:n kannalta???
- Kiril
jätät kokonaan pois viljat, leivän, kaikki vehnäjauhotuotteet, makaronit, pastat, pizzat, perunat, riisit ja sokerin. Sillä pääsee jo hyvin alkuun. Hedelmistä voit sitten katsoa Finelistä paljonko on imeytyvää hiilihydraattia. Vältä myös kaikkia keinotekoisia teollisia rasvoja, margariineja. Käytä luonnollisia rasvoja kuten voita, oliivi- ja kookosöljyä.
- karppaaja
kyllä täyruisleipää. Uotilan ruisleivässä on noin 7-8 grammaa hiilareita per viipale, josta imeytyviä noin 5-6 grammaa. Itse tehtyä "karppi" leipää voi syödä päivän aikana reilustikin, koska siinä hiilarit on ihan mitättömiä per annos.
Itse söin induktiovaiheessakin ruisleipää, mutta tosin hedelmiin en kaikonnut. Ja ketoosissa pysymisen kanssa ei ollut ongelmia. Viljojakaan en jättänyt täysin pois, vaan käytin mm. vehnäleseitä.
Olen ollut VHH:lla useita kuukausia ja edelleen välissä elimistö menee ketoosiin, vaikka syön hiilareita mielestäni aikalailla reilusti. En edes enää laske sen tarkemmin. Välttelen perunaa, riisiä, pastoja ja muita vehnäisiä tuotteita. - aloittelija?
Tuohan kuulostaa siltä että mitään ei saa syödä...Mitä sitten saa syödä kun ei pastaa, riisiä ja perunaa...aina jotain niistähän perusateriassa pitäis olla ainakin lapsuuden oppien mukaan...pelkkää lihaa, broileria ja kalaako ( salaatteja hedelmiä marjoja).
Saakos sitten light-limuja/siidereitä juoda ja mehuja joihin ei ole lisätty sokeria? - aloittelija?
karppaaja kirjoitti:
kyllä täyruisleipää. Uotilan ruisleivässä on noin 7-8 grammaa hiilareita per viipale, josta imeytyviä noin 5-6 grammaa. Itse tehtyä "karppi" leipää voi syödä päivän aikana reilustikin, koska siinä hiilarit on ihan mitättömiä per annos.
Itse söin induktiovaiheessakin ruisleipää, mutta tosin hedelmiin en kaikonnut. Ja ketoosissa pysymisen kanssa ei ollut ongelmia. Viljojakaan en jättänyt täysin pois, vaan käytin mm. vehnäleseitä.
Olen ollut VHH:lla useita kuukausia ja edelleen välissä elimistö menee ketoosiin, vaikka syön hiilareita mielestäni aikalailla reilusti. En edes enää laske sen tarkemmin. Välttelen perunaa, riisiä, pastoja ja muita vehnäisiä tuotteita.Olisko ohjetta "karppi" leipään?
Hei tää on ehkä tyhmä kysymys mut mitä toi "karppi" tarkottaa??
Saako induktiovaiheessa syödä/juoda maitotuotteita? maustamatonjogurtissa on kai vähän hiilihydraatteja? rasvaton maito? - kymmenet miljoonat
aloittelija? kirjoitti:
Tuohan kuulostaa siltä että mitään ei saa syödä...Mitä sitten saa syödä kun ei pastaa, riisiä ja perunaa...aina jotain niistähän perusateriassa pitäis olla ainakin lapsuuden oppien mukaan...pelkkää lihaa, broileria ja kalaako ( salaatteja hedelmiä marjoja).
Saakos sitten light-limuja/siidereitä juoda ja mehuja joihin ei ole lisätty sokeria?italialaisetkin syövät sitä!
Jätä pois margariinit ja käytä oliiviöljyä ja voita ruuan kanssa (tai rypsiöljyä jos oliiviölyn maku ei miellytä)
Riisäkin voi syödä, kunhan pitää määrän pienenä.
Itselläni on sellainen periaate, että valtaosan ruuasta muodostaa proteiini, hyvälaatuinen rasva ja kaikenlaiset vihannekset,( varsinkin valkokaali)
Lihan, kalan, kananmunien yms. "höysteenä" käytän pieniä määriä riisiä, pastaa, perunaa tms. - VHH kulinaristi
aloittelija? kirjoitti:
Saakos sitten light-limuja/siidereitä juoda ja mehuja joihin ei ole lisätty sokeria?mutta kyllä se siitä helpottuu. Itse en edes enää laske hiilareita (hiilaritietämys on jo automaattista).
VHH-ruokavalioita on monenlaisia. Yleensä ottaen max-rajana pidetään 100 g hiilareita (>100 ei ole enää VHH). Eli riippuu itsestäsi minkä verran hiilareita voit syödä. Jos haluat syödä riisiä, niin syö mieluiten täysjyväriisiä.
Light-limuja ja sokeritonta siideriä voit juoda (jos olet laihiksella, niin huolehdithan ettei kokonaiskalorimäärä ylity). Toisilla light-limu laukaisee näläntunteen, mutta en ole itse huomannut sellaista.
Itse noudatan tällä hetkellä alhaista hiilarimäärää (lisään hiilareita aina silloin, kun elimistö menee ketoosiin). Normaalisti en syö perunaa, pastaa, riisiä, vehnjäjauhoista leivottuja tuotteita, jne. Viimeisen kahden kuukauden aikana en ole syönyt mitään noista, mutta tämä on aika poikkeuksellista.
Lihan, kalan tai kanan kanssa lisukkeena menee hyvin esimerkiksi kukkakaalimuusi. Ja lisäksi salaattia lautasmallin mukaan). Valmistan itse monia karppiruokia, kuten kesäkurpitsalasagne, joka on tosi hyvää.
En ole totaalikieltäytyjä, joka ruoskii itseään, jos joskus "sortuu". Kun uudet potut ovat omassa maassa kasvaneet, niin aion maistaa ja vieläpä hyvällä omalla tunnolla:) Ja toisaalta olutkin tekee terää silloin tällöin:)
Itse noudatan omaa, minulle sopivaa ruokavalioa ja tyyliä. En siis sitä, mitä joku "mukamas kaikkitietävä guru" täällä latelee. Tärkeintä on se, että itse ole sinut ruokavaliosi kanssa, ei se, että onko se jokin muun mielestä oikeaoppinen. - Kiril
aloittelija? kirjoitti:
Saakos sitten light-limuja/siidereitä juoda ja mehuja joihin ei ole lisätty sokeria?nämä peruna, pasta ja riisi ovat varsin ravinneköyhiä ruoka-aineita ja siksi vain turhaa vatsantäytettä. Ymmärrän kyllä lapsuudesta sen, että sotien jälkeen meillä oli aika huonot ajat ja lautaset täytettiin perunalla ja siihen makkarakastiketta, kouluissa syötiin makaronivelliä. Mutta nyt kun tilanne on muuttunut, emme tarvitse enää näitä turhia ruoka-aineita täyttämään lautasta.
Lihaa, kalaa, kanaa, maksaa ja sitten paljon kasviksia, salaatteja ja jäliruokana marjoja. Kaali on varsin hyvä perunan korvike. Niitä on monia erilaisia. Kukkakaalista voi tehdä mummonmuusia, valkokaalista laatikkoa, kääryleitä, keittoja jne
Itse en juo mitään limuja vaikka niissä ei olisikaan sokeria. Eikös niissä kuitenkin ole jotain makeutusainetta, aspartaamia joka ei ole terveellistä. - ja pasta
kymmenet miljoonat kirjoitti:
italialaisetkin syövät sitä!
Jätä pois margariinit ja käytä oliiviöljyä ja voita ruuan kanssa (tai rypsiöljyä jos oliiviölyn maku ei miellytä)
Riisäkin voi syödä, kunhan pitää määrän pienenä.
Itselläni on sellainen periaate, että valtaosan ruuasta muodostaa proteiini, hyvälaatuinen rasva ja kaikenlaiset vihannekset,( varsinkin valkokaali)
Lihan, kalan, kananmunien yms. "höysteenä" käytän pieniä määriä riisiä, pastaa, perunaa tms.Jos haluaa syödä kuin Italialaiset, niin silloin pitää syödä muutakin kuin vain lisätä pastaa ruokaansa. Se että otetaan muista ruokakulttuureista vain jotain osia omaamme yleensä aiheuttaa vain ongelmia.
Tämä on kumminkin VHH-palsta. ja useimmille pasta ja riisi ei VHHlla käy ollenkaan. Joillekkin se käy pieninä määrinä silloin tällöin. - parjattu
VHH kulinaristi kirjoitti:
mutta kyllä se siitä helpottuu. Itse en edes enää laske hiilareita (hiilaritietämys on jo automaattista).
VHH-ruokavalioita on monenlaisia. Yleensä ottaen max-rajana pidetään 100 g hiilareita (>100 ei ole enää VHH). Eli riippuu itsestäsi minkä verran hiilareita voit syödä. Jos haluat syödä riisiä, niin syö mieluiten täysjyväriisiä.
Light-limuja ja sokeritonta siideriä voit juoda (jos olet laihiksella, niin huolehdithan ettei kokonaiskalorimäärä ylity). Toisilla light-limu laukaisee näläntunteen, mutta en ole itse huomannut sellaista.
Itse noudatan tällä hetkellä alhaista hiilarimäärää (lisään hiilareita aina silloin, kun elimistö menee ketoosiin). Normaalisti en syö perunaa, pastaa, riisiä, vehnjäjauhoista leivottuja tuotteita, jne. Viimeisen kahden kuukauden aikana en ole syönyt mitään noista, mutta tämä on aika poikkeuksellista.
Lihan, kalan tai kanan kanssa lisukkeena menee hyvin esimerkiksi kukkakaalimuusi. Ja lisäksi salaattia lautasmallin mukaan). Valmistan itse monia karppiruokia, kuten kesäkurpitsalasagne, joka on tosi hyvää.
En ole totaalikieltäytyjä, joka ruoskii itseään, jos joskus "sortuu". Kun uudet potut ovat omassa maassa kasvaneet, niin aion maistaa ja vieläpä hyvällä omalla tunnolla:) Ja toisaalta olutkin tekee terää silloin tällöin:)
Itse noudatan omaa, minulle sopivaa ruokavalioa ja tyyliä. En siis sitä, mitä joku "mukamas kaikkitietävä guru" täällä latelee. Tärkeintä on se, että itse ole sinut ruokavaliosi kanssa, ei se, että onko se jokin muun mielestä oikeaoppinen.Heikkilä puhuu asiaa kirjoissaan ja niihin kannattaisi monen tutustua. Sieltä löytää samanlaisia ohjeita mitä juuri sinäkin kirjoitit.
- aloittelija?
miksi ei keinotekoisia teollisia rasvoja (eli?=) margariineja?
- Kiril
aloittelija? kirjoitti:
miksi ei keinotekoisia teollisia rasvoja (eli?=) margariineja?
terveysriski. Ihmisten elimistö ei ole oppinut käyttämään niitä ja siksi ne aiheuttavat tulehdusta. Verisuonten kalkkeutumiset johtuvat tulehduksien aiheuttamista vauriosta, sen takia meillä on niin paljon sydänsairauksia. Sydäntaudit eivät suinkaan johdu eläinrasvoista vaan muokatuista rasvoista.
Toinen verisuonien vaurioita aiheuttava aineryhmä on hiilihydraatit. Sokeri, varsinkin valkoiset jauhot ja paljon tärkkelystä sisältävät kasvikset, syövät elimistön tärkeitä hivenaine- ja antioksidanttivarastoja. Elimistössä ne muuttuvat sokeriksi. - hyväkarppaaja
aloittelija? kirjoitti:
Olisko ohjetta "karppi" leipään?
Hei tää on ehkä tyhmä kysymys mut mitä toi "karppi" tarkottaa??
Saako induktiovaiheessa syödä/juoda maitotuotteita? maustamatonjogurtissa on kai vähän hiilihydraatteja? rasvaton maito?Reseptejä löytyy täältä:
http://karppaus.info/forum/viewforum.php?f=2
http://users.kymp.net/p303525a/
Karppi lienee pohjautuu englannin kieliseen sanaan "carbohydrate" (hiilihydraatti). Eli karppaaja on henkilö, joka tarkkailee hiilarien määrää. Ja karppiruoka on vähähiilarista ruokaa.
Maitoa välttelisin induktiovaiheessa, koska lasillisessa on lähes 10 grammaa hiilareita. Samoin välttelisin jogurttia (kutakuinkin maidon kanssa sama hiilarimäärä).
Induktiovaiheessa kokonaishiilarit pyritään pitämään alhaalla, yleensä max 20-30 grammaa (yksilöllisiä eroja on).
- aloittelija?
Ei...en mä kyllä voi alottaa tota vhh ruokavaliota!!! En pysty luopumaan leivästä!!!!
- leivästä en luovu
kunhan se on täysjyvävalmiste. Ei siis sämpylöitä, rasnkanleipää, paahtoleipää, patonkia, jne.
Itse olen VHH:lla ja syön leipää (ruisleipää ja itse valmistamaani leipää) aamupalalla ja välipalaksi. Joskus myös iltapalaksi. Paino tippuu noin kilon viikossa. Kokonaishiilarit ei ole kuitenkaan korkealla, sillä välissä on ketoosin oireita.
Lisäksi teen usein suolaista piirakkaa tai pitsaa (vähähiilarisella pohjalla tietysti), joka kylmänä on oiva ja helppo leivän korvike. Kahvin kanssa suorastaan suussa sulavaa herkkua:)
Jos et voi vaaleasta leivästä luopua, niin jätä pois pastat ja perunat. Jos olet aiemmin niitä syönyt paljon, niin senkin pitäisi vaikuttaa jo positiivisesti. - pitäisi luopua?
Ei ruisleipää tarvitse poisjättää, ainakaan loppu elämäksi. Aloitusta helpottaa kyllä se, että hiilarit tiputtaa minimiin pariksi viikoksi. Sen myötä on myöskin mahdollista sitten tutkia mikä itselle sopii ja mikä ei.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h292390- 1282303
- 1582054
- 361716
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201668- 271049
- 511037
- 86995
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To24932- 114904