Autoedun kannatavuus

E76

Olen lukenut noita kannattavuus keskusteluja ja mielestäni vaikuttaa että minun ei kannata ottaa autoetua. Mitä mieltä te olette?

Vuosipalkka n. 30000 €
Työajoa n.1500 km (mistä tällä hetkellä saan siis korvauksia)

VAIHTOEHTO 1:
Vapaa-autoetu vähennetään palkasta n. 620 €
Yksityisajoa max 15000 km
Lisäksi pitää olla vielä kakkosauto(n.5000 €), jolla ajettaisiin noin 5000 km.

VAIHTOEHTO 2:(tilanne tällä hetkellä)
kaksi omaa autoa, joilla kammallakin ajetaan noin 10000 km, työmatka-auto pienempi ja halvempi(n.3000 €), toinen iso perheen kuljetin(n.10000 €).

Mielestäni hinta tulee aika kovaksi, koska eikös palkka pienene 620 euron lisäksi vähän vielä verojen takia, mutta näiden vartailu tuntuu olevan aika hankalaa.

9

8505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ozku33

      Juu, ei taida kannattaa jos palkka pienenee koko verotusarvon verran. Itselle tarjottiin 50%/50% sääntöä eli palkka olisi pienentynyt n.320 EUR. Laskin että auto tulisi kokonaisuudessaan maksamaan minulle n. 500EUR/kk. Tuo olisi ehkä juuri ja juuri kannattanut. Sain kuitenkin neuvoteltua tuon 320 EUR lisää palkkaa ns. autokompensointina, jolloin unohdin työsuhdeauton vonkaamisen.

      • E76

        Mukavaa kun joku jaksaa vastailla.

        Niinhän se taitaa olla että näillä lukemilla taitaa mennä tuo työsuhdeautoilu miinus merkkiseksi.

        Omassa autossa vaan pelottaa mahdolliset huoltokulut, kun pitäisi hankkia isoauto suht edullisesti. Tosin sen minkä hankintahinnassa säästää saattaa tulla huoltokuluissa kohta vastaan.


    • ajoa

      saa käsitykseni mukaan olla 18 000 km. Sen jälkeen SAATTAA verottaja puuttua korottamalla edun arvoa. Onko kenelläkään tietoa kuinka suuresta summasta suunnilleen puhutaan tuon korotuksen osalta??

      Kannattavuudesta en tiedä, mutta ainakin minusta on erittäin mukavaa ajaa täysin huolettomasti uudella autolla; ei tarvitse sadatella nousevia bensanhintoja ja aina kolmen vuoden välein saa uudenkarhean auton alle.

    • Jukka

      Sinun tapauksessasi 30000 euron vuosituloilla veroprosenttisi on n. 25%. Kun auton verotusarvo on 620 €/kk ja se vähennetään palkasta, niin nettotulosi pienenevät 22 500 eurosta 15 000 euroon eli pienennystä on 33%. Verotukseesi ei tule muutoksia, nettopalkkasi koostuu vain autosta (12*620=7440 €) ja rahasta 15060 €/v. Auton verotusarvo koostuu uuden auton keskimääräisesti kustannuksista eli tilanne on sama jos ostaisit itse vastaan auton. Autoilu on kallista.

    • Zeys

      Kun katsoo paljonko auton hinnat nykyään putoaa, pidän autoetua hyvänä vaihtoehtona. Kun lisäksi vielä autoverotukseen väistämättä tulee muutoksia ja bensat yms. vain kallistuu niin oman osto on todella riskialtista. Tilanne on hiukka toinen jos ostaa alle 10000€ auton KÄTEISELLÄ ja sillä ajaa 10-vuotta.

      Juuri oman auton vaihdoin autoetuun, mutta tarkkaan saa laskea, itsellä nettovaikutus oli montasataa euroa positiivinen sillä sain myytyä omistamani auton pois ja sillä maksoin talonremppalainat pois = yli 350€/kk seuraavan kolmen vuoden ajan.

      • simppeliä

        Toinen puoli laskusta on simppeliä. Eli autoedussa kustannukset ovat sen verotusarvon verran kuussa.

        Itse laitoin ihan piruuttani vuoden kustannukset ylös ja mun kilsoilla 14000 tuli 1678 euroa (vakuutukset, verot, diesel, huolto, katsastus)

        vakutuukset pikkudieseliin esim 420 (kasko ja liikenne)
        dieseliin menee 20-50 euroa kuussa,
        huolto maksoi 60 euroa
        katsastus saman
        jne...

        Arvonalennus on sitten se toinen juttu.... :)


      • Zeys
        simppeliä kirjoitti:

        Toinen puoli laskusta on simppeliä. Eli autoedussa kustannukset ovat sen verotusarvon verran kuussa.

        Itse laitoin ihan piruuttani vuoden kustannukset ylös ja mun kilsoilla 14000 tuli 1678 euroa (vakuutukset, verot, diesel, huolto, katsastus)

        vakutuukset pikkudieseliin esim 420 (kasko ja liikenne)
        dieseliin menee 20-50 euroa kuussa,
        huolto maksoi 60 euroa
        katsastus saman
        jne...

        Arvonalennus on sitten se toinen juttu.... :)

        Siis sen onko autoetu järkevä vai ei, sitä ei kukaan pysty toisen puolesta sanomaan. Siihen vaikuttaa niin monet seikat.

        Jos aiot ostaa nyt uuden n. 40000€ auton ja vaihtoehtona olisi ottaa se työsuhdeautona on valinta jo helpompi. Pelkkä arvonalenema on ensimmäisinä 3 vuotena vähintään 5000€/vuosi = 416€/kk. Jos tarttet lainaa niin voi lyödä varmaan luokkaa 60-80€/kk korkoja tuohon päälle. Kertokoon joku mikä auto tiputtaa nykyään tuossa hintaluokassa vähemmän...

        Eli ollaan jo 500€/kk. Siihen päälle pesut, renkaat, korjaukset, plaah,plaah,plaah.

        Jos tyytyy halpaan autoon niin sitten tästä ei tartte varmaan edes keskustella... =)


      • autoetuetuauto
        Zeys kirjoitti:

        Siis sen onko autoetu järkevä vai ei, sitä ei kukaan pysty toisen puolesta sanomaan. Siihen vaikuttaa niin monet seikat.

        Jos aiot ostaa nyt uuden n. 40000€ auton ja vaihtoehtona olisi ottaa se työsuhdeautona on valinta jo helpompi. Pelkkä arvonalenema on ensimmäisinä 3 vuotena vähintään 5000€/vuosi = 416€/kk. Jos tarttet lainaa niin voi lyödä varmaan luokkaa 60-80€/kk korkoja tuohon päälle. Kertokoon joku mikä auto tiputtaa nykyään tuossa hintaluokassa vähemmän...

        Eli ollaan jo 500€/kk. Siihen päälle pesut, renkaat, korjaukset, plaah,plaah,plaah.

        Jos tyytyy halpaan autoon niin sitten tästä ei tartte varmaan edes keskustella... =)

        tuossa se pointti tulikin, moni vaan unohtaa sen autaasti kun alkaa kehumaan oman auton etuja...


      • pohdintaa
        Zeys kirjoitti:

        Siis sen onko autoetu järkevä vai ei, sitä ei kukaan pysty toisen puolesta sanomaan. Siihen vaikuttaa niin monet seikat.

        Jos aiot ostaa nyt uuden n. 40000€ auton ja vaihtoehtona olisi ottaa se työsuhdeautona on valinta jo helpompi. Pelkkä arvonalenema on ensimmäisinä 3 vuotena vähintään 5000€/vuosi = 416€/kk. Jos tarttet lainaa niin voi lyödä varmaan luokkaa 60-80€/kk korkoja tuohon päälle. Kertokoon joku mikä auto tiputtaa nykyään tuossa hintaluokassa vähemmän...

        Eli ollaan jo 500€/kk. Siihen päälle pesut, renkaat, korjaukset, plaah,plaah,plaah.

        Jos tyytyy halpaan autoon niin sitten tästä ei tartte varmaan edes keskustella... =)

        turha miettiä paljonko se arvo laskee, suomen viisas eduskunta on juuri päättänyt että auton arvo laskee 1% kuussa jäännösarvosta. Eli se siitä.
        Toki jos kävisi niin, että tämä kommunistinen systeemi joskuu kaatuu, voi olla että niillä hinnoilla on huono tehdä kauppaa..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3517
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2129
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1825
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1746
    5. 80
      1165
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      310
      1112
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      131
      1019
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      905
    Aihe