Raha Vs kiinnostus

VaikeaTapaus

Olen Oulun yliopiston sähkötekniikan opiskelija ja olen harkinnut opintosuunnakseni lääketieteen tekniikkaa. Kiinnostukseni kohdistuu nimenomaan lääketieteen tekniikkaan,bioinformaatioteknologiaan ja yleensäkin ihmistä tutkiviin alueisiin kuten aivotutkimus, unitutkimus jne.
Olen harkinnut sisällyttää tutkintooni opintoja lääketieteen tekniikasta Tampereen teknillisestä yliopistosta tai TKK:sta.
Ongelmana tässä kuitenkin on että pelkään jääväni surkeille palkoille, johonkin yliopistolle tutkijaksi kituuttaan. Olen huomannut että kaikki mikä itsellä koskaan on kiinnostanut työelämässä, on paljastunut taloudelliselta kannalta ajatellen huonoksi vaihtoehdoksi.

Osaako kukaan kertoa millainen palkkataso teknillisen alan tutkijoilla on yksityisellä puolella?

Mielipiteitä, vaikuttaako edellä mainituille aloille panostaa, vai kannattaako valita ehkä jokin perinteisempi ala?

Onko mitään väliä tienaamisen suhteen suuntautuuko lääketieteen tekniikassa laitteiden suunnittelulle vai lääketieteen mittauksiin?

Mistä voisin löytää lisää tietoa?

Muita huomioitavia asioita?

Ps. tiedän että oman kiinnostuksen mukaan kannattaisi valita, mutta en ala huvikseen 6 vuoden koulua käymään jos palkka tosiaan jää heikoksi.

Erittäin kiitollinen jos joku osaisi auttaa. Vaivannut asia jo useamman vuoden.

Kiitos avusta

1

381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en tiedä mutta

      ihan oikeesti ei sillä palkalla ole niin väliä. Jos teet sitä mistä pidät olet motivoitununeempi, joka tietenkin näkyy työtuloksessa ja pitkällä aikavälillä myös palkassa/työllisyydessä, jos taas työ maistuu puulle niin teet kyllä surkeaa tulosta, joka taas näkyy negatiivisesti palkassa (ja työllisyydessä). Itse pidän sitä myös (henkisenä) palkkana että saan tehdä sitä mitä haluan.. jos teet duunia josta et pidä saat sitäpaitsi helpommin burn outin / masennuksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe