Mitä vanhemmaksi tulen

sitä varmempi

Mitä enemmän on elämänkokemusta ja näkemystä sitä varmempi olen siitä, että sinkkuus johtuu siitä, ettei parisuhteeseen ole kykyä. Koska kaikennäköiset ja kaikista elämänalueilta olevat ihmiset pariutuu ja samanlaiset myöskin jää sinkuiksi, niin ei voi olla mitään muuta syytä, kuin se, ettei kaikista ole parisuhteeseen vaikka miten haluaisi. Kun ei ole kykyä edes tutustua sopiviin ihmisiin, tai ei tunnista sopivia tai tekee virheitä, suhteet ei kestä tai on epäkiinnostava. Kaikki se liittyy siihen pariutumiskykyyn.
Sitä voisi verrata vaikka matemaattisuuteen tai musikaalisuuteen tai urheilullisuuteeen. Kaikista ei ole vaikka yrittävät kovasti. Ehkä se on joku luonnonvalinta. Siksi minun mielestäni ei ole mitään luovuttamista jos toteaa ettei kykyjä siihen ole. Kun sanoo sukulaisien ja ystävien uteluun parista, että on kyvytön suhteeseen, niin suut loksahtaa auki, mutta totuushan se vain on. Ei se ole edes negatiivisuutta. Jos olen joillakin tavoilla lahjakas ja joillakin en, niin se on sitten niin. Se ei ole edes mielipideasia, ei kenenkään mielipide muuta sitä asiaa, onko suhdetta vai ei ole, jos sitä ei tullut, ei ole eikä tule.
Minä olen sanonut, etten minä sukulaisten takia ole toiveikas tai toivoton. Eli en viitsi enää nilleekään selittää, että jospa se oikea joskus löytyy. Olen sanonut niin kuin asia on, että olen epäkiinnostava, enkä minkään näköinen. En ole aina ajatellut näin, sanon miten minulle on sanottu. Se on melkein loukkaus niitä kohtaan, mutta arvatkaa miltä ne minusta on tuntuneet.
Ei minusta ole astronautiksikaan, eikä syvänmerensukeltajaksi. Ei kaikkia ole tarkoitettu edes suhteeseen. Silloin olisi kehittynyt joku vaisto tai kyky tai erilainen ulkonäkö siihen tarkoitukseen.

6

1301

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yrmeämpi

Minulle on aivan sama, päättävätkö ihmiset elää yksin vai miten tahtovatkaan, mutta hieman mietin tekstisi tarkoitusta. Kun sanot, ettei kaikilla ihmisillä ole välttämättä kykyä suhteeseen, niin mitä tämä tarkoittaa eli mitä parisuhteeseen mielestäsi sisältyy?

Jos et ole minkään näköinen, aivan sama, ei se ole mikään este suhteelle. Sanot olevasi epäkiinnostava. Noh, jotkut keräävät esim. postimerkkejä ja pitävät sitä kiinnostavana - miljoonista ihmisistä löytyy mitä erilaisimmisista asioista kiinnostuneita.

• kuitenkaan

mitä tekemistä sillä on jos miljoonat ihmiset keräävät postimerkkejä tai tekevät muuta jonkun mielestä tylsää. Asioilla ei ole yhteyttä. Kukaan ei kiinnotu tai ole kiinnostumatta sen takia yksittäisistä tietyistä ihmisistä, jos niistä ei vain kukaan kiinnostu, eikä ketään saada kiinnostumaan yhtään millään jos ei ole kiinnostuakseen.

Kyvyllä tarkoitan sosiaalista kykyä, sopeutumiskykyä, kiinnostavuutta, houkuttelevuutta, mitä joillakin on ja joillakin ei ole ja ulkonäköä, sen lisäksi siihen vaikuttaa elämäntilanne ja jo pelkästään sekin missä ympäristössä elää, sosiaalinen ja fyysinen ympäristöja kaikkien näiden sekoitusta ja jotakin muuta vielä, mikä houkuttelee muita ihmisiä. Siinäpä ne. Sen "kyvyn" vastakohta on sitten helpommin kuvailtavissa miten hyvänsä, se voi olla mitä vain, miksi ei ole kiinnostava tai miksi jostakin ei ole suhteeseen. Näennäisesti joku voi olla tosi hyvä tapaus, mutta kokonaisuus ei ole sellainen, että kykyä suhteeseen olisi. Ei ulkonäkökään yksistään ratkaise, eikä mikään noista yksistään, mutta lopputulos on joko tai. Kaikennäköisillä on suhteita, mutta tarvitaan noista oikeanlainen sekoitus ja lopputulos, joillakin sitä on ja toisilla ei. Eikä sitä muut edes tarkoituksella ajattele, mutta joku täysin väärä x-tekijä siinä kokonaisuudessa aina on, ettei sitä koskaan edes ajatella. Sitäpä se vain tarkoittaa.

• Neito78
        kuitenkaan kirjoitti:

mitä tekemistä sillä on jos miljoonat ihmiset keräävät postimerkkejä tai tekevät muuta jonkun mielestä tylsää. Asioilla ei ole yhteyttä. Kukaan ei kiinnotu tai ole kiinnostumatta sen takia yksittäisistä tietyistä ihmisistä, jos niistä ei vain kukaan kiinnostu, eikä ketään saada kiinnostumaan yhtään millään jos ei ole kiinnostuakseen.

Kyvyllä tarkoitan sosiaalista kykyä, sopeutumiskykyä, kiinnostavuutta, houkuttelevuutta, mitä joillakin on ja joillakin ei ole ja ulkonäköä, sen lisäksi siihen vaikuttaa elämäntilanne ja jo pelkästään sekin missä ympäristössä elää, sosiaalinen ja fyysinen ympäristöja kaikkien näiden sekoitusta ja jotakin muuta vielä, mikä houkuttelee muita ihmisiä. Siinäpä ne. Sen "kyvyn" vastakohta on sitten helpommin kuvailtavissa miten hyvänsä, se voi olla mitä vain, miksi ei ole kiinnostava tai miksi jostakin ei ole suhteeseen. Näennäisesti joku voi olla tosi hyvä tapaus, mutta kokonaisuus ei ole sellainen, että kykyä suhteeseen olisi. Ei ulkonäkökään yksistään ratkaise, eikä mikään noista yksistään, mutta lopputulos on joko tai. Kaikennäköisillä on suhteita, mutta tarvitaan noista oikeanlainen sekoitus ja lopputulos, joillakin sitä on ja toisilla ei. Eikä sitä muut edes tarkoituksella ajattele, mutta joku täysin väärä x-tekijä siinä kokonaisuudessa aina on, ettei sitä koskaan edes ajatella. Sitäpä se vain tarkoittaa.

Olin myös pitkään sitä mieltä ja se mielipide vain vahvistui, mutta nyt on alkanut taas mieli muuttua.
        Kyllä tässä vuosien mittaan on alkanut tajuta asioita eri tavalla ja esteet omien suhteitteni onnistumisille oli lähinnä, että odotin sen olevan jotain "ylimaallista ykseyttä", jossa toisen ajatuksetkin arvaa jo etukäteen.
        Nyt kun alkaa 30 ikävuosi lähestyä ja vuosia jo ollut yksin, niin ei sitä enää jaksa mitään suurta ja ihmeellistä odottaa.
        Paras suhde varmaan onkin sellainen jossa ollaan jalat maassa ja vaan nautitaan siitä että on joku vierellä, mutta tajutaan että kumpikin tässä kuitenkin elää omaa erillistä elämää.
        Jos odottaa jotain sielujen ylimaallista ykseyttä, ei varmaan tunnekaan olevansa koskaan riittävä ja kelvollonen suhteeseen.
        Näin ainakin omalla kohdallani.

• Neito78 kirjoitti:

Olin myös pitkään sitä mieltä ja se mielipide vain vahvistui, mutta nyt on alkanut taas mieli muuttua.
        Kyllä tässä vuosien mittaan on alkanut tajuta asioita eri tavalla ja esteet omien suhteitteni onnistumisille oli lähinnä, että odotin sen olevan jotain "ylimaallista ykseyttä", jossa toisen ajatuksetkin arvaa jo etukäteen.
        Nyt kun alkaa 30 ikävuosi lähestyä ja vuosia jo ollut yksin, niin ei sitä enää jaksa mitään suurta ja ihmeellistä odottaa.
        Paras suhde varmaan onkin sellainen jossa ollaan jalat maassa ja vaan nautitaan siitä että on joku vierellä, mutta tajutaan että kumpikin tässä kuitenkin elää omaa erillistä elämää.
        Jos odottaa jotain sielujen ylimaallista ykseyttä, ei varmaan tunnekaan olevansa koskaan riittävä ja kelvollonen suhteeseen.

"Paras suhde varmaan onkin sellainen jossa ollaan jalat maassa ja vaan nautitaan siitä että on joku vierellä, mutta tajutaan että kumpikin tässä kuitenkin elää omaa erillistä elämää."

Jotain tuollaista minäkin olen yrittänyt itselleni vakuuttaa, mutta en jaksa kuitenkaan uskoa, että se riittää toiselle osapuolelle. Tässä taas tulee se aloittajan mainitsema kyvyttömyys...

Taidan minäkin alkaa kertomaan kyselijöille, ettei mitään suhdetta ole tulossa, etten kykene sellaiseen :)

• ianix
        Neito78 kirjoitti:

Ja jos sellainen sielujen ylimaallinen ykseys pääsee joskus syntymään, niin ei se kovin kauan kestä :)

Sama juttu, ikääntymisen myötä minäkin alan olemaan sitä mieltä, että parisuhteessa pitää olla jonkinlainen yhteinen kieli sekä ennen kaikkea keskinäinen kunnioitus ja luottamus. Ja kiitollisuus siitä, että se toinen jaksaa pysyä siinä vierellä. Oho, olikohan tuo jostain Mikko Alatalon kipaleesta...

• Paha Setä

Eiköhän yleisempi ongelma ole siinä että ihmisillä ei ole kykyä olla yksin. Ei osata olla itsensä kanssa, ei osata oppia tuntemaan itsensä ja omat halunsa tarpeensa. Parisuhteeseen mennään vaikka hampaat irvessä suurin odotuksin koska se on normi. Sitten kaksi toisilleen ja ennen kaikkea itselleen vierasta ihmistä kärvistelee yksinäisempänä kuin ikinä kymmenen-kaksikymmentä vuotta yhdessä kun lapset on pieniä ja asuntolainaa hirveästi. Elämätöntä elämää lähdetään sitten ottamaan takaisin jossain 35-45 ikävuoden paikkeilla avioeron jälkeen.

Minun ohjeeni kaikille sinkuille on että eläkää elämäänne vahvasti ja nauttien jokaisesta päivästä. Tutustukaa ensin itseenne ja siihen mitä te itse, ei ystävät tai sukulaiset, elämältänne haluatte oikeasti. Sen jälkeen just do it. Jos elämän varrella matkaan tarttuu elämänkumppani niin se on prosessin sivutuote, ei tavoite. Silloin te todennäköisesti olette lopun ikänne onnellisessa suhteessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe