PASSWORDS / .htaccess & .htpasswd

Doctår

Olen pistänyt .htaccess tiedostoon koodin:

AuthName "Verification"
AuthType Basic
AuthUserFile /Z/.htpasswd
Require valid-user

ja hakemistoon-Z .htpasswd-tiedoston, joka sisältää - username:password striptin eli tarkoituksenani olisi tehdä salasanan takana oleva hakemisto, mutta aina syöttäessäni kenttiin nuo tiedot - username:password - sivu vain jatkaa kyselyä?! (.htpasswd on siis .htaccess:en ylähakemisto eikä siis webissä kun taas .htaccess on.)

Ja miten tämä liittyy PHP:en on se, että onkohan PHP:ssä mitään striptiä, jolla saisi tuolle .htpasswd:lle laitettua vain adminin oikeudet? Vai hoidetaanko se jotenkin tuolla .htaccess:illa?

Kiitos :)

7

1321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1234

Oletko tehnyt .htpasswd oikean salasanan (kryptaus ohjelmal)?

"AuthUserFile /Z/.htpasswd"
      Onko polku oikea?
      Meinaan yleensä ne on mallia /tunnuksesi/z/ tai vastaavaa. Tuo /z viittaa palvelimen juurihakemistoon jonne yleensä ei oikeuksia.

Ja oletkos tietoinen, että isoilla ja pienillä kirjaimilla eroa?

Vika johtuu joku siitä ettei tuota .htpasswd tiedostoa löydy tai sitten yksinkertaisesti salasana/tunnus väärin jolloin sinulta kysytään uudestaan.

• Doctår

"Oletko tehnyt .htpasswd oikean salasanan (kryptaus ohjelmal)?"
        Olen cryptannut salasanan KxS:llä: http://www.kxs.net/support/htaccess_pw.html. Esim. username:password = moi:moi => (cryptaus) => moi:Ctj/oem74T1Ic (testannut molempia salasanoja
        erikseen)

"Onko polku oikea? (AuthUserFile /Z/.htpasswd)"
        Käsittääkseni se on. Voiko sitä jotenkin erityisesti testata? Olen testannut polkua aivan yksinkertaisestikin .htpasswd & .htaccess samassa kansiossa eli polku /.htpasswd eikö?

Tiedostot sijaisevat serverillä, jossa tiedostosta public_html webbiin eli tässä ei varmaan tarvitse osoittaa polkua kuin /'tiedosto'? Ei varmaan mitään IP:tä jne?

"Ja oletkos tietoinen, että isoilla ja pienillä kirjaimilla eroa?" - Kyllä.

En oikein keksi itse, mutta voisikohan jossain muualla oleva toinen tiedosto vaikuttaa serverin asetuksiin? Huomasin juuri, että .htpasswds kansio on luotu vakiona serverille, mutta olen testannut myös polkua sinne.

Täytyykö muuten noihin .htaccess & .htpasswd tiedostoihin lisätä jotain muita 'perus'-striptejä? Formaatit ovat oikeat. (ei .htaccess.txt jne)

• 1234
        Doctår kirjoitti:

"Oletko tehnyt .htpasswd oikean salasanan (kryptaus ohjelmal)?"
        Olen cryptannut salasanan KxS:llä: http://www.kxs.net/support/htaccess_pw.html. Esim. username:password = moi:moi => (cryptaus) => moi:Ctj/oem74T1Ic (testannut molempia salasanoja
        erikseen)

"Onko polku oikea? (AuthUserFile /Z/.htpasswd)"
        Käsittääkseni se on. Voiko sitä jotenkin erityisesti testata? Olen testannut polkua aivan yksinkertaisestikin .htpasswd & .htaccess samassa kansiossa eli polku /.htpasswd eikö?

Tiedostot sijaisevat serverillä, jossa tiedostosta public_html webbiin eli tässä ei varmaan tarvitse osoittaa polkua kuin /'tiedosto'? Ei varmaan mitään IP:tä jne?

"Ja oletkos tietoinen, että isoilla ja pienillä kirjaimilla eroa?" - Kyllä.

En oikein keksi itse, mutta voisikohan jossain muualla oleva toinen tiedosto vaikuttaa serverin asetuksiin? Huomasin juuri, että .htpasswds kansio on luotu vakiona serverille, mutta olen testannut myös polkua sinne.

Täytyykö muuten noihin .htaccess & .htpasswd tiedostoihin lisätä jotain muita 'perus'-striptejä? Formaatit ovat oikeat. (ei .htaccess.txt jne)

*Olen cryptannut salasanan KxS:llä: http://www.kxs.net/support/htaccess_pw.html. Esim. username:password = moi:moi => (cryptaus) => moi:Ctj/oem74T1Ic (testannut molempia salasanoja
        erikseen)*

Tuossa se vika voikin olla. Jos tuo salaa salasanasi eri tavalla kuin palvelimesi jolloin salasana on aina väärä vaik syötätkin sen oikein. Onko palvelimellasi tuommosta salaajaa?

Kokeileppas http://www.mbnet.fi/MBinternet/ohjeet/suojaus/ tuo on itselläni toiminut. Tekee ihan erinäkösen salasanan.

moi:$apr1$wPWT8/..$QL4dcCYS6nz/JYFk8lo7C/

*Käsittääkseni se on. Voiko sitä jotenkin erityisesti testata? Olen testannut polkua aivan yksinkertaisestikin .htpasswd & .htaccess samassa kansiossa eli polku /.htpasswd eikö?*

Usein FTP(jolla siirrät sivuja) ohjelmassa tuo polku näkyy. Ei polku ole /.htpasswd jos samanssa kansios. Tuo / viittaa juureen jossa sivusi eivät ole. Windows mailmas C:/webjutut/tunnuksesi/ ja laitat poluksi / tällöin tiedosto pitäisi olla C:.

Joten laita se samaan kansioon ja koita pelkällä .htpasswd

*En oikein keksi itse, mutta voisikohan jossain muualla oleva toinen tiedosto vaikuttaa serverin asetuksiin? Huomasin juuri, että .htpasswds kansio on luotu vakiona serverille, mutta olen testannut myös polkua sinne*

Ei voi. .htaccess tiedostossa määrität sen sijainnin ja nimen missä tunnukset/salasanat ovat. Sensijaan toinen .htaccess tiedosto voi sotkea tai pikemminkin kumota määrittelyjä.

*Täytyykö muuten noihin .htaccess & .htpasswd tiedostoihin lisätä jotain muita 'perus'-striptejä?*

Ei, ellet itse halua.

• Doctår
        1234 kirjoitti:

*Olen cryptannut salasanan KxS:llä: http://www.kxs.net/support/htaccess_pw.html. Esim. username:password = moi:moi => (cryptaus) => moi:Ctj/oem74T1Ic (testannut molempia salasanoja
        erikseen)*

Tuossa se vika voikin olla. Jos tuo salaa salasanasi eri tavalla kuin palvelimesi jolloin salasana on aina väärä vaik syötätkin sen oikein. Onko palvelimellasi tuommosta salaajaa?

Kokeileppas http://www.mbnet.fi/MBinternet/ohjeet/suojaus/ tuo on itselläni toiminut. Tekee ihan erinäkösen salasanan.

moi:$apr1$wPWT8/..$QL4dcCYS6nz/JYFk8lo7C/

*Käsittääkseni se on. Voiko sitä jotenkin erityisesti testata? Olen testannut polkua aivan yksinkertaisestikin .htpasswd & .htaccess samassa kansiossa eli polku /.htpasswd eikö?*

Usein FTP(jolla siirrät sivuja) ohjelmassa tuo polku näkyy. Ei polku ole /.htpasswd jos samanssa kansios. Tuo / viittaa juureen jossa sivusi eivät ole. Windows mailmas C:/webjutut/tunnuksesi/ ja laitat poluksi / tällöin tiedosto pitäisi olla C:.

Joten laita se samaan kansioon ja koita pelkällä .htpasswd

*En oikein keksi itse, mutta voisikohan jossain muualla oleva toinen tiedosto vaikuttaa serverin asetuksiin? Huomasin juuri, että .htpasswds kansio on luotu vakiona serverille, mutta olen testannut myös polkua sinne*

Ei voi. .htaccess tiedostossa määrität sen sijainnin ja nimen missä tunnukset/salasanat ovat. Sensijaan toinen .htaccess tiedosto voi sotkea tai pikemminkin kumota määrittelyjä.

*Täytyykö muuten noihin .htaccess & .htpasswd tiedostoihin lisätä jotain muita 'perus'-striptejä?*

Ei, ellet itse halua.

Minulla ei ole mitään tietoa salaajasta. Pitäisikö siitä saada joitain tietoa webhostilta? Olen vain muuttanut salasanat .htpasswd muotoon kuten useassa Tutoriaalissa on neuvottu. Huomasin kuitenkin, että webhosti osaa tehdä salauksen automaattisesti(ei tarkoita etten minä haluaisi), mutta se luokin .htpasswd:n sijasta .passwd-tiedoston, mutta kaikki muu näyttäisi olevan päällisinpuolin samalla tavalla omaan koodiini verrattuna.

Yhden eron olen kuitenkin havainnut webhosti luo "neliöitä" enemmän kuin minä. Tuosta salaajasta olisi kiva kuulla lisää.

General server information:
        Operating system Linux
        Service Status Click to View
        Kernel version 2.6.9-34.106.unsupportedsmp
        Apache version 1.3.36 (Unix)
        PERL version 5.8.7
        Path to PERL /usr/bin/perl
        Path to sendmail /usr/sbin/sendmail
        Installed Perl Modules Click to View
        PHP version 5.0.4
        MySQL version 4.1.20-standard-log
        cPanel Build 10.8.2-RELEASE 119
        Theme BlueHost X v2.5.0
        Control Panel Manual Click to View
        cPanel Pro 1.0 (RC36)

• 1234
        Doctår kirjoitti:

Minulla ei ole mitään tietoa salaajasta. Pitäisikö siitä saada joitain tietoa webhostilta? Olen vain muuttanut salasanat .htpasswd muotoon kuten useassa Tutoriaalissa on neuvottu. Huomasin kuitenkin, että webhosti osaa tehdä salauksen automaattisesti(ei tarkoita etten minä haluaisi), mutta se luokin .htpasswd:n sijasta .passwd-tiedoston, mutta kaikki muu näyttäisi olevan päällisinpuolin samalla tavalla omaan koodiini verrattuna.

Yhden eron olen kuitenkin havainnut webhosti luo "neliöitä" enemmän kuin minä. Tuosta salaajasta olisi kiva kuulla lisää.

General server information:
        Operating system Linux
        Service Status Click to View
        Kernel version 2.6.9-34.106.unsupportedsmp
        Apache version 1.3.36 (Unix)
        PERL version 5.8.7
        Path to PERL /usr/bin/perl
        Path to sendmail /usr/sbin/sendmail
        Installed Perl Modules Click to View
        PHP version 5.0.4
        MySQL version 4.1.20-standard-log
        cPanel Build 10.8.2-RELEASE 119
        Theme BlueHost X v2.5.0
        Control Panel Manual Click to View
        cPanel Pro 1.0 (RC36)

Kokeilitko sitä Mbnetin kryptaajaa?

http://www.kxs.net/support/htaccess_pw.html näyttäisi olevan IIS palvelimelle, eikä Apachelle joka sinul on.

*Huomasin kuitenkin, että webhosti osaa tehdä salauksen automaattisesti(ei tarkoita etten minä haluaisi), mutta se luokin .htpasswd:n sijasta .passwd-tiedoston, mutta kaikki muu näyttäisi olevan päällisinpuolin samalla tavalla omaan koodiini verrattuna.*

Käsittääkseni tuol päätteel ei ole mitään merkitystä.

Ne neliöt on mitäilmeisemmin unix rivinvaihtoja kaik editorit ei niitä ymmärrä vaan näyttää neliöinä.

• Doctår
        1234 kirjoitti:

Kokeilitko sitä Mbnetin kryptaajaa?

http://www.kxs.net/support/htaccess_pw.html näyttäisi olevan IIS palvelimelle, eikä Apachelle joka sinul on.

*Huomasin kuitenkin, että webhosti osaa tehdä salauksen automaattisesti(ei tarkoita etten minä haluaisi), mutta se luokin .htpasswd:n sijasta .passwd-tiedoston, mutta kaikki muu näyttäisi olevan päällisinpuolin samalla tavalla omaan koodiini verrattuna.*

Käsittääkseni tuol päätteel ei ole mitään merkitystä.

Ne neliöt on mitäilmeisemmin unix rivinvaihtoja kaik editorit ei niitä ymmärrä vaan näyttää neliöinä.

"Kokeilitko sitä Mbnetin kryptaajaa?" -Kyllä, muttei onnistunut.

Tämmösellä koodilla kuitenkin onnistuu:
        .htaccess -
        AuthType Basic
        AuthName "Hola"
        AuthUserFile /home/'sivun_nimi'/public_html/passwd
        require valid-user

.passwd -
        moi:wEnNwuU1wAppY

*Laitoin ton MB:n salasanan - $apr1$wPWT8/..$QL4dcCYS6nz/JYFk8lo7C/ - ja webhost näyttää kryptanneen sen eli ei mikää ihme jos omat salasanat ei toimi. Luonnollisesti salasanakenttään menee tuo ei kryptaamaton, mutta ongelma on siinä, että näyttää siltä että se tekee kaikille samoin eli serveriin username:password -> (kryptaus) ->username:pasword'in hash

Eli virhe näyttäisi löytyvän salasanasta/serveristä. Joko salasanaksi jokin toinen muoto (mikään kokeilemani ei onnistunut paitsi tuo serverin antama) tai selville serverin salaus-systeemi.

Thanks

• yttyyt

uy

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      181
      7567
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      88
      3499
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      59
      2424
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      70
      1548
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      373
      1486
    6. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      20
      1386
    7. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      57
      1373
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      1091
    9. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      1040
    10. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      1038
    Aihe