Jarrujen huuhtelu

letkupesijä

Pesen auton toisinaan käsin tavallista vesiletkua käyttäen. Voiko samalla huudella jarruja vedellä vai onko siitä jotain haittaa? Ajattelen lähinnä takana olevia rumpujarruja, että saisko sieltä jarrupölyä huuhdeltua valuttamalla letkulla vettä rummun sisään?

16

2903

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haittaa

ole eikä välttämättä kauheesti hyötyäkään. Märällä tiellä ja lammikosta ajaessa ne kastuu samanlailla. Parempi konsti on paineilma. Jarrurumpu pitää ottaa pois että saa jarrut puhdistettua. Siihenkin suosittelen mielummin paineilmaa.
      Jos kastelet jarruja niin jarruttele sen jälkeen jarrut lämpimiksi että vedet haihtuu eivätkä jää ruostuttamaan.

• Tremolo

Jarrurummun irroitus helpomman kaavan mukaan onnistuu vanhemmissa vehkeissä, joissa rumpu on erillinen. Nykyaikainen systeemi on monissa autoissa sellainen, että rumpu ja napa irtoavat yhtä aikaa. Sen irroittamisessa ei ole mitään mieltä ainakaan pesun yhteydessä, sillä se on isotöinen homma. Ihan vaan tiedoksi sitä harkitseville :)

• mr.tampax

-ei sinne jarruihin mitään paineilmaa laiteta
        -ei missään tapauksessa.
        siinähän on yleensä öljyä seassa,
        -voi pyhä yksinkertaisuus

• mr.tampax kirjoitti:

-ei missään tapauksessa.

....sitä varten on veden/öljynerottimet.

En ole kyllä tavallut paineilmaa, jolla ei voisi vaatteita puhdistaa. Sellainen määrä epäpuhtauksia, mikä ei näy, ei ole haitallista esim. jarruille.

Millähän ilveellä muuten luulet maalaavasi? Maalaus on pikkasen kronkelimpi aine kuin jarrukengät.....

• mr.tampax
        Tojo-Kölli kirjoitti:

En ole kyllä tavallut paineilmaa, jolla ei voisi vaatteita puhdistaa. Sellainen määrä epäpuhtauksia, mikä ei näy, ei ole haitallista esim. jarruille.

Millähän ilveellä muuten luulet maalaavasi? Maalaus on pikkasen kronkelimpi aine kuin jarrukengät.....

Ei minulla ole tarvetta ryhtyä automaalariksi.

Se on letkupesijän nyt ostettava kompura,öljyn ja vedenerottimet ja lisäksi vielä maalausvehkeet.

Kalliiksi se käy jarrujen puhdistus...

• hyihyi
        Tojo-Kölli kirjoitti:

ei paineilmaa saa ihoa kohti suihkutella, kuten sinä putsailet haalareitasi!!!

• hyihyi kirjoitti:

ei paineilmaa saa ihoa kohti suihkutella, kuten sinä putsailet haalareitasi!!!

....kangasta välistä, ei suoraan iholle.

Painetta ja suihkutuskulmaa säätämällä ei mitään vaurioita tule. Koskee myös monia muita paikkoja kuin ihoa.... Ihan samalla tavalla kuin koskee painepesuriakin.

• Kallonkutistaja
        mr.tampax kirjoitti:

-ei missään tapauksessa.

Oikeat jarrujen puhdistuslaitteet käyttävät kuumaa vettä. Paineilma on huono vaihtoehto, jos paloissa on asbestia, vaikkakaan kotikäyttäjällä tuskin tulee ongelmia senkään kanssa.

• vintiöt..
        Kallonkutistaja kirjoitti:

Oikeat jarrujen puhdistuslaitteet käyttävät kuumaa vettä. Paineilma on huono vaihtoehto, jos paloissa on asbestia, vaikkakaan kotikäyttäjällä tuskin tulee ongelmia senkään kanssa.

asbesti ei poistu ikinä keuhkoista ja rumpujarrullisissa monissa autoissa saattaa olla alkuperäiset vielä sitä itseä!!

• asbestia
        Kallonkutistaja kirjoitti:

Jarrukengissä ei ole ollut aikoihin asbestia, mutta kyllä se jarrupöly silti on tosi hienojakeista ja tarttuvaa. Tuskin lähtee rykimällä pois keuhkoista.

Olen puhdistanut jarrupölyn jarrujen huoltamisen yhteydessä ilmanpaineella, mutta olen itse aina tuulen yläpuolella, olen puhaltamisen hetkellä hengittämättä ja pidän päätäni poispäin käännettynä.

Olen katsonut korjaamoilla kun ne puhaltelee noin vain ja voipa sanoa päivittäisenä työnä ilman suojauksia.

• Renu19
        Tremolo kirjoitti:

Jarrurummun irroitus helpomman kaavan mukaan onnistuu vanhemmissa vehkeissä, joissa rumpu on erillinen. Nykyaikainen systeemi on monissa autoissa sellainen, että rumpu ja napa irtoavat yhtä aikaa. Sen irroittamisessa ei ole mitään mieltä ainakaan pesun yhteydessä, sillä se on isotöinen homma. Ihan vaan tiedoksi sitä harkitseville :)

Miksikäs se rummun irrotus napoineen päivineen on hankalampaa? Ite olen ainakin pitänyt helppona irrottaa sen napamutterin ja riuhtoa rummun renkaineen ja napoineen päivineen pois. Ei tarvii suotta rengaspultteja irrotella ja samalla voi tutkiskella pyöränlaakerinkin kunnon.

• manne

...sitä tee, ei vedellä pidä jarruja huuhtoo.

Kun peset autoo, niin aloita katosta ja sitten letkuttelet ikkunat ja sitten konepeltii ja takapaksii. Jos letkuttelu ei vielä riitä, niin voithan pestä sillä ikkunat sisäpuoleltakii, mutta tosiaan älä jarruu...

• letkupesijä

manne: en ihan ota tolkkua vastauksestasi, mutta kerrohan miksei pidä jarruja vedellä huuhtoo? Ihan tosisti tämä oli kysymykseni. Kun tuli vain tuollainen ajatus, niin meinasin kysyä etten tee mitään peruuttamattoman pahaa, jos sieltä vähän vettä valutan. Toinen kun sanoi, että kastuuhan ne satteellakin...

Kaikille muille kiitokset infosta. Jos pitäis ensin paineilmavehkeet hommata, luulen että annan mieluummin ammattilaisen hoitaa homman, sitten kun se on tarpeen. Kun en ole mikään kokenut tee-se-itse mies... Vai putsaatteko jarruja jotenkin säännöllisesti?

• Jore888

Vanha ketju, mutta vastaan silti. Venetrailereissa rumpujarrut ja ne lasketaan veteen upoksiin. Järviveden kanssa ei ongelmaa, kunhan jarruttelee kuivaksi kastelun jälkeen. Meriveden kanssa eri asia. Eli saa kastella makealla vedellä, kunhan myös muistaa kuivata.

• siinäsejippo

Parempi käyttää kumiletkua.

• lksjsklfjskljskldkdsl

Jarrukliineri on parempi. Paineilmaa ei kannattaisi käyttää jarrupölyn puhdistamiseen kun se pöly leviää hengitysilmaan. Jarrukliineri tai vesi sitoo pölyn niin ettei se leviä ilmaan vaan valuu nesteen mukana pois.
      Vaikkei asbestia ehkä enää käytetäkään niin jarrupöly on silti myrkyllistä hengitettäväksi.
      Muutenkin autokemikaaleja käsitellessä ei kannattaisi paljain käsin kosketellä niitä, mieluummin ko. kemikaalin kestävät käsineet käteen ja suojalasejakin kannattaisi käyttää ettei pölyä tai kemikaalia roisku silmiin. Esim. auton alla jos joutuu työskentelemään niin silkka kurakin on ikävää jos sitä putoaa silmään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4541
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      503
      2420
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      1981
    4. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      18
      1779
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      79
      1543
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1505
    7. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      11
      1061
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      93
      900
    9. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      39
      827
    10. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      118
      818
    Aihe