Tanskan autoveropalautukset vientiautoille.
Mikäli pitkä juttu ei kiinnosta, lue jutun lopusta yhteenveto.
FAKTAA:
Tunnetusti Tanskassa on EU:n halvimmat verottomat autot, joten uuden auton ostaminen tulee useimmiten halvimmaksi Tanskasta.
Edullinen veroton hinta uudelle tarkoittaa myös edullista verotonta hintaa käytetyille.
Tanskassa autoverotus on korkea, ensimmäiset 45000 tanskan kruunua (noin 6000€) saa veroa 90% ja loput saa veroa 180%.
Turvavarusteista saa joitain alennuksia verotukseen.
Lähde:
http://www.skovgaard.org/europe/denmark.htm#tax
>> Car registration tax of 180% of the car and the VAT (the first 45.000 kr. are taxed "only" at 90%, and there are deductions for some safety equipment).
Note that this includes a "tax tax" because the registration tax is also calculated on the VAT. > Registration fee refund
Your registration fee can be paid back, if your car has been de-registered at the motor register and has been taken out of Denmark;
and if a registration fee was paid when the car was registered.
The amount paid corresponds to the registration fee to be paid if the same vehicle was imported from abroad, minus 15%.
Amounts less than DKK 7500 will not be repaid for private cars, and certain rules for the car s condition etc. apply.
The refund is determined according to the assessment authority s calculation of the car s value. For a registration fee refund,
please contact your regional customs and tax authorities.
The enquiry must take place before the car is taken out of Denmark. There is an administration fee of DKK 150 per car.
VÄITTEET ON TODISTETTU OIKEAKSI.
Tanskan autoveropalautukset vientiautoille
39
9736
Vastaukset
- jyske bil
Ensimmäinen todellin laskelma Tanska-auton kannattavuudesta.
Mitenkäs ajaminen Suomeen luonnistuu? Onko Tanskassa yhtä hankala siirtokilpi systeemi kuin Ruotsissa? Onnistuisiko suomalaisilla siirtokilvillä?
Kun auto vielä ensirekisteröidään Suomessa, niin se on aikanaan myydessä aito Suomi-auto. - temppi2
1) Auton hinta nykyään Suomessa: Mondeo 2.0TDCi 130hv Trend X Sportback 34690€ / Wagon 35140€
2) Unohdit käteisalennuksen tuosta Suomi-autosta. Tässä tapauksessa se pitänee huomioida.- ^^^^
2) käteisalennusta saa, mutta sitten hintaan lisätään toimituskulut. Yleensä menee aika yksiin alennuksen kanssa. Eli käytännössä auto lähtee liikkeestä sillä ovh hinnalla.
- jyske bil
^^^^ kirjoitti:
2) käteisalennusta saa, mutta sitten hintaan lisätään toimituskulut. Yleensä menee aika yksiin alennuksen kanssa. Eli käytännössä auto lähtee liikkeestä sillä ovh hinnalla.
Onko X-malli pelkästään Suomessa tarjolla?
Luulisi, että poistuvan mallin hintoja olisi alennettu myös Tanskassa ja toisekseen, Tanskassakin lienee tapana saada alennusta suoralla kaupalla ostettaessa.
Niin tai näin, lopullinen hintavertailu pitäisi tehdä siten, että selvittäisi haluttujen varusteiden hinnat ja vielä viimeiset hinnat tinkaamisen jälkeen.
Sen laskelma osoitti, että todella merkittävää säästöä on tarjolla. - käsi
^^^^ kirjoitti:
2) käteisalennusta saa, mutta sitten hintaan lisätään toimituskulut. Yleensä menee aika yksiin alennuksen kanssa. Eli käytännössä auto lähtee liikkeestä sillä ovh hinnalla.
Uusista autoista käteisalennukset eivät tosiaan ole kovin merkittäviä. Lähinnä puhutaan ehkä toimituskuluista sekä asiakkaan tinkaamisen jälkeen mukaan saatavista lohkolämmittimestä ja alennetusta hinnasta peräkoukun osalta. Jostain kumman syystä uudet autot menevät aika hyvin kaupaksi tälläkin hetkellä, eli merkittäviä käteisalennuksia ei uusien autojen osalta tarvitse edes antaa.
Käytettyjen autojen varastot sen sijaan ovat aika suuret, ja niitä liikkeet pyrkivät vähentämään isoilla käteisalennuksilla (esimerkiksi kesäkuussa oli tämä VW/Audi liikkeiden 10% käteisalennuskampanja). Isot käteisalennukset ovat liikkeille (ja valtiolle) kannattavaa politiikkaa siitäkin syystä, että tuontiautojen autovero lasketaan pyyntihinnasta eikä myyntihinnasta (tai varsinkaan tuoontiauton ostohinnasta / markkina-arvosta ostomaassa). Verotuksessa kun ei huomioida käteisalennuksen määräksi 10 prosenttia, vaan ns. "vakiovähennys" on paljon pienempi. Käteisalennuksilla saadaan hieman pienennettyä tuontiautojen edullisuutta, jolloin mukavuudenhaluiset ihmiset ostavat käytetyt autonsa Suomesta myös käteisostotapauksissa. - Uuden ostanut
^^^^ kirjoitti:
2) käteisalennusta saa, mutta sitten hintaan lisätään toimituskulut. Yleensä menee aika yksiin alennuksen kanssa. Eli käytännössä auto lähtee liikkeestä sillä ovh hinnalla.
Vain todella huono tinkaaja saa vain toimituskulujen verran alennusta uuden auton hinnasta. Itse maksoin omasta uudesta autosta listahinnan, mutta sain noin 2000 euron arvoiset lisävarusteet nollahinnalla, se vastaa noin 7 % alennusta. Ko. varusteet eivät muuten ollet ylihinnoiteltuja vaan ihan kilpailukykyisiä hintoja. Alennus oli samaa tasoa myös edelliselläkin kerralla kolme vuotta aiemmin.
- Tax free hinnatkaan
Uuden ostanut kirjoitti:
Vain todella huono tinkaaja saa vain toimituskulujen verran alennusta uuden auton hinnasta. Itse maksoin omasta uudesta autosta listahinnan, mutta sain noin 2000 euron arvoiset lisävarusteet nollahinnalla, se vastaa noin 7 % alennusta. Ko. varusteet eivät muuten ollet ylihinnoiteltuja vaan ihan kilpailukykyisiä hintoja. Alennus oli samaa tasoa myös edelliselläkin kerralla kolme vuotta aiemmin.
ole kiveen hakattuja.
- expatti
Tax free hinnatkaan kirjoitti:
ole kiveen hakattuja.
Ostin pari vuotta sitten Suomesta tax-free Audin ja kaupat tehtiin aivan normaaliin tapaan eli tarjous ja tinkaaminen. Hinta tippui prosenteissa samaa luokkaa kuin verollisessa autossakin.
Tax free -hinnastohan ei ole maahantuojan omakustannushinnasto eli niissäkin on katetta aivan riittämiin.
Asian voi helposti todeta ottamalla suomalaisen tax free hinnan ja laskemalla siihen normaalin autoveron, niin lopputuloksena kalliimpi auto kuin normaali hinnastossa. - jordaani
Uuden ostanut kirjoitti:
Vain todella huono tinkaaja saa vain toimituskulujen verran alennusta uuden auton hinnasta. Itse maksoin omasta uudesta autosta listahinnan, mutta sain noin 2000 euron arvoiset lisävarusteet nollahinnalla, se vastaa noin 7 % alennusta. Ko. varusteet eivät muuten ollet ylihinnoiteltuja vaan ihan kilpailukykyisiä hintoja. Alennus oli samaa tasoa myös edelliselläkin kerralla kolme vuotta aiemmin.
Tinkimisen onnistuminen riippuu monesta, automerkistä ja mallista, autoliikkeen taloudesta, myyjän palkkiokertymästä jne.
Eipä tarvitse paljoa myyjän tinkiä katteista, jos autoja jonotetaan jo valmiiksi kuukausi tolkulla ja innokkaimpia ostajia joutuu hätistelemään ovelta.
Toinen merkki tai malli on poistumassa markkinoilta ja viimeisiä kaupataan reilulla alennuksilla.
Esim. nyt viimesiä vanhan mallisia Ducatoja myydään antamalla kaupanpäälle kahden tonnin varusteet ja mistä tahansa pihaan ajamalla tuodusta katiskasta luvataan hyvittää vähintään puolitoista tonnia. Myyjä lupasi vielä talvirenkaat kaupantekijäisiksi. - Jaska2
expatti kirjoitti:
Ostin pari vuotta sitten Suomesta tax-free Audin ja kaupat tehtiin aivan normaaliin tapaan eli tarjous ja tinkaaminen. Hinta tippui prosenteissa samaa luokkaa kuin verollisessa autossakin.
Tax free -hinnastohan ei ole maahantuojan omakustannushinnasto eli niissäkin on katetta aivan riittämiin.
Asian voi helposti todeta ottamalla suomalaisen tax free hinnan ja laskemalla siihen normaalin autoveron, niin lopputuloksena kalliimpi auto kuin normaali hinnastossa.Jos tax free -hinta verot on korkeampi kuin verollinen listahinta, on myyjällä käytössä kaksoishinnoittelu eli eri hinta suomalaisille auton ostajille ja muiden EU-maiden kansalaisille. Sellainen ei ole EU:ssa sallittua.
- expatti
Jaska2 kirjoitti:
Jos tax free -hinta verot on korkeampi kuin verollinen listahinta, on myyjällä käytössä kaksoishinnoittelu eli eri hinta suomalaisille auton ostajille ja muiden EU-maiden kansalaisille. Sellainen ei ole EU:ssa sallittua.
Eihän tällä ole mitään tekemistä kansalaisuuden kanssa.
Tax free hinnatkin ovat samat, olipa ostajana ulkomaan kansalainen tai ulkomaille muuttava Suomen kansalainen.
Vastaavasti jos Saksan kansalainen asuu vakituisesti Suomessa, on hänenkin ostettava verollinen auto. - maahantuoja
Jaska2 kirjoitti:
Jos tax free -hinta verot on korkeampi kuin verollinen listahinta, on myyjällä käytössä kaksoishinnoittelu eli eri hinta suomalaisille auton ostajille ja muiden EU-maiden kansalaisille. Sellainen ei ole EU:ssa sallittua.
saa autonsa edullisesti, ei automaattisesti tarkoita sitä että loppuhinta olisi samassa suhteessa. Käy vaikka katsomassa www.mazda.fi taxfree hintoja jotka ovat huomattavan kovia verrattuna esim. http://www.dansk-autoimport.dk/
hintoihin. - Jaska2
expatti kirjoitti:
Eihän tällä ole mitään tekemistä kansalaisuuden kanssa.
Tax free hinnatkin ovat samat, olipa ostajana ulkomaan kansalainen tai ulkomaille muuttava Suomen kansalainen.
Vastaavasti jos Saksan kansalainen asuu vakituisesti Suomessa, on hänenkin ostettava verollinen auto.Tarkoitin sitä, että myyjä ei saa ottaa eri hintaa Suomessa asuvalta asiakkaalta ja toisessa EU-maassa asuvalta asiakkaalta. Suomessa asuvahan maksaa verollisen listahinnan ja toisessa EU-maassa asuva tax free -hinnan. Tämä tax free -hinta ei silloin saa verot lisättynä olla korkeampi kuin Suomessa voimassa oleva listahinta.
Tässä linkki EU-säädöksiin:
http://ec.europa.eu/comm/competition/car_sector/explanatory_brochure_fi.pdf
Poiminta ko. dokumentista:
"Kysymys 33: Voiko toimittaja ottaa jossain jäsenvaltiossa käyttöön erityisen
järjestelmän, jossa kuluttajat saavat alennusta, jos he rekisteröivät auton kyseisessä
maassa, mutta kuluttajat, jotka rekisteröivät ajoneuvonsa toisessa jäsenvaltiossa, eivät
ole oikeutettuja alennukseen?
Ei voi. Tällainen järjestelmä rajoittaa myyntiä muiden jäsenvaltioiden kuluttajille ja
rajoittaa vakavasti kilpailua. Se johtaisi siihen, ettei toimittajan jakelusopimuksiin
sovellettaisi ryhmäpoikkeusta." - Jaska2
maahantuoja kirjoitti:
saa autonsa edullisesti, ei automaattisesti tarkoita sitä että loppuhinta olisi samassa suhteessa. Käy vaikka katsomassa www.mazda.fi taxfree hintoja jotka ovat huomattavan kovia verrattuna esim. http://www.dansk-autoimport.dk/
hintoihin.Nyt puhut ihan eri asiasta. Kyse oli siitä, että myyjällä on eri hinta autoverot maksavalle asiakkaalle ja verottoman auton ostajalle. Hinnoissa saisi olla eroa vain verojen määrän verran.
- käsi
jordaani kirjoitti:
Tinkimisen onnistuminen riippuu monesta, automerkistä ja mallista, autoliikkeen taloudesta, myyjän palkkiokertymästä jne.
Eipä tarvitse paljoa myyjän tinkiä katteista, jos autoja jonotetaan jo valmiiksi kuukausi tolkulla ja innokkaimpia ostajia joutuu hätistelemään ovelta.
Toinen merkki tai malli on poistumassa markkinoilta ja viimeisiä kaupataan reilulla alennuksilla.
Esim. nyt viimesiä vanhan mallisia Ducatoja myydään antamalla kaupanpäälle kahden tonnin varusteet ja mistä tahansa pihaan ajamalla tuodusta katiskasta luvataan hyvittää vähintään puolitoista tonnia. Myyjä lupasi vielä talvirenkaat kaupantekijäisiksi.Esimerkiksi Scoda Octavian toimitusajat ovat olleet neljän kuukauden tienoilla. Niitä ei ole paljon tarvinnut alennuksilla myydä, kun menestys erinäisissä testeissä ja vertailuissa on puhunut puolestaan.
Asia erikseen on millä alennuksilla Nissaneita ja Mazdoja on joutunut myymään. Ja mitkä niiden toimitusajat sitten ovatkaan (eli onko niitä esimerkiksi vino pino maahantuontivarastossa Helsingissä?). - Jorgé
Kaiken kaikkiaan tällaisessakin vertailussa on niin monta muuttujaa, että hintojen vertailu on tavalliselle auton ostajalle työlästä.
Käytin laskelmissa 11/2005 hintavertailun hintoja. Toukokuun 2006 hintavertailun hinnat julkaistaan parin viikon sisällä.
On tuo hintakin muuttunut Tanskassa, täältä voi katsoa verottomia hintoja:
http://www.carprices.dk/ford.html
Suomihinnat: http://www.ford.fi/mallisto_mondeo_hinnat.html
tai http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/02_Autoverotus/04_Uudet_ajoneuvot_verotusarvotilastot/index.jsp
(päivitetty 13.7.2006)
(Hintoihin lisätään Ford-liikkeen toimituskulut)
Hintavertailua yllämainituilta sivuilta löytyneillä hintatiedoilla muutaman diesel-mallin osalta:
Ford Mondeo 2.0 TDCi 90hv Ambiente Wagon :
Suomi OVH : 33340,0
Verotusarvo : 31706,4
Autovero : 8427,8
ELV : 1854,1
Autovero ELV : 10281,9
Tanskan OVH : 14662,0
ALV 22% : 3225,6
Tanskan OVH ALV : 17887,6
Hinta yhteensä : 28169,6
Hintaetu € : 5170,5
Hintaetu % : 15,5
Ford Mondeo 2.0 TDCi (90) Trend X Sportback :
Suomi OVH : 32840,0
Verotusarvo : 31226,4
Autovero : 8293,4
ELV : 1824,5
Autovero ELV : 10117,9
Tanskan OVH : 15500,0
ALV 22% : 3410,0
Tanskan OVH ALV : 18910,0
Hinta yhteensä : 29027,9
Hintaetu € : 3812,1
Hintaetu % : 11,6
Ford Mondeo 2.0 TDCi (130) Trend X Sportback :
Suomi OVH : 34690,0
Verotusarvo : 33002,4
Autovero : 8790,7
ELV : 1933,9
Autovero ELV : 10724,6
Tanskan OVH : 16040,0
ALV 22% : 3528,8
Tanskan OVH ALV : 19568,8
Hinta yhteensä : 30293,4
Hintaetu € : 4396,6
Hintaetu % : 12,7
Ford Mondeo 2.0 TDCi 130hv Trend X Wagon :
Suomi OVH : 35140,0
Verotusarvo : 33434,4
Autovero : 8911,6
ELV : 1960,6
Autovero ELV : 10872,2
Tanskan OVH : 16929,0
ALV 22% : 3724,4
Tanskan OVH ALV : 20653,4
Hinta yhteensä : 31525,6
Hintaetu € : 3614,4
Hintaetu % : 10,3
Ford Mondeo 2.2 TDCi 155hv Ghia X Wagon :
Suomi OVH : 38310,0
Verotusarvo : 36477,6
Autovero : 9763,7
ELV : 2148,0
Autovero ELV : 11911,7
Tanskan OVH : 17392,0
ALV 22% : 3826,2
Tanskan OVH ALV : 21218,2
Hinta yhteensä : 33130,0
Hintaetu € : 5180,0
Hintaetu % : 13,5
(Huom. Tässä oli hieman eri malli Tanskassa vertailuhintana, joten tulos ei ole aivan eksakti.
Tarkoituksena oli kuitenkin verrata mallisarjan kalleimpia dieseleitä)
Vertailu on tehty OVH-hintojen perusteella.
Vertailun tulos tiivistettynä:
Ford Mondeo 2.0 TDCi 90hv Ambiente Wagon : 5170,5€ eli 15,5%
Ford Mondeo 2.0 TDCi Trend X Sportback : 3812,1€ eli 11,6%
Ford Mondeo 2.0 TDCi (130) Trend X Sportback : 4396,6€ eli 12,7%
Ford Mondeo 2.0 TDCi 130hv Trend X Wagon : 3614,4€ eli 10,3%
Ford Mondeo 2.2 TDCi 155hv Ghia X Wagon : 5180,0€ eli 13,5% - Jaska2
Jorgé kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan tällaisessakin vertailussa on niin monta muuttujaa, että hintojen vertailu on tavalliselle auton ostajalle työlästä.
Käytin laskelmissa 11/2005 hintavertailun hintoja. Toukokuun 2006 hintavertailun hinnat julkaistaan parin viikon sisällä.
On tuo hintakin muuttunut Tanskassa, täältä voi katsoa verottomia hintoja:
http://www.carprices.dk/ford.html
Suomihinnat: http://www.ford.fi/mallisto_mondeo_hinnat.html
tai http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/02_Autoverotus/04_Uudet_ajoneuvot_verotusarvotilastot/index.jsp
(päivitetty 13.7.2006)
(Hintoihin lisätään Ford-liikkeen toimituskulut)
Hintavertailua yllämainituilta sivuilta löytyneillä hintatiedoilla muutaman diesel-mallin osalta:
Ford Mondeo 2.0 TDCi 90hv Ambiente Wagon :
Suomi OVH : 33340,0
Verotusarvo : 31706,4
Autovero : 8427,8
ELV : 1854,1
Autovero ELV : 10281,9
Tanskan OVH : 14662,0
ALV 22% : 3225,6
Tanskan OVH ALV : 17887,6
Hinta yhteensä : 28169,6
Hintaetu € : 5170,5
Hintaetu % : 15,5
Ford Mondeo 2.0 TDCi (90) Trend X Sportback :
Suomi OVH : 32840,0
Verotusarvo : 31226,4
Autovero : 8293,4
ELV : 1824,5
Autovero ELV : 10117,9
Tanskan OVH : 15500,0
ALV 22% : 3410,0
Tanskan OVH ALV : 18910,0
Hinta yhteensä : 29027,9
Hintaetu € : 3812,1
Hintaetu % : 11,6
Ford Mondeo 2.0 TDCi (130) Trend X Sportback :
Suomi OVH : 34690,0
Verotusarvo : 33002,4
Autovero : 8790,7
ELV : 1933,9
Autovero ELV : 10724,6
Tanskan OVH : 16040,0
ALV 22% : 3528,8
Tanskan OVH ALV : 19568,8
Hinta yhteensä : 30293,4
Hintaetu € : 4396,6
Hintaetu % : 12,7
Ford Mondeo 2.0 TDCi 130hv Trend X Wagon :
Suomi OVH : 35140,0
Verotusarvo : 33434,4
Autovero : 8911,6
ELV : 1960,6
Autovero ELV : 10872,2
Tanskan OVH : 16929,0
ALV 22% : 3724,4
Tanskan OVH ALV : 20653,4
Hinta yhteensä : 31525,6
Hintaetu € : 3614,4
Hintaetu % : 10,3
Ford Mondeo 2.2 TDCi 155hv Ghia X Wagon :
Suomi OVH : 38310,0
Verotusarvo : 36477,6
Autovero : 9763,7
ELV : 2148,0
Autovero ELV : 11911,7
Tanskan OVH : 17392,0
ALV 22% : 3826,2
Tanskan OVH ALV : 21218,2
Hinta yhteensä : 33130,0
Hintaetu € : 5180,0
Hintaetu % : 13,5
(Huom. Tässä oli hieman eri malli Tanskassa vertailuhintana, joten tulos ei ole aivan eksakti.
Tarkoituksena oli kuitenkin verrata mallisarjan kalleimpia dieseleitä)
Vertailu on tehty OVH-hintojen perusteella.
Vertailun tulos tiivistettynä:
Ford Mondeo 2.0 TDCi 90hv Ambiente Wagon : 5170,5€ eli 15,5%
Ford Mondeo 2.0 TDCi Trend X Sportback : 3812,1€ eli 11,6%
Ford Mondeo 2.0 TDCi (130) Trend X Sportback : 4396,6€ eli 12,7%
Ford Mondeo 2.0 TDCi 130hv Trend X Wagon : 3614,4€ eli 10,3%
Ford Mondeo 2.2 TDCi 155hv Ghia X Wagon : 5180,0€ eli 13,5%Tällaisissa vertailuissa pitää muistaa, että vertailulta putoaa pohja pois ellei autojen varustelutaso ole TÄSMÄLLEEN sama. Ford Mondeon eri mallien (Ambiente,Trend ym.) varustelu Tanskassa ja Suomessa tuskin on identtinen vaikka nimet ovatkin samat.
- wifferi
Jaska2 kirjoitti:
Tällaisissa vertailuissa pitää muistaa, että vertailulta putoaa pohja pois ellei autojen varustelutaso ole TÄSMÄLLEEN sama. Ford Mondeon eri mallien (Ambiente,Trend ym.) varustelu Tanskassa ja Suomessa tuskin on identtinen vaikka nimet ovatkin samat.
Luulo näyttää olevan tiedon väärti...
Etsipä Jaska2 varuste-erot huviksesi. Ja sitten perustele oletus, että edellä mainitut laskelmat ovat vääriä varusteiden erilaisuuden johdosta.
Mutku, mutku... mutu mutu... tuskin on.. - Oletko
Jaska2 kirjoitti:
Tällaisissa vertailuissa pitää muistaa, että vertailulta putoaa pohja pois ellei autojen varustelutaso ole TÄSMÄLLEEN sama. Ford Mondeon eri mallien (Ambiente,Trend ym.) varustelu Tanskassa ja Suomessa tuskin on identtinen vaikka nimet ovatkin samat.
tietoinen autoveron vaikutuksesta lisävarusteiden hintoihin. Tanskasta taxfree otoksena lisävarusteista ei mene veroa suomeen rekisteröidessä.
- Jorgé
Käteisalennuksen huomioiminen sekä muutamat lisäkustannukset
OVH hinnasta voi toki saada käteisalennusta, sehän on vain suositushinta.
Samoin Tanskan hinnat ovat suositushintoja
(Vehicle prices are the official Danish importers recommended
tax-free retail at the time of upload excluding AutoCar fee.)
-----------------------------------------------
ASIAA LISÄKUSTANNUKSISTA:
Yleensä uuden auton hankinnassa syntyy seuraavanlaisia lisäkuluja:
1. RENKAAT
Ko. mallissa 16 tuumaiset renkaat
Talvirenkaat:
http://www.vianor.com/vianor/index.php?PAGE=25
Nokian Hakkapeliitta 4
Yksi rengas: 175.75 €
4 rengasta: 703.00 €
vanteet 100€ /kpl
KESÄRENKAIDEN HINTAVERTAILU:
www.vianor.fi
Michelin Energy 205/55 R16
4 rengasta 678€
(Hinnat sisältävät:
- alv:n
- kierrätysmaksut
- vannetyöt, venttiilit ja tasapainotuksen painoineen
Hintoihin lisätään renkaiden vaihto 25 euroa sekä mahdolliset erikoisvannetyöt 6 euroa.)
rengas-online.com
Sama rengas
Michelin Energy 205/55 R16
4 rengasta 4 * 110,70 EUR = 442,8€
(Hinnat sis. postitus- ja pakkauskulut ja ALV:n Suomi.)
Renkaiden hinnassa voi säästää siis 678€ - 442,8€ = 235,2€ hiiren nappia painamalla.
Myös vanteiden hinnassa voi säästää reilusti.
2. MOOTTORIN LÄMMITIN
Yleensäkin myös tarvitaan moottorin lämmitin (Defa, Calix tms. lohkolämmitin) ja/tai polttoainekäyttöinen lämmitin
Hintaa on vähintään muutamia satoja euroja johtosarjoineen ja asennettuna. Lisäksi sisätilan lämmitin.
Webasto, Ebersprächer tms. maksaa yleensäkin yli 1000€ asennettuna.
3. METALLIVÄRI
Yleensä myös valitaan metalliväri. Mondeon värivaihtoehdoissa (http://www.ford.fi/tekniset/mondeo2006-5b.pdf) on 3 normaalia
väriä ja 11 metalliväriä. (Joillain merkeillä normaalivärejä voi olla jopa vain 1 => Yleensä valitaan metalliväri).
Metallivärien hinnoittelu Suomessa on puhdasta rahastusta.
Metalliväri: 610€
SVO väri: 900€
Tanskassa metalliväri 154€
4. TOIMITUSKULUT
Autoverolaista pätkä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941482?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=autovero
11 b § (4.4.2003/266)
Ajoneuvon yleisellä vähittäismyyntiarvolla tarkoitetaan hintaa,
joka yhdestä samanlaisesta ajoneuvosta olisi yleisesti saatavissa myytäessä se verollisena Suomen markkinoilla
kuluttajan asemassa olevalle ostajalle sinä ajankohtana,
jona ajoneuvo ilmoitetaan tai olisi pitänyt ilmoittaa verotettavaksi.
Jos yleisiin myyntihintoihin perustuvaa arvoa ei ole käytettävissä, yleinen vähittäismyyntiarvo määritetään siitä hinnasta,
jolla samanlaisia ajoneuvoja yleisesti ilmoitetaan myytäväksi,
vähennettynä tavanomaisia alennuksia vastaavalla erällä.
Ajoneuvon yleiseen vähittäismyyntiarvoon katsotaan kuuluvan kaikki se,
minkä ajoneuvon ostaja välittömästi tai välillisesti luovuttaa vastikkeeksi ajoneuvosta myyjälle tai kolmannelle osapuolelle.
Arvoon luettavan erän nimityksellä, maksun ajankohdalla tai muulla vastaavalla seikalla ei ole vaikutusta siihen,
onko erä sisällytettävä vähittäismyyntiarvoon.
Tavanomaisia rahoituskuluja ja ajoneuvon asiakkaalle toimittamisesta aiheutuvia
tavanomaisia enintään 600 euron suuruisia kustannuksia ei kuitenkaan lueta ajoneuvon arvoon.
---------------------------
=> Auton toimituskulut ovat tasan 600€ kaikissa uusissa autoissa.
Arvio hakukuluista:
Halpalento Tanskaan
(1h 40 min, hintaan 59€ http://www.blue1.com/)
Tankki täyteen dieseliä 70€ (58,5 litraa, litrahinta 1,22€)
http://www.shell.com/home/PlainPageServlet?FC=/dk-da/html/iwgen/_shared/app_stationspriser_1906_1037.html
Laivamatka Ruotsista Tukholmaan auton kanssa: 50€
http://www.seawind.fi/index.php?l=fin
Rekisteröintikulut uudelle autolle: ???
Joka tapauksessa auton saa kilpiin reilusti halvemmalla kun tuo 600€.
Samalla saa ostettua halvat renkaat sekä farmarin täyteen edullista juomaa, jonka hinnassa säästää kanssa satoja euroja.
============================================================================
LASKELMIA KÄTEISALENNUS HUOMIOIDEN
(Jos haluaa vertailla onko samannimisissä varustelutasoissa maakohtaisia eroja, niin sen voi tehdä osoitteissa:
http://www.ford.dk ja http://www.ford.fi/mallisto_mondeo.html)
Tässä on pari skenaariota laskettuna yhdelle mallille, mikäli haluat nähdä niitä valmiiksi laskettuna enemmän, voin kopioida niitä tänne.
Tämän avulla kuitenkin periaate selviää melko hyvin. Vertailussa ei ole huomioitu yllä esitettyjä lisäkuluja.
A) OVH Hintojen vertailu
Vertailuautona Ford Mondeo 2.0 TDCi 90hv Ambiente Wagon
Suomi OVH: 33340€
Verotusarvo (4% ja 300€ alennusta OVH:sta): 31706,4€
Autovero 28% verotusarvosta - 450 € vähennys: 8427,792
ELV 22% autoverosta: 1854,11424€
Autovero ELV yhteensä: 10281,90624€
Tanskan OVH: 14662€
ALV 22%: 3225,64€
Tanskan OVH ALV 22%: 17887,64€
Hinta Tanskasta tuotuna ALV, autovero ja ELV maksettuna: 28168,55€
Etu Suomen OVH hintaan verrattuna: 5170,45€ eli 15,51%
B1) SUOMI OVH 5% ALE, TANSKASTA EI ALEA
Tanskan tuontihinta sama kuin yllä 28168,55€
Suomen hinta 0,95 * 33430€ = 31673€
Alennus euroina OVH:sta: 0,05 * 33430€ = 1667€
Tanskan hintaetu Suomen OVH -5% ale hintaan verrattuna:
31673€ - 28168,55€ = 3503,45€ eli 11,06%
B2) SUOMI OVH 10% ALE, TANSKASTA EI ALEA
Tanskan tuontihinta sama kuin yllä 28168,55€
Suomen hinta 0,90 * 33430€ = 30006€
Alennus euroina OVH:sta: 0,10 * 33430€ = 3334€
Tanskan hintaetu Suomen OVH -10% ale hintaan verrattuna:
30006€ - 28168,55€ = 1836,45€ eli 6,12%
C1) MOLEMMISSA MAISSA SAA ALENNUSTA 5% OVH:STA
Suomen hinta 0,95 * 33430€ = 31673€
Alennus euroina OVH:sta: 0,05 * 33430€ = 1667€
Autovero on sama kuin kohdassa A).
Siitä ei saa alennusta vaan se lasketaan uusien ajoneuvojen verotusarvotilastoihin merkatusta hinnasta.
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/02_Autoverotus/04_Uudet_ajoneuvot_verotusarvotilastot/index.jsp
Autovero ELV yhteensä: 10281,90624€
Tanskan hinta = 0,95 * 14662€ = 13928,9€
Alennus euroina OVH:sta: 0,05 * 14662€ = 733,1€
ALV 22%: 3064,36€
Tanskan OVH -5% ALV 22%: 16993,26€
Hinta Tanskasta tuotuna ALV, autovero ja ELV maksettuna: 27275,16€
Etu Suomen alehintaan verrattuna: 31673€ - 27275,16€ = 4397,84€ eli 13,89%
C2) MOLEMMISSA MAISSA SAA ALENNUSTA 10% OVH:STA
Suomen hinta 0,90 * 33430€ = 30006€
Alennus euroina OVH:sta: 0,10 * 33430€ = 3334€
Autovero on sama kuin kohdassa A).
Autovero ELV yhteensä: 10281,90624€
Tanskan hinta = 0,90 * 14662€ = 13195,8€
Alennus euroina OVH:sta: 0,10 * 14662€ = 1466,2€
ALV 22%: 2903,08€
Tanskan OVH -10% ALV 22%: 16098,88€
Hinta Tanskasta tuotuna ALV, autovero ja ELV maksettuna: 26380,78€
Etu Suomen alehintaan verrattuna: 30006€ - 26380,78€ = 3625,22€ eli 12,08%
===================================================================
YHTEENVETO:
Vertailuautona Ford Mondeo 2.0 TDCi 90hv Ambiente Wagon
A) OVH Hintojen vertailu: 5170,45€ eli 15,51%
B1) SUOMI OVH 5% ALE, TANSKASTA EI ALEA: 3503,45€ eli 11,06%
B2) SUOMI OVH 10% ALE, TANSKASTA EI ALEA: 1836,45€ eli 6,12%
C1) MOLEMMISSA MAISSA SAA ALENNUSTA 5% OVH:STA: 4397,84€ eli 13,89%
C2) MOLEMMISSA MAISSA SAA ALENNUSTA 10% OVH:STA: 3625,22€ eli 12,08%
Huom! Yllä mainitut prosentit tarkoittavat montako prosenttia halvemmaksi
auto tulee Tanskasta ostamalla verrattuna vastaavaan alennettuun hintaan Suomessa.
(Ale % ei ole siis laskettu alkuperäiseen Suomi OVH:n perusteella kohdissa B1-C2) - Jorgé
Jaska2 kirjoitti:
Tällaisissa vertailuissa pitää muistaa, että vertailulta putoaa pohja pois ellei autojen varustelutaso ole TÄSMÄLLEEN sama. Ford Mondeon eri mallien (Ambiente,Trend ym.) varustelu Tanskassa ja Suomessa tuskin on identtinen vaikka nimet ovatkin samat.
Lisävarusteiden vaikutus kannattavuuteen
Hintavertailu Suomen ja Tanskan lisävarusteiden välillä
Hinnat Suomessa: http://www.ford.fi/mallisto_mondeo_hinnat.html
610 Metalliväri
2250 Automaattivaihteisto A4 (2.0)
490 Murtohälytin
760 Automaattinen ilmastointi
1000 ESP ajovakauden hallintajärjestelmä
260 Lämmitettävä tuulilasi
560 Vakionopeudensäädin
2000 Nahka/keinonahka -verhoilu
1550 Waffle kangas/nahka/keinonahka -verhoilu
5000 Nav.järjestelmä
860 Parkkitutka
950 Kattoluukku, sähkötoiminen
1150 Xenon-ajovalot
Yhteensä 17440€
Verottomat hinnat Tanskassa:
http://www.carprices.dk/ford.html
212 Metallic colour
965 Automatic transmission - for 2.0 petrol engine only
135 Anti-theft alarm system
270 Electronic climate control
699 ESP (Electronic Stability Control)
117 Electric heated wind shield
176 Cruise control (not for Diesel)
695 Leather interior for Ghia
579 Part leather interior for Trend
2.090 Navigation system
355 Parking sensor
305 Electric sunroof
502 Xenon head lamps
Yhteensä 7100€
Hintasuhde ilman verottomien hintojen ALVia:
7100€ / 17440€ = 0,40
Näistä verottomista hinnoista pitää maksaa ALV Suomeen:
7100€ * 1,22 = 8662€
Hintasuhde: 8662€ / 17440€ = 0,49667
Eli varusteet maksavat vain 50% Suomen varusteiden hinnasta
Lähes kaikkien lisävarusteiden hinta Suomessa:
(Tässä on nyt kerätty mahdollisimman paljon varusteita listalta ilman päällekkäisyyksiä)
1580 17" 5-puolainen kevytmetallivanne
400 Ajotietokone
760 Automaattinen ilmastointi EATC
2250 Automaattivaihteisto A4 (2.0)
1000 ESP ajovakauden hallintajärjestelmä
290 Etusumuvalot
500 Integroitu lastenistuin takaistuimeen
950 Kattoluukku, sähkötoiminen
1140 Kuljettajan ja matkustajan istuin, 8-suunt. säädettävä
260 Lämmitettävä tuulilasi ja pesusuuttimet tuulilasille
1350 Matkapuhelimen hands-free järjestelmä, Blue Tooth toiminnolla, engl.kielinen ja EATC ilmastointi
610 Metalliväri
550 Murtohälytin sisätutkalla
1550 Waffle kangas/nahka/keinonahka -verhoilu ja matkustajan istuimen sähköinen korkeudensäätö
860 Parkkitutka
50 Tavaratilaan tavarankiinnitysverkko, lattiakiinnitys
310 Kuorma/koiraverkko, takaistuimen selkänojan ja katon väliin
580 Pyyhkijöiden sadetunnistin, autom. himmentävä taustapeili ja lämmitettävä tuulilasi
5000 Nav.järjestelmä DVD, 7" väri/kosketusnäyttö,integ. radio/CD-soitin, 4 Dual-Cone kaiutinta, kauko-ohj.
400 Itsenäinen takaistuimen audiosäädin kuulokeliitännöillä yllämainittujen soittimien kanssa
120 Sähkötoimisesti sisääntaittuvat sivupeilit
690 Takaspoileri
500 Tummennetut ikkunat B-pilarista taaksepäin
90 Varapyörä, täysikokoinen teräsvanteella
1110 Vetokoukku, irrotettava
260 Wagonin kattokaiteet, maalattu hopea
50 Kylkilistat, mustat
560 Vakionopeudensäädin
1440 Xenon-ajovalot ja etusumuvalot
25210 SUMMA
Yllä mainittujen lisävarusteiden hinta yhteensä: 25210
Vastaavien varusteiden hinta Tanskasta (sis ALV):
Tanskassa hinta 50% eli 12605€
Hintaetu on lisävarusteiden osalta siis 12605€ !
==================================================
YHTEENVETO:
Lisävarusteiden ostaminen autoon tekee auton hankkimisesta entistä kannattavempaa Tanskasta.
Hintaetu on lisävarusteiden osalta siis 12605€ !
_Kuviteellisen_ auton tapauksessa oikeilla hinnoilla laskien halvin diesel-farmari Mondeo
tulee kaikilla varusteilla merkittävästi edullisemmaksi Tanskasta ostamalla.
Kertauksena vielä:
Ilman lisävarusteita:
Ford Mondeo 2.0 TDCi 90hv Ambiente Wagon
Suomi OVH: 33340€
Tanskasta tuotuna: 28169,55€
Hintaetu: 5170,45€ eli 15,51%
Yllä mainituilla varusteilla:
Suomi OVH: 33340€
varusteet: 25210€
Yhteensä: 58550€
Tanskasta tuotuna: 28169,55€
Varusteet: 12605€
Yhteensä: 40774,55€
Hintaetu euroina: 58550€ - 40774,55€ = 17775,45€
Hintaetu prosentteina: 17775,45€ / 58550€ = 30,36% - nimetön huutelija
Uuden ostanut kirjoitti:
Vain todella huono tinkaaja saa vain toimituskulujen verran alennusta uuden auton hinnasta. Itse maksoin omasta uudesta autosta listahinnan, mutta sain noin 2000 euron arvoiset lisävarusteet nollahinnalla, se vastaa noin 7 % alennusta. Ko. varusteet eivät muuten ollet ylihinnoiteltuja vaan ihan kilpailukykyisiä hintoja. Alennus oli samaa tasoa myös edelliselläkin kerralla kolme vuotta aiemmin.
Niin, jokaisen pitää huolehtia itse tinkaamisensa. Ei sitä tinkivaraa välttämättä anneta, jos sitä ei katsota tarpeelliseksi.
Audeista ostaja saa automaattisesti 6% alennuksen ohjehinnoista. Mersujen hinnoista on tarjottu 10% alennusta.
Eli kauppias sai ostajan hyvälle tuulelle tässä tapauksessa antamalla asiakkaalle normaalit alennukset.
Molemmat olivat tyytyväisiä kaupan jälkeen, kauppias sai auton myytyä ja asiakas luuli tinkineensä ennätysalennukset.
Tänä kesänä on monissa automainoksissa mainostettu tuhansien eurojen varustelupaketteja ilmaiseksi kaupan päälle kaupankäynnin edistämiseksi.
Onhan se hyvä tapa autokauppiaalle kiertää autoveroa antamalla varusteita ilmaiseksi kaupan päälle. Silloin niistä ei tarvitse maksaa verojakaan (ALV autovero ELV on hieman alle 50%). - Jaska2
Jorgé kirjoitti:
Lisävarusteiden vaikutus kannattavuuteen
Hintavertailu Suomen ja Tanskan lisävarusteiden välillä
Hinnat Suomessa: http://www.ford.fi/mallisto_mondeo_hinnat.html
610 Metalliväri
2250 Automaattivaihteisto A4 (2.0)
490 Murtohälytin
760 Automaattinen ilmastointi
1000 ESP ajovakauden hallintajärjestelmä
260 Lämmitettävä tuulilasi
560 Vakionopeudensäädin
2000 Nahka/keinonahka -verhoilu
1550 Waffle kangas/nahka/keinonahka -verhoilu
5000 Nav.järjestelmä
860 Parkkitutka
950 Kattoluukku, sähkötoiminen
1150 Xenon-ajovalot
Yhteensä 17440€
Verottomat hinnat Tanskassa:
http://www.carprices.dk/ford.html
212 Metallic colour
965 Automatic transmission - for 2.0 petrol engine only
135 Anti-theft alarm system
270 Electronic climate control
699 ESP (Electronic Stability Control)
117 Electric heated wind shield
176 Cruise control (not for Diesel)
695 Leather interior for Ghia
579 Part leather interior for Trend
2.090 Navigation system
355 Parking sensor
305 Electric sunroof
502 Xenon head lamps
Yhteensä 7100€
Hintasuhde ilman verottomien hintojen ALVia:
7100€ / 17440€ = 0,40
Näistä verottomista hinnoista pitää maksaa ALV Suomeen:
7100€ * 1,22 = 8662€
Hintasuhde: 8662€ / 17440€ = 0,49667
Eli varusteet maksavat vain 50% Suomen varusteiden hinnasta
Lähes kaikkien lisävarusteiden hinta Suomessa:
(Tässä on nyt kerätty mahdollisimman paljon varusteita listalta ilman päällekkäisyyksiä)
1580 17" 5-puolainen kevytmetallivanne
400 Ajotietokone
760 Automaattinen ilmastointi EATC
2250 Automaattivaihteisto A4 (2.0)
1000 ESP ajovakauden hallintajärjestelmä
290 Etusumuvalot
500 Integroitu lastenistuin takaistuimeen
950 Kattoluukku, sähkötoiminen
1140 Kuljettajan ja matkustajan istuin, 8-suunt. säädettävä
260 Lämmitettävä tuulilasi ja pesusuuttimet tuulilasille
1350 Matkapuhelimen hands-free järjestelmä, Blue Tooth toiminnolla, engl.kielinen ja EATC ilmastointi
610 Metalliväri
550 Murtohälytin sisätutkalla
1550 Waffle kangas/nahka/keinonahka -verhoilu ja matkustajan istuimen sähköinen korkeudensäätö
860 Parkkitutka
50 Tavaratilaan tavarankiinnitysverkko, lattiakiinnitys
310 Kuorma/koiraverkko, takaistuimen selkänojan ja katon väliin
580 Pyyhkijöiden sadetunnistin, autom. himmentävä taustapeili ja lämmitettävä tuulilasi
5000 Nav.järjestelmä DVD, 7" väri/kosketusnäyttö,integ. radio/CD-soitin, 4 Dual-Cone kaiutinta, kauko-ohj.
400 Itsenäinen takaistuimen audiosäädin kuulokeliitännöillä yllämainittujen soittimien kanssa
120 Sähkötoimisesti sisääntaittuvat sivupeilit
690 Takaspoileri
500 Tummennetut ikkunat B-pilarista taaksepäin
90 Varapyörä, täysikokoinen teräsvanteella
1110 Vetokoukku, irrotettava
260 Wagonin kattokaiteet, maalattu hopea
50 Kylkilistat, mustat
560 Vakionopeudensäädin
1440 Xenon-ajovalot ja etusumuvalot
25210 SUMMA
Yllä mainittujen lisävarusteiden hinta yhteensä: 25210
Vastaavien varusteiden hinta Tanskasta (sis ALV):
Tanskassa hinta 50% eli 12605€
Hintaetu on lisävarusteiden osalta siis 12605€ !
==================================================
YHTEENVETO:
Lisävarusteiden ostaminen autoon tekee auton hankkimisesta entistä kannattavempaa Tanskasta.
Hintaetu on lisävarusteiden osalta siis 12605€ !
_Kuviteellisen_ auton tapauksessa oikeilla hinnoilla laskien halvin diesel-farmari Mondeo
tulee kaikilla varusteilla merkittävästi edullisemmaksi Tanskasta ostamalla.
Kertauksena vielä:
Ilman lisävarusteita:
Ford Mondeo 2.0 TDCi 90hv Ambiente Wagon
Suomi OVH: 33340€
Tanskasta tuotuna: 28169,55€
Hintaetu: 5170,45€ eli 15,51%
Yllä mainituilla varusteilla:
Suomi OVH: 33340€
varusteet: 25210€
Yhteensä: 58550€
Tanskasta tuotuna: 28169,55€
Varusteet: 12605€
Yhteensä: 40774,55€
Hintaetu euroina: 58550€ - 40774,55€ = 17775,45€
Hintaetu prosentteina: 17775,45€ / 58550€ = 30,36%Kyllä lisävarusteistakin menee autovero. Muuten kaikki kauppiaat hinnoittelisivat autonsa ilman varusteita ja lisävarusteet päälle ilman veroja. Ei onnistu.
Uuden auton verotusarvo määritetään auton mallin lisävarusteiden yleisen vähittäismyyntiarvon perusteella.
Esim. metallivärin hinnaksi tulee: Tanskan hinta 212 autovero (0,28x610) 170 elv (0,22x170) 37 alv (0,22x212) 47, yhteensä 466 euroa. Onhan se vähemmän kuin Suomen 610 euroa, mutta ei niin paljon kuin väität. Esim. ESP:n hinnaksi tulee samoin laskien 1090 euroa, mikä on 90 euroa enemmän kuin Suomen hinta.
Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi ettei lisävarusteista menisi autoveroa ?
Käytetyt autot ovat asia erikseen. Niissä ei katsota jokaista varustetta erikseen, vaan verotusarvo määräytyy suurinpiirtein vastaavan auton mukaan. Uudessa autossa katsotaan jokainen lisävaruste erikseen. - Jaska2
wifferi kirjoitti:
Luulo näyttää olevan tiedon väärti...
Etsipä Jaska2 varuste-erot huviksesi. Ja sitten perustele oletus, että edellä mainitut laskelmat ovat vääriä varusteiden erilaisuuden johdosta.
Mutku, mutku... mutu mutu... tuskin on..Tällä palstalla esitetään samantyyppisiä laskelmia aika ajoin. Lähes poikkeuksetta laskelmissa on jätetty varuste-erot tarkistamatta. Lähes poikkeuksetta nuo varuste-erot myös pienentävät hintaeroja. En tiedä, mikä tällä kertaa on tilanne enkä jaksa itse tarkistaa. Varuste-erojen tarkistaminen on sen verran työlästä ja hidasta etten jaksa paneutua tällä kertaa. Väitän kuitenkin, että osa hintaerosta johtuu eroista autojen varusteluissa, mutta ei se tietenkään koko eroa selitä.
Uskallan myös väittää, että todellisessa kaupantekotilanteessa suomalainen saa tingittyä Suomesta selvästi paremmat alennukset ja kaupantekijäiset kuin Tanskasta, mikä edelleen kaventaa hintaeroa. Vielä kun sekoittaa kuvioon entisestä autosta eroon pääsemisen, alkaa peli olla aika selvä suomalaisen kauppiaan eduksi. Näin siis useimpien kohdalla, poikkeuksia löytyy aina. - nippeli
Jaska2 kirjoitti:
Kyllä lisävarusteistakin menee autovero. Muuten kaikki kauppiaat hinnoittelisivat autonsa ilman varusteita ja lisävarusteet päälle ilman veroja. Ei onnistu.
Uuden auton verotusarvo määritetään auton mallin lisävarusteiden yleisen vähittäismyyntiarvon perusteella.
Esim. metallivärin hinnaksi tulee: Tanskan hinta 212 autovero (0,28x610) 170 elv (0,22x170) 37 alv (0,22x212) 47, yhteensä 466 euroa. Onhan se vähemmän kuin Suomen 610 euroa, mutta ei niin paljon kuin väität. Esim. ESP:n hinnaksi tulee samoin laskien 1090 euroa, mikä on 90 euroa enemmän kuin Suomen hinta.
Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi ettei lisävarusteista menisi autoveroa ?
Käytetyt autot ovat asia erikseen. Niissä ei katsota jokaista varustetta erikseen, vaan verotusarvo määräytyy suurinpiirtein vastaavan auton mukaan. Uudessa autossa katsotaan jokainen lisävaruste erikseen.Ei niitä kaikkia lisävarusteita kannata ilmoittaa. Metalliväri ja kattoluukku ovat tietysti hieman vaikeat jättää ilmoittamatta.
Mutta sporttialustat, cd-boxit, navigaattorin ja kaikenmaailman lisävarustepaketit voi aivan hyvällä omalla tunnolla jättää mainitsematta. Tulliin mennään peltivanteilla ilman kapseleita jne.
Ei ole tullin henkilökunnalla mitään mahdollisuutta tuntea jokaista automallia läpikotaisin, että pystyisivät tunnistamaan perusverhoilun ja hieman tyyriimmän kankaan tai tsekkaamaan mukitelineiden määrään ym.
Kauppakirjaan ei tietenkään mitään listaa varusteista. Sehän nyt on vanha kikka ostaa esim. tietokonepelejä ja pyytää kuittiin merkintä hyötyohjelmista, jotka sitten muiluttaa veroilmoitukseen. - Jaska2
nippeli kirjoitti:
Ei niitä kaikkia lisävarusteita kannata ilmoittaa. Metalliväri ja kattoluukku ovat tietysti hieman vaikeat jättää ilmoittamatta.
Mutta sporttialustat, cd-boxit, navigaattorin ja kaikenmaailman lisävarustepaketit voi aivan hyvällä omalla tunnolla jättää mainitsematta. Tulliin mennään peltivanteilla ilman kapseleita jne.
Ei ole tullin henkilökunnalla mitään mahdollisuutta tuntea jokaista automallia läpikotaisin, että pystyisivät tunnistamaan perusverhoilun ja hieman tyyriimmän kankaan tai tsekkaamaan mukitelineiden määrään ym.
Kauppakirjaan ei tietenkään mitään listaa varusteista. Sehän nyt on vanha kikka ostaa esim. tietokonepelejä ja pyytää kuittiin merkintä hyötyohjelmista, jotka sitten muiluttaa veroilmoitukseen.Nyt puhutaan jo veropetoksesta ja se on aivan eri asia.
- pitää tietää?
Jaska2 kirjoitti:
Nyt puhutaan jo veropetoksesta ja se on aivan eri asia.
Kuinka moni ns. asiantuntijoistakaan pystyy suoralta kädeltä luettelmaan autonsa vakiovarusteet ja lisävarusteet? Isoäitini osti uuden mersun ja myyjä kauppasi hänelle Distronicin. Kun totesin, että sullahan on autossasi oikein tutkalla toimiva vakionopeudensäädin, hän ihmetteli kovasti. Sanoi vain halunneensa laitteen, joka pitää nopeuden maantiellä ajettaessa vakiona. Oli sitten tutkat tai ei.
- Jorgé
Jaska2 kirjoitti:
Kyllä lisävarusteistakin menee autovero. Muuten kaikki kauppiaat hinnoittelisivat autonsa ilman varusteita ja lisävarusteet päälle ilman veroja. Ei onnistu.
Uuden auton verotusarvo määritetään auton mallin lisävarusteiden yleisen vähittäismyyntiarvon perusteella.
Esim. metallivärin hinnaksi tulee: Tanskan hinta 212 autovero (0,28x610) 170 elv (0,22x170) 37 alv (0,22x212) 47, yhteensä 466 euroa. Onhan se vähemmän kuin Suomen 610 euroa, mutta ei niin paljon kuin väität. Esim. ESP:n hinnaksi tulee samoin laskien 1090 euroa, mikä on 90 euroa enemmän kuin Suomen hinta.
Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi ettei lisävarusteista menisi autoveroa ?
Käytetyt autot ovat asia erikseen. Niissä ei katsota jokaista varustetta erikseen, vaan verotusarvo määräytyy suurinpiirtein vastaavan auton mukaan. Uudessa autossa katsotaan jokainen lisävaruste erikseen.Nyt en tältä istumalta ehdi tarkkaan laskea miten alvit, elvit ja autoverot ovat jakautuneet noissa varusteissa.
Tässä kuitenkin suuntaa antava lasku:
Yllä mainittujen lisävarusteiden hinta yhteensä: 25210€
Sis 22% alvia
Autoveron osuus olisi: 25210€ * 0,28 = 4883,2€
ELV : 1,22 * 4883,2€ = 5957,504€
Eli Tanskan varusteille tulisi hintaa:
12500€ 5957,504€ = 18457,504€
On edelleenkin 6752,496€ halvempi kuin Suomesta ostettuna. Säästö 26,78%.
---------------------------------------------
Suomessa on myytävänä reilusti yli 2000 malliversiota uusista autoista (listattu mm. Tekniikan Maailmassa kerran vuodessa).
Meinasitko että näille yli 2000 versiolle pitäisi laskea kuukausittainen verotusarvo ja veroprosentti kullekkin lisävarusteelle?
Lisävarusteita on listattuna helposti eri merkeille ja malleille useita kymmeniä. Lisäksi osa niistä kuuluu vakiona johonkin tiettyyn varustelutasoon.
Katsopa muutamasta lehdestä minkälaisia varustelutarjouksia uusiin autoihin mainostetaan?
Monia varusteita tarjotaan ilmaiseksi, joten niissä ei silloin voi olla mitään verojakaan.
Tarjoukset voivat vaihdella useastikin ja kaiken lisäksi niissä voi olla alueellisia eroja.
Tästä johtuen syrjimättömän veron määrittäminen on täysin mahdoton tehtävä erilaisille lisävarusteille.
Luuletko että Tullin henkilöstöä todellakin kiinnostaa tulla räpeltämään ja tutkimaan yksityishenkilön tuomaa uutta autoa?
Viime vuonna uusia autoja myytiin noin 150 000 kappaletta. Noinkohan kaikista lisävarusteista on maksettu täsmälleen oikea määrä veroja.
Lisäksi lisävarusteille ei ole julkaistu mitään Tullin vahvistamaa verotusarvotilastoa, eikä tulla julkaisemaankaan.
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/02_Autoverotus/04_Uudet_ajoneuvot_verotusarvotilastot/index.jsp
Yksityishenkilön tuomasta uudesta autosta katsotaan vastaava varustelutaso kuin Suomessakin
(Ambiente, Trend, Trend X, Ghia X, ST220).
Kalliista tehdasasenteisista lisävarusteista automaattivaihteisto on ainoa, joka vaikuttanee hintoihin. - Jorgé
Jaska2 kirjoitti:
Tällä palstalla esitetään samantyyppisiä laskelmia aika ajoin. Lähes poikkeuksetta laskelmissa on jätetty varuste-erot tarkistamatta. Lähes poikkeuksetta nuo varuste-erot myös pienentävät hintaeroja. En tiedä, mikä tällä kertaa on tilanne enkä jaksa itse tarkistaa. Varuste-erojen tarkistaminen on sen verran työlästä ja hidasta etten jaksa paneutua tällä kertaa. Väitän kuitenkin, että osa hintaerosta johtuu eroista autojen varusteluissa, mutta ei se tietenkään koko eroa selitä.
Uskallan myös väittää, että todellisessa kaupantekotilanteessa suomalainen saa tingittyä Suomesta selvästi paremmat alennukset ja kaupantekijäiset kuin Tanskasta, mikä edelleen kaventaa hintaeroa. Vielä kun sekoittaa kuvioon entisestä autosta eroon pääsemisen, alkaa peli olla aika selvä suomalaisen kauppiaan eduksi. Näin siis useimpien kohdalla, poikkeuksia löytyy aina.Sinähän huumoriveikko olet...
Varustelun vaikutusta kannattavuuteen on analysoitu toisessa viestissä.
Voit nopeasti osoittaa varusteluerot ko. mallien välillä katsomalla ne Suomesta ja Tanskasta Fordin sivuilta. Löydätkö niitä?
Pitää olla melko kova tinkijä että saa tingittä esim. 5170,45€ eli 15,51% hinnasta.
Uusista autoissa ei ole tuollaista tinkivaraa.
Se on monesti max 5 % luokkaa.
Omasta suomiautosta saa paljon paremman hinnan kun sen myy yksityiselle ostajalle autokaupan sijaan.
Vaihtohyvitykset eivät todellakaan ole kovin häävejä tällä hetkellä. Katso sieltä autodata-järjestelmästäsi pari hyvityshintaa ja kerro ne meille ;)
Selvästi edullisemmat hinnat eivät ole poikkeuksia. Systemaattinen tarkastelu osoittaa että auton ostaminen Tanskasta tulee monesti 10-20% halvemmaksi kuin Suomesta.
Suuri määrä lisävarusteita kasvattaa merkittävästi tuota etuprosenttia. - Jaska2
Jorgé kirjoitti:
Nyt en tältä istumalta ehdi tarkkaan laskea miten alvit, elvit ja autoverot ovat jakautuneet noissa varusteissa.
Tässä kuitenkin suuntaa antava lasku:
Yllä mainittujen lisävarusteiden hinta yhteensä: 25210€
Sis 22% alvia
Autoveron osuus olisi: 25210€ * 0,28 = 4883,2€
ELV : 1,22 * 4883,2€ = 5957,504€
Eli Tanskan varusteille tulisi hintaa:
12500€ 5957,504€ = 18457,504€
On edelleenkin 6752,496€ halvempi kuin Suomesta ostettuna. Säästö 26,78%.
---------------------------------------------
Suomessa on myytävänä reilusti yli 2000 malliversiota uusista autoista (listattu mm. Tekniikan Maailmassa kerran vuodessa).
Meinasitko että näille yli 2000 versiolle pitäisi laskea kuukausittainen verotusarvo ja veroprosentti kullekkin lisävarusteelle?
Lisävarusteita on listattuna helposti eri merkeille ja malleille useita kymmeniä. Lisäksi osa niistä kuuluu vakiona johonkin tiettyyn varustelutasoon.
Katsopa muutamasta lehdestä minkälaisia varustelutarjouksia uusiin autoihin mainostetaan?
Monia varusteita tarjotaan ilmaiseksi, joten niissä ei silloin voi olla mitään verojakaan.
Tarjoukset voivat vaihdella useastikin ja kaiken lisäksi niissä voi olla alueellisia eroja.
Tästä johtuen syrjimättömän veron määrittäminen on täysin mahdoton tehtävä erilaisille lisävarusteille.
Luuletko että Tullin henkilöstöä todellakin kiinnostaa tulla räpeltämään ja tutkimaan yksityishenkilön tuomaa uutta autoa?
Viime vuonna uusia autoja myytiin noin 150 000 kappaletta. Noinkohan kaikista lisävarusteista on maksettu täsmälleen oikea määrä veroja.
Lisäksi lisävarusteille ei ole julkaistu mitään Tullin vahvistamaa verotusarvotilastoa, eikä tulla julkaisemaankaan.
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/02_Autoverotus/04_Uudet_ajoneuvot_verotusarvotilastot/index.jsp
Yksityishenkilön tuomasta uudesta autosta katsotaan vastaava varustelutaso kuin Suomessakin
(Ambiente, Trend, Trend X, Ghia X, ST220).
Kalliista tehdasasenteisista lisävarusteista automaattivaihteisto on ainoa, joka vaikuttanee hintoihin.Uusien autojen tuonnin yhteydessä joka ikisestä tehdasasenteisesta lisävarusteesta maksetaan autovero. Veron määrä lasketaan kunkin varusteen listahinnasta aivan kuten autovero koko autosta.
Jos näin ei olisi, joka ikinen maahantuoja ilmoittaisi hinnastossaan auton hinnan ilman yhtäkään lisävarustetta, jolloin autovero jäisi alhaiseksi. Sen jälkeen voisi kasata päälle autoverottomia lisävarusteita niin paljon kuin kukin haluaa. Asia ei kuitenkaan ole näin, vaan lisävarusteistakin menee autovero.
Olet myös omassa laskelmassasi laskenut lisävarusteiden autoveron väärin.
Jos varusteiden hinta Suomessa alvin kanssa on 25210 euroa, on on verotusarvo tavanomaisen 4 % alennuksen jälkeen 24202 euroa. Autovero lasketaan tästä hinnasta. Sen määrä on 6776 euroa ja elv 1491 euroa, yhteensä 8267 euroa.
Jos Tanskan hinta 12500 euroa sisältää alvin, siitä pitää vähentää Tanskan alv 25 % ja laskea tilalle Suomen alv 22 %. Tällöin alviton hinta on 10084, Suomen alv 2218, autovero 6776, elv 1491, yhteensä 20570 euroa. Se on 18 % vähemmän kuin Suomessa.
Varuste-eroista vielä sen verran, että Mondeo Trendin varusteet eivät Suomessa ja Tanskassa ole täsmälleen samat. Suomessa ei edes myydä tällä hetkellä Trend -mallia vaan tilalle on tullet Trend X. Siinä on vakiona mm. ajotietokone ja matkapuhelimen hands free -toiminto, joita Tanskassa ei ole vakiona. Muitakin eroja varmasti löytyy, mutta en nopeasti etsimällä löytänyt tanskalaisen version täydellistä varustelistaa.
Toistan edelleen väitteen, että hintoja on turha verrata ellei ole varma varustetasojen yhdenmukaisuudesta. Esim. istuinlämmittimet ovat varuste, jotka yleensä eivät Suomen ulkopuolella ole vakiona. Suomessa ne ovat itsestäänselvyys.
Mitään kuukausittaisia verotusarvoja eri autoilla ja niiden lisävarusteille ei tarvitse laskea. Jälleenmyyjät toimittavat tullille hinnastonsa, joiden mukaan autovero määrätään.
Vaikka autoliikkeet antaisivat jonkin lisävarusteen kaupan päälle, on siitä silti maksettava autovero hinnaston mukaan. Autovero kun määräytyy yleisen vähittäismyyntihinnan eikä todellisen kauppahinnan mukaan. "Ilmaiset" lisävarusteet ovat katteesta pois aivan kuten kaikki muutkin alennukset. - laskeskelija
Jaska2 kirjoitti:
Uusien autojen tuonnin yhteydessä joka ikisestä tehdasasenteisesta lisävarusteesta maksetaan autovero. Veron määrä lasketaan kunkin varusteen listahinnasta aivan kuten autovero koko autosta.
Jos näin ei olisi, joka ikinen maahantuoja ilmoittaisi hinnastossaan auton hinnan ilman yhtäkään lisävarustetta, jolloin autovero jäisi alhaiseksi. Sen jälkeen voisi kasata päälle autoverottomia lisävarusteita niin paljon kuin kukin haluaa. Asia ei kuitenkaan ole näin, vaan lisävarusteistakin menee autovero.
Olet myös omassa laskelmassasi laskenut lisävarusteiden autoveron väärin.
Jos varusteiden hinta Suomessa alvin kanssa on 25210 euroa, on on verotusarvo tavanomaisen 4 % alennuksen jälkeen 24202 euroa. Autovero lasketaan tästä hinnasta. Sen määrä on 6776 euroa ja elv 1491 euroa, yhteensä 8267 euroa.
Jos Tanskan hinta 12500 euroa sisältää alvin, siitä pitää vähentää Tanskan alv 25 % ja laskea tilalle Suomen alv 22 %. Tällöin alviton hinta on 10084, Suomen alv 2218, autovero 6776, elv 1491, yhteensä 20570 euroa. Se on 18 % vähemmän kuin Suomessa.
Varuste-eroista vielä sen verran, että Mondeo Trendin varusteet eivät Suomessa ja Tanskassa ole täsmälleen samat. Suomessa ei edes myydä tällä hetkellä Trend -mallia vaan tilalle on tullet Trend X. Siinä on vakiona mm. ajotietokone ja matkapuhelimen hands free -toiminto, joita Tanskassa ei ole vakiona. Muitakin eroja varmasti löytyy, mutta en nopeasti etsimällä löytänyt tanskalaisen version täydellistä varustelistaa.
Toistan edelleen väitteen, että hintoja on turha verrata ellei ole varma varustetasojen yhdenmukaisuudesta. Esim. istuinlämmittimet ovat varuste, jotka yleensä eivät Suomen ulkopuolella ole vakiona. Suomessa ne ovat itsestäänselvyys.
Mitään kuukausittaisia verotusarvoja eri autoilla ja niiden lisävarusteille ei tarvitse laskea. Jälleenmyyjät toimittavat tullille hinnastonsa, joiden mukaan autovero määrätään.
Vaikka autoliikkeet antaisivat jonkin lisävarusteen kaupan päälle, on siitä silti maksettava autovero hinnaston mukaan. Autovero kun määräytyy yleisen vähittäismyyntihinnan eikä todellisen kauppahinnan mukaan. "Ilmaiset" lisävarusteet ovat katteesta pois aivan kuten kaikki muutkin alennukset.Sinullahan optimistinen käsitys on tilanteesta.
Maahantuonnin yhteydessä auto "ennakkorekisteröidään" maahantuojan toimesta, samalla Tullille lähtee sähköistä kanavaa pitkin ilmoitus verotusta varten joka sisältää lähinnä auton valmistenumeron (VIN) sekä maahantuojan ilmoittaman hinnan.
Tämän pohjalta Tulli vahvistaa veropäätöksen joka seuraa paluupostissa sähköistä kanavaa pitkin. Valmistenumeron pohjalta on pääteltävissä lähinnä auton merkki, mallisarja ja malli - Yleensä eri perusvarustelut, Fordilla esim. Trend/Sport/Ghia on koodattu eri malleina mutta näin ei välttämättä ole.
Tulli vahvistaa verotusarvon maahantuojan toimittaman hinnaston pohjalta, mutta tietoja on käytettävissä vain malliin asti. Varmaan Tulliakin ihmetyttäisi jos saman mallin maahantuojan ilmoittama hinta heittelisi jatkuvasti varustelusta riippuen, enkä tiedä miten Tulli asiassa toimisi. Luultavimmin käyttäisi mallin maahantuojan vahvistamaa hinnastoa.
Vielä enemmän arvailujen varassa on millaisia hintoja maahantuojat Tullille ilmoittavat, tiedot kun eivät ole julkisia. - DE Sport
Jaska2 kirjoitti:
Uusien autojen tuonnin yhteydessä joka ikisestä tehdasasenteisesta lisävarusteesta maksetaan autovero. Veron määrä lasketaan kunkin varusteen listahinnasta aivan kuten autovero koko autosta.
Jos näin ei olisi, joka ikinen maahantuoja ilmoittaisi hinnastossaan auton hinnan ilman yhtäkään lisävarustetta, jolloin autovero jäisi alhaiseksi. Sen jälkeen voisi kasata päälle autoverottomia lisävarusteita niin paljon kuin kukin haluaa. Asia ei kuitenkaan ole näin, vaan lisävarusteistakin menee autovero.
Olet myös omassa laskelmassasi laskenut lisävarusteiden autoveron väärin.
Jos varusteiden hinta Suomessa alvin kanssa on 25210 euroa, on on verotusarvo tavanomaisen 4 % alennuksen jälkeen 24202 euroa. Autovero lasketaan tästä hinnasta. Sen määrä on 6776 euroa ja elv 1491 euroa, yhteensä 8267 euroa.
Jos Tanskan hinta 12500 euroa sisältää alvin, siitä pitää vähentää Tanskan alv 25 % ja laskea tilalle Suomen alv 22 %. Tällöin alviton hinta on 10084, Suomen alv 2218, autovero 6776, elv 1491, yhteensä 20570 euroa. Se on 18 % vähemmän kuin Suomessa.
Varuste-eroista vielä sen verran, että Mondeo Trendin varusteet eivät Suomessa ja Tanskassa ole täsmälleen samat. Suomessa ei edes myydä tällä hetkellä Trend -mallia vaan tilalle on tullet Trend X. Siinä on vakiona mm. ajotietokone ja matkapuhelimen hands free -toiminto, joita Tanskassa ei ole vakiona. Muitakin eroja varmasti löytyy, mutta en nopeasti etsimällä löytänyt tanskalaisen version täydellistä varustelistaa.
Toistan edelleen väitteen, että hintoja on turha verrata ellei ole varma varustetasojen yhdenmukaisuudesta. Esim. istuinlämmittimet ovat varuste, jotka yleensä eivät Suomen ulkopuolella ole vakiona. Suomessa ne ovat itsestäänselvyys.
Mitään kuukausittaisia verotusarvoja eri autoilla ja niiden lisävarusteille ei tarvitse laskea. Jälleenmyyjät toimittavat tullille hinnastonsa, joiden mukaan autovero määrätään.
Vaikka autoliikkeet antaisivat jonkin lisävarusteen kaupan päälle, on siitä silti maksettava autovero hinnaston mukaan. Autovero kun määräytyy yleisen vähittäismyyntihinnan eikä todellisen kauppahinnan mukaan. "Ilmaiset" lisävarusteet ovat katteesta pois aivan kuten kaikki muutkin alennukset.Suomi hinta 39 450€
http://www.mazda.fi/index.cfm?fuseaction=pages.showpage&pageid=332&siteID=101&pl=332,339,116,63
Tanska taxfree 19 301,72€
http://www.dansk-autoimport.dk/english/index_en.htm
Jokainen voi tehdä oman kannattavuuslaskelmansa:0 - Saivartelu on kivaa
Jaska2 kirjoitti:
Uusien autojen tuonnin yhteydessä joka ikisestä tehdasasenteisesta lisävarusteesta maksetaan autovero. Veron määrä lasketaan kunkin varusteen listahinnasta aivan kuten autovero koko autosta.
Jos näin ei olisi, joka ikinen maahantuoja ilmoittaisi hinnastossaan auton hinnan ilman yhtäkään lisävarustetta, jolloin autovero jäisi alhaiseksi. Sen jälkeen voisi kasata päälle autoverottomia lisävarusteita niin paljon kuin kukin haluaa. Asia ei kuitenkaan ole näin, vaan lisävarusteistakin menee autovero.
Olet myös omassa laskelmassasi laskenut lisävarusteiden autoveron väärin.
Jos varusteiden hinta Suomessa alvin kanssa on 25210 euroa, on on verotusarvo tavanomaisen 4 % alennuksen jälkeen 24202 euroa. Autovero lasketaan tästä hinnasta. Sen määrä on 6776 euroa ja elv 1491 euroa, yhteensä 8267 euroa.
Jos Tanskan hinta 12500 euroa sisältää alvin, siitä pitää vähentää Tanskan alv 25 % ja laskea tilalle Suomen alv 22 %. Tällöin alviton hinta on 10084, Suomen alv 2218, autovero 6776, elv 1491, yhteensä 20570 euroa. Se on 18 % vähemmän kuin Suomessa.
Varuste-eroista vielä sen verran, että Mondeo Trendin varusteet eivät Suomessa ja Tanskassa ole täsmälleen samat. Suomessa ei edes myydä tällä hetkellä Trend -mallia vaan tilalle on tullet Trend X. Siinä on vakiona mm. ajotietokone ja matkapuhelimen hands free -toiminto, joita Tanskassa ei ole vakiona. Muitakin eroja varmasti löytyy, mutta en nopeasti etsimällä löytänyt tanskalaisen version täydellistä varustelistaa.
Toistan edelleen väitteen, että hintoja on turha verrata ellei ole varma varustetasojen yhdenmukaisuudesta. Esim. istuinlämmittimet ovat varuste, jotka yleensä eivät Suomen ulkopuolella ole vakiona. Suomessa ne ovat itsestäänselvyys.
Mitään kuukausittaisia verotusarvoja eri autoilla ja niiden lisävarusteille ei tarvitse laskea. Jälleenmyyjät toimittavat tullille hinnastonsa, joiden mukaan autovero määrätään.
Vaikka autoliikkeet antaisivat jonkin lisävarusteen kaupan päälle, on siitä silti maksettava autovero hinnaston mukaan. Autovero kun määräytyy yleisen vähittäismyyntihinnan eikä todellisen kauppahinnan mukaan. "Ilmaiset" lisävarusteet ovat katteesta pois aivan kuten kaikki muutkin alennukset.Jos osastat esim. Audin Rs4 tai BMW M3. Mitä lisävarusteita siihen tarvii. En usko että kumpaakaan saa halvemmalla jos tilaa mattamustana. On perkele luistonestoo tiptronikkii, urheilupenkkii!!!
- Unohtui
DE Sport kirjoitti:
Suomi hinta 39 450€
http://www.mazda.fi/index.cfm?fuseaction=pages.showpage&pageid=332&siteID=101&pl=332,339,116,63
Tanska taxfree 19 301,72€
http://www.dansk-autoimport.dk/english/index_en.htm
Jokainen voi tehdä oman kannattavuuslaskelmansa:0Suomi taxfree hinta 23660€
- Jaska2
DE Sport kirjoitti:
Suomi hinta 39 450€
http://www.mazda.fi/index.cfm?fuseaction=pages.showpage&pageid=332&siteID=101&pl=332,339,116,63
Tanska taxfree 19 301,72€
http://www.dansk-autoimport.dk/english/index_en.htm
Jokainen voi tehdä oman kannattavuuslaskelmansa:0Yritätkö sanoa, että ko. mallin hintaero on jotenkin posketon. Näin ei ole.
Tanskan hintaan pitää lisätä autovero 10042, elv 2209 ja alv 4246. Yhteensä saadaan 35798 euroa.
Kun Suomi-hinta on 39450, on Tanskan hinta 9 % edullisempi. Eikö tällainen ero ole ihan normaaliin kilpailuun kuuluvaa ?
Lopuksi vielä pitää muistaa, että varusteissa voi olla eroja. Osa hintaerosta voi selittyä sillä. voi se tietenkin kasvaakin, tiedä häntä. En jaksa paneutua tämän enempää. Todellisessa ostotilanteessa se tulisi kuitenkin eteen. - En itse
Jaska2 kirjoitti:
Yritätkö sanoa, että ko. mallin hintaero on jotenkin posketon. Näin ei ole.
Tanskan hintaan pitää lisätä autovero 10042, elv 2209 ja alv 4246. Yhteensä saadaan 35798 euroa.
Kun Suomi-hinta on 39450, on Tanskan hinta 9 % edullisempi. Eikö tällainen ero ole ihan normaaliin kilpailuun kuuluvaa ?
Lopuksi vielä pitää muistaa, että varusteissa voi olla eroja. Osa hintaerosta voi selittyä sillä. voi se tietenkin kasvaakin, tiedä häntä. En jaksa paneutua tämän enempää. Todellisessa ostotilanteessa se tulisi kuitenkin eteen.jaksanut laskea. Varustelu identtinen. Kummastakin puuttuu metalliväri joka taxfreenä on puolet halvempi. Otitko muuten huomioon Suomalaisen erikoisuuden, eli toimitusmaksun?
Voimme siis todeta että Tanskasta tuotaen säästöä syntyy ei prosentteja, vaan puhdasta rahaa vähintään 3652€= 21730 mummoa. Se on aika monta maksuerää se! Mitä itse tekisit moisella säästöllä?
Laskelmasi osoittaa hyvin kuinka poskettomasti autovero autojen hintoja todellisuudessa nostaa. Lyhyelläkin matematiikalla sanoisin ko. tapauksessa VAIN vähän alle 100%. - Jaska2
En itse kirjoitti:
jaksanut laskea. Varustelu identtinen. Kummastakin puuttuu metalliväri joka taxfreenä on puolet halvempi. Otitko muuten huomioon Suomalaisen erikoisuuden, eli toimitusmaksun?
Voimme siis todeta että Tanskasta tuotaen säästöä syntyy ei prosentteja, vaan puhdasta rahaa vähintään 3652€= 21730 mummoa. Se on aika monta maksuerää se! Mitä itse tekisit moisella säästöllä?
Laskelmasi osoittaa hyvin kuinka poskettomasti autovero autojen hintoja todellisuudessa nostaa. Lyhyelläkin matematiikalla sanoisin ko. tapauksessa VAIN vähän alle 100%.Matematiikkasi on tosiaan lyhyt. Autovero ei nosta hintaa 100 prosenttia.
Esimerkin auton hinta kaikki verot (autovero,elv,alv) vähennettynä on 22294 euroa. Autovero elv tekevät yhteensä 12252 euroa. Tällöin autovero elv yhteensä nostavat auton verotonta hintaa 55 %. Auton alvillinen hinta ilman autoveroa olisi 27199 euroa. Sitä hintaa autovero nostaa 45 %.
Sama toisinpäin: ilman autoveroa ko. auton hinta olisi 27199 euroa eli 31 % edullisempi. - nippeli
Jaska2 kirjoitti:
Nyt puhutaan jo veropetoksesta ja se on aivan eri asia.
Eikö tullin sitten pitäisi julkaista taulukko, josta ilmenee jok'ikisen automallin varusteet kunakin kuukautena?
Miten asiakas voi tietää, että montako mukintelinettä Suomi-autoissa on vakiona?
Ei voi olla tavaroiden vapaan liikkuvuuden kannalta kohtuullista olettaa, että asiakas ennen ulkomaille lähtöään kiertää paikalliset autoliikkeet ja tekee merkintöjä autojen varustelusta.
Autoliikkeiden esitteet eivät todellakaan ole täydellisiä lisävarustetietojen osalta. En ole koskaan nähnyt esitettä, jossa apumiehen puoleinen taustapeili olisi ilmoitettu lisävarusteeksi. Ajoneuvolain mukaan se ei ole pakollinen varuste!
Entäpä ne paljon puhut varuste-erot?
Mitä jos Suomi-autossa on tavalliset penkit puoliksi nahkaverhoiltuna, mutta Tanska-autossa onkin kangasverhoillut sporttipenkit? Miten autovero lasketaan?
Entäpä jos autoissa on tavalliset kangasverhoillut istuimet, mutta kangaslaatu ja -kuosi on eri? Mistä kansalainen voi tietää, kumpi kangas on arvokkaampi? Ja miten tulli voi asian ratkaista?
Entäpä ne köyhästi varustetut Keski-Euroopan mallit, saako Suomessa vähennystä autoveroon, jos ne lämmitetyt peilit uupuvat? - Jorgé
Jaska2 kirjoitti:
Uusien autojen tuonnin yhteydessä joka ikisestä tehdasasenteisesta lisävarusteesta maksetaan autovero. Veron määrä lasketaan kunkin varusteen listahinnasta aivan kuten autovero koko autosta.
Jos näin ei olisi, joka ikinen maahantuoja ilmoittaisi hinnastossaan auton hinnan ilman yhtäkään lisävarustetta, jolloin autovero jäisi alhaiseksi. Sen jälkeen voisi kasata päälle autoverottomia lisävarusteita niin paljon kuin kukin haluaa. Asia ei kuitenkaan ole näin, vaan lisävarusteistakin menee autovero.
Olet myös omassa laskelmassasi laskenut lisävarusteiden autoveron väärin.
Jos varusteiden hinta Suomessa alvin kanssa on 25210 euroa, on on verotusarvo tavanomaisen 4 % alennuksen jälkeen 24202 euroa. Autovero lasketaan tästä hinnasta. Sen määrä on 6776 euroa ja elv 1491 euroa, yhteensä 8267 euroa.
Jos Tanskan hinta 12500 euroa sisältää alvin, siitä pitää vähentää Tanskan alv 25 % ja laskea tilalle Suomen alv 22 %. Tällöin alviton hinta on 10084, Suomen alv 2218, autovero 6776, elv 1491, yhteensä 20570 euroa. Se on 18 % vähemmän kuin Suomessa.
Varuste-eroista vielä sen verran, että Mondeo Trendin varusteet eivät Suomessa ja Tanskassa ole täsmälleen samat. Suomessa ei edes myydä tällä hetkellä Trend -mallia vaan tilalle on tullet Trend X. Siinä on vakiona mm. ajotietokone ja matkapuhelimen hands free -toiminto, joita Tanskassa ei ole vakiona. Muitakin eroja varmasti löytyy, mutta en nopeasti etsimällä löytänyt tanskalaisen version täydellistä varustelistaa.
Toistan edelleen väitteen, että hintoja on turha verrata ellei ole varma varustetasojen yhdenmukaisuudesta. Esim. istuinlämmittimet ovat varuste, jotka yleensä eivät Suomen ulkopuolella ole vakiona. Suomessa ne ovat itsestäänselvyys.
Mitään kuukausittaisia verotusarvoja eri autoilla ja niiden lisävarusteille ei tarvitse laskea. Jälleenmyyjät toimittavat tullille hinnastonsa, joiden mukaan autovero määrätään.
Vaikka autoliikkeet antaisivat jonkin lisävarusteen kaupan päälle, on siitä silti maksettava autovero hinnaston mukaan. Autovero kun määräytyy yleisen vähittäismyyntihinnan eikä todellisen kauppahinnan mukaan. "Ilmaiset" lisävarusteet ovat katteesta pois aivan kuten kaikki muutkin alennukset.Tarkoitatko myös sitä että jos vertailuautoksi otetaan Suomessa Trend X varustelutaso,
niin sen hinnasta pitää vähentään Tanskan Trend varustelutasoon kuulumattomat varusteet verotusarvon määrittämiseksi?
-------------------------
Alkuperäinen laskelma:
Ford Mondeo 2.0 TDCi (130) Trend X Sportback :
Suomi OVH : 34690,0
Verotusarvo : 33002,4
Autovero : 8790,7
ELV : 1933,9
Autovero ELV : 10724,6
Tanskan OVH : 16040,0 (HUOM! TREND varustelutaso)
ALV 22% : 3528,8
Tanskan OVH ALV : 19568,8
Hinta yhteensä : 30293,4
Hintaetu € : 4396,6
Hintaetu % : 12,7
-------------------------
VERROKKIN MÄÄRITYS:
Trend X varustelutasoon kuuluu Suomessa siis Jaska2:n mukaan:
Ajotietokone, OVH 760€
Matkapuhelimen hands-free järjestelmä, OVH 590€
Yhteensä siis 760€ 590€ = 1380€
Tanskan versiosta puuttuu myös istuinlämmittimet.
Niille veroton hinta on arviolta 216€ muiden merkkien istuinlämmittien hinnoista päätellen.
Koska istuinlämmittimille ei löydy Suomesta listahintaa, joutunemme siis turvautumaan takaisinlaskentaan minimihinnan määrittämiseksi.
Ensin lasketaan todellinen veroprosentti vertailuautolle:
Trend X hinta - varusteiden hinta : 34690€ - 1380€ = 33310€
Verotusarvo (4% ja 300€ alea OVH:sta): 31677,6€
28% verotusarvosta: 8869,728€
Kiinteä vähennys 450€ : 8419,728€ (autoveron määrä)
ELV 22% autoverolle: 1852,34016€
Todellinen veroprosentti: 8419,728€ (autoveron määrä) / 31677,6€ (verotusarvo) * 100% = 26,579%
Istuinlämmittimien verolliseksi hinnaksi muodostunee siis ilman katteita 354€.
Verrokin hinta on arviolta 33310€ - 354€ = 32956€
Verotusarvo: 31337,76€
28% verotusarvosta: 8774,5728€
Kiinteä vähennys 450€ : 8324,5728€ (autoveron määrä)
ELV 22% = 10155,978816€
Todellinen veroprosentti: 8324,5728€ / 32956€ * 100% = 25,26%
---------------------------
KANNATTAVUUSLASKELMA:
Tanskan OVH : 16040,0 (HUOM! TREND varustelutaso)
ALV 22% : 3528,8
Tanskan OVH ALV : 19568,8
Autovero ja ELV: 10155,978816€
Yhteensä: 29724,778816€
Hintaetu on siis Trend X varustelutasoon nähden:
34690€ - 29724,778816€ = 4965,221184€ eli 14,31%
Hintaetu kuvitteelliseen Trend varustelutasoon nähden:
33310€ - 29724,778816€ = 3585,221184€ eli 10,76%
(Suomessahan vain pirkkamersujen (AUDI) ostajat kyselevät saako autosta varusteita pois,
jotta hinta olisi halvempi)
Jos arvioidaan hintaa noille lisävarusteille Tanskassa, niin käytetään niille 40% Suomen hinnoista.
(40% veroton hinta arvioitu toisessa viestissä)
Tanskan OVH : 16040,0 (HUOM! TREND varustelutaso)
Penkinlämmittimet: 216€
Ajotietokone: 0,4 * 760€ = 304€
HF : 0,4 * 590€ = 236€
Yhteensä: 16796€
ALV 22% : 3695,12€
Yhteensä: 20491,12€
Autovero voidaan laskea kahden eri verrokin mukaan:
Trend X varustelutason (Jaska2:n ostamana) tai laskennallisen Trend varustelutason mukaan (muiden ostamana).
Trend X : autovero elv = 10724,6€
Yhteensä: 31215,72€
Hintaetu: 34690€ - 31215,72€ = 3474,28€ eli 10%
Trend: autovero elv = 10155,978816€
Yhteensä: 30647,098816€
Hintaetu: 4042,901184€ eli 11,65%
==========================================
Yhteenveto
Alkuperäinen hintaetu: 4396,6€ eli 12,7 %
Hintaetu pilkuntarkasti laskettuna (Jaska2 tyyli): 3474,28€ eli 10%
Hintaetu käytännössä laskettuna: 4042,90€ eli 11,65%
------------------------
Loppuhuomatus:
Suomessa on monessa uudessa autossa istuinlämmittimet vakiona , muttei suinkaan kaikissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753597
- 622694
- 812627
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582418Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1912337Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2492146- 431922
- 441759
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151491EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1491408